Gestolen 'Aardappeleters' typeren vroege Van Gogli Kijk op het oude Egypte 'Twee op de wip' mist elan PODIUMBUK Levendig spel met kleur Een puzzel door Ed v.d. Elsken PAGINA 20 KUNST DINSDAG 13 DECEMBER 1988 Twee op de wip' (Two for the seesaw') van William Gibson. Met: Pleuni Touw en Hugo Metsers. Regie: Jo Dua. Gezien op 10 de cember in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - De term 'echtparen- toneel' is een kwalificatie met ne gatieve bijbetekenis. Je hoort het met regelmaat, als bijvoorbeeld André van den Heuvel en zijn vrouw Kitty Jansen weer eens in een eigen vrije produktie spelen of als het echtpaar Hugo Met- sers-Pleuni Touw samen op treedt. Er zullen ongewijfeld tal van praktische redenen aan te voeren zijn voor het feit, dat deze 'toneelspelende' echtparen hier voor geregeld kieken. Het be zwaar is van artistieke aard. De met regelmaat terugkerende vas te combinaties leiden tot een ze kere mate van verstarrring, waar kennelijk zelfs met vakman schap niet meer doorheen te bre ken valt. De produkties worden daardoor min of meer onderling uitwisselbaar, verrassingen wor den zeldzaam. Resultaat is een voorstelling zonder elan. Hoogstwaarschijnlijk is dat ook het geval met de nieuwste pro duktie van Pleuni Touw en Hugo Metsers. Zij hebben ditmaal voor het bekende 'Twee op de wip' ge kozen. Hoewel misschien geen echt originele keuze, is dit toch beslist een aardig stuk en een herhaling waard. De acteerpres taties zijn eveneens alleszins be hoorlijk, want de twee persona ges van dit stuk worden door Pleuni Touw en Hugo Metsers adequaat en zelfs met een zekere sympathieke warmte tot leven gebracht. Het gaat over de relatie tussen twee mensen die in het reusach- 'De Aardappeleters', een van de drie schilderijen die zijn gestolen uit het Rijksmuseum Kröller-Möller in Otterlo. Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - De Leidse theaters bie den in deze periode voor de kerst nog een reeks toneel- en dans voorstellingen. Floortje Bloem Zoals vorige week al uitvoerig gemeld heeft morgenavond in de Leidse Schouwburg de première plaats van Yvonne Keuls toneel stuk 'Floortje Bloem'. Vanavond is de voorpremière van het stuk, dat het verhaal vertelt van de vrijgevochten Floor, wier vrij heidsdrang uiteindelijk tot hero- ineprostitutie leidt. Zes acteurs spelen in deze door Willem van de Sande Bakhuijzen geregisseerde produktie twaalf rollen. De titel rol wordt gespeeld door Devika Strooker. Ook Jasper de Moor en Liz Snoyink doen mee. Introdans Hoog aangeschreven in de Neder landse balletwereld staat Intro-1 dans I. Dit Arnhemse gezelschap tracht niet zonder succes de be langrijkste dansgroepen, die ons land rijk is, naar de kroon te ste ken. De groep komt donderdag avond naar het theater aan de Oude Vest met een nieuw werk van Tom Wiggers, op basis van de compositie Bal Masqué' van de Nederlandse formatie Flairck. Voorts worden twee balletten, die huischoreograaf Ed Wubbe voor andere gezelschappen maakte, opnieuw uitgebracht. Het betreft 'Cellorganics I en II op muziek van Thomas Demenga Tentoonstelling 'Willem de Fa- mars Testas (1834-1896) Egyp tische reisimpressies', t/m 12 maart 1989, Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, Lei den. LEIDEN Het is een bont gezel schap dat in 1868 een expeditie naar het Nabije Oosten onder neemt. De enige Nederlander in het gezelschap, Willem de Famars Testas (1834-1896), maakte bij deze gelegenheid een aquarel van zich zelf temidden van zijn overwegend Franse reisgenoten. Met een ver groting van deze aquarel begint in het Rijksmuseum van Oudheden de tentoonstelling, gewijd aan het leven en werk van deze kunste naar. Het excentrieke gezelschap, kennelijk vastbesloten om elk ge vaar te trotseren, stelde zichzelf tot doel om de archeologische erfenis van het Nabije Oosten wetenschap pelijk vast te leggen in verslagen, op foto's en in tekeningen. Wan neer men bedenkt dat in minder dan tien jaar tijd al volledig georga niseerde groepsreizen naar Egypte ondernomen werden, dan is de manmoedige uitstraling van dit ge zelschap misschien een tikje naïef. Halverwege de 19e eeuw bevinden wij ons op een breukvlak in de cul tuurgeschiedenis. Eeuwenlang liet de Westeuropese kunstenaar zich inspireren door de Griekse en Ro meinse kunst en sinds Napoleon's reis ook door de Egyptische kunst. Maar nooit eerder kwam hij tot zo'n realistische weergave van de antie ke vormen als in de vorige eeuw. Tegelijkertijd echter boette de in houdelijke kant aan belangstelling in en dat geeft deze kunst vaak een koel en hol karakter. Voor Willem de Famars Testas was de expeditie een unieke kans om "van oriëntalisme doorkneed te ra ken", zoals hij het zelf uitdrukte. In zijn tijd verwachtte men van een jonge kunstenaar dat hij zich, na het doorlopen van een kunstacade mie, zou gaan specialiseren in een of ander genre en het maken van Troebelen bij Londense opera LONDEN (AP) - De Russische re gisseur Joeri Ljoebimov heeft de Koninklijke Opera in Londen ver laten na een ruzie over zijn vertol king van Richard Wagners 'Ring des Nibelungen' met Bernard Hai- tink, muzikaal directeur van het Royal Opera House. Algemeen directeur Jeremy Isa acs van de in Convent Garden ge vestigde opera zei dat het contract met de 70-jarige Ljoebimov was verbroken en dat zijn plaats zou worden ingenomen door de Duit ser Götz Friedrich, die nu voor de Deutsche Opera werkt. Friedrich (58) voerde tussen 1974 en 1976 de complete 'Ring' van Wagner al eens uit in Convent Garden. De 'Ring' is een operacyclus in vier de len over de machtsstrijd tussen de oude Germaanse goden. Haiting kreeg ruzie met Ljoebi mov over diens plannen voor de uitvoering volgend jaar van 'Die Walkure', het tweede deel van de cyclus, en over diens afkeer van ge detailleerde planning van het toe komstige programma. De breuk tussen Haitink en Ljoe bimov kwam niet onverwacht. Eer der dit jaar vochten ze eindeloze ru zies uit over de opvoering van 'Das Rheingold', het eerste deel van de cyclus Toch werd de eerste uitvoe ring op 29 september een groot suc ces en waren de zes voorstellingen die werden gegeven uitverkocht. en Heinz Reber en Schlagerop muziek van D.A.F. en Grauzone. Jeanne d'Arc Een toneelklassieker van het eer ste plan. Zo kan zonder enige overdrijving Bernard Shaws Je anne d'Arc' worden gekarakteri seerd. John van de Rest heeft het er op gewaagd deze klassieker als vrije produktie uit te brengen met een bezetting, die herinnerin gen oproept aan toneeltijden van weleer. Op de lijst van medewet kers prijken de namen van o.a. Henk van Ulsen, Will van Seist en Tom van Beek. De titelrol wordt gespeeld door Josine van Dal- sum. In een eerder in deze kolom men afgedrukte recensie is in al- een studiereis gold als de methode bij uitstek om de opleiding te vol tooien. Toch is de keuze van Wil lem de Famars Testas voor het ori ëntalisme opmerkelijk. Hoewel de oriëntaliserende stijl in Frankrijk en Engeland reeds lang wortel ge schoten had, vinden we er in Ne derland nauwelijks sporen van te rug. In feite is Willem de Famars Testas de enige Nederlander ge weest, die deze stijl zijn levenlang trouw is gebleven. Hoewel de expedities waaraan de ze kunstenaar in 1858-1860 en 1868 deelnam vooral gericht waren op de Faraoïsche kunst en architec tuur, werd er ook onderzoek ver richt naar de Islamitische bescha ving. Hij maakte er tekeningen en aquarellen voor wetenschappelij ke doeleinden en uit deze bron kon hij gedurende de rest van zijn loop baan putten. Met elementen uit dit werk, naar de natuur getekende objecten, die hij stuk voor stuk ooit met eigen ogen aanschouwd had, componeerde hij oosterse straatscènes en taferelen aan het Egyptische hof. Zo illu streerde hij onder meer Theophile Gautiers' 'Le roman de l£ monie' uit 1860 met talrijke tekeningen, die ook in de tentoonstelling zijn opgenomen. Willem de Famars Testas was in de vorige eeuw een gerespecteerd kunstenaar, maar in Nederland vond zijn oriëntaliserende stijl geen aftrek. Hij vestigde zich dan ook in Brussel, waar onder invloed van Frankrijk meer liefhebbers voor zijn kunst te vinden waren. gemene zin waardering voor de acteerprestaties tot uiting ge bracht. Vooral was er lof voor Paul Röttger, die de rol van Ka- rel VII met grote precisie ver tolkt. Reden genoeg om de voor stelling zaterdagavond in de Leidse Schouwburg te gaan zien. TIG De Leidse toneelvereniging 'Tot Ieders Genoegen' staat maan dagavond op de planken van de schouwburg met het door Bern- hard Bruinhof geschreven pret- stuk 'Familie is ook niet alles'. Lachen dus om allerlei verwikke lingen, in het keurslijf van de ko medie gevat door Gé van Haa- ren, die de regie voert. Net als de tentoonstelling belicht ook het boek 'Willem de Famars Testas, Reischetsen uit Egypte, 1858-1860' het leven en werk van deze kunstenaar, zij het op een heel andere manier. Voor zowel het boek als de tentoonstelling wordt de basis gevormd door de dagboe ken en brieven, die de kunstenaar gedurende zijn verblijf in Egypte schreef. Maar in de tentoonstelling ligt het accent op de conclusies die het documentatiemateriaal ople vert en het werk van de kunste naar, terwijl in het boek veel meer zijn persoonlijke belevingswereld centraal staat. Op boeiende wijze is door de auteur Gary Schwartz een uiterst prettig leesbare compilatie van de brief- en dagboekfragmen ten gemaakt, gebaseerd op het door Maarten Raven (conservator van de Egyptische afdeling van het museum), verzamelde en bewerkte materiaal. De tentoonstelling en het boek vul len elkaar uitstekend aan en samen werpen zij een licht op de kunste naar Willem de Famars Testas, zijn werk en tal van 19e eeuwse cul tuurverschijnselen, zoals het rei zen en de geboorte van de archeo logische wetenschap. Een illustra tie van een boeiende episode uit de cultuurgeschiedenis. Gary Schwartz en Maarten Rave, Wil lem de Famars Testas, Reisschetsen uit Egypte, verschenen bij SDU-uit- geverij, geïllustreerd, deels in kleur, 232 p., prijs 35,-. LISETTE OOMEN Robin Hood Als familievoorstelling brengt 'De Voorziening' uit Groningen volgende week dinsdagavond 'Robin Hood en de zeven dwer gen'. Een voorstelling, gebaseerd op de in Engeland populaire 'Christmas Pantomimes', waar in het vrijwel steeds gaat over de strijd tussen goed en kwaad. Een feeëriek geheel geplaatst in een omlijsting van muziek, zang en dans. In 'Robin Hood en de zeven dwergen' beleeft Robin Hood in zijn strijd tegen prins Jan en diens soldaten spannende avon turen. Mooie muziek, kleurrijke kostuums en 'wonderbaarlijke' trucs moeten het (theater)plezier verhogen. Ook in de Leidse Schouwburg. Temperaments Het LAK haalt woensdag- en donderdagavond een dansvoor stelling in huis. Het gaat om een choreografie van de Mexicaan José Besprosvany, die ooit heeft gedanst bij Béjarts befaamde Ballet van de Twintigste Eeuw. Zijn werk houdt volgens de pro grammatoelichting het midden tussen moderne en klassieke dans en doet denken aan muzikale composities: de verschillende partijen zijn strikt vastgelegd, maar er is plaats voor veel vrij heid in de combinatie van de partijen. Besprosvany's 'Tempe raments' heeft als uitgangspunt 'De Vier Temperamenten', een compositie van Paul Hindemith en het ballet dat Balanchine daarop maakte. Twee dansers en twee danseressen belichten in drie delen verschillendse aspec ten van vier persoonlijkheidsty pen: het melancholische, het san guinische, het cholerische en het flegmatische. Carrousel De theatergroep Carroussél komt DEN HAAG (ANP/GPD) - Vincent van Gogh schilderde vele 'weefge touwen' en zijn obsessie voor 'zon nebloemen' uitte zich in verschil lende perioden van zijn leven. De 'Aardappeleters', een van de drie werken die zijn gestolen uit het Rijksmuseum Króller Möller, stamt echter uit een korte en inten se periode van boerenschilderin- gen in april en mei 1885. Het is ove rigens niet meer of minder dan de eerste fase tot het definitieve doek, dat begin mei in datzelfde jaar ont stond en dat zich nu in het Amster damse Rijksmuseum van Gogh be vindt. De 'Aardappeleters' uit Otterlo zijn geschilderd op een doek dat op een paneel is geplakt. De definitie ve versie in Amsterdam is alleen op doek geschilderd. Het paneel van Kröller-Müller is bovendien anders van afmeting (72 x 93 cm) dan dat in Amsterdam (81,5 x 114,5 cm), ter wijl in de opstelling van de 'Vijf vrijdag- en zaterdagavond naar het LAK met een voorstelling, waaraan de literatuur ten grondslag ligt. Uitgangspunt voor '1'Amour la mort' vormden de romans 'Les enfants terrïbles' en 'l'Aigle a deux tetes' van Jean Cocteau. In het ene geval gaat het om een broer en een zuster, die zich na de dood van hun moeder opsluiten in hun eigen fantasie wereld, waarin ze ook anderen meesleuren, in het andere geval betreft het een romantisch melo drama, waarin een koningin een heftige liefdesrelatie heeft met een revolutionair. Beide verha len hebben een catastrofale wen ding, door Caroussel omgezet in een voorstelling 'balancerend op de grens van ktisch en melodra- Scrooge Mar ley De Leidse toneelvereniging Im perium brengt in de week voor kerst een aantal voorstellingen van 'Scrooge Marley' naar het overbekende verhaal van Char les Dickens. De voorstellingen, onder regie van Ans Alting, zijn in Imperium eigen Microtheater. De data: 17,18,20,21,23 en 24 de cember. Alle voorstellingen, be halve die van 18 december, be ginnen om 20.30 v-ur. Het aan- vangsuur op 18 december is 15.00 Hoofdstuk apart Piet Bambergen en Rudi Falken- hagen zijn geen onbekenden in de wereld van het toneel en het amusement. Het tweetal staat za terdagavond op de planken van de Leiderdorpse Muzenhof. Bei den worden geacht het door Sey mour Blicker geschreven blijspel ,'n Hoofdstuk Apart' te dragen en het zal vooral dank zij hun be kendheid en populariteit te dan ken zijn als de zaal vol loopt. Een stuk voor pretzoékers, dat staat vast. personen aan de maaltijd', zoals van Gogh het werk doopte, ook een aantal variaties zijn aan te wijzen. Van Gogh noemde het werk waaraan hij bezig was nu weer 'boeren rond een schaal aardappe len' en dan weer 'dat geval van die boeren rond een schotel aardappe len'. Van de afzonderlijke figuren op de beide schilderijen bestaan reeksen aparte voorstudies en van Gogh maakte ook een aantal lithos van het boerengezelschap dat hem in zijn Nuenense dagen zo fasci neerde en zou leiden tot het belang rijkste werk dat hij in die periode voortbracht. "Er is geen werk waar hij zo vaak en zo uitvoerig over geschreven heeft als dit", aldus Jan Hulsker in zijn 'Van Gogh en zyn weg'. En aan zijn zuster Willemien schrijft Vin cent nog twee jaar na het ontstaan ervan: "Wat ik van mijn eigen werk denk, is dat het schilderen van de boeren die aardappels eten, wat ik in Nuenen maakte, apres tout het beste is dat ik maakte". Waarschijnlijk doelde van Gogh op het doek dat zich nog steeds in het Amsterdamse museum be vindt. Want het is op deze versie dat Jan Hulsker in zijn recente standaardwerk het meest de aan dacht vestigt. Het museum op de Hoge Veluwe werd in juni dit jaar, tijdens de fina lewedstrijd van het Europees kam pioenschap voetbal, ook al het slachtoffer van diefstal. Toen werd een schilderij gestolen van Charley Toorop. Naast 'De Aardappeleters' zijn er uit het museum op de Hoge Velu we nog twee werken van. Van Gogh gestolen. Het zijn 'Het weversinte rieur' en 'Uitgebloeide zonnebloe men'. Wegens de enorme bekend heid worden deze drie doeken door kenners onverkoopbaar geacht. De gezamenlijke waarde wordt ge schat op honderd miljoen gulden. tige New York wat steun bij el kaar zoeken. Hij verzorgt haar, als zij last van haar maagzweer heeft. Doet ie dat alleen uit on baatzuchtige liefde voor haar? Zoekt hij hiermee compensatie voor zijn eigen afhankelijkheid van anderen, of wil hij zich mis schien op de een of andere ma nier tegenover zijn ex-vrouw be wijzen? Na al het wel en wee in zo'n relatie gaat het tenslotte mis, omdat hij geen echte keuze kan maken. Waarom is 'Twee op de wip' dan toch niet echt aangrijpend ge worden? Dat moet met dat 'echt- parentoneel' te maken hebben. Onwillekeurig vervallen Hugo Metsers eri Pleuni Touw in een soort routine, en blijken niet bij machte elkaar tot een nieuwe uit daging te inspireren. Een hele sterke regisseur had eventueel nog iets kunnen bereiken, maar helaas heeft Jo Dua hier duide lijk gefaald. Al die automatis men, die zo'n vast koppel in de loop der jaren ontwikkelt, heeft hij ten onrechte ongemoeid gela ten. Pleuni Touw kan meer, Hugo Metsers kan meer - als ze samen spelen, komt dat er blijkbaar niet meer uit. Wat ze doen, is zoals ge zegd niet slecht. Maar het blijft allemaal teveel aan de opper vlakte, waardoor die beroemde vonk die op het publiek moet overslaan, ontbreekt. Hopelijk laten ze elkaar na deze produktie op artistiek gebied een tijdje los. Zo zwaar wegen die praktische voordelen van 'echtparentoneel' nou toch ook weer niet?! WIJNAND ZEILSTRA. Expositie met werk van Maurice van Tellin- gen en Maurice Joosten, t/m 30 december. Galerie Stelling, Burgsteeg 14, Leiden. Ge- j opend: wo. t/m zo. van 12-18 uur. LEIDEN - Toevallig heten ze al- j lebei Maurice, werken ze dit jaar j beide aan de Rijksacademie in i Amsterdam en exposeren ze sa men bij Stelling abstract werk op zowel groot als klein formaat. Daarmee houden de overeen komsten op, want de schilderij en, die Maurice van Tellingen maakt, staan geheel op zichzelf, terwijl de beelden van Maurice Joosten ondanks de abstracte vorm naar het oorspronkelijke gegeven verwijzen. Maurice van Tellingen varieert binnen een duidelijk compositie schema met min of meer geome trische vormen. Bij deze herha ling is niet zozeer van belang wat er afgebeeld is, maar hoe het is afgeeeld; het kleurgebruik, kleurstellingen, de verflaag en de penseelstreek. Op afstand zie je gekleurde vlakken, een verfhuid, die de suggestie wekt dat alleen het oppervlak van het schilderij een rol speelt. Van dichtbij ech ter, verraden kleine sporen verf dat de uiteindelijke kleur het re sultaat is van een proces van af wegen tot de juiste verhouding ontstaat. De behandeling van in de schilderijen van Van Tellin gen herinnert sterk aan het werk van Rob van Koningsbruggen. In plaats van een glad opper vlak, strakke contourlijnen of monochrome partijen wordt men in de zeer bescheiden en de monumentale doeken gecon- fronteérd met een levendig spel van vorm en kleur en het materi aal. Deze levendigheid staat een esthetisch kleurgebruik soms in de weg, maar een van de grote schilderijen met een opvallend donkere toon, waarin de dunner opgebrachte verflaag sommige partijen subtiel laat oplichten, kon mij helemaal overtuigen. De kracht van Tellingens werk is de uitnodiging om die verschillen de muances te ontdekken. Maurice Joosten gebruikt als materiaal voor zijn beelden pla ten staal die door de golvende be weging met water in verband kunnen worden gebracht. De vorm van de twee stukken uit de serie 'Waterland' ontstond na studies van het Noordhollandse landschap. Door groepering van losse elementen geeft Joosten in beide werken op verschillende schaal vorm aan zijn idee van het landschap. De overzichtelijk ex positie van Maurice van Tellin gen en Maurice Joosten geeft een helder beeld van de essentie in beider werk. NANCY STOOP Mime-prijs AMSTERDAM (ANP) - De aan moedigingsprijs voor het schrijven van een mime-stuk 1988 van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst is toegekend aan Cecile van Deursen en Sandra Macrander. Zij delen de 5.000 gulden waaruit de prijs bestaat. Het duo krijgt de prijs voor hun kleine doch veel belovende pro duktie 'Gratias', aldus een advies commissie die bestond uit Hans Bosch, Karina Holla en Tjerk Ris- selada. In het juryrapport staat ver der onder meer dat Sandra en Ceci le een zeer eigenzinnige voorstel ling van mime, dans en zang maak ten. 'De ontdekking van Japan' "Japan is een puzzel, niet een mysterie. Een mysterie is mist, ongrijpbaar, uitzichtloos. Een puzzel kan opgelost worden". Zo omschrijft Ed van der Elsken het fenomeen Japan in de tek- stappendix van zijn onlangs ver schenen fotoboek. In deze schit terende uitgave van Fragment Uitgevérij is dertig jaar fotogra feren in Japan door Ed van der Elsken bijeengebracht. De ^3-jarige fotograaf werd tij dens de vijftien reizen, die hij sinds 1959 naar dit land maakte, gefascineerd door de gruwelijke tragedie, die onder dit volk schuil gaat: een "inwendige tweeslachtigheid van een volk dat vast wil houden aan vaak hoogstaande, oude morele waar den en dat tegelijkertijd de mo derne, snelle, oppervlakkige consumptiemaatschappij wordt ingejaagd". De foto's leveren een beeld van Japan op, dat ondanks de groei ende publieke belangstelling voor dit land, bij velen nog onbe kend zal zijn. Grote steden, span ning, de zelfkant van de samenle ving, dynamiek, verval en men selijke emotie zijn de sleutel woorden voor het werk van Ed van der Elsken. Zijn donkere zwart/wit afdrukken zijn in dit boek van optimale kwaliteit en komen uitstekend tot hun recht door de weloverwogen vormge ving. Vooral de collage-achtige opzet van een groot aantal pagi na's is erg geslaagd. Hier springt direkt in het oog wat de foto's ge meen hebben: eenzelfde soort compositie, een bepaalde stem ming of een overeenkomst in thema. Deze pagina's komen op de lezer af alsof hij zich zelf door de straten van Tokyo, Kyoto of Osaka begeeft, een effect dat ook de fotograaf beoogd moet heb ben met het gebruik van een groothoeklens en de vaak radica le afsnijding van het beeldvlak. Van der Elsken trekt zelf een dui delijke scheiding tussen het vroege werk uit de jaren 1959-60 en zijn latere foto's, waarmee hij ons een blik op het moderne, he dendaagse Japan gunt. Achterin het boek neemt hij een catalogus met alle foto's op, waarmee hij de lezer belangrijke contextinfor matie verschaft. Tot slot is het boek voorzien van een tekstap- pendix, "Ratatouille Japonica", een toegift van de fotograaf met veel documentatie en talrijke tips voor de beginnende Japan- reiziger. Wie voor dit boek eens rustig de tijd neemt, ontdekt een kant van Japan die verrast, soms schok- keert, maar meestal ontroert. Als Japan een puzzel is, dan heeft Ed Man amuseert agent met zijn viool in politiepost, e to's, die Ed van der Elsken in Japan maakte. van der Elsken met dit boek een groot aantal puzzelstukjes op de juiste plaats weten te leggen. LISETTE OOMEN 'De ontdekking van Japan', door Ed va der Elsken, Fragment Uitgeverij, 176 p. tekstappendix, gebonden 120,-. Expositie De Famars Testas in 'Oudheden'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 20