Een wonderbaarlijk concept 'Beslist niet alleen voor de jet-set' Niet alleen het christendom kent de maagdelijke geboorte Privé-kliniek voor plastische chirurgie in Haarlem ZATERDAG 17 DECEMBER 1988 EXTRA PAGINA 31 Fragment van het retabel 'Het Lam Gods' van Jan van Eijck (1432), waarop te zien is hoe de engel Gabriël (links) Maria de blijde boodschap brengt. Maria. Als maagd en moeder geniet ze overal ter wereld verering. Gezien de geringe rol die ze speelt binnen het Nieuwe Testament is dit verbazingwekkend. Nog verbazingwekkender is haar mysterie. Hoe kunnen maagdelijkheid en moederschap in één persoon verenigd zijn? Wat betekent dit, en is zij in dit opzicht uniek, of kennen ook andere godsdiensten het maagdelijke moederschap? door Lucinda Dirven "Zie, de Jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren en zij zal hem de naam Immanuel geven" (Jes 7:14). Deze voorspelling, die in het oude testament door de profeet Je- saja werd gedaan, gaat in het Nieu we Testament bij de evangelisten Mattheus en Lucas in vervulling (Mt. 1:18-25/ Lc. 1:27-38). Bij Mattheus treffen we zelfs een nage noeg letterlijk citaat aan als de engel aan Jozef in zijn droom verschijnt. Er bestaat echter wel een belangrijk verschil tussen Jesaja en de evangelist. In de oorspron kelijke Hebreeuwse tekst spreekt Jesaja van almanah. Dit betekent jonge vrouw, en dat hoeft niet noodzakelijk een maagd te zijn. In de Griekse vertaling van het oude testament, de Septuagint, wordt dit echter vertaald met parthenos, hetgeen met maagd vertaald moet worden. Zo vinden we de voorspelling terug bij Mat theus, die van de Septuagint is uitge gaan. Dat we maagd hier inderdaad in de meest letterlijke zin van het woord moe ten opvatten, kunnen we lezen in het ver haal dat ons door beide evangelisten wordt verteld. Mattheus en Lucas zijn de enigen van de vier evangelisten die ons verslag doen van de jeugd van Jezus. Beiden begin nen hun relaas over het aardse leven van de Heiland met de verkondiging van de engel Gabriël aan een jonge joodse vrouw, Maria. De engel vertelt haar dat ze zwanger zal worden en het kind van God zal baren. Maria begrijpt niet hoe dit kan gebeuren, omdat ze, volgens haar zeggen "geen man gekend heeft" (bijbel taal voor gemeenschap). De engel vertelt haar dat zij niet zwanger zal worden door toedoen van een man, maar dat de"Heili- ge Geest haar zal bevruchten. Maria ge looft de woorden van de engel en dit is het moment waarop de conceptie plaats vindt. Volgens de uitleg van theologen werd ze zwanger toen ze de logos, het woord, in zich opnam. Dogma De maagdelijke geboorte is pas in de vierde eeuw tot dogma (leerstuk) van de kerk geworden. Dit komt gedeeltelijk voort uit het feit dat dit verschijnsel in het Nieuwe Testament alleen bij de evan gelisten Mattheus en Lucas ter sprake komt. In de rest van het Nieuwe Testa ment wordt de maagdelijke geboorte niet genoemd. De verklaring hiervoor is dat de geschriften van het Nieuwe Testa ment niet op dezelfde plaats, in dezelfde tijd en door mensen met dezelfde achter grond zijn geschreven. Enerzijds hebben deze factoren de in terpretatie van de heilsboodschap be paald en hebben ze geleid tot accentver schuivingen binnen de verschillende ge schriften. Anderzijds waren hierdoor be paalde overleveringen niet bij iedereen bekend. Zo kon het gebeuren dat in het ene geschrift iets werd beschreven wat in een ander achterwege werd gelaten. Iets wordt dus niet vermeld omdat men er geen belang aan hecht of omdat men de overlevering niet kent. Dat dit het geval is geweest bij de kwestie van de maagdelijke geboorte wordt bevestigd door het feit dat ook de apostolische vaders de maagdelijke ge boorte niet noemen in hun geschriften. We kennen echter één uitzondering op deze regel, en wel in de persoon van de bisschop Ignatius,' afkomstig uit Syrië. Hij was in het begin van de tweede eeuw de eerste die de maagdelijke geboorte een plaats gaf binnen zijn theologie en haar een algemeen geldige waarde toe schreef. Na hem is het weer enige tijd stil en het eerste bericht dat we weer verne men is afkomstig van Justinus, die even eens afkomstig is uit het Syro-Palestijn- se gebied. Omdat dit zeer waarschijnlijk ook de omgeving is waar de kinderverhalen van Mattheus en Lucas zijn ontstaan, is het zeer aannemelijk dat het verhaal van de maagdelijke geboorte in deze regionen voor het eerst bekend is geweest. Alge mene verbreiding kreeg het pas na de ka nonvorming, dat wil zeggen nadat men in de vierde eeuw had vastgesteld welke geschriften wél en welke niet opgeno men mochten worden in het Nieuwe Tes tament. Het was dan ook op basis van de bijbelse overlevering dat de maagdelijke geboorte vrij snel en bij nagenoeg ieder een als leerstuk werd geaccepteerd. Op gave van de theologen was dan ook nooit zozeer om dit te verdedigen als wel om de betekenis uit de doeken te doen. Geen twijfel Uitgangspunt bij de latere theologische uitleg waren uiteraard de enige bestaan de bronnen, de evangeliën zelf. Ook de verhalen bij de twee evangelisten zijn echter niet identiek. Door beiden wordt de maagdelijke geboorte beschouwd als een wonder van God waarmee de zen ding van de Heiland op aarde begint, maar ze leggen toch duidelijk andere ac centen. In het verhaal van Lucas wordt benadrukt dat Jezus de Zoon van God genoemd kan worden vanwege zijn won derbaarlijke conceptie. Van enige twijfel over het gebeuren is bij de betrokkenen geen sprake want "bij God is geen ding onmogelijk". (Lc. 1:36 e.v.) Zoals God er voor kan zorgen dat Maria's nicht Eliza beth op hoge leeftijd nog een kind ver wacht, zo kan hij óok zijn dienstmaagd bevruchten met de Heilige Geest. Bij Mattheus staat het verhaal niet zo op zichzelf als bij Lucas. Het gaat hem er vooral om aan te tonen dat Jezus naar herkomst werkelijk de in het Oude Tes tament verwachte Messias en «Davids zoon is. Het verhaal heeft bij hem een verdedigend karakter en wel ten opzich te van de joden. Zij geloofden niet in de maagdelijke geboorte. De joden worden in het verhaal gepersonificeerd door Jo zef, die, om Maria niet in opspraak te brengen, van haar wil scheiden. Dat zou volgens de joodse wet mogelijk en zelfs gebruikelijk geweest zijn. De engel die hem vervolgens in zijn droom verschijnt, toont met behulp van een oudtestamen tische voorspelling de hierboven geci teerde profetie van Jesaja - aan dat hij ongelijk heeft en Maria valselijk beschul digt van overspel. Beide evangelisten vertellen het ver haal dus vanuit een ander gezichtspunt en met een andere bedoeling. Bij Lucas heeft ze vooral een dogmatische functie. De maagdelijke geboorte op zichzelf is voor hem al een bewijs voor de godde lijkheid van het kind. Bij Mattheus daar entegen heeft het verhaal vooral een ver dedigend karakter. Jezus is bij hem de vervulling van de oudtestamentische voorspellingen en het verhaal van de maagdelijke geboorte past hier in. Om dat de latere theologen zijn uitgegaan van deze twee bijbelteksten vinden we in hun interpretatie daarvan dezelfde ten dens. Wonderen De vraag waarom de moeder Gods maagd moest zijn en hoe zij als sterfelijke vrouw een kind kon baren dat zowel vol ledig God als mens was, werd door de evangelisten niet gesteld. Simpelweg omdat dit niet belangrijk was voor func tie van hun verhaal. Zij willen aantonen dat Jezus de Zoon van God is, en het wonder van zijn conceptie is slechts de eerste aanzet van een leven dat vol zal zijn van wonderen. Een uitleg van het gebeuren werd pas relevant toen de theologen zich gingen bezighouden met de natuur van Chris tus. Hoe kon een goddelijk persoon ge boren worden uit een sterfelijke vrouw zonder door haar "zondige aardse na tuur", veroorzaakt door de erfzonde, te worden besmet? Maria's maagdelijkheid werd nu een belangrijke kwestie. Men was er namelijk van overtuigd dat de erf zonde werd overgebracht door seksuali teit. Hier had Maria niets mee te maken gehad en dus was ze hier ook niet door besmet geraakt. Hoewel uit de evangeliën het tegen deel blijkt (zie bijvoorbeeld Marcus 3,31, waar gesproken wordt van Jezus' moe der en broeders) is zij volgens latere theo logen altijd maagd gebleven. Later heeft men dit nog verder doorgetrokken door hier aan toe te voegen dat ook Maria zélf op wonderbaarlijke wijze, zonder ge slachtelijk verkeer, was verwekt. De spe culaties omtrent Maria's maagdelijkheid zijn dus talrijk geweest en de ideeën van de theologen hierover blonken vaak meer uit in spitsvondigheid dan dat ze getuigden van enige eerbied voor het mysterie. Annunciatie Men heeft het dogma van Maria's maag delijkheid al vrij vroeg op een aantal ma nieren in de kunst verbeeld. De wonder baarlijke conceptie wordt al van de zesde eeuw af op grond van de beide evangelie teksten afgebeeld in een scène die we de annunciatie (aankondiging) noemen. Hier brengt de engel Gabriël Maria de blijde boodschap. We zien een lichtstraal met hierin een duifje dat de Heilige Geest symboliseert. Lichtstraal en duifje dalen af naar het oor van de toekomstige Moeder Gods. Later kan dit op nog plas- tischer wijze worden voorgesteld, ais in de lichtstraal het kleine Christuskind op Maria neerdaalt. Ook op afbeeldingen van het kerstge beuren kan op indirecte wijze naar de maagdelijkheid van Maria worden ver wezen. Zo ziet men soms dat Jozef, met zijn rug naar het gebeuren gekeerd, in een hoekje een beetje sip voor zich uit zit te kijken. Hij lijkt weinig met de geboorte te maken te hebben en dat is precies wat men met zijn houding wil zeggen. Hij is immers niet de echte vader van het kind. Op vroegere afbeeldingen van de ge boorte wordt op meer plastische wijze naar Maria's maagdelijkheid verwezen als men het apocriefe verhaal van de on gelovige hebamme (vroedvrouw) Salome afbeeldt. Hierin wordt verteld dat Jozef twee vroedvrouwen haalt, Zelami en Sa- lome. De eerste vroedvrouw merkt als ze Maria onderzoekt dat deze maagd is ge bleven en in verbazing roept zij: "Als maagd heeft zij ontvangen, als maagd heeft zij geboorte gegeven en maagd is zij gebleven". Wonderbaarlijk De tweede vroedvrouw, de ongelovige Salome, gelooft haar echter niet op haar woord en wil Maria zelf onderzoeken. Als zij de maagd aanraakt schrompelt haar hand echter terstond ineen. Salome is zich onmiddellijk pijnlijk bewust van haar ongeloof en begint luid te huilen. Maria gebiedt haar het kind te aanbidden en aan te raken. Op het moment dat de ongelovige dit doet is zij onmiddellijk ge nezen. We vinden dit motief prachtig ver beeld op een zesde-eeuws ivoren paneel tje afkomstig van de troon van Maxen- tius, waar we zien hoe de vroedvrouw haar verschrompelde hand naar Maria uitstrekt. De maagdelijke geboorte is in geen geval een motief dat alleen in het christendom te vinden is. En een godsdiensthistorisch onderzoek zou, zonder aan het verhaalde afbreuk te doen, misschien wat meer licht kunnen werpen op de religieuze be tekenis van dit motief. In de context van mythe en religie zouden we de maagde lijke geboorte kunnen plaatsen in de rij van wonderbaarlijke geboorten van go den en halfgoden. Of de moeder nog Aan een facelift heeft Jenny Aarts (30), algemeen directrice van Meditransplant in Haarlem, zelf nog niet gedacht. "Maar als ik ouder word en alles begint uit te zakken, sluit ik het niet uit", zegt ze. Wie vindt dat zijn ooglid te veel gaat hangen, meent dat haar neus te scheef staat of nu eindelijk van zijn of haar tatoeage af wil, kan sinds vorige week aankloppen bij de privé-kliniek voor plastische chirurgie. door Marcel Goedhart Plastische chirurgie in een privé-kli niek wordt vooral geassocieerd met artiesten en iets te oude zangeres sen, die een facelift laten uitvoeren of hun borsten willen oprekken. Om er maar vooral zo goed mogelijk uit te zien. "Ik heb wel mensen uit die hoek in mijn patiëntenkring. Maar het is absoluut niet zo dat de jet-set van Hilversum over de vloer komt", verdedigt Jenny Aarts zich. "Integendeel. Negentig van de honderd patiënten zijn huisvrouwen, die hier met de bus naar toe komen". Dat moeten dan wel mensen zijn met geld. Een neuscorrectie of het vergroten van de borsten kost tussen de drie en zes duizend gulden, afhankelijk van de duur van de onderzoeken en de operatie. Het enige dat Meditransplant niet doet, is het weghalen van vetkwabben bij de buik en het verkleinen van borsten. Dat zijn in grijpende operaties, waarvoor mensen langer dan een dag moeten worden opge- In 1984 opende Jenny Aarts, die haar studie geneeskunde afbrak, haar eerste kleine kliniek op de Amsterdamse He- maagd was op het moment van de be vruchting is hier niet van enorm groot belang. Waar het om gaat is dat zowel be vruchting als geboorte in het verhaal op wonderbaarlijke wijze plaats vinden. Dit soort geboorten vinden we in de re ligieuze verhalen van een groot aantal culturen. Ze zijn hier altijd een onder deel van het leven van de god of halfgod. Men wil op deze manier aan het begin van de beschrijving van dit leven al dui delijk maken dat het in geen geval gaat om het leven van een gewone, sterfelijke persoon. Het blijft dan ook niet bij deze ene wonderbaarlijke gebeurtenis, maar het vormt slechts het begin van een leven dat vol zal zijn van wonderen en bijzon derheden. Dit is ook het geval in het Nieuwe Testament. In grote lijnen vertonen deze verhalen dezelfde kenmerken. De manier waarop de bevruchting plaatsvindt is altijd onge woon en geschiedt door toedoen van een hogere kosmische macht. Deze goddelij ke macht kan zich in vele gedaanten ma nifesteren. Vaak vindt de geboorte plaats in een grot of een andere verborgen plek. ver van de bewoonde wereld (vergelijk bijvoorbeeld de stal in het kerstverhaal). Elementen als pijn en bloed zijn niet zel den afwezig. In een aantal gevallen bezit het kind bij zijn geboorte al eigenschap pen van een volwassene of andere bij zondere kwaliteiten. In een niet gering aantal verhalen verdwijnt de moeder na de geboorte op de achtergrond of sterft zij zelfs. Nu is dit laatste in de evangeliën niet het geval, maar Maria verdwijnt hier wel vrijwel geheel van het toneel, al zou je dit, gezien de enorme verering die ze in latere tijd vaak genoten heeft, in eerste instantie misschien niet denken. rengracht. "Iedereen zei dat het me niet zou lukken. Ik was 25 jaar en moest geld lenen. Bij vijf banken ben ik de deur uit gezet. Ze lachten me uit en zeiden: Me vrouw, wij doen niet in ritssluitingen". De Amsterdamse kliniek werd te klein. Momenteel werkt ze zo'n tachtig uur per week en is ze volgens haar de enige Ne derlandse vrouw, die actief is in de we reld van de plastische chirurgie. "Ik werk hoofdzakelijk met mannen. In het begin was dat moeilijk. Artsen konden er niet tegen dat ik de leiding had. De laatste jaren is er een vaste ploeg en dat loopt goed". De villa in de Van Eedenstraat in Haar lem is door Aarts niet als een koel wit zie kenhuisje ingericht. Roze tinten over heersen. "Ik weet niet of het typisch vrouwelijk is, maar ik let heel erg op de- Dat het motief van de maagdelijke ge boorte zeer oud is, blijkt vooraleerst uit het veelvuldig voorkomen ervan in de verhalen van schriftloze volkeren. In de oudste van dit soort verhalen wordt het kind geboren uit een meisje dat contact heeft gehad met een natuurlijk object of fenomeen, zoals bijvoorbeeld een veer tje, een zonnestraal, of, zoals in het ver haal van de Tewa-indianen uit Noord Amerika, een stukje klei. In dit verhaal raakt een meisje zwanger wanneer een stukje klei in haar binnendringt als zij een waterkruik aan het maken is. Na een korte zwangerschap schenkt zij het le ven aan een baby zonder armen en benen die er uitziet als een pratende wa terkruik. In twintig dagen is de jongen volwassen. Wanneer hij aan het jagen is met zijn grootvader loopt hij tegen een rots, waardoor de kruik breekt en hij er als een volwassen krijger uit tevoor schijn komt. Vervolgens gaat hij op zoek naar zijn vader, die een onderwereld-god blijkt te zijn. De bekendste verhalen aangaande wonderbaarlijke geboorten zijn afkom stig uit drie grote religies, het hin doeïsme, het boeddhisme en natuurlijk het christendom. Vooral het boeddhisti sche verhaal vertoont een aantal over eenkomsten met het christelijke verhaal. In de legende die het leven van Gautama Boedha verhaalt, lezen we dat zijn toe komstige moeder, de koningin Maha- maya, op een nacht droomt dat zij mee genomen wordt naar het Himalaya ge bergte. Hier wordt zij eerst gereinigd met water, om haar te ontdoen van alle men selijke smetten. Dit was nodig omdat zij als reeds getrouwde vrouw geen maagd tails. Ik ben er zeer kien op hoe de opera ties worden afgewerkt. In het begin stond ik er met mijn neus bovenop. Dat is nu niet meer het geval. Wel bekijk ik nog steeds alle eindresultaten". De vraag is onvermijdelijk. Doet Medi transplant alles wat een klant vraagt? Waar liggen de grenzen? Jenny Aarts: "Het is heel moeilijk om te zeggen wat het criterium is om wel of niet te opere ren. We beoordelen of het geestelijk ver antwoord is. Dat doen we op basis van twee gesprekken. Als een vrouw met haar man hier komt en hij begint te roe pen dat haar borsten vroeger groter wa ren dan die van de gemiddelde vrouw in Nederland, merkje dat niet zy de opera tie wil, maar haar man. De ingreep gaat dan niet door". meer was. Vervolgens wordt zij op een "goddelijk rustbed" gelegd, waarna de toekomstige Boeddha verschijnt in de gedaante van een reusachtige witte oli fant. Driemaal loopt hij rond het rustbed van zijn moeder, waarna hij langs haar rechterzij strijkt en haar buik binnen gaat. Wedergeboren Ook de geboorte van de Boeddha ge schiedde op wonderbaarlijke wijze. Als zijn moeder voelt dat hij op het punt staat om geboren te worden, gaat zij naar een tuin waar zij zich vasthoudend aan een boom uit haar rechterzij de Boed dha baart Zoals dat altijd het geval is bij moeders van Boeddha's, sterft Maha- maya zeven dagen na de geboorte en wordt zij in de Tusita-hemel wedergebo ren. In de uitleg die men meestal aan de ze legende geeft, wordt er de nadruk op gelegd dat de Boeddha ervoor koos als mens geboren te worden. Zo kon hij de mensen leren hoe ze de door hem bereik te perfectie zouden kunnen bereiken. Evenals Jezus van Nazareth kwam hij tot de mensen met een verlossende bood schap. Zoals reeds gezegd is de moeder in dit soort verhalen vaak geen maagd meer in de meest letterlijke zin van het woord. Dit wordt in het Christelijke verhaal ech ter wel benadrukt. Binnen enkele joodse groepen werd Maria immers beschul digd van overspel en dit zou volgens hen de wonderbaarlijke conceptie verklaren. Ik wil deze mogelijkheid niet uitsluiten, maar ook hier kan een godsdiensthistori sche vergelijking verhelderend zyn. In de eerste plaats heeft maagdelijk heid in een groot aantal culturen de bete kenis van rein en zuiver. Vaak ook is de maagdelijkheid van de meisjes van de groep symbool voor de reinheid van de groep in z'n geheel. Een meisje dat deze regel overtreedt wordt dan ook door de hele groep uitgestoten en loopt soms zelfs het risico gedood te worden. Bemiddelen Reinheid en zuiverheid zijn eigenschap pen die bijzonder van toepassing zijn op de moeders van goden. Maagdelijkheid heeft echter nog een tweede betekenis. Door het ontbreken of verwerpen van seksualiteit zijn maagden noch manne lijk, noch vrouwelijk. Dit maakt hen tot een aparte groep binnen de gemeen schap waarin zij vrij gemakkelijk een be middelende rol kunnen spelen, juist om dat ze eigenlijk nergens by horen. Dit maakt hen ook bijzonder geschikt voor het contact met de hogere werkelijkheid, de wereld der goden. Vaak krijgen zij dan ook een religieuze functie toebè- deeld. Zo zijn bijvoorbeeld in de Grieks-Ro meinse tijd priesters van verscheidene culten maagden. Deze geslachtelijke ge spletenheid is bijzonder duidelijk te zien bij de Vestaalse maagden, die vlak voor het begin van onze jaartelling dienst de den in het Romeinse rijk. Enerzijds had den zij vrouwelijke kenmerken. Zo droe gen zij de kleding en haardracht van jon ge bruiden. Anderzijds genoten ze be paalde voorrechten die in het gewone da gelijkse leven alleen aan mannen waren voorbehouden. De maagd als moeder van een Godheid heeft uiteraard een bemiddelende func tie bij uitstek. Zij is immers het instru ment waardoor het goddelijke zich met het aardse verbindt. Zo wordt de maagd een krachtig symbool van de relatie tus sen het natuurlijke (menselijke) en bo vennatuurlijke (goddelijke). Alleen door de maagd Maria kon Christus worden tot de bemiddelaar van beide sferen, volle dig God en volledig mens. Net als hij kon ook Boeddha alleen met behulp van zijn gezuiverde moeder Mahamaya tot de mensen komen. Zo bezien wordt de maagd een "instrument" waarmee de grenzen van het aardse bestaan overste gen kunnen worden. Zonder de maagd kan de goddelijke gestalte immers geen menselijke gedaante krijgen. Lucinda Dirven is studente theologie en kunstgeschiedenis te Leiden. "Recentelijk nog is er een vrouw ge weest, die haar gezicht wilde verande ren. Naderhand bleek dat ze een grote hekel had aan haar vader. Wanneer ze in de spiegel keek, werd ze aan hem herin nerd. Begin dan niet aan een operatie. Zo iemand zal nooit tevreden zijn". Tijdens haar studie assisteerde Jenny Aarts twee plastisch chirurgen in een zie kenhuis, van wie er één veel aan estheti sche chirurgie deed. Ze keek zeer scep tisch aan tegen die tak van geneeskunde. "Ik vond het volstrekt belachelijk. Maar na een paar maanden veranderde die me ning. Als jouw oren een beetje kleiner zouden zyn of je neus een beetje langer en je voelt je daardoor veel prettiger, dan is dat toch prachtig", zegt ze. Iemand, die na goedvinden van de chi rurg en huisarts in een regulier zieken huis wordt geholpen aan zijn scheve neus,' krijgt in principe van ziekenfonds of verzekering de kosten van de operatie terug. Dat is dus niet het geval wanneer de ingreep in een privékliniek gebeurt. Een verwijskaart van de huisarts is dan ook niet nodig. "Maar", zegt Jenny Aarts, "wij kunnen meer aandacht besteden aan onze pa tiënten dan in een ziekenhuis. Slechts drie mensen per dag kunnen worden geopereerd en er is een verpleegkundige, die hen verzorgt. Het is hier geen fa briek". Jenny Aarts zegt altijd uit te gaan van de wensen van de patiënt. "Het is niet zo dat wat wij mooi vinden opleggen aan onze patiënten. Als iemand in een ge woon ziekenhuis komt, kun je horen van de chirurg: 'Dit is alleszins binnen de grenzen van het aanvaardbare. Kleedt u huis'. Er wordt dan niet geopereerd. Ik vind dat die man daar niet over heeft te beslissen. Een chirurg vindt kleine borsten misschien mooi, terwijl het voor een vrouw een probleem kan zyn". Jenny Aarts: Negentig van de honderd patiënten zijn huisvrouwen". (foto GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 31