'Heel veel menselijks is mij vreemd' Een moderne rattenvanger van Hameien Tekenaar Harry Lammertink ('Yrrah') over zijn zwarte 'hiërogliefen' 'Het is eigenlijk bespottelijk dat we nog steeds doodgaan' Hypnose-artiest Rostel 'fascineert' vooral vrouwen ZATERDAG 17 DECEMBER 1988 - EXTRA PAGINA 23 Sigaretterook hangt als een lege, grijze, tekstballon boven zijn hoofd. Tekenaar Harry Lammertink neemt nog een Egyptische sigaret, zo'n platte, die de indruk wekt alsof de fabrikant er van tevoren even op is gaan zitten. Zijn werkvertrek ziet er zeer 'clean' uit, heeft wel iets weg van een spreekkamer. Op de teken tafel staat een potje met zwarte inkt. Ernaast liggen een paar pennen, scherp als incisiemessen. Nu al zo'n dikke twintig jaar verschij nen Yrrah's tekeningen in het weekblad Vrij Nederland. De laatste tijd in de kleu- renbijlage van dat blad, omdat hoofdre dacteur Rinus Ferdinandusse vond dat hij dat 'verdiende'. En ook bekende bui tenlandse bladen zoals Die Zeit, Play boy, Punch, Esquire en Hara-Kiri ruim den geregeld plaats in voor zijn werk. Een blinde die als geleidehond een zeehond heeft, een dier dat hem de diep ten van de Middellandse zee in zal trek ken. Een eenbenige die, in afwachting van zijn 'totale dood', zijn geamputeerde been in een klein kistje alvast naar de be graafplaats brengt. Een venter die met een kar vol uien bij de ingang van een kerkhof staat. Het zijn dit soort situaties waarop Yrrah het patent lijkt te hebben. Geen echte dijenkletsers maar morbide gebeurtenissen die bij de kijker een grimlach teweeg brengen, een grimlach die onmiddellijk bevriest. De personen in Yrrah's tekeningen zijn anonieme figuren. Ogen, die spiegels van de ziel, hebben zij zelden. Harry Lammertink: "Inderdaad, dat is zo. Mijn figuren hebben een beetje een robotach tig karakter. Het zijn nobody's, anonieme mensen. Ze leven blind langs elkaar heen. Hun emoties zijn niet af te lezen aan hun gezicht. Ik toon ze op het verstil de moment van een ramp, de ramp die hun leven is. En dat doe ik voor mijn ge voel met mededogen. Bij de werkelijk-, heid vergeleken, is wat ik teken nog mild- Met behulp van het perspectief vestig ik de aandacht op datgene waar het om draait. Ik schuif met mijn perso nages totdat ze in de 'gevaarlijkste' op stelling komen te staan, zoals ook een schaker dat doet". Hiëroglyfen Er komen in het werk van Yrrah nogal veel verminkten voor. Meestal mannen of vrouwen die een been missen. Ook de paspop, die alleen maar bestaat uit een romp zonder armen of benen, is een veel voorkomend motief. Het is alsof de teke naar hier bij zichzelf heeft gedacht: als ze een been of een arm missen, die mense lijke figuren, dan is er alvast wat van ze weg, dat ruimt op. Lammertink: "Ik hou niet van de men sen. Ik vind het een zeer slecht soort. Het spreekwoord niets menselijks is mij vreemd' kan ik niet onderschrijven. Heel veel menselijks is mij vreemd, uitermate vreemd. Als je ziet hoe ze elkaar in koe len bloede vermoorden, afslachten, dan is dat toch een waanzin waarbij je de ha ren te berge rijzen. En het wordt killer en killer in onze maatschappij. Wat het ge voel betreft leeft de mens nog steeds in het stenen tijdperk. Hij heeft het gevoels leven van een onthoofde garnaal. Wat is de mens nu eigenlijk? Zeventig procent vocht en voor dé rest botten. Ik geef zijn miserabele lot weer in een soort hië rogliefen. Vaak laat ik mqn figuren zelf een einde maken aan hun leven. Ik vind zoiets zeer moedig. Of ik dat zelf ook zou doen? Ik weet het niet. Maar ik beloof niks". Maar zelden levert de tekenaar com mentaar op actuele zaken. Om de trage die van het menselijk bedrijf te kunnen zien hoeft hij niet buiten de deur te gaan. Wat op wereldniveau gebeurt, gebeurt ook in het klein. In gezinssituaties, in de huiskamer of keuken. Hij vindt dat de mensen met minachting omgaan met el kaar. En niet alleen met elkaar, maar ook met de dieren. Om zijn 'gram' te halen, tekende hij eens een slager met een been- stomp die eruit zag als een rollade. "Veestapels", zegt hij, "zijn vleesak kers. Wat een wreedheid! Neem varkens, ze krijgen eerst een mes in hun keel en even later liggen ze in keurige plakjes met papiertjes ertussen in de koelvitrine. Zoiets vind ik nou cynisch. Ik zou alle dieren willen uitrusten met geweren en ze willen laten schieten op hun slagers". Reacties De redactie van Vrij Nederland wordt niet bedolven onder woedende brieven van lezers als er weer eens een 'harde' cartoon van Yrrah is verschenen. Daar is de tijd niet meer naar. Toch toont de sa menleving zich nog altijd niet 'shock- "Het leven is een rampenfonds. Het sterven begint al bij de geboorte: met een paar klappen word je aan het huilen geslagen en dan begint de ellende. Wieg of graf - ik zie daar niet zoveel verschil tussen. Misschien is een graf nog wel te verkiezen boven een wieg. In een graf sterf je niet meer". Harry Lammertink, alias 'Yrrah', die ons met zijn grimmige cartoons telkens weer in de moordkuil van het menselijk hart laat kijken, wrijft over zijn gezicht. Traag, alsof hij er een vliesdun masker vanaf wil trekken. Dan zegt hij: "Ben ik te somber? Nee, ik ben niet te somber. Zo is het. Daarom maak ik mijn tekeningen ook zoals ik ze maak. Ik lever een gevecht met een abstracte tegenstander. Die tegenstander is de dood. De dood van het lichaam, maar ook de dood van het gevoel. En dan natuurlijk de dood die mensen voor elkaar in petto hebben, overal en altijd weer". Onder de titel 'Deadline' verscheen bij uitgeverij Querido vorig jaar een indrukwekkende verzameling van zijn tekeningen. Commentaar daarop vond de meester van de 'zwarte humor' tot nog toe overbodig. In dit interview verbreekt hij voor het eerst sinds lange tijd het stilzwijgen. door Cees van Hoore Harry Lammertink: "Ik lever een gevecht met een abstracte tegenstan der' (foto Paul Gofferjé/Trudy Ni j mart) proof. Zo maakte Lammertink enige ja ren geleden in opdracht van de Bijenkorf eens een etalage die woedende reacties opriep bij een vrouwenbeweging. "Ik had voor de grootste etalage van de Bijenkorf een beul laten maken. Die beul stond daar majestueus naast een hak blok, met zijn armen over elkaar, loerend door de spleten in zijn beulskap. Daar omheen had ik allerlei ledematen ge rangschikt van dames-etalagepoppen. Handen en armen, gestoken in zwarte lange handschoenen, slanke vingers met een ring eraan, benen in prachtige pan ties, torsen in beha's, rompen in corselet ten, noem maar op". Belediging "De etalage was nog niet af of ik werd al gebeld door De Bijenkorf. Ze hadden woedende reacties gehad van de een of andere vrouwenclub. Als die etalage niet onmiddellijk werd afgebroken, zouden alle ruiten van de Bijenkorf worden inge gooid. Dit kon niet. Dit was een sadis tische belediging aan het adres van de vrouw. En dat terwijl ik met deze etalage nu juist wilde aantonen dat de vrouw in de grote warenhuizen per lichaamsdeel wordt 'verkocht'. Dat het niet gaat om het geheel van de vrouw maar om de on derdelen. De commercie 'rijt' ze in stuk ken. Ach, ze hebben mij ervan beschul digd dat ik een vrouwenhater ben. Maar de mannen zijn bij mij net zo goed slacht offers. Ik ben wel van mening dat man nen en vrouwen zelden goed met elkaar kunnen opschieten. Het is voortdurend oorlog tussen de geslachten". De tekenaar haat de hypocrisie waar mee mensen de dood tegenmoet treden. Ze durven hem niet onder ogen te zien, hij wordt weggestopt, verdonke remaand. Het lijk gaat op een soort slee de ziekenwagen in, geruisloos, en hup, weg ermee. Het is, zo zegt Lammertink, in een maatschappij waar de techniek een ongekend hoge vlucht heeft geno men dan eigenlijk ook 'bespottelijk' dat wij nog doodgaan. In de religie ziet hij zeker geen ontvluch tingsmogelijkheid. Maar waarom komen er in zijn werk dan toch zoveel kruisbeel den en geestelijken voor? Lammertink: "Ik gebruik inderdaad nogal wat religieuze symbolen, maar ik ben gelukkig niet geïnfecteerd door de een of andere godsdienst. Als vroeger bij ons thuis het woord God viel dan was het als mijn vader vloekte. Ik heb zoveel mis vormingen aangetroffen by religieuze mensen. Door die religie als onderwerp te nemen kun je mensen tot razernij brengen. Ik heb Jezus aan het kruis eens afgebeeld met een ontbloot geslachts deel. En voor hem stond een non met een dikke buik. Nonnen noemen zichzelf toch 'de bruiden van God', of niet soms? Begon Michel van der Plas mij in de El sevier te vergelijken met een tekenaar van het fascistische blad Der Stürmer". "Zoiets, daar kan ik nu om lachen. Dat geeft mij een groot gevoel van macht. Dan geniet ik buitengewoon. Ik wan trouw de geestelijkheid. Nog steeds ze genen priesters de wapenen, nog steeds belazeren ze de arme mensen met het sprookje dat ze het né dit leven wel goed zullen krijgen? Ook voor al die wereld verbeteraars ben ik allergisch. Het is alle maal zo naïef. Laatst ben ik naar een ten toonstelling over Nescio geweest en daar trof ik een fragment aan uit 'Titaantjes'. Die lieve jongens die het zo goed met de wereld voor hadden, zoiets, dat kan ik niet meer met droge ogen lezen". Moeizaam Routine is iets dat de tekenaar niet kent, ondanks zijn jarenlange ervaring. Maar heel zelden heeft hij een inval, lukt het hem een tekening snel op te zetten. Het merendeel van zijn werk is het resul taat van tot wanhoop stemmend denk werk. Proberen, afwegen, verwerpen, verfrommelen. Hij verontschuldigt zich voor de klaaglij ke geluiden die hij laat horen over zijn moeizame wijze van werken. "Ja", zegt hij, "dat is natuurlijk gezeik. Dan had ik er maar niet aan moeten beginnen. Dan krijg je weer van die verhalen van: humo risten zijn in wezen sombere mensen. Maar bij mij is het verdomme wel echt zo! Het maken van een tekening voor mij dat is zitten, concentreren, Teppich fressen. Het gaat zo moeizaam. Net alsof ik elke keer weer een vinger van mezelf moet afsnijden". "Wat mij dan mateloos ergert, is hoe de mensen tegen ons werk aankijken. Ze nemen het toch niet echt serieus. Het is een beetje zoals met dichters. Dichten doe je in je jeugd. Het is iets onvolwas sens. Als je wat verder bent, moet je 'ech te' boeken gaan schrijven. Zo zit het ook met wat ik doe. Leuk hoor, wat hij doet, maar hij moet nu toch maar eens iets se rieus gaan doen, gaan schilderen of zo, met echte verf op echt linnen". "Ik herinner mij dat nog goed van de tekenaar Eppo Doeve. Die man kon toch wat, maakte goed werk. Maar waar hij pas echt trots op was, dat waren zijn schilderijen. Daarvan had hij foto's in zijn binnenzak en die foto's liet hij dan zien in de kroeg. Wat ik doe rubriceert men onder het hoofdstuk 'mopjes'. Van die grappige tekeningetjes die je vroeger bij de kapper bekeek in de Okido of De Lach. Maar ik heb nooit de behoefte ge had achter een ezel te gaan zitten, ben nooit 'volwassen' geworden. En wat die waardering betreft - ik ga maar gewoon door. Ik krijg zo nu en dan aardige reac ties van mensen. Met een reactie ben ik erg blij geweest. Ik zat in Scheltema en opeens stond daar de dichter Adriaan Roland Holst voor me. 'Bent u nu Yr rah?', vroeg hij. 'Ja', zei ik. En toen maak te hij een buiging voor me. Ik vond dat ontroerend". Archief Verzamelbundels van zyn werk be schouwt de tekenaar als een 'archief voor zichzelf. "Maar", zegt hij, "zoveel zwarte humor bijeengepakt, dat ver draagt elkaqr niet goed, dat bijt elkaar. De tekeningen gaan elkaar beconcurre ren. Dan is, voor mij althans, de 'toverfor mule' eruit". Het geeft hem nog steeds wel een ge voel van geluk als hij aan de tekentafel zit en een tekening is gelukt. "Ja, dan kan ik er wel eens zo'n uurtje naar zitten kijken. Maar lachen doe ik er niet om. Nee. De lach is voor het publiek". De rattenvanger van Hameien is er niets bij. Hypnose-artiest Rosti Rostelli weet vrouwen zo aan zich te binden dat zij zich willoos aan hem overleveren. Wie hem eenmaal aan het werk heeft gezien, kan zich niet meer van hem bevrijden. Tot tien keer toe bezoeken sommige mensen zijn shows. Uiteraard wordt er steeds entree geheven. Onschuldig vermaak of griezelige manipulatie? "De mensen vinden het prachtig", zegt Rostelli zelf. "De man kent geen scrupules en zet mensen voor gek", betogen zijn tegenstanders. "Dat kan geestelijke schade veroorzaken". De zaak is inmiddels voorgelegd aan de inspectie voor de volksgezondheid. door Theo Haerkens Rost! Rostelli, die in het dagelijks le ven Roland van den Berg heet, weet mensen ervan te overtuigen dat ze - hoewel gekleed - naakt op het podi um staan. Dat levert panische tafere len op, maar het publiek geniet. Ook brengt hij mensen terug tot hun ba- bytijd en laat ze aan een zuigfles lurken. De slachtoffers zelf merken en weinig van en krijgen na afloop als dank een vrijkaartje om een volgende voorstelling bij te wonen. "En dan lachen ze zich kapot", zegt Rostelli die enthousiast meldt dat een groot deel van zijn publiek steeds terug komt. "Zeventig procent van de bezoe kers ziet mijn shows twee keer, dertig procent komt nog vaker. Vooral vrou wen vinden mij fascinerend", aldus Rostelli die absoluut niet vindt dat hij mensen in hun hemd zet. Anderen vinden dat wel en maken zich ernstig bezorgd over het effect van zijn shows, waarin mensen volledig de kluts kwijtraken. De Reuselse hypnothera- peut Nico van de Boorne bijvoorbeeld heeft in zijn praktijk te maken met slachtoffers van Rostelli. Zo goed en zo kwaad als het gaat probeert hij hen gees telijke hulp te verlenen. Van de Boorne vindt dat Rostelli ern stige fouten maakt bij zijn optredens. "Omdat hij mét teveel mensen tegelijk werkt, ontstaan tijdens de hypnose 'stil ten'. Mensen dwalen dan rond in hun on derbewuste en stuiten op zaken die ze al lang vergeten waren en waar de geen raad mee weten". Geestelijke moeilijkheden zijn het ge volg. Ze uiten zich in depressies en onge motiveerde agressie. Verder verwijt de Brabantse therapeut Rostelli dat hij mensen onvoldoende wekt uit de hypno se. "Hij beïnvloedt vrouwen zo dat ze verliefd op hem worden, niet meer kun nen slapen en de hele dag aan hem moe ten denken". De therapeut verdenkt Rostelli ervan op die manier bewust aan klantenbinding te doen. Dat huwelijken en relaties daar niet tegen bestand zijn, laat zich raden. "Zeker meer dan honderd mensen on dervinden nadelige gevolgen van hun deelname aan de sessies", vermoedt Van de Boorne. Zelf heeft hij in zijn praktijk vier vrouwen die sindsdien kampen met psychische problemen. Van de Boorne betreurt het dat "ook de geneeskunst die gebruik maakt van hypnose, zo in een kwaad daglicht komt te staan". Hij geeft toe dat het niet meevalt in de ze branche het kaf van het koren te schei den. Zelf heeft Van de Boorne, van origi ne psychiatrisch verpleegkundige, de opleiding hypnotherapie van de Stich ting Parapsychologie gevolgd en hij is lid van de Vereniging van Hypnotnerapeu- ten. "Maar dat zegt eigenlijk ook niets". Ook huisarts Messing uit Waalre maakt zich ongerust over Rostelli's kun sten. Niet alleen werd hij geconfronteerd met 'stabiele grote mensen' die na een bezoek aan de show in het naburige Eindhoven volledig de kluts kwijt raak ten. Hij moest bovendien bij drie patiën ten lelijke verwondingen aan de voeten verzorgen die ze hadden opgelopen toen ze in de show over gloeiende kolen lie pen. "Het is griezelig dat je mensen zo kunt manipuleren", vindt Messing. En omdat hij zich afvroeg of dit in Nederland zo maar kan, besloot hij de zaak voor te leg gen aan de inspectie voor de volksge zondheid. Ondanks deze stap wil Messing de kwestie niet al te negatief benaderen. "Die man probeert flink wat geld te ver dienen, maar de mensen leveren zich ten slotte vrijwillig aan hem over". Daar naast wijst de huisarts er op dat Rostelli naast zijn spektakelshow speciale ses sies houdt om mensen van het roken af te helpen. Uiteraard heeft dat doel wel zijn instemming. Aanzienlijk minder genuanceerd be nadert drs. L. Pannekoek het werk van de artiest, die de Nederlandse nationali teit heeft, maar sinds 25 jaar in Duitsland woont. Pannekoek is klinisch psycho loog en was ruim 25 jaar wetenschappe lijk medewerker aan de universiteit in Utrecht. Volgens hem gaat Rostelli op zijn zachtst gezegd uiterst onzorgvuldig te werk. "Deze man heeft wat boekjes ge lezen, brengt groepen mensen onder hypnose en laat ze daarna aan hun lot over". Pannekoek vindt individuele begelei ding noodzakelijk. Het stuit hem tegen de borst dat RosteUi niet de tijd neemt die soms nodig is om de ban te verbre ken. Hij wijst op een belangrijk gegeven. "De hele grote jongens in het vak, zoals Freud, hebben hypnose terzijde gescho ven als therapeutisch instrument, omdat er teveel haken en ogen aan zaten". Ernstig bezwaar heeft hij ook tegen de show zelf. "De man heeft geen scrupules. Hij brengt mensen terug tot hun babytijd en geeft ze dan een zuigfles. Zo staan ze volledig voor gek. Dat is stuitend en kan ook geestelijke schade veroorzaken". Pannekoek schroomt niet de kunsten van de hynose-artiest in verband te bren gen met hersenspoeling. "Het zit in die sfeer, alleen gaat dat trager en systemati scher. Er moet echt iets gedaan worden aan deze psychiatrische milieuvervui ling". De wetenschapper betreurt dat shows als die van Rostelli juridisch niet kunnen worden aangepakt. Woordvoerder G. Dankmeyer van het ministerie van WVC toont zich aanzien lijk terughoudender. "Eerst moet nog worden aangetoond dat er werkelijk sprake is van schade als gevolg van de shows. De mensen moeten hun gezond verstand maar gebruiken. Ik ga niet naar zoiets toe", stelt hy. Dankmeyer beves tigt dat aan de inspectie van de volksge zondheid klachten zijn voorgelegd. Hoe veel kan hy niet zeggen. "Maar het zyn er minder dan tien". Rosti Rostelli zelf ontkent dat hij zyn publiek schade berokkent. "Ik heb al vijf jaar ervaring met dit werk. U denkt toch niet dat er honderdduizenden mensen naar mijn shows komen kijken als die niet goed zouden zyn?". De beschuldiging dat hij te weinig na zorg besteedt aan de mensen die zich la ten hypnotiseren, schuift hy resoluut ter zijde. "Ik ben Michael Jackson niet. Tij dens zijn optredens vallen vrouwen bij bosjes flauw en hij vertrekt onmiddellijk na de voorstelling. Ik geef mensen dan altijd nog de gelegenheid met my te pra ten". De showman die nu in Antwerpen ac tief is, vindt absoluut niet dat hij mensen belachelijk maakt. "Je hebt altijd figuren die zeggen dat ze het verschrikkelijk vin den, maar de meesten vinden het prach tig. Ik ben commercieel ingesteld. Als niet negentig procent van myn publiek tevreden is, ben ik het ook niet". Mensen als Pannekoek, die hem over laden met kritiek zijn volgens Rostelli al leen maar jaloers. "Als wetenschappers iets niet begrijpen, vinden ze dat het niet mag. Ik speel niet met de gezondheid van mensen. Als daarvan sprake is, stap ik er uit, want voor het geld hoef ik het niet meer te doen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23