'Alsof de mens geen ziel meer mag hebben' Vrede is in islam diep geworteld' Kerldied-dichter Ad den Besten deelt bezwaren tegen predildng ZATERDAG 17 DECEMBER 1988 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 15 "Misschien dat vroeger in de kerk alles om de ziel heeft ge draaid al is mijn eigen er varing anders nü lijkt het wel alsof de mens geen ziel mag hebben, alsof die een soort lagere behoefte is van mensen die zich nooit tot het niveau van de ware christen hebben opgewerkt". Ad den Besten (65), die voor het Liedboek van de Kerken 58 liedteksten uit het Duits ver taalde en 28 eigen gedichten leverde, moet het wel zeggen: "De prediking in dat deel van de kerk waar ik zelf 'thuis' ben, is jarenlang zeer eenzij dig geweest, en dat wreekt zich". "Het persoonlijke, vooral de per soonlijke relatie tot God, kwam nauwelijks meer ter sprake. Aan dacht daarvoor werd o zo gemak kelijk als 'piëtisme' aangeduid. Vooral ouderen mensen die niet meer naar de kerk kunnen en op radio en televisie zijn aan gewezen - heb ik daarover vaak horen klagen. Eén van hen heb ik eens de schampere opmerking horen maken dat christelijk ge loof helemaal een zaak was ge worden van en voor jonge, ener gieke mensen, in staat tot ingrij pend handelen". Den Besten kon dat nauwe lijks tegenspreken. "Zeer velen hebben zich jarenlang door de kerk als quantite négligeable' (te verwaarlozen groep) be schouwd, in hun noden niet au sérieux genomen, zo niet zich verraden gevoeld. De preek be trof hén niet meer. God was blijkbaar in hen persoonlijk en in hun geestelijk leven niet meer geïnteresseerd". Onbehagen Ad den Besten leverde met 'overpeinzingen van een kerk ganger' een zeer lezenswaardige bijdrage aan het tijdschrift 'Kerk en theologie', 39sté jaargang nr. 4, uitgave Boekencentrum in Den Haag. Hij gaf ze de titel 'On der het Woord'. Met zijn dichtbundels, bloem lezingen en essays verwierf hij zich brede bekendheid in literai re kringen. Na een aantal jaren directie-assistent en literair advi seur van een uitgeversmaat schappijen Amsterdam te zijn geweest, werkte hij als leraar Duits aan enkele scholen in 's lands hoofdstad. Voor de nieuwe psalmberijming en het Liedboek werkte hij samen met zijn 'dich tervrienden' Barnard, Schulte Nordholt en Wit. "Een erg geregeld kerkganger was ik in die tijd niet, ofschoon wel een bewust christenmens- op-z'n-eentje in een milieu van grotendeels buitenkerkelijke en volslagen ónkerklijke dichters en dichterlingen". Een geregeld kerkganger is hij i nu wel, maar niet 'eenvoudig'. Hij woont bijna nooit meer de godsdienstoefening bij in een wijk- of dorpskerk. Haast elke zondag is hij te vinden in de 'bij zondere' diensten van de Am sterdamse commissie voor cultu reel kerkewerk 'Groot-Zuid'. Hij verbeeldt zich dan ook niet, met zijn oordeel de stem van 'de ge meente' te vertegenwoordigen. Dat bedenkend overvalt Ad den Besten een gevoel van onbe hagen. "Hoe zou het zijn als ik in de keuze van de voorgangers Berkhof, Ter Schegget. Deurloo, Van Gennep, Overbosch, N. T. Bakker, Miskotte jr. en anderen geen stem had? Ja wie weet, wanneer ik ergens buiten Am sterdam op een dorpskerk was aangewezen, wie weet had ik dan allang tot de afvalligen behoord. Ben ik niet door toevallige om standigheden tot een soort pro fessioneel kerkganger gewor den? O, ik begrijp degenen die de kerkgang hebben opgegeven, haast beter dan mijzelf, die 'trouw' ben gebleven". Intussen kan Ad den Besten niet ontkennen dat er op veel momenten dingen aan hem zijn gebeurd die hem voorbestemden de geëngageerde kerkganger te worden die hij inderdaad is, "dingen van minder uitzonderlij ke aard, waarin, naar ik stellig weet, velen van mijn generatie genoten zich zullen herkennen". Hij denkt bijvoorbeeld aan zijn eigen ervaringen met de jeugd- gemeente rond de Buurkerk in Utrecht vlak vóór én in de oorlog en zijn contacten als student met de belijdende Duitse kerk in oor logstijd. Oase De redactie van 'Kerk en theo logie' legde Den Besten deze vraag voor: móet de zondagse kerkdienst niet het karakter heb ben van een oase, iets van vera deming, iets wat haaks staat op de harde werkelijkheid waarin mensen leven en werken? Het beeld van de oase spreekt hem zeker aan. "In de oase vin den woestijnreizigers de oeroude waterputten, zonder welke ze daarbuiten zouden versmachten. Levend water, dat is het wat tin telt in het oude Woord dat op de kansel ligt opengeslagen. En als de prediker blijft bij de gehoor zame en nederige ontvouwing van dat Woord en de 'toepassing' daarvan in heldere taal voor mensen van nu, dan hebben zij het gevoel weer voort te kunnen. Want ze komen uit de woestijn die rondom is, cn die wordt in de oase geen ogenblik vergeten". En zo ervaart Ad den Besten de kerkdienst ook als 'verade ming'. "Zonder deze wekelijkse gemeenschapsoefening met God en met mensen om mij heen dreig ik, net als zij, in het dage lijks leven adem tekort te ko men. En staat in de bijbel 'adem' niet als beeld voor de Geest?" Pas als hem wordt gesugge reerd dat wat in de kerkdienst gebeurt 'haaks' zou moeten staan op de harde werkelijkheid, aar zelt Den Besten. "Als daarmee wordt bedoeld dat het niets te maken heeft met die werkelijk- Ad deri Besten "I liep leeg en 11 zich niet meer vullen" heid, dan antwoord ik kortaf: nee! Wanneer we in de kerk geen teerkost zouden zoeken juist met het oog op de werkelijkheid, waarom zou het ons dan te doen zijn?" Maar wordt met dat 'haaks staan' bedoeld dat de prediking in volledige tegenspraak moet zijn met de vanzelfsprekendhe den van de harde werkelijkheid en dat de zachte krachten het op 't eind zeker zullen winnen, dan wil Den Besten het er wel voor opnemen. De kerklied-dichter vraagt zich af of een christen per se een visie moet hebben op het wereld politieke machtsspel dat zich via de tv voor zijn ogen voltrekt. "Moet hij daarin per se een be sliste en politiek-gerichte keuze doen? Anders gezegd: moet hij politiek links staan? Zo uitdruk kelijk werd vanaf de kansel de vraag waarschijnlijk nooit ge steld, laat staan dat er een beves tigend antwoord op werd gege ven, maar ze was wel voortdu rend aan de orde. Links staan? Ja, misschien moet ik het inder daad, gegeven bepaalde niet- theologische inzichten, maar moeten daarom anderen het ook?" Volgens Den Besten hebben zulke aarzelingen velen de kerk doen verlaten. "Jarenlang wer den zij gesterkt in de overtuiging dat de boodschap van de kerk niet de hemel maar de aarde be treft, niet de ziel van de enkeling, maar de sociaal-politieke werke lijkheid, en dat deze boodschap zich richt tegen alle oude wereld structuren. Maar weldra kwa men ze erachter, dat als het al leen daarom ging, ze het beter in ultra-linkse bewegingen konden zoeken dan in de kerk". "Trouwens, was deze niet zélf ook een van die oude structuren, een star blok hindernis op de weg van de mensheid naar het stralend einde, iets dat nodig uit de weg moest worden geruimd? Ze vielen af doordat Jezus hun vooral als navolgenswaardig we reldhervormer was voorgesteld en de zaak van de kerk als edel idealisme. De accu van dat idea lisme liep leeg en liet zich niet meer vullen". Weer anderen zijn de kerk 'uit- geërgerd' door de onverbiddelij ke toon van veel preken. "Hoe moralistisch, wettisch, ja ronduit farizeïstisch is er niet gepreekt! Dominee wist nauwkeurig wat goed en kwaad was, hier en overal, en gebruikte zijn macht om de gemeente meningen op te leggen als waren ze Gods wil". Den Besten begrijpt de ergernis daarover maar al te goed. "Hoe gemakkelijk vereenzelvigen mensen juist predikanten, maar misschien ook publicisten, zoals ik zich in hun meningen met God zelf en houden zij 'er gernissen' bij andere mensen voor ergernis aan Jezus zelf. waarvan in de evangeliën wordt gesproken". Een groot aantal bezwaren te- gén de prediking van de laatste twintig jaar deelt Den Besten. "De sociaal-politieke verant woordelijkheid van de gemeente kreeg daarin een zo overheer send accent, dat het pastorale element volstrekt teniet ging. Mannen als Miskotte en Buskes zouden zich niet meer hebben herkend in deze wildgroei van eenmaal verkommerde, door hen tot nieuw leven gewekte bij belse noties". Daarbij komt nog dat veel gefulmineer tegen mis standen in onze eigen maat schappij Den Besten als 'akelig goedkoop' voorkwam. Toch ziet hij 'allerlei tekenen' dat de tijd "waarin zo onkritisch 'kritisch' werd gepreekt" voorbij gaat. Hij zou zich daarover ver heugen als die tijd niet zoveel ra deloosheid had achtergelaten. "Wie en wat zijn wij christenen eigenlijk? Wat heeft Christus met zijn gemeente in ónze we reld voor? Maar ook: wat bete kent Christus voor óns? Dié vra gen moeten opnieuw en van vo ren af aan worden overwogen". En dan is daar ook nog de vraag naar de relatie tussen pre dikant en gemeente in de predi king. "Zeker, een preek is een toe spraak. Maar goéd kan een preek voor mij alleen zijn, als ik het ge voel heb dat de voorganger zelf ook tot de toegesprokenen be hoort, met andere woorden dat wat mij door hem wordt toege sproken ook door zijn hart is heengegaan, maar niet daaruit is opgekomen. Dat hij al prekend zélf zich verwondert over wat hij te verkondigen heeft en zichzelf onder de kritiek daarvan stelt. Van God uit bezien verkeert hij niet minder onder het Woord dan ik". Waar de preek dan over moet gaan? Het antwoord lijkt Den Besten duidelijk: "Over Gods heil voor deze wereld, over het grote geheim waarvan de ge meente de hoedster is, en dus over de plaats en functie van de kerk in de wereld. Het evangelie heeft politieke relevantie, nou en of! Alleen, de goede predikant zal zich ervoor hoeden daarover te spreken op een manier die mensen ontmoedigt, zo niet in vertwijfeling brengt. Velen zijn op knellender manier aan het systeem gebonden dan hijzelf. De prediker zal zich realiseren dat hij een vrijgestelde is. En hij zal ook weten dat Gods heil ho ger en dieper is dan de horizonta le sociaal-politieke werkelijk heid". Voor Ad den Besten heeft de bezielde prediker een paar dui delijke trekken. "Hij is er om de Schriften uit te leggen, niet als wetende onder onwetenden, maar als een die zijn hoorders misschien maar een klein eindje vooruit is en die de schatten die hij daar heeft ontdekt voor hen uitbreidt. In ieder geval verbindt één ding hem met deze mensen, wat er verder ook mag spelen, namelijk het beslissende: het ge loof in de ene Heer Jezus Chris tus. Waar dat element in de pre diking ontbreekt, voel ik mij af gestoten". S.J. DE GROOT "Toen de islam werd geboren verkeerde de bevolking van Arabië in een ellendige situatie. Het leven was hard en werd beheerst door ar moede. onwetendheid en identi teitsverlies. Maar de grootste ram pen waren de voortdurende oorlo gen en roofovervallen tussen ver schillende stammen. Er was een dringende behoefte aaii vrede". Zo begint Abdulnabi al Sho'ala zijn bi jdrage in het december-num- mer van het blad 'Begrip' (moslims en christenen), waarin vier moslim schrijvers aan het woord komen naar aanleiding van het oecume nisch bezinningsproces over vre- de, gerechtigheid en behoud van de schepping. (Adres van dit blad is Luvbenstraat 17. 5211 BR Den Bosch). "De eerste opdracht van de islam was vanzelfsprekend een eind te maken aan die oorlogstoestand. Als het nieuwe geloof enige bijval wil de oogsten, zou het de gedachte aan vrede sterk moeten bepleiten". Abdulnabi beklemtoont dat vrede in de islam diep geworteld is en verder aan kracht heeft gewonnen door deze leerstellingen. "Ze zijn afgestemd op het bevorderen van deugden die bijdragen aan het scheppen en tot ontwikkeling brengen van samenlevingen die zich inzetten voor vrede. Gerech tigheid is de eerste van deze deug den. Er is geen vrede zonder dat. De islam geeft geen rechtvaardi ging voor oorlogen, tenzij ter zelf verdediging of omwille van herstel van gerechtigheid". Gerechtigheid en vrijheid waren ook de motieven achter de latere oorlogen van de moslims, stelt de schrijver vast. "Eeuwenlang heeft ons gebied geleden onder i en koloniale overheersing, en van die erfenis zijn wij nog steeds niet helemaal af. De gevolgen van on-- wetendheid en achterstand in ont wikkeling moeten nog overwon nen worden en stellen onze genera tie voor een uitdagende opdracht". Volgens Abdulnabi al Sho'ala heeft de bevolking van het Mid denoosten alle reden om de bedoe lingen van de geïndustrialiseerde machtsblokken te wantrouwen. "Het groeiend besef van wantrou wen en onveiligheid vertraagt al leen maar de voortgang naar vrede en stabiliteit. Wat wij nu nodig heb ben is meer aandacht voor de krachten die ons verenigen dan die ons scheiden. Er is een gemeen schappelijk doel: een constructie ve en blijvende vrede". Abdulnabi besluit: "Vandaag moeten wij meer dan ooit inspira tie putten uit Gods boodschap van genade: O, gij die gelooft, -sticht dan vrede". Eerste in de wereld. Het Neder lands Bijbelgenootschap heeft dr. J. de Waard (57) benoemd tot bij zonder hoogleraar in de bijbelver- taalkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De hervormde theoloog, die in 1966 als bijbelver taler voor het Nederlands Bijbelge nootschap naar Cameroun ging, werkt sinds 1972 voor de Wereld bond van Bijbelgenootschappen in de functie van vertaalcoördinator. De leerstoel, die wordt verbon den aan de faculteiten theologie en letteren, is de eerste in de wereld die zich speciaal toelegt op het ver talen van de bijbel. "Wetenschap pelijke bezinning kan geen kwaad, gezien de enorme groei van het bij belvertaalwerk", zei J. van Capelle- veen, voorlichter van het Bijbelge nootschap. "In deze eeuw is de bij bel in driemaal zoveel talen ver taald als in de voorgaande negen tien eeuwen". Er lopen op dit ogen blik ongeveer 600 vertaalprojekten van de bijbelgenootschappen in heel de wereld. Het Nederlands Bijbelgenoot schap bestaat 175 jaar. Dat zal op 17 maart in de Nieuwe Kerk in Am sterdam officieel worden herdacht. Later in het jaar staat'een symposi um over het gebruik van de bijbel op het programma. Naar Israël. Een delegatie van de Raad van Kerken in Nederland zal volgend voorjaar een bezoek brengen aan Israel en de bezette gebieden. De Raad van Kerken in het Middenoosten en Palestijnse christenen hebben de Nederlandse raad daartoe uitgenodigd. Volgens voorzitter dr. D. C. Mulder is de reis vooral bedoeld als 'teken van be wogenheid en bemoediging'. Kerkgebouwen. De staat heeft 20 kerkgebouwen (onder andere in Assen, Smilde, Lunteren, Tilburg en Wormerveer) overgedragen aan de Geredja Indjili Maluku (GIM), met 30.000 leden het grootste Mo lukse kerkgenootschap in ons land. Minister Brinkman en het sy- nodebestuur van de kerk onderte kenden deze week in Den Haag de overeenkomst. Voor het onder houd van de gebouwen heeft de staat de kerk bijna f. 28 miljoen als bijdrage ineens ter beschikking ge steld. In 1951 nam de staat de taak op zich, rykskerkgebouwen beschik baar te stellen en te onderhouden voor de Molukse gemeenschap. Omdat in Nederland een scheiding bestaat tussen kerk en staat en de overheid deze scheiding ook ten aanzien van de Molukse kerkge nootschappen wilde doorvoeren, werd al sinds 1976 gesproken over eigendomsoverdracht. Dat resul teerde in 1983 in een 'raamovereen komst'. De laatste vijf jaar hebben de overheid en de betrokken kerk over de uitwerking van deze over eenkomst onderhandeld. De gesprekken over 32 gebou wen waarvan verschillende Mo lukse kerken gebruik maken, be ginnen volgende maand. (De opgaven voor de komende kerstdiensten (kerstnacht en eerste en tweede kerstdag) moeten vóór donderdagmiddag 12 uur in ons bezit zijn, willen ze in de kerkdlenstenlijst van volgende week zaterdag worden opgeno men. Graag richten aan redactie Leldsch/- Alphens Dagblad, afdeling geestelijk leven, postbus 54. 2300 AB Leiden). LEIDEN: Herv Gem. Hoogl. kerk 11 45 studente- nekklesia. zie ook Oude Vestkerk; Marekerk 10 dr Meijers. 5 ds. Middelkoop, Babyloniënbroek; Maranathak (L. Morsweg) 10 ds. Koolstra, 5 kin derkerstfeest: Oecumenische geloofsgemeen schap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds Hor- tensius en pastoor v Well, 11.15ds. Hortensius; Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petrakerk; Bevrij- dingsk, (Montgomerystr.) 10 ds. Jansen, 5 ds. Koolstra; Vredesk. (Burggraven).) 10 ds. De Mey- Meulendijk; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs; 'Stevenshof' 10 kand. mevr C. Lems, Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. v Beinum. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, mor gen 10 30 ds. Hovius. Katwijk aan Zee. Ende geest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Alblas. 10.30 in zijzaal dovendienst, ds. Slolstra. Noord- wijk; Oude Vest 10 ds. Kramer; Maranathak. zie herv gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaar denhuis Groenhoven 10 kand. mevr S. P. Ver meer Merenwijk zie herv gemeente Geref K Vrijg (Herengr10en5ds.Houtman.Chr.Geref. n Ned. (Be'hieh--~.i-erk ümts'r i 11 30 en 5 30 Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. v. 't Hof, ziekenhuispredikant, 2 tot 4 kerstviering. Doopsgez -Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieters- kerkstr.) 10 30ds Friederich Baptistengemeente (Bethl.kerk Driftstr.) 9.30 hr. Quispel. Evang. Ge meenschap (Middelstegr. 3) 9 evang. T. Korff, 10.30 evang. W Smit 4 famihekerstfeest. Evan- geliecentrum-Pinksterbew (Bethlehemskerk Lammermarkt) zo 10 evang. Zijlstra. 7.30 kerst- gospeca.--gem (O Vest 13) 10 br J Elkèro.j.j: ->-■ ces Heiis (hoek Ves- testr./Groenes'ec-) <0 en 7 Nieuw-Apost Kerk (H. Rijnd 9 50cn4 wo 8. Zever Pee ag-ad- ventisten t C-e Ontmoeting'. Nooidhotland C!-.ns:eli|ke Wetenschap (SteenscF 6) 10.30, Kerk van J. Chr. vd der L Dagen (Brahms!9.30. (Zoeten.v sirgen z Lammenschanswec ring, ha; G. Herderkerk 10 en 6.30 ds. Nieuwen- huis; De Bron 9.15 ds. Taselaar, 10.30 en 6.30 ds. Verheul; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder; Drie- hoorne 7 nam. ds. Ouwendijk; Oudshoomse kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9 30 ds. Ouwendijk, 6.30 ds. Abma. Gouda. Geref. Kerk Mar.kerk 110 ds Wilschut (100 j. Mar kerk), 5 zie Adventskerk: Salv.kerk 10 en 6 30 ds v Wijn gaarden Geref K. Vrijg. (school Bospark, K Mollema Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 leesdlenst, 2.30 ds. v. Heteren, Werkendam, 21 dec. 7.30 ds. v.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Mólenwerf- Noord (school Kalkovenw. 62) 6.30 ds. A. v.d. Berg. Volle-evang.gem. ('De Ark'. Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. P. Bronsveld. Plnkster- gem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Briljantstr. 1) zo. 10 Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bet hel', hoek Emmalaan) 10 hr. T. Brands, Llsse. Le ger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7. Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 4.30 kerst-gezins- BENTHUIZEN; Kunz, Waddinxveen. Geref. Schweltzerstr.-Bemhardstr.) BODEGRAVEN- Herv. Gem. Dorpskerk 10 prof. dr. Graafland. Gouda. 6.30 ds. v.d. Hoef; Salv .kerk 10 ds. Terlouw. 6.30 ds. Kooien, IJsselstein; Bethl kerk (Nieuwerbrug) 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Teriouw. Geref. Kerk 10 ds. Elderman, 6.30 ds. Buikema, Zwammerdam. Geref. Gem. (Sta tionsweg 17) 10 en 6.30 leesdienst. Evang.-Luth. Gem. Dorpskerk 9.30dr. Geref Kerk Chr. Geref. burg. Geref. Gem. ABBENES Hen/ Gem 9 30 ds Versopul. os v i noi. wouorugge uerei Gesink, Noordwijk, 6 oü ds Boer. P.k k Gronden, Nunspeet, met gehandicapten en mmv Leger des Heils; Kruiskerk 10 ds. Ommering; Op- standingskerk 10 ds. Jonkman, 6.30 ds. Omme- ds. Kuiper. Kapel-W v.d. Bergh-stichting 1 NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Streef- Nljkerk; De Zilk 10 ds. Joh. Sierat, Leider- /ictork. zat 7, zo 9 en 11Jozefk. 10.30; De Zilk zat 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 ds. Kooman; Pauluskerk 10 mevr. l.'Eggink- Hoog; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds. J. v. Rossum, Voorburg, 7 hr W J. Schot. Geref. Kerk 10 ds, Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schil derschool) 9.30 ds. Bouwsma, Rijnsburg. 4.30 ds. Grutter. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 br. Ziethuis, 4 ds. J. Smit, Baarn, ha. Van Wijcker- Gem. 10 dr. Meijering. RkKerkz. Kerkelijk centrum 'De Bron' in Alphen aan den Rijn-Ridderveld. Affourtit. Rozen- ring. Groen-college) zie Katwijk aan Zee Geref 10 ds. v Breevoort, 5 ds Kersten. Rk Kerk zat 7. Vliegkamp Valkenburg 10 eucharistievie- I. den Braber, Vries. Rk Kerk: dorp LEIDERDORP Herv. Gem en Geref Kerk Dorpsk. 10 ds. Doesburg. 6 30 ds. Stegeman; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Stegeman. ha. 6 30 volkskerstzang. Leythenrode .gem (wijkgeb. Zijlkw.) 10 f drachtdienst. Rk Kerk zat 7. zo. 10 en n .30. LEIMUIDEN: Herv Gem. 9.30 ds. Schilt. 7 volks kerstzang in Het Spant. Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Kooi. 7 zie herv. gemeente. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11.15 r, Geref. Kerk V Kersten. 5 ds. Koster. Triumfatork 1 5 ds. v. Breevoort Geref. K. Vri|g. Heida Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 1 zaal) 10 en 5 ds v.d. Belt. Geref. Gem. (Remise- strzo. 10 en 5 leesdienst. di 20 dec. 7.30 ds. Honkoop Geref Gem. in Ned (Louwestr.) 10 en 5 Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45 Onafh. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst. 2.15 ds. Romph, Noordeloos. Remonstr Gem. 4 nam kerstviering voor jong en oud. Evang gem (ver- gebouw 'De Rank'. Regthuysplein) 12 nam Rk NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9 30 hr. J. de Haan. 6.30 zie geref. kerk. Geref. Kerk 9 30 mevr ds At- tema-Roosjen. L.dorp. 6.30 gez. kerstdienst NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. A. J. de Jonq, Leiden, 7 ds. Bronsgeest. Leiden Geref. 9.30 ds.. Wijngaarden. 4.30 ds. Rang Chr. roll'fe.'s - H Binnendijk, Rijnsburg. jeugddienst Geref Geref. Kerk 9 30 en 4 30 ds. Hogenbirk. Sassen- heim. Rk Kerk zat. 7. zo 10 Ned. Geref. I leesdienst. br C Baarlman. 7 ds. De Groot. Am stelveen. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds v. Dij- slie- ds. Rang, N.-Vennep, 7 ds. C ;k Kerk: Agathakerk z polder zat 7. zo 10.30; Mariakerk z 10.30; Engelbew. zat. 7, zo. 10 VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds Vermeulen. 6.30 ds. Bouman, Scheveningen Geref Kerk 10 s Huisman. H.woude. 6.30 ds Kersten. Katwijk eref. K. Vrijg. 8..— - - g 30 ds. Heida. Vli wijk aan den Rijn. VOORSCHOTEL: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Mackaay, Leiden; De Ontmoeting (Noordhofland) de Kuiper. Herv. evang. op geref grond- g (kerkgeb. Ie) 9.30 ds nst. 10.30 agapè-vierlng. F Rk 11.30; M. Godskerk. 1.10 Kerk van En- 5 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. G 9.30 ds. De Graaff, Nieuwveen, zie ook g> kerk. Geref. K. 9.30 ds. Stolk, Aalsmeer, kerstzang in sporthal 'De Tweesprong'. Remon- 1 Veld, Ede, 5 ds Maasland, Capelle a kerk 9.30 ds. Wagter Geref Kerk Petrakerk 9.30 ds. Verschoor. 5 ds. Ribberink; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Snel. 5 ds. Cziria; Maranathakerk 9.30 ds. Ribberink. 5 ds. Verschoor. Geref. Kerk Zomer. Vlissingen. Chr. Ge- KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. dienst. dr. Bade, 7 ds. Germans, Sassenhelm, jeugd- RUPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv Gem 9 en 10 30 ds. Volle- bregt, zie ook geref kerk. Geref Kerk 10 ds. Bras. 7 oecum. jeugddienst met kerstzang en mmv mimegroep van 'Jeugd met een opdracht' uit Lel den. Chr. Geref. K. 10 en 5 kand. P. Boomsma, Apeldoorn. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 4 nam. adventsviering voor jong en oud. Rk Kerk zat 7, zo. 9.30 en 11 TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Eljsenga, Zw- dam, 6.30 ds. Stam. Geref Kerk 9.30 ds. De Reus, 6.30 ds. Aalders. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en >.9.15 dagsschool. Geref. Kerk Kruisk. 10 30 ds Bon- Remonstr. Gem. Geref Kerk Zijllaan 10 ds Sweepe. Haag, 7 ds Wolthuis. Monster Ned. Prot Bond (Kerkdam) 10.30 dr. Buitkamp. R dam. Thieme, Boekoop. Rk Kerk z ZEVENHOVEN: Herv. Gem 9 30 ds Ten Voor den. N -Vennep Geref. Kerk 9.30 ds. Femhout. Alphen. 7 ds. Cziria. Rijneburg. ZOETERWOUDE: Herv Gem 10 ds V Rk Kerk St. Jan zo. 9.30; Chr. Dienaark 2 10; Meerburgkerk H. Rijndijk zat. 7. zo ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds. Stam. Ter Aar, 6.30 kand. C. v. Nieuwenhulzen, Nunspeet. Geref. Kerk 10 ds. Buikema, 6.30 ds. Elderman, Bodegraven. Remonstr Gem. 5 kerstmaaltijd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 15