Remonstranten 'ldein en wendbaar' 'Ik ben jarig. Neem een oorlam en hijs de ZATERDAG 21 JANUARI 1989 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 15 UTRECHT De Remon strantse Broederschap oefent sinds haar geruchtmakende besluit over inzegening van an dere relaties dan het huwelijk een bijzondere aantrekkings kracht uit op christenen uit het buitenland. Van de veertig pa ren die de afgelopen twee jaar gebruik maakten van deze vrij heid, kwam de helft van over de grens. Algemeen secretaris J. Nieuwen- huijsen is ook zelf verrast door de ze ontwikkeling. In een gesprek met het ANP, naar aanleiding van zijn naderend afscheid, meldt hij dat de verzoeken uit heel Europa komen. Twee Italiaanse mannen die onlangs een zegen over hun re latie vroegen, reisden ter voorbe reiding van deze gebeurtenis maar liefst drie keer op en neer naar het liberale Nederland. Het schriftelijk materiaal is inmiddels in het En gels en Duits vertaald. Naar schatting van Nieuwen- huijsen wilden dertig paren méér dan de Remonstrantse Broeder schap kon bieden. „Wij leggen de mensen heel goed uit dat wij met de zegen niet iets tot stand brengen wat er eerst niet was. Onze zegen heeft geen sacramenteel karakter. Er worden intensieve gesprekken gevoerd met de betrokkenen. De meesten hebben een homofiele re latie en voelen zich door hun eigen kerk in de steek gelaten". De kerk mag best een rol hebben in de emancipatiebeweging, vindt Nieuwenhuijsen. Hij erkent dat de Broederschap, een kleine geloofs gemeenschap met ongeveer 10.000 leden, op dit punt een voortrek kersrol vervult. Een samenwerken de hervormd-gereformeerde ge meente in Amsterdam biedt deze maand voor het eerst mensen zij het alleen eigen leden - de kans een zegen over een niet-huwelijkse relatie te vragen. Bontjassen Het besluit over 'inzegening van le vensverbintenissen' behoort sa men met de discussies over de kernbewapening en Zuidafrika tot de belangrijkste onderwerpen die Nieuwenhuijsen de afgelopen tien jaar heeft zien passeren. De 46-jari- ge jurist werkt sinds 1978 bij het landelijk bureau van de Broeder schap in Utrecht, de laatste zes jaar als algemeen secretaris. Per 1 fe bruari keert hij terug naar zijn oude vak als gerechtsauditeur/rechter- plaatsvervanger in Rotterdam. Hij wordt in Utrecht opgevolgd door mevrouw M.A. Bosman-Huizinga, nu nog predikant in Rotterdam. De Remonstrantse Broeder schap, die nog steeds voor 'deftig' wordt aangezien, is de afgelopen tien jaar opener geworden, stelt Nieuwenhuijsen vast. „Niet altijd uit vrije wil" zijn vraagstukken van de samenleving op het bordje van de kerk gekomen. Ook is gepro beerd de maatschappelijke betrok kenheid in verband te brengen met de persoonlijke geloofsbeleving. Oefening in spiritualiteit hoort er de laatste jaren helemaal bij. Het beeld van de 'bontjassen- kerk' is, naar Nieuwenhuijsen ver zekerde, allang niet meer van toe passing op de Remonstrantse Broederschap. Hij spreekt liever van een kleine, wendbare geloofs gemeenschap die redelijk vrijmoe dig is. Het woord 'kerk' mijdt de scheidende secretaris bewust: het instituut spreekt remonstranten niet zo aan. Het woord 'geloofsge meenschap' geeft beter de nage- streefdé dynamiek weer. Ook de naam Remonstrantse Broederschap staat ter discussie. In juni zal de algemene vergade ring zich buigen over een procedu- revoorstel voor naamsverandering. Nieuwenhuijsen vreest dat het een moeizame discussie zal worden, "die in tegenstelling tot de me ningsvorming over kernwapens en homoseksualiteit nauwelijks enig belang heeft". Maar ook hij_vindt dat bijvoorbeeld 'Remonstrantse Geloofsgemeenschap' een goed al ternatief is voor een naam die ver warrend is en ongewenste associa ties oproept. „De huidige naam is te mannelijk. Dat staat haaks op wat wij beogen". Kritisch De 'kleine, wendbare geloofsge meenschap' ziet haar waarnemer- schap bij het Samen op Weg-pro- ces van hervormden, gereformeer den en lutheranen niet als eerste stap op weg naar hereniging. Insti tutionele eenheid van de kerken is geen doel op zich, zegt Nieuwen huijsen, die de pluriformiteit in christelijk Nederland een groot goed acht. Remonstranten hechten meer aan openingen die op plaatse lijk niveau gecreëerd kunnen wor den. Ook het theologisch gesprek met de andere kerken vinden zij belangrijk. De Broederschap, zegt Nieuwen huijsen, moet een kritische Samen op Weg-partner zijn. "Het kerkelijk herenigingsproces loopt gevaar uit te monden in een soort kleinste ge mene veelvoud, als de kerken slechts zoeken naar wat zij op z'n minst gemeen hebben. Het moet gaan om een open en dynamisch proces. In de 'Verklaring van Over eenstemming' die de Samen op Weg-partners hebben aangeno men, is daarvan niet veel terug te vinden. Dit document is geschre ven in een zeer massieve taal die zich slecht verhoudt tot de eigen tijdse geloofstaal waar remonstran ten zo van houden". Ook in de Raad van Kerken ge bruikt de Broederschap haar lid maatschap om kritiek uit te oefe nen op de 'grote' kerken. "Kerken die de gelijkwaardigheid van man nen en vrouwen, hetero's en ho mo's niet erkennen, moeten snel hun geloofspraktijk bijstellen. De Rooms-Katholieke Kerk ontkent homoseksualiteit. De Hervormde Kerk doet homofielen tekort. Zij maakt homoseksualiteit tot een probleem door alle nadruk te leg gen,op pastorale zorg aan homofie len. Alleen de Gereformeerde Ker ken durven de moeilijke vragen over bijbel en homoseksualiteit Zelf heeft de Remonstrantse Broederschap weinig boodschap aan wat de bijbel zegt over homo seksualiteit, legt Nieuwenhuijsen uit. Voor remonstranten is erken ning van de gelijkwaardigheid van alle relaties een centraal gegeven dat belangrijker is dan een tekst die homoseksualiteit zonde noemt. Net als de Gereformeerde Kerken zal de Broederschap binnenkort de Wereldraad van Kerken vragen nu eindelijk eens de bezinning hier over ter hand te nemen. Nieuwenhuijsen betreurt het ge brek aan analytisch vermogen bin nen de kerken, omdat alleen op grond van analyse keuzes kunnen worden gemaakt. Deze kritiek be treft ook zijn eigen geloofsgemeen schap. "Veel remonstranten vin den het erg interessant om Bon- hoeffer, Tillich en Boerwinkel te le zen, maar weigeren in navolging van deze theologen duidelijke keu zes te maken. Deze houding is ei gen aan vrijzinnigen, die te vaak de neiging hebben hun geloof als inte ressante bezigheid te zien. De christelijke gemeenschap van Oegstgeest staat aan het be gin van een gedenkwaardig jaar. Twaalfhonderdvijftig jaar geleden plantte Willibrord daar het geloof. Pastor D. Koster in het (oecumenisch) Oegstgeester Kerkblad: "Het bleek een solide basis voor eeuwen". In al die eeuwen is het geloof vermengd geweest met het dorpsleven, verweven met het maatschappelijk gebeuren. "De voetbalvereniging UDO was ka tholiek en 'Oegstgeest' was pro testants, en die gelovige achter grond was even vanzelfsprekend als de onderlinge naijver. Het ge zag van de kerk werd niet altijd nederig aanvaard en niet altijd tactvol uitgeoefend, maar het hoorde wel bij het leven". In de laatste eeuw werd de techniek de baas. "Die hakte door alle gezagsverhoudingen heen. Wat God niet doet, doet de wetenschap wel, tot aan de rea geerbuisbevruchting toe. De kerk haakt af en de wereld holt verder, betoverd door de glans van technisch vernuft. Alles wordt uitgeplozen, geheimen worden niet geduld. .God ook niet". Wanneer krijgt het geloof greep op deze ontwikkelingen en hervindt het zijn eigen plaats? Pastor Koster gelooft: 'Voorlo pig niet'. "We zullen nog dieper door het dal moeten. Zal eerst.de techniek moeten stuklopen op haar eenzijdige welvaart voordat de mensen wakker schrikken, en zal dat pas gebeuren door een wereldcrisis? Of zullen de ooster se godsdiensten ons eerst moe ten bekeren?" "Nederland vervreemdt van godsdienst en kerk", meent Kos ter. "De samenleving gaat haar eigen gang, los van God en gods dienstige normen. We merken het ook in ons eigen leven. God neemt niet meer zo'n belangrijke plaats in. Dat wil overigens niet zeggen dat godsdienst uit het le ven van ons mensen verdwijnt. Het kan zelfs gebeuren dat per soonlijke religiositeit toeneemt en ook de behoefte aan privé-ge- bed en groepsgebed, mede als re actie op de ontkerkelijking. Maar de samenleving als zodanig wordt ongodsdienstig. Zijn het de oude resten die eerst afgebro ken moeten worden? En daarna de ommekeer?" Toch zou pastor Koster de ho ge leeftijd van de Oegstgeester parochie authentiek willen vie- rèn, "al kunnen we de triomfan telijke luister van 1939 onder pastoor Loyaards beter verge ten". "Bescheiden dus, maar zonder in de hoek te kruipen als een afgedane grijsaard. Ons ge loof heeft al zoveel eeuwen ge trotseerd, regen en wind, haat en zelfs tweedracht in eigen schoot. Het blijft antwoord geven op de diepste vragen van het leven en zoeken naar de grond ervan". "Stoutmoedig blijven we de koers van het weerbarstige bootje uitzetten. De stuurman zegt dat er zwaar weer op komst is. De aalmoezenier die bang is zegt dat er niet ver weg een knus haventje is. Maar de kapitein, die Willibrord heet, is een oude rot en wijst vooruit, en eigenlijk is iedereen trots op hem. En wat zegt hij? 'Ik ben jarig. Neem een oorlam en hijs de vlag!"'. Sterspot De remonstrantse predikant L. H. C. Friederich (Oegstgeest), geestelijk verzorger in 'Ende geest', is geschrokken van de Ster-reclame voor de actie 'Kerk balans' die deze weken loopt. Wat hij ons schreef, laten wij hier vol gen. "Heeft u de reclamespot voor de actie 'Kerkbalans' ook ge zien? Bent u daar ook zo van ge schrokken? Mijn eigen kerk stond ook bij de afzenders. Na de modieuze pogingen van de jaren 60, de beatmissen en gospeldien sten enz. nu ook de sterspot om de kerk weer wat steviger in het zadel te krijgen en de afbrokke ling tot staan te brengen. Het lijkt mij niet de juiste weg en het gaat me als toegewijd kerklid aan het hart dat zo'n weg wordt gekozen. De afgelopen maanden kon ik door omstandigheden vier kerk diensten in de regio als gemeen telid meemaken. Het betrof een bevestigingsdienst van twee nieuwe predikanten, een doop- dienst, een afscheidsdirenst en een kerstnachtdienst die door de IKON werd uitgezonden. Slechts één van deze diensten kon ik meemaken zonder met kromme tenen in de schoenen te zitten. De kerstnachtdienst voor dé tv was me een raadsel van overladenheid en onsamenhan gendheid. Nu is de tv-uitzending van een kerkdienst op zich al een onmogelijkheid. Je kijkt naar een gebeuren waar je eigenlijk zelf bij aanwezig moet zijn en aan moet kunnen deelnemen. Dat daargelaten is het de IKON enkele jaren geleden nog een keer gelukt een kerstnacht dienst uit te zenden die mij ook als kijker redelijk kon boeien. Dat was voornamelijk de ver dienste van de meesterverteller en organisator ds. Nico ter Lin den uit Amsterdam. Die dienst was sfeervol en helder van opzet, eenvoudig en ontspannen, en prettig om aan te zien. Wat mij opviel in die andere diensten? Er ontbrak een echte wisselwerking tussen voorgan gers en gemeenteleden. Een voud van taal en vormgeving, de nodige helderheid en artisticiteit waren voor mijn gevoel te weinig aanwezig. Zeker, een dienst kan ook te mooi, te doordacht, te ar tistiek zijn. Daar lijden de dien sten in de Amsterdamse Domini- cus, volgens sommigen, wel eens aan. Maar meestal ontbreken die factoren te zeer in onze diensten. Ik denk dat het zaak is het ge brek aan kwaliteit van veel kerk diensten en andere kerkelijke ac- tiviteiten zeer kritisch onder ogen te zien en op de punten van eenvoud, helderheid, wisselwer king, ontspannenheid, samen hang en artisticiteit verbetering aan te brengen. Een goed kerkelijk produkt verkoopt zichzelf en heeft geen reclamespots nodig". Waarden Het ingroeien in een vreemde cultuur is niet eenvoudig. Uiter lijke gedragsvormen en innerlij ke waarden moeten vaak worden aangepast. Dat gaat niet zonder conflicten. Ph. van Wijk schrijft daarover in 'De Waarheids vriend', het blad van de Gerefor meerde Bond in de Hervormde Kerk, vanuit zijn ervaringen in Kenya. "Wij zijn gewend om bij ge schillen en conflicten zo rechtlij nig mogelijk te zoeken naar het gelijk van partijen. Ons rechtsge voel speelt ons parten. Onrecht en verdraaiing van de waarheid is een groot kwaad. We willen er niet over zwijgen, en dat vraagt soms een hoge prijs". Verkerend in de Afrikaanse si tuatie krijgt Van Wijk het gevoel een soort buiteling te moeten maken. "Je zit in kerkelijke ver gaderingen waar conflicten moe ten worden opgelost, en tot je ontsteltenis hoor je mensen me ningen, ventileren waarvan je weet dat ze die zelf ook niet gelo ven. De Afrikaan denkt anders over het opkomen voor recht en waarheid. De relatie met degene over wie hij een oordeel moet vellen, is belangrijker dan de be schikbare gegevens en feiten. Hij wil met de volle waarheid zijn ei gen glazen niet ingooien. De vraag óf het recht zegeviert is minder belangrijk dan de vraag hóe het zegeviert". Voor beide standpunten is wat te zeggen, denkt van Wijk, maar er is ook veel op af te dingen. "Recht en gerechtigheid zijn in de Schrift grondwoorden, maar is de liefde niet het grondbegin sel van het evangelie? Velen zijn in naam van waarheid en récht in fanatisme terechtgeko men. Opkomen voor het recht wordt vermengd met eigenbe lang of partijkeuze". "Ook op het waardenpatroon van de Afrikaan is wel wat af te dingen. Eigenbelang en eigen liefde breken ook hier de liefde tot de naaste. Soms zie je dat men elkaar keihard laat vallen. Een ondeugd die met een bepaalde stammen-mentaliteit kan sa menhangen. In naam van de rela tie en de liefde wordt het recht te schande gemaakt. Zonden wor den verzwegen, kwaad wordt be dekt, de leugen houdt de relatie in 'stand. Een cultuurpatroon is nog geen christendom. SomS vraag je je als westerling, maar misschien meer nog als christen af of de waarheid dan zo weinig waard is". De overgang van het ene naar het andere waardenpatroon heeft Van Wijk veel te denken ge geven. "Het heeft me ook tot dier "Handen spreken een bepaalde taal". per inzicht in de werkelijkheid van mijn eigen hart gebracht. Er is weinig verheffends in, zelfs in dat waarvan wij menen dat het met het beste christelijk geweten is gedaan". Hand De oorsprong van de handlijn- kunde is onduidelijk, al wordt aangenomen dat die ligt in India of China, waar het al rond 3000 vóór Christus beoefend zou zijn. "Aanvankelijk", zo vertelt een medewerker van het Leger des Heils-blad 'Strijdkreet', "ver zette de christelijke kerk zich te gen het handlezen, maar in de Middeleeuwen veranderde dat. Men schrijft deze verandering toe aan Aristoteles, die de hand het 'orgaan der organen' noemde en daar dus grote betekenis aan gaf. Na de Middeleeuwen wordt de 'chiromantie' steeds meer ge accepteerd en zelfs aan de uni versiteiten onderwezen". "Door de kwakzalverij op dit gebied heeft ze een groot deel van haar invloed verloren, maar velen lijken er nu weer in geïnte resseerd te raken. Handen spre ken een bepaalde taal. Het zijn zeker niet alleen hobbyisten die ze bestuderen. Ook in de weten schap is er interesse voor wat de handen ons kunnen zeggen. Dat geldt bijvoorbeeld voor psycho logen, maar ook voor de Gro ningse hoogleraar anatomie en embryologie A. de Wilde. Hij heeft enige jaren wetenschappe lijk aangetoond dat uit vingeraf drukken kan worden bepaald of iemand een verhoogde kans heeft op een hartinfarct". In diezelfde 'Strijdkreet' laat Dolf van Amstel duidelijk mer ken dat hij 'wat sceptisch' staat tegenover het populaire handle zen ter onthulling van gebeurte nissen en toekomst. "Het is naar mijn mening wat te simpel ge dacht dat alles in de hand te zien zou zijn en daardoor niets meer verborgen zou blijven. Wat hand- lijnkundigen ook stellen, het le ven kan soms een verrassende wending nemen". Van Amstel wil dat nog wel preciseren ook. "Ik ken mensen en heb in de bijbel over mensen gelezen die andere mensen wer den doordat zij bereid waren Gods wil te doen. Zij gaven hun leven in Gods hand en lieten hun toekomst niet bepalen door hun eigen handlijnen. Die mogelijk heid tot veranderen is er in prin cipe voor iedereen". S. J. de Groot LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk zie Mare- kerk en Oude Vest-kerk; Marekerk 9.45 ds. v. Niel, Rijnsburg, 12 studentenekklesia, 5 ds. Kleermaker, R.dam; Maranathak. (L. Mors- weg) 10 ds. Nauta; Oecumenische geloofsge meenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds. Hortensius, 11.15 ds. Hortensius en pas toor v. Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds. Alblas, mmv Maranathakoor; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Rietveld, 5 (gebeds dienst voor eenheid) ds. Jansen en pater Dou- ma; Vredesk. (Burggravenl.) 10ds. Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs; 'Ste venshof' (rk kerk Maria Middelares) 11 kand. J. Henzen jr., Leiderdorp. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. J. Mondeel. Diakones- senhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. Gesink, Noordwijk. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) zie Bethl.kerk Driftstr.; Oude Vest 10 kand. mevr. S. P. Ver meer; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrij dingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groen hoven 10 ds. Verdoorn; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds. J. Kok, Veenendaal. Chr. Geref. K. (Steen- schuur) 10 en 5 prof. dr. Oosterhof, Apel doorn. Geref. Gem, (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Re- monstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds. Brüsewitz. Baptistengemeente (au la 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds. Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelste- gr. 3) 9 evang. W. Smit, 10.30 evang. J. Fa- ber. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethle- hemskerk Lammermarkt) zo. 10. Pinkster- gem. (O. Vest 13) 10 hr J. Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vesieslr./Groenesteeg) 10 en 7. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ontmoe-. ring', Noordhofland V.schoten) elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Chris telijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30,10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) zo. 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 10; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Den Harder, Rhoon, ha. AARLANDERVEEN: Herv. Gem 10 hr. J. de Haan, 7 zangdienst. Geref. Ker[< 10 ds. Boer, 6.30 ds. De Moor, Wadd.veen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds. J. H. Velema, Nunspeet. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 en 5 ds. 't Hooft; Kruiskerk 10 ds. Groenendijk, Scheveningen; Opstandings- kerk 10 ds. Ommering, 6.30 mevr. ds. J. ds. Mulder, 6.30 ds. Taselaar; De Bron 9.15 ds. Taselaar, 10.30 ds. Nieuwenhuis, 6.30 ds. Moll; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Moll; Drie- hoorne 7 nam. ds. Mulder; Oudshoornse kerk 10 ds. Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 en 6.30 ds. Ouwendijk, ha. Geref. Kerk Mar- .kerk 10 ds. Wilschut, 6.30 ds. Boer; Salv.kerk 10 ds. Rijper, A.dam, 6.30 ds. Wilschut. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 ds. Room, 5 ds. E. A. de Boer. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 br. C. P. Kleingeld, 4.30 ds. J. Bouma, Sliedrecht. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 en 25 jan. 7.30 ds. v.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 evang. J. Leidekker, 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. Joh. v.d. Steen, 6.30 ds. C. de Jong. Volle- evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. P. Waljaard. Pinkstergem. 'Het Licht' (Mor- genstersch. Briljantstr. 1) zo. 10. Christenge meente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) 10 hr. T. Brands, Lisse. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7. Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 dr. Meijering. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoek steen', Schweitzerstr.-Bernhardstr.) 10.30 ds. Lamme, Delft, met doven. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. v. Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. v. Gorsel, Schoonhoven, ha, 6.30 ds. Schrijver, Woerden, ha; Salv.kerk 10 en 6.30 ds. Terlouw, ha; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 en 6.30 ds. v.d. Hoef, ha. Geref. Kerk 10 ds. Scholten, Woerden, 6.30 ds. Elderman. Ge ref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 ds. Heida, 4.30 ds. Simpelaar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 kand. D. Rodenburg, Katwijk aan Zee, 6.30 ds. Ommering, Alphen; De Stek 9.30 ds. v.d. Pol. Geref. Kerk 9.30 ds. Meynen, Haarlem, 5 ds. Huisman, H.woude. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. v. Smeden, Rijswijk. Geref. Gem. 9.30 leesdienst, 3 ds. Bac. Volle Evang.ge- meente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) 9.30 hr. P. Bronsveld, Gorinchem. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. De Reuver, Sebaldeburen, ha. Geref. Kerk 10 ds Huisman. 5 ds. 't Hoff, Boskoop. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10.30 euch.viering volgens de Grieks-Byzantijnse ritus; Anker zat. 7, zo. 10.30; Rijndijk zo. 9. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Rothfusz. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds. Hofland. St. Jo zefkerk 5 nam. pastoor Harding en ds. Ver beek, gebedsdienst eenheid christenen. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v. Langevelde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds. Bóonstra. Christus Die naar-kerk in ZOETERWOUDE (foto Wim Dijk- DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds. Koldewijn. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Kattenberg, 6 ds. A. J. de Jong, Leiden; Ontm.kerk 10 ds. Sloof, 6.30 prof. dr. v.d. Beek. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen- college) zieT<atwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 ds. Koster, 5 leesdienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Visser, 6 ds. Christ; O. Kerk 10 ds. 8o- gaard, 6 ds. Vroegindeweij; Ichthusk. 10 ds. Schuurman, 6 ds. Hovius; Pniëlk. 9.30 ds. Vroegindeweij, 6 ds. Schuurman; Maranatha- kerk (Rijnsoever) 10 ds. Christ, 6 ds. Visser. Overduin 2.15 ds. v.d. Beid. Hoeksteen (Bur- gersdijkstr.) 10 ds. Slofstra, Noordwijk, do- vendienst. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 oe- cum. dienst in rk kerk, lit. pastoor v. Mastwijk, prediking ds. Westera-Franke. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds. Plomp, O.geest, 5 ds. Kersten; Triumfatork.10 ds. Kersten, 5 ds. Koster. Ge ref. Kerk Vrijgemaakt: 9.30 leesdienst, 4 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. A. v.d. Heuvel, 7 ds. Zwarts. Chr. Ge ref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) zo. 10en 5teesdienst, 24 Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 ds. J. A. Visser, ma. 8.15 bij belstudie. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Lapró. Geref. Kerk 10 ds. v.d. Lugt. Zat. 7 nam. oecum. gebedsdienst in 'Het Anker'. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds. Knorth. Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. v. Loenen. Leythenrode 10 ds. De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds. Brom- met, ha, 10.45 hoogmis. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds. Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. J. de Vries. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt. Ge ref. Kerk 9.30 en 7 ds. v.d. Kooi. ha. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. v. Roon, Zeist, ha, 7 ds. v. Niel, Rijnsburg, ha; Paulus- kerk 10 ds. Sjollema, Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 ds. Boswijk, 5 geen dienst. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 10 en 4.30 ds. Arntzen. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 dienst, 7 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. H. v.d. Steege. Geref. Gem. zo. 10 en 4 en wo. 25 jan. 7.30 ds. Den Boer. Evangeliegemeente Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Fredrik- se. Woerden, 6.30 ds. Wegerif. Geref. Kerk 9.Q0 mevr. ds. v.d. Weg, 5 avondgebed. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst, 7 ds. Boiten, Schiedam. Remonstr. Gem. 10 dr. A. W. Cra mer. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaff, 6.30 ds. Driebergen, Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. Végh, Den Haag, 7 ds. De Boer, Hoofddorp. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Ten Voorde. Geref. Kerk 9.30 ds. Knol, Haar lem, 4.30 ds. Rang. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. D. Visser. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 ds. G. de Jong, Boskoop, 7 dr. Fernhout, Alphen. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. J. M. Hoekstra, O.geest, 5 ds. W. Vroegindeweij, Vijfhuizen, 7 ds. Ruitenburg; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ruiten burg; De Rank (Golfbaan) 10 ds. C. v.d. ds. Korenhoff, Heemstede, 5 ds. Kuiper; Vin- kenl. (Binnen) 10 ds. Kuiper. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds. Keuning. 'Sole Mio' 9 ds. Ruitenburg. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 mevr. ds. E. Brussee-v.d. Zee, Voorburg. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11 NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. v.d. Meij, ha; De Zilk 10 ds. v. 't Hof, Voorhout, zie kenhuispredikant. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Vegter; Pauluskerk 10 ds. Da Costa; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 mevr. ds. Vos-Wiegand, V.schoten, 7 drs. G. Sch- wencke. Geref. Kerk 10 dr. Wiersinga, Leiden. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 en 4.30 leesdienst. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds. Janssens, Alphen, 4 ds. Waagmeester, Lisse. Van Wijckerslooth 4 nam. ds. Vegter. Endegeest 10 ds. Friederich. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. Hemstede, L.dorp. Geref. K. 9.30 ds. Zijl, 5 ds. De Reus. Remonstr. Gem. 10 mevr. H. Pleijzler-Polderman, Hoek van Holland. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 10.30; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSAtERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. v.d. Hoeven. Chr. Geref. K. 9.30 lees dienst, 2 ds. Beekhuis, R.dam. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. Smaling, 5 ds. Wagter; Bethelkerk 9.30 ds. Wagter. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Terpstra, 5 ds. Snel; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Snel. 5 ds. Ribberink; Maranalha- kerk 9.3Q ds. Ribberink, 5 ds. Terpstra. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Christen- gem. (aula mavo) 10 hr. A. v.d. Laak, Katwijk. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Voliebregt, 7 ds. Bras. Geref. Kerk 10 ds. Bie- winga, 7 zie herv. gemeente. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 hr. H. Bergman, Oude Wetering. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 hr. Goedhart, Nieuwkoop, 6.30 ds. Stam. Geref. Kerk 9.30 ds. De Reus, 6.30 ds. Zijl. Rk Kerk Aardam zot. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr. Vermeu- Baas, S.heim, 6.30 ds. Magré, Warmond, gez. zendingsdlenst. Geref. K. Vrijg. 9.30 ds. Simpelaar, 5.30 ds. Heida. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeen schap 10 ds. C. J. de Jong, ha, 7 7 ds. H. B. v. 't Hof, jeugddienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en VOORSCHOTEN: Herv: Gem. Dorpskerk 10.30 zie andere kerken, 7 ds. De Zeeuw; De Ontmoeting (Noordhofland) 10.30 ds. De Zwart en Mr. Birch (Engelse kerk), mmv can- torijen, bidweek voor de eenheid. Hen/, evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Reho- both', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds. Kagchelland, Kamerik, 4.30 ds. De Jager, Schoonhoven. Hulp en Heil-kerk ('Schaken- bos', Leidschendam) 10 ds. Honig. Geref. Kerk 10.30 pater Hessing en ds. Blanken, mmv rk koren, bidweek voor de eenheid. Ge ref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 4.30 kand. D. J. v. Diggele. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7; M. Gods- kerk. zat. 7, zo. 10.30 pastoor Paardekooper en ds. De. Zeeuw, mmv jongerenkoren, bid week voor de eenheid. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 prof. dr. Graafland, 5 ds. Kunz; Hoeksteen 9.30 ds. Goossen, 6.30 ds. Schipaanboord; Bethelk. 9.30 ds. Kunz, 5 ds. Goossen; Reho- both-school 9.30 ds. Schipaanboord; Imm- .kerk 10 en 5 ds. v, Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 en 5 ds. Bongers; Ontm.kerk 9.30 ds. De Moor. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds. Hoogendoorn. WARMOND: Herv. Gem. 10 ds. Muis. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Wolters, Ameide, 7 mu ziekdienst; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds. Janse de Jonge, Messiask. 10 oec. gebeds dienst in de St. Jozefkerk; Dorpscentrum 9.30 ds. H. Veldhuizen. R.dam. Geref. Kerk Zijllaan 10 oecum. dienst in St. Jozefkerk, 7 ds. v.d. Woude. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) geen dienst in eigen kerk, 10 oecum. dienst in St. Jozefkerk. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. v. 't Hof, ha. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Aal- ders. ha. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) 10.30 drs. M. Roos. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. v. Driel. Geref. Kerk 9.30 dr. Bade, Alphen. 7 drs. T. Wieisma, Uithoorn. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 kand. me vr. H. J. Buijs. In Chr. Dienaarkerk 10 u. oe cum. jongerendienst, pater Buil en ds. Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan zo. 9.30; Chr. Dtenaark. zat. 7, zo. 10 oecumenische viering; Meer- burgkerk H. Rijndijk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 en 6.30 ds. Eijsenga, ha. Geref. Kerk 10 en 6.30 ds. Bui- kema, ha. Remonstr. Gem. 10 mevr. ds. Thie-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 15