'Met donker haar word je serieuzer genomen' Verruimde blik geeft Inti-lllimani vleugels Liz Snoijink over Floortje Bloem en poseren voor Playboy Overrompelende 'Oorlog' in het LAK-theater POP Angstzweet Madonna-gek Voorzichtig ZATERDAG 21 JANUARI 1989 KUNST PAGINA 37 AMSTERDAM/LEIDEN (GPD) „Ik word meestal gevraagd voor rollen van mooie, beschaafde dames. Dat vind ik op zich zelf niet zo erg, als het maar ergens over gaat, als ik achter die facade ook een mens kan la ten zien," zegt Liz Snoijink. Ze speelt op het ogenblik in het land drie vrouwen zon der haar uiterlijke schoon heid in stelling te hoeven brengen. Ze zegt: „Het zijn zeer uiteenlopende rollen. De moeder is zwaar hyste risch, tante Gerda is een dikke, volkse moeke en dat hoertje is al een stadium verder dan Floortje." door Frank van Dijl Floortje is het meisje dat haar naam leende aan het stuk 'Floortje Bloem', gebaseerd op het boek 'Het verrotte leven van Floortje Bloem" door Yvonne Keuls. De schrijfster werkte het boek samen met regisseur Willem van de Sande Bakhuijzen om tot het toneelstuk dat onlangs in Leiden in première ging. „Tante Gerda en de moeder van Floortje zijn heel erg overtrok ken, we hebben het echt in de ex tremen gezocht. Ze zijn lelijk... Dat is zo lekker, om je echt lelijk te kunnen maken. Omdat ik altijd zo mooi moet zijn, is dit een verade ming. Ik speel bijvoorbeeld met zwart geverfde tanden, vet haar - dat voelt zo vrij". „Willem kent mij nog van de to neelschool, die weet een beetje hoe ik in elkaar zit. Hij vond dat ik deze rollen moest spelen. De producent was het daar niet mee eens, maar Willem heeft doorgezet, tot ieders tevredenheid." De meeste mensen kennen Liz Snoijink niet van het toneel, maar van de film en de tele visie. „Ja, dat schijnt zo. Ik heb na tuurlijk veel meer toneel gedaan, maar je bereikt in zo korte tijd zo veel meer mensen met film en tv. Het is een totaal andere discipline. Je bent een kleine drie uur inten sief bezig. Bij een film werk je met kleine stukjes tegelijk, een paar mi nuten achter elkaar, soms zelfs maar een paar seconden. De con centratie is heel anders." Een toneelstuk moet je ook vele malen achter elkaar spelen. Komt dat je niet de keel uit? „Je stelt je erop in, maar na onge veer zestig of zeventig keer... Er komt absoluut een moment waar- ,'op je denkt: he, niet meer." veel dingen waarvan je het nu niet in zag, absurde dingen die je moest doen. Een gebakken ei spelen, om tot je gevoel te komen. Je moest le ren huilen, boos zijn, daar waren oefeningen voor. Ik was een keurig opgevoed meisje, en ik vond het zo raar, ik snapte er niets van. Ik moest dingen spelen die ik vies vond, die het ook waren. Een geil varken in de modder. Dat zijn toch dingen die je niet gewend bent als je uit een keurig gezin in het hart van Brabant komt. Het moest steeds erger en smeriger en geiler. Ik had wel een moment waarop ik dacht: nu durf ik alles, nu maakt het niet meer uit". Later besefte ik dat het goed voor rne is geweest. Dat keurige burgermeisje dat ik was, is me ont nomen. Ze hadden het er steeds over dat je je verleden moest verge ten, je facade moest weggooien..., ik wist niet dat ik die had. Ook met huilen: ik was eerder gewend om verdriet weg te stoppen. Op school wordt erg ingespeeld op persoon lijke dingen. Ik begreep het ge woon niet, het was heel pijnlijk. kan ik niet naast me neer leggen, daar ben ik dan een dag en een nacht ziedend over. Playboy ver scheen rond de première van dit stuk, dat is zó het tegendeel." „Ja, toch ook... Je staat er niet zoals thuis achter het aanrecht. Dat hele fotowerk heeft met acteren te maken." Door in Playboy te staan beves tig je natuurlijk wel dat imago van de femme fatale? „Ja. Het heeft ook ontzettend lang geduurd voordat ik ja heb ge zegd. Tim vond het leuk, ik ook, ik dacht: dan doe ik het. Het taboe over bloot zijn is toch wel verdwe nen, en die foto's in Playboy zijn ook niet zo bloot, het is geen porno. Maar ik heb jarenlang gezegd: 'Playboy, nooit!' Zelfs bij Sonja Ba rend. Vijf jaar geleden ben ik voor het eerst gevraagd, en ze bleven vragen. Ze begonnen met een heel hoog bedrag, dat is wel iets om hoog gegaan. Het is ontzettend veel geld, wel lekker, maar dat was toch niet de reden waarom ik het heb ge daan. Ze hadden een hele serie met mooie vrouwen, ik dacht: niet?" „Nee, ik had 'De moeder van Da vid S.' gelezen en ik had 'Jan Rap en zijn maat' gezien. Toen ik ge vraagd ben voor een auditie heb ik het boek gelezen. Dit stuk is daar een destillaat van. Het is voor Yvonne ook zes jaar geleden dat ze het boek schreef. Ze heeft er een rijpere visie op gekregen. Voor Wil lem was duidelijk dat hij het over de tragiek van die kleine mensjes wilde laten gaan. In het program maboekje schrijft hij: 'Kleine mensjes in een grote witte doos'. Zo ziet het decor er ook uit. Kleine veranderingen duiden op het ver val, op het verlies van hoop; h§t de- Voorstelling: Oorlog van Rainaid Goetz door De Trust/lndependance. Regie: Theu Boermans. Gezien op 20 januari in het LAK-theater alwaar nog vanavond en niet zoals aangekondigd a.s. zondag. LEIDEN - Ook al schijnen we te leven in het tijdperk van het mo rele vacuüm en het nihilisme, mooie voorstellingen komen wel degelijk uit het grote niets voort. Na een heerlijk verwarrende en sprankelende visie op Tsjechov's Meeuw in de voorstelling Möwe, presteert regisseur Theu Boer mans het opnieuw om met door gaans net afgestudeerde acteurs de argeloze toeschouwer te over rompelen. De Trust en Indepen dence brengen ditmaal het eerste deel uit de trilogie Oorlog van de laatste Duitse toneelontdekking Rainaid Goetz, een soort krui sing tussen de monomane Tho mas Bernhard en de politieke Heiner Müller. Geen Aristoteli- aanse tpneelwetten dus, maar anarchisme en (schijnbare) cha os, onrust en herhaling, cynisme en wanhoop, gekkenwerk en be zetenheid. Voor deze spiegel des tijds kreeg Goetz vorig jaar de Müllheimer Dramatikerpreis. Beroemd werd hij echter vooral door tijdens het voorlezen uit ei gen werk zich met een mes in zijn voorhoofd te snijden (waarvan acte in de voorstelling). Boer mans doet er nog een schep hu mor en absurditeit bovenop, cre ëert een ingenieus toneelbeeld vol special effects, drijft de spe lers tot ongekende prestaties en geeft met zijn Fingerspitzenge- fühl de voorstelling een adembe nemend tempo. Kracht en ver beelding, intelligentie, originali teit. Boermans heeft het in huis. Dit moet u zien. Waar Oorlog verder over gaat? Nou, over revolutie, angst, de Al- bert van Dalsumprijs, mitrail leurs, apen, Heidegger, vrouwen, angst, oorlog, communicatie, leegte, geweld, stront, revolutie, schuld, Stammheimer, handelen en denken, God, Paisley Park, waanzin, ordening, exhibitionis me, Auswitzsch, discours de la méthode, klassemaatschappij, machines, woorden, theater, Hit- Ier, fun in Acapulco, kots, weten schap, teleurstelling, tijd, willen, alcohol, pijn, bourgeoisie, hal, geschiedenis, revolutie, schoon heid, Baader-Meinhoff, kaas meisje, noodzaak, bloot, smel tend ijs, Georg Büchner, terreur, identiteit, zinloosheid, leven, bloed, dood, geweld, woorden, etcetera. Kortom, over het alles en het niets en over een niet plaatsge vonden revolutie. INGRID VAN FRANKENHUYZEN. symbolisch dan illu- 'Floortje Bloem' gaat over de he- roïneproblematiek. In hoeverre is die nog wel actueel? „Ja, dat dacht ik ook. Maar het blijkt ontzettend actueel te zijn. Dit stuk gaat over een heroïnehoertje, dat is toch problematiek van van daag. Het gaat niet zozeer om de anekdote van een meisje dat op hel slechte pad raakt. Al die figurer zijn kromme mensen. Er gebeurer nare dingen, hopeloos. Wat trou wens niet wil zeggen dat er nie heel veel humor in zit." „Als ik het één doe, mis ik het an der. Op zich zelf vind ik film mooi er, leuker, maar ik voel me heel ont rouw als ik het zeg. Dat grote beeld, zulke koppen, daar kun je zoveel in doen..." Kortgeleden zag ze zichzelf in 'Flodder' op tv: „Ik had het gevoel dat dat in een ander leven is ge beurd, dat leek al zolang geleden... Twee jaar..." Gaat het zo snel? „Nou, wat er nu tussen zit is de zwangerschap en de geboorte van mijn zoontje Esra. Dat is heel in grijpend. Hij is nu ruim twintig maanden. Lastig met dit werk? Nu gaat het wel, maar zo'n repetitiepe riode is heel lastig. Ik miste hem ook heel erg. Ik heb een man (Tim Krabbé, red.) die dag en nacht werkt, ik kan niet op hem rekenen, dus ik moet altijd een oppas heb ben. Dat is veel organiseren." Wat ga je na dit stuk doen? „Dat weet ik nog niet. Ik heb nog niets zinnigs aangeboden gekre gen. Ik kan nu nee zeggen, dat heb ik geleerd, want jarenlang heb ik gedacht: ha, leuk, werk. Dit is ook de eerste voorstelling waarin ik iets totaal anders doe dan in voorgaan de jaren. Ik wil een beetje in deze lijn doorgaan." Het wat serieuze stuk? „Ja, ja. Nu is dit wat dat betreft niet het goede voorbeeld... Ik vind het leuk dat ik gewoon lelijk kan zijn. Het is niet zo dat ik geen mooie vrouw zou willen spelen, maar vaak moet je alleen maar mooi wezen." Liz Snoijink: 'Ik durf nu alles' (foto ANP) Toneelschool Toen ze op de toneelschool in Maastricht zat, had Liz Snoijink „wel een soort voorstelling van een carrière, maar die had niets te ma ken met de werkelijkheid." „Ik wist niet echt wat er aan de hand was in Nederland, dat ben ik pas goed te weten gekomen toen ik weg was uit Maastricht. Ik had een heel naïef beeld. Wat ik wilde was me verkleden, gekke kleren aan, voor publiek staan, spelen... Ik had geen idee dat er zoveel bij komt kij ken". Die eerste jaren op de toneel school vond ik vreselijk. Je kreeg Het was veel praten, veel in je eigen ik, daar was ik wars van. Maar ik heb doorgezet, ik dacht: ik wil dit, ik ben eraan begonnen. Na dat eerste jaar dacht ik dat ik van school af zou moeten, daar had ik al rekening mee gehouden, maar ik mocht tot mijn eigen verbazing blijven. Ik ben doorgegaan en heb er nooit spijt van gehad. In zekere zin was die opleiding iets als een bevrijding. Niet dat ik me daarvoor slecht heb gevoeld, maar..., je gaat toch intenser leven." „Ja, dat was heel makkelijk. Ik kon kiezen uit drie arrangementen. Je hebt dan nog het voordeel datje blanco bent, je wordt heel snel in een hokje gezet. Als je iets aardig doet, word je alleen nog voor dat soort dingen gevraagd. In het be gin ben ik ontzettend in het hokje van de femme fatale geduwd, de stoeipoes. Ik vond die dingen enig om te doen, want ik was helemaal geen stoeipoes. Toen ik de rol van een Zweedse moest spelen, had ik mijn haar blond geverfd. Daardoor word ik nog steeds geassocieerd met wulps, een blonde stoot. Met donker haar word je serieuzer ge nomen, maar het gekke is dat ik niet van dat blonde imago schijn af te komen". „Ik heb in Playboy gestaan, in Het Parool werd daarover geschreven dat ik dat domme blondje ben. Dat Inti-lllimani o.l.v. Horacio Salinas. Solisten: John Williams en Paco Pena. Gehoord 20 januari in de Leidse Schouwburg. Zondag LEIDEN - Achteraf zou je na vrant kunnen concluderen dat vijftien jaren van ballingschap het muzikale spectrum van de Chileense groep Inti-lllimani hebben verbreed. In 1967 door studenten van de Technische Hogeschool in Santiago opge richt als een ensemble dat vóór alles het muzikale erfgoed van heel Latijns Amerika wilde laten samenvloeien tot een tijdloos ge heel, sloot het zich in de daarop volgende (politiek gevoelige) ja ren al gauw aan bij de strijd voor sociale en culturele bewustwor ding. Inti-lllimani (betekent Zon negod in de Indiaanse Andes-taal Aymarawas niet weg te denken uit de verkiezingscampagne van de in 1973 vermoorde Salvador Allende, en zocht in dat stadium met name de thematiek van volksdichters en -zangers als Pa- blo Neruda en Victor Jara: de af schrikwekkende kloof tussen arm en rijk in Latijns Amerika, de macht van de aristocratie, en de hoop op een beter leven in vrijheid. Maar de geschiedenis kan he laas niet worden herschreven, en de intussen wereldwijd gevierde zevenmansformatie lijkt zich bij te hebben neerge legd. De Andes-folklore is nog steeds het uitgangspunt van vrij wel iedere muzikale exercitie, maar sinds de gitaristen Paco Pe na en John Williams na een aan tal gastoptredens in Londen er een geïntegreerd bestanddeel van zijn gaan vormen, is het pro gramma zowel in de breedte als in de diepte verrijkt. Williams, die het klassieke re pertoire als geen ander in z'n zak heeft en al jaren op zoek is naar nieuwe uitdagingen, voelt zich binnen dit clubje duidelijk in z'n knollentuin. Een paar loodzware transcripties van Albeniz passen wonderwel in deze ambiance, evenals een Bachiaans intro waarop het ensemble verrassend vocaal inhaakt. Hetzelfde geldt voor Paco Pena, technisch een slag minder, maar met zijn fla menco-idioom in feite nog beter opgewassen tegen de hoge school-arrangementen van artis tiek leider Horacio Salinas, die bol staan van de syncopes en an der academisch speelplezier. Een prachtig avondje in de bomvolle Leidse Schouwburg. Negen mannen, die bij vlagen briljant musiceren op een bont assortiment van authentieke La- tijnsamerikaanse instrumenten, en van wie er acht ook nog oor- strelend zingen. Ik kan weer even vooruit. WILLEM SCHRAMA Bijdragen: Wim Koevoet, Erna Straatsma Rutger Hauer in film met Faye Dim a way - Rutger Hauer. <p. ROME (AP) - Rutger Hauer, Faye Dunaway en Nastassia Kinski zul len de hoofdrollen vervullen in de nieuwe film van de Italiaanse film- regisseuse Lina Wertmuller, die de ziekte aids en de media tot onder werp heeft. De werktitel van de film luidt ,Di Cristallo o di Cenere, di Fuoco o di Vento, Purche sia Amore" (Van Kristal of As, van Vuur of van Wind, Omdat het Liefde is). De op namen, in het Engels, zullen vanaf eind januari op lokatie worden ge maakt in New York, Parijs, Rome, Venetië en Londen. Het budget is naar Italiaanse begrippen groot: 9 miljard lire (14 miljoen gulden). Bijzonderheden over de inhoud van de film wilde Wertmuller niet kwijt. Hauer verklaarde dat hij een journalist zou spelen met twee vrouwen in zijn levèn die dan van loopbaan verandert. „Voor mij is het een verhaal van vriendschap, dood en liefde, maar het is niet zo zwaar als het klinkt," aldus Hauer. Lou Reed - 'New York' (SIRE) Lou Reed, 45 inmiddels, laat zich niet zomaar afschrijven. Zeker niet in de late jaren tachtig waar rap de mode is. Reed rapt al jaren over het leven in een grote stad. Met 'New York' opent Zijne Ko ninklijke Zwartgalligheid 1989 met een album waarmee hij zijn klassieker 'Berlin' minstens eve naart. Tot voor deze plaat be perkte Reed zich tot observeren. Reed gaat op zijn negentiende elpee een stap verder: hij becom mentarieert zijn waarnemingen. Dat levert nummers en 'one li ners' op om je vingers bij af te lik ken. Hoewel New York volgens Reed zelf een soort van concept elpee is met een ongekend lange speelduur (één uur!), maar liefst veertien nummers en van Reed in één keer moet worden afge speeld, is er toch sprake van een sober project. Reed doet bijna alle gitaarso lo's zelf, Mike Rathke draagt zorg voor de ondersteunende bor duursels, Rob Wasserman be speelt de staande bas en produ cer/drummer Fred Maher en per- cussioniste Maureen Tucker (een collega uit The Velvet Under ground) gebruiken maar een paar potten en pannen. Reed eist met zijn verbeten vo calen en goed gemikte stoten on der de gordels van tal van Ameri kaanse politici, staatshoofden en regeringsfunctionarissen, zoge naamde integere popsterren en dubieuze zakenlieden, alle aan dacht op. Reed maakt het zich zelf bepaald niet gemakkelijk want het wemelt van de lange zinnen met moeilijk achter el kaar uit te spreken woorden. Niet een keer struikelt hij, de man ratelt in een hoog tempo door en lardeert met stembuigin gen dat het een lust is. Behalve verbeten, toont hij zich ook een uiterst bezorgd, zeg Lou Reed: ...verbeten... maar: panisch wereldburger. Vooral 'There is no time' is onge schikt voor mensen met een ho ge bloeddruk. Zelfs de hardnek kigste optimist krijgt last van angstzweet en bibberklauwtjes door deze - letterlijk^ - alarm plaat van Lou Reed. W.K. Ciccone Youth - 'The whitey album' (Torso) Geobsedeerd door de muziek van Madonna (Louise Ciccone) draagt Sonic Youth 'The whitey album' op aan hun idool. Cicco ne Youth is hun alterego en on der die naam maakten de New Yorkers in 1986 een spectakulai- re cover van de Madonna-hit 'In to the groove'. Van dit onbekommerde dans- deuntje blijft in de versie van Ci ccone Youth niks over. Gebruik van veel fuzz, een allesoverheer sende bas en zwaar vervormde zang geven het nummer een heel ander karakter. Aan het eind zingt Mike 'Ciccone' Moore mee met Madonna, wat een heel raar effect geeft. De Youth-versie dendert dan echt over de disco uitvoering heen. Op 'The whitey album' staat behalve 'Into the groovey' nog een ander Madonna-nummer: 'Burnin' up. Het is een slow-mo tion versie van het origineel, 'iets minder spectakulair dan 'Into the groovey'. Robert Palmer moet er ook aan geloven. Zyn 'Addicted to love' krijgt van de Newyorkse Youth ook een 'ver frissende' behandeling, en wordt gezongen door Kim Gordon. De overige stukken op 'The whitey album' kunnen niet echt boeien. Pretentieuze herrie voor gevorderden, waar ik niet veel van begrijp. Waanzinnige ge luidseffecten en songs zonder kop of staart. Hoogtepunt van deze onzin is de lange stilte op kant een, die keurig wordt aan gekondigd op de binnenhoes. ES. (foto gpd) ^nn Dorsey - 'The corpo rate world' (WEA) Ze wordt wel de vrouwelijke Prince of Terence Trent d'Arby genoemd maar die vergelijking gaat niet echt op. De uit Philadel phia afkomstige Gail Ann Dor- sey maakt weliswaar zwarte soulrock doorspekt met funk, maar mist in haar muziek die ero tische lading die haar mannelijke 5 hebben, geflopte single 'Wasted country', waar kant een mee opent, is gelijk één van de sterk ste nummers van 'The corporate world'. Begeleid door Eric Clap ton op gitaar zingt Gail Ann over de toenemende milieuvervui ling. Daarna komt 'Where is your love', de tweede single. Ook een gedegen nummer, dat gelukkig wel in de smaak valt bij het single-kopend publiek. 'If only you' is een oppervlakkige ballad volgens het bekende stramien. Veel gevoeliger is 'So hard to let you go', de afsluiter van kant één. De invloed van een van Dorsey's voorbeelden, Joan Armatrading, is hierin duidelijk herkenbaar. De zakenwereld, met hebzucht en egoïsme als belangrijkste ken merken, staat centraal op kant twee. Als de hoofdpersoon van 'No time' staat Gail Ann ook af gebeeld op de hoes: een ambi tieuze zakenvrouw die zo druk is met haar carrière dat ze geen tijd meer heeft voor haar vrienden. De rest van kant twee is een stuk rustiger. 'SW 4' is een kort instru mentaaltje op de akoestische gi taar en 'Carry me off to heaven' heeft wat klassieke invloeden. Een ode aan Beethoven eigen lijk, met speciale aandacht voor zijn sonate no. 14, opus 27. Gail Ann Dorsey heeft als gro te voorbeelden Joni Mitchell en Joan Armatrading en een hekel aan zwarte commerciële zange ressen als bijvoorbeeld Whitney Houston. Met 'The corporate world' zit Dorsey ergens tussen die twee uitersten in. Haar de buut is uiterst modern en vlekke loos geproduceerd door Nathan East. Een belofte voor de toe komst, maar met deze afgepaste hoeveelheden soul en rock kiest Dorsey voor een hele voorzichti ge, risicoloze start van haar carri- E.S.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 37