'liever een goochelaar dan Roland Holst' Flairck: een tien met een griffel Symbolisch werk Klinckhamers Leids Vocaal Ensemble wat laat op dreef Exposities Concerten KIJKUIT Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam VRIJDAG 13 JANUARI 1989 KUNST PAGINA 21 Anton Korteweg en Charlotte Mutsaers in De Burcht LEIDEN - De schrijfster en schil deres Charlotte Mutsaers begint een steeds groter publiek voor haar boeken te winnen. Maar zulke goe de lezers als Anton Korteweg zal zij er niet gauw onder aantreffen. Voor een afgeladen zaal beant woordde zij gisteravond in De Burcht de vele vragen die de dich ter haar stelde over 'De Markiezin', haar laatste boek. Korteweg bleek dit boek met de nauwgezetheid van een exegeet te hebben gelezen en was daarbij vele parallellen en motieven on het spoor gekomen. Mutsaers - 'Goh, je hebt het wel goed gelezen, hè? - leek dat niet te hebben verwacht. Misschien dat het gesprek daardoor in het begin wat stroef verliep. Een echte con versatie werd het niet. Bij een der gelijk 'treffen' is het gebruikelijk dat beide personen iets over zich zelf vertellen, en niet dat de één voortdurend vragen stelt die de an der moet beantwoorden. Dat neemt niet weg dat deze avond in de reeks 'De Conversatie' voor de kenners van' Mutsaers' werk wel erg interessant was. En toen zij een beetje loskwam werd het ook nog eens leuk. Charlotte verteide dat zij in de ja ren vijftig in Utrecht was opge groeid, in die stad 'waar de kruide niers destijds nog een potlood ach ter humoor hadden en de studen ten zich in koetsjes wasten niet bier'. Of haar jeugd erggelukkig was of juist ongelukkig, daarop wilde ze niet al te diep ingaan. In 'De Markiezin' schildert zij welis waar een moeder-dochterrelatie die geen schoonheidsprijs ver dient, maar dat was maar litera tuur. Korteweg, immers zelf schrijver, deed deze open deur onmiddellijk dicht. "Maar", zo zei hij, "er zijn wel bepaalde boeken waarbij de lezer als het ware gedwongen wordt zich af te vragen: is dit nu autobiogra fisch of niet? En 'De Markiezin' valt wel een beetje in die catego- Dat was Mutsaers met hem eens. "Maar tussen hoe je de dingen als kind hebt beleefd en hoe ze in wer kelijkheid zijn gebeurd, zit natuur lijk een groot verschil. De beleving is vaak veel 'erger'. En dat 'erge' schrijf ik dan op. Omdat dat recht doet aan mijn werkelijkheid. Maar dat wil niet zeggen dat mijn moe der net zo'n kreng is geweest als de moeder in 'De Markiezin'. Mijn moeder leefde niet in een boek. Maar mijn jeugd is zeker niet de meest positieve periode in mijn le ven is geweest". Korteweg ging uitgebreid in op een overheersend thema in het werk van de schrijfster: de plotse linge omslag van gezelligheid naar een rampzalige gebeurtenis, naar zaken die met de dood hebben te maken. De dood?! Grote schriko- "Ja, dat vinden andere gen van Mutsaers. Zo'n blik van: misschien gek, maar ik heb elk mo- wat heb jij. met mijn dood te ma- ment het idee dat het afgelopen ken, wil je soms iets, heb je daar kan zijn, dat er een ramp kan ge- soms een revolver onder de tafel? beuren. Ik rij gewoon auto, ik leef, ik doe net als de anderen, maar dat besef van de dood is bij mij altijd aanwezig". De jaren dertig werden tijdens dit gesprek even de Burchtzaal binnengehaald met een krakerige opname van 'Tout va trés bien, Ma dame la Marquise', dat bekende chanson waarin een markiezin LEIDEN 'Wat roepen ze?', vraagt een sjiek gekle de ietwat oudere dame. 'We want more', antwoordt haar man; nog net verstaanbaar door het luide ge klap en geschreeuw heen. De vaste schouwburg-be zoekers kijken hun ogen uit. In de staande ovatie na de virtuoze muziekshow van Flairck lijkt het even of ze in het wilde uitgaansleven van een jongeren centrum terecht zijn gekomen. Maar via die drukte krijgt men het wel voor elkaar óm het begaafde Ne derlandse viertal na een slopend optreden tot een toegift te dwingen. Sylvia Houtzager zoekt snel haar viool ergens achter het podium. Gitarist Erik Visser rommelt met z'n gitaarband. 'Nee, nog niet', schreeuwt hij. Tien tellen later knikt de langharige musicus, waarmee Flairck het publiek weer terug in de banken brengt. Maar de rust die de vooraf gaande twee uur in de schouwburg heerste, keert dan niet meer. Waarmee Flairck het vooraf meegedeelde doel zelfs gesierd met een griffel, verwezenlijkte. 'Voor ons is dit een bijzondere avond', zo meldden de mu zikanten. 'Alles willen we in het teken van het getal tien hebben. We zijn tien jaar bezig. Daarin hebben we tien lp's uitgebracht, op de laatste staan tien Helaas zijn we slechts negen keer in Lei den geweest. Daarom doen we dubbel ons best. Als u dat via een dubbel enthousiasme gehoor geeft is dit eigenlijk ons tiende optreden'. Aanvankelijk wekte Flairck* slechts bewondering. Met recente, zeer doordachte composities werden telkens andere invloedssferen aangeboord. Via het schitterende viool/gitaarintro van 'De Tango' be vond de luisteraar zich op de uitgestrekte Argen tijnse toendra's. In het tragisch-komische 'De Vlaamse Ketel' werd de schouwburg als het ware even omgetoverd in een Amsterdams bordeel. Show, met vooral grapjes op het ruime instrumen tarium (zo'n 30 instrumenten) van Flairck, werd als een warm chocolade sausje over de nummers gego ten. Als een schoolmeester vertelde Erik Visser iets over een paar instrumenten. Ook de politiek sloeg Flairck niet over: 'Nederland is eigenlijk de grond legger van de jazz. Jazz is onstaan bij de Amerikaan-, se negerslaven. En wij waren het die ze in onze schepen erheen brachten'. Maar al dit soort extra's had de groep Flairck eigen lijk niet nodig om het publiek te boeien. Met haar muzikale wereldreis zelf omschreven als 'Nieuwe Nederlandse Dansmuziek', in een sublieme uitvoe ring, had zij de tien toch wel gekregen. ERIC HOENSON naar huis opbelt en van haar be dienden beetje bij beetje te horen krijgt dat zij al haar bezittingen is kwijtgeraakt en dat meneer de markies is gekrepeerd, dit alles door het personeel gezongen op een wat treiterige, triomfantelijke toon. Prachtig vond Mutsaers het. 'Weetje dat dat één zanger is die al die stemmetjes doet, ook die van de markiezin? Van zulke kunste naars hou ik nou. Die zonder al te veel poespas prachtig werk afleve ren. Wat dat betreft had ik liever contact gehad met een hele goeie goochelaar dan met Roland Holst. Bij wijze van spreken dan". Voor het literaire roddel werk, iets dat dit soort avonden vaak zo aangenaam maakt, is Korteweg niet in de wieg gelegd. In zijn posi tie als directeur van het Letterkun dig Museum kun je je daaraan mis schien ook beter niet branden. Maar toen hij de opmerking maak te dat je 'De markiezin' toch zeker niet kon beschouwen als een verza meling columns of 'Kronkels' en Charlotte daarop fel reageerde met: 'Kronkels! God bewaar me!', was het misschien toch wel leuk geweest als hij daarover wat had doorgevraagd. Maar nogmaals: zeker geen slechte avond in De Burcht. Korte weg wist de schrijfster zelfs te ont lokken dat ze 'nu veel intenser schrijft dan ze ooit heeft geschil derd'. 'Dat komt', zei Mutsaers, 'omdat ik heb gèmerkt dat ik in mijn schilderen bepaalde dingen die ik in mijn hoofd heb niet meer kan uitdrukken'. Goed. Nu nog maar eens een 'Conversatie' over de 'vent' achter het werk van de dichter Anton Kor teweg. CEES VAN HOORE Expositie met werk van Petrie Klinckha mers, t/m 10 februari. LAK - galerie, Cleve ringsplaaté" 1, Leiden. Openingstijden: ma t/m vr. van 10.00-22.00 uur. LEIDEN - Of de merkwaardig geproportioneerde figuren van Petrie Klinckhamers nu ge plaatst zijn tegen een subtiele on dergrond of begeleid worden door een explosie van kleur maakt op zich weinig verschil voor de betekenis van het werk van de Maastrichtse kunstenaar. Het door het LAK gepresenteer de overzicht van werken op pa pier, geeft duidelijk aan dat Klinckhamers zich de afgelopen vier jaar steeds heeft bezig ge houden met dezelfde thematiek, de mens en zijn gevoelens en zijn verhouding tot de omgeving. Dit thema loopt als een rode draad door de tentoonstelling, echter de uitwerking ervan verschilt van werk tot werk en van jaar tot jaar. Naast pastels en stukken in gemengde techniek met collage achtige elementen, exposeert Klinckhamers werken met schil deringen op dus, Japans papier, dat weer op linnen is aange bracht. Deze bijzondere laatste categorie heeft het meest recht op de aanduiding 'schilderijen', maar de selectie in zijn totaliteit wordt het best beschreven met de term 'werken op papier'. Petrie Klinckhamers gebruikt vóór zijn figuren meestal sterk vereenvoudigde vormen te mid den van gestileerde, maar ook uitbundige, decoratieve patro nen. De keuze voor een bepaalde compositie of houding hangt sa men met de betekenis die de ma ker aan zijn voorstellingen wil geven. De liggende figuren en dubbele figuren zijn te zien als symbolen van gemoedstoestan den. Sommige laten het hoofd berustend, misschien naden kend op beide handen steunen, iemand anders verbergt zich, uit schaamte, voor de vele ogen die hem van alle kanten aanstaren en de zondaar gaat gebukt onder een zware last. Deugd en on deugd, kracht en zwakte zijn uit gedrukt in de verschillende ge voelsuitingen. De neiging tot psychologiseren ontbreekt in de voorstellingen van fantasie - die ren, die mij niet erg aanspreken, dit in tegenstelling tot de portret ten van Klinckhamers. Deze wei nig individuele, maar expressie ve beelden, behoren tot de betere voorbeelden van het thema op de tentoonstelling. Klinckhamers werken op papier laten de door werking van verschillende in vloeden zien, waaronder die van het 'Wilde' schilderen en van het werk van Charlotte Mutsaers; zij dragen duidelijk het stempel van de jaren tachtig. NANCY STOOP Eén van de symbolische figuren van Klinckhamers. Concert, gegeven door het Leids Vocaal Ensemble, onder leiding van' Theo Goed hart, m.m.v. Froukje Wiebenga - fluit en Ar jan Breukhoven - piano en orgel. Gehoord 12 januari in de Groene Kerk, Oegstgeest. OEGSTGEEST - De sfeer in het Groene Kerkje was gisteravond weinig opwindend: geen flakke rend kaarslicht, geen weelderige bloemstukken, geen grote me nigte. Nu de drukke overdadig sfeervolle decembermaand een verademing. Toch miste ik iets vóór de pauze: alsof het Leids Vocaal Ensemble niet intensief genoeg ingezongen was, zich niet voldoende had voorbereid, waar door de koorzang nog niet echt goed op dreef kwam, Dit bete kent niet dat de uitvoering voor de pauze niet prijzenswaard of boeiend was. Maar alle kleine tekortkomin gen, zoals zwakke inzetten, niet helemaal homogene samenzang (met name bij de sopranen en bassen), het 'voor je zelf zingen, als 1 de verdwenen in het tweede deel van het programma. De gloed, de bijna zwevende homogeniteit, de betrokkenheid bij tekst en mu ziek kwamen daarvoor in de plaats. Misschien lag het pok wel aan de programmakeuze voor de pauze. Hoewel Darius Milhauds compo sities gekenmerkt worden- door zijn zuidelijk temperament en een diepe religiositeit, is zijn mu ziek in zijn poly-tonaliteit moei lijk te interpreteren. "De melo die", zo zei hij eens, "is het oer- element, het wezenlijke, het or ganische uit het pure gevoel voortkomende element, dat door zijn aard zelf het ritmische raam en het harmonische weefsel be ïnvloedt". Dat organische uit het pure gevoel voortkomende ont brak helaas nog. Zeker werd dit moeilijke, uit drie delen bestaan de lied 'Les deux cités? al be wonderenswaardig gezongen, maar het was nog te veel gericht op de noten en de samenzang. Wellicht zal een volgende uitvoe ring van dit werk doorleefder en minder voorzichtig klinken. In één woord schitterend werden de twee liederen van Saint Saëns vertolkt: stijlvol, goed klinkend en sjiek. Ook in 'O sacrum cohvi- viiim' van Olivier Messiaen, waarin de alomtegenwoordig heid van God indringend tot ui ting komt, was het koor in har monie met zichzelf, met de diri gent en het aandachtig gehoor. Tot slot n og een vermeldens waardig detail uit de 'Six chan sons' van Hindemith, het liedje 'Puisque tout passe, faisons la mélodie passagère' - omdat alles toch voorbijgaat, laten we de me lodie voorbijgaand maken. Een frase zó vluchtig en 'en passant' gezongen, dat wij driftig applau disseerden voor 'degenen die ons verlaten met liefde en kunst'. In clusief de fluitiste Froukje Wie benga, die met haar br.ede en vol le toon een extra dimensie aan dit concert toevoegde. LIDY VAN DER SPEK Leiden Rijksmuseum voor Volkenkunde Steen straat, expositie Ed van der Elsken 'De Tur- kana, herders van Noord-West Kenia', t/m 3/4 '89. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen straat, 'De Turkana, herders van Noords west Kenia', t/m 2/4; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: Tweehonderd jaar verza melen' en 'Schepen met. geld', t/m jan 1989; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13- 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma nente expositie; Vijf eeuwen mode in mini atuur, di. t/mza. 10-16 uur. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtsnedes. Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe- zoek na afspraak, tel:146024. Sociëteit Quintus Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, expo sitie Stichting de Idee, afdrukken van na tuuropnamen, gemaakt in de omgeving van Leiden, van 16/1 tot 15/2. Lakgalerie - Cleveringaplaats 1, Maast richtse kunstenaar Petrie Klinckhamers met schilderijen op Japans papier-linnen en pastels, t/m 10/2; ma t/m vr van 10-22 Galerie Stelling - Burgsteeg 14, Ruimtelijke onderbreking, schilderijen van Jan Kölling of 'De poëtische reflectie op de omgeving', Art Center Droomfabriek - Oude Singel 56, Mercedes Stalenhoef met olieverf schilde rijen, t/m 31/1. Timmerman Timmerman - Botermarkt 9, Marijke Gerritsen met tekeningen en schil derijen, tot 11/2; di t/m za van 11-20 uur. Waaggebouw - Aalmarkt 21ter gelegen- Expositieruimte 'Caecilia' - Caeciliastraat 18, Jacqueline Kars, acryl/olieverf; Martin van Dijk, etsen/olieverf; Amina Kleynen- berg, acryl/olieverf; Michel van Leeuwen, grafiek en Walter Rast, olieverf, van 13/1 tot 6/3; 14 en 15/1van 13-17 uur, iedere zo van 13-17 uur. Hillegom Kunstgalerij 'Catherina' - Meerstraatpro menade 12b, Expositie van Abousleiman, werken op papier: aquarellen, gouache's pastel en inktwerken, tot 4/2; di. t/m vr. 9-18 uur, za. 10-17 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmade- seweg 55, aquarel- en olieverfschilderijen van Janny Brink-Barnhoorn, tot 27/1dag. van 10-20 uur. Vegetarisch Restaurant De Splinter - Noordeinde 30, Eelco Jongsma met foto's genomen in de Hortus Botanicus, t/m 31/1 Fotogalerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1 Erik Woudstra met foto's van vrijwel uitslui tend landschappen, t/m 9/2; ma t/m za van 10-22 uur, zo van 12-22 uur. Galerie Time Is Art' - Nieuwstraat 10, Lous Stuijfzand, gemengde technieken op pa pier en panelen met als thema: 'De ver beelding van het landschap', t/m 4/2; woe Antiquariaat L. Van Paddenburgh1 - Dief- steeg 14, Charlotte Mutsaers met Inktvis zeefdrukken, tot 19/2; woe t/m vr van 13-18 uur, do van-19-21 uur, za van 12-17 uur. Koffiehuis 'Piggelmee' - Jan Vossensteeg 59, Ria Kerkvliet met'aquarellen en mono types, t/m 3/2. Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe, na 14 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - W. de Zwijgerlaan, Ger Kors en Henriëtte Schlagwein (vader en doch ter) met aquarellen, pastels tekeningen en olieverfschilderijen, tot 31/1te bezichtigen tijdens openingsuren. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns burg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Wassenaar Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, olie verfschilderijen en aquarellen van Tine s'Jacob-des Bouvrie, tot 1/2, van 9-21 uur. Galerie Bianca - Gravestraat 1, expositie Wassenaarse aquarellisten, o.a. Sierk Schröder (85), tevens sieraden van Selma i Joop van UI- i 5/2; do, v 9-21 i 12-17 Cultureel Centrum Warenar - Kerkstraat 65, The outback of Australië', fototentoon stelling van Jan Mol van 19/1 tot 16/2. Lucy van Dael, vanavond in het Groene Kerkje. pr) Klassiek Het Catharijne Consort o.f.v. Lucy van Dael geeft vanavond een concert in de Groene kerk in Oegstgeest. Het betreft een ensem ble, dat zich heeft gespecialiseerd in het vertolken van barok- en vroeg-klassieke muziek. Er zullen werken worden uitge voerd van J.S. Bach (Vioolconcert in A kl.), J.L. Bach (Suite in G gr.), H. Purcell (Suite uit 'Abdelazer') en H.l. Biber (Mensa Sono- ra, III en VI). De VPRO maakt van het con cert opnamen voor een radio-uitzending op 1 juni. Aanvang 20.15 uur. De pianist Herman Uhlhorn geeft van avond een recital in de Kapelzaal van K&O. Het grootste deel van het programma be staat uit werken van Franz Schubert. Van deze componist speelt Uhlhorn niet alleen twee Moments Musicaux en een Impromp tu maar ook de befaamde Wanderer-fanta- sie. Schubert wordt op het programma voorafgegaan door een Andante con Vari- azoni van Haydn. Het recital eindigt met Mozarts Fantasie KV 475 en diens Sonate KV 457. Aanvang'20.15 uur. Het Barokensemble Voorschoten, o.l.v. Malcolm Davies concerteert zaterdag avond in de Voorschotense Dorpskerk. De organist Gijsbert Kok verleent solistische medewerking. Het programma vermeldt voornamelijk werken van tijdgenoten van Johann Sebastian Bach. Begonnen wordt met het eerste deel uit de Mensa Sonora (tafelmuziek) van Biber. Daarna is Gijsbert Kok (organist in De Lier) solist in één van de orgelconcerten van Michèle Corrette. Na de pauze treddt hij op in een concert voor orgel en orkest van Georg Friedrich Hëndel. Het programma bevat voorts een ouverture van Fux en een symfonie van Fasch. Als enig niet-barok werk staat op het programma een compositie van Ben van Venetië, gebaseerd op een barok-the- ma van Gastoldi. Aanvang 20.15 uur. De Amerikaanse pianist Steven Mayer treedt zondagochtend in de Stadsgehoor zaal op. Er zullen op dit koffieconcert v Chopin (Andante Spianato e Grande Polo naise brillante, opus 22) en Schumann (Pianokwintet op. 44). De pianist laat zich in dit laatste programma-onderdeel bij staan door het Mirecourt Strijkkwartet. Aanvang 11.30 uur) Oude muziek woensdagavond in de Taffe- hzaal van het Rijksmuseum van Oudhe den. Het Ensemble dell' Anima Eterna Immerseel brengt deze Zo zullen o.m. composities van Sweelinck en De Fesch worden uitgevoerd. De NOS maakt van het concert tv-opnamen voor uitzending in het najaar. Aanvang 20.00 Het lunchconcert op donderdagmiddag bij K&O wordt ditmaal verzorgd door een blok fluittrio, bestaande uit Anne Kevitsch, Sas sier Brüll en Livette Ernest. Aanvang 12.45 formatie 'Dum Dum'. De r beginnende band uit de residentie doet denken aan Freek de Jonge's gedicht: 'Was ik maar een vogel, een jager voor mijn part, of desnoods de kogel, die jou raakte in je hart'. Nu maar hopen dat de In het LVC worden nogal v gegeven. Op zaterdagavond is er weer het jaarlijkse slotfeest. Zij die in het afgelopen jaar cursussen saxofoon, percussie en gi taar hebben gedaan, tonen op deze avond wat zij zoal hebben geleerd. Aanvang 20.00 uur. Op donderdag 19 januari is er in het LVC een zogenaamde 'Acid House Party'. Een disco-avond waarop vooral acid house zal worden gedraaid. Aanvang van de avond 21.00 uur. Jazz In de week van 16 januari tot en met 20 ja nuari doet het Filmhuis-LVC mee aan de jaarlijkse Leidse jazzweek. Wat de jazz- films betreft, die vindt men op de filmpagi na. Er is eigenlijk maar een jazz-live-optre- den deze week in het LVC. Op donderdag avond 19 januari is het podium voor het Ron van den Berg Kwartet, bestaande uit Ron van den Berg op sax, Berend van den Berg op piano, Willem van Wijngaarden op contrabas en Ben Schröder op drums. Aanvang 20.00 uur. In het kader van de Leidse Jazzweek tre den dinsdagavond in de Burcht de Houdi- ni's op. Angelo Verploegen-trompet/flügel- Woensdagavond is er in De Burcht een op treden van Available Jolly, een Neder lands-Amerikaanse groep, die vrije jazz en traditionele jazz met elkaar vermengen. Spil van de groep zijn de slagwerker Mi chael Vatcher en de broers Michael (rieten) en Gregg Moore (koper). Ze worden bijge staan door de trompettist Erie Boeren en de bassist Eric Calmes. Aanvang 21.30 uur. Het Langereis-Zomer-Van den Dungen en Hoogendijk Quartet komt op donerdag- avond naar de Burcht. Contrabas, drums, saxofoon en trompet. Aanvang 21.30 uur. Vanavond organiseert Folkclub Horus een open podium in het Waaggebouw aan de Aalmarkt, ledereen die folk-muziek maakt kan optreden en maximaal 3 nummeres ten gehore brengen voorzover de avond nog niet is volgeboekt. Wel voor de aan vang om 21.00 uur opgeven. Saxofonist Ron van den Berg. don derdagavond in het LVC. «Oio Nico de Vries) galerij'. Leidse Schouwburg vr 13, za 14,20.15 uur; Toon Hermans met in het voorprogramma Gemma van Eek en Maurice Hermans. di 17, 20.15 uur; Toneelgroep De Appel: 'Dodendans' met Christine Ewert, Robert Prageren Eric Schneider, wo 18, 20.15 uur; Toneelgroep De Nieuw Amsterdam in: 'De Koopman van Amster dam'. do 19, 20.15 uur; in kader van de Leidse Jazzweek: Rita Reys en Trio Pim Jacobs. Lak-Theater wo 18, do 19, 20.30 uur; 'De zwarte legen de' door Fact met Peter Gorissen. Circustheater vr 13, za 14, 20.15 uur; 'Een fijn span', met Joop Doderer, Hans Boskamp, Maya Bouma, e.a. zo 15 t/m do 19,20.15 uur; Musical: 'Evi- DiBgentia vr 13, za 14,20.15 uur; Martin van Waar- denberg en Wilfried de Jong: 'De Gekken- zo 15, 11.30 uur; familieconcert Marius van Paassen, Jeroen Reuling, Olga de Roos en Tamar Baruch, werk van o.a. Villa- Lobos, Saint-Saëns en Ibert. zo 15.14.30 uur; Eliane Rodriques (pia no) werk van o.a. Bach, Mozart, Schumann en Chopin. wo 18, do 19, 20.15 uur; Hans Liberg met 'Wortel Bach Live'. Koninklijke Schouwburg vr 13, 20.15 uur; Het Nationale Toneel: "Woyzeck' van BOchner met o.a. Peter Tuinman, Marie-Louise Stheins, Cees Lin- nebank e.a. za 14, 20.15 uur; Het Nationale Toneel: 'Ritter Dene Voss', van Thomas Bernhard met o.a. Josée Ruiter, Guusje van Tilborgh en Edwin de Vries. zo 15,14.00 en 20.15 uur; Het Nationale Toneel: 'Alkestis' van Euripides met o.a. Gaston van Erven, Joke Last Jacqueline Blom e.a. ma 16, 20.15 uur; Galas Karsenty-Her- bert: Tlllusonniste', van Sacha Guitry met Jean-Claude Brialy en Corinne Ie Poulain. di 17, 20.15 uur; Hugo Metsers en Pleu- ni Touw in: Twee op de wip'. wo 18, do 19, 20.15 uur; Toneelgroep Amsterdam: 'Boeing Boeing', met Kees Muziektheater vr 13, za 14, 20.15 uur Residentie Or kest olv Aldo Ceccato mmv Zino Vinnikov (viool), werken van Moessorgski, Sjostako- vitsj en Tsjaikovski. vr 13, za 14, 20.15 uur; Koninklijk Ballet van Vlaanderen: 'Don, Quichote' van Rudolf Nurejev op muziek van Ludwig Min- kus. di 17, 20.15 uur; Cantamus Alati bege leid door het Residentie-Orkest olv W. Br- uning, werk van Mendelssohn. do 19, 20.15 uur; Concertgebouw Or kest olv Kurt Sanderling mmv Murray Pe- rahia (piano), werk van Mozart en Rach- do 19,20.15 uur; Nederlands Dans The ater: premières nieuw ballet van Mark Haim op muziek van Mozart en 'A Taer in Time', mmv Nederlands Ballet Orkest olv Roelof van Driesten. Carré dag. (beh. ma.) 20.15 uur; Toneelgroep De Appel met 'Hamlet' van Shakespeare, met o.a, Aus Greidanus, Caline Brouwer, Geert de Jong, Carol Linssen e.a. Concertgebouw vr 13,20.15 uur; Concertgebouworkest olv Edo De Waart mmv Paul Verhey (fluit), werk van Bernstein, Rachmaninoff en Keu- za 14, wo 18, 20.15 uur; Nederlands Phjl- harmonisch Orkest olv Hartmut Haenchen mmv Carolyn Watkinson (alt), Herman Winkler (tenor), werk van Mahler, zo 15, 14.15 uur; Musica Antiqua Köln Kammer Orchester olv Reinhard Goebel, werk van Schmeltzer, Biber en Bach, ma 16, 20.15 uur; Wiener Philharmoniker olv Zubin Matha, werk van Schubert, Strauss en Brahms. do 19,20.15 uur; concert Chris Barber Jazz and Blues Band. za 14, 20.15 uur; Montezuma's Revenge met 'Volume 1 ma 16, do 19, 20.15 uur; Musical 'Foxtrot' van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. di 17, 20.15 uur; Toneelgroep Amsterdam breng: 'Boeing, Boeing', met Annet Nieu- wenhuijzen, Tania van der Zanden, Maar ten Wansink e.a. wo 18, 20.15 uur; De Hollandse Comedie met The Mousetrap' van Agatha Christie, met Eric van Ingen, Elsje Scherjon, Peter Hoeksema'e.a. Muziektheater vr 13, di 17. do 19. 20.00 uur, zo 15,13.30 uur; Engelstalige opera: The making of the represetative for Planet 8', met Lesley Gar ret, Richard Angas e.a. mmv Nederlands Filharmonisch Orkest en Koor van de Ne derlandse Opera olv Bruce Ferden. wo 18,20.00 uur(première): De Nederland se Opera met 'Ariadne auf Naxos' van Ri chard Strauss, mmv Nederlands Philhar- monisch Orkest olv Stephan Barlow, met Rudolf Asmus, Norman Bailey Rita Cullis Nieuwe de ia Martheater vr 13, za 14, zo 15,20.15 uur; Engelstalige voorstelling: 'Dirty Money' met Johnny Mel ville mmv Gino'Ranghino op piano en syn- Stadsschouwburg vr 13,20.15 uur; RO Theater met 'Een zaak van de familie', met Eric van der Donk, Pauline van Rhenen, Trudy Labij, Lou Lan- dré e.a. za 14, 20.15 uur; première De Grote Terts, Inc. olv Tom Löwenthal: 'Nee heb je, cita ten voor koor en orkest', do 19,20.15 uur; Stockhausen Festival Te- lemusik - Asko Ensemble olv Lucas Vis mmv o.a. Markus Stockhausen (trompet), Suzanne Stephens (bassethoorn) en lan Stuart (klarinet). De Doelen za 14, 20.15 uur. zo 15.14.15 uur; Prome nade concert Rotterdams Philharmonisch Orkest olv James Colon, met Kees Huis man (viool), werk van, Dvorak, Bruch, Strauss en Wagner. ma 16,20.15 uur; 'Moonlight', balletten van Randy Warshaw en Shusaku door dé Rot terdamse Dansgroep, ma 16, 20.15 uur; Orgelconcert Arie Keij- di 17, wo 18, do 19,20.15 uur; Concert Rot terdams Philharmonisch Orkest olv James Colon met Emmy verhey (viool), werk van Dvorak, Stravinsky en Schumann. Luxor-Theater dag. (beh. ma.) 20.15 uur; Musical 'Bar- num' met o.a. Mike Burnstyn, Fred Butter en Marloes van den Heuvel. Rotterdamse Schouwburg vr 13,20.15 uur; Dansvoorstelling 'Giselle', door Het Nationale Ballet, di 17. wo 18, do 19, 20.15 uur; 'Een zaak van de familie', door het RO Theater. Theater Zuidplein vr 13, 20.15 uur: Engelstalige voorstelling: ■Waiting for Godot' door The Young Vic. zo 15, 14.00 uur; Van Zwarte Woud tot Zwarte Zee' dansvoorstelling door het Folkloristisch Danstheater, wo 18, do 19. 20.15 uur; 'Floortje Bloem', met o.a. Davika Strooker en Liz Snoyink.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21