Stapt er iemand uit, dan is het afgelopen' 'Eens moest er brood op de plank, nu eet ik wat minder' In de rij voor Salvador Dali WOENSDAG 25 JANUARI 1989 PAGINA 23 Acteur Peter van der Linden ontdekt unieke wereld LEIDEN/DEN HAAG' - 'Ik kwam altijd in van die grote speelbakken. Enorme kale schouwburgen in de provincie, vreselijk. Nu kom ik met mijn koffertje, mijn kleedjes, mijn trommeltjes en mijn fluitjes bij de mensen thuis". Peter van der Linden heeft het acteren op het toneel bijna afgezworen, vertel- I len van vooral Oosterse verhalen is zijn passie. En tussen de be- drijven door waagt hij zich aan dé sprookjesachtige televisiese rie 'Don Donkersloot'. "Een kos telijk programma, al zeg ik het zelf'. Een gesprek met een ac teur die zonder rol het toneel op gaat. door Wytzia Soetenhorst Het spelen van sprookjes was altijd favoriet bij Peter van der.. Linden. Toen hij aan zijn vader liet merken aan het toneel te wil len, gaf de acteur Van der Linden senior hem een paar acteerles sen. Een school was niet nodig volgens papa en zoonlief kon bij het gezelschap van Dirk Verbeek i, als leerling aan de slag. "Daar t ben ik met sprookjes begonnen, j-Via allerlei gezelschappen kwam i ik bij Arena, onder regie van Erik 1 Vos". Samen met die regisseur en en- 3 kele anderen richtte Peter van t der Linden in 1972 toneelgroep De Appel op. Een groep die zich losmaakte van de bestaande con venties over 'hoe het allemaal I moest' op het toneel. "Die eerste jaren waren prachtig", herinnert j Van der Linden zich. "We deden van alles, improviseerden, maak ten muziek. Bij De Appel heb ik die sprookjes weer opgepakt. Sa men met Willem Wagter speelde ik verhalen van Andersen, 'De overschoenen van het geluk', al improviserend bouwden we het verhaal op. Soms vertellend dan weer echt acterend. Nu vertel ik alleen nog maar". Aan de hand van een voor beeld legt hij uit wat het verschil is tussen het spelen van een sprookje en het vertellen daar van. Zijn handen gaan bewegen, zijri ogen schitteren als hij begint aan het verhaal van de oude vrouw die een wandkleed moest maken. "En ze naaide en ze naai de. Op en neer gingen haar han den want het kleed moest af..", even stopt hij, dan de verklaring: "Bij een sprookje dat je vertelt, geef je de figuren aan. Je duikt niet echt weg in één personage zoals bij het spelen. Je moet de fantasie van de mensen zó stimu leren dat zij het idee hebben alle sprookjesfiguren te kunnen zien. In een spel met acteurs is dat veel makkelijker. De een is de moe der, de ander de zoon en de derde de verteller. Ik ben ze allemaal, tegelijkertijd. Ik zie sprookjes als de oervorm van het theater". Het grote verschil tussen spe len en vertellen zit volgens Van der Linden in dè rol. "Als vertel ler meet ik me nauwelijks een rol aan. Ik lees een sprookje, vertaal het en vertel het in mijn eigen woorden na. Acteren is iets heel anders. Daarin hebt je de ruimte om in een rol te duiken en als een personage in een verhaal te staan. De beelden zijn er, als ver teller roep ik ze pp. Nu ben ik als verteller meer zonder rol, en ook meer mijzelf- Don Donkersloot Ondanks hét feit dat Van der Lin den als verteller meer in zijn ele ment is, heeft hijtoch een rol in de televisieserie 'Don Donkersloot' aanvaard. "Dat was vooral door mijn goede ervaringen met Jan Ke- ja als regisseur. Ik werkte met hem aan een VPRO-programma, 'Ma jesteit uw ontbijt' een kinderserie. Ook sprak het verhaal me wel aan. Zo langzamerhand ben ik in de po sitie om alleen maar dingen aan te nemen die ik echt wil spelen. Dat komt doordat ik wat ouder ben. Vroeger moest er brood op de plank komen, nu eet ik wat min der". Het verhaal is gebaseerd op de geschiedenis van Don Quichot die met zijn knecht Sancho Panzo (in de serie Sander Pandje) windmo lens bestreed. In zijn strijd speelde de boerin Dulcinea een grote rol. Zij was de vrouw die Don Quichot tot de vrouw van zijn dromen ver koos. De zesrdelige serie van de IKON heeft een aantal overeenkomsten met het oude verhaal. Zo zijn er na tuurlijk de namen van Don en San- der en is er elke week een vrouw voor wie Don alles zou willen doen. Meestal een afgeleefde huisvrouw met krulspelden, vertolkt door 01- ga Zuiderhoek. De windmolens die Don Quichot ooit bestreed zijn ver vangen door hedendaagse zaken. Milieuvervuiling, huisvestingspro blemen en de groenvoorzieningen komen aan de orde. Don Donker sloot rijdt niet op een oud paard, maar samen met zijn knecht scheurt hij in een oude bakfiets met een motor van probleem naar probleem. Zijn paraplu als een lans voor zich uit stekend. "Ik kijk nu net voor de eerste keer en ik vind het een leuk pro gramma. Tijdens het filmen moch ten we van Jan Keja niets zien om dat hij dacht dat we dan zouden schrikken ofzo, maar ik vind het echt kostelijk", constateert van der Linden tevreden na afloop van het derde deel. "Tijdens de opnamen van dit deel hebben we wel wat last gehad van buurtbewoners. Het Four Tops na transfer weer 'eigentijds', maar... 1 2) Tonight - Tina Turner David Bowie. 2(1) Can't stay away from you - Gloria Estefan Miami Sound Machine 3( 5) Bring me edelweiss - Edelweiss- 4(4) Good life - Inner City 5 (6) Somethings gotten hold of my tyeart - Marc Al mond 6(3) First time - Robin Beck 7 8) Especially for you - Kylie Minoque Jason Dono- 8 (13) Buffalo, stance - Neneh Cherry 9(9) Say a little prayer - Bomb the Bass 10 (7 The way to your heart - Soulsister 11 (26) You got it - Roy Orbison f- 12 (23) Baby don't forgetmy number - Milli Vanilli 13 (18) Musica e - Eros Ramazzotti 14 (14) I know him so well Whitney Cissy Hous ton 15 (20) Nights over New York - Mc Miker G DJ Sven 16 (16) 'n Sneeuwwitte bruids jurk Henk Wijngaard 17 (17) Lovin' whiskey - Rory Block 18 (10) Two hearts - Phil Collins 19 (21) Rag doll - Aerosmith 20 (12) Never trust a stranger - Kim Wilde 21 (11) Smooth criminal - Mi chael Jackson I 22 (29) Skin to skin - Harry Belafonte Jennifer Warnes j 23 (24) How can I fall - Breathe 24 (33) Doe ze thuis de hartelijke groeten - De Deurzak kers 25 (25) Love bites - Def Leppard 26 She drives me crazy - Fi ne Young Cannibals 27 Loco in Acapulco - The Four Tops 28 (35) Stakker humanoid - Hu- manoid 29 Polonaise hollandaise - Johnny Camaro 30 (32) Keeping the dream alive - Freïheit 31 Love train - Holly Johnson 32 (15) Angel of Harlem - U2 33 (37) My best friend - Lois La- 34 (19) Come out to play - UB 40 35 (22) Twist and shout - Salt n Pepa 36 (27) Take me to your heart - Rick Astley 37 (28) Orinoco flow - Enya 38 (34) Till I loved you - Barbra Streisand Don Johnson 39 (30) Life's just a ballgajne - Womack Womack 40 (31) Put a little love in hour heart - Annie Lennox Al Green Peter van der Linden alias 'Don Donkersloot' (links) s Houts). 'Tot in het absurde in dingen blijven geloven'. gaat ovër een verpauperde buurt en met die teksten over 'ghetto's' en 'rotzooi' maakten we ons niet echt populair in de Haagse Schil derswijk. Een mevrouw werd nogal kwaad omdat de buurt vol gens haar in opspraak zou komen. Ze wilde weten wat we met de op namen gingen doen". Favoriet was voor Van der Lin den de aflevering over 'het Bos van Blauw' waarin Don werd gecon fronteerd met zijn oude jeugdlief de, en ziet dat op de plek waar ooit 'het Bos van Blauw' was nu een fa briek stond. "Het is toch prachtig als hij die heuvel overloopt en dan die rokende pijpen ziet. En hoe hij tot in het absurde in de dingen blijft geloven. Dat hij haar weer ziet. Een verslonst huisvrouwtje, maar voor hem nog steeds de eer ste, mooie liefde". Werken voor televisie is iets heel anders dan sprookjes vertellen in het eigen theater of bij de mensen thuis. "We leerden de teksten tus sen de opnamen door. Meestal is te levisie nogal vervelend omdat je heel lang moet wachten voor het licht is gesteld, het geluid goed is en de figuranten op hun plaats staan. Nu was dat geen probleem want dan doken we snel de caravan in om de teksten door te nemen. We hadden altijd één dag een lezing van de teksten, de volgende dag be gonnen we aan de opnamen en die duurden dan weer ongeveer zes da gen. Zo namen we een aflevering per week op". Problemen met de teksten had hij nauwelijks: "Ik leer dat vrij snel, maar ik improviseer ook het een en ander. Ik weet onge veer wat er staat en dan fantaseer ik daar wat omheen. Dat hield Keja wel in de hand hoor, zo gauw je te ver ging, greep hij in. Dat leerde ik van hem, strakker worden in het spel, in plaats van altijd zo bewege lijk". Ontdekking 'Don Donkersloot' is voor Neder landse begrippen een unieke serie. Elke aflevering werd door een an dere schrijver gemaakt. Verder zijn er veel buitenopnamen. Dat maakt de serie wel duur, maar ook een stuk leuker om naar te kijken. Van der Linden: "Hoe ze aan al die plek ken komen, moet je mij niet vra gen. Maar het was prachtig om tel kens iets anders te zien. Deze die we net zagen is deels in Leiden, deels in Den Haag en deels in Sche- veningen opgenomen. Maar ook als we een scène in een huiskamer hadden, leendén we even een huis kamer van iemand uit de buurt. Gek genoeg lukte dat altijd wel". Het sprookjesachtige van het verhaal spreekt Peter van der Lin den wel aan. Maar voor hem blijft het een rol, geschreven en gedic teerd door anderen. Ondanks dat hij veel kan improviseren en zijn ei gen gang kan gaan ("Ik ben altijd een individualist geweest"), vindt hij dat vertellen dieper gaat. Als de IKON besluit de serie te vervolgen zal hij zeker als Don Donkersloot zijn paraplu weer uit de bak halen en op de motor springen, maar: "Die sprookjes blijven het mooiste. Daar kan ik het meeste in kwijt. Ik kan zo vertellen dat het voor de mensen gaat leven. Dat jongens in een buurthuis, die meer liggen dan zitten, in de pauze elkaar verhalen gaan vertellen, bereik ik met mijn verhalen, de fantasie wordt geprik keld. Het is grappig dat ik bij Ver beek ooit begon met sprookjes en er nu mee eindig, ik ontdek een we reld, zowel in- als buiten mijzelf, die volstrekt uniek is". de ons al vele, vele jaren hebben, maar we hebben hem eigenlijk al tijd aan het lijntje gehouden. Ach teraf beschouwd is dat misschien niet verstandig geweest, want Cli- ve is een man met een uitzonderlijk goed oor voor muziek. Met al zijn artiesten heeft hij een bepaald idee voor ogen. Daarom dat hij het liefst zelf een stem heeft in de invulling van hun platen. De meeste num mers op 'Indestructible' zijn door hem geselecteerd." „Daarnaast heeft hij zijn uiterste best gedaan om voor elk nummer de geschikte producers te vinden. Op die manier zijn we in aanraking gekomen met voor ons jonge jon gens als Narada Michael Walden, Huey Lewis en Phil Collins. Met hen hebben we aan ons eigen ge luid iets kunnen toevoegen, waar door we in een klap weer helemaal up to date klinken," aldus Levi Stubbs. Over Motown en Berry Gordy hoor je van hem vrijwel niets dan goeds. Ondanks alle hevige conflic ten die er zijn geweest en ondanks alle miskleunen die van de andere zijde tegenover The Four Tops zijn gemaakt. De financiële onderwaar dering (in 1972 de voornaamste aanleiding tot het vertrek van het kwartet), het gebrek aan artistieke aandacht (reeds na opstappen Hol- land-Dozier-Holland in 1968), en de interne concurrentiestrijd met stal- genoten als Diana Ross The Su- premes, The Temptations en The Jacksons ten spijt, bij Levi Stubbs hoef je niet meer met die minder prettige ervaringen aan te komen. „Ik kijk liever naar wat goed is ge gaan en dat is heel wat. Los van alle wapenfeiten op de plaat, heeft Mo town veel bijgedragen tot onze al gemene ontwikkeling. Daar heb ben wij, die al meer dan tien jaar bezig waren voordat Berry Gordy ons contracteerde, onze trots ge kregen en hebben we geleerd hoe je moet overleven." „Daarnaast was het daar bij ons in Detroit zeer zeker maar al te vaak 'one big happy family". Wat wil je, de ene dag stond Stevie Wonder bovenaan de hitparade, een paar dagen later was het Mar vin Gaye of Smokey Robinson, dan weer waren wij het of The Supre- ihes die een hit te vieren hadden. Op dat soort momenten heerste er echt een sfeertje van: Hier klopt het muzikale hart van de natie." Ego's Was het uiteenvallen van de zo bij zondere 'familie' naar zijn beschei den mening 'echt onvermijdelijk', zijn eigen groep heeft Levi Stubbs altijd bij elkaar kunnen houden. Zelf vindt hij dat eigenlijk minder verwonderlijk dan de buitenwacht steeds suggereert. „Ach, waardoor krijg je onderling problemen? Om geld en door botsingen van de ver schillende ego's. Bij ons hebben dat soort kwesties nooit gespeeld. Komt waarschijnlijk omdat we al van jongsaf aan met elkaar zijn op getrokken en de weg naar ons eer ste grote succes ('Baby I Need Your Lovin', 1964) behoorlijk lang is geweest." „De eenheid bij ons zal daarom automatisch groter zijn geweest dan bij de meeste andere groepen. En omdat we zoveel magere jaren hadden gekend was er ook zoveel dankbaarheid en tevredenheid," herinnert de officieuze leider zich. „Dergelijke gevoelens bleken later, toen we aan de lopende band hits afleverden, diep in ons te zitten. Nog altijd beschouwen we onszelf als geluksvogels, dat we met onze hobby een dik belegde boterham kunnen verdienen. We begrijpen best dat je in dit vak niet altijd nummer één kunt zijn en dat je je soms ook uit diepe dalen moet knokken. Maar wat geeft dat? Niets is leuker dan zoiets met je beste vrienden te kunnen bewerk stelligen." Gezinsleven „Natuurlijk houden we best wel re kening met onze leeftijd en ons ge zinsleven. We zijn niet meer zo be zeten dat we voor The Four Tops al les opzij zullen zetten. Het is ge woon een feit dat een ieder van ons nu meer dan vroeger behoefte heeft om zich terug te trekken in zijn eigen huis om een beetje te keuvelen. Ik kan me bijvoorbeeld dagen vermaken met koken. Om dat mijn vrouw daar niet zo van houdt, nodig ik dan Aretha Fran klin, die vlakbij me woont, uit. Er is dan maar een ding dat telt: lekker eten." „Zo hebben we allemaal onze ei gen methoden om ons af te reage ren. Komen we weer bij elkaar, dan is het net alsof er weer een puzzle in elkaar wordt geschoven. Voelt een ieder zich ineens weer net even iets meer dan in zijn eentje. Dat ge beurt echter slechts als we met z'n vieren zijn. Alleen daarom al zal er nooit een ander tot The Four Tops kunnen toetreden. Stapt er ooit ie mand uit, dan is het meteen afgelo pen en dat weten we allemaal." Frans Hals ook in buitenland HAARLEM (ANP) - Het Frans Halsmuseum in Haarlem bereidt in samenwerking met de National Galery in Washington en de Royal Academy in Londen een interna tionale tentoonstelling voor van werken van Frans Hals. Van 1 oktober tot en met 17 de cember zal de tentoonstelling voor het eerst te zien zijn in Washington, vervolgens in Londen (12 januari tot en met 8 april 1990) en tenslotte in Haarlem (van 11 mei tot en met 22 juli 1990). De Frans Halstentoonstelling zal bestaan uit ruim tachtig schilderij en. Veel stukken van de tentoon stelling zijn zelden of nooit in ons land te zien geweest. BUSSUM (GPD) - The Four Tops laten in de Countdown-studio's in Bus- sum lang op zich wachten. Jullie eigen schuld, vindt het veteranenkwartet. De garderobe moet maar in or de zijn. Zolang dat ene witte overhemd vermist blijft, kan zowel de televisieploeg als de verzamelde pers het wel schudden. Geen shirt, dan ook geen opnamen of interviews. Een patstelling, die na een zenuwslopend uurtje met de vondst van het verdwenen kledingstuk gelukkig wordt opgeheven. Louis Du Moulin The Four Tops: verantwoorde verjongskuur. ROTTERDAM - De Dali-zaal die het Rotterdamse museum Boymans- van Beuningen gisterochtend heeft ingericht, heeft de eerste dag 850 be zoekers getrokken. Er werden niet meer dan vijftig mensen tegelijk in de zaal toegelaten, zodat het publiek zich soms in rijen moest opstellen. Het is hoogst uitzonderlijk dat een museum al een dag na het overlijden van een kunstenaar een expositie over zijn werk opent. De tentoonstel ling omvat acht schilderijen, twee beeldhouwwerken en een aantal teke ningen van Dali. Boymans-van Beuningen is het enige museum in Neder land met een eigen collectie Dali's. AMSTERDAM - Prinses Juliana heeft gisteravond als bescherm vrouwe van het Nederlands Stu dentenorkest in het Amsterdamse Concertgebouw een uitvoering van dit gezelschap bijgewoond. In de pauze onderhield zij zich met leden van het orkest, onder wie dirigent Kasper de Roo (rechts) en cello-so liste Larissa Groeneveld (midden). (foto ANP) „Dat overhemd is maar een detail, maar juist daar hechten we enorm veel waarde aan. Zeker als je langer meeloopt, zoals wij, leer je het be lang in te zien van dergelijke bij komstigheden. Verslap je op één punt, dan volgt er vroeg of laat een tweede en daarna een derde, enzo voort, «enzovoort. Op een gegeven moment ben je dan nergens meer." Aldus verklaart solo-zanger Levi Stubbs even later de onwil van zijn groep om mee te werken aan een al ternatieve oplossing voor het 'shirt-raadsel'. De inmiddels 52-jarige voorman weet waarover hij het heeft. Met zijn drie jeugdvrienden 'Obie' Benson, Lawrence Payton en 'Du ke' Fakir vormt hij al meer dan 35 jaar een zangclubje, dat zijn weerga niet kent. 'Indestructible' heet het titelnummer van hun jongste al bum, waarin ze hun unieke onder linge broederband bezingen. On verwoestbaar denken ze dus te zijn, die Four Tops uit Detroit. Wie hun, nu weer hitgevoelig 'Loco In Acapulco' hoort, zal ze moeilijk onr gelijk kunnen géven. Het verse succes is volgens Levi Stubbs het resultaat van een ver antwoorde verjongingskuur, die direct verband houdt met de over gang van platenmaatschappij Mo town naar concurrent Arista. Een opzienbarende transfer in feite, te gen de achtergrond van de sensa tionele terugkeer in 1983 bij eerst genoemde firma, waar ze in de ja ren zestig hun eerste serie klassie kers scoorden. Op dit oude nest (van Berry Gordy) kwam het kwar tet zowaar opnieuw onder de hoe de van hun toenmalige hitleveran ciers Holland-Dozier-Holland. Geselecteerd Omdat de spectaculaire opbloei, die alom was voorspeld, uitbleef, gingen beide partijen weer uiteen en toen stond Clive Davis, baas van Arista en ontdekker van onder an deren Whitney Houston, klaar om The Four Tops in te lijven. „Hij wil-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23