'Musea zitten te vol' Acceptabele klucht Ivens geëerd bij opening filmfestival KIJKUIT Exposities Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam VRIJDAG 27 JANUARI 1989 PAGINA 23 'Een fijn span' 'Een fijn span', klucht naar een idee van Gerard van Dijk, geschreven door Guus- van der Made. Met: Joop Doderer, Hans Boskamp, Maya Bouma, Evelijn van Bran denberg, Guus van der Made, Pamela Te- ves en Yvonne Valkenburg. Regie: Tony Craven. Gezien op 26 januari (Theater Overdag') in de Leidse Schouwburg. Al daar nog vanavond te zien. LEIDEN - Het stuk begint al goed op gang te komen, de ver wikkelingen worden allengs on doorzichtiger, als Joop Doderer plotseling uit de scène stapt en rechtstreeks aan het publiek vraagt: "Kunnen jullie het nog volgen?!". Op het antwoord hoeft niet ge wacht te worden; spontaan roept de zaal 'Neenl'. Vervolgens stelt Doderer ons gerust: "Ach, ik kon er tijdens de repetitie ook al niet goed wijs uit worden. Geeft niets, we spelen gewoon door!". Vanaf dat moment kon de voor stelling echt niet meer stuk. Het wordt een middagje ouderwets theater, waarop door het (veelal uit 'senioren' bestaande) publiek met enthousiasme wordt gerea geerd. In de vorige klucht ('Drie is te veel') moest Joop Doderer een butler spelen, waarmee door zijn onhandigheid alle ellende be gon. Nu is hij de perfecte butler die zich als zodanig aanmeldt, terwijl hij hier plotsklaps de rol van advocaat toebedeeld krijgt om de heer des huizes een alibi te verschaffen. Eerst volgen dan de scènes, waarin hij fout op fout maSkt, omdat de butler zijn nieu we rol van rijke advocaat nog niet helemaal snapt. En als hij het eenmaal wel door heeft, zelfs als advocaat succes oogst bij de vrouwen, slaat hij door naar de andere kant, en zorgt voor nieu we verwikkelingen. Alle andere spelers geven Joop Doderer de kans om optimaal te scoren. Natuurlijk maakt hij (Joop Doderer krijgt niet voor niets bij zijn opkomst al een open doekje) daarvan op velerlei ma nier gebruik. Maar gelukkig ver liezen hij en de overige spelers het maatgevoel niet uit het oog. Het is trouwens toch een klucht, die niet al te ongeloofwaardig wordt of zelfs dol draait. Da's ze ker ook de verdienste van de re gisseur en van tekstbewerker- Guus van der Made. Het wordt al met al geen geforceerde boel, en ook de voor dit genre zo specifie ke deuren-smijterij, onderbroe kenparades en overdadige dub- belzinnighedenhumor ontbre ken - in haar genre een zeer ac ceptabele produktie. WIJNAND ZEILSTRA. Joop Doderer (midden) en Hans Boskamp samen met Maya Bou ma (rechts) en Pamela Teves in 'Een fijn span'. Directeur Haags Gemeentemuseum Rudi Fuehs: j DEN HAAG (GPD) - „Veel men- I sen hebben een verkeerd beeld van een museum. Die denken dat het 'vol kunstschatten ligt'. Dat is dus absoluut niet waar. In vrijwel alle j depots ligt vooral troep. Niemand j durft iets weg te doen, omdat wij nu eenmaal de kunst zo ongeveer m heilig hebben verklaard. Dat is niet goed. We stapelen maar op terwijl j we nu juist keuzen moeten durven I maken. Bruiklenen, verkopen, des- li hoods aan particulieren, is dan een mogelijkheid." j Rudi Fuehs (46) is er zelf ook nog niet helemaal uit, maar dat er iets moet veranderen in de Nederland- li se museumwereld staat voor hem vast. Nu is dat niet nieuw. Fuehs, 4 sinds september 1987 directeur van ;l het Haags Gemeentemuseum, gaf ook tijdens zijn Van Abbemuseum- i; periode blijk van ambitie, vernieu- wingsdrift en meningen die niet al- tijd strookten met die van collega's en politici. Zijn wens om binnenkort het •;i hoofdgebouw van het Haagse mu- seum voor vijf maanden te sluiten, opdat de inrichting 'ingrijpend kan ij worden vernieuwd', mag dan op- 1 merkelijk heten; het past helemaal in de lijn van Fuehs' visie op het functioneren van een eigentijds kunst-museum. „Doen we het niet, jj dan blijven we hier aanrommelen. Ik wil stabiliteit in het museum, minder interne beweging en daar- I voor is die herinrichting nood- f zaak", aldus Fuehs. Ook zijn recente uitspraken over het verkopen van werken uit de collectie van het Haags Gemeente- li museum zijn onlosmakelijk ver bonden met zijn voorkeur voor een beperkt aantal op zich zelf sterke werken, anders dan veel werken waarvan de kwaliteit sterk wisselt. Fuehs: „Verkopen, verkopen... i Ik heb het niet over verkopen ge had. Daar gaat het helemaal niet om. Wat belangrijk is, is dat er in de loop der jaren steeds maar verza meld is. In vrijwel elk museum in Nederland is daarom sprake van een opeenhoping. Nu is dat voor een antropologisch museum geen probleem, zelfs een voorwaarde zou je kunnen stellen. Maar voor een kunstmuseum als dit huis, moet jé andere voorwaarden hante ren. Dan fungeert die plek als brandpunt, bijna a-historisch ben je dan bezig. En dan moetje keuzen durven maken. Wil je het publiek een helder beeld voorzetten, dan I moet je de zaak opschonen. En er zijn genoeg dingen die uit het de pot kunnen. De vorm waarin dat gebeurt, doet eigenlijk niet ter za- ke. Of je dat nu verkoopt, in I bruikleen afstaat aan andere mu- l sea; dat doet er niet toe." Je kunt het volgens de strijdlus- tige Fuehs ('Ja, inderdaad: Ik word steeds strijdlustiger') vergelijken I met een tuin waarin zo nu en dan ook flink Wordt gewied, geschof feld of gesnoeid. „Zo moet je ook op gezette tijden je collectie eens bekijken, ook daar moet je zo nu en' dan dingen uithalen." Alle musea in Nederland kam pen volgens Fuehs met dat pro Rudi Fuehs: 'Niemand durft iets weg te doen' bleem: „Daar ben ik van overtuigd. Dat is hier zo gegroeid. Uit een soort historische gêne verdween er niets uit de depots en dat is ver keerd. En als museumdirecteuren zeggen dat ze geen plaats hebben voor bepaalde werken, dan is dat onjuist. Die mensen durven dan geen beslissing te nemen." „Kijk, tijdelijk plaatsmaken is geen enkel probleem. Wat de expo sities betreft valt er altijd wel wat te regelen, maar wat het tonen van de collectie betreft moetje plaats dur ven maken voor ander werk. Je moet het lef hebben om te zeggen: Kounellis erin, dan maar Picasso eruit, nou ja, laten we zeggen: Van Doesburg er uit. Of laten we werk van Gris nu eens weghalen en er Miro voor in de plaats hangen. Dat lijkt iryj zinvol. En je mag van mij aannemen dat er best een museum is in Spanje dat aköord gaat met zo'n ruif." Fuehs ziet in dat opzicht ook mo gelijkheden voor de musea als uit- leenpunten. „Luister nou, ik ben daar nog niet helemaal uit zei ik al. Maar anders dan yerkopen of in bruikleen afstaan aan andere mu sea kun je best denken aan uitle nen aan particulieren of desnoods het bedrijfsleven. Waarom zou dat niet kunnen. Ik zie daar best wel iets in." De door Fuehs benoemde con servator collecties, J. Locher, geeft in het onlangs verschenen kunst-, tijdschrift Metropolis M te kennen dat het Haags Museum een 'stil en statisch' museum gaat worden. Correct? Fuehs: „Ik voel niets voor een stil en statisch museum. Wat ik wil is meer stabiliteit, minder bewe ging in de collectie; meer duidelijk heid vooral. In het kiezen van de aankopen moet dat vooral tot uit drukking komen. Uiteraard moet je daarbij een zekere mate van twij fel houden, dat is belangrijk. Er moet wel wat ruimte blijven. Maar verder moet er helderheid zijn." Daarom de voorkeur voor Do nald Judd boven bij voorbeeld Ro bert Mangold? Fuehs: „Ja, in principe heeft dat daar mee te maken. Afgezien van het feit dat Judd een beter kunste naar is dan Mangold, hoort hij hier in het museum gewoon thuis. Vooral wat de symbolische kant van Judd's werk betreft. De hout sneden bij voorbeeld, die zijn prachtig. Die hebben iets van het A-B-C, zó helder. Daar denk ik nu vaak aan. Om het grafiek van Judd te gaan kopen. Dat heeft naar mijn gevoel heel veel te maken met het werk van Mondriaan. Daarom hoort dat hier. Betaalt een bezoeker van het Haags Gemeentemuseum over een jaar dertig gulden om binnen te ko- Fuchs: „Nee, als het aan mij ligt niet. Maar als de privatisering doorzet, weet ik het nog niet. Ook dat heeft met keuzen te maken. De overheid laat wat dat betreft nogal doel: het is helemaal geen schande om geen Holland Festival te heb ben. Het is wèl een schande om een slecht HF te hebben. Kijk, je kunt vrijwel alles privatiseren. Zelf het leger, als het moet. Die discussie, die brede discussie moet eerst maar eens gevoerd worden voor er zonder markeren in de cultuur ge privatiseerd wordt. Dat klopt niét." ROTTERDAM (GPD) - Met een staande ovatie onderstreepte het publiek gisteravond in het Rotter damse Luxor-theater de waarde van de koninklijke onderscheiding van Joris Ivens. De 90-jarige cine ast werd eerder op de dag benoemd tot Ridder in de Orde van de Neder landse Leeuw. Van die plechtig heid was slechts een aantel geno digden getuige. In aanwezigheid van koningin Beatrix, minister Brinkman en burgemeester Peper ging gister avond in het Luxor-theater de achttiende editie van het Filmfesti val Rotterdam van start met Ivens' nieuwste werk,'Een geschiedenis van de wind'. Marceline Loridan, echtgenote van de cineast en co-re gisseur van de film, deelde in het applaus dat het première-publiek haar man gaf. Ivens verrichtte te vens de opening van het festival - hoog geëerd en geëmotioneerd, zoals hij zelf zei. „Ik ben blij en trots dat men deze film gekozen heeft om het festival mee te ope- Het festival begon gistermiddag officieus met de speciaal geprodu ceerde film 'Hommage aan Huub Bals'. Het hele festival is trouwens een eerbetoon aan de afgelopen zo mer overleden oprichter ervan. De film bevat bijdragen van cineasten als Peter Greenaway, Johan van der Keuken, Ivan Passer en Otar Iosseliani. Hommage aan Huub Bals is gemaakt in opdracht van de NOS, die de film zondagavond uit zendt via Nederland 3. Inmiddels is het festival in volle gang. Tot en met zondag 5 februari gaan er zo'n honderd films door de projectoren van Luxor, Lumière, Oscar en de Rotterdamse Schouw burg, van negen uur 's ochtends tot diep in de nacht. Alleen in de zeer vroege ochtend gaan de theaters enkele uren dicht om te worden schoongemaakt. Dat het festival dit jaar tegen alle gebruiken in meer achterom kijkt dan vooruit, wordt geïllustreerd Koningin Beatrix woonde gisteravond in Rotterdam de opening bij van het Filmfestival Rotterdam, tijdens welke het publiek een staande ovatie bracht aan de Nederlandse filmmaker Joris Ivens en zijn vrouw Marceline Loridan (rechts). (fotoANP) door het feit dat gisteren de ope- tot en met klassiekers ningsfilm van het allereerste festi- Op het laatste moment val, 'El jardin de las delicas' van Carlos Saura, vertoond werd in Lu mière. Een flink deel van het door zestig regisseurs samengestelde programma bestaat uit ouder werk, ;toe. s aan het programma een aantel Nederland se films toegevoegd. Het Fonds voor de Nederlandse Film presen teert woensdag in Lumière 3 een Nederlands programma met films van o.a. Johan van der Keuken, Clara van Col, Annette Apon en Hedy Honigmann. Het programma wordt afgesloten met 'Sailors don't Cry', een Nederlandse produktie geregisseerd door de Belg Mare Didden. Leiden Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen straat, 'De Turkana, herders van Noord west Kenia', t/m 2/4; di. t/m za. 10-17 uur, zo: 13-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28, 'Egyptische reisimpressies', schilderij en en tekeningen van Willem de Famars Testas, t/m 29/1di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17.uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, tentoonstelling: 'Leidse Ateliers - De jaren *80', werk van o.a. Kees Buurman, Pieter en Thom Geraedts, Trees Klijn, Kri- kor Momdjian en vele anderen, t/m 5/3; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: Tweehonderd jaar verza melen' en 'Schepen met geld', t/m jan 1989; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13- 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma nente expositie; Vijf eeuwen mode in mini atuur. di. t/m za. 10-16 uur. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe- zoek na afspraak, tel:146024. n schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, expo sitie Stichting de Idee, afdrukken van na tuuropnamen, gemaakt in de direkte omge ving van Leiden, tot 15/2. Vegetarisch Restaurant De Splinter - Noordeinde 30, Eelco Jongsma met foto's genomen in de Hortus Botanicus, t/m 3 i/1 di. t/m zo. 17-21.30 uur. Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1 Erik Woudstra met foto's van vrijwel uitslui tend landschappen, t/m 9/2; ma t/m za van 10-22 uur, zo van 12-22 uur. Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10, Lous Stuijfzand, gemengde technieken op pa pier en panelen met als thema: 'De ver beelding van het landschap', t/m 4/2; woe t/m za van 14-18 uur. Antiquariaat L. Van Paddenburgh - Dief- steeg 14, Charlotte Mutsaers met Inktvis- Koffiehuis 'Piggelmee' - Jan Vossensteeg 59, Ria Kerkvliet met aquarellen en mono types, t/m 3/2. Lakgalerie - Cleveringaplaats 1, Maast richtse kunstenaar Petrie Klinckhamers met schilderijen op Japans papier-linnen Galerie Stelling - Burgsteeg 14, Ruimtelijke onderbreking, schilderijen van Jan Kölling of 'De poëtische reflectie op de omgeving', t/m 29/1. Art Center Droomfabriek - Oude Singel 56, Mercedes Stalenhoef met olieverf schilde rijen, t/m 31/1 Timmerman Timmerman - Botermarkt 9, Marijke Gerritsen met tekeningen en schil derijen, tot 11/2; di t/m za van 11 -20 uur. Expositieruimte 'Caecilia' - Caeciliastraat 18. Jacqueline Kars, acryl/olieverf; Martin van Dijk, etsen/olieverf; Amina Kleynen- berg, acryl/olieverf; Michel van Leeuwen, grafiek en Walter Rast, olieverf, tot 6/3; ie dere zo van 13-17 uur. Holiday Inn - Haagse Schouwweg (in de wandelgangen), Dick Bakhuizen van den Brink met olieverfschilderijen, t/m 14/2. 'Galerietje' - Utrechtse Veer 28a, Ria Koot met schilderijen in diverse technieken, 27, 28 29 jan. en 3 en 4 febr.; vr en za 15-18 Hillegom Kunstgalerij 'Catherina' - Meerstraatpro menade 12b, Expositie van Abousleiman, werken op papier: aquarellen, gouache's pastel en inktwerken, tot 4/2; di. t/m vr. 9-18 uur, za. 10-17 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmade- seweg 55, Lidy van der Spek met 'textiele werkvormen', van 29/1 t/m 10/3; dag. van 10-20 uur. Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe, Noordwijkerhout Bibliotheek - W. de Zwijgerlaan, Ger Kors en Henriëtte Schlagwein (vader en doch ter) met aquarellen, pastels tekeningen en olieverfschilderijen, tot 31/1te bezichtigen tijdens openingsuren. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns burg'. vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Openbare bibliotheek - Smidstraat 5, schil-" derijen en beelden van Margreet Maas-Po- lanen uit Noordwijkerhout, tot 1/2; bezichti gen tijdens openingsuren. Warmond Galerie De Pomp Dorpsstraat, Anne Tay- telbaum met figuratieve olieverfschilderij en, t/m 2/2. Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, Meta Tepass met olieverf, pastel en aquarel en Wiet van os met gepolijste stenen, siera den, t/m 2/2; (De Pomp en het Raadhuis) wo, do, za, zo, 14-16 uur, wo ook van 19-21 Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, olie verfschilderijen en aquarellen van Tine s'Jacob-des Bouvrie, tot 1/2, van 9-21 uur. Galerie Bianca - Gravestraat 1, expositie Wassenaarse aquarellisten, o.a. Sierk Schröder (85), tevens sieraden van Selma Weerenbeck en keramiek van Joop van Ul- den, t/m 5/2; do, vr, zo van 14-17 uur. vr van 19-21 uur, za van 12-17 uur. Cultureel Centrum Warenar - Kerkstraat 65, The outback of Australië', fototentoon stelling van Jan Mol, tot 16/2. Klassiek De violiste Kaoru Kakudo geeft vrijdag avond een recital in de Kapelzaal van K&Ö. Begeleid door de pianist Hermann Uhlhorn zal zij werken vertolken van Van Beetho ven (Kreutzer-sonate), Saint-Saëns (Ron do Capriccioso), Brahms (Sonate opus 108) en Wieniaweski (Souvenir de Mo- scou). Kaoru Kakudo, die gestudeerd heeft in Tokyo en New York, is plaatsvervangend concertmeester van het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest. Aanvang 20.15 uur. De Amerikaanse claveciniste Jocelyn Ste wart treedt maandagavond in de K&O-Ka- pelzaal op. Ze zal op deze avond uitslui tend oude muziek ten gehore brengen. Op het programma staan composities van Fre- scobaldi, Couperin, Scarlatti en Bach. Aan vang 20.15 uur. Het lunchconcert op donderdagmiddag bij K&O wordt ditmaal verzorgd door het duo Thomas Kanter (cello) en Nabuko Takahashi (piano). Het programma bestaat uit de Sonate voor cello en piano van Cesar Franck en het Rondo voor cello en piano van Dvorak. In de concertserie van K&O Katwijk treedt vrijdagavond in de Dorpskerk het baroken- semble Babioles op. Er zullen werken van o.a. Sweelinck, Bach en Sammartini wor den gespeeld. Aanvang 20.15 uur. Pop De Joegoslavische band Psihomodo Pop speelt donderdagavond in het LVC. Pshi- homodo Pop wordt omschreven als ruig. Zanger Davor Gobac schijnt een soort krui sing te zijn van Iggy Pop ten tijde van The Stooges en Peter te Bos van Claw Boys Claw. De muziek houdt het midden tussen The Stooges en The Ramones. In het voor programma staat de Nederlandse band' Vauudevlle. Aanvang 21.45 uur. Jazz In de Waag, Aalmarkt 21treden zaterdag avond Ben van den Dungen en Jarmo Hoogendijk met hun kwintet op bij jazzclub Hot House. Naast Ben van den Dungen (te nor- en sopraansax), Jarmo Hoogendijk (trompet), bestaat de groep verder uit Rob van Bavel (piano), Anton Drukker (Bas) en Eric Ineke (drums). De muzikanten spelen voornamelijk eigen stukken in de stijl van de nieuwe jazz van de jaren zestig (Miles Davis, John Coltrane). Het concert begint plm. 22.00 uur. In het voorprogramma spe len de leden van het Hot House Workshop orkest o.l.v. Wlady Podsada om hun laatste vorderingen op het gebied van samenspe len en improviseren te laten horen. Dit con cert begint 21.00 uur. Bij. Jazz on Sunday (Cheers) zondagmid dag de groep Soulstation. Een vijfmansfor matie, bestaande uit drie Nederlanders en twee Amerikanen (Max Bolleman, slag werk, James Long, bas, Wout Hendriks, piano, Charli Green, trompet, en Joop van Enkhuizen, tenorsax, beweegst zich op het terrein van de jaren zestig, de periode van het Blue-Noterepertoire, waarbij een be langrijke rol was weggelegd voor Art Bla- key's Jazz Messengers. Aanvang 15.00 Leidse Schouwburg vr 27, 20.15 uur; de klucht: 'Een fijn span', met o.a. Joop Doderer, Hans Boskamp en Maya Bouma. za 28, 20.15 uur; Het Nationale Toneel speelt: 'Alkestis', van Euripides, met Gijs Scholten van Anschat, Patty Pontier e.a. ma 30, di 31, 20.15 uur; Blijspel: 'Er valt een traan op de tompoes' van Annie M.G .Schmidt, met Margreet Blanken, Allard van der Scheer, Henny Orri ë.a. wo 1, 20.15 uur; 'Boeing Boeing Crash Crash', door Toneelgroep Amsterdam, do 2, 20.15 uur; Hans Liberg met 'Wortel Bach Live'. LAK-Theater vr 27, za 28, 20.30 uur; Barbara Duyfjes Lisa Marcus: 'Angels beyond reason' wo 120.30 uur; Het Rondtheater speelt: 'Dissonanten'. do 2, 20.30 uur; Muziektheaterproductie: *Lof der zinnen' door Het gebeuren. Appeltheater za 28, di 31wo 1do 2,20.15 uur; Toneel groep De Appel: 'Kleine Alice" van Edward Albee, met Sacha Bulthuis, Carol Linssen, Robert Prager e.a. Circustheater vr 27. za 28, zo 29, di 31wo 1do 2,20.15 uur; Andró van Duin Revue met Frans van Dusschoten, Simone Kleinsma en Hans Otjes. Diligentia zo 29,14.30 uur, Jard van Nes en Ronald Brautigam; 20".15 uur, Edith Grosz, Mark Lubotski, Zoltan Benyacs en Pablo Loer- kens. wo 1do 2,20.15 uur; Het Nationale Toneel met: 'Shirley Valentine', solotoneel door Anne-Wil Blankers. Koninklijke Schouwburg vr 27, za 28, zo 29,18.00 uur; Het Nationa le Toneel met 'Eerste liefde' van Samuel Beckett. vr 27, 20.15 uur; Net Nationale Toneel speelt: 'Alkestis' vart Euripides, met Gijs Scholten van Anschat, Joke Last, Wim van Rooy e.a. za 28, zo, 29, 20.15 uur, zo 14.00 uur; Het Nationale Toneel met: 'Ritter, Dene, Voss', met Josée Ruiter, Guusje van Tilborg en Edwin de Vries. ma 30, di 31, 20.15 uur; 'Floortje Bloem' van Yvonne Keuls, met Devika Strooker, Jasper de Moor en Liz Snoyïnk. Muziektheater vr 27, za 28, wo 1do 2,20.15 uur; Neder lands Dans Theater met nieuw ballet van Mark Haim op muziek van Mozart, mmv Nederlands Ballet Orkest olv Roelof van Driesten. za 28, Nederlands Philharmonisch Kamer orkest olv Antoni Ros-Marbè mmv Maria Tipo (piano), werk van Bach, Mozart, Hin- 'Ariadne auf Naxos', van Richard Strauss.- di 31, 20.15 uur; Residentie Orkest olv Alain Lombard, mmv Dimitri Sitkovetsky (viool), werk van Prokofiev en Stravinsky, do 2, 20.15 uur; Residentie Orkest olv Owain Arwel Hughes, mmv Sophia Larson (sopraan) en Siegfried Lorenz (bas), werk Nederlands Congresgebouw vr 27, za 28,19.30 uur, za 28, zo 29,14.30 uur; The Anglo-American Theatre Group met: 'Aladin' van John Morley. Carré dag (beh. zo en ma) 20.15 uur; Jasperina de Jong met haar show: "Victoria' van Ivo de Wijs. Concertgebouw vr 27, 20.15 uur; Residentie Orkest olv Alain Lombard, mmv Dimitri Itkovetsky (viool), werk van Prokovjev en Stravinsky, za 28,14.00 uur; Radio Philharmonisch or kest olv Henri Lewis, mmv Groot Omroep koor, Sophia Larson, sopraan, Ragnar Ul- fung, tenor, Philippe Rouillon, bariton, Wout Oosterkamp, bas. za 28, 20.15 uur; Koninkijk Concertge bouworkest olv Claus Peter Flor mmv Jo sef Suk. viool, met werk van Mendelssohn, Martinu en Tsjaikowski. zo 29, 14.15 uur, di 31, 20.15 uur; Neder lands Philharmonisch Kamerorkest olv An toni Ros-Marbi mmv Maria Tipo, piano, werken van J.C. Bach, Mozart, Streicher en Haydn. zo 29, 20.15 uur; Radio Syfonie Orkest olv Kenneth Montgomery mmv Montserrat Ca- ballé, sopraan, Ciacomo Aragal, tenor, do 2,20.15 uur; Concertgebouw Orkest olv klaus Peter Flor mmv Natalia Gutman, cel lo, met werk van prokovjev en Schnitke. C.C. Amstelveen vr 27 en za 28, 20.15 uur; Theater van de lach met 'Den Haag vandaag', met John Lanting, Hein Boele, Bruni Heinke e.a. zo 29, 14.00 uur; Scapinoballet. di 3120.15 uur; 'Oude en nieuwe vrienden' met Georgette Hagedoorn, Sacco van der Made, Jack Bow, Guus Verstraete e.a. woe 1, 20.15 uur; Paul Haenen met 'Frap pant' mmv Dammie Geest, Willem Jets pia- Muziektheater vr 27, 20.00 uur; De Nederlandse Opera Ariadne auf Naxos' van R. Straus, mmv het Nederlands Philharmonisch Orkest olv Stephen Barlow. Nieuwe de la Mar Theater vr 27, za 28, 20.15 uur, zo 29. 14.00 uur; 'Separation', met Linda van Dijck en kees Brusse. di 31 t/m do 2, 20.15 uur; Paul de Leeuw met 'De rozebotteltijd'. Stadsschouwburg vr 27 t/m do 9.20.15 uur, beh. ma en zo al leen 14.00 uur; Toneelgroep Amsterdam met 'Medea' van Euripides en 'Mountain Language' van Harold Pinter, met Kitty Curbouis, Joop Admiraal, Catherine ten Bruggencate, Jaques Commandeur-e.a. De Doelen Vr 27, 20.15 uur; Charles Aznavour. zo 29, 14.15 uur; Concert Symfonisch Blaasorkest van het Rotterdams Conser vatorium olv Arie van Beek en het Rotter- dams Harmonie Orkest olv Jaap Koops. Theater Zuidplein vr 27 en za 28, 20.15 uur; Animal Farm, musical door het Lamda theatre, London. 29, 20.15 uur; Live Clips door het Rotterdamse Schouwburg vr 27, za 28 en zo 29, 20*15 uur; 'Een zaak van de familie' door het RO Theater. ma 30, di 31, 20.15 uur; Ritter. Dene, Voss, toneelvoorstelling door het Nationale

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23