Jeugd is grootste troef voor ijshockey-club Leiden Lions Nieuwe Latin-sfeer van G'race Jongeren museum Jongeren weten weinig over EG WOENSDAG 23 NOVEMBER 1988 PAGINA 9 PAGINA VOOR JONGEREN Eindredactie Paul de Tombe Telefoon 071-161442 'House'-party in LVC Dansen op 'ideaal ritme' LEIDEN - De nieuwe trend in popmuziek is 'hou#e'. Electroni- sche dansmuziek waarbij het draait om zoveel mogelijk beats per minuut. Er wordt gesproken over de belangrijkste trend na punk, en net zoals bij die stro ming zijn er allerlei varianten. Housegroepen en -artiesten (Yazz, Innercity, S'Express) overspoelen de hitparade en in navolging van party's in Amster damse disco's organiseert het Leids Vrijetijdscentrum 24 no vember een acid-house 'Trance dance party'. In de platenzaak is na rap en hiphop een nieuw bakje inge- 'ï-S;,K Gerda van G race: Je moet een soort uitstraling hebben richt. Met provisorische letters staat er op: 'acid-house'. Nitzer Ebb, Amnesia, Kraze en Nux Ne mo zijn de namen van ertkele toonaangevende bands in dit ge- Ineens is 'house' de grote mo de. Maar wat is 'house' precies? Yazz ('The only way is up') wordt wel 'the queen of house' ge noemd, alhoewel ze zelf zegt ge woon dansmuziek te maken. The Wee Papa Girl Rappers komen uit de hip hop-scene maar hun hit 'Heat it up' is een veelgedraaide house-plaat. Wat 'house' dus pre cies is lijkt onduidelijk. In ieder geval is het muziek die bedoeld is om op te dansen. Echte instru menten komen er nauwelijks aan te pas, 'house' is discomuziek waarin vooral veel wordt gesampled. Om over bands te spreken is dus onterecht: de mu zikanten zijn vervangen door computers. Voorlopers van deze superso nische boem zijn groepen als Kraftwerk en Depeche Mode. In België hebben ze het over 'new beat', andere gebezigde termen zijn 'technosound' en 'electro- body'. Jack Bij punk moest je de pogo dan sen, bij house hoort 'jacking'. To jack betekent zoiets als heel hef tig heen en weer bewegen. Van de muziek, het dansen, de laserstralen en andere lichteffec ten in de disco zou je vanzelf in een soort trance raken, en om het genot nog wat te verhogen kan er wat lsd (acid) of xtc (ecstacy) bij geslikt worden. Vandaar de naam 'acid-house'. De term 'house' stamt af van de naam van een discotheek in Chicago: 'The Warehouse'. De plaatselijke discjockey introdu ceerde daar nieuwe dansmuziek door middel van het mixen van oude funkplaten met een extra stevige basedrum. Een succes zo bleek, en net als bij rap waren het de dj's die begonnen met het ma ken van platen. 'New beat' is uitgevonden in Belgie. Discjockeys begonnen Eisen Yazz: 'the queen of house' op de hoes van haar nieuwe lp, 'Wanted'. synthi-beat platen op andere toe rentallen te draaien, vooral lage re, omdat, zo wordt gezegd, het ideale dansritme tussen de 100 en 120 beats per minuut ligt. De volgende stap was dat de discjoc- keys zelf new beat platen gingen maken. Meestal gaat het om in strumentale nummers met voice samples en hebben ze het ideale dansritme: 115 beats per minuut. Maar 'house' lijkt vooral een grote commerciële grap te zijn. Artiesten als Bananarama en Sa- mantha Fox worden in een nieuw jasje gestoken. De platen bazen lachen in hun vuistje, ter wijl wij staan te swingen op de 'neuro-pop' van 1988. ERNA STRAATSMA Lcids Vrijetijdscentrum (Bree- straat 66): 'Trance dance party in Orbit' met dj Kosmo; donderdag 24 november, aanvang 21.00 uur. 'Die jeugd van tegenwoordig' is een begrip dat veel jongeren de keel uithangt. Waarom worden jonge mensen afgescheept als 'die jeugd'? Kennelijk zijn tie ners anders dan volwassenen. In ieder geval zijn ze zo speciaal dat het ministerie van welzijn, volks gezondheid en cultuur (WVC) een Jeugdmuseum wil oprich ten. Of dat er komt is nog niet ze ker, maar er is in elk geval een stichting in het leven geroepen die de mogelijkheden daartoe bekijkt. Stichting Jeugdmuseum is de naam van de organisatie die zich bezighoudt met het opzetten van dat museum. Eerst heeft ze beke ken of er voldoende materiaal is om een museum mee in te rich ten en of de spullen gemakkelijk te vinden zijn. "Er zijn materialen en ideeën genoeg, maar voorlopig zijn we nog wel een tijdje bezig met de voorbereidingen", vertelt H. Brentjens. Hij is voorzitter van het bestuur van stichting en door WVC aangesteld om de plannen voor het museum uit te werken. Muffig Om te onderzoeken of er genoeg belangstelling bestaat voor het Jeugdmuseum heeft de stichting een brief gestuurd naar alle deca nen van middelbare scholen. De reacties op dat schrijven zijn be langrijk voor het bestaansrecht van het museum. "We willen na tuurlijk niet dat het een muffig museum wordt waar niemand komt", zegt Brentjens. Het hangt van de resultaten van het onderzoek af hoeveel geld het ministerie van wvc over heeft voor het museum. Op dit moment is dat de grote vraag waar de stichting zich voor ge plaatst ziet. Verder zoekt het bestuur een gemeente die belangstelling heeft voor het museum en ook wil meebetalen aan de uitvoering van de plannen. Als er eenmaal een gemeente is gevonden, gaat het stichtingbestuur op zoek naar bedrijven die een financieel steentje willen bijdragen. Brentjens vindt het belangrijk dat er een jeugdmuseum komt om op die manier een stukje cul tuur vast te leggen. 'De jeugd' is pas in het begin van deze eeuw een verschijnsel geworden. "Het is voor jongeren van belang dat ze weten hoe de eerste jeugdbe wegingen zijn ontstaan en wat zij allemaal organiseerden", meent de voorzitter. In de Leidse ijshal veroveren dejeugdteams van Lions Leiden steeds meer terrein. (foto Henk Bouwman) LEIDEN - IJshockey is een sport die in Nederland maar moeizaam van de grond komt. In Leiderl weten ze daar alles van. De vere niging Leiden Lions leidt al meer dan tien jaar een afwisselend be staan: nu eens lijkt de club op sterven na dood, dan weer is Lions springlevend. Momenteel moet het in Leiden vooral van de jeugd komen. Het laatste seniorenteam is onlangs uit de derde divisie teruggetrok ken, maar de e-, d- en c-teams bloeien als nooit tevoren. Ten minste, als we Ron Mittelmeier, vader van twee ijshockeyende zoons en leider van het d-team van de Lions, moeten geloven. Vooral over zijn 'eigen' team, raakt Mittelmeier senior niet uit gepraat. "De jongens en meisjes beleven veel lol aan hun sport. In het weekeinde zijn er vaak twee competitiewedstrijden, één thuis en één uit. Dan moeten we soms naar Assen, Heerenveen of Groningen. Dat zijn gewoon dag jes uit, waar we met de ouders een happening van proberen te maken. De ontvangst is vaak leuk, tussen de drie periodes van 15 minuten wordt thee gedron ken, maar het gaat in hoofdzaak toch altijd om de wedstrijd". "Voor die wedstrijden wordt keihard getraind in de Leidse ijs hal. Ik vind het vooral leuk om te zien hoe de meisjes zich staande houden tussen al die jongens. IJshockey heet een harde sport te zijn, maar die meiden laten zich niet op de kop zitten. Zelfs als ze een kop kleiner zijn, slaan zij er als het moet lustig op los". Natuurlijk gaat het bij ijshoc key niet alleen om het knokken op het ijs. In de eerste plaats moeten de liefhebbers van deze snelle sport goed kunnen schaat sen. Daarnaast is behendigheid met de hockeystick een vereiste en dan natuurlijk niet om daar mee op de tegenstander in te hakken. De trainers Elzard Hoogkamer en Herman Damen brengen de Leidse ijshockeyers bij dan ook techniek en discipli- ne bij. Bovendien heeft Lions profijt van de activiteiten van de Leidse schoolsportcommissie. Er be staat een ijshockey-cursus, wat tot gevolg heeft dat heel wat scholieren een kijkje in de ijshal komen nemen. Als de eerste drempel is genomen, komt de volgende stap. Want voor ijshoc key komt nu eenmaal heel wat kijken. "Een hele aanschaf is de uitrusting", zegt Mittelmeier. "Als vereniging proberen wij wel wat met tweedehands spullen te regelen, maar zonder maskers en been- en scheenbeschermers mag je het ijs niet eens op. IJs hockey is een agressieve sport in de gunstige zin van het woord. Maar dan moet je de risico's op letsel wel zo klein mogelijk hou den". Mittelmeier benadrukt de po sitieve kant van de harde sport. „IJshockey is zonder meer spec taculair. Het rondrijden in zo'n imposant tenue met brede schouders geeft de kinderen van zelfsprekend een kick. Boven dien raken ijshockeyers hun angst om te vallen snel kwijt. Al les moet uiteraard volgeqs de re gels gebeuren, daarom zijn de scheidsrechters ook zo belang rijk. De agressie moet in goede banen worden geleid. Als dat ge beurt heeft ijshockey zelfs op voedkundige waarde". Een probleem bij de ijshoc keyende jeugd is het vinden van een keeper. "Iedereen wil nu eenmaal scoren", weet Mittel meier, wiens zoon Vincent (15) al een tijc^je het doel van het d-team verdedigt. "Eigenlijk is hij te oud voor die categorie, maar de bond verleent doelmannen soms dis pensatie omdat het zo moeilijk is om doelmannen te vinden". Doel van de activiteiten die Mittelmeier en de zijnen verrich ten is van Leiden Lions weer een volwaardige vereniging maken. „Bij de jeugd loopt het nu lekker, maar we hebben bij de senioren alleen nog maar een recreanten- team. Ik hoop dat Leiden weer snel naar de derde divisie terug keert. En, als het aan mij ligt, meteen naar de hoogste klasse doorstoomt... TIM BROUWER DE KONING Amper honderd jaar geleden tel den jongeren helemaal niet mee. Een kind was gewoon een vol wassene in miniatuur-uitvoering die zo snel mogelijk moest wor den ingezet als arbeider. Tijd voor spel of hobbies was er niet. Pas rond de eeuwwisseling gin gen jongeren eigen eisen stellen. De industrialisatie begon in die tijd en langzamerhand kwa men er meer mogelijkheden om naar school te gaan. Jongeren kregen af en toe 'vrije tijd'en die wilden ze op hun eigen manier benutten. Er kwamen talloze jeugdclubs van de grond met diverse activi teiten. Scoutingverenigingen die ook nu nog bestaan zijn daar een goed voorbeeld van. De materia len die van deze groepen zijn overgebleven, komen straks te recht in het museum. Daarbij valt te denken aan grotere voor werpen als vlaggen en tenten, maar ook aan kleine vitrine-arti keltjes, als diploma's, insignes en logboeken van de jongerenorga nisaties van vroeger. Actueel "Het is onze bedoeling om de ge schiedenis actueel te maken, door bijvoorbeeld met thema's te werken. In het museum zal altijd een hoeveelheid basismaterialen staan, maar daarnaast moet er ruimte komen voor projecten. Een boeiend onderwerp is bij voorbeeld 'het meisje in de jeugdbeweging' of 'internationa le bijeenkomsten voor jonge ren'", bedenkt Brentjens. Hij heeft een schat aan ideeën, waarmee het museum voorlopig uit de voeten kan. Maar volgens de voorzitter is het belangrijkste dat jongeren het leuk vinden. "Het moet beslist niet zo zijn dat het museum er alleen is voor re genachtige dagen en een toevalli ge toerist zich ineens herinnert dat er nog ergens een jeugdmu- seumpje staat", zegt hij. Over ongeveer een half jaar is het bekend of het Jeugdmuseum bestaansrecht heeft. Als alles goed loopt kan het dan in ruim een half jaar worden opgezet en kan het wellicht in 1990 de deu ren openen. DEN HAAG (GPD) Van de leerlingen tussen de 16 en 18 jaar is slechts 4 procent op de hoogte van de politiek van de Europese Ge meenschap. Meisjes weten minder van die politiek dan jongens en zijn er ook minder in geïnteresseerd. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek van mevrouw drs. G.J. Meulema van de Rijksuniversi teit Groningen naar aanleiding van een steekproef onder 143 Neder landse leerlingen. Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen geen belangstelling hebben voor specifieke Europese zaken, zoals de problematiek van land bouwoverschotten en douanecontroles. Jongeren hebben wel interes se voor de bestrijding van zure regen of werkloosheid. Van de onder vraagde leerlingen denkt 7 procent wel invloed uit te kunnen oefenen op de manier waarop zaken in de Europese Gemeenschap zijn gere geld. worden ze tenslotte ook voor be taald". Platenmaatschappij Phono gram reageerde enthousiast op Gerda's nieuwe songs. Gerda en haar levensgezel kregen de mo gelijkheid om een lp op te nemen op voorwaarde dat Gerda de naam G'race weer zou gebrui ken. Ruim een jaar werd er aan 'Couleur Locale' gewerkt. Be kende Nederlandse sessiemuzi kanten zoals Peter Schön en Ju- lya Loco verleenden hun mede werking. De lp klinkt dan ook heel professioneel en is in veel opzichten vergelijkbaar met bui tenlandse produkten. De muziek straalt een relaxte Latin-sfeer uit en de nummers klinken soms jazzy en subtiel, dan weer uitbundig en vrolijk. De composities zijn meestal vrij simpel maar steken over het al gemeen goed in elkaar. In verge lijking met de oude bezetting heeft G'race nu duidelijk meer muzikale diepgang. Toch kleven er ook wat minpuntjes aan het al bum; de muziek komt vaak wat klinisch en 'gemaakt' over. De soms nogal steriele arrangemen ten en het veelvuldig gebruik van een drumcomputer zijn daar debet aan. Volgens Gerda was het de bedoe ling om een vrolijke plaat te ma ken. "Natuurlijk heb ik ook wel eens vervelende dingen meege maakt maar ik heb niet de be hoefte om daarover te zingen", aldus de zangeres. "Veel mensen denken bij de term 'vrolijk' meteen aan platvloers vermaak maar dat breng ik dus niet. Ie mand die naar G'race komt heeft gewoon een leuke avond". Pre sentatie vindt de zangeres heel belangerijk: "Een optreden wordt veel leuker als het er ook nog leuk uitziet. Je moet altijd een soort barrière tussen jezelf en het publiek slechten." Vol gens Gerda kan een goede pre sentatie dat veel makkelijker ma ken. "Op het podium ben je als artiest heel gevoelig. Eén per soon in het publiek kan je avond echt maken of breken". Is het volgens Gerda niet moei lijk om een vrouw te zijn in de door mannen beheerste popbusi- ness? "Nee, daar heb ik nooit wat van gemerkt. Okee, vrouwen zijn niet dik gezaaid in de popindus trie maar toch zijn er dingen aan het veranderen. Er komen bij voorbeeld steeds meer vrouwe lijke A&R managers (talentenja gers - pva)". Het bevalt de zangeres prima in het popwereldje: "Ik hou wel van al die ups en downs. Sommi ge mensen denken dat bij pop muziek alleen een mooi gezichtje telt maar volgens mij is schoon heid niet van belang. Wel moetje denk ik een soort uitstraling heb ben". Voor de toekomst heeft G'race grote plannen. Gerda: "Toen we de lp maakten was dat op dat mo ment het enige wat telde. Nu de plaat uit is ga ik me bezinnen op de toekomst". In eerste instantie zal de zangeres met een tape op tredens gaan verzorgen. In het vooijaar hoopt ze met een band op tournee te kunnen gaan, wie weet ook wel in het buitenland. 'Couleur Locale' is ook in Japan en Portugal uitgebracht en Ger da sluit niet uit dat er ook in die omgeving zal moeten worden ge toerd. Voorlopig is de plaat in Nederland al succesvol genoeg. PIETER VAN ADRICHEM HILVERSUM - "Ik heb gewoon lol in mijn leven", stelt zangeres G'race (Gerda) vast. Op de hoes van de nieuwe lp, 'Couleur Loca le'. staat zij dan ook breeduit la chend geportretteerd. En waar om zou ze ook niet? Met een nieuwe lp en twee singles uit kan zij met recht tevreden zijn. Twee jaar geleden zag dat er heel anders uit. G'race, de band die in Nederland furore maakte met hits als 'Manhattan', 'Dr. Rhythm' en 'Law of the Jungle', viel toen uit elkaar waardoor Gerda van de ene op de andere dag zonder werk zat. De groep was in een impasse geraakt door het gebrek aan optredens en hits. Gerda: "Er werd op een bepaald moment zo'n hoge prijs voor de band gevraagd dat de zaaleige naars ons maar moeilijk konden boeken. Het aantal optredens dat we hadden liep daardoor terug. In die tijd deden we ook een mis lukte poging om met een disco nummer een hit te scoren. Dat werd ons door ons publiek niet in dank afgenomen. En omdat we toen ook minder repeteerden was er geen feedback meer tus sen de componisten en de musici in de band. Net toen we hadden afgesproken om een tijd lang heel intensief te gaan oefenen be sloot een van de leden om een baan te gaan zoeken. Dat was niet te combineren. We hadden afgesproken dat wanneer één van de leden ermee zou stoppen, we de hele groep gelijk zouden opheffen. Dat betekende dus het einde voor G'race". Bossanova "Twee maanden lang hield ik mezelf voor nooit meer iets met muziek te zullen doen. Maar ja, het bloed kroop waar het niet kon gaan en hier ben ik dan toch weer". Met haar vriend Peter de Wijn, die in G'race gitaar speel de, ging Gerda weer songs schrij ven en demo's maken. Van het begin af aan ging de muziek meteen een hele nieuwe kant op. Bossanova werd het wacht woord, Sade, Matt Bianco en Victor Lazlo de referentiepun ten. Gerda over de nieuwe koers: "Het voordeel van solo werken is dat je alles zelf kunt bepalen. In de oude G'race-bezetting moest ik vaak een compromis sluiten met een van de andere bandle den. De sessiemuzikanten die op de nieuwe plaat spelen doen ge woon wat je van ze vraagt, daar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 9