Oogst nu het nog dag is' 'Kerken weten te veel over God' 'Tot Zwolle zat ik te trillen van ZATERDAG 3 DECEMBER 1988 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 13 Onderzoek naar situatie in 'gelovig Rusland' AALSMEER (GPD) - „Als het tij gunstig is, moetje ervan pro fiteren. Zelf acht ik het denk baar dat de huidige ontwikke ling in de Sovjetunie zich niet op deze wijze zal voortzetten. Gorbatsjov zou in de toekomst te maken kunnen krijgen met grotere weerstanden en dan zou hij gas moeten terugne men. Alleen blijft de vraag, wanneer dat zou gebeuren. Omdat we dit in het Westen niet weten, moet je nu hande lend optreden. Uit bijbels per spectief zeg ik ook: oogst ter wijl het nog dag is. Dus is het opschieten geblazen". Hendrik Koekkoek hoopt er vol gend voorjaar bij te zijn, als een de legatie van ,Christian Solidarity In ternational' (CSI) naar de Sovjetu nie gaat om te zien hoe het er voor staat met kerken en gelovigen. Het was voor het eerst, dat een wester se christelijke instantie toestem ming kreeg voor onderzoek ter plaatse van de situatie in .gelovig Rusland'. Twee maanden lang mo gen vertegenwoordigers van CSI er vrijelijk rondgaan. Volgens zaken man Koekkoek, voorzitter van de Nederlandse afdeling van CSI, zal de delegatie zich niet uitsluitend in en rond Moskou ophouden. Ook het platteland in het Europese deel van de Sovjetunie staat op het pro gramma. Dit is het resultaat van een be zoek in de voorbije zomer van een CSI-vertegenwoordiging onder aanvoering van het Amerikaanse congreslid Frank Wolf (republi kein). Hij had bij die gelegenheid een gesprek met de minister van godsdienstzaken, Konstantin Chartsjev. „Onze mensen hebben toen weinig kunnen doen voor ver volgde christenen die nog gevan gen worden gehouden. Wel werd van Russische kant gevraagd waar de bijbels uit het Westen bleven. Dat was niet aan dovemansoren ge zegd". Er mogen nu in eerste instantie 500.000 exemplaren van het Nieu we Testament en de Psalmen in heel Rusland worden verspreid. Koekkoek: „Wij kregen de verze kering, dat we er zelf op mogen toe zien dat de bijbels op hun plaats komen. Daarmee kun je voorko men, dat ze op de zwarte markt worden verhandeld of dat er wc- papier van wordt gemaakt". Hij verwacht dat de CSI-delega- tie in het voorjaar naar Moskou zal afreizen, „want dan zal ook de eer ste vrachtwagen met bijbels rich ting Sovjetunie gaan". Vanuit Mos kou worden de zending dan naar het platteland getransporteerd, waar de meeste christenen geen ei gen bijbel hebben. Overigens zal het versturen door een zendingsorganisatie gebeuren. De boeken worden gedrukt in de Verenigde Staten. Koekkoek: "En dan moeten we vlug handelen. De openheid in de Sovjetunie is snel komen opzetten. Zo rap als 't geko men is kan de klok ook worden te ruggezet, door welke invloeden ook. Er is geen absolute garantie. Maar natuurlijk zijn we er dank baar voor dat de bijbel er nu mag binnenkomen". AMSTERDAM (GPD) - „Ik leefde in het sfeertje van het fundamenta lisme, met al die zekerheden. Toen ik ontdekte dat zoiets niks voor mij was, was dat een enorme schok. Het is één van de draaipunten in mijn leven geweest". Kees van Zweden: een paar jaar is hij evangelist geweest. Hij riep mensen op zich te .bekeren tot Je zus'. Over zo'n oproep is hij nu ver bijsterd. „Zeker, ik geloof in God, maar ik weet alleen veel minder dan vroe ger. Ik wéét eigenlijk niks meer omtrent God. Ik kan niets meer met zekerheid over Hem zeggen. We moeten op zoek naar een God die van al onze beelden is ontdaan. De God die vanaf de kansel wordt verkondigd is er ook niet meer. We moeten leven alsof we alleen zijn". Zegt Van Zweden, die journalist is bij 'Trouw' (opiniepagina) en over zijn geestelijke ontwikkeling een boekje schreef: ,De wereld die zich omkeerde', uitgegeven door Kok in Kampen. Zijn levensgevoel heeft ook veel te maken met gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Zoals het bombardement op Den Helder, dat hij als jongen (geboren in 1929) meemaakte. De gevangenschap van zijn vader, die via het concen tratiekamp Vught uiteindelijk in een cel in Kleef belandde. En dan Auschwitz en Hiroshima. Voor Van Zweden bestaan er geen .gods wonderen' meer. Zijn vader kwam in Kleef bijna van honger om. „Wat is dat voor een God die iemand een paar kor sten 'brood toewerpt en dan weer verder laat hongeren". Hij heeft het treinkaartje waarmee zijn vader van Kleef naar Nijmegen reisde, al tijd bewaard. En over Auschwitz: „Dat is hét grote struikelblok voor mij geworden, hoewel je ook Ver dun of Stalingrad ervoor in de plaats kunt zetten. Als God onver schillig staat tegenover Auschwitz, hoef ik Hem niet te kennen". Het zijn in zijn gevoel de grote zwarte gaten in de geschiedenis. Vlag De geschiedenis van de oorlog is ook vol van wonderbaarlijke ont snappingen. Dat heeft, volgens Van Zweden, niets te maken met .godswonderen'. Toen zijn vader na gevangenschap uit Duitsland uitgemergeld thuiskwam, werd dat als een wonder ervaren. „Dat moet God gedaan hebben, zo werd ge zegd. Nu zeg ik dat zo niet meer". Dat hij fulltime evangelisatiewerk heeft gedaan, had te maken met de dood van zijn vader in 1952. Hij was ervan overtuigd, toen hij zijn vader op diens sterfbed zag, dat het Gods plan was dat hij evangelist zou wor den. "In 1952 wist ik dat mijn vader voor mij had gebeden. Hoe wist ik dat? Ik had het aan God gevraagd en Hij gaf mij antwoord met een in nerlijke zekerheid die eigen is aan alle religie. Religie is eigenmachti ge interpretatie van innerlijke erva ring. Ik had zélf een religieuze vlag geplant op mijn diepste ervarin gen". Van Zweden meent, dat het «pro bleem Auschwitz' voor het eerst in 1755 in de geschiedenis van de theologie opduikt. In dat jaar werd Lissabon door een zware aardbe ving getroffen. Het was de dag van Allerzielen, stampvolle kerken. „Men zag dat jong en oud, goed en slecht, op één hoop werden ge veegd". In het gesprek herhaalt hij de punten, waarover hij rept in zijn boekje en die hem langzaam deden veranderen. „De religie als mystie ke ervaringswereld ging eraan. De ontdekking van de zwarte gaten in de geschiedenis waarin God afwe zig was". Offensief Van Zweden van gereformeer den huize zegt er geen traumati sche ervaringen van te hebben overgehouden. Evenmin ziet hij om in wrok. Het heeft voor hem al lemaal bevrijdend gewerkt. Ook zet hij zich niet af tegen de kerk. Maar: „Ik denk wel dat de kerk met een soort exegetisch offensief eens door die materie heen moet en de godsbeelden moet afschudden. De kerken weten te veel over God, door de eeuwen heen". Op de man af: is er voor hem nog leven na de dood? „Die vraag vind ik fout. Een christen hoopt tegen beter weten in. Misschien mag je die hoop hebben op basis van Je zus Christus. Ik vind het onver standig gezwets dat te gaan invul len. We wéten het gewoon niet". Ziet hij God nog als Schepper van deze aarde? „Zo denk ik niet meer, hoewel het me niet loslaat. Als gelovige sta ik ruggelings tegen het atheïsme aan. Alleen, de atheïst kijkt de leegte in, ziet het allemaal als toeval. Ik kijk wel de andere kant op". Over de godsdienstige situatie: „Kijk, de Sovjetunie is een heel groot land. Als ergens in een dorp een samenkomst van gelovigen door de politie wordt verstoord wat in het verleden vaak is gebeurd dan vindt men nü dat ze te ver zijn gegaan. Van hogerhand wordt dan wel opgetreden. Maar voordat zoiets tot allerlei niveaus is doorge drongen, gebeuren er nog genoeg dingen waarvan je je afvraagt hoe dat mogelijk is". Diplomatie 'Christian Solidarity International' is een beweging die nu elf jaar be staat en die ontstond uit een grote demonstratie van protestanten en rooms-katholieken in Zürich tegen het gevangen houden van een Rus sisch baptistenpredikant. Blijk baar maakte deze betoging in Mos kou nogal indruk, want twee maan den later was de man vrij. Hij woont alweer enkele jaren in Ame rika. CSI zet zich in voor vervolgde christenen in de hele wereld, hoe wel de organisatie zich aanvanke lijk op de Sovjetunie richtte. Inter nationaal voorzitter is de Zwitserse predikant Hans-Jung Stückelber- ger. CSI heeft al menige aktie on dernomen om gevangenen vrij te krijgen en tal van advocaten ge stuurd voor juridische bijstand in rechtszaken. Koekkoek: „De stille diplomatie van deze rechtskundigen blijft niet zonder succes. We zijn echt mon diaal bezig". Uit de hele wereld krijgt CSI langs allerlei kanalen in formatie over de situatie van chris tenen in landen waar democratie nog ver te zoeken is. Over de Sov jetunie, Roemenië en Nicaragua, waar CSI-vertegenwoordigers per soonlijk zijn geweest, zijn rappor ten uitgebracht. HENDRIK KOEKKOEK ...dankbaar, maar je weet „Volgend jaar staat Zuidafrika mend verblijf in de Sovjetunie zul- Ik ben erg benieuwd hoe het dage- >p ons programma. Over ons ko- len we ook een rapport publiceren. lijks leven daar is en vooral welke mogelijkheden er op dit ogenblik voor christenen zijn". Kees van Zweden ...boekje zijn geloofservaringen... (toto gpd> In Putten stapte ik in de treinr Het was druk, maar ik vond nog een plaatsje naast een oude dame. Tegenover mij zat haar man. Naast hem een jon getje van een jaar of negen. Aan de andere kant van het pad een man, een vrouw en nog drie jonge kinderen. Ze hoorden kennelijk allemaal bij elkaar". "Ik pakte een boek en ging zit ten lezen. Toen de trein Harder wijk naderde, begonnen de oma en de moeder tassen, jas sen en kinderen te verzamelen. Oma vertelde mij dat ze naar de Flevohof gingen. "Wat leuk", zei ik meelevend, "en het is vandaag juist zulk mooi weer". De trein stopte. De vrouwen, zwaar beladen, verdwenen richting uitgang. Als laatste stond de vader op. In het voor bijgaan zei hij tegen mij: "U kunt beter de bijbel lezen, dat bouwt meer op". Een kolossale woede beving mij. Ik kon niets terug zeggen, de man was al verdwenen". Tot Zwolle zat mevrouw N. L. Buurma te trillen van drift, vertelt ze in het vrijzinnig-her vormde blad 'Kerk en Wereld', waarvan zij redactielid is. Het boekje dat ze in die trein las, was 'Out of Africa' van Karen Blixen. "Heel mooi". Over de man die haar zo abrupt aansprak: "Laat hij op z'n vrije dag collecteren vpor een christelijk pretpark in plaats van wereldse vermaken najagen en inbreuk maken op de privacy van medeburgers. Denkt hij nu echt dat het gebod 'ga heen en verkondig het evan gelie' zo simpeltjes vervuld kan worden? Mijn privacy was ge schonden. Ik was voor die man een object, een bord dat hij ge bruikte om er zijn eigen vroom heid op te plakken". Mevrouw Buurma voelde ook schaamte. "Dat een mede christen zich zo gedraagt, is on verdraaglijk. Het is geen recla me voor het geloof als gelovi gen er zo nonchalant mee om springen. En deze man is geen eenling. Voorgangers en evan gelisten die mensen aansporen hun medemensen zo te benade ren, mogen zich Spreuken 26 vers 6 wel realiseren: Wie een boodschap zendt door een dwaas, kapt zich de voeten af en drinkt onheil in". Vleespotten "Eens waren het Russische jo den die uit de getto's van dat tsarenrijk als pioniers wegtrok ken om het fundament te leggen voor ivat later Israël werd. Het zionisme wist vooral bij de jon gere generatie een onblusbaar verlangen naar Jeruzalem te wekken. Maar vandaag de dag trekken de joden die Rusland uit mogen, vanuit hun eerste pleisterplaats in het Westen (Wenen) niet naar Jeruzalem". "Zij kiezen de vleespotten van Amerika boven het harde bestaan in Israël zelf. Hen drijft niet meer het verlangen naar het land dat de Eeuwige eens aan Zijn volk gaf, laat staan dat zij de grond willen kussen van het land, dat door de Eeuwige Zelf is bestemd voor Israëls toe komst". Dr. J. van der Linden uit Amersfoort in het gerefor meerd 'Centraal Weekblad'. "Diep tragisch blijft het dat het aantal Russische joden dat, komend in het Westen, niet doorreist naar Jeruzalem, toe neemt en voorkeur geeft aan Amerika of een van de andere westerse landen. O zeker, er zijn uitzonderingen. Maar dat zijn de sterkste figuren. Hun voorbeeld heeft onvoldoende trekkracht. De dringend nood zakelijke versterking van Is raëls gelederen komt niet opda gen". Van der Linden herinnert eraan wat de Russische joden hebben doorgemaakt. "Zij gingen niet ten onder aan de holocaust, maar moesten de verschrikkin gen van de Stalin-tijd door staan. De aanslagen op de jood se cultuur en traditie hebben het joodse geloof bij velen on dermijnd. De echte zionisten gingen naar Jeruzalem zodra ze een kans kregen. Die achterble ven, dag aan dag levend onder communistische propaganda, verloren vaak het besef van hun joodse opdracht en de diepe zin van Israëls volksbestaan. Ze gingen gemengde huwelijken aan en bleven zitten of zochten de idealen van de moderne we reld". Wat is die diepe zin van Is raëls volksbestaan dan wel? Van der Linden: "Volk van de Eeuwige te zijn, levend voor Zijn aangezicht". Trouw In 'Hervormd Weekblad' van de Confessionele Vereniging pleit G. de Klerk uit Woerden voor een anti-aids-voorlichting onder het motto 'Stop aids, blijf trouw'. "Het klassiek-christelijke standpunt dat de totale sexuele beleving en overgave alleen hun rechtmatige plaats hebben binnen een wettig gesloten hu welijk, lijkt hopeloos verou derd en volkomen achterhaald. De argumenten ervoor waren ook niet altijd effectief. Toch is en blijft het een uitgangspunt dat de kerk niet kan opgeven". "Aids-preventie onder streept de noodzaak van open heid over sexualiteit, ook in rechtzinnig protestants-chris telijke kring. Hopelijk krijgen de bijbelse argumenten van trouw, zelfverloochening en respect voor de ander dan een nieuwe kans. Maar de neutrale overheid acht zich niet bevoegd met deze factoren rekening te houden". De Klerk: "Zou ons christe lijk verleden, hoe zwak ook, nog niet zo in onze samenleving doorwerken dat de overheid de trouw, als het meest effectieve middel, in haar anti-aidscam- pagne kan betrekken? Het mot to 'Stop aids, blijf trouw' zou de hele menselijke samenleving ten goede komen". S. J. de Groot LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 11.45 stu- dentenekklesia; Marekerk 10 prof. dr. v.d. Beek. Valkenburg. 5 ds. Z. de Graaf Katwijk aan den Rijn; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. M. v.d. Velden; Oecumenische geloofsge meenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 en 11.15 pastoor v. Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petrakerk; Bevrijdingsk. (Mont- gomerystr.) 10 ds. Jansen. 5 ds. Hortensius; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs, 7 orgel concert; 'Stevenshof' 10 kand. C. Blok. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst. 10.15 ds. v. Beinum. ha. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, kerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Hortensius, ha, 10.30 in zijzaal doven- dienst, hr. P. C. v.d. Bos; Oude Vest 10 ds. Al- blas, ha, mrnv Leidse Cantorij; Maranathak. rengr.) 10 (Steenschuur) 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. zie onder Leiderdorp. Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lok- horstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds. Brusewitz. Baptistengemeente (Bethl.kerk Driftstr.) 9.30 ds. Agtereek, ha. Evang. Gemeenschap (Mid- delstegr. 3) 9 en 10.30 evang. R. Wijmenga. Evangeliecentrum-Pinksterbew. Pinkstergem. (O Vest 13) 10 br. J. Eikerbout, ha. Leger dei Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 e ting', Noordhofland, V.schoten)elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predikatie. Chris telijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Ge nootschap der Vrienden ('Quakers') 10.30 (Rapenburg 6). Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30,10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) zo. 10. Rooms- Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensin gel zat. 7, zo. 9.30 en 11Rijndijk (Stevens hof) zat. 7, zo. 10; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30,. 6 en 7 (lof); Boshuizerkade Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. v. Driel, 7 ds. Taselaar. Alphen. Geref. Kerk 10 ds. v. Wijngaarden, 6.30 ds. Baane, Nieuw- veen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Den Har- tog, Veenendaal. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. R. Grool, Almere. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Veldhuizen, Putten; Salv.kerk 10 ds. Terlouw, jeugddienst, 6.30 ds. v.d. Hoef; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10ds. v. Laar, Reeuwijk. 6.30 ds. Terlouw. Geref. Kerk 10 ds. Elderman, 6.30 ds. v.d. Weg, Nieuwkoop. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 10.30 ds. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds. 't Hooft, ha. 5 ds. Stam, Ter Aar. jeugddienst; Kruiskerk 10 mevr. ds. Lou- rens, Steggerda; Opstandingskerk 10 ds. Ommering, 6.30 ds. 't Hooft; G. Herderkerk 10 ds. Nieuwenhuis, 6.30 ds. Verheul; De Bron 9.15 ds. Taselaar, 10.30 ds. Verheul, 11 ds. Taselaar en pastor J. de Graaff, oecum. jon gerenviering, 6.30 dr. C. Wigmans, vesper; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Moll; Driehoorne 7 nam. rk viering; Oudshoornse kerk 10 ds. Oort, R.dam; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Dekker, R.dam, 6.30 ds. Ouwendijk. Ge ref. Kerk Mar.kerk 10 dr. Bade, 5 zie Advents- kerk; Salv.kerk 10 ds. Wilschut, 6.30 ds. v. Wijngaarden. Geref. K. Vrijg. (school Bos- park, Beatrix!. 4) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Wlllemstr.) 9.30 br. Z. van Voornveld, 4.30 ds. Zwarts. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 en 7 dec. 7.30 ds. v.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 ds. Koekkoek. 6.30 ds. W. Hessels. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. N. v. Ge- meren 6.30 drs. C. Stavleu. Volle-evang- .gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. A. v.d. Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgen- stersch. Briljantstr. 1) zo. 10. Christenge- BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Pol. 6.30 dr. Haitsma; De Stek 9.30 ds. Ter Bals, Alphen. Geref. Kerk 9.30 ds. G. de Jong, 5 ds. Mondeel, Reeuwijk. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 kand. H. Peet Apeldoorn. Ge ref. Gem. 9.30 leesdienst, 7 ds. Boogaard. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijn- str. 83) zo. 9.30, di. 8. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 kand. D. Rodenburg, Katwijk, 6.30 ds. Het Lam (beroe pen predikant) Besoyen. Geref. Kerk 10 ds. Huisman, 5 ds. v.d. Woude, Wassenaar. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo, 10.30; Rijndijk zo. 9. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Hofland. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen') 7 nam. ds. Hofland, jeugddienst. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. Broerema, Lelystad. Rk Kerk: Mart zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Kattenberg, 6 ds. Sloof; Ontm- .kerk 10 ds. Sloof, 6.30 ds. Bogaard, Katwijk aan Zee. Herv. Gem. 'De Rank'(P. Groen-col- lege) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v. Breevoort, ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. Marinevliegkamp Valkenburg: 10.30 ds. J. A. v. Selms. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 Christ, 6 ds. Hovius; Ichthusk. 10 ds. Sjolle- ma, 5 ds. H. Visser; Pniëlk. 9.30 ds. Hovius, 6 ds. Christ; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Bogaard, 6 ds. C. v.d. Berg. Overduin 2.15 ds. A. Baas. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds. v. 't Hof te Voorhout, ha. Geref. Kerk Vr.kerk 10 en 5 ds. Koster, ha; Triumfatork. 10 en 5 ds. Kersten, ha. Geref. K. Vrijg. 8.45 en 3.45 ds. Heida, ha. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer mavo) 9.30 ds. W. Smouter, 7ds. Zwarts. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Ge ref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Ge ref. Gem. (Remisestr.) 10 en 4 student P. Me lis. 's Gravenzande. Geref. Gem. In Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voor- str. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 ds. J. A. Visser, ha. Soefi-be- weging Universel Murad Hassil, einde Zuid boulevard, 4 nam. universele eredienst.. ds. Lapré. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds. v.d. Bom; Schep- pingsk. 9 en 10.30 ds. Stegeman. Leythenro- de 10 ds. De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds. Brommet, 11 rector Vijftigschild. Geref. Ge meente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 ds. Boogaard. 7 student P. Melis, 's Graven zande. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. J. de Vries. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. v.d. Kooi. Geref. Kerk 9.30 ds. Schilt. 7 ds. v.d. Kooi. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Roth- fusz, Hillegom. 7 kand. C. Haasnoot; Paulus- kerk 10 ds. De Gelder, ha. Geref. Kerk 10 ds. Boswijk, 5 ds. v.d. Kooi, Leimuiden. Geref. K. Vrijg. (Prlnsessestr. 1) 9.30 en 4.30 kand. A. M. de Hullu. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 ds. Waagmeester, 5 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. v. Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 en 7 dec. 7.30 ds. Den Boer. Evangeliege meente (Heereweg 52a) 9.45 hr. N. Asber- gen. Rk Kerk: Agathakerk zat 7. zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Kielder, Vianen, 6.30 ds. De Graaff, Nieuwveen. jeugddienst. Geref. Kerk 9.30 ds. R. v.d. Weg, 5 avondgebed. Chr. Geref. Kerk 9.30 lees dienst, 7 ds. P. Beekhuis. Remonstr. Gem. geen dienst. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 drs. M. J. Paul, A.foort, 6.30 kand. C. N. v. Dis. Wasse naar. jeugddienst. Geref. Kerk 9.30 dr. Wig mans, Alphen, 7 ds. Cziria, Rijnsburg. Rk Kerk NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 (jeugd dienst) en 7 ds. Ten Voorde. Geref. Kerk 9.30 ds. Rang, 4.30 ds. Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 kand. J. Viergever. Rk Kerk NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 hr. M. Schreuder, 7 hr. J. Hilten, Uithoorn. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. Keuning, 5 ds. C. v.d. Bergh; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ruitenburg, 5 Vollebregt, Sassenheim; De Rank (Golfbaan) 10 ds. C. v.d. Bergh. ha. Geref. Kerk Buurt kerk (Hoofdstr.) 10 drs. G. A. Scholte; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Elgersma, 7 drs. Scholte. Ka pel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds. Steinhart, Zwammerdam. 'Sole Mio' 9 ds. Elgersma. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat 7. zo. 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. v.d. Mey, gezinsdienst; De Zilk 10 ds. Wagenvoor de, Bennebroek. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Kooman; Pauluskerk 10 ds. P. Oskamp; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 mevr. J. Broström-Bruin, Roelof arendsveen. 7 ds. Plomp. Geref. Kerk 10 ds. Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schifderschool) 9.30 en 4.30 prof. dr. Douma, Kampen, ha. Ned. Ge- A.dam, 4 ds. Blokhuis, Hardinxveld. Van Wijc- kerslooth 4 ds. H. Rijksen. Endegeest 10 ds. Friederich. Volle-evangeliegem. (Gem.cen- trum) 4. Rk Kerk Wifl.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7. zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. Wegerif. Geref. K. 9.30 ds. Zijl. 5 ds. Buikema, Zw.dam. Remonstr. Gem. 10 ds. Vos-Wiegand, V.schoten. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.15 en 11. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RUNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. v.d. Hoeven. Chr. Geref. K. 9.30 lees dienst, 2 ds. Boiten, Schiedam. RUNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. Smaling, 5 ds. Wagter; Bethelkerk 9.30 ds. Pettinga, Zoetermeer. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 en 5 ds. Cziria; Immanuelkerk 9, 10.30 en 5 ds. Terpstra; Maranathakerk 9.30 en 5 ds. Ribberink. In alle diensten ha. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 5.15 ds. Schoon- derwoerd. Soest Evang. Christengem. (aula mavo) 10 evang. M. Brands, Rijsenhout Rk Kerk zo. 10.30. RUPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Vollebregt, 7 ds. Muis, Warmond. Geref. Kerk 10 ds. Muis, Warmond. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11 TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Stam, 6.30 ds. Batelaan, V.schoten. Geref. Kerk 9.30 ds. Wattel, 6.30 ds. Den Heeten, beiden Hoofd dorp. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr. Vermeu len, 6.30 hr. J. Goedhart, Nieuwkoop. Geref. Kerk 10 ds. Oegema, 6.30 ds. v.d. Lugt, Kou- Pater H. Buskermolen is voor één jaar naar Curagao vertrokken. Zijn functies in De Zilk en op de vliegbasis Valkenburg worden tij delijk waargenomen door vlootaal- moezenier pater F. Walters. 'Het Boek'. De eerste druk van 'Het Boek', de Nederlandse editie van de 'Living Bible' (gemakkelijk leesbare versie van de bijbel), was binnen drie weken uitverkocht, zo meldt de in Zevenhuizen (ZH) ge vestigde stichting 'Living Bibles International/Holland'. Dezer da gen komt de tweede druk (25.0000 exemplaren) uit. Uit allerlei kerkelijke richtingen zijn naast bezwaren ook posi tieve reacties gekomen op dit boek, dat een vertaling is van de bijbel niet volgens de woord-voor-woord- maar volgens de gedachte-na-ge- dachte-methode. En dat in alle daags Nederlands. Ook aan buiten kerkelijke' kantbestaat waarde ring. Seminarie. In Stockholm is het eerste rk seminarie geopend voor alle priesterkandidaten in Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken en IJsland. Vier Zweden, een IJs lander en een Duitser studeren er op dit ogenblik. i Katwijk VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. v.d. Schoot; De Ontmoeting (Noordhof land) 10 ds. Blanken. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. •Rehoboth', A. van Leeu wenhoekkade) 9.30 ds. Groenenberg, Oud- Beijerland. 4.30 ds. De Koeyer, Wilnis. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', Leidschendam) 10 zangdienst, ds. Honig. Geref. Kerk 10 ds. De Zwart, 7 ds. Wolthaus, Zoeterwoude. Ge ref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 5 ds, Blokland. Aulagemeenschap Noordhofland (Ds. Fort- gensschool) 10.30 gespreksdienst. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 an glicaanse dienst. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. P weg') 10 C. Rog-P jm 9.30 k j-Pronk. Scheve- ningen; Dorpscentrum 9.30 kand. J. Noor- dam, Zoetermeer. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds. v.d. Woude. 7 ds. Huisman, H.woude. Ned. Prot Bond (Kerkdam) 10.30 ds. Fockema Aiv WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. A. J. de Jong, Leiden, 6.30 ds. Geluk, R.dam. Geref. Kerk 9.30 ds. Aalders, 6.30 ds. Zijl. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) 10.30 dr. Meij- ering, O.geest. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Riet veld. Rk Kerk St. Jan zo. 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10; Meerburgkerk H. Rijndijk zat. 7, ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 dr. Vreekamp. Epe, 6.30 ds. Eijsenga. Geref. Kerk 10 ds. Buikema, 6.30 ds. Aalders. Re- Gem. 10 ds. Thieme-Tiesing, Bos-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 13