O
Volwassen kinderziel
Eigentijdse 'Scrooge'-variant
S3
Klungelige
Pippi-film
Hardloper op blote voeten
Van Oekel-effect in 'Hairspray'
VRIJDAG 23 DECEMBER 1988 PAGINA 9
'Big'; regie: Penny Marshall; hoofdrollen: Da
vid Moscow, Tom Hanks, Elizabeth Perkins;
theater: Lido, Leiden
De reactie van zijn moeder is de
enig mogelijke: paniek en verbijs
tering. In plaats van Josh vindt ze
een vreemde kerel in haar huis en
ze is er vast van overtuigd dat hij
haar zoon heeft gekidnapt. Josh
ziet geen andere uitweg dan onder-
NewYork.
Films waarin kinderen en volwas- o_w
senen tijdelijk in eikaars lichaam duiken
verblijven zijn in Amerika kenne
lijk in de mode. In 'Like Father, Li
ke Son' waren het een vader en een De kwaliteit van 'Big' is voor een
zoon, in '18 Again' zelfs een groot- belangrijk deel toe te schrijven
vader en kleinzoon. Aardig voer het innemende spel van Tom
voor filmsociologen, die obsessie Hanks als de 'volwassen' Josh. H(j
leeftijden en bijbehorende heeft zijn moeilijke taak serieus op-
'T minder gevat en weet het geforceerde idee
euk aan', van de 'volwassene met een kin
denk je als nuchtere Nederlander derziel' op een humoristische en
al gauw, te meer daar de kwaliteit geloofwaardige manier vorm te ge-
van bovengenoemde films rampza-
lig was.'Big',
ge jongen in
groeid is, wekt dus op voorhand
geen hooggespannen verwachtin
gen. Gelukkig blijkt deze tweede
film
pin' Jack Flash') een verrassend
plezierige komedie te zijn. De uit
zondering die de regel bevestigt?
Hij bereikt het gewenste effect
a een twaalfjari- niet met overtrokken grappen en
nacht grootge- grollen, maar door een perfecte
imitatie van de ongecoördineerde
en impulsieve lichaamstaal van het
kind. Hij kan niet stilzitten, en
Penny Marshall (na 'Jum- kiest op de radio niet één knopje
i, vi—wt «gj uit, maar drukt ze gewoon allemaal
tegelijk in. Hoewel zijn hartewens
in vervulling is gegaan, blijkt hij
zich tussen volwassenen slecht op
zijn gemak te voelen.
Het begint allemaal
twaalfjarige Josh Baskin (nog klein
van stuk en gespeeld door David
Moscow) een blauwtje loopt op de
kermis. "Ik wou dat ik groot was",
is zijn klassieke verzuchting. Even
later herhaalt hij die wens bij
Omdat Josh nu voor zichzelf
moet zorgen probeert hij een baan
tje bij een speelgoedfabriek. Hjj
maakt razendsnel carrière, omdat
vreemde mechanische waarzegger de baas ontdekt dat hij de behoef-
verloren hoelqe van het ten en wensen van de jeugdige af-
terrein staat opgesteld. De volgen
de ochtend is hij uit zijn broek ge
groeid en in de spiegel grijnst een
vijfendertig-jarig gezicht hem toe.
nemertjes ongewoon goed
voelt. Daar kunnen de afgestudeer
de managers niet aan tippen. Ook
de keuze voor dit speelgoed-milieu
Jared Rushton en Tom Hanks in 'Big'.
GPD)
werpt,zijn vruchten af. De confron
tatie tussen het kind en de volwas
senen kan hier betrekkelijk onge-
'Scrooged' begint met een veelbe
lovend stukje komedie dat zich af
speelt op de noordpool. De speel
goedfabriek van de Kerstman
wordt aangevallen door terroris
ten. Het blijkt een fragment uit
'The Night the Reindeer Died', een
nieuw programma van tv-magnaat
Frank Cross (Bill Murray). Deze cy
nische network-president is vast
besloten het komende kerstfeest
tot op de laatste commerciële drup
pel uit te persen. Zijn paradepaard
je is een programma rond het klas
sieke Dickens-verhaal over de be
kering van de vrek Scrooge. Cross
heeft dit op monsterlijke wijze ge
transformeerd tot een wereld
omspannend media-spektakel. Hij
beseft nog niet dat hij zelf de
Scrooge-rol zal spelen in het kerst
verhaal dat zijn leven zal verande-
De film 'Scrooged' is dus zelf ook
een eigentijdse 'Scrooge'-variant.
Met twee parallel lopende Dickens-
bewerkingen, drie spectaculair uit
pakkende geesten, tal van persifla
ges op de hedendaagse tv-wereld
en onverwachte gastoptredens van
bekende acteurs als Robert Mit-
chum, is er een solide basis gelegd
voor een rake kerstkomedie. De
scenarioschrijvers Mitch Glazer en
Michael O'Donoghue zijn afkom
stig uit de gelederen van het be
roemde tv-programma 'Saturday..
Night Live'. Ook Bill Murray komt
uit die hoek. Die achtergrond is
nog overduidelijk te herkennen.
Niet alleen in de vele verwijzingen
naar het tv-medium, maar ook in
de manier waarop de film is opge
bouwd. Vaak lijkt het verdacht
veel op een verzameling sketches
die in hoog tempo achter elkaar
zijn gemonteerd. Richard Donner,
de man die films als 'Superman' en
'The Goonies' op zijn naam heeft
staan, kan dit spervuur van grappi
ge invallen ternauwernood in de
juiste banen leiden.
Kosten nog moeite zijn gespaard
om 'Scrooged' een spectaculair en
fraai verzorgd uiterlijk te geven.
Cross en zijn medewerkers zitten
strak in het pak en zij bewegen zich
energiek voort in een wereld vol ef
ficiënte kantoor-interieurs en high
tech-architectuur. Michael Chap-
dwongen uitgewerkt worden, en
de vormgeving profiteert ervan
mee. Josh huurt een echt apparte
ment, maar hij richt het in alsof het
een vergrote jongenskamer is. Een
van de aardigste tussendoortjes in
de film is het dansje dat hij samen
met zijn baas maakt op eén elektro
nische reuzenpiano.
De stijl van de film is speels, de
fotografie warm en sfeervol, en er
worden herkenbare, realistische
emoties nagestreefd. Dat alleen al
maakt 'Big' tot een aantrekkelijke
film, ook al blijft het verhaaltje wat
simpel en naïef. Josh trekt name-,
lijk de aandacht van zijn vrouwelij
ke collega Susan (Elizabeth
Perkins). Ze valt op zijn kinderlijke
onschuld, maar kijkt toch vreemd
op wanneer hij niet begrijpt wat ze
met 'nachtje blijven slapen' be
doelt. Josh deelt vrolijk zijn stapel
bed met haar, maar peinst er verder
niet over een vinger naar haar uit te
steken. Op dit punt is het verhaal
niet erg consequent. In het begin
zien we hoe Josh en zijn vriendje
Billy (Jared Rushton) wel degelijk
in seks en meisjes zijn geïnteres
seerd. Bij de grote Josh is deze
nieuwsgierigheid als bij toverslag
verdwenen. De love-story waar de
ze film uiteindelijk om draait is ge
baseerd op een romantisch
heimwee naar pure liefde en
vriendschap zonder seks.
LEO BANKERSEN
'De nieuwe avonturen van Pippi Langkous';
regie: Ken Annakin; hoofdrol: Tami Erin Klic-
man; theater: Euro, Alphen
Toen Astrid Lindgren na lang aar
zelen de filmrechten van haar be
roemde Pippi Langkous-boeken
verkocht aan de volhardende pro
ducent Gary Mehlman beging ze
een grote vergissing. Die dartele
Zweedse wildebras in handen van
Hollywood-filmmakers was na
tuurlijk reden voor enige scepsis.
Toch had het wel goed kunnen ko
men. Pippi vraagt om een fantasie
rijke aanpak, en daar hebben de
Amerikanen de nodige ervaring
mee. Het resultaat is nu in dertig-
voud in onze bioscopen te zien. De
sceptici hebben gelijk gekregen, zij
het op een andere manier dan je
zou verwachten. Pippi Langkous is
niet ten onder gegaan aan special-
effects, maar aan ontstellend ama
teurisme.
Regisseur en scenarioschijver
van deze Pippi Langkous-film is
Ken Annakin. Iemand met een rui
me staat van dienst op het gebied
van actie- en avonturenfilms, maar
voor een kinderfilm zijn kennelijk
andere kwaliteiten nodig. 'De nieu
we avonturen van Pippi Langkous'
is gebaseerd op verschillende boe
ken, wat er op neer komt dat Anna
kin lukraak wat heeft gegrabbeld
en dat materiaal vervolgens zonder
veel overleg tot een nieuw verhaal
aan elkaar heeft gebakken.
Pippi is het sterkste meisje ter-
wereld, en de dochter van de aardi
ge piraat Ephraïm Langkous. In
een vliegende storm zijn ze elkaar
kwijt geraakt. Samen met -het
paard Alfonso en het aapje Meneer
Nielson neemt ze haar intrek in de
honderdjarige Villa Villecula. Ze
viert feest met de buurkinderen
Tommy en Annika, trekt zich niets
aan van boze ouders en steekt de
draak met de sluwe meneer Blaas
kaak die het huis probeert te ko
pen. Haar tweede grote tegenstan
der is juffrouw Bonnetje, de stren
ge directrice van het plaatselijk,
kindertehuis.
Kinderen die de boeken kennen
zullen af en toe een kreet van her
kenning slaken, maar als filmver
haal is dit samenraapsel ver bene
den peil. Sommige personages en
scènes zitten er plompverloren in
gepropt, de samenhang is ver te
zoeken en van spanning kan er bij
zo'n rommelige opbouw nauwe
lijks sprake zijn. De mensen zijn
malle karikaturen of saaie pieten.
Voor de rol van Pippi zelf werd de
elfjarige Tami Erin Klicman uitge
kozen. Ze heeft rood haar, sproeten
en een brede lach, maar daar blijft
het bij. De kwaliteit van het spel
valt trouwens moeilijk in te schat
ten vanwege de uitermate schoolse
Nederlandse nasynchronisatie.
Die maakt het klungelige beeld
van de film compleet.
LEO BANKERSEN
BIOSCOPEN
Bill Murray en Carol Kane in 'Scrooged'.
man stond garant voor voortreffe
lijk camerawerk. Wanneer Cross de
eerste geesten op bezoek krijgt
meent .hij aanvankelijk dat hij
overwerkt is en aan hallucinaties
lijdt. De uitstekende montage van
de film speelt daar weer heel han
dig op iri. Een overdonderend,
maar geraffineerd schouwspel, is
de eerste indruk. Jammer genoeg
weet de film dat peil niet vast te
houden.
Net als Dickens' Scrooge, wordt
ook Frank Cross bezocht'door drie
geesten die hem op afschrikwek
kende wijze' het onzalige van zijn
levenswijze onder ogen brengen.
Wanneer die lijn eenmaal duidelijk
is, wordt de film al snel bijzonder
voorspelbaar. Bill Murray, die met
name bekend werd door zijn optre
den in 'Ghostbustèrs', speelt zijn
rol tamelijk krampachtig. Carol
Kane daarentegen zorgt nog even
voor een klein hoogtepunt vol hila
riteit. Haar creatie van de fragiele
meisjesgeest met een uiterst geme
ne vuistslag is lichtvoetig en mes
scherp tegelijk. Daarna stevent de
film snel op een uitermate onbe
vredigende ontknoping af. Hevig
ontdaan door de schokkende erva
ringen stormt Cross middenin de
uitzending van zijn eigen
'Scrooge'-show de studio-vloer op.
Aangeslagen maakt hij het publiek
deelgenoot van zijn bekering.
'Wees aardig voor elkaar', is de wei
nig opzienbarende boodschap van
de film. Hoezeer we er ook op zitten
te wachten, in deze sentimentele
en moralistische slotmonoloog valt
weinig ironie meer te ontdekken.
Waarschijnlijk was 'The Night the
Reindeer Died' toch een leukere
film geweest.
LEO BANKERSEN
'Un ragazzo di Calabria'; regie: Luigi Comen-
cini; hoofdrollen: Santo Polimento, Gian Maria
Volonté, Therese Liotard; theater: Kijkhuis,
Leiden
Filpppus snelde van het plaatsje
Marathon naar Athene om te mel
den dat de Grieken de veldslag met
de Perzen hadden gèwonnen, en
Abebe Bikila won de daarnaar ver-
noemde marathon op blote voeten.
Twee 'heldendaden' die als -voor
beeld dienen voor Mimi, een jonge
tje uit Caladrië, un ragazzo di
Caladria.
Zijn grootste wens is hardloper
te worden, maar daar voelt vader
niks voor. Het 'hoofd' van dit arme
Italiaanse gezin wil dat Mimi netjes
naar school gaat en het verder zal
schoppen dan hij heeft gedaan.
Maar daar trekt de jongen zich niks
van aan. Het hardlopen zit hem in
het bloed. Trainen doet hij daarom
's nachts, als pa en ma liggen te sla
pen. Stiekem oefent hij met Felice,
de manke uit het dorp, die hem ver
telt vroeger een heel bekende at
leet geweest te zijn.
De bioscoopbezoeker leeft met
Mimi mee. Wat een etter van een
vader heeft dat joch en ooh, wat is
die moeder een onderdrukt zielig
vrouwtje. En dan die andere twee
bloedjes van kinderen, die nauwe
lijks wat bijzonders te eten krijgen.
Mimi steelt de harten. Een echte
vechter, met een ideaal en veel
doorzettingsvermogen. Zal zijn
droom ooit werkelijkheid worden?
Liefhebbers van snotterfilms
moeten zeker naar 'Un ragazzo di
Caladria' gaan. Weemoedige beel
den (enigszins gele fotografie) van
een klein lief jongetje in een armoe
dig milieu dat beroemd wil worden
en tegenslag na tegenslag krijgt te
verduren, daarvan krijgt iedereen
toch tranen in zijn ogen?
ERNA STRAATSMA
'Hairspray'; regie: John Waters; hoofdrollen:
Divine, Ricky Lake, Sonny Bono, Debbie Har
ry; theater: Kijkhuis, Leiden
John Waters is een cult-filmer bij
uitstek. 'Pink Flamingo's' en 'Fe
male Trouble' waren afgrijselijke
meesterwerkjes, die de gemiddel
de burger met walging vervulden,
maar die aan de ware liefhebber en
thousiaste bijval ontlokten. Wa
ters' superster was de (inmiddels
overleden) moddervette travestiet
Divine, die hysterisch gillend de
feestvreugde tot grote hoogte deed
stijgen. In 'Pink Flamingo's' werd
gestreden om de titel van de 'sme
rigste persoon ter wereld' en Divi
ne won die met glans. In
'Hairspray' speelt Divine zijn/haar
laatste rol.
'Hairspray' is een nostalgische
satire waarin John Waters ons mee
neemt naar zijn geboorteplaats
Baltimore in de zestiger jaren. Ter
wijl de jongelui oefenen op de won
derlijke danspasjes van de ma-
dison, de roach en de mash -pota
toes, verstoren rassenrellen de ge-
vestige orde. Brandpunt van alle
bedrijvigheid is de Corny Collins
Show op de lokale televisie. Penny
Pingleton en haar dikke vriendin
Tracy Turnblad swingen voor de
buis naar hartelust mee. "Kan die
herrie niet wat zachter", brult moe
der 'Divine' Turnblad vanachter
haar strijkplank...
'Hairspray' zit propvol authen
tiek materiaal, maar John Waters
houdt er wel een bizarre lachspie
gel voor. Allerlei dwaze invallen
worden aan elkaar geregen, niets is
te gek of het komt wel van pas. Het
is niet verwonderlijk dat het ver
haal van zo'n film weinig voorstelt,
dat het onsamenhangend en rom
melig is en dat allerlei grappen en
gimmicks vaak te lang worden uit-
gemolken. John Waters spot nog
steeds met de goede smaak, hoe
wel zijn oude fans waarschijnlijk
zullen vinden dat hij al te veel con
cessies heeft gedaan. Er wordt in
'Hairspray' maar één puist uitge
knepen en maar één keer een be
scheiden kotsje gedaan. Hij ge
bruikt goedkope overdrijving en
bizarre karikaturen als stijlmiddel,
maar het lijkt veel op een gemakke
lijke truc die te vaak wordt toege
past. Vergeleken met John Waters'
eerdere films is 'Hairspray' maar
een brave boel, en toch... het heeft
wel wat.
ruSeopheer™s'rartvan OeSeffect divine speelt zijnlhaar laatste rol inHairspray
Iedereen mag naar hartelust slecht
acteren, spontane hysterie wordt kijkt ziet een dartele wereld vol de en gekke tijd waar John Waters
aangemoedigd. Wie er doorheen vrolijke onschuld, een verwarren- ongetwijfeld zeer dierbare herinne-
(OP)NIEUW
'Big' - Lido, Leiden
'Scrooged' - Lido, Leiden
'De nieuwe avonturen van Pippi
.Langkous' - Euro, Alphen
'Buster' - Euro, Alphen
'Frank en Frey' - Lido, Leiden en Eu
ro, Alphen
'Big business' - City, Katwijk
BLIJVERS
'Moonwalker' - Michael Jackson leeft
zich uit in kinderlijke fantasie -
Luxor, Leiden
'Willow' - overdadig sprookjesspekta
kel over lilliputter en avonturier die
het opnemen tegen boze koningin -
Lido. Leiden
'Frantic' - Harrison Ford beleeft span
nend Polanski-avontuur in Parijs -
Lido, Leiden
'Salsa' - dansfilm in de traditie van
'Dirty Dancing' - Greenway, Voor
schoten
'Die hard' - Rambo-achtige actiefilm
met komische ondertoon - City, Kat
wijk
'Who framed Roger Rabbit' - knap
spektakel brengt acteurs en stripfigu
ren samen in één film - Lido, Leiden
en Euro, Alphen
'Coming to America' - Eddie Murphy
verovert als een Afrikaanse prins
Amerikaanse harten - Lido, Leiden,
Euro, Alphen, Greenway, Voorscho
ten en City, Katwijk
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - stijlvolle en elegante ver
filming van roman van Milan Kunde-
'Good morning Vietnam' - Robin Wil
liams als een discjockey die met zijn
.muziek en grappen de Vietnamese
oorlog draaglijk maakt
'A world apart' - de apartheid terugge
bracht tot dagelijkse details en daar
door des te huiveringwekkender
'Jungle Book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
Mowgli - Greenway, Voorschoten en
City, Katwijk
DEN HAAG
•Willow' - Asta (463500), al.
'Scrooged" - Asta, al.
'Who framed Roger Rabbit' - Asta, al.
'Beetlejuice' - Babylon (471656), al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Metropole, al.
'18 again' - Odeon (462400), al.
'Coming to America' - Odeon, 16 jr.
'Die hard' - Odeon, 16 jr.
'De nieuwe avonturen van Pippi
Langkous' - Odeon, al.
'Big' - Odeon, al.
'La Bohème' - Studio 656402), 16 jr.
'Frantic' - Studio, al.
'Bird' - al.
AMSTERDAM
'Spoorloos' - Alfa (278806), al.
'Little Dorrit' - Alfa, al.
'Beetlejuice' - Alfa, al.
•Bagdad café'-Alfa. 16 jr.
'De nieuwe avonturen van Pippi
Langkous' - Alhambra (233192), al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Alhambra, al.
'Frank en Frey' - Alhambra, al.
'A world apart' - Alhambra, al.
'Big' - Bellevue Cinerama (234876), al.
'Moonwalker' - Cinerama, al.
'White mischief - Calypso (234876), 12
^Scrooged' - Calypso, al.
'U2 Rattle and hum' - Cinecenter
(236615), al.
'Enrico 4' - Cinecenter, 16 jr.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Cinecenter, al.
'Coming to America' - Cinecenter, al.
'Moonwalker' - Cinema Int., al.
'Who framed Roger Rabbit' - Cinema
Int, al.
'De
Pippi
'White mischief - Babylon, 12 jr.
'Spoorloos' - Babylon, al.
'Big business' - Cineac (630637), al.
'Moonwalker' - Cineac, al.
'Frank en Frey' - Cineac, al.
'Die hard' - Cineac, 16 jr.
'De nieuwe avonturen van Pippi
Langkous' - Metropole (456756), al.
'Frank en Frey' Metropole, al.
'Made in heaven' - Metropole, 16 jr.
'Who framed Roger Rabbit' - Metro-
pole, al.
Langkous' - City, al.
'18 again' - City, al.
•Midnight run' City, al.
'Frank en Frey' - City, al.
'Frantic' - City, al.
'Candy Mountain' - Kriterion,
(231708), 16 jr.
'La dolce vita' - Kriterion, 16 jr.
'Bird' - Kriterion, al.
'Candy Stripers' - Parisien, 18 jr.
'Wet dreams' - Parisien, 18 jr.
'Drowning by numbers' - The Movies
(245790), 16 jr.
'La Bohème' - The Movies, 16 jr.
'Hermetisch zwart' - The Movies, 16 jr.
'Moonwalker' - Tuschinslp (262633),
'Who framed Roger Rabbit' - Tus-
chinski, al.
'White mischief - Tuschinski, 12 jr.
'Coming to America' - Tuschinski, 16
jr.
'Big business' - Tuschinski, al.
'Frank en Frey' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Good morning Vietnam' - Tuschinski
Cineac, al.
'Distant Voices, Still Lives' - De Uit
kijk (237460), 16 jr.
TELEVISIE
Naar een scenario van Marten
Toonder is de animatiefilm 'Als
je begrijpt wat ik bedoel' ge
maakt. Heer Bommel beleeft
heel wat avonturen in Rom
meldam als een van tijd tot tijd
opzwellend draakje de stad on
veilig maakt (zat., Ned 2, 16.00
uur).
Sir Richard Attenborough
staat bekend om zijn epische rol
prenten. 'Ghandi' is daar de be
kendste van. Ben Kingsley ver
tolkt de rol van Mohandas K.
Ghandi. Hij begon ooit als een
voudig advocaat en groeide uit
tot een geliefd nationaal leider
(zat. BRT 2, 20.15 uur).
Het tweede deel van 'Nove-
cento' van Bernardo Bertolucci
is zondag bij de VPRO op Ned. 2
(22.05 uur) te zien. Na de dood
van zijn vader wordt Alfredo de
nieuwe landeigenaar. Hy gaat
zich al snel gedragen als lid van
de bezittende klasse. De twee
vroegere vrienden groeien
steeds verder uit elkaar. Het fas
cisme wint terrein.
In 'Back tot the future' maakt
Michael Fox een reis terug naar
de toekomst. Marty wordt terug
geworpen in de tijd om zijn vader
en moeder aan elkaar te koppe
len. Er is één probleem: moeder
heeft meer oog voor de zoon dan
voor de vader (zon., BBC 1, 16.10
uur).
Een andere aardige film die
avond is 'La famiglia'. In deze
door Ettore Scola geregisseerde
familiekroniek draait het om de
herinneringen van de 80-jarige
pater familias (zon., BBC 2, 23.15
uur).
Eddy Murphy als politieman
deed het in de bioscopen goed.
In 'Beverly Hills cop' moet hij
de moordenaar van zijn collega's
zoeken. Heel Beverly Hills wordt
ondersteboven gekeerd (zon.,
BBC 1, 21.20 uur).
Maayke Bouten gaat in 'De
prooi' op zoek naar haar echte
moeder. Dat doet ze als blijkt dat
haar bij een auto-ongeluk omge
komen moeder nooit zwanger is
geweest (dins., Ned. 2,23.10 uur).
De fameuze 'Cotton club' staat
centraal in de gelijknamige film
van regisseur Francis Ford Cop
pola. Ricard Gere en Diane lane
zijn twee vertrouwde gasten in
dit centrum van onderwereld en
society (woen., BBC 2,22.40 uur).
FILMS OP VIDEO
Het is al jaren de gewoonte van
filmdistributeurs om in de we
ken voor kerst films in de biosco
pen te brengen die behoren tot
de categorie licht en luchtig. Een
aantal videodistributeurs heeft
dit voorbeeld gevolgd en heeft
duidelijke accenten gelegd op
komische films. Warner Home
Video pakt de zaken wel heel ste
vig aan. Tien films waarin Peter
Sellers de hoofdrol speelt zijn er
uitgebracht.
De Panther-films gingen er
destijds in als koek, vooral door
de schitterende manier waarop
Sellers de blunderende in spec-
teur Clouseau speelt. Zijn onhan
digheid, zijn vermommingen en
zijn merkwaardige dialecten en
spraakafwijkingen zijn een ple
zier om te zien en te horen.
'The Pink Panther' is de eer
ste in de serie. De tweede kreeg
de titel 'A shot in the dark' en is
waarschijnlijk de beste van het
stel. Films die later door
Edwards werden gemaakt kre
gen allemaal de woorden 'Pink
Panther' in de titel: 'The Pink
Panther strikes again', 'Reven
ge of the Pink Panther', Trail
of the Pink Panther'. In alle
films zitten mooie animaties, oe
fenvechtpartijen met huisknecht
Kato en onenigheden met baas
Dreyfus. Wie de serie in huis
haalt komt de sombere dagen
wel door.
Wie geniet van het talent van
Peter Sellers moet ook letten op
de andere films in de serie. De
mooiste is The party', ook gere
gisseerd door Blake Edwards.
Sellers blundert zich door een
die i
groot feest op
veel films is nageaapt, maar
nooit geëvenaard.
Een stuk minder geslaagd is
The fiendish plot of dr. Fu
Manchu' van Piers Hagard. Sel
lers speelt er Fu Manchu in en
ook diens aartsvijand, een in
specteur van Scotland Yard. Het
was diens laatste film en ook een
van zijn minst leuke.
Clive Donner regisseerde
'What's new pussycat' en Woody
Allen maakte er het verhaal voor.
Allen speelt er ook zijn eerste
filmrol in, maar de grote rollen
zijn voor Sellers en Peter
O'Toole. Woody Allen had als
scenarioschrijver nog niet het
evenwicht bereikt van latere ja
ren, maar tussen de vele grappen
zit een heel stel mooie, en Sellers
is goed gek als psychiater.
Tamelijk onbekend en ook
nogal mislukt is The Bobo'
Robert Parrish waarin Sellers
een zingende matador
werk kan krijgen als hij kans ziet
Brit Ekland te verleiden. In de
glorietijd van Ekland waren
heel wat mannen die bereid
ren haar te verleiden zonder dat
daar een baan uit behoefde voort
te vloeien. Sellers behoorde tot
hen, hij trouwde haar ook nog.
In de tijd waarin flower-power
de gemoederen bezighield werd
door Hy Averback 'I love you,
Alice B. Toklas' gemaakt v
Sellers van een gortdroge advo
caat omslaat in een dolgeworden
hippie. De film behoort tot de be
tere van de Britse komiek.
PETER DE ZWAAN