'Critici brengen de mensen in de war' 'Fleetwood Mae is één grote familie' Acid-house: nieuwe muziek en drug Gergiejev te gast bij RPho WOENSDAG 4 JAN UAKI 1989 KUNST PAGINA 21 Acteur Kees Brusse zit vijftig jaar in het vak HILVERSUM - "De men sen roepen altijd: dat is op jouw lijf geschreven," zegt Kees Brusse. "Ze vereenzel vigen mij met wat ze op dat moment van mij zien. Dan denken ze: zo is hij. En dat is ook mijn bedoeling. Want alleen dan kun je gevoelens overbrengen en begrijpelijk maken". door Robert Grijsen Dit seizoen speelt Brusse de rol van een Engelse schrijver in het stuk 'Separation'. De schrijver commu niceert, via de telefoon, met een Amerikaanse actrice, gespeeld door Linda van Dyck. Beide perso nages zijn op een bepaalde manier geschonden. De man heeft een psy chische opdonder gehad en de vrouw is lichamelijk gehandicapt. Tussen die twee ontstaat een hech te liefdesband, die echter ook de nodige spanningen teweegbrengt. 'Separation' is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Tom Kemp- inski, de auteur, heeft zelf een moeilijke tijd doorgemaakt, en in die periode kreeg hij met een ge handicapte actrice een soortgelijke telefoonverhouding. Een fijne toneelavond, zo om schrijft Kees Brusse de voorstel ling. "Het mooie is dat je golven van emotie door de zaal voelt gaan. Het ene moment zijn de mensen ontroerd en even later lachen ze zich wezenloos. En die telefoon is een fantastisch effect. Je zou kun nen denken: wat moet je nou met een telefoon? Maar het is juist heel spannend. Omdat gevoelens mak kelijker geuit kunnen worden als je via de telefoon praat. Je hebt de neiging om veel directer en hefti ger te reageren. Dat zie je ook bij die man. Over de telefoon is hij ex trovert, maar als de vrouw einde lijk bij hem komt dan is hij zo verle gen als de pest". De voorstelling loopt als een trein. "Overal waar wij komen is het uitverkocht," zegt Brusse. "Daardoor krijgt het stuk een merkwaardige roep. En ik weet ze ker dat dat in de eerste plaats komt door de samenwerking met Linda, dat is natuurlijk iets unieks. Bo- NASHVILLE - De befaamde Amerikaanse country-zang er Johnny Cash heeft twee weken geleden in een ziekenhuis in Nas hville een hartoperatie onder gaan. De zanger (links) heeft het ziekenhuis gisteren verlaten in gezelschap van zijn vrouw June Carter-Cash. (f0to ap> vendien zijn de emoties in het stuk heel herkenbaar. Het is aangrij pend theater. Dat zeggen de men sen ook. Ze staan 's avonds bij mijn auto om dat te vertellen. Of ze ste ken hun duim omhoog. Leuk is dat, hè? Daar doe je het toch voor. Niet voor jezelf'. Critici En ook niet voor de critici, zo blijkt. Het interesseert Brusse niet wat zij schrijven. "Maar ik vind wef dat er de laatste jaren spanning ontstaat. Er worden slechte kritieken ge schreven over stukken die avond aan avond volle zalen trekken, ter wijl men positief schrijft over voor stellingen die voor de meeste men sen volstrekt ontoegankelijk zijn. Daardoor wordt het publiek in de war gebracht". "Ik was helemaal niet van plan om dit seizoen toneel te spelen. Ik heb een grote televisie-serie ge maakt, die vanaf 12 januari wordt uitgezonden. En ik heb een film ge maakt in Duitsland. Ik heb me rot gewerkt, daarom wilde ik een jaar tje rust. Maar toen kwam regisseur Karl Guttmann opeens met dit stuk. En hij zei: dit moet je doen, Kees. Toen ik het las dacht ik: ja, het is eigenlijk heel zinvol om het te doen. Dat vind ik namelijk be langrijk. Het moet zinvol zijn. Ik ga geen rotzooi doen". "Ik doe veel meer dingen niet dan wel. Dat is natuurlijk een ont wikkeling. In het begin van je carri ère ben je aan het vechten om bo ven te komen drijven. Bij mij is dat gelukkig vrij gauw gelukt. Dan nog blijf je vechten om je werk te verbe teren. En nu ben je vooral bezig met hoe iets bij mensen aankomt. Je vraagt je af: is dit zinnig? Is dit herkenbaar theater? Zo werkt dat. En verder is het heel eenvoudig: ik kan niet veel anders dan spelen, dus denk ik: laat ik het dan maar goed doen". Brusse zit nu zo'n vijftig jaar in het vak. Maar hij peinst er niet over om dat te vieren, zoals veel colle ga's doen. "Wat valt er te vieren? Als ik vijftig jaar timmerman bij dezelfde baas zou zijn, dan was h'et misschien wat anders. Maar ik heb zoveel bazen gehad, ik heb zoveel dingen gedaan. Theater, film, tele visie... Ik heb het talent gekregen om emoties te vérwoorden. Daar mag ik mee werken. Dat is geen verdienste". Dus we hoeven van hem geen ju bileumstuk met galapremière te verwachten? "Nee," zegt hij. En dan, na een kleine stilte: "Zo'n ga lapremière is voor collega's. Ieder een kijkt dan alleen maar naar el kaar, niet naar het stuk. Dat hoeft allemaal niet voor mij. Laat mij nou maar gewoon voor de mensen spe len". collega's. Iedereen kijkt dan al P'V"< a. re Kees Brusse: "Bij mijn jubileum geen gala-premü leen maar naar elkaar, niet naar het stuk". GRONINGEN/AMSTERDAM (GPD) - Nieuwe muziek en een 'nieuwe' drug. Door het snelle wit te flitslicht van de stroboscoop lijkt het alsof de mensen in de disco theek in slow-motion bewegen. Donkere kleding met hippiesym bolen; Smiley is terug op de T- shirts, op de hoofden af en toe een baseball-petje, helemaal beneden schoenen met 'blok'-hakken. Er hangen slingers en de discjockey staat platen te draaien in een bloe mig pak, waarvan de soulbroek pij pen heeft van welhaast een halve meter wijdte. Professionele dia-ap- paratuur vertoont imaginaire plaatjes op de wand. De tweede Acid-houseparty in Groningen is gaande. De 'hype' van de Amsterdamse grachtengor del naar de provincie-hoofdstad overgebracht. En daarmee ook ver halen over de bijbehorende 'ecsta- sy-pil', ook wel XTC of 'liefdespil' genoemd. „Je danst en vrijt je gek," geldt het. Deze hard-drug bleef lange tijd buiten de aandacht van Justitie. Maar dat verandert binnenkort. Acid betekent 'zuur' en verwijst naar LSD, naar drugs. House wordt algemeen gezien als de mu zieksoort die in Amerikaanse ste den als New York, Chicago en Det roit ontstond. Nauw verbonden aan de Acid-housepartys is de drugpil ecstasy: een puur che misch middel; amfetamine met een extra moleculaire keten, het toege voegde tripmiddel. De pil zou vroe ger in de psychiatrie zijn gebruikt om chronisch depressie ven tijde lijk van hun zware last af te helpen. Nog in de jaren zeventig kwam am fetamine in afslankmiddelen voor. Sinds enkele weken staan de XTC-pillen op de 'Opium I-lijst' (hard-drugs) die bij politie en Justi tie het vervolgbeleid bepaalt. Spe cifieker: de Hoofdinspectie voor de Geneesmiddelen (ressorterend on der het ministerie van WVC) be paalde dat de XTC-stoffen met de afkortingen DMA, DOET, MDMA, MMDA, BMA en TMA aan de lijst van harddrugs moesten worden toegevoegd. Deze amfetamines stonden weliswaar sinds '86 al op de internationale lijst van hard drugs, maar in Nederland achtte men het strafbaar verklaren des tijds nog niet nodig. De politie in Amsterdam beves tigt dat er in de hoofdstad steeds meer XTC in beslag wordt geno men. Maar het blijven volgens woordvoerder Klaas Wilting mar ginale hoeveelheden, afgezet tegen andere drugs. „Voor de politie is het moeilijk een vinger achter deze drugs te krijgen, omdat het zich niet in de openbaarheid afspeelt". De politie beschikt over aanwijzin gen dat XTC in verschillende 'tren dy' cafés en bars wordt verhan deld. Ook wordt het gebruikt bij bepaalde popconcerten. Volgens woordvoerster T. Faber van het ministerie van justitie is de pil driekwart jaar geleden al op de Opium I-lijst terechtgekomen. „Als hard-drug. Hij wordt echter niet zoveel gebruikt als wel wordt gesuggereerd". Pas kort geleden is de stof in de Staatscourant gepu bliceerd, waarmee de daadwerke lijke strafbaarheid van het bezit en gebruik van XTC is ingegaan. De amfetamine maakt de gebrui ker helder en actief, het toegevoeg de tripmiddel verfraait zaken als de reuk, het luisteren, het zicht, het voelen en de emoties. Vrijerig ge drag van menig gebruiker heeft XTC de naam 'liefdespil' bezorgd. Gebruikers van de pil achten het uitgesloten dat, zoals bij LSD wel eens voorkwam, iemand in de waan is een vogel te zijn vanaf de derde verdieping zijn dood tege moet springt. Of op de snelweg als 'vrachtwagen' tussen de vrachtwa gens sneuvelt. „De werking zit tussen die van LSD en cocane", legt een gebrui ker uit. „De volgende dag ben je har^tikke moe, ik althans. De kick is er snel en is hevig, twee uren lang. Daarna sluimert-ie nog even door", weet hij. „Vorige keer, bij de eerste Acid-houseparty, waren er twee meisjes die zomaar begonnen te huilen. Van geluk. En seks gaat ook erg goed op die pil, écht het einde. Aan de andere kant is het als met elk middel, de één gaat er te gek op, de ander voelt niets. Maar als iemand zich geestelijk echt slecht voelt, zal ik hem nooit zo'n pil aanbevelen. Dat zou best eens een slechte uitwerking kunnen hebben". 'Amsterdams' madonnabeeld zeldzaam DEN HAAG (GPD) - Het houten madonnabeeld dat enige maanden geleden op een bouwterrein in Am sterdam is gevonden, blijkt een uniek exemplaar uit de veertiende eeuw te zijn. In heel Europa zijn slechts enkele kunstvoorwerpen uit de middeleeuwen zo gaaf be waard gebleven. Het 21 centimeter grote beeldje is van eikehout en stelt een madon na met kind voor. "Het is een groot toeval dat dit beeld gevonden is", meent stadsarcheoloog J.M. Baart. "Dat kan alleen bij een combinatie van gunstige factoren. Zo moet het beeldje direct onder water zijn ge komen, bijvoorbeeld in een sloot, en heeft het al die eeuwen waar schijnlijk in de buurt van ijzeren en 'koperen voorwerpen gelegen. Die ^materialen hebben een positieve invloed op de conservering". De houten madonna werd ge vonden door de dienst Openbare Werken in de hoofdstad, tijdens het graven van een sleuf op een ter rein in de Nieuwmarktbuurt. Het kunstvoorwerp lag in een 16e eeuwse laag, wat betekent dat het nog twee eeuwen gefunctioneerd heeft. "Het heeft die eeuwen niet in een kerk gestaan, maar waarschijn lijk in een nis in een woonhuis. Het .is niet specifiek karakteristiek voor Amsterdam, maar in heel Europa kwamen zulke beelden voor. De stijl is internationaal". Door het voorwerp 'droog te la- .ten vriezen' moeten vorm, volume •en gwicht in tact blijven. BBK - De Beroepsvereniging voor Beeldende Kunstenaars (BBK) is woedend op het Fonds voor Beel dende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst. Van de 2000 aanvra gen om beroepskostenvergoedin gen heeft dit fonds er slechts 600 gehonoreerd. De BBK vindt dat 'een schande' en stelt dat het 'bij het merendeel van de afwijzingen gaat om volledig beroepsmatig werkende kunstenaars'. Zanger/gitarist Billy Burnette heeft zijn draai gevonden AMSTERDAM (GPD) - Billy Bur nette is een nieuwe telg van de Fleetwood Mac familie. Sinds een jaar maakt de zanger-gitarist deel uit van het commercieel zo succes volle circus dat Fleetwood Mac heet. Burnette is als een kind zo blij dat hij deel mag uitmaken van de wereldberoemde groep. Na eem min of meer mislukte solo-carriere bood Mick Fleetwood Burnette een vaste plaats aan in de band toen Lindsey Buckingham vertrok om aan haar eigen carrière te gaan werken. Burnette viel met zijn neus in de boter. Hij werd in het diepe gegooid tijdens een tournee door Noord-Amerika. Inmiddels heeft hij ook meegewerkt aan twee nieuwe plaatopnamen die op de meest recente plaat Greatest Hits staan. Behalve alle oude succe snummers heeft de groep twee nieuwe songs op dat album staan. Een gesprek met Burnette leert dat het succes van Fleetwood Mac schuilt in respect, democratie en een enorme dosis creativiteit van de bandleden. door Frederike Contant De donkerharige Billy Burnette voelt zich nog niet erg op zijn ge mak tijdens interviews en foto-ses sies. Hij is niet gewend aan al die aandacht voor zijn persoon. Tij dens de foto-opnamen moet de ma- ke-up assistente Burnette meer dan eens bijwerken. Het zweet breekt hem steeds uit waardoor de make-up doorloopt. "Ik transpi reer altijd zo vreselijk. Zou er niet een pil bestaan waardoor je dat kan afremmen?", vraagt Burnette aan de fotograaf. Het interview wordt gehouden in de Presidential Suite van het So- nesta-hotel. Om een ontspannen indruk te maken duikt Burnette op de grote bank en gaat languit lig gen. "Ok, vraag maar wat je weten wil. Ik speel de patient en jij bent de psychiater die alle persoonlijke geheimen moet ontrafelen". Die lu dieke houding blijkt schijn. Bur nette is gespannen tot in zijn tenen. "Je hebt gelijk. Ik vind interviews doodeng. Ik ben altijd bang dat ik mijn favoriete bezigheden. Ik heb ook liedjes gemaakt voor Ray Charles, Greg Allman, The Everly Brothers en laatst nog voor Roy Or- bison. Ik ben enorm geschrokken van zijn dood. Hij was weer hele maal terug, levenslustiger dan ooit. Zijn dood was een schok. Het lijkt wel alsof alle goede muzikanten een te vroege dood sterven. Mis schien heeft dat toch ook met de enorme druk waaronder je leeft. Je kent geen rust. Een goede muzi kant is altijd bezig. Je creativiteit slaapt nooit. Daarnaast vergt het vaak een grote fysieke inspanning. Als je een wereldtournee maakt, vergt dat een goede concditie en sterke mentaliteit. Je wil een goede show geven, goede muziek maken, je zit met tijdsverschillen, je leeft in hotelkamers en mist je familie. Ik heb een vrouw en twee kinderen. Ik bel ze elke dag en soms zoeken ze my op tijdens een concert. Dat zijn momenten waar je naar uit kijkt. Toch zou ik niet anders wil len. Ik ben muzikant en speel nu in een groep waar ik helemaal mezelf kan zijn. Natuurlijk heb ik ook nog wensen. Ik ben nog lang niet aan mijn top". Billy Burnette (geheel rechts): 'Werken met Fleetwood Mac is één groot feest'. - Heeft Fleetwood l6lac jou ge vonden, of heb jij gesolliciteerd naar de vacante plaats van Buckingham? "Mick Fleetwood heeft mij ge vraagd. Wij kennen elkaar al vrij lang. Ik heb gespeeld in Micks 'hobby groep' The Zoo. Bovendien zit ik al mijn hele leven in de mu ziek. Ik ben nu 34 jaar en heb sinds mijn schooltijd in diverse bands gespeeld. Ook schryf ik veel songs. Ik ben dan voor het grote publiek misschien een onbekende, maar de 'incrowd' kent my wel". Was het moeilijk om een eigen plaats te veroveren in een hechte groep als Fleetwood Mac? "Eigenlijk niet. Ik kende Mick natuurlyk al een lange tijd. Ook Stevie Nicks is een oude bekende. Ik heb voor haar zelfs al een paar songs geschreven. Ik had vorig jaar echt het idee dat ik met mijn fami lie op tournee ging. Dat betekent niet dat ik niet nerveus was hoor. Het is natuurlijk niet niks om op eens met zo'n wereldberoemde band voor duizenden mensen te moeten spelen. Ik vond het vrese lijk griezelig en stond te trillen op mijn benen. Na het eerste optreden was dat gevoel weg. Ik werd ook goed opgevangen door de bandle den. Na afloop van een optreden gaan we altijd feestvieren. Dan moet je je electriciteit even kwijtra ken. Werken met Fleetwood Mac is echt één groot feest. Ik heb ook het gevoel dat ik er nu echt bij hoor". -Je bent behalve gitarist en zan ger ook songwriter. Kan je die crea tiviteit ook binnen Fleetwood Mac kwijt? "Voor het nieuwe album, dat we volgend jaar opnemen, mag ik ook songs schrijven. Dat is ook één van graag een lied willen schryven over het onrecht dat veel kinderen in deze wereld wordt aan gedaan. Kinderen zijn altijd het slachtoffer van politiek van vol- Dat steekt me. Ik ben kindervriend en kan het niet i dat kinderen in Ierland bij voorbeeld niet weten wat vrede is. Dat kinderen in Sudan verhonge ren omdat volwassenen een politie ke strijd voeren. Ik vind het van volwassenen zo onvolwassen om kinderen de dupe te laten worden van hun idealen. Daar zou ik graag over willen zingen, maar het schrij ven van zo'n lied kost moeite en tijd. Je moet daar geen goedkoop succesje van willen maken. Als je wil kan je in ieder lied wel een boodschap vinden. Een mooi lief deslied heeft ook een boodschap. Namelijk liefde. Wat is belangrij ker op de wereld dan dat r elkaar liefhebben. Dat is toch echte vredesboodschap?" ROTTERDAM (GPD) - Valer. Gergiejev, de muzikaal directeur van het Kirov opera- en balletthea ter in Leningrad, wordt vaste gast- dirigent van het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest. Gergiejev (35) dirigeert het RPhO de komende ja ren gedurende zes tot acht weken per seizoen. Tijdens het Holland Festival, in juni van dit jaar, treedt Gergiejev voor de eerste keer op in zijn nieuwe functie. De komst van de Russische diri gent heeft geen gevolgen voor de chefdirigent van het RPhO, James Conlon. Hij is juist dit seizoen be gonnen aan een tweede termyn als vaste dirigent van het Rotterdamse orkest. Tot 1 september 1991 zal Conlon nog zeker optreden met het RPhO. In november vorig jaar trad Ger giejev al twee keer op als gastdiri- gent van het Rotterdamse Philhar- monisch. Dat beviel zo goed dat er gesprekken op gang kwamen over een mogelijke verbintenis met het orkest. Toen vorige maand een Rotterdamse delegatie - met onder meer wethouder Linthorst van Kunstzaken en RPhO-directeur H. van Beers - Leningrad aandeed, konden de onderhandelingen wor den afgerond. Valerie Gergiejev werd in 1953 in Leningrad geboren en studeerde daar piano en orkestdirectie aan het Rimski-Korsakov conservato rium. In 1976 won hij als vierde jaars student de tweede prijs op een concours voor jonge dirigenten uit de gehele Sovjetunie. Een jaar later won hij het Herbert von Kara- jan-concours in Berlijn. Met ingang van het lopende muziekseizoen werd Gergiejev muzikaal directeur van het Kirov opera- en balletthea ter, waarvoor hij overigens al vanaf het begin van de jaren zeventig werkte. Van '81 tot '85 was hij de vast dirigent van het Armeens Symfonieorkest in Jerevan. Gergiejev is op 21 januari in ons land voor een concert met het Ra dio Philharmonisch Orkest. Hij trad in oktober 1987 voor het eerst op in Nederland tijdens een VARA-matinee in het Amsterdams Concertgebouw. 1(3) First time - Robin Beek 2 (6) Can't stay away from you - Gloria Estefan Miami Sound Machine 3(1) Smooth criminal - Mi chael Jackson 4(4) Never trust a stranger - Kim Wilde 5(5) Twist and shout - Sakt and Peper 6 (10) Two hearts - Phil Collins 7 (24) Tonight - Tina Turner David Bowie 8 (12) Angel of Harlem - U2 9(2) Orinoco flow - Enya 10 7) Life's just a ballgame Womack Womack 11 (18) The way to your heart - Soulsister 12 (27) Good life - Inner City 13 (17) Take me to your heart - Rick Astley 14* (13) Put a little love in your heart - Annie Lenno Al Green 15 8) Till 1 loved you - Barbra Streisand Don Johnson 16 (21) Come out to play - UB40 17 Somethings gotten hold of my heart - Marc Al- 18 9) Don't worry, be happy - Johnny Camaro 19 Especially for you-Kylie Jason 20 (19) Left to my own devices - Pet Shop Boys 21 (30) Sneeuwwitte bruidsjurk - Henk Wijngaard 22 Bring me edelweiss - Edelweiss 23 (36) Lovin'f whiskey - Rory Block 24 (22) Respect - The Real Roxanne 25 (15) Kissing a fool - George Michael 26 (11) Wee rule - Wee Papa Girl Rappers 27 (14) Love house - Samantha Fox 28 Say a little prayer - Bomb the Bass 29 (25) Enchanted lady - The Pasadenas 30 (28) Handle with care - Traveling Wilbury's 31 I know him so well - Whitney Cissy Hous ton 32 (32) The sound of C-The Con fetti's 33 (23) Zijn het je ogen - Koos Alberts 34 (16) Kiss - The Art of Noise Tom Jones 35 (35) Gelukkig kerstfeest - Ar tiesten voor Ronald Mc Donald Huis 36 (20) As long as you follow - Fleetwood Mac 37 (33) 9 a.m. - London Beat 38 (26) Something so strong - Jim Capaldi 39 (37) Awaka boy - Tatjana 40 (31) The dream - The Nits

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21