m 'Het huishouden is 'n valkuil voor luie vrouwen' p* Ciao Mei tevreden met rol in popmusical WOENSDAG 21 DECEMBER 1988 PAGINA 25 De permanente woede van schrijfster Renate Dorrestein UTRECHT - Renate Dorrestein, 34 jaar, heeft een ferme reputatie te verliezen als mannehhaatster. Haar columns in het weekblad De Tijd en het maandblad" Opzij wekken nogal wat woede op. Ze schreef vier romans, die net als haar co lumns extreme reacties oproepen: men vindt ze prachtig of veraf schuwt ze. Recent verscheen 'Het perpetuum mobile van de liefde', een autobiografisch relaas. Het boek gaat over het leven van de schrijfster, maar vooral over haar jongere zusje dat zelfmoord pleeg de, en over de scheefliggende man vrouw-verhoudingen in onze maat schappij. Dorrestein leeft naar ei gen zeggen in een toestand van per manente woede vanwege de we reld om haar heen. door Inge van den Blink "Ik schrijf over man-vrouw rela ties, en dat is een overwerp dat ie dereen raakt en waar iedereen ideeën over heeft. Kijk, negentig procent van de mensen wordt ge acht heteroseksueel te zijn, er is dus een grote meerderheid die ie dere dag met het onderwerp te ma ken heeft. Ik schrijf erover vanuit een feministische optiek, en dat strijkt mensen tegen de haren in. Het gegeven dat er fundamenteel iets fout zit in onze intiemste ver houdingen, dat treft mensen heel erg omdat het ze met dingen con fronteert die ze niet willen horen. Het feit dat onze warmste verhou dingen dóór een systeem beheerst worden is een affront voor het indi vidu, dat alles denkt in eigen hand te hebben. Dus roept men: wat ba zelt die vrouw? Zelf vind ik het een hele rare gedachte dat er in Heeren veen of Maastricht mensen rondlo pen die ik nooit gezien heb maar die mij niettemin uit het diepst van hun ziel haten. Het is toch kras dat je door kleine stukjes te schrijven mensen zo woedend kunt krijgen. Zelf heb ik er altijd een gevoel van 'piep zei de muis' over". Moffenhoer - Komen de negatieve reacties op je VEENENDAAL (GPD) - Tussen zijn drukke werkzaamheden in Amerika en Japan door is Ciao Mei 'even' acht maanden in Nederland. Begin oktober begonnen de repeti ties van 'Zeldzaam' in Amsterdam. Vijf weken geleden onderbrak hij het repeteren voor vier dagen om in New York te assisteren bij de choreografie en regie van een nieu we videoclip van Sade. In mei vol gendjaar zijn de laatste voorstellin gen van een reeks van ruim negen tig in Nederland en Vlaanderen. Daarna vertrekt de jonge Leeuwar der weer spoorslags naar Tokyo. door Roel Snijder De afgelopen weken repeteerde het gezelschap van 'Zeldzaam' in theater De Lampegiet in Veenen- daal. Met de dansrol in 'Bad' én vele an dere videoclips, zijn verschijning in televisieseries als de Cosby Show en Miami Vice en tournees met diverse popsterren, heeft Ciao's prille carrière zich storm achtig ontwikkeld. Begin dit jaar verliet hij het Alvin Aley American Deel kunstcollectie Thyssen naar Spanje MADRID (RTR) - De Zwitserse ba ron Hans Heinrich Thyssen-Borne- misza is bereid ongeveer de helft van de beroemde Thyssen-kunst- collectie in 1991 voor tien jaar uit te lenen aan Spanje. Een akkoord daartoe is gisteren getekend met de Spaanse minister van cultuur, Jorge Semprun. Het gaat om 787 schilderijen, behorend tot een we reldvermaarde verzameling. De 67-jarige baron, een indus trieel ondernemer, ging twee jaar geleden op zoek naar een grotere en voor het publiek toegankelijke re behuizing voor zijn collectie, die momenteel gevestigd is in zijn wo ning in het Zwitserse Lugano. Overal in de wereld bestond be langstelling voor het tentoonstel len van de verzameling. Wellicht heeft de echtgenote van Thyssen, een Spaanse, de doorslag gegeven in de keuze voor Spanje. Tot de schilderij enverzameling behoren meesterwerken van Van Gogh, Goya, Rubens, Titiaan, Mo net, Cézanne en Picasso. GERD ARNTZ - De Grafiekwinkel Inkt 2 in Den Haag wijdt van 8 ja nuari tot 3 februari een tentoonstel ling aan het werk van de op 5 de cember plotseling overleden 87-ja- rige kunstenaar en graficus Gerd Arntz. Van 1920 tot 1970 maakte de graficus Arntz hout- en linoleum sneden waarin hij de tijd 'onder het mes' nam. Met name het fascisme en de bestrijding ervan waren het columns alleen van mannen? "De lezers van De Tijd zijn over wegend mannen, althans de abon- In de Stadsschouwburg in Amsterdam gaat donderdag (22 december) de Nederland se popmusical 'Zeldzaam' met hoofdrolspelers als Frits Lambrechts en Bill van Dijk in première. In de rolverde ling komt ook de naam van Ciao Mei voor, een twintigja rige danser en zanger uit Leeuwarden, die wereldbe roemd is geworden door zijn optreden in Michael Jacksons videoclip 'Bad'. In 'Zeldzaam' heeft hij geen prominente rol, maar dat deert hem aller minst: „Ik hoef niet alleen hoofdrollen. Hier leer ik ook van. Dit is een leuke groep, ik heb een eigen liedje in de mu sical en ik ben weer eens in Nederland. Dat is is voor mij genoeg." Dance Centre in New York om zijn vleugels uit te slaan. „Ik heb nog even geprobeerd de dansopleiding •te combineren met het vele werk, dat ik overal kon krijgen, maar dat ging niet. Ik zat toch al op het hoog ste niveau van de opleiding, dus ben ik maar gestopt. Dat had ik ge had, ik wilde verder." Na 'baantjes' als achtergrondzan ger in de begeleidingsbands van Sade en de Amerikaanse soulzan geres Anita Baker vertrok Ciao naar Japan. „In Amerika had ik zo veel opvallende dingen gedaan, dat ik ook in J^pan bekend werd. Een televisieproduktiemaatschappij in Tokyo was geïnteresseerd in ie mand die Aziatisch en dus voor hen representatief was. Ik kreeg een eigen praatprogramma, waarin ik vooral buitenlandse gasten moest interviewen. Mijn Japans is namelijk niet zo goed." Tijdens zijn ruim vier maanden durend verblijf in het land van de rijzende zon hield Ciao zich 'en passant' ook be zig met de choreografie van een musical. Wervelende dansscènes Terug naar 'Zeldzaam'. De interes se van Tom Oosterhuis, de schrij ver en leider van de popmusical, werd eind vorig jaar gewekt toen Ciao ineens in kranten en op televi sie in Nederland verscheen. „Hij heeft me gevraagd voor 'Zeld zaam'. Ik heb er niet eens audities voor hoeven doen. Ik heb inder daad geen hoofdrol, maar dat is niet erg. Als je alleen de hoofdrol len wilt, ben je verkeerd bezig. Ik leer nu ook veel. Dit is een leuke enthousiaste groep-en ik heb mijn eigen liedje in 'Zeldzaam'. Dat is voor mij genoeg." Met dat 'eigen liedje' doelt Ciao op een reclamespot voor een nieuwe frisdrank waarin hij de hoofdrol speelt en zingt. 'Zeldzaam' handelt over een dansgroep, die van een oude brouwerij een theater wil ma ken. De eigenaar (Frits Lam brechts) steekt hier met zijn advi seur (Bill van Dijk) echter een stok- nementhouders zijn voor 85% mannen. En mannen voelen zich altijd door mij achtergesteld. Maar er zijn ook reacties van boze femi nisten. In mijn columns in Opzij ben ik vaak bezig met de obstakels die vrouwen voor zichzelf opwer pen. Zo heb ik gezegd dat vrouwen die samenwonen met een man zich bevinden in de positie van een mof fenhoer. Dat is mij niet in dank af genomen. Maar vreedzaam met een man samenleven, dat kan alleen als je je opzettelijk doof en blind houdt voor wat die man werkelijk is". - Mannen zijn per definitie on- derdrukkers? "Niet per se. Maar iedere man heeft er baat bij de status quo te handhaven. En die status quo is in bijna alle opzichten onvoordelig voor vrouwen. Feministische vrou wen roepen dan: nee, maar ik heb het zo getroffen, die man van mij is echt een schat!" - Mannen zijn geen schatten, vrouwen evenmin. "Nee, natuurlijk. Maar als er een zo groot percentage leuke mannen zou zijn, dan zou er toch al lang geen sprake meer zijn van seksueel geweld? Als mannen zich zouden inzetten tegen dit verschrikkelijke kwaad, dan was het morgen afgelo pen. Als ze niet stom zouden staan lachen om seksistische grappen, zouden ingrijpen als ze zien dat een meisje of vrouw lastig gevallen wordt, dan was er geen seksueel geweld. Ik geloof niet zo in die goedwillendheid van mannen, want ik zie het niet in praktijk ge bracht". "Vrouwen zijn gewoon slechter af dan mannen. Kijk maar naar de cijfers. In Nederland werkt 60% van dé vrouwen niet buitenshuis, en 40% daarvan zou dolgraag be taald werk verrichten. Daar heb je al een enorme bron van frustratie bij de kladden. Niet dat het in het leven alleen om betaalde arbeid zou draaien, maar voor veel vrou wen is het een gemis dat ze er niet aan toekomen". "Onlangs is een sociale atlas over meiden verschenen, als je die leest waan je je in het stenen tijdperk. Een meerderheid van de mensen vindt nog altijd dat jongens en meisjes verschillend opgevoed moeten worden, dat meisjes meer huishoudelijk werk moeten ver richten. Uit een recent rapport van de Universiteit van Leiden blijkt dat 1 op de 30 adolescente meisjes een zelfmoordpoging doet, tegen over 1 op de 76 jongens. Ik zie een relatie tussen het feit dat meisjes nog altijd beknot worden in hun verwachtingen en het feit dat ze zich van kant proberen te maken". Valkuil "Het huishouden is een valkuil voor luie vrouwen. Iedereen staat het je toe, het wordt toegejuicht als je thuisblijft om voor man en kind te zorgen. Wat die vrouwen niet be seffen, en wat niemand tegen ze zegt, is dat voor een huisvrouw al les afhankelijk wordt van de vraag of die man wel doorgaat om van haar te houden. Het is een soort Russische roulette. De kans is groot datje na bewezen diensten in de bijstand belandt, omdat je het allemaal keurig hebt gedaan zoals het hoort". - Bij mij in de straat zie ik man nen dag in dag uit naar hun werk vertrekken. Leuk. "Mannen zowel als vrouwen ver liezen heel veel bij het leven in rol modellen, het is voor mannen net zo stikvervelend. Mannen die kost winner worden leiden een onbe grijpelijk saai en eenduidig leven. Het is toch krankzinnig dat je 40 of 45 jaar lang op de brommer naar de fabriek gaat om een inkomen bij el kaar te harken. Dat noemen we nu liefde, dat je dat van een ander vraagt". - Emma Brunt die zich beklaagde over vrouwelijke columnisten die altijd maar over hun kinderen schrijven, kreeg van jou een veeg uit de pan. "Ja, dat alles onderwerp zou zijn om over te schrijven, behalve je ei gen kinderen, vind ik een obscene gedachte. Ook binnen het feminis me wordt er buitengewoon vreemd over kinderen gedaan; je mag er vooral niets van merken. Het lijkt wel óf men naarmate men meer ontwikkeld, meer geopinieerd is, meer de pest heeft aan alles wat on bevangen is. Mensen sluiten zich af voor het kind dat ze zelf zijn ge weest. Ik vind het leuk dat colum nisten als Annet Bleich, Beatrijs Ritsema en Rob Schouten over hun kinderen schrijven. Het inte resseert mij persoonlijk stukken meer dan een analyse van de situa tie in het Midden—Oosten door een meneer met een sigaar". - Hoe leef jij, met al die woede voorhanden, in harmonie met je omgeving? "Het is nergens voor nodig om in harmonie met je omgeving te le ven. Het is wel belangrijk óm in harmonie te leven met jezelf. Je moet je nooit laten provoceren tot gedrag dat niet je eigen gedrag is. Je hoeft je als volwassene niet de speelbal te voelen van de mensen om je heen, niet mee te huilen met de wolven, niet mee te lullen met mensen die je waardeloze droplul len vindt. Als ik de verwachtingen van mijn omgeving kan doorbre ken voel ik me in harmonie met mezelf'. "Ik lach wel eens in mijn vuistje als mensen mij als personificatie van het feminisme zien. Dat ben ik niet. Je moet nooit proberen er gens bij te horen of te behagen. Dat zijn de dingen waar je over strui kelt. Je struikelt niet over het feit dat je je muil opentrekt. Dan blijf je toch jezelf, zoals dat in modern Ne derlands heet. Maar zo gauw als je ergens bij wilt hóren verwatert je integriteit, je authenticiteit, al die mooie begrippen die we vroeger op merklappen moesten borduren". - 'Het Perpetuum mobile van de liefde', je laatste roman, is een com binatie van autobiografie, fictie en betoog. Waarom die vorm? "Het boek is enerzijds de ge schiedenis van mijn zusje en mij zelf, daarnaast gaat het boek over wat het betekent om vrouw te zijn in een wereld waarin vrouwen lief de zien als hun voornaamste le vensvervulling. De vorm weerspie gelt die tweeledige inhoud. Daar komt een puur technische overwe ging bij: ik wilde dat er gelachen zou kunnen worden. Maar de we reld waarin alle vrouwen leven en IJsballet trekt weinig publiek DEN BOSCH/DEN HAAG (ANP) - De voorstellingen van het Bolsjoi IJsballet in Den Bosch op 23, 24 en 25 december gaan niet door. De pu blieke belangstelling blijkt te ge ring om het doorgaan van het eve nement te rechtvaardigen. Dit heeft de woordvoerder van het bal let bekendgemaakt. Twee weken geleden werd de première van de eerste voorstelling buiten de Sovjetunie van het Bol sjoi Ballet op IJs in Den Haag twee dagen uitgesteld wegens techni sche problemen en een teleurstel lende voorverkoop in de Sinter- klaasweek. Toen zag het er nog naar uit dat de rest van de tournee ongewijzigd zou blijven. Van 18 tot en met 21 ja nuari zijn nog voorstellingen ge pland in de Jaap Edenhal in Am sterdam en op 25 en 26 januari in Thialf in Heerenveen. Kronkels brengen 22.000 gulden op AMSTERDAM (ANP) - Tien schrif ten met Kronkels van Simon Car- miggelt uit het begin van de jaren zeventig hebben gisteren op een boekenveiling van Van Gendt in Amsterdam 22.000 gulden opge bracht. Het gaat hier om een aantal met de hand geschreven colums. Volgens woordvoerder Laanstra van het veilinghuis is dat veel meer dan verwacht. De organisatoren hadden gerekend op 1.000 a 1.500 gulden per schrift. De schriften kwamen alle terecht bij een Neder landse handelaar. Er was zeer grote belangstelling voor de veiling. De Kronkels, die Simon Carmig- gelt jarenlang in Het Parool publi ceerde, schreef hij op in cahiers. Daarin staan ook lijstjes met na men van mensen met wie Carmig- gelt afspraken had en die gebruik hadden gemaakt van zijn teksten. Op die lijstjes komen de namen voor van onder anderen Wim Kan, Rudi Carell, Sonja Barend en Wil lem Duys. In elk schrift stonden ongeveer 30 tot 40 Kronkels. Op dezelfde veiling ging ook de collectie van 300 zogenaamde cents-prenten van de in 1970 over leden Antwerpse verzamelaar Maurits Meyer onder de hamer. Deze verzameling bracht 34.000 gulden op, terwijl zij waren ge taxeerd op 16.000 gulden. Deze cents-prenten zijn houtsneden uit de zeventiende, achttiende en vroeg-negentiende eeuw. Zij wor den beschouwd als de voorloper van de strips en werden in grote op lage vermenigvuldigd. In de loop van de jaren zijn er echter maar waarin mijn zusje leefde is natuur lijk geen dijenkletser. Dus om te zorgen voor de schaterlach had ik andere middelen nodig: het absur distische element". Idioterie - Er hoeft toch niet altijd gelachen te worden? "Daar heb ik zelf wel behoefte aan. Een uur waarin niet gelachen is, vind ik een verloren uur. Ik ge loof ook niet dat er dingen bestaan waarom je niet kunt lachen. Aan al les kleven wel komische of absur de kanten. En humor is een waan zinnig sterk wapen. Door absurdis me kun je de werkelijkheid aan het licht brengen. De werkelijkheid is tenslotte één opeenhoping van gro teske, gewelddadige en perverse idioterie". - Je zusje was. een kind dat niet aan de verwachtingen van haar ouders kon voldoen en daar aan on derdoor ging. Ze sprong van een flat. De personages uit je romans kunnen vaak vliegen. Ik vond het heel schokkend om jouw eigen uit leg van dat vliegmotief te lezen. Ik had het als een gangbaar literair gegeven opgevat. "Het was voor mij een inzicht dat zich met een klap presenteerde toen ik 'Een nacht om te vliegeren' bijna afhad. Dat mijn boeken altijd over hetzelfde gaan: dat vliegen, het Pilatusmotief, jezelf van schuldgevoelens willen zuiveren, iemand willen redden. Ik realiseer de me dat ik kans liep om de schrij ver van steeds hetzelfde boek te zijn. Ik dacht: ik moet een daad van exorcisme plegen, de duivel uit drijven. Dat werd dit boek. Ik weet niet of het is gelukt, dat weet ik pas als ik nog een paar titels heb afgele verd. Ik heb het geheim van de smid weggegeven, en ik hoop dat het net zo werkt als wanneer je te gen iedereen zegt: ik stop met ro ken. Ik hoop nu van dit thema af te blieven, ik hoop dat ik ermee klaar ben". 1(2) Smooth criminal - Mi chael Jackson 2(1) Onrinoco flow - Eny a 3 (11) First time - Robin Beck 4 5) Never trust a stranger Kim Wilde 5(6) Twist Shout - Salt 'n pep a 6 (15) Can't stay away from you - G. Estavan MSM 7(8) Life's just a ballgame Womack Womack 8(4) Till I loved you - B. Strei sand D. Johnson 9(9) Don't worry be happy Johnny Camaro 10 (12) Two hearts - Phil Collins 11 3) Wee rule Wee Papa Girl Rappers 12 (21) Angel of Harlem - U2 13 (14) Put a love in your heart- A. Lenox A. Green 14 (10) Love house - Samantha Fox 15 (13) Kissing a fool - George Michael 16 7) Kiss - The Art of Noise Tom Jones 17 (24) Take me to your heart RickAstley 18 (22) The way to your heart - Soulsister 19 (23) Left to my own devices - Pet Shop Boys 20 (16) As long as you follow - Fleetwood Mac 21 (34) Come out and play - UB 40 22 (25) Respect - The Real Roxanne 23 (19) Zijn het je ogen - Koos Alberts 24 Tonight - Tina Turner David Bowie 25 (33) Enchanted Lady - The Pasadenas 26 (28) Somthing so strong - Jim Capaldi 27 Good life - Inner City 28 (32) Handle with care Traveling Wilbury's 29 (17) Big Fun - Inner City 30 'n Sneeuwwitte bruids jurk - Henk Wijngaard 31 (26) The Dream - The Nits 32 (37) The sound of c... - Confet ti's 33 (38). 9 a.m. - Londen Beat 34 (20) Don't worry be happy - Bobby McFerrin 35 Gelukkig Kerstfeest - Ar tiesten voor R. McDo nald Huis 36 Lovin' Whiskey - Rory Block 37 (40) Awaka boy Tatjana 38 (27) Twist in my sobriety - Tanita Tikaram 39 (35) The party - Kraze 40 (18) Teardrops Womack Womack 'Zeldzaam': tussendoortje voor Chinese Fries Ciao Mei tijdens zijn solonummer in de popmusical 'Zeldzaam' nes, romantische popliedjes en pit tige dialogen komt het publiek er tenslotte achter welke partij aan het kortste eind trekt. Ciao kon kiezen uit verschillende aanbiedingen in Amerika en Ja pan, maar verkoos een tijdje dicht bij huis en haard te werken. „Ik miste mijn ouders, hoewel ik ze nu door alle drukte ook niet zoveel zie. En ik wilde wel weer eens een tijdje rustig mezelf zijn in Nederland. Het is hier zo lekker kneuterig, zo normaal. In Amerika en Japan heb je een bepaalde gedragscode. Het leven gaat daar zo snel en dat is wel eens vervelend. Ik zie dit als een rustperiode. Wel een hele leuke, want ik heb het erg naar m'n zin bij 'Zeldzaam'. Het is een origineel en ambitieus Nederlands produkt, dat spreekt me wel aan. En in Neder land kennen ze me nog niet zo goed, daar kan ik dan nu mooi wat aan doen." Na afloop van de uitgebreide 'Zeld- zaam'-tournee gaat de Chinese Fries terug naar Tokyo. Bij platen maatschappij CBS heeft hij een tweejarig contract afgesloten. In die twee jaar moet Ciao drie elpees maken. Voor de eerste gaat hij de komende zomer de studio in. Eerst in Tokyo en vervolgens in Londen. „Ik heb zelf de teksten geschreven voor zeven nummers van die eerste plaat. En Ryuchi Sakamoto speelt in elk geval op een nummer mee- ."Akoestische pop „Wat voor soort plaat het wordt? Akoestische pop, een beetje 'jazzy'. Maar er komt ook dansbare muziek op te staan. Ik hou zelf van de mu ziek van Sade en Terence Trent D'Arby. In die richting gaat het dus ook een beetje." Het was dezelfde aan het platencontract heeft gehol pen. „Ze deed een goed woordje voor me bij Virgin Records in En geland. Ze vroegen om een demo bandje en dat ze hebben doorge stuurd naar CBS." Na het platenavontuur staat er in 1991 een prominente rol in een Ja pans-Amerikaanse film op het pro gramma. „Twee regisseurs die al een Oscar hebben verdiend doen er aan mee, meer wil ik nog niet zeg gen", aldus de lachende Ciao. Hij wil de komende jaren in elk geval proberen het zingen en dansen te combineren. „Dat zal wel heel moeilijk worden, maar zingen lijkt me prachtig. Als ik dan eigen clips maak, kan ik zelf de dansers uitzoe ken." (foto Jan Swlnkels) De jonge Leeuwarder geeft toe er tegenop te zien na het verblijf in het rustige Nederland weer moe derziel alleen voor twee jaar naar de andere kant van de wereld te verhuizen. „Ik ben er wel een beetje benauwd voor; twee jaar naar Japan. Zolang ben ik nog nooit op één plaats geweest. Maar ik wil graag alles aanpakken om een flinke basis voor later te leg gen. Het is nog steeds moeilijk voor niet-blanken om aan de top te ko men en te blijven. Het verandert wel in gunstige zin en daar wil ik gebruik van maken. Ik word in Ne derland veel gevraagd voor films, televisie-series en theatershows, maar ik wil liever in het buitenland maken." Benefietvoorstelling Filmfestival voor slachtoffers ramp Armenië ROTTERDAM (ANP) - Het Film festival Rotterdam (26 januari tot en met 5 februari 1989) zal met een speciale benefietvoorstelling geld bijeen brengen voor de slachtoffers van de aardbevingsramp in Arme nië. Dat zal gebeuren op 28 januari met de vertoning van de film 'Ko- mitas' van de Armeense regisseur Don Askarian in het Luxor Thea ter. De film handelt over het lot van de Armeense monnik en compo nist Komitas, de schoonheid van de Armeense cultuur en de wreed heid van de Armeense geschiede nis. Dit werd gisteren meegedeeld op een persconferentie van het Filmfestival in Rotterdam. Deze film is de enige keuze van Head, die tijdelijk de scepter zwaait over het filmfestival. Alle andere films waren al geselecteerd door de in juli overleden Huub Bals, die tot zijn dood directeur was. Het filmfestival is bedoeld als een hommage aan Bals en aan de vorige maand 90 jaar geworden ci neast Joris Ivens, met wiens laatste film 'De Wind' het festival op 26 ja nuari zal openen. Het bestuur zoekt nog naar een opvolger van Bals. Voor met de werkelijke opvolgingsprocedure wordt begonnen, wil het bestuur zich eerst uitgebreid oriënteren zo wel binnen als buiten de Neder landse grenzen. Het verwacht niet dat de benoeming al voor het vol-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 25