Een ontredderde gentleman M A BIJLAGE VAN HET LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD John Cleese: 'Seks is onmogelijk onder controle te houden' ZATERDAG 14 JANUAR11989 EXTRA PAGINA 21 Waar zijn vorige speelfilm 'Clockwise' internationaal gezien enigszins flopte, blijkt 'A Fish Called Wanda' nu al de contouren van een bestseller aan te nemen. John Cleese is er zelf niet het minst verbaasd over. "A Fish Called Wanda is een bewuste poging geweest om eens een film te maken die door Amerikanen begre pen zou worden. Mijn drie vorige films hebben in Amerika echt hele maal niets gedaan. Clockwise was echt door en door Brits en had gigan tisch succes in Engeland, maar behal ve in Zweden heeft die film echt ner gens iets gedaan. Dat is prima op zich zelf. Het is leuk om Britse films voor de Britten te maken. Maar 'Wanda' blijkt op het ogenblik de meest suc cesvolle Britse komedie die ooit in Amerika is uitgebracht. Er worden fantastische zaken mee gedaan. En dat is dan voor de afwisseling leuk om mee te maken, want zo had ik het ook bedoeld. Maar er was wel een onder werp nodig dat aan beide kanten van de Atlantische Oceaan kon aanspre ken. En wat was er dan idealer dan het te hebben over de Anglo-Amerikaan se relatie? Dat is geen haat-liefde ver houding, maar een haat-liefde-haat verhouding". Stijf "Wij Engelsen zijn stijf. Echt dooie dienders, in de ogen van de Amerika nen in elk geval. Ik weet niet waar het begonnen is, want zo zijn we nooit ge weest tot de achttiende eeuw. We wa ren tot dan toe een troep schaamtelo ze piraten. Over de hele wereld stalen we alles wat los en vast zat. Maar we zijn veranderd, ergens halverwege het Victoriaanse tijdperk. Van toen af werden we stijf en pompeus. Ik denk dat het gekomen is omdat we een we reldrijk te regeren kregen. Toen heb ben we ook al die kostscholen opge richt. Toen ontstond die angst om emoties te tonen en het ideaal van de man die onder alle omstandigheden zijn gevoelens de baas blijft. Zo ben ik zelf ook nog opgevoed. Je kunt nu eenmaal geen imperium onder de duim houden als je van streek kunt worden gebracht door een meisje. Maar nu we dat imperium kwijt zijn, kunnen we weer gewone mensen worden ook. Maar we zijn nog steeds nogal introvert". "De sleutel tot de Amerikaanse mentaliteit is dat Amerikanen buiten gewoon extravert zijn. De Amerika nen zijn ervan bezeten succes te heb ben, en dan speciaal het soort succes dat zichtbaar kan worden gemaakt. Daarom zijn ze ook zo goed in de showbusiness. Europeanen hebben meer de neiging te streven naar bevre diging van iets in hun binnenste. Amerikanen zijn meer gericht op de buitenkant en hebben het meer nodig om het succes dat ze hebben ook nog eens door anderen bevestigd te krij gen. Dat is het grote verschil. Engel sen kunnen ook beter tegen alleen zijn en ze voelen zich lekker in kleine groepjes van alleen hun aller-intiem- ste vrienden. En ze zijn rustiger. Ze willen hun graf kunnen bereiken zon der ooit aan opwinding ten prooi te zijn gevallen". Zwarte humor "Amerikanen beleven er meer aardig heid aan als ze zich kunnen doen gel den. Vaak hebben ze al veel gepres teerd en dan nog blijven ze het nodig vinden zich telkens opnieuw te bewij zen. Neem Barbara Trentham nou, mijn vorige echtgenote, ze is een eer steklas schilderes, ze heeft films gere gisseerd, ze is actrice geweest, ze heeft gepubliceerd en ze was produ- cente bij CBS-News. Het is ongeloof lijk wat ze allemaal al gepresteerd had en dan nog blijft er steeds die drang om af te rekenen met wat toch per soonlijke onzekerheid moet zijn. Dat is de negatieve kant van al die ener gie". "Het eigenaardige van 'A Fish Cal led Wanda' is dat er een hoop harde, zwarte humor in zit. Mensen die wor den overreden door een stoomwals, iemands aquarium wordt leeggege ten, een oude dame die haar schoot hondjes één voor één vermoord ziet worden. Iedereen gedraagt zich af schuwelijk ten opzichte van iedereen. Wanda, die al die kerels manipuleert. En al die kerels die elkaar haten vanuit het diepst van hun zielen". "Maar het mooie is dat daar kome die van gemaakt wordt. Als Kevin Kli ne's personage door de stoomwals is overreden duikt hij zwart en wel toch weer op voor het vliegtuigraam pje waar hij ook weer vanaf valt. Maar je weet dat hem daarbij niets fataals zal overkomen, want al deze heel ver schrikkelijke mensen blijken het ka rakter te hebben van onkruid; ze zijn niet te vernietigen". "Inderdaad, dit is een soort car toonhumor, dat geeft de golflengte wel zo ongeveer aan". Beheerst U lijkt een uitgesproken voorkeur te hebben voor het opvoeren van juist de keurige, beheerste Britse heren die ho peloos de kluts kwijt raken. Establish- ment-figuren die hun waardigheid verliezen? "Dat is grotendeèls waar. Hoewel, een uitzondering is natuurlijk Basil in Fawlty Towers. Basil pretendeert na gen praten en ontwerpen, naar Neder land vliegen en twee dagen opnemen. En je ontmoet een hele nieuwe groep mensen. Ik beschouw het als een ver kwikkende afwisseling. Je gaat naar een stad die je nog niet kent en het schuift lekker. Fantastisch vind ik dat. Volgens mij zijn die 'Giroblauw'- spots ook de beste commercials die ik ooit heb gedaan". "Het maken van films vind ik niet echt heel leuk. Het vreet veel te veel tijd en legt honderd procent beslag op je. Ik ben er veel te rusteloos voor ei genlijk. Ik heb het nodig om verschil lende dingen naast elkaar te doen. Zoals mijn activiteiten voor Video Arts. Daarmee maken we bedrijfs films. Hoewel er altijd een flinke dosis humor in verwerkt zit, gaat het om se rieuze onderwerpen. Het zijn trai ningsfilms over management, ver kooptechniek, financiering, public re lations, enzovoort. Films die laten zien hoeveel vakmanschap er voor hun functies feitelijk nodig is en die dan demonstreren hoe men zich die specifieke vakkundigheid eigen kan maken. Films van ongeveer 25 minu ten. Video Arts is op dit terrein nu de grootste maatschappij buiten de Ver enigde Staten. We hebben gedurende de afgelopen zestien jaar iets van te gen de 80 van zulke films gemaakt". Protesten Toen Monty Python de Jezus-satire 'The Life Of Brian' lanceerde, veroor zaakte dat hier en daar wel enige pro testen. Maar het was niets in vergelij king met wat er gebeurd is na de lan cering van 'The Last Temptation', ter wijl dat een echt godvruchtige film is. Kunt u dat verklaren? "Toen ik hoorde dat de aartsbis schop van Canterbury zijn gelovigen aanraadde niet naar 'The Last Temp tation' te gaan kijken, was ik daardoor hevig geschokt, want ik ken de aarts bisschop persoonlijk en mag hem graag. Ik beschouw mezelf als reli gieus, waarmee ik bedoel dat ik geloof in God en bijzondere belangstelling kan opbrengen voor wat Christus ons wilde leren. Maar ik zeg altijd: het pro bleem van religie is dat het in handen is gevallen van de kerken. De beste re gel die ik ooit voor Monty Python heb geschreven kwam voor in een scène met een vice-paus, een ambt dat ik speciaal voor die gelegenheid verzon nen had. Deze vice-paus werd ge vraagd hoe de boodschap van Jezus Christus het best onder de mensen ge bracht kon worden. En hij zei: 'Kijk, als je armoede, nederigheid en tole rantie onder de mensen wilt versprei den, dan heb je daar een zeer rijke, machtige en autoritaire organisatie voor nodig!' Dat vond ik zelf een heel geslaagde grap. Christus probeert iets te leren dat te maken heeft met het uitdrijven van egoisme, en tegelijker tijd gedraagt de kerk zich egoïstischer dan willekeurig welk mens op aarde. In 'The Life of Brian' wordt gespot, het is als zodanig weliswaar zeer on eerbiedig, maar wel zeer herkenbaar als spotternij. Met 'The Last Tempta tion' is er iets heel anders aan de hand". Projectie "Volgens mij zit het zo: mensen wil len zich nu eenmaal altijd 'goed' voe len. De meeste problemen in de we reld hebben te maken met het feit dat mensen zich op paranoia-systemen gaan baseren. Ze willen zich goed voelen en leggen hun eigen slecht heid intussen op de rug van anderen. Jung zegt: watje in jezelf ontkent, dat is watje op anderen projecteert. Dat is wat de nazi's met de joden hebben ge daan en dat is waarom communisten en fascisten eikaars grootste vijanden zijn. Maar het gebeurt ook als huwelij ken schipbreuk lijden. Niemand zegt dan: het was mijn schuld. Often min ste: het was net zo goed mijn schuld. We willen allemaal de vermoorde on schuld spelen. Dat zit in de menselij ke natuur. We willen niet toegeven dat we zomaar kwaad kunnen wor den, gevoelsarmoedig zijn, of jaloers. En dat zijn we soms allemaal. Wat mensen over Christus willen denken is dat hij honderd procent deugdzaam was. Honderd procent goddelijk. Wat 'The Last Temptation' laat zien is dan feitelijk ketterij van het type dat al in derde eeuw eeuw fel bestreden werd: dat Christus goddelijke èn menselijke gevoelens had. En als hij gedeeltelijk mens was, dan had hij af te rekenen met dezelfde negatieve emoties als waarmee we allemaal behept zijn. Na tuurlijk, hij is daar dan oneindig veel beter mee omgesprongen dan wij, maar hij is er niet aan ontkomen. Dan is het logisch om aan te nemen dat hij ook seksuele gevoelens heeft gehad. En dat is het punt waarop gods dienstige mensen dan echt van hun stuk raken. En toch is het precies wat Christus betekend heeft: een brug tussen God en de mensen. Niet het een of het ander, maar alletwee. En dat willen mensen niet". "Dan kom je op de vraag waarom religieuze mensen zich drukker ma ken over seks-kwesties dan over ge weld of wat dan ook. Ik denk dat het is omdat gek genoeg alle mensen besef fen dat seks een veel sterkere kracht is dan wat dan ook. En dat seks onmo gelijk onder controle te houden is. Dat is waarom men er zo bang van is. Speciaal in Amerika. Amerika is erg gewelddadig, maar ze schijten er in hun broek voor seks". John Cleese, de zeer Britse acteur die zich bij een groot Nederlands publiek onsterfelijk heeft gemaakt door zijn aandeel in Monty Python's Flying Circus en de tv-serie Fawlty Towers, speelt de hoofdrol in een nieuwe speelfilm die deze week bij ons in première ging. Hij tekende ook voor het scenario en de produktie van 'A Fish Called Wanda', een absurde bankroofkomedie met het accent op de spreekwoordelijke Anglo-Amerikaanse haat-liefde verhouding. "En dan weet ik precies waarover het gaat", zegt Cleese, "want ik heb veel Amerikaanse vrienden en ik ben al twee keer met Amerikaanse vrouwen getrouwd geweest. Ik ben overigens van plan daarmee door te gaan, trouwen met Amerikaanse vrouwen". door Pieter van Lierop tuurlijk wel een establishment-figuur te zijn, maar hij is het niet echt. En in The Life of Brian speelde ik een op standelingenleider van evident prole tarische afkomst. Dus er zijn wel uit zonderingen, maar over het algemeen genomen klopt het. De voornaamste reden waarom ik het doe is: hoe be langrijker iemand is, of zich meent te weten, des te leuker het ook is als hij ontredderd raakt. En als iemand een beetje getikt is, maar hij is wel chef van de Britse Geheime Dienst, dan is dat leuker dan wanneer die man een sigarenwinkeltje hééft. Omdat er meer te verliezen is". Dat begrijp ik, maar u had even tueel in Wanda ook Michael Palin de advocaat kunnen laten spelen en zelf Palins rol kunnen pakken van de stot terende diefjesmaat. Maar dat doet u niet. "Jawel, ik zie watje bedoelt en het klopt ook. Maar ik zie mezelf niet als een acteur met een breed scala van mogelijkheden. Het ligt anders bij sketch-komedies in de Monty Py thon-stijl. Als het gaat om even een v karikatuurtje in een sketch, dan kan ik het wel een paar minuten volhou den om de meest vreemde types neer te zetten. Maar als er echt geacteerd moet worden, met lange spelscènes, dan blijf ik liever zo dicht mogelijk bij mijn eigen persoonlijkheid". Western Ook de sheriff die u in 'Silverado' speelde lag een fors eind buiten uw ei gen persoonlijkheid, wil ik aannemen. Dat u Kevin Kline gevraagd heeft als uw belangrijkste tegenspeler, was dat trouwens voortgekomen uit uw ge meenschappelijk optreden in 'Silvera do'? "Ik kende Kevin al van achttien maanden eerder. Ik had toen net Sop hie's Choice gezien en vond zijn op treden daarin werkelijk groots. En ik John Cleese: "Ik ben van plan daarmee door te gaan, trouwen met Amerikaanse vrouwen". vroeg Michael Shamberg, de produ cent van 'Wanda', wie deze fantasti sche acteur was. En hij antwoordde: Jij gaat toch naar Australië volgende week? Nu. Kevin Kline is óók in Australië. Dus ik heb hem opgebeld en we zijn een paar keer samen gaan eten. Toen kwam later Shamberg naar Londen met 'The Big Chili', in gezelschap van Kevin die ik toen al vrij goed kende. En ik werd voorge steld aan regisseur Lawrence Kasdan, eveneens een reuzevent. Twee maan den later ontving ik van Larry dat script: een western! En het is de leuk ste klus geweest die ik ooit gedaan heb. Ik bedoel: ik kon afreizen naar New Mexico waar ik drie weken de tijd kreeg om te leren paardrijen in cowboy-stijl. Heerlijk. Ik kom in 'Sil verado' niet langer voor dan een mi nuut of zes, zeven. Maar dat maakte niets uit. Het was hoogst interessant als ervaring. Niet zo erg vanuit artis tiek opzicht misschien. IkJ had geen flauw idee van wat ik daar aan het doen was. Dat zei ik ook almaar tegen Larry: 'Ik weet niet wat ik hier aan het doen ben, hoor, maar maak ik je zo ge lukkig?' En Larry beweerde van wel". Boeken John Cleese schrijft tegenwoordig boeken in samenwerking met Robin Skinner, zijn psychiater. Hun eerste boek heette 'Families and How To Survive Them'. Het tweede: 'Compa nies And How To Survive Them?' Daarnaast vindt Cleese nog tijd voor het maken van bedrijfsfilms en com mercials, zoals destijds die voor 'giro- blauw' in Nederland. John Cleese: "Veel van de dingen die ik onderneem, zoals een filmko medie als 'A Fish Called Wanda', slor pen idioot veel tijd op. Ik neem daar ook oneindig veel meer tijd voor dan de meeste filmvakmensen doen. Over 'Wanda' ben ik al in juni 1983 gaan na denken,en pas in juli 1987 zijn we gaan draaien. Maar zoiets als 'giro- blauw' dat is vijf dagen werk. Drie da Juwelendievegge Jamie Lee Curis in overleg met haar advocaat John Cle ese in de film A Fish Called Wanda'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21