Kinderlijke fantasie Een ruwe diamant uit Amerika Overdadig sprookjesspektakel m Dwaze, wrede wereld VRIJDAG 16 DECEMBER 1988 PAGINA 23 Michael Jackson in 'Moonwalker' ken in het decor Moonwalker'; regie: Colin Chilvers en Jerry 7,- °r"{ Kramer, hoofdrollen: Michael Jackson, Joe kroeg U1t de jaren dertig. Het Wie kent het niet, dat speelgoed waarbij een robot verandert in een vrachtwagen of jachtvliegtuig? Ze heten Transformers en jongens van wige strijd van goed tegen kwaad. En Michael wint het goede zo overduidelijk, dat het lijkt alsof Michael het goede is geworden. Als ooit bewezen is dat Jackson ?n kinderlijke fantasie heeft, dan het nu wel. Al zijn droompjes jaar of tien spelen ermee zoals worden werkelijkheid. Als de film roegere generatie met Dinkie zich tot die fantasiewereld zou heb- kon zijn. In zijn zelf ben bepaald dan zou 'Moonwalker' misschien wel heel bijzonder zijn geworden. Zijn verbeeldings kracht pakt namelijk mooi uit in prachtige scènetjes, zoals de dans met Thé Elephant Man, de Monty Python-achtige collage in Leave Me Alone of de dansscènes in de speak-easy. Toys in de bedachte film 'Moonwalker' dert Michael Jacksons lichaam in zo'n snelle sportwagen of een vuurspuwende straaljager. Vooral die laatste gedaante verandering is indrukwekkend verfilmd dankzij een spectaculaire serie special effects. Deze trucages zijn de avonturenfilms uit Holly wood in toenemende mate gaan overheersen sinds Steven Spiel berg zijn jongensdromen heeft kunnen verwezenlijken. Als je met alle geweld lijking wilt:'Moonwalker'bevaUal _o van scenes die sprekend lijken op artlstïekë'vëriëdën E.T.Close Encounters of the muzikale Third Kind' of 'Raiders of the Lost Ark'. De ene keer is Michael een Helaas is het een perfect ge maakte film geworden op basis van een uiterst slordig verhaal. Eigen lijk is 'Moonwalker' geen film maar een verzameling filmpjes. Behalve verge- zijn droomwereld zien we een te rugblik op Michaels tournee, zijn nodige De mooiste nieu- muzikale bijdrage is Michael's John Lennon's 'Come to- BIOSCOPEN Scène uit 'Candy mounta ruimtewezentje, de andere keer gether', dat tegelijk het slot-thema speelt hij Harrison Ford, en eer volgende maal stelt hij orde op ze Candy Mountain; regie: Robert Frank.; hoofd- Willow; regie: Ron Howard; hoofdrollen: Warwick Davies, Val Kilmer. Joanne, Whal- ley. Jean Marsh; theater: Lido, Leiden Sinds 1976 is de naam van George Lucas onverbrekelijk verbonden met de tot nu toe driedelige ruimte fantasie 'Star Wars'. Samen met Steven Spielberg schreef en produ ceerde hij daarna 'Raiders of the Lost Ark' en Indiana Jones and the Temple of Doom'. Minder be kend bij het grote publiek is zijn bijdrage als uitvoerend producent aan het Japanse epos 'Kagemusha' van Kurosawa en Paul Schraders 'Mishima'. Nu staat zijn eigen naam weer voorop bij het ambi tieuze sprookjesspektakel 'Wil low', dat hij overigens door Ron Howard liet regisseren. Melkweg stelsels en verre planeten hebben plaatsgemaakt voor een aards schemerrijk. Het wordt niet alleen bevolkt door menselijke helden, maar ook door dwergen, monsters, elfjes en tovenaars. Het is het grote avontuur van de lilliputter Willow (Warwick Davis) die het samen met de opschepperi ge avonturier Madmartigan (Val Kilmer) moet opnemen tegen de boze koningin Bavmorda. Het lot heeft hen uitgekozen als de be schermers van een baby die vol gens een oude voorspelling Bav morda ten val zal brengen. Willow verlaat de vreedzame vallei waar hij en zijn klein geschapen volkje wonen, en komt terecht in een we reld die door-oorlogen wordt ge teisterd. Belaagd door bloeddorsti ge doodshonden (een soort krui sing tussen rat en everzwijn), door de legers van de generaal met het doodshoofdmasker, door draken en trollen, bereiken Willow en zijn vrienden toch hun doel en staan tenslotte oog in oog met Bavmorda en haar toverkunsten.' Vooral in het begin volgt 'Wil low' het traditionele 'sword and scorcerer' stramien. Met veel pa thos en weinig humor worden de wrede Bavmorda en haar snode plannen geïntroduceerd. Vijf mi nuten lang ziet het er naar uit dat 'Willow' een heel vervelende film gaat worden. Gelukkig trekt dat la ter aardig bij. Vooral wanneer we kennismaken met Willow en zijn volk, breekt de zon door en wordt de meestal behoorlijk grimmige ac tie opgefleurd met een flinke dosis humor. De grappige personages die op het toneel verschijnen spe len in 'Willow' dezelfde rol als de ei genwijze robot R2D2 in 'Star Wars'. De aardigste vondsten zijn de goe de tovenares Fin Raziel die zelf be toverd is, en de onhandige pogin- Robert Frank is als fotograaf be kend van zijn spraakmakende foto boek 'The Americans'. In samen werking met Rudy Wurlitzer maak te hij de film 'Candy Mountain'. Een ongepolijste stijl die je van een fotograaf niet zo gauw verwacht geeft de film karakter. Op het mo ment van kijken ben je er niet zo van bewust, maar een jaar later is die ruwe stijl toch het meest waar devolle wat mij van deze film bijge bleven is. Het is een onvervalste roadmo- vie en daarbij past natuurlijk ook geen romantiserende stijl. Het le ven 'on the road' is sinds 'Easy Ri der' dan wel met de nodige roman tiek omgeven, in werkelijkheid gaat het natuurlijk om een wat minder rooskleurig bestaan in de marge van de samenleving. 'Candy Mountain' heeft alles wat een roadmovie hebben moet: mu ziek, landschap, drop-outs en aller lei soorten randfiguren. De film moet het vooral van de stuk voor stuk excentrieke, maar toch ook geloofwaardige persona ges hebben. Het interessante van een aantal recente Amerikaanse films schuilt vooral in het intelli gent gebruik van genre-kenmer ken en stijlfiguren. Zo is 'Candy Montain' niet alleen een roadmovie over een jongen die op zoek gaat naar een beroemde gitaarbouwer, maar vooral een film over roadmo- vies. De gitaarbouwer vertegen woordigt weliswaar de integere kunstenaar die niets met commer cie te maken wil hebben, waar het echt om gaat is dat het 'on the road'-zijn op zich niet de garantie voor persoonlijke vrijheid inhoudt, zoals de jonge popmuzikant denkt. Overigens verrassen Amerikaan se films steeds vaker intelligentie en originaliteit. Naturlijk gaat het nog altijd om uitzonderingen in de eindeloze brij ellende die Holly wood uitkotst, maar zowel binnen als buiten de commercièle produk- tie worden opmerkelijke films af geleverd, waarbij de doodgebloede Westeuropese produkties schamel afsteken. 'Candy mountain' past met bijvoorbeeld 'Raising Arizo na.' 'Blue Velvet' en 'Something wild' in het rijtje films die een mens de indruk geven dat er nog hoop is voor de Hollywoodfilm, al blijft de constatering gerechtvaardigd dat de echt interessante films voorlo pig gezocht moeten worden in Oost-Europa en misschien het Ver re Oosten en de ontwikkelingslan den. LEONARD ENGEL Warwick Davies (Willow) op de schouders van Val Kilmer in 'Willow'. foto GPD) gen van Willow om de beginselen van de magie onder de knie te krij gen. Het gevolg is dat Raziel in de loop van het verhaal allerlei dieren- gedaanten aanneemt, en tenslotte eindigt als oude vrouw in plaats van beeldschoon jong meisje. George Lucas liep naar zijn zeg gen al zo'n vijftien jaar met het idee voor 'Willow' rond, en bestudeerde allerlei sprookjes vanuit de hele wereld. Al dat denkwerk in aan merking genomen, valt het eindre sultaat toch wat tegen. Inderdaad kan je in 'Willow' aan de lopende- band scènes of personages aanwij zen die afkomstig zijn uit andere sprookjes, de bijbel, strips en niet te vergeten uit allerlei films. Net als koning Herodes laat koningin Bav morda alle zwangere vrouwen in haar rijk arresteren. De gezochte baby ontsnapt natuurlijk, en drijft als Mozes in een biezen mandje de rivier af. Andere citaten lopen uit een van de van Kurosawa geleende legers tot en met een Frankenstein; achtige sceone waarin Bavmorda met veel donder en bliksem de ge vreesde baby van haar goede krachten probeert te beroven. Nu is citeren op zich niets bijzonders, maar de manier waarop Lucas er hier mee omspringt doet wel erg willekeurig aan. Heeft hij zich door zijn voorbeelden laten inspireren, of heeft hij ze gewoon geplunderd Vooral tegen het eind verliest Lucas het gevoel voor evenwicht uit het oog. 'Willow' ontaardt dan in een opeenstapeling van actiescè nes. Alles moet in de overtreffende trap en dat heeft onder meer tot ge volg dat een bescheiden hoofdper soon als Willow nauwelijks meer een rol van betekenis speelt. On danks de technische virtuositeit waarmee het allemaal op het doek wordt getoverd, blijft al dat spekta kel te onpersoonlijk en te overda dig. Je verlangt niet direct naar LEO BANKERSEN Twijfelen aan het bestaan van God was in de Middeleeuwen levensge vaarlijk. In het openbaar verkondi gen dat 'de natuur het enige myste rie is', eveneens. Iedereen die ook maar even afweek van 'het gangba re' - volgens de Bijbel - werd syste matisch uitgeroeid. 'Ziekelijke ele menten' als heksen en ketters gin gen in groten getale naar de brand stapel. Alchemist Zenon Ligre is in 'Hermetisch zwart' een van de vele slachtoffers. Hij stelt in zijn ge schriften dat de ziel lichamelijk is, en dat kan natuurlijk niet. Boek verbrandingen volgen en Ligre vlucht. Na jarenlange omzwervin gen door Europa keert de man te rug naar zijn geboortestad Brugge, en daar begint de film die is geba seerd op literair werk van Margue rite Yourcenar (1903-1987). Vermomd als arts uit Straats burg, onder de schuilnaam Sebas- tien Theus, bezoekt Ligre zijn oude vriend in Brugge. Dit alles gebeurt in het geniep, want de inquisitie ligt nog steeds op de loer. Als Ligre gaat werken in een plaatselijk zie kenhuis komt hij onmiddelijk weer in aanraking met de vijand. De in quisitie wijst met beschuldigende vinger naar de leiding van het hos pitaal: alleen ketters zouden in aan merking komen voor opvang en verzorging. Ligre is in tweestrijd. Hij wil de zieken behandelen, maar moet zich daarvoor volledig aan passen aan het systeem. Aan de an dere kant is er de behoefte uit te ko men voor zijn 'andere denken', zijn atheisme. Uiteindelijk kiest hij voor het laatste.en riskeert daar mee een doodvonnis. 'Hermetisch zwart' is een uiterst sombere, van elke romantiek ge speende film. Er is geen uitweg mogelijk, het zwaard van Damo cles hangt iedereen boven het hoofd. Het gegeven is interessant en stemt na afloop tot filosofische gedachten, maar is geen lichte kost. Tijdens het kijken moet er veel zelf bij gefantaseerd worden, want de handelwijze van Zenon Li- •gre roept vaak vragen op die niet beantwoord worden. Maar dat maakt de film ook aantrekkelijk, intrigerend. Het verhaal blijft nog lang in je hoofd zitten. 'We leven in een dwaze, wrede wereld' wordt twee keer in het verhaal gezegd, en dat is waar. ERNA STRAATSMA Films o\ •er koningen, prinsen en prinsesb' en worden zeer mond- jesmaat gemiiukt. In sprookjes komen re natuurlijk voor en in kostuurr i stuk ken, maar eigen- tijdse ro yalty is uit sinds Grace Kelly zo' n soort rol iets te serieus nam en ïcht koninklijk werd. Regisseur Noel Nosseck waag de zich recentelijk toch nog eens ligheidshalve wel een verhaal dat al eerder verfilmd was: 'Roman holiday'. Een kwart eeuw gele den had William Wyler Audrey Hepburn en Gregory Peck tot zijn beschikking voor de roman ce tussen een prinses en een ver- naakte i iets slaggev moois van. Nosseck c-jütrac teer de Toni Conti Catherine Oxenberg en hij mot ervaren dat het nog met zo eenvoudig is een simpel verhaaltje om te zet ten in een spirituele film. Conti is zeer genietbaar, maar Oxenberg schiet tekort. Romantisch is de film vaak wel en dat zal de lief hebbers plezier doen. Esselte CIC Video. Mooie, 'echte' royalty, zit er in The woman he loved' van Char les Jarrott. Edward VIII deed af stand van de Engelse troon om dat hij verliefd werd op een twee maal gescheiden Amerikaanse vrouw. Schandaal. Rumóer. En geland overstuur. Het is mooi om al die drukte om niets op video terug te zien, zeker als al de op winding wordt gespeeld door kundige acteurs als Anthony An drews. Jane Seymour en Julie Harris. RCV 2001. De geschiedenis van Edward VIII staat in veel boeken ver meld. Hoe betrouwbaar zijn die boeken en hoe kan er met ge schiedenis worden gemanipu leerd. Die vragen stelt regisseur Richard Eyre in 'The plough man's lunch', een intelligent ge maakt werk waarin de Suez- kwestie ter sprake komt. Een schrijver probeert de spannin gen rond het Suez-kanaal objec tief te beschrijven, maar hij be landt in een warnet van wensen en verlangens van andere men sen die iets minder zuiver op de graat zijn. 'The ploughman's lunch' heeft niet veel spectacu- laire scènes, maar de film is toch Veel spanning zit er in 'So meone to watch over me' van Ridley Scott. 'Someone...' is zo wel in te delen in het politiegenre als in het genre van de relatie films. Op geloofwaardige en heel fraaie wijze verknopen de levens van politieman Tom Berenger en de rijke dame Mimi Rogers zich, als ze samen proberen een dolge worden mafiabaas de baas te blij ven. De titel van de film verwijst naar het gelijknamige lied van George Gershwin en dat num mer wordt in verschillende uit voeringen gebruikt. Mooiere achtergrondmuziek zul je zelden in een film treffen. Alleen voor Gershwins song is 'Someone...' het huren al dubbel en dwars waard. Van RCA. Verhoudingen zijn schering en inslag in politie- en detective films. In 'Rent-a-cop' van Jerry London bloeit er iets moois tus sen oud-rechercheur Burt Reynolds en prostituee Liza Mi- nelli. Zij ziet een mafiamoord en hij moet daarna haar bescher men. Dat doet hij eerst met te genzin en later vol overtuiging. Goed is de film niet, maar Reynolds en Minelli maken er van wat ze er van maken kunnen. RCV 2001. De mooiste verhoudingen zijn voor Michael Ontkean al voorbij als 'Street justice' van Richard Sarafian begint. Ontkean is een CIA-man die in Rusland gevan gen heeft gezeten. Hij komt vrij. maar zijn eigen CIA denkt dat hij een spion is en wil hem vermoor den. Dat zit hem niet lekker en hij gaat. als eenling, de strijd aan. 'Street justice' is spannend, maar je ziet voortdurend dat Ontkean eigenlijk veel te aardig is om een keiharde vechter te spelen. RCV 2001. Hetzelfde geldt voor Cliff de Young. Hij is een huisvader-met- Vietnam-verleden die in 'Flash back of fear' van Robert Ferretti zijn gezin moet verdedigen tegen ontsnapte gevangenen. Van de gevangenen deugt er maar één (een klein beetje). De anderen zijn uit op de eer van Kay Lenz en het leven van de kinderen. De Young moet dat voorkomen en dat lukt maar net. Maar vraag ik u, waarom lopen vrou wen en kinderen een held dan ook altijd voor de voeten? De held zegt: loop weg, en wat doen ze? Ze komen terug. Dom hoor. Warner Home Video. Echte ouderwetse heldhaftig heid kun je aantreffen in oorlogs films van een dikke twintig jaar geleden. Ik heb een zwak voor die films: de helden waren zo goed. zo eerlijk, zo zelfopoffe rend. Altijd bereid zich de dood in te jagen om het leven van een kameraad te redden. In '633 Squadron' van Walter Grauman bakken Cliff Roberts on en George Chakiris (die een Noor speelt; jawel) ze bruin. Ze moeten een half fjord platbom- barderen en dat is natuurlijk zo ongeveer de gevaarlijkste klus van de hele oorlog. Nu. na 25 jaar, komt de opzet van de film enigszins belachelijk over, maar in 1964 vonden de bioscoopbe zoeker het maar wat spannend. De actiescènes zijn dat ook wel, maar die reinheid van geest, daar zit je anno 1988 wel even bij te slikken. Warner Home Video. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Moonwalker' - Luxor, Leiden en Eu ro. Alphen 'Willow' - Lido, Leiden 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - stijlvolle en elegante ver filming van roman van Milan Kunde- ra - Trianon. Leiden 'The prince's bride' - sprookje dat te gelijkertijd een parodie op een sprookje is - Greenway. Voorschoten 'A world apart' - de apartheid terugge bracht tot dagelijkse details en daar door des te huiveringwekkender - Greenway, Voorschoten 'Good morning Vietnam' - Robin Wil liams als een disc-jockev die met zijn muziek en grappen de Vietnamese oorlog draaglijk maakt - Greenway, Voorschoten 'House on Carol street' - City, Katwijk 'The bedroom window' - City, Kat wijk 'Aladin en zijn wonderlamp' - City, Katwijk 'De speurneuzen' - Euro, Alphen BLIJVERS 'Spoorloos' - sterk debuut van Jo- hannna ter Steege. die plotseling van de aardbodem verdwijnt - Lido, Lei den 'Frantic' - Harrison Ford beleeft span nend Polanski-avontuur in Parijs - Lido, Leiden 'Ironweed' - Jack Nicholson en Meryl Streep als ruziënd maar onafscheide lijk zwerverduo - Greenway, Voor schoten 'Salsa' - dansfilm in de traditie van 'Dirty Dancing' - Greenway, Voor schoten 'Who framed Roger Rabbit' - knap spektakel brengt acteurs en stripfigu ren samen in één film - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Die Hard' - Rambo-achtige actiefilm met komische ondertoon - Lido. Lei den 'Coming to America' - Eddie Murphy verovert als een Afrikaanse prins Amerikaanse harten - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Jungle Book' - Walt Disney-film vol komische avonturen van het jongetje Mowgli - Lido. Leiden en Greenway. Voorschoten DEN HAAG 'Willow' - Asta (463500). al. 'The Sicilian' - Asta. 12 jr. 'Who framed Roger Rabbit' - Asta. al Distant voices, still lives' - Babvlon (471656), 16 jr. 'White Mischief - Babylon, 12 jr. 'Spoorloos' - Babylon, al. Big Business' - Cineac (630637), al. 'Moonwalker' - Cineac, al. 'Die hard' - Cineac, al. Bird' - Metropole (456756). al. Who framed Roger Rabbit' - Metro- pole, al. 'Moonwalker' - Metropole, al. 'Midnight Run' - Metropole. al. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Metropole. al. '18 again' - Odeon (462400), cd Coming to America' - Odeon. 16 jr. 'Die hard' - Odeon, 16 jr. 'U2 Rattle and hum' - Odeon. al. 'La Bohème - Studio 656402), 16 jr. 'Frantic' - Studio, al. 'Good morning Vietnam' - al. AMSTERDAM 'Spoorloos' - Alfa (278806), al. 'Little Dorrit' - Alfa. al. A world apart' - Alfa. al. Bagdad café' - Alfa, 16 jr. 'White Mischief - Alhambra (233192), 12 jr. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Alhambra. al. 'Midnight Run' - Bellevue Cinerama (234876), al. 'Moonwalker' - Cinerama, al. 'White Mischief - Calypso (234876), 12 jr. 'U2 Rattle and hum' - Calypso, al. 'Beyond Therapy' - Cinecenter (236615), al. 'Enrico 4' - Cinecenter, 16 jr. 'Au revoir les enfants' - Cinecenter, al. 'Coming to America' - Cinecenter, al. 'Moonwalker' - Cinema Int., al. 'Who framed Roger Rabbit' - Cinema Int., al. 'Willow' - City (234579), al. 'Die Hard' - City, 16 jr. 'The Sicilian' - City, 12 jr. 'Red Heat' - City, 12 jr. 'Buster' - City. al. '18 again' - City. al. 'Frantic' - City. al. 'Candy Mountain' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'La dolce vita' - Kriteric 'Odyssey' - Parisien. 18 jr. 'Lovers lane' - Parisien. 18 jr. 'Drowning by numbers' - The Movi< (245790). 16 jr. 'La Bohème' - The Movies, 16 jr. 'Hermetisch Zwart' - The Movies. 1 'Bird' -Tuschinski, 12 jr. 'Who framed Roger Rabbit' - Tus chinski. al. 'Good Morning Vietnam' - Tuschins ki, al 'Coming to America' - Tuschinski, 16 jr. 'Big Business' - Tuschinski. al. 'Moonwalker' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Distant Voices, Still Lives' - De Uit kijk (237460), 16 jr. 16 jr. TELEVISIE Na de dood van haar vader knipt de jonge rabbijnsdochter Yentl (Barbra Streisand) haar haren af, verkleedt zich als jongen en ont vlucht het dorp. Yentl ontrekt zich aan het orthodoxe milieu waarin ze is opogegroeid. De mu sical 'Yentl* (1983) is gebaseerd op een verhaal van Isaac Bashe- vis Singer (zaterdag, Ned. 1,19.51 uur). Wie van rampenfilms houdt moet zaterdagavond afstemmen op BBC 1 (21.30 uur). In 'The Po seidon adventure' ziet de kijker vooral veel leed, nadat een crui seschip is gezonken. De overle venden proberen zich te redden. Voor de liefhebbers van 'geen woorden maar daden' is Sylves ter Stallone in zijn creatie van 'Rocky 1' te zien op BBC 1 (dins dag, 22.30 uur). De tweederangs bokser ziet zijn kans schoon om beroemd te worden, dat gaat niet altijd even netjes. Het miljoenenproject 'Nove- cento' (1976) van regisseur Ber nardo Bertolucci zendt de VPRO in twee delen uit. Het vijf en een half uur durende epos gaat over de opkomst van het socialisme en de klassenstrijd in Italië. In Noord-Italië worden op een dag in 1900 twee jongens geboren: Alfredo, de zoon van een rijke land magnaat en Olmo, het on echte kind van een arbeider. De twee worden vrienden. Na de Eerste Wereldoorlog verslech tert hun verstandhouding. Het Marcello Mastronianni speelt in 'Oei Ciornie' de rol van Romano, een man die tijdens een bootreis naar Italië zijn levensverhaal ver telt aan een Russische passagier. Hoe hij verliefd wordt op Anna en haar achterna reist tot in Rus land. Dat levert de nodige komi sche fragmenten op. 'Oei Cior nie' van de Russische filmmaker Nikita Michalkov (naar een ver haal van Tsjechov) is een mooie, romantische film die echter wel de nodige vaart mist. Maandag te zien in het Kijkhuis om 20.00 en 22.15 uur. In hetzelfde theater wordt dinsdag 'A midsummer night's sex comedy' gedraaid. Een van de vele relatiekomedies van Woody Allen, waarin het huwe lijk van de hoofdpersoon (rol van Woody zelf) stuk loopt omdat hij meer aandacht heeft voor zijn uitvindingen dan voor zijn vrouw. Op een feestje in zijn prachtige landhuis ontdekt hij dat hij niet de enige is met rela tieproblemen (20.00 en 22.15 uur). Twee vrienden die gewond uit de strijd in Vietnam komen, daar gaat het over in 'Birdy' van regis seur Alan Parker. De ene (Nico las Cage) is vooral lichamelijk ge wond, de ander (Matthew Modi- ne) is psychisch in elkaar gestort. Birdy, zoals hij wordt genoemd, heeft het gedrag van een vogel aangenomen. Door deze dier soort is de jongen trouwens al voor zijn oorlogsperiode hevig gefascineerd. Ontroerende film fascisme bloeit op. Belangrijke rollen voor onder anderen Ro bert de Niro, Gérard Dépardieu en Burt Lancaster (zondag Ned. 2, 21.17 uur; deel 2 op eerste kerstdag). 'Pervola' (!985) is een Neder landse produktie met in de hoofdrollen Gerard Thoolen en Bram van der Vlugt. Twee broers die elkaar al tijden niet gezien hebben en elkaar niet kunnen zien of luchten moeten samen hun vader in Pervola begraven (donderdag, België 2, 20.15 uur). met mooi spel en een verrassend einde. Woensdag in het Kijkhuis, 20.00 en 22.15 uur. 'Citizen Kane' is geïnspireerd door de handel en wandel van uitgever Randolph Hearst, van wie men zegt dat hij een oorlog op Cuba ontketende om zo nieuws te maken. Hearst wordt gespeeld door Orson Welles, een krantenmagnaat die sterft aan het begin van het verhaal. Zijn laatste woord is 'rosebud'. Een journalist gaat er op uit om de be tekenis hiervan te achterhalen. Woensdag, donderdag en vrijdag te zien in het Filmhuis van het Leids Vrijetijdscentrum om 21.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23