'Dit vak hangt aaneen van discretie' 'Creativiteit in popmuziek is op' Kunstenaars-therapeut Hans Henkemans: Schrikke! speelt herkenbaar kindertheater Staal kan ook zingen DONDERDAG 29 DECEMBER 1988 KUNST PAGINA 15 Hans Henkemans: 'Podiumangst bijvoorbeeld. Die kan je helemaal verlan UTRECHT - Hans Henke mans is van huis uit medi cus maar verdiende jaren lang de kost als concertpia nist en componist. Ter gele genheid van zijn 75ste ver jaardag is een fors deel van zijn werk opnieuw uitge bracht, nu op cd. Sinds twintig jaar speelt Henke mans echter uitsluitend nog voor zijn plezier en is hij ac tief als psychotherapeut. Zijn 'klantenkring' telt veel kunstenaars. door Gerlof Leistra Hans Henkemans gaat door het le- ven als een heer van stand. Onbe rispelijk gekleed opent hij de deur van zijn 'villavervangende' appar tement in de bossen van Zeist. Een messcherpe scheiding in zijn grijze haar, een geaffecteerd stemgeluid. Terwijl we naar zijn werkkamer lo pen, deelt hij mee 'dat hij tot zijn spijt weinig zal kunnen vertellen: psychotherapie hangt aaneen van discretie en je bek houden.' In zijn werkkamer een glanzende Stein- way en de bekende sofa. Door zijn levenswandel is Hen- (foto gpd) kemans naar eigen zeggen uitste- Vibrafonist Frits Landesbergen over opleving van de jazz HOORN "Jazzfestivals zijn leuk. Ik speel er graag, maar vaak heb ben ze te veel weg van een kroegen tocht. Daar zit een goede kant aan, want de muzikanten zijn dan weer onder de pannen. Maar luisteren is er niet bij. Concerten zijn aantrek kelijker, zelfs voor een zaal met mensen aan tafeltjes. Neem nou Jaap van Zweden. Hij is net zo oud als ik, maar die speelt toch ook niet in een kroeg? Jazz heeft wel dege lijk de allure om in concertzalen te worden gespeeld. Je werkt immers voor een groot deel vanuit dezelfde principes als bij de klassieke mu ziek". door Hans Visser Jazz mag weer en drummer/vi- brafonist Frits Landesbergen vaart daar wel bij. Deze muziekrichting die vooral na de opkomst van de pop lang in het verdomhoekje heeft gezeten wint de laatste jaren het verloren terrein terug. De ople ving bracht ook nieuwe prijzen met zich mee en Landesbergen (27) pakte daar al een paar van mee. In 1986 kreeg hij de Wessel-Ilcken- prijs, vorig jaar de Pall Mall Swing Award en onlangs de AVRO-prijs. Met de Swingmates, waarvan on langs de l.p. 'Fascinating rhythms' verscheen, kreeg hij vorig jaar op het North Sea Jazz Festival de prijs voor de veelbelovendste jazzfor matie. Toch is het opvallend dat juist een vibrafonist uit de licht verteer bare swing zo sterk naar voren komt. Zijn instrument is weinig populair en zijn muziek werd te lang ouderwets gevonden. Landes bergen begon dan ook als drum mer. De vibrafoon kende hij am per, maar op het conservatorium moest hij een bijvak kiezen en een oom had toevallig nog zo'n instru ment staan. Vandaar. In het begin lukte het moeizaam, maar toen hij er na anderhalf jaar plezier in kreeg, bleek er intussen ook een markt voor te zijn. "Er is een enorme opleving. Ik denk dat er nu zo'n tweehonderd Buurman Jaap Slagman laat buurman Erik Siebel van kinderthea ter Schrikkel in de voorstelling 'Een verrassing voor buurman' zien len met het konijn kan trommelen, (fotyo h LEIDEN - "Dat kan niet, dat mag niet en dat moet niet", was gistermiddag de steeds terugke rende uitspraak bij kinderthea ter Schrikkel in de kapelzaal van -K O in Leiden. Aan het einde van de voorstelling riepen de kinderen in de leeftijd van vier tot tien jaar dat dan ook enthou siast mee. De tweemans-foriha- tie Schrikkel, bestaande uit Erik Siebel en Jaap Slagman, speelde de voorstelling 'Een verrassing voor buurman' voor een uitver kochte zaal. De kracht van kindertheater schuilt in de herkenbaarheid van de uitgebeelde situaties. Dat ge beurde in deze voorstelling voor treffelijk. Aan de reacties te ho ren was 'Een verrassing voor buurman' zeer herkenbaar. De twee duimzuigende mannen beeldden op komische wijze de belevingswereld van een kind uit. Met acrobatische toeren, mi me en vooral 'kindvriendelijke' grappen hielden ze de kinderen én hun begeleiders een uur lang in hun ban. En dat terwijl een mi nimum aan middelen werd ge bruikt. Het trommelende, roze STER-reclame konijn, twee tan denborstels, een rubber hand, een getekende stereo-installatie en twee krukjes vormden zo'n beetje het decor van het verhaal. De twee buurmannen doen heel veel samen. Als ze iets ge maakt hebben of ze hebben iets leuks, dan wordt de andere buur man er gelijk bijgesleept om te kijken. Als één van beiden op een gegeven moment zeer myste rieus in een kast aan het timme ren is, wordt de andere buurman dan ook vreselijk nieuwsgierig. Als hij die middag op het huis van zijn buurman moet passen, gaat hij op onderzoek uit. In de kast vindt hij een op afstand be stuurbare pop. Wat hij niet weet is dat de pop gewoon zijn buur man is die een grap met hem uit haalt. Dit léidt natuurlijk tot ko mische situaties. Als de buur man er achter komt dat hij voor de gek is gehouden is hij natuur lijk, compleet met pruillip, diep beledigd. Uiteindelijk komt al les, zoals het in kindertheater nou eenmaal gaat, weer op zijn pootjes terecht. De buurmannen lopen met de armen om eikaars schouders het podium af en de kinderen verlaten nog na-la chend de zaal. Een geslaagde be steding van een vakantiemiddag. KIM CARREE festivals per jaar zijn. Daar zie je niet alleen dertigers of mensen die ouder zijn, maar ook een publiek dat nog veel jonger is. En dan de te levisie. Pim Jacobs zei me laatst nog dat hij een paar jaar een stuk minder heeft gedraaid, maar dat hij het werk de laatste tijd nauwelijks aan kan". En neem mezelf nou. In die paar jaar heb ik in allerlei bezettingen aan tien tot twaalf l.p.'s meege werkt. Ik denk dat het jazzpubliek groeit, omdat iedereen een beetje moe wordt van het gestamp in de popmuziek. De creativiteit is daar op, er is behoefte aan een nieuw concept. Niets bijzonders, want dat overkomt iedere stroming op den duur". Goodman "Met de Swingmates zoeken we ook al jaren naar iets anders. Daar om spelen we zonder piano. Dat is nooit eerder gedaan en dat geeft toch weer een heel andere klank kleur. Natuurlijk zitten we in de traditie van Benny Goodman en the Modern Jazz Quartet, dat hoor je ook aan de l.p., maar we willen beslist ook nieuwe vormen vinden. We proberen nu iets met pop te doen. Misschien komt daar iets uit, maar ik vind het alleen al leuk om er over te denken". "Op het conservatorium bestond er weinig belangstelling voor swing. Ze vonden dat muziek van veertig jaar geleden. Free jazz was toen 'top of the bill'. Muziek die ik zelf ook wel kan waarderen. Je hebt daar, net als bij de 'Swing, een goede basis voor nodig. Als je bij voorbeeld Loek Dikker hoort spe len, merk je dat daar 'een verhaal' achter zit. En dan wordt het inte ressant". "Maar ik heb ook hoord die helemaal niets konden. Mijn grote overwinning was dan ook toen ik op het eindexamen liet horen hoe ver je kunt komen met een goede slagwerkopleiding. Er wordt nog vaak hoog opgezien te gen het conservatorium, maar het is echt niet zaligmakend". "Tegenwoordig geef ik daar zelf af en toe les: workshops slagwerk in Rotterdam. Voor docent voel ik me nog te jong, ik wil nog niet de verantwoordelijkheid om mensen naar een examen te begeleiden. Maar het is leuk als ik de studenten daar een keer of wat iets mag ver tellen. Ik adviseer ze dan vooral veelzijdig te zijn". "Ze kunnen dan later al het werk aan waarvoor ze worden gevraagd. Met hetzelfde gemak spelen ze hard in een grote zaal en heel zacht als ze met een combo in een kroeg je staan. Bovendien heb je in al die omstandigheden met zo veel muzi kanten met eigen stijlen en tech nieken te maken, dat je ook daar weer enorm veel ervaring mee op doet. Zeker als je er een vibrafoon bij neemt, want daarmee leer ge weldig goed harmonisch denken". Luxe probleem "Ik zie het aan mezelf. Ik heb ont zettend veel werk en bijna elke dag met een andere bezetting. Vandaag met Rein de Graaf, morgen met Ge- orgie Fame of met de Skymasters. Als drummer of als vibrafonist, het maakt me niets uit. Dat is ook het leuke van free lance zijn. Maar het gevaar is dat ik nogal enthousiast ben en moeilijk 'neen' kan zeggen. Je moet dan oppassen dat je te veel gaat doen". "Een luxe probleem dus. Maar ik hou nu eenmaal van afwisseling. Zo heb ik ooit een theaterproduk- tie met Natasha Emmanuels en Ju les Hamel begeleid. De eerste tien voorstellingen is dat leuk, maar daarna wordt het fabrieksmatig. Daarom ben ik ook niet ingegaan op het aanbod om in het orkest bij Toon Hermans te komen spelen". "Zelfs het Metropole Orkest is voor mij niet zo aantrekkelijk. Ik ben bang dat ik daar snel oud word. De mensen die in zo'n orkest spe len hebben zekerheid en dat is goed. Er is onder muzikanten al ge noeg drank en narigheid. Maar als je zakelijk bent kun je zelf je talent verkopen en ben je vrij". "Natuurlijk heb ik ook de tijd meegehad. Stel je voor, je komt van school, mensen willen weer jazz horen je en kunt meteen overal spelen. Bovendien is het leuk als Pim Jacobs je voor de televisie uit nodigt. Daarnaast is de jazz zoals wij die met de Swingmates spelen eigenlijk multifunctionele muziek. We spelen op bijeenkomsten en re cepties als achtergrond net zo goed als op een concert". "Daarom kan ik moeilijk zeggen waar ik in mijn vak de voorkeur aan geef. Drummen en daarmee een swingende basis leggen voor anderen is leuk. Maar soleren is ook heel fijn, net als het spelen met de Swingmates. Ach, wat wil ik nu nog meer? Ik heb al zo veel mazzel gehad, dat ik blij ben als ik zo kan doorgaan. Nou ja... spelen met Monty Alexander lijkt me de moei te waard. En met Lionel Hampton zou ik graag eens willen praten. Maar dat ik bij de AVRO ooit met Milt Jackson heb mogen spelen, was ook al een droom". kend op de hoogte van de 'inside facts' van het kunstenaarsbestaan. Zelf was hij een onvervalst won derkind: hij ontdekte de piano toen hij anderhalf jaar was. Zijn eerste compositie schreef hij op zijn acht ste en toen hij elf was speelde hij de hele pianoliteratuur. "Ik was wel wat voorlijk, ja". Toch ging hij niet meteen het vak in. Hij studeerde medicijnen en specialiseerde zich gedurende de oorlogsjaren bij pro fessor Rümke in de psychiatrie. Na de oorlog werd hij echter door Eduardvan Beinum het podi um van het Amsterdamse Concert gebouw 'opgejaagd'. Tot 1968 ver diende hij de kost als concertpia nist en componist. Om gezond heidsredenen - hij heeft al jaren slechts een long - moest hij stop pen. Hij kreeg een baan bij het In stituut voor Medische Therapie en legde zich toe op de behandeling van kunstenaars. In 1981 promo veerde hij op een onderzoek met de intrigerende titel 'Sublimatiestoor nissen bij kunstenaars'. Henke mans omschrijft zichzelf als een Freudiaan. "Die man heeft ons een enorme verruiming van onze vaar digheden aangeboden. Ik ben zeer toegewijd aan de psycho-analyse". Sinds zijn pensionering heeft Henkemans een praktijk aan huis, maar daarover wenst hij niet uit de school te klappen. "Ik kan slechts in algemene termen over dat werk praten. De meeste van mijn cliën ten leven nog. De problemen waar kunstenaars mee worstelen, heb ik doorgaans ook zelf aan den lijve ondervonden. Podiumangst bij voorbeeld. Die kan je helemaal ver lammen". Sensatie Als ik vertel dat ik het wel aardig vond om in een interview van Jan Brokken met de violiste Emmy Verhey te lezen dat deze vaak voor een belangrijk optreden moet kot sen, kijkt Henkemans mij vernieti gend aan. "Dat vind ik heel onverstandig van haar om aan een journalist te vertellen!" "Maar daardoor zie je tenminste dat topkunstenaars ook maar ge wone mensen zijn", probeer ik mij "Ach, houdt u nu toch op. Dat is pure sensatie en anders niets", meestert Henkemans. Een ander bekend verschijnsel onder kunstenaars is volgens Hen kemans dat ze volledig geblok keerd raken. "Dat ze niets meer kunnen. Een schrijver die niet meer kan schrijven, een componist die niet meer kan componeren. Meestal is het iets van tijdelijke aard, maar bij sommigen gaat het niet over. Dan blijkt de oorzaak van zo'n stoornis in de vroege jeugd te zitten. Een behandeling duurt in de regel jaren. Drie jaar vind ik kort. Welke kwalen verder veel voorko men? Ach, orkestleden vertonen vaak overeenkomstige klachten. Ze moeten de hele dag precies doen wat de dirigent zegt en toch moet dat spontaan gebeuren. Dat wil wel eens innerlijke conflicten geven". Voor kunstenaars is hun vak van levensbelang. Henkemans: "Ze kunnen niet anders. Zonder die kunst is hun leven niet compleet. Al heel vroeg hebben ze van die be gaafdheid blijk gegeven. Je kunt je dus voorstellen hoe een kunste naar zich voelt die door zy n proble men niet meer kan werken. Dan lijkt het of een deel van zijn li chaam is geamputeerd". Volgens Henkemans zijn de meeste problemen 'in principe' wel op te lossen. 'Maar een man als Van Gogh had ook ik niet kunnen hel pen. Aan krankzinnigheid kunnen we niets doen. Soms moet je pa tiënten wel doorverwijzen naar in richtingen. Een kwaal als alcoho lisme is heel goed te behandelen, maar dan moet je er dag en nacht bij kunnen zijn. Dat kan ik niet". Dat sommige kunstenaars bang zijn door een intensieve behande ling weliswaar hun gezondheid te rug te krijgen maar tegelijkertijd hun gaven kwijt te raken, is in de ogen van Henkemans 'volstrekte onzin'. "Een waarlijk bezeten kun stenaar verliest zijn kunst niet. Die kan er niet zonder. Voor hem is kunst net zoiets als ademen voor een normaal mens". Spiegel Henkemans heeft geen behoefte aan cliënten die door derden ge stuurd zijn. "Daar kun je niets mee. Ze moeten het zelf willen en heel graag ook". Vastgelopen kunste naars moeten van Henkemans ook geen concrete adviezen voor een zonnige toekomst verwachten. "Ik ben toch geen adviesbureau", zegt de psychotherapeut met een vies gezicht. "Mijn cliënten houd ik een spiegel voor, maar ze zullen zich zelf moeten genezen. Datje ze daar- by kunt helpen, is verrukkelijk. Natuurlijk is het een zwaar beroep, maar het is toch prachtig dat je je medemens kunt helpen?! Nee, ik hoop dat ik het nog heel lang kan blijven doen". Nieuwe conservator Van Abbemuseum EINDHOVEN (GPD) - Met in- gang van 1 januari wordt drs. Sel- ma Klein Essink de nieuwe conser vator van het Stedelijk Van Abbe museum in Eindhoven. Zij volgt in die functie Rudi Fuchs op die een aantal maanden geleden naar het Haagse Gemeentemuseum ver trok. Selma Klein Essink studeerde kunstgeschiedenis aan de Vrye Universiteit in Amsterdam en spe cialiseerde zich in moderne en he dendaagse kunstgeschiedenis. Overtreding reclameregels door AVRO, VARA en Veronica HILVERSUM (GPD) - De VARA, de AVRO en Veronica zijn door het Commissariaat voor de Media beboet met rese- pectievelijk 7.000, 50.000 en 60.000 gulden. De omroepen hebben zich volgens het Com- misariaat schuldig gemaakt aan sluikreclame. De AVRO heeft in het pro gramma 'Kokkerellen speciaal' te veel aandacht besteed aan de Keurslager, terwijl Veronica het bezinemerk 'Q8' overvloe dig noemde in een uitzending van het autoprogramma 'De Heilige Koe'. Beide overtredin gen gebeurden in de periode van 1 juli tot 15 augustus. De VARA krijgt de relatief geringe boete van zevendui zend gulden wegens ongeoor loofde reclame voor 'Total Design' in het boekenprogram ma 'Büch'. Het bedrag valt laag uit, omdat de VARA in de proefperiode mei-juni over de schreef ging. Het Commissari aat deelde die maanden een- tiende van de totale boete uit, om de omroepen enigszins te laten wennen aan de boetesys teem. De VARA heeft van het Commissariaat de gelegenheid gekregen zich beter aan de re clameregels te houden, maar is daar niet in geslaagd. Twee maanden geleden wer den de NOS (27 duizend gul den), RVU (zevenduizend) en NCRV (zesduizend) al bestraft voor sluikreclame. De Vicq interim manager bij AVRO HILVERSUM (GPD) - R. F. de Vicq uit Rotterdam wordt de nieu we interim-manager bij de AVRO. Hij zal dit omroepbedrijf tijdelijk leiden, nu directeur Wibo van de Linde zijn functie heeft neergelegd en het bestuur van de AVRO op zoek is naar een nieuwe directeur. De 56-jarige De Vicq heeft een in drukwekkende staat van dienst als manager achter zijn naam heeft staan, maar geen omroepervaring. Hij leidt op dit moment een 'adven- ture-fund', een risicodragend fonds voor bedrijven. De Vicq zegt 'op persoonlijke ti tel' naar de AVRO te komen. Voor deze functie is hij benaderd door voorzitter G. Wallis de Vries. Hij zegt dat zijn omroepervaring zich beperkt tot een deelname aan 'Her sengymnastiek'. De Vicq zal het bedrijf voor een periode van zes maanden tot een jaar leiden. De Vicq: "Een en ander is natuurlijk afhankelijk van het succes van het bestuur om een nieuwe directeur te vinden." Over zijn opdracht, alsmede over zijn re latie tot Wibo van de Linde die wél binnen de AVRO actief blijft, is verder nog niets duidelijk. Hij ver wacht op 16 januari by de AVRO te befeinnen. Frits Landesbergen: 'Ik heb al zoveel mazzel gehad'. Borstlap speelt met klanken Zolang er muziek bestaat heeft de mens gezocht naar nieuwe klanken. Of andersom, het be wust ervaren van klanken was de aanleiding tot rangschikking er van, muziek maken dus. Zeker is dat het zoeken naar geheel nieu we en andere klanken en klank bronnen één van de voornaamste kenmerken is van de muziek in onze eeuw. De rol en de ontwik keling van allerlei electronische middelen is daarin groot ge weest, met Edgar Varèse in de ja ren dertig als voorloper, en later de geluidsingenieur Pierre Schaeffer als pionier met de con structie van een instrument waarmee met klanken gemani puleerd kon worden. Die klan ken konden langs natuurlijke weg ontstaan zijn: geluid van muziekinstrumenten of geluiden om ons heen die werden ver werkt, of de klanken zelf werden langs electronische weg opge wekt. Bij de drie klankmachines die de componist Dick Borstlap con strueerde gaat het om het hoor baar maken van het onhoorbare: bepaalde soorten staal hebben een grote klankrijkdom, die door middel van een bepaalde vorm, in trilling gebracht door electro- magneten en versterkt door mi crofoons hoorbaar gemaakt wordt. De aanblik van de Veren machine met zijn gebogen bijna cirkelvormige strips, de Snaren- machine met de 12 horizontaal ingespannen piano-bassnaren, en de haast elegante Spiralenma- chine met drie concentrische spi ralen was op zich al intrigerend zo goed als de imponerende hoe veelheid kabels snoeren, snoer tjes en apparatuur al duidelijk maakte dat hier een uiterst inge wikkelde en ingenieuze muziek- Eén van de klankmachines i componist Dick Borstlap. machinerie was uitgedacht. Op de witte muur van het zaaltje werden na het doven van het licht door middel van puntlicht- lampen de vormen van de machi nes vergroot geprojecteerd, als een abstract kunstwerk dat tot leven kwam zodra de machines tot klinken kwamen, zichtbaar geworden geluid. Die klanken deden denken aan het gonzen van zware kerkklokken en hun nagalm, aan de slag van een staande huiskamerklok; soms werd de toon ontdaan van zijn nagalm, soms klonk in de na galm de hoogste boventoon na. Vaak was een klank opgebouwd uit meerdere toonhoogten, die zich eerst vermengden en allengs uiteenvielen. De klanken wer den door vier rondom opgestelde luidsprekers in verschillende snelheden roterend hoorbaar ge maakt. Vooral de Spiralenmachi- ne fascineerde me in klank en beeld. Geluidsingenieur, klan ken-technicus of componist? Dick Borstlap speelt met klan ken, maar het is een zeer serieus spel, waarby zelfs staal blijkt te kunnen zingen. MIES ALBARDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 15