Verdeeldheid Afrikaners bij herdenken 'grote trek' MONSTERPAREN. DAT IS LOPEN OP VOORDEEL. Reportage Boeren halen na 150 jaar ossewagens weer van stal Extraatje deze maand voor hervormde predikanten Traditioneel rond deze tijd in de Bijenkorf: monsterparen damesschoenen. Het zijn meestal kleine maten, maar er zit van alles tussen. Dus is 't voor iedereen de moeite waard om te kijken en voordelig te kopen. BIJ DE BIJENKORF BEN JE BETER AF MAANDAG 12 DECEMBER 1988 Deze week wordt in Zuidafrika de 150-ste verjaardag van de 'Grote Trek' herdacht. Al maanden geleden werd er een begin gemaakt met de voorbereidingen en sinds september trekken vanuit heel het land ossewagens op in de richting van de hoofdstad Pretoria. Het hoogte punt van de festiviteiten rond deze 'Nieuwe Trek' moet op 16 december - de dag van de legendarische Slag bij Bloedrivier - plaatsvinden, wanneer president Pieter Willem Botha het Afrikaner-volk toespreekt bij het Voortrekkersmonument iets buiten de hoofdstad. door Ruud de Wit Hoewel de herdenking van de Trek - die tussen 1835 en 1850 duizenden Nederlands-sprekende Boeren uit de Kaapprovincie naar het beloof de land van de Transvaal en de Oranje Vrijstaat deed trekken - vooral een manifestatie had moe ten worden van Afrikaner-eenheid, is daar maar weinig van terecht ge komen. Want de politieke tegenstellin gen in het blank-Afrikaner-kamp tussen de regerende Nationale Par tij van president Botha en de Con servatieve Partij van Andries Treurnicht die de afgelopen weken nadrukkelijker dan ooit te voren zichtbaar werden bij de pijnlijke apartheidsincidenten in Boksburg en andere Transvaalse gemeenten, weerspiegelen zich ook bij de festi viteiten rond de herdenking van de Grote Trek. "Toen Maritz bij het 'laager' aankwam - of wat daarvan was overgebleven - stroomde er tussen de planken van de ossewagens nog bloed. Tussen de lijken van de kin deren haalde hij het stoffelijk over schot te voorschijn van Marita Prinsloo, met 23 assegaai-steken in haar hart. Dit is een duur land. Dit is zeker het duurste land, dat een volk ooit kan bezitten. Want het is inder daad gekocht met de lijken van kin deren. Wie kan zich een edeler koop middel voorstellen dan kinderlij ken, de hoop van morgen! Welk een grotere liefde kan men in zijn hart dragen als de eigen identiteit is ge kocht met de tranen en de lijken van kinderen en vrouwen! Daarom heeft niemand in de we reld en niemand binnen de grenzen van Zuidafrika het recht om deze bloedgrond, deze grond van tra Ook vrouwen vochten mee om hun bezittingen en kinderen te beschermen tegen aanvallen van zwarte 'wilden'. nen, weg te geven vanwege partij politieke bedoelingen. Wij zijn geen barbaren of racisten die de grond van andere volkeren of rassen wil len hebben, wij willen de tranen- grond van onze mensen hebben. Het is ons eigendom en we zullen dat niet opgeven". Terwijl de regen op de ont vangsthal bij het Bloedrivier-mo nument in Natal neerplenst, laten een duizendtal - voor het overgrote deel in khaki-geklede aanhangers van de Afrikaner Weerstandsbewe ging (AWB) - met ingehouden adem het historische relaas van hun 'volksleider' Eugene Terre'B lanche over zich heen komen. Het is 10 oktober, Krugerdag, en de AWB heeft bezitgenomen van deze 'heilige' Afrikaner-grond, waar op 16 december 1838 zo'n 470 Trek kers kwamen te staan tegenover een overmacht van 12.000 Zulu- krijgers. Afgrijselijk De gebeurtenissen van die dag, die nu bekend staat als de 'Dag van de Gelofte', zijn ook in menig Neder lands geschiedenisboek van de eer ste helft van deze eeuw terechtge komen, zoals de namen van be roemde Trekkers als Andries Pret- orius, Hendrik en Andries Potgie ter, Gert Maritz, Piet Retief en Louis Trichardt lange tijd in Ne derland gemeengoed waren. De Boeren hadden zich de avond ervoor teruggetrokken in hun 'laager' - een gesloten cirkel van os sewagens - en op een afstand wachtten de Zulu's var» koning Dingaan ongeduldig tot de zon op kwam. Zodra de eerste zonnestra len doorbraken, zetten de Zulu- krijgers, uitgerust met hun schil den en assegaaien, de aanval in, maar onder leiding van 'generaal' Pretorius werden de horden steeds weer door de Voortrekkers teruge slagen, totdat ze op de vlucht sloe gen. Het bloedbad moet afgrijselijk zijn geweest. Minstens 3000 Zulu's vonden de dood, terwijl aan de kant van de Trekkers slechts drie gewonden waren te betreuren. De Ncome-rivier moet die dag rood hebben gezien van het Zulu-bloed en heet sinsdien Bloedrivier. En volgens de overlevering zouden boeren nog tot in deze eeuw bij het ploegen op de botten en schedels zijn gestoten van de duizenden Zulu's die hier een roemloos einde vonden. Begenadigd Hoe afschuwelijk zijn opvattingen voor velen ook zijn, Eugene Terre- 'Blanche is een begenadigd spre ker. In het hele spectrum van de Zuidafrikaanse politiek heeft hij wat dat betreft maar een evenknie en dat is dominee Allan Boesak, zijn grote tegenstrever. Als er een blanke in Zuidafrika is die de kleurrijke en vooral bloedige ge schiedenis van de Afrikaner en de Trekboer in het bijzonder - on der woorden kan brengen, is het deze Terre'Blanche, die met veel speeksel en zweet de grimmige slagvelden van de strijd tussen Boeren en "swartmense" weer weet op te roepen. Terre'Blanche is naar Bloedri vier gekomen om het vertrek van een 'AWB-ossewagen' in te luiden. Op dezelfde dag zullen nog 15 van zulke ossewagens uit verschillende plaatsen in Zuidafrika in de rich ting van Pretoria vertrekken als onderdeel van de herdenkings-fes- tiviteiten van de ultra-rechtse Afri kaner Volks wag. Een artistieke impressie van de Grote Trek. De harde tocht van Nederlandstalige boeren naar het 'beloofde land van Transvaal en Oranje Vrijstaat, vond 150 jaar geleden een tragische climax in de legendarische Slag bij Bloedrivier, waarbij duizenden zulu's werden gedood. enige jaren tussen de 12.000 en 15.000 Boeren over haast onbe gaanbaar terrein in de richting van de huidige provincies Transvaal, de Oranje Vrijstaat en Noord-Natal dreven. Door het afschaffen van de slavernij in 1833 door het Britse be stuur van de Kaap waren zij hun belangrijkste financiële 'bezit', de landarbeiders kwijt geraakt en al dus aan de rand van armoede ge bracht. Verder voelde menig blanke Boere-familie door de overbegra- zing van de weidevelden en de ge ringe mogelijkheden in de Kaap voor de ontginning van nieuwe landbouwgronden zich ook ge dwongen om alles bij elkaar te pak ken, op de ossewagens te laden en het avontuur aan te gaan op zoek naar een nieuw, hen door God be loofd paradijs. Uitverkoren Over deze Trek bestaan vele verha len en vele meningen. Voor kriti sche historici was het vooral een plundertocht, waarbij de oorspron kelijke zwarte bewoners van de nieuw-ontdekte gebieden het moesten ontgelden. Maar er zijn er ook - en het zal niemand verbazen dat zij in Afrikaner-kringen moe ten worden gezocht - die de Voor trekkers nog steeds beschouwen als God's uitverkoren strijders te gen zowel de tyrannie van het Brit se imperium als het heidendom van de 'swart volkeren'. Het kan niet ontkend worden, dat de Voortrekkers met hun be perkte middelen immense fysieke prestaties hebben geleverd. Het terrein waarover gereisd werd, was vaak ontoegankelijk en gevaren in de vorm van honger, uitputting, vreemde ziekten, wilde dieren en de altijd aanwezige dreiging van vijandige zwarte stammen stelden hoge eisen aan de Trekkers, waar voor ze, zoals Terre'Blanche dat noemt, duur betaald hebben. Maar men kan evenmin negeren dat de Trek van de simpele, vaak ongeletterde calvinistische Boeren tevens het begin vormde van de di recte confrontatie tussen blank en zwart, waarvan de gevolgen in de gedaante van de apartheid tot'op de dag van vandaag zichtbaar zijn gebleven. Ironisch genoeg is het juist die apartheid die bij de herdenking van de Grote Trek deze week de be langrijkste oorzaak is geworden voor de verdeeldheid onder de Afrikaners. Een verdeeldheid die er overigens ook al bestond tijdens de Trek zelf, want de Voortrekkers zochten niet alleen de confrontatie met Zulu's, de Matabele's en de Xhosa's, maar lagen ook herhaal delijk met elkaar overhoop. Was dat niet over routes die gevolgd moesten worden, dan was het wel over "de ware interpretatie" van een bijbeltekst, de bijbelvastheid van een dominee, de persoon van de militaire commandant of de plaats waar een nieuw; dorp moest worden gesticht. Spanningen Vandaar dat het, zeker tegen de achtergrond van de recente span ningen tussen de ultra-rechtse Afrikaners van Treurnicht en Ter re'Blanche en de meer gematigde aanhangers van de verschillende Botha's, niet verbazingwekkend is, dat dié verdeeldheid ook manifest is geworden- bij de 150ste verjaar dag van de Grote Trek. Want behal ve de hierboven genoemde trek van de Afrikaner Volks wag met de leus "Op trek na ons eie", hebben ook de gematigde Afrikaners er van alles aan gedaan om de herden king van de Trek onder de banier van de Federasie van Afrikaanse Kultuurvereeniginge (FAK) tot een succes te maken. En zo kan het gebeuren dat beide groepen, die zich de ware nazaten van de Voortrekkers noemen, in aparte ossewagens de afgelopen maanden door heel het land zijn ge trokken op weg naar het Voortrek kersmonument te Pretoria. Omdat de 'officiële' trek van de FAK reeds dit Voortrekkersmonument had gereserveerd voor de periode van 10 tot en met 16 december, moest de Volkswag-trek zich moeten be perken tot een intocht in Pretoria op 9 december. Op de farm Don- kerhoek vieren zij deze week op een eigen, aparte wijze hun feest met traditionele boere-activiteiten als het bakken van vetkoek, koesis ters, pannekoeken, potjiekos, het bereiden van boereworst en vooral het eten daarvan bij de 'braai'. Hoe men het ook wendt of keert, ondanks alle festiviteiten rond het Voortrekkersmonument en de farm Donkerhoek, ondanks alle klederdrachten, baardgroei-com- petities, ossewagens en boere-spel- letjes, boere-dansen en -orkest- competities, heeft professor P. S. de Jongh van de universiteit van de Westkaap geheel en al gelijk, wan neer hij zegt dat de herdenking van de 150ste verjaardag van de Grote Trek in de eerste plaats de ver deeldheid onder de Afrikaners zelf heeft bevestigd. Nationalisme Een andere professor, Sampie Ter- reblanche van de universiteit van Stellenbosch wees verder op het gevaar van Afrikaner nationalisme, dat gemakkelijk bij zo'n herden king de kop kan opsteken, net zoals dat bij de eeuwherdenking in 1938 het geval was: "Als de Grote Trek al herdacht moet worden, laat dat gebeuren in alle nederigheid en met veel gevoel voor historische verhoudingen". En de zwarte meerderheid van Zuidafrika? Hoe kijkt zij naar deze zoveelste manifestatie van blank- Afrikaner suprematie? Voor de co lumnist van het dagblad The Star, Jon Qwelane heeft "de glorificatie van de Grote Trek slechts tot doel om het blanke racisme te verster ken". Hij daagt de regering-Botha dan ook uit om 16 december een andere naam te geven, namelijk die van 'Nationale dag van Verzoe ning'. "Pas daarna kunnen er", al dus Qwelane, "betekenisvole stap pen worden gezet om fouten uit het verleden te herstellen in de vorm van een solide multi-raciale toe komst". Gezien de racistisch revival in rechts-Afrikaner kringen van de af gelopen maanden en de tweeslach tige houding van de regering-Bo tha, moet worden gevreesd, dat zo'n toekomstperspectief voorlo pig nog wel even op zich zal laten wachten. Met gepaste trots benadrukt de bebaarde 'volksleider' dat deze "krakebeen-wagen" van de AWB de enige is die niet door de traditio nele 16 ossen wordt getrokken, maar door vrijwilligers: "Wij willen daarmee illustreren, dat het uitein delijk de onverschrokkenheid van onze mannen, vrouwen en kinde ren is geweest, die ervoor heeft ge zorgd dat de Afrikaner zijn eigen land kreeg". Onzekerheid In de blank-Zuidafrikaanse ge schiedenis neemt de Grote Trek een dominante plaats in; net zo be langrijk als de landing van Jan van Riebeeck in de Kaap in 1652 of de Boere-oorlogen tussen 1899 en 1902, die overigens het directe ge volg waren van de Trek. Hoewel de Trek officieel wordt herdacht op de dag van de Slag aan de Bloedrivier, was hij al in 1835 begonnen, toen kleine groepen Ne derlands-sprekende boeren in de Zuid- en Oost-Kaap hun veelal schamele behuizingen achter zich lieten en in hun ossewagens naar de uitgestrekte verten ten noorden van de Oranje Rivier trokken. Aan deze volksverhuizing lag een aantal oorzaken ten grondslag. De belangrijkste was ongetwijfeld de onzekerheid van de Boeren over hun toekomst, die enerzijds werd bedreigd door de Britse overheer sing van de Kaap en anderzijds al les te maken had met talrijke con frontaties tussen hen en de zwarte Xhosa's. Behalve deze bedreigde veilig heid waren er ook de economische oorzaken, die over een periode van Andries Treurnicht (foto afp> De Gereformeerde Kerken in Nederland hebben de Wereld raad van Kerken gevraagd on derzoek te doen naar 'de recht matige plaats van homofielen in de kerk'. Ze hebben de indruk dat maar weinig van de ruim 300 lid-kerken van de Wereldraad de 'hoognodige bezinning op homo seksualiteit' hebben ter hand ge- "Wij als kerk ervaren, dat ho moseksualiteit binnen het kerke lijk leven tot de brandende vraagstukken van onze tijd moet worden gerekend", schrijft dr. A. Kruyswijk, secretaris 'Oecume ne buitenland', in zijn brief naar Genève. "Waar homofilie be spreekbaar wordt gemaakt, blijkt niet alleen het aantal ho mofielen veel groter dan ooit werd gedacht, maar ontstaat ook inzicht in diepe eenzaamheid en nood en hunkering naar recht vaardige erkenning". Burgerlijk ongehoorzaam. Of burgerlijke ongehoorzaam heid een verantwoorde politieke actie is, is een vraag die mensen zelf moeten beantwoorden. Maar de kerken zullen zich niet van hen mogen distantiëren. Dat schrijft een commissie van de Raad van Kerken in Nederland in een rapport getiteld 'Hier sta ik'. De raad heeft het rapport met grote instemming aanvaard. De commissie van zeven leden stond onder leiding van de secre taris van de Raad van Kerken, ds. W. R. van der Zee. Het stuk is be doeld als 'handreiking voor ge sprek in de kerken over burger lijke ongehoorzaamheid'. De Basisbeweging van kriti sche groepen en gemeenten in Nederland vroeg de Raad van Kerken zes jaar geleden om een uitspraak over burgerlijke onge hoorzaamheid. Ze wilde dat de raad bij de regering zou pleiten voor een wettelijke regeling voor weigeraars van 'defensiebelas ting'. De raad wees dat voorstel af en stelde een commissie in die een 'pastoraal geschrift' over burgerlijke ongehoorzaamheid moest maken. Kerken, zegt de commissie in haar nota, moeten niet te gemak kelijk denken dat mensen die tot daden van burgerlijke ongehoor zaamheid (willen) overgaan, bij zondere pastorale aandacht no dig hebben. "Men zou minstens ook kunnen zeggen dat er grote pastorale aandacht moet zijn voor christenen die zich kri tiekloos neerleggen bij de huidi ge orde". Meevaller Hervormde predikanten krij gen vóór het eind van dit jaar een extraatje van f850. De raad voor de predikantspensioenen keert dit bedrag uit omdat de herbezet ting, waarvoor de predikanten in navolging van de kerkelijke me dewerkers via arbeidstijdverkor ting hebben ingeleverd, niet mo gelijk is. Het ingeleverde bedrag is in eerste instantie gebruikt om de vut-leeftijd van 63 naar 62 te brengen. Daarna bleef nog vol doende over voor het extraatje. De part-timers krijgen een aan gepast bedrag. Kinderbijbels. Als gevolg van 'verouderde theologische in zichten' geven schrijvers van kinderbijbels meermalen een ne gatief beeld van joodse persona ges in hun verhalen. Dat is een conclusie van G. Buddingh' in zijn rapport 'Kinderbijbels en an ti-joodse beeldvorming'. Buddingh', vroeger leraar Ne derlands aan een pedagogische academie in Dordrecht, heeft ne gentien kinderbijbels onder zocht en veel voorbeelden ge vonden van vooroordelen tegen jodendom en joden, vooral ten aanzien van de joodse leiders uit Christus' tijd. Auteurs geven er soms blijk van geen inzicht te hebben in de verbondenheid van godsdienst, land en samenleving in het jodendom. Soms worden zelfs essentiële gegevens uit het authentieke bijbelverhaal over het hoofd gezien. Wel ziet Buddingh' verbete ring in moderne kinderbijbels. Daar bestaat meer aandacht voor het joodse verband in bijbelver halen. Hij adviseert de schrijvers dat zij zich bij him uitleg zo min mogelijk laten beïnvloeden door latere theologische en ideologi sche opvattingen. En waar schuwt het Oude Testament niet te interpreteren uit het Nieuwe, dus uit het kader waarin de fi guur van Christus centraal staat. Joodse reactie. De voorlich tingscampagne op scholen en tv over aids legt veel te weinig na druk op de verheven waarden van seksualiteit, vindt de ortho doxe rabbijn L. van de Kamp. In het Nieuw Israëlitisch Weekblad schrijft hij dat het bijbrengen van deze waarden de beste bood schap is om aids te voorkomen. De rabbijn pleit vopr grote be hoedzaamheid en zorgvuldig heid in de voorlichting. "De voorlichting zoals zij nu is, kan juist stimulerend werken. Zo neemt het aantal risicodragers toe en verbreedt de campagne het probleem". Het is volgens rabbijn Van de Kamp beter, de voorlichting duidelijk aan het adres van de risicogroepen te richten. Baptisten Naar aanleiding van de bericht geving over een studiedag van de werkgroep 'Ruimte' in het blad 'De Christen' van de Unie van Baptistengemeenten heeft de predikant H. G. de Winkel uit Dieren zich teruggetrokken als eindredacteur van dat blad. Volgens de andere redactiele den was de studiedag van deze groepering binnen het Neder landse baptisme gewoon 'nieuws', en dat moest een plaats hebben in het officiële orgaan van de Unie. De Winkel daarte genover heeft bezwaren tegen berichten over "groepen die zich onder ons gaan bewegen en die niet via besluitvorming in ge meente of Unie tot stand ko- Doel van de werkgroep 'Ruim te' is, onderwerpen aan de orde te stellen die binnen de Unie tot nu toe nauwelijks bespreekbaar waren, zoals ethische vraagstuk ken. Ook wil de groep meedoen aan het bezinningsproces in de kerken voor gerechtigheid, vre de en behoud van de schepping. De algemene vergadering van de Unie vroeg de werkgroep haar activiteiten te stoppen. Deson danks hield deze eind vorige maand een openbare studiedag. Unie-voorzitter ds. A. de Vries vipdt het 'verdrietig en bedenke lijk', dat de werkgroep het ver zoek van de algemene vergade ring negeert. "Hierdoor wordt het haast onmogelijk met elkaar nog in gesprek te komen". "De algemene vergadering heeft zich bereid getoond deze actuele the ma's bespreekbaar te maken. Dat zal gebeuren binnen het ka der van de Unie, niét op particu lier initiatief'. Hervormde Kerk: beroepen te Groningen voor vrijzinnig her vormden (deelwerk) mevrouw C. J. Furnee Scheveningen ('Bosch en Duin'), te Rijssen H. Harkema Onstwedde; aangenomen naar Muiderberg ('Samen op weg') mevrouw J. van der Veen Wa- denoijen (Geld.); bedankt voor Delft W. Wagter Rijnsburg. Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Oegstgeest (deel werk) kandidaat G. J. de Bruin Nieuwveen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt: aangeno men naar Oosterwolde (Fr.) kan didaat D. J. van Diggele Graf horst. Christelijke Gerefor meerde Kerken: aangenomen naar 's Gravenzande W. Kok Baarn. Gereformeerde Ge meenten: beroepen te Hoog- eveen A. Bac Bodegraven; be dankt voor 's Gravenzande L. Blok Nunspeet, voor Rhenen Chr. van der Poel Yerseke, voor Westkapelle J. C. Weststrate 's Gravenpolder. Leiden. Morgenochtend kwart voor 9 besteedt de KRO- radio in de kerkelijke jubriek 'Ruimte' aandacht aan de ope ning vanmiddag door minister Brinkman van de nieuwe studio van 'Moker' (Media Overleg Ker ken in Rijnland en de Bollen streek). Deze studio is onderge bracht in het diakonale centrum 'De Bakkery' aan de Oude Rijn in Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2