Allure sleutelwoord voor ontwikkelin gen bij station Kantoren en bedrijfspanden mogen weer opvallen DONDERDAG 8 DECEMBER 1988 LEIDEN Burgerlijke Stand LEIDEN Geboren: Mike zv. J.F.X. Montanus en A.P.M. van Westerop, Johanna Marijke dv. C.M. lehr en C. Schaal-tehr. Niels Diederick Arie zv. D.A. Boon en G.M.A. Mannes, Karima dv. M. Abba en L. Tahiri, Natacha dv. J. de Roode en E.M. Holmes. Wouter Johannes Comelis zv. H.LP. Breepoel en M.W.C.A. Ooms. Nicky zv. N. van den Dop en J.S.C. de Wit. Jesse zv. B. van Dijk en C. Wetselaar. Comelis zv. J. van der Plas en L. van der Plas, Jalal zv. M. Ofiqaili en K. Sabeg. Lennart Alexander zv. M.L Reijndorp en C.H.M. Hen- dnks, Melanie dv. P B. Onderwater en J.J. van Duijvenbode, Robin Theodorus Adrianus zv. P.P.C.M. de Haas en H M. Hogervorst, Lysan- ne Joanne Sui dv. T.C. Chang en P.K.J. van Nieuwaal. Mart Leenderl zv. H.L van der Plas en M.H. van Duijvenbode. Jessica Marjolein dv. J.S.C.G.N.M. Verhagen en H.C.M. van Raak. Floris Willem Joost zv. F. Vletter en W.R. Sip, Iris dv. J.N. van Duijn en E.J. den Hollander. Christopher Leonard Timothy Saint-John Huntley zv. N.M. White. Evelien dv. S. Vos en M.C. van Roon. Melvin zv. PJ. de Kuyper en J.G.M. van Zandvoort. Saadia dv. N. Madtoug en H. Bensaid. Pascal zv. J.A.C. van Rooden en C.C. Semp. Filosofie "Aan de Stationsweg staan bij voorbeeld acht nieuwe abri's en er is er nog geen één kapot. Die staan er nu drie weken en dat valt ons alles mee. Bij de vroegere bushokjes was dat wel anders", zegt chef rayondienst C. Zweeg- man van de NZH. Hij onder houdt het contact met de firma Publex die de bushokjes in Lei den sinds kort beheert. Zweegman heeft dezelfde overtuiging als Publex. Die komt erop neer dat wanneer de abri's goed worden onderhouden en er mooi blijven uitzien, het vanda lisme zal verminderen. Die filo sofie heeft Publex ook laten vast leggen in het contract dat met de gemeente Leiden is afgesloten. Zij heeft zich verplicht om on middellijk schade te herstellen en graffiti te verwijderen. Alles mooi en wel, maar wat komt daarvan in de praktijk te recht? Er zijn wel meer bedrijven die mooie toezeggingen hebben gedaan maar er uiteindelijk niets van terecht brachten. Eerst zien en dan geloven. Nu zijn er kort geleden twee abri's totaal vernield. Afgelopen zondag werd het hokje aan het Noordeindeplein aan barrels ge slagen. Alle ruiten waren ver nield. Schade: het lieve som metje van 2000 gulden. Maandag middag waren mensen van Pu blex bezig om de schade te her stellen. Op dinsdagochtend ston den de passagiers weer kurk droog op hun bus te wachten. Afgelopen maandag ramde een bus van Centraal Nederland per ongeluk het hokje tegenover de Digros aan de Langegracht. Vlak voor de halte stond een auto geparkeerd de draai die de chauffeur moest maken was te scherp was. De bus tikte het wachthuisje aan, wat net genoeg was om het ding totaal te ontzet ten. Het huisje is verwijderd en vandaag komt er een nieuwe. Conclusie is dat Publex tot nog toe zich aan de belofte houdt. Ook voor graffiti geldt dat het vaak binnen 24 uur is opge ruimd. De schoonmaakploeg zorgt verder voor schone frisse hokjes. Voor zover Zweegman het kan overzien, werkt het systeem van Publex tot dusver goed: "Als een van onze chauffeurs constateert dat een abri's ondergekladderd is, dan geven we dat door aan de technische dienst van Publex of aan de gemeente. Elke keer wer den de hokjes gerepareerd". Tot dezelde conclusie komt Kuzee van gemeentelijke afde ling verkeer en vervoer. "We hebben tot nog toe geen klagen. Alles wat we doorgeven wordt verwerkt. Ik denk dat de ge meente tevreden kan zijn". Ook Kuzee is van mening dat de filo sofie van Publex werkt. "Als er gens ruiten zijn ingeslagen en het wordt niet opgeruimd, dan denkt de volgende: dan kan ik de. rest van de ruiten er ook nog wel uit slaan". Maar volgens Kuzee is de han delwijze van Publex voor een deel ook uit eigenbelang te ver klaren. "Zij betalen alles uit de opbrengsten van advertenties. Door goed en schoon straatmeu- bilair aan te bieden halen ze de adverteerders binnen. Het mes snijdt dus aan twee kanten". Een staalconstructie tussen Object Het is rood, geel en blauw, het kronkelt zich vervaarlijk om hoog en het wordt in de top ge vangen door een stalen ring. We hebben het over het 16 meter ho ge stalen object dat sinds deze week het pleintje tussen de 'sta len' woningen in de Stevenshof opfleurt. Het gevaarte is deze week met een enorme kraan op de plaats van bestemming neer gezet. De constructie, ontworpen door de architect van de wonin gen (Fons Verheijen), bestaat uit drie stalen buizen met een dia meter van 21 centimeter. Vanaf een betonnen voetstuk slingeren die buizen zich als limonade- rietjes omhoog, zonder elkaar te raken. Pas in de top van het ob ject zijn de buizen door een sta len ring verbonden, alsof een ringwerper hier zijn kunsten heeft vertoond. Een stalen span- kabel trekt de constructie nog iets naar omlaag zodat het stalen object er van elke kant anders uit ziet. Om te voorkomen dat de bui zen bij een flinke bries zullen tril len als een rietje is halverwege de staalconstructie nog een stalen bint gelegd. Die raakt alle drie de buizen en zorgt er voor dat een onbeweeglijke constructie ont staat. De drie omhoog kronkelende stalen buizen zijn geschilderd in fel rood, geel en blauw. Deze kleuren komen overeen met die 'ht. (foto Loeit Zuyderdoin) van de fietsenhekjes die voor de woningen staan. De huizen zelf zijn voornamelijk opgetrokken uit witte en grijze plaatstaal zo dat de kleurrijke buizencon structie fel afsteekt bij de wo ningbouw. Het stalen object steekt boven dien met kop en schouders bo ven de circa 8 meter hoge wonin gen uit Zo is het wijkje met de stalen woningen al van verre te zien. Dat mag best: het mooiste stuk van de Stevenshof is im mers wel een herkenningspunt waard. De realisering van het ob ject heeft de gemeente zo'n 35.000 gulden gekost. Op donderdag 15 december zal wethouder Tesselaar de wijk met 116 'stalen' woningen officieel openen. kante hoeklocatie mag verwach ten. Glazen gevels Het Leidse bio-science-park (achter de Plesmanlaan) is een lo catie waar-het succes van onderne mingen iets meer vertaald is in op merkelijke architectuur. Geen wonder. Hightech-bedrijven zijn natuurlijk bij uitstek bedrijven die vertrouwen in de toekomst dienen uit te stralen. Onlangs werd bij voorbeeld het nieuwe onderkomen geopend van de Infotheek Groep aan de Einsteinweg, een Leids be drijf, met als belangrijkste activi teit de vérkoop en begeleiding van computersystemen aan bedrijven en instellingen. De onderneming is succesvol, groeit snel, is toekomstgericht en wil dat kennelijk weten ook. Tien jaar geleden zou een dergelijk be drijf waarschijnlijk nog zijn intrek hebben genomen in een onooglijke bedrijfshal of een onopvallend bakstenen gebouw. Nu heeft men gekozen voor een bedrijfspand met een opmerkelijk front bestaande uit een glanzende glazen driehoek (ontwerp bureau Van Veldhoven Partners uit Den Haag). De opvallende entree vertoont enige gelijkenis met het glazen ui terlijk van het distributiecentrum van Mexx aan de Rooseveltstraat (het voormalige Adler-gebouw). De gekantelde glazen kubus die dit be drijfspand kenmerkt is bij geen Leidenaar onopgemerkt gebleven. Zeker niet in de avonduren als in de loze ruimte talloze kleine licht jes branden. Het opvallende pand, van de hand van de Leidse archi tect Hans Bik, beantwoordt onge twijfeld aan de vraag van Mexx naar een gebouw met een eigen identiteit. Het was jarenlang een droom van architecten om gebouwen te ontwerpen met volledig uit glas op getrokken gevels. Nu de techniek zover is voortgeschreden dat dit feitelijk geen probleem meer is, schieten de glazen gebouwen dan ook als paddestoelen uit de grond. Glasarchitectuur staat eigenlijk als geen andere bouwstijl synoniem voor jong, succesvol en dyna misch. Projectontwikkelaars springen daarop uiteraard handig in. Vandaar dat de jongste bouw plannen voor het Schuttersveld en andere bedrijfslocaties vooral ge bouwen tonen met grote glazen ge veloppervlakken waarin de blauwe lucht of de vlucht der vogels wordt weerkaatst. Cosmetica 'Slagroomarchitectuur', noemen de Haagse architecten Jan Splinter en Art Nieuwpoort deze verkoop- plaatjes van projectontwikkelaars. Volgens Splinter gaat het om 'poe nige prenten, gebaseerd op goed koop Veronica-achtig succes': "Er zijn al ontwikkelaars die architec ten een vast draagsysteem aanbie den en vragen daar alleen nog maar een gevel omheen te tekenen. Dan moet je als architect wel je toe vlucht nemen tot gekantelde gla- LEIDEN - Het Stations plein en omgeving krijgt al lure. Althans, dat is de be doeling van het Leidse col lege van burgemeester en wethouders. Als het aan het gemeentebestuur ligt verrij zen voor het jaar 2000 rond het nieuw te bouwen station torenhoge gebouwen met woningen, kantoren, win kels. recreatiemogelijkhe den (een bioscoop), horeca en een hotel die de kwaliteit moeten uitstralen die van een regionaal functioneren de stad als Leiden mag wor den verwacht. door Jan Rijsdam Allure, dat is het sleutelwoord als het gaat om stadsontwikkeling in de jaren negentig. Wonen in hoog bouw is niet langer taboe. Kanto ren en bedrijfspanden mogen weer opvallen. Projectontwikkeling is niet langer een vies woord. Het kan verkeren... Er was een tijd, zo'n jaar of tien geleden, dat een torenflat uit den boze was en projectontwikke laars hooghartig de deur werd ge wezen. Een kantoorgebouw en al les wat met economisch succes te maken had moest zo onopvallend en verhullend mogelijk zijn. Klein schaligheid was troef. De afgelopen jaren is het tij dui delijk gekeerd. Kennelijk geïnspi reerd door tv-series als Dallas en Dynasty wint het wonen in luxe ap partementen in torenhoge woonge bouwen terrein en trekken steeds meer Nederlandse ondernemers beroemde architecten aan om con troversiële gebouwen te ontwer pen die de grootsheid en het succes van hun onderneming uitstralen. Meest markante voorbeeld is wel het hoofdkantoor van de Neder landse Middenstandsbank, in Am sterdam Zuid-oost, dat door de grillige, organische vormen gelij kenis vertoont met een heus sprookjeskasteel. Andere onderne mingen willen juist met strakke, spiegelende gebouwen (het hoofd kantoor van de Rabobank in Utrecht) hun grootsheid en ver trouwen in de toekomst uitstralen. Manhattan-style In Leiden zijn dus de omgeving van het station, het Schuttersveld en het bio-science-park de aange wezen locaties waar we econo misch succes vertaald zullen zien in oogstrelende architectuur. De folders schreeuwden het enkele ja ren geleden al uit: 'Kantoorarchi tectuur in Manhattan-style op het historische Schuttersveld'. Fraaie 'artist-impressions' van lokkende gevels moesten ondernemers, die nog in een oud of onopvallend on derkomen waren gehuisvest, dui delijk maken dat ze echt op de ver keerde weg waren en ook naar een eerste klas locatie, zijnde het Schuttersveld, moesten verhuizen als ze goede zaken wilden doen. Na alle mooie verhalen kwam de feitelijke ontwikkeling van het ge bied slechts traag op g^ng. En hoe wel het Schuttersveld nu langzaam maar zeker voller begint te raken, lijkt het nog steeds niet erg op de Manhattan-skyline die we kennen uit flitsende Amerikaanse televi sie-series. De tobberige jaren ze ventig trend heeft vooralsnog de overhand. De gebouwen van de NBBS, het Kantorenhuis en van Basis/Pica lijken allemaal een beetje op elkaar (een bakstenen doos, nostalgisch, goedkoop) en hebben vooral gemeen dat ze fanta sieloos en saai zijn. Alleen het hoofdpostkantoor van de PTT en het bankgebouw van de NMB ste ken daar op dit moment fris en de gelijk bij af. Wat de nabije toekomst betreft ziet het er nog niet veel beter uit. Het luxe hotel annex business-cen ter, waarvan de bouw onlangs is begonnen, op de hoek Schutters- veldweg/Schipholweg, lijkt ook al een gemiste kans. Het complex met veel glazen geveloppervlak ken wordt te laag, is te ingetogen en ontbeert elke vorm van monu mentaliteit die je juist op zo'n mar- Het gebouwencomplex van de architecten Architect Hans Bik voor zijn Mexx-gebouw aan de Nieuwpoort (links) en Splinter dat door de Rooseveltstraat. De gekantelde glazen kubus met oorspronkelijke benadering gunstig uit de toon valt bij talloze lichtjes is bij geen Leidenaar onopgemerkt de bedrijfsgebouwen die de afgelopen jaren zoal zijn gebleven. (foto pr) neergezet op Leidse bedrijfslocaties, (foto wim Dijkman) Een van de jongste Leidse plannen: een nieuw gebouw voor het Flowercenter (ontwerp Paul van Oerle) met veel 'glas waarin de blauwe hemel weerkaatst. Dit gebouw, in de vorm van een tulp, komt er niet nu het Flowercenter besloten heeft zich op het Schuttersveld te vestigen. p*) zen kubussen of driehoekige en trees om een gebouw nog enige ex pressie mee te geven". Splinter noemt de glazen gevel van het Mexx-gebouw dan ook "een soort cosmetica, geschoeid op Ameri kaanse leest". Volgens de Haagse architecten, die ook in Leiden actief zijn, ont breekt het projectontwikkelaars veelal aan de intentie om een stuk je kwaliteit te leveren. Het tweetal zet zich daarom af tegen de 'fabri kantengebouwen', waarbij in feite de glasfabrikant bepaalt hoe de ge vel van een gebouw er komt uit te Nieuwpoort en Splinter ontwier pen voor het Leidse bioscience park een bedrijfsgebouwencom plex dat tot stand kwam in samen werking met de Hollandse Ontwik kelingsmaatschappij, de Maat schappij Industriële Projekten en De Raad Bouw. Uitgangspunt was een gebouw met de mogelijkheid voor een wisselend gebruik van kantoor- en bedrijfsruimtes. De kern van het complex wordt daar om gevormd door twee hoge ge metselde muren, uitgevoerd in ro de baksteen, waartussen zich een lange doorgaande hal bevindt. De ze met glas overkapte hal fungeert als een soort kapstok waaraan aam weerszijden de kantoor-, bedrijfs- en installatieruimtes zijn opgehan gen. Omdat het gebouw een eigen identiteit moet uitstralen en opval lend moet zijn, is de gevel van het kantorenblok uitgevoerd als een spiegelende zwarte glazen doos. De gevel van de bedrijfshal is van een zeer glad en glanzend aluminium en het installatieblok uitgevoerd in een kleurige paneelbeplating. Door de centrale hal en de daaraan opgehangen bouwdelen is een af wisselend en tegelijkertijd samen hangend geheel ontstaan waarbij de toegepaste glasgevels meer zijn dan alleen een modieus omhulsel. Het gebouwencomplex van Nieuwpoort en Splinter valt dan ook in gunstige zin uit de toon bij andere bedrijfsgebouwen omdat er een oorspronkelijker benadering aan ten grondslag ligt Voor de kantorenontwikkeling op het Schuttersveld geldt juist het De glanzende glazen driehoek in het gebouw van de Infotheekgroep aan de Einsteinweg, een succesvolle onderneming. Gezien de opmerkelijke vormgeving van het nieuwe bedrijfspand wil men dat weten ook. (foto Loek Zuyderduin) omgekeerde: De meeste gebouwen die er nu staan missen een eigen (tijds) gezicht en hebben niet de uitstraling die het gemeentebe stuur zo graag ziet gerealiseerd op deze (top)locatie. Vermoedelijk is het de tegenvallende belangstel ling voor het Schuttersveld die de gemeente weinig kritisch heeft ge maakt ten opzichte van de huisves ting van bedrijven die zich er vesti gen. Het streven is er immers op ge richt het Schuttersveld zo snel mo gelijk vol te krijgen met grote en nieuwe ondernemingen waarbij de vraag naar architectonische kwali teit op de achtergrond verdwijnt. De conclusie is dan ook gerecht vaardigd dat gemeentebestuurders zich onvoldoende realiseren dat het succes van de bedrijfslocaties niet zo zeer afhankelijk is van de mooie leuzen waarmee ze gepro moot worden als wel van de kwali teit van het vestigingsmilieu die mede bepaald wordt door de vorm geving van de reeds gebouwde en nog te realiseren bedrijfspanden. Ontwikkelaars Hoe moet het nu verder met de ontwikkeling van die Leidse allu re? Om gestalte te geven aan haar grootse plannen heeft de gemeente Leiden zich geschaard in de rij van steden die hun heil zoeken in de 'public-private-partnership', een samenwerking tussen overheid, beleggers en projectontwikke laars, waarbij het geld om alle mooie plannen te verwezenlijken voornamelijk van de beleggers moet komen. De projectgroep die zich bezig houdt met de ontwikkeling van het Stationsgebied heeft drie project ontwikkelaars gevraagd met plan nen te komen. Het gaat om MAB Projectontwikkeling bv uit Den Haag, MABON (Maatschappij Bouwontwikkeling Nederland) uit Rijswijk en de projectontwikke lingsgroep van de Amro-bank uit Amsterdam. De plannen van de drie moeten in februari klaar zijn waarna de vier deelnemers aan de projectgroep (de gemeente, de NS, het AZL en de NZH) uit maken met wie ze in zee gaan. De drie projectontwikkelaars zijn gekozen op grond van hun er varing met grote projecten elders in het land. Zo heeft de Amro re centelijk bijgedragen aan centrum ontwikkelingen in Hoofddorp, Amersfoort en Zwolle is de Mabon betrokken bij een groot binnenstadsproject in Den Haag en onlangs ingeschakeld bij de ont wikkeling van de IJ-oevers in Am sterdam. De MAB is betrokken bij de ontwikkeling van het stadscen trum van Zoetermeer en Eindho ven, by Babylon in Den Haag, by het stijlvolle winkelcentrum La Vie in Utrecht en bij het Hallenpro ject in Parys. Krijgt Leiden dan toch nog inter nationale allure? Directeur R. van Rooijen van het bureau Metrum, dat de coördinatie van het project verzorgt, zegt die veelgehoorde vraag op te vatten als een sein om de ontwikkelaars op het goede spoor te zetten. Of dat klinkende namen zal opleveren? Van Rooij en: "De architectenkeuze is de vrij heid van de ontwikkelaar. Elke prikkel in die richting zal hen er ho pelijk toe bewegen zich te beijve ren om goede architecten in te schakelen. "Maar die zullen ze niet in Amerika of Duitsland zoeken. We moeten natuurlijk wel de po tentie van Leiden in het oog hou den. Leiden hoeft niet te concurre ren met Londen of Parijs". Voor wat het architectonische aspect betreft mogen we nog geen al te hoge verwachtingen hebben van de plannen die in februari op tafel zullen liggen, zo deelt Van Rooijen mee. "In februari gaat het primair om de stedebouwkundige invulling van het gebied, de toe komstige verkeersstructuur en het exploitatieplaatje. De architectoni sche detaillering komt in een later stadium aan de orde". Monstrueus De gemeenteraad heeft zich voorgenomen in elk stadium van de planvorming de vinger aan de pols te houden. Het PvdA-raadslid Geradts heeft er evenwel een hard hoofd in of de raad in staat zal zyn wezenlijke invloed uit te oefenen. Te vrezen valt dat de belangrijkste participanten van de eerste tot de laatste fase vooral oog zullen heb ben voor de economische compo nent. Projectontwikkelaars en be leggers zijn immers nog steeds uit op rendement. De nieuwbakken wethouder Van der Molen van ruimtelijke ordening heeft het er dan ook zichtbaar moeilijk mee de commercie te integreren in de stadsplanning. Het grootste gevaar dat loert is dat het Stationsgebied uiteindelijk ten prooi zal vallen aan een mon strueuze schaalvergroting. Daar om zijn de eerste stappen die nu ge zet worden van wezenlijk belang voor de vraag of de wethouder haar gereserveerdheid weet om te zet ten in het verkrijgen van niet alleen een optimaal stedebouwkundig en economisch haalbaar plan, maar vooral in het verkrijgen van een evenwichtig plan waarvan de men selijke maat en architectonische kwaliteit een wezenlijk onderdeel uit maken. Toegegeven: Leiden is geen we reldstad. Maar het nieuwe elan waarnaar veel Nederlandse steden koortsachtig op zoek zijn hoeft zich niet te beperken tot Amsterdam, Rotterdam of Maastricht. In de vi sie van de gemeente moeten reizi gers die straks uit het nieuw ge bouwde station Leiden komen worden geconfronteerd met een vi tale city waarin zich een (on)Leidse dynamiek weerspiegelt. Of dat lukt...? Zo rond het jaar 2000, als de ontwikkeling van het stationsge bied een eind op streek is, zullen we dat zeker weten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 15