'Ik ben altijd geleefd, nu wil ik leven'
Koren zingen hun (kerst)lied
I
David Lee Roth overweldigend
Subsidies theaterinitiatieven
Mary Servaes schrijft haar memoires
'Orpheus'
dochter'
niette
pruimen
I
ROTTERDAM (GPD) - Voor de
historische waarde van allerlei
popjaarboeken zou het beter zijn
als Sinterklaas en Kerstmis in ja
nuari zouden vallen. Met het oog
op deze feestdagen liggen thans
de overzichten van 1988 reeds
dagen in de winkel, met als ge
volg dat ze samen een gedenk
waardig hoogtepunt op concert-
gebied, dat gisteravond plaats
had, missen: David Lee Roth in
Ahoy'.
Sinds zijn vertrek uit de hard-
rockformatie Van Halen driejaar
geleden heeft deze wildebras
zich in Amerika verder opge
werkt tot een van de allergroot
ste entertainers. Aan deze oce
aanzijde is het hem echter nog
niet gelukt eenzelfde faam te ver-
Dat David Lee Roth, voor vele
vrouwen een appetijtelijke com
binatie van The Beauty and The
Beast, hier met een geringere po
pulariteit genoegen moet nemen
komt waarschijnlijk, omdat men
hem nog teveel als een dolle
hardrockzanger ziet. Weliswaar
dringt er af en toe een originele
videoclip van hem ('California
Girls', 'Just Like Paradise') door.
De echte permanente stuntshow,
die Roth als een ruig zingende
komiek van zyn leven maakt,
valt evenwel alleen in Amerika
waar te nemen.
'Rotterdam' (ongeveer 5500
fans) kreeg van hem wel het volle
pond, zoniet meer.
Tussen onvervalste hardrock
voor hem herdoopt tot happy
metal door 'jongleerde' David
Lee Roth in een georganiseerde
chaos met zijn viermansband
met onder meer countryrock,
dixieland, blues, steelbandmu-
ziek en zelfs de 'West Side Story'.
Het fraaiste stukje 'alternatieve
beton' was zijn intro van 'Just A
Gigolo', waarbij hij met hoed in
het halfduister een monoloog a la
Mike Hammer voor zich uit
mompelde.
Echt bont maakte Roth het aan
het slot van zijn in totaal twee
uur durende spektakel door in
de arena in een boksring op te
duiken en zich vervolgens op een
surfplank ('California Girls' zin
gend) naar het podium te laten
dragen. Anders dan bij Bon Jovi,
die vorige maand met een ver
want intermezzo uitpakte, kwam
deze stunt toch niet als gefor
ceerd over. Het relativerende ka
rakter van de Roth-show, die
voortdurend rijkelijk werd be
sprenkeld met Jack Daniel's, zal
er veel mee te maken hebben.
Naast de zanger - minder
springerig dan voorheen en ook
zwaarder, daardoor een beetje op
vakbroeder Ozzy Osbourne lij
kend - stond er nog een tweede
ster op het podium: snarenridder
Steve Vai. Zolang David Lee
Roth deze voormalige gitarist
van Frank Zappa en Yngwie
Malmsteen in zijn begeleidings
groep heeft zit hij muzikaal op
rozen. LOUIS DU MOULIN
1(1) Orinoco Flow - Enya
2 (3) Smooth Criminal - Mi
chael Jackson
3 2) Wee Rule - Wee Papa
Girl Rappers
4 4) Till 1 loved you - Barbra
Streisand Don
Johnson
5(7) Never trust a stranger -
Kim Wilde
6(9) Twist and shout - Salt 'n
Pepa
7(5) Kiss - The Art of Noise
Tom Jones
8 (11) Life's just a ballgame-
Womack Womack
9 (15) Don't worrybe happy -
Johnny Camaro
10 (10) Love House - Samantha
Fox
11 (21) Fist time-* Robin Beck
12 (18) Two hearts - Phil Collins
13 (14) Kissing a fool - George
Michael
14 (19) Put a little love in your
heart - A Lennox A
Green
15 (30) Can't stay away from
you - Gloria Estefan
MSM
16 (13) As long as you follow -
Fleetwood Mac
17 6) Big fun - Inner City
18 8) Teardrops (Remix) - Wo
mack Womack
19 (16) Zijn het je ogen - Koos
Alberts
20 (12) Don't worry, be happy -
Bobby McFerrin
21 Angel of Harlem -U2
22 (26) The way to your heart -
Soulsister
23 (34) Left to my own devices -
Pet Shop Boys
24 (36) Take me to your heart -
Rick Astley
25 (33) Respect - The Real
Roxanne
LEIDEN/KATWIJK - Het Rijnlands Chr. Mannenkoor Vox Humana uit Leiden en het Chr. Mannenkoor Jubi- DEN HAAG - Gedeputeerde staten van Zuid-Holland hebben onlangs
late uit Katwijk werkten gisteravond mee aan een (kerst)concert in de nieuwe muziekzaal in Den Haag. Een lief- subsidies verstrekt voor de initiatieven op theatergebied in de provincie
dadigheidsconcert, waarvan de opbrengst ten goede komt aan de vereniging Tesselschade Arbeid Adelt. Als solis- Zuid-Holland. Voor Leiden en omgeving zijn de volgende instellingen en
ten traden o.a. op de mezzo-sopraan Christina Guillermo, de bariton Marco Bakker en de pianist Daniël Way en- groepen in 'de prijzen' gevallen: Culturele Raad Hazerswoude, LAK (Lei-
berg (op foto). Beiden waren ook van de partij op het concert, dat maandagavond werd gegeven in de Goede Her- den), Azuur (Leiden), Theater Popject (Leiden) en Poppentheater Thije,
derkerk in Wassenaar-Zuid. (foto Henk Bouwman) (Leiden).
26 (27) The dream - The Nits
27 (23) Twist in my sobriety -
Tanita Tikaram
28 (37) Something so strong -
Jim Capaldi
29 (17) Indestructible - Four
Tops
30 (20) Stand up for your love
rights - Yazz
31 (22) Jack to the sound ofun-
der ground - Hithouse
32 (24) Handle with care -
Traveling Wilbury's
33 Enchanted lady - The
Passadenas
34 Come out to play - UB 40
35 (32) The party - Kraze
36 (29) Wheels on fire - BZN
37 The sound of C-The Con
fetti's
38 9 a.m. - London Beat
39 (25) Adieu Cherry - Anny
Schilder
40 Awaka boy - Tatjana
LEIDEN - Kerstzang te kust en te
keur in deze donkere december
maand. Wie gevoelig is voor de
sfeer van het naderende kerstfeest
zal hooguit moeite hebben met het
maken van een keuze waar het de
toevloed van concerten betreft.
Concerten die in het teken staan
van het feest van het licht.
Het kan bijna niet anders of het
Bachkoor Holland laat ook dit jaar
weer van zich horen in Bachs
Weihnachtsoratorium. Dit oratori
um wordt zaterdagavond 17 de
cember integraal uitgevoerd in de
Pieterskerk. Solisten: Ellen Bol-
longin (sopraan), Hilke Helling
(alt), Hein Meens (tenor), Ulrik
Cold (bas). Het orgel wordt be
speeld door Hans Broekman. Voor
de begeleiding zorgt het Amster
dams Kamerorkest. De algehele
leiding berust bij Charles de Wolff.
Aanvang 19.30 uur.
De Leidse Cantorij geeft op zon
dagavond 18 december voor de
vijftiende maal een adventsconcert
in de Hooglandse kerk. Het pro
gramma vermeldt Engelse Christ
mas carols, hymns, oud-Neder
landse kerstliederen van Messaus
(17de eeuw), en Franse noëls. Gro
tere koorwerken uit de Anglicaan
se traditie ontbreken evenmin. Uit
gevoerd worden o.m. het Magnifi
cat en Nunc Dimittis (de lofzangen
van Maria en Simeon) van Charles
Wood, en een Gloria in Excelsis
van Herbert Sumsion. Er wordt
ook gelegenheid tot samenzang ge
geven. De hoboist Han Kapaan ver
leent medewerking. Cantor-orga
nist Joop Brons heeft de leiding.
Aanvang 20.15 uur.
Het Rijnlands Chr. Mannenkoor
Vox Humana js inmiddels ook
weer begonnen aan een reeks
kerstconcerten. Zo zijn er, na op
tredens eerder deze week in Den
Haag en Wassenaar, uitvoeringen
op maandagavond 19 en dinsdag
avond 20 december in de Stadsge
hoorzaal en op vrijdagavond 23 de
cember, in samenwerking met 'Ex-
cultate Deo', in 'De Vüethorst' in
Voorschoten.
Het mannenkoor verzorgt ook
het kerstconcert, dat op zondag
middag 18 december door het
Leidsch Dagblad in de Pieterskerk
wordt georganiseerd. Het gaat in
dit laatste geval om een bijzonder
concert. Bijzónder omdat dit muzi
kale evenement speciaal is bedoeld
voor degenen die door hun licha
melijke handicap zelden of nooit
een uitvoering kunnen bijwonen.
Aan de bezoekers van dit middag
concert zal gratis vervoer worden
aangeboden. Het concert begint
om 15.00 uur.
Het programma komt in grote lij
nen overeen met dat van de twee
concerten, die Vox Humana op
maandag- en dinsdagavond (aan
vang 20.00 uur) in de Stadsgehoor
zaal geeft. Het omvat liederen, de
clamaties, solistische bijdragen en
samenzang. Tot de medewerken
den behoren de bariton Marco
Bakker, het Arpeggio Trio, Addie
de Jong (orgel) en de gebroeders
Brouwer (trompet). De dirigent
heet Sander van Marion.
In het teken van kerst staat ook
het concert, dat het Jeugdkameror-
kest Leiden onder leiding van
Henk Briër zondagochtend 18 de
cember geeft in de Taffehzaal van
het Rijksmuseum van Oudheden.
Nadat het orkest eerst twee symfo
nieën, resp. van Clementi en Mo
zart, heeft gespeeld en de violiste
Esther van Stralen als soliste naar
voren is getreden in de Fantasie
voor altviool en orkest van Hum
mel, zal een uitvoering worden ge
geven van 'A ceremony of carols'
van Benjamin Britten in de origi
nele versie voor vrouwenkoor en
harp.
De zangdocente Leny Stevens
organiseert al jaren samen met
Henk Briër koorprojecten. Voor de
uitvoering van Brittens moeilijke
werk waren voldoende geschoolde
stemmen beschikbaar om een
vrouwenkoor te formeren. (De ko
ren zullen voortaan optreden onder
de naam Voces Lugdunenses). De
harpiste Elaine van der Wart speelt
de harppartij in Brittens composi
tie. Dit zondagochtendconcert be
gint om 11.30 uur.
Leerlingen van de zangpedagoge
Thea Ekker-Van der Pas geven op
zondagmiddag 18 december een
uitvoering in de Groene Kerk in
Oegstgeest. Ze zingen kerstliede
ren uit Spanje, Italië en Frankrijk
alsmede negro-spirituals en Christ
mas carols. Aanvang 14.30 uur.
Het Arnold Schönberg Kamer
koor treedt zaterdagavond 17 de
cember aan in de Taffehzaal van
het Rijksmuseum van Oudheden.
Er zullen werken worden uitge
voerd van Poulenc (Un soir de nei-
ge), Schütz (O, lieber Herre Gott,
Verleih uns Frieden, Gib unser
Fürsten), De Victoria (Quem vidis-
tis, Pastores?), Taverner (delen uit
de Western Wind mass) en Rutter
(Wexford Carol, Tomorrow shall be
my dancing day, King Herod and
the cock). Het geheel staat onder
leiding van Maarten Michielsen.
Aanvang 20.15 uur.
Capella pro Cantibus onder lei
ding van Theo Tobé geeft op
woensdagavond 21 december een
kerstuitvoering in de Willibrord-
kerk in Oegstgeest. Voor de bege
leiding zorgt een koperkwartet en
de organist Theo Goedhart. Naast
de traditionele carols en een dub-
belkorig gezongen 'In dulci jubilo'
zal Albert de Klerks 'Magnificat'
tot klinken worden gebracht. De
koorgedeelten worden afgewisseld
door samenzang en instrumentale
soli. Aanvang 20.15 uur.
Het Leidse Emoenakoor onder
leiding van Rob de Vogel organi
seert een kerstsamenkomst op de
zelfde woensdagavond (21 decem
ber) in de Vredeskerk. Naast de
koorzang van kerstliederen uit di
verse landen zal vooral het samen
zingen van bekende kerstliederen
een extra accent krijgen. De orga
nist Joop Brons zal medewerking
verlenen. De samenkomst begint
om 20.00 uur.
Een K&O-kerstmatinee heeft
plaats op zondag 26 december in de
Stadsgehoorzaal. De pianist Ro
nald Brautigam zal bij deze gele
genheid composities vertolken van
Bach/Busoni, Mozat, Liszt en Cho
pin. Aanvang 11.30 uur.
Het Leiden English Choir geeft
vanavond (14 december) een kerst
uitvoering in de Evangelische Lu
therse kerk aan de Hooglandse-
kerkgracht. Naast een aantal
Christmas carols zullen composi
ties ten gehore worden gebracht
van o.a. Mendelssohn, Sweelinckk,
Palestrina en Pinkham. De leiding
berust bij Ineke Smit en Colin
Ewen. Solisten zijn: Nicolai Cock
en José Helffers. Het concert wordt
herhaald op vrijdagavond 16 de
cember (20.15 uur) in de Ouds-
hoornse kerk in Alphen a.d. Rijn en
op zondagavond 18 december
(19.30 uur) in de Dorpskerk in Was
senaar. Het concert vanavond in
Leiden begint om 20.15 uur.
Het Van Wassenaer Ensemble
concerteert, eveneens vanavond,
samen met het Voorburgs ge
mengd koor Ad Novum in de Was-
senaarse Dorpskerk. Het orkest
staat onder leiding van Benjamin
Broers, het koor wordt gedirigeerd
door Ad de Groot. Het kerstpro
gramma omvat werken van Fauré,
Strategier en Corelli. Verder zullen
er Duitse, Franse en Engelse kerst
liederen en motetten ten gehore
worden gebracht. Voor de orgelbe
geleiding zorgt Jaco van Leeuwen.
Aanvang 20.15 uur.
Het Bachkoor Holland, zaterdagavond met het Weihnachtsoratorium in de Pieterskerk. (foto pr>
STAMPROY (GPD) -
Mary Servaes werkt aan een
boek. Na haar afscheid
heeft ze er alle tijd voor. Ze
doet het rustig aan en ze
voelt zich lekker en geïnspi
reerd om te schrijven. Om
streeks moederdag, ver
wacht ze, komt het boek uit.
Dat tijdstip is bewust geko
zen. uiteraard. Want het
wordt een boek vol verdriet.
"Er waren momenten in
mijn leven dat ik dacht dat
ik niet verder kon, maar ik
ben altijd doorgegaan".
Maar één ding weet ze nu
heel zeker. Ze mist de optre
dens niet en maakt geen co-
me back. "Al zou ik er goud
mee verdienen, ik kom
nooit terug".
door
Jacques J. d'Ancona
De Zangeres Zonder Naam gaat
niet weer op een podium staan om
■te zingen. Bij herhaling wordt er
druk op haar uitgeoefend. Tever
geefs. Ze is evenmin van plan weer
een plaat op te nemen. Haar carriè
re is voorgoed voorbij. Het liedjes-
boek gaat dicht om het boek met
memoires te kunnen openen.
Ze kijkt niet om in wrok. De Zan
geres Zond,er Naam is-blij met wat
ze na jaren van verguizing en ver
nedering heeft meegemaakt. Ze
heeft heeft een geheugen als een
ijzeren pot. Haar omgeving ver
baast zich keer op keer. Want ze
herinnert zich haarscherp de klein
ste, schijnbaar onbelangrijke de
tails en gebeurtenissen van vele ja
ren terug.
Dat kan een explosie veroorza
ken als haar boek straks verschijnt.
Diverse collega's en gewichtige ty-
pes uit de showbusiness mogen
zich er op voorbereiden dat de Zan
geres hen niet vergeten is.
Niet dat ze rancuneus is, maar
bepaalde dingen mogen toch wel
eens even belicht worden, vindt ze.
En die zijn lang niet altijd gezellig
voor de betrokkenen. Als ze woord
houdt, gaan we dus een leuke tijd
tegemoet met haar kleedkamerver-
halen.
In augustus wordt ze zeventig,
Schrijvers en anderen stonden on
middellijk bij haar op de mat, na
dat ze afscheid genomen had. Maar
ze geeft haar memoires niet uit
handen. Dat doet ze zélf. Bijna elke
dag schrijft Mary Servaes. Bladzij
de na bladzijde vult ze met de bal
pen en ze is er trots op dat de eerste
stukken met waardering zijn ont
vangen. De showjournalist en ra
diomaker Ben Holthuis helpt een
handje bij de bewerking en hij zegt
dat ze goed werk aflevert.
Het credo van Mary Servaes
luidt: Je moet jezelf blijven. "Dat
heb ik altijd geprobeerd. Eén keer
heb ik een plaat opgenomen met
liedjes van Edith Piaf. Het is de
slechtste uit mijn carrière gewor
den. Je mag nooit imiteren in dÉC
vak.'
Minachting
Met een milde minachting
spreekt Mary Servaes over de op
volgsters' die zich inmiddels aan
dienen. "Ze staan allemaal in de rij.
Mensen van de platenindustrie, de
radio en de televisie. Ook mensen
die me vroeger nooit zagen zitten.
Maar ze vergeten iets: er is maar
één Zangeres Zonder Naam. Mijn
hele leven heb ik in gevechtshou
ding gestaan. Altijd heb ik mijn re
pertoire en mijn liedjes moeten
verdedigen. De conférencier Jan
Blaaser zei ooit op het podium toen
hij me moest aankondigen, dat hij
mijn liedjes verschrikkelijk vond.
Nou vraag ik je".
Haar moed noemt ze een van de
waardevolle factoren die bijdroe
gen tot het succes. "Zoals met het
beroemde concert in Paradiso,
toen ik achttien nummers heb ge
zongen. Ik heb nooit gezegd: ik
durf niet. Ik sprak met het publiek,
ik maakte contact, ik was vaak leu
ker dan de presentator".
Krant
De titel van haar boek blijft een
geheim. Daar heeft ze een reden
Mary Servaes: 'Mijn man legde eerst een krant op de stoel als er een jour
nalist kwam en zei dan: gaat u nu maar zitten". (foto gpd>
voor: anders gaat een ander ermee
vandoor. Ik begin te schrijven over
de periode toen ik drie jaar was.
Dan ga ik over naar de tijd vanaf
mijn vijfde. Het lelijke is niet weg
geëbd in de loop van de tijd. Ik ben
niet zo'n dom vrouwtje als ze wel
eens dachten. Zolang ik geen pop
petjes op het behang teken, hoeven
ze me niet weg te brengen. Ik
kwam in alle praatprogramma's,
omdat ze dan een hogere kijkdicht
heid haalden. Wacht maar af. Ook
mijn relatie met journalisten komt
in het boek voor. Ik heb nooit laten
merken dat ik zenuwachtig was als
ze me vernederden. Ik heb ooit een
fotograaf bij zijn das gegrepen. Ik
heb ze vaak op bezoek gehad, de
journalisten. Soms legde mijn man
Jo eerst een krant op de stoel. Hij
ging dan voor zo iemand staan en
zei: gaat u nu maar zitten".
'Orpheus' dochter', opera van Michael Ny-
man op een libretto van Gerrit Timmers
door Studio's Onafhankelijk Toneel. Regie:
Mirjam Koen en Gerrit Timmers. Muzikale
leiding: Ernst van Tiel. Gezien in de Rotter
damse Schouwburg op 13 december.
ROTTERDAM - Het verhaal
van Orpheus als uitgangspunt
voor een boek, toneelstuk of ope
ra. De gedachte is niet nieuw en
dus zoekt iedere auteur een nieu
we variatie. Het gevolg is echter
dat ook menige variatie al lang
niet nieuw meer is. In zijn roman
'Klaaglied om Agnes' verplaatste
Marnix Gij sen Orpeus naar het
België van zijn tijd en liet hij hem
tot twee maal toe zijn geliefde
verliezen. Gerrit Timmers ging
voor zijn opera nog verder en
koos niet alleen voor het heden,
maar creëerde bovendien een
volwassen dochter van Orpheus
en liet haar drie maal een dierba
re verliezen.
,Dat kon nog een pruimbaar sce
nario opleveren, maar de vraag
rijst waarom Timmers nog zo
veel andere variaties in één eind-
produkt hgeft samengepropt.
Een onverstoorbaar doorlevende
Euridice is tot daar aan toe, even
als het toekennen van een geheel
nieuwe symboliek aan de op .dit
punt toch al beladen Apollo en
Dionysos. Daaromheen verzon
hij echter een gecompliceerd en
modieus verhaal, dat met de bes
te wil van de wereld niet naver
teld kan worden, en dat ook nog
het een en ander met Afrika te
maken heeft.
Afrika is de hel op aarde, Afrika
is het land waar dood en leven
naast elkaar staan, Afrika is het
geweten van de Europeaan, het
zal allemaal wel waar zijn, maar
theatraal is het flauwekul. Als
Links Mariëlle Vester, rechts Wieger Woudsma, in 'Orpheus'dochter':
...dramateksten van een onvoorstelbare kneuterigheid". (foto Jannes
Timmers zijn geweten belast
voelt, moet hij er als ontwikke
lingswerker heen gaan en zijn
publiek niet lastig vallen met
pretentieus maar uiterst knullig
gedoe dat een welwillende Euro
peaan het schaamrood naar de
kaken jaagt. De semi-Afrikaanse
dansjes in zijn 'opera' en het ove
rige gebeuzel over Afrika ston
den op een niveau dat belédi-
gend was voor de bewoners van
dat werelddeel.
Helaas bleef het daar niet bij,
want alleen hierdoor zou 'Orp
heus' dochter' nog steeds niet
het dieptepunt van het lopende
seizoen zijn geworden. Het erg
ste was dat de voorstelling op al
le punten nog in de steigers leek
te staan, maar wel in zoveel stei
gers,dat er van een professionele
voorstelling nog niet veel te zien
was. Knullige dansjes, een dilet
tantistische acteerstijl en een
overvloed aan 'vondsten' redu
ceerden de voorstelling tot een
soort veredeld schooltoneel.
(Voor regisseurs daarvan is een
reisje naar Rotterdam de moeite
waard: zij kunnen er veel idééën
opdoen).
Van de gezongen Engelse tek
sten en enkele Nederlandse dia
logen was ondanks een grootse
geluidsinstallatie gelukkig nau
welijks iets te verstaan. Zij bie
den soms interessant leesmateri
aal, maar bezitten als dramatek
sten een onvoorstelbare kneute
righeid. De muziek van Michael
Nyman was des te beter'hoor
baar: een drammerig soort 'mini
mal music' die eveneens mini
maal was in variatie en subtili
teit. Al met al een voorstelling
om snel te vergeten, al was het
maar uit consideratie met de me
dewerkenden.
PAUL KORENHOF