De 'soap' gaat nooit verloren 'Lekker janken voor de buis, wat is daar op tegen?' ZATERDAG 21 JANUAR11989 HlllMMHilll «W fl ffi PAGINA 21 EXTRA M A BIJLAGE VAN HET LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD pulariteit al aangestipt. Waarom zijn soaps toch zo geliefd? Manschot: "Het is vaak uitproberen. Een soap komt echt niet op tv voordat ie door de producers helemaal is uitgetest. In de VS wordt van slechts één procent van alle ideeën een serie gemaakt. Die worden dan aan een proefpubliek ge toond en eventueel bijgeschreven. En het genre is ook populair, nu althans. Er is een soort golfbeweging. Eerst waren westerns heel populair, toen de detectives. Vervolgens de soaps. Nu krijgen we weer z.g. sitcoms, situation comedies zoals Zeg 'ns Aaa, de Kip en het Ei, de Cosby Show en Married with Children. Over een poosje krij gen we weer wat anders. Dat is type rend voor tv: slaat een serie aan, dan krijg je er meteen nog tien van dezelf de soort. Na een tijdje heeft het pu bliek er dan weer genoeg van. Dat zie je vooral in de VS en in ons land, om dat de concurrentie onder de omroe pen erg sterk is. Heeft de één er suc ces mee, dan kan de ander niet achter blijven". Van Essen: "Het zijn voor veel men sen series die iets meer bieden dan het dagelijks leven, de glamour die zij zelf nooit zullen bereiken. In een soap zit avontuur en romantiek. Dat komt goed over bij mensen, daar kijken ze graag naar". Pulp Manschot noemt het kijken naar soaps een verslaving. "Ik geloof dat verveling, zoals wel wordt gezegd, niet zo'n rol speelt. Het is een soort verslaving, maar geen slechte". Ang: "Het is iets als het glaasje wijn bij het eten. Of het lezen van de krant. Die lees je ook op een vaste tijd. Je hebt de pest in als de krant niet komt. Je deeltje dag ernaar in. Ik heb nu de hele dag college gegeven, dus mag ik vanavond naar een soap kijken". Knapper: "Vroeger ging men één keer per week naar de bisocoop. Nu kijken we naar een soap. Je weet het al: ha, vanavond lekker soap kijken. Je zit met je zakdoek klaar. Ik wel ten minste. Ik hoop anderen ook. Lekker janken. En ik zie niet in wat daar ver keerd aan is". Critici noemen soaps pulp. "Dat is al een oud argument. Dat had je in de Oudheid al met barden, de rondrei zende zangers. Die waren ook fel ge kant tegen de komst van het geschre ven woord. Er werd gezegd: je maakt het mensen te makkelijk, zo hoeven ze niets meer te onthouden, ze kun nen nu alles opschrijven. Hetzelfde met de komst van de tv of de stripver halen. Die waren ook zo slecht voor ons. Ik vind het gewoon bedillerige bemoeizucht. Het is een beetje calvi nistische kritiek. Men zegt dat het ni veau te populair of te oppervlakkig is. Wat een onzin. We moeten er maar aan wennen dat mensen veel tv kijken. Die ontwikkeling valt niet terug te draaien. Het ligt er maar aan hoe je de boodschap brengt. Als je op tv voor een groot publiek over feminisme wil praten moet je zoiets niet doen zoals dat in Opzij gedaan wordt. Dan schiet je je doel voorbij. Doe je het daarente gen op het niveau van Margriet, dan bereik je je doelgroep wel. En als mensen niet willen kijken, dan kijken ze niet. Maar deden ze dat nu wel eens, dan zouden ze zien dat er goede en slechte soaps zijn, net als er goede en slechte films zijn. Er is wel degelijk onderscheid te maken". De cast van Dynasty: glamour die mensen zelf nooit zullen bereiken. 'St. Elsewhere', 'Medisch Centrum West', 'Dynasty', 'Flying Doctors', 'Neighbours': ze behoren allemaal tot hetzelfde type televisieserie. Soap operas, of kortweg soaps, worden ze genoemd. De kijk- en waarderingscijfers zijn over het algemeen hoog. Maar je zou de critici die dergelijke programma's dg grond in boren niet de kost moeten geven. Pulp, rotzooi, inhoudloos, gefantaseerde nonsens, slecht voor het volk; Ifritiek genoeg. Je gaat je bijna schuldig voelen als je ernaar kijkt. jZijn soaps echt zo slecht voor /ons? Waarom kijken we eigenlijk? (Verveling, een poging de I dagelijkse sleur te vergeten? IHet belangrijkste kenmerk van j een soap is volgens Ien Ang, com- J municatiewetenschapster aan de Universiteit van Amsterdam, het doorlopende verhaal. Er hoeft in principe nooit een einde aan te kCxTien, tenzij de schrijvers an ders besluiten. door Dillian Hos Het verhaal speelt zich af in een soort gemeenschap. "Dat kan een gezin zijn, een dorp, een ziekenhuis, of noem maar op. Het is in ieder geval een plek waar een groep mensen een deel van haar dagelijks leven door brengt. Het verhaal richt zich meestal op allerlei persoonlijke gebeurtenis-1 sen die deze mensen overkomen. Liefde, vriendschap, ruzie, dood, ziektes. De nadruk ligt niet op de ac tie, zoals in veel series, maar op de emoties". Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vooral vrouwen naar soaps kijken. Ang legt een verband met de emoties in soaps. "Emoties spreken vrouwen blijkbaar meer aan. Mannen houden meer van actie. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat men denkt dat meer vrouwen dan mannen geïnteresseerd zijn in soaps. Dus wordt er rekening gehouden met wat vrouwen wel leuk zullen vinden". Nico Knapper, regisseur van Me disch Centrum West, gelooft er niet zo in dat soaps meer op vrouwen zijn ge richt dan op mannen. "Je moet als kij ker geïnteresseerd zijn in relatiepro blemen, en dan maakt het niet:'uit of je man of vrouw bent. Een programma over relaties appelleert aan het vrou welijke in zowel mannen als vrouwen. Een man schaamt zich daar denk ik voor. Die verbergt dat. Een vrouw toont dat eerder. Die kunnen lekker meesnikken". De Amerikaanse wetenschapper John Fiske heeft een theorie dat vrou wen meer naar soaps kijken, omdat die net zo versnipperd zijn als hun da gelijkse leven. Hij heeft het dan voor al over huisvrouwen. Zij moeten hun aandacht de hele dag over veel ver schillende dingen verspreiden: bood schappen, de afwas, er komt een kind uit school, ramen lappen, over ca deaus nadenken. In een soap zijn er ook steeds korte blokjes. Eerst zien we meneer X die ruzie maakt met me vrouw Y, en het gevecht is nog niet af gelopen of we zitten alweer midden in verwikkeling Z bij de buren. Het zijn steeds korte shots, korte dialogen. Angs collega Ben Manschot: "Ik heb wel de indruk dat die vergelijking iets te ver is doorgetrokken. Maar we zijn inderdaad - en dat geldt dan wat meer voor tv in het algemeen ge neigd te denken in afgeronde blokjes. Als je een uur televisie kijkt zie je bij wijze van spreken twintig verschillen de dingen. Een aantal blokken recla mes, een aankondiging voor volgende week, een stuk van de soap, enzo voort". Verhaallijnen Daarom zijn er volgens Ang en Man schot ook zo veel verhaallijnen. Er spelen eigenlijk steeds allerlei verha len door elkaar heen. In een afleve ring van St. Elsewhere bijvoorbeeld zien we dr. Craig en zijn vrouw zich met de babykamer bezighouden, ter wijl dr. Ehrlich en zuster Lucy ruzie maken en het weer bijleggen, en dr. Axelrod zich intussen druk maakt over zijn carrière. Het zijn steeds kor te stukjes. Knapper vindt dat je die verschil lende verhaallijnen goed moet dose ren. "Hans Galesloot, de schrijver van Medisch Centrum West, is daar een meester in. Die weet het verhaal zo in elkaar te zetten dat de lijnen ervan el kaar heel mooi doorkruisen. Er moet een verhaaltje ontstaan dat zich ont wikkelt en later in de serie wordt afge sloten, een die net begint, waarover je in de volgende aflevering meer te we ten komt (bijvoorbeeld een patiënt die net voor het einde wordt binnen gebracht) en een verhaaltje dat wordt afgesloten. Daar krijgt de kijker dan een soort voldaan gevoel van: nou, dat is gelukkig goed afgelopen. Tegelij kertijd is hij of zij nieuwsgierig hoe de zich ontwikkelende verhaaltjes gaan aflopen". Door de vele verhalen zijn er ook veel karakters. Het duurt bij soaps al tijd even voordat we eraan gewend zijn. "Een soap moet z'n populariteit gaandeweg ontwikkelen. Dat kan best een paar weken tot maanden du ren. Een politieserie heeft dat niet, die kan meteen populair zijn. Er komen minder mensen in voor, er zitten min der verwikkelingen in", meent Ang. Raken mensen eenmaal gewend aan een soap, dan is de binding ont staan. Ria van Essen, hoofd inkoop tv- programma's bij de VARA, kan daar over meepraten. "Met Flying Doctors hebben we dat wel gemerkt, hoewel ik series als Flying Doctors geen ech te soaps vindt. Een echte soap, zoals in de VS, wordt iedere dag uitgezon Medisch Centrum West (in het najaar een serie nieuwe afleveringen): mensen identificeren zich met de karakters. (foto anp) den. Maar de binding met de karak ters is bij Flying Doctors net als bij soaps heel sterk. Dat merkten we wel toen de eerste dokter uit de serie ver dween. Het duurde wel even voordat het publiek aan de nieuwe dokter ge wend was". Binding Knapper vindt binding essentieel. "Het kijken naar een soap komt dan het dichtst bij het lezen van een lek ker boek, waarvan je het jammer vindt dat het uit is. Zo'n boek dat te dik is om het in één keer te lezen. Dat je met rooie oortjes ieder hoofdstuk zit te verslinden. Dat is het effect dat je moet bereiken als je een soap maakt. Je moet bereiken dat de perso nen uit de serie voor de kijkers tussen de afleveringen door dóórleven. Dat mensen erover praten, wedjes afslui ten van: wat zou zuster Reini nu gaan doen? Dan heb je binding met de serie bereikt. Een soap is voor sommigen een vervangend leven. De levens van sommige mensen zijn nu eenmaal heel saai en kleurloos. Die leven zich Mensen identificeren zich dus met karakters, ze leven 'het leven' van het karakter mee. "Je moet die identifica tiemogelijkheid wel scheppen", zegt Knapper. "De kijkers moeten een ka rakter eerst leren kennen voordat hem of haar iets overkomt, anders voelen we niet mee. Het raakt ons dan niet. die mevrouw krijgt een onge luk. Nou en?". Hoe ver gaat die identificatie? Wor den we helemaal opgenomen door de soap? Volgens Ang en Manschot valt dat wel mee. Volgens hen worden we niet totaal opgeslokt door de tv, niet zoals door film. In een bioscoop heb je dat veel eerder, je zit dan in het don ker naar een groot verlicht doek te kij ken en intussen hoor je luide muziek, luider dan thuis. In de huiskamer gaat het kijken heel anders: er is meer licht, je ziet andere personen, de aan dacht wordt eerder afgeleid. Ang: "Je bepaalt zelf hoezeer je je inleeft in iemand. Wij noemen dat wel het zogenaamde 'extricatie-implica- tie-proces'. Dat wil zeggen dat je je identificeert met een karakter als het goed met hem of haar gaat. Maar ge beurt er iets ergs, iets onplezierigs, dan trek je je handen ervan af. Identi ficatie is dus niet heel passief, zoals wel wordt beweerd, maar juist een ac tief proces: je kiest met wie en hoe lang je je identificeert". Voorzichtig Het is dus voor een kijker heel verve lend als hij of zij zich heeft geïdentifi ceerd met een persoon, en die wordt dan vervolgens met geweld gecon fronteerd. Knapper: "We zijn erg voorzichtig met het tonen van ge weld. We tonen bijvoorbeeld geen akelige details uit het ziektebeeld. Je zult trouwens wel zien dat we dit jaar wat verder zijn gegaan. We hebben wel wat harder met de fles bloed ge werkt. Je ziet nu wel gruwelijke won den. Maar we doen het alleen als we vinden dat het nodig is voor het ver haal. Akeligheid is ook een deel van het beleven van het verhaal. Soms moet je wel wat tonen, anders is het niet meer geloofwaardig". In soaps zien we de ene ramp na de andere zich voltrekken. Soaps lijken zo toch niet meer realistisch? Ang: "Nee, het is niet realistisch in dé zin van 'het is een afspiegeling van het le ven'. Ik heb het in mijn boek over Dal las emotioneel realisme genoemd. De gebeurtenissen zijn niet realistisch, maar de emoties die ze oproepen wel". Volgens Knapper gaat het vooral om de geloofwaardigheid. Toch werd hij vorig jaar geconfronteerd met veel protesten uit de ziekenhuiswereld. Men was bang dat het publiek Me disch Centrum West erg realistisch zou vinden en zou denken dat ver pleegsters alleen maar bezig zijn de jonge dokter te versieren. "Ja, het zie kenhuis is een van de laatste taboes. Als je laat zien dat artsen en verpleeg sters ook hun zorgen, problemen en fouten hebben en echt niet de hele dag als een soort Florence Nightinga le door de gangen lopen, komen ze in opstand. Dan voelen zij zich aangetast in het beeld dat wij van ze moeten hebben". Ria van Essen denkt dat een soap herkenbaar moet zijn voor mensen. "Een soap moet niet te veel glitter en glamour hebben. Ik heb bijvoorbeeld in de Verenigde Staten de serie Santa Barbara gezien. Die zou ik nooit ko pen, ik vond 'm ronduit slecht. Hij stond niet dicht genoeg bij de men- Herkenbaar Een goede soap is dus herkenbaar. Een ander onmisbaar ingrediënt is volgens Knapper een goede arena, de plaats waar alles zich afspeelt. "Een ziekenhuis is bij uitstek een goede arena. Je weet precies waar je aan toe bent. Menselijk leed gegarandeerd. Daarom zijn ziekenhuisseries zo po pulair. En je kunt er eindeloos mee doorgaan: er komen steeds nieuwe patiënten binnen". Knapper heeft het punt van de po

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21