Theater en musea: geen hogere entree 'Onze muziek is een en al strijd' Van den Heuvel draagt blijspel Fusie BV Pop en Kunstenbond FNV Forse kritiek op plan Brinkman Tijl Uilenspiegel van onze eeuw PAGINA 23 AMSTERDAM (GPD) - D66 voelt niets voor het plan van minister Brinkman om de en treegelden voor podiumkun sten (theater en muziek) en mu sea te verhogen. Het Kamerlid Aad Nuis vreest dat dergelijke verhogingen ten koste gaan van de lagere inkomensgroe pen die van kunstmanifestaties kennis willen nemen. Hij gaat de bewindsman hierover bin nenkort vragen stellen. Ook de Nederlandse Muse umvereniging staat zeer kri tisch tegenover het voornemen van de minister. Forse prijsstij gingen in deze sector zijn strij dig met cultuurparticipatie en - spreiding, zo is de opvatting bij de musuemdirecteuren. De Nederlandse Opera is 'buiten gewoon verrast' door het plan. Minister Brinkman lanceerde zijn opzienbarende plan gisteren tijdens de opening van het nieuwe pand van het Werkgeversoverleg Podiumkunsten in Amsterdam. Door verhoging van entreegelden incasseren de kunstcentra meer in komsten en kunnen de WVC-subsi- dies omlaag. Verder stelde de mi nister voor óm, zoals nu al bij de Nederlandse Opera gebeurt, abon nementsplaatsen duurder te ma ken dan losse kaarten. Doorgaans is het omgekeerde het geval. Ook moeten volgens de bewindsman de prijzen van premièrevoorstellin gen verhoogd kunnen worden. Uit onderzoek is gebleken dat vooral beter gesitueerden gesubsi dieerde voorstellingen bezoeken. "Wanneer beter gesitueerden het plezierig vinden verzekerd te zijn van een goede plaats, dan mag daar in financiële zin best wat tegenover staan", aldus de minister. Wel zou den er goedkopere plaatsen be schikbaar moeten blijven voor 'mensen met wat minder geld, waaronder studenten en CJP-hou- ders'. Ook voor musea acht Brinkman prijsdifferentiatie mogelijk. "Het valt immers goed te verdedigen om voor bijzondere en vaak zeer kost bare tentoonstellingen een hogere en voor mijn part een aanzienlijk hogere entreeprijs te vragen". Ook zou een kaartje tijdens 'spitsuren' duurder moeten zijn. Hiervan zou vooral gebruik gemaakt worden door 'mensen met banen en inko- Volgens de Nederlandse Muse umvereniging worden ook nu al hogere entreeprijzen gevraagd voor eenmalige grote exposities. "Dat is dus het intrappen van en open deur", aldus drs. R.P. Zijp na mens deze organisatie. Bovendien leidt prijsverhoging automatisch tot drempelverhoging. 'Het voor gestelde onderscheid tussen spits en daluren heeft een volstrekt on gewenste differentiatie in publiek tot gevolg. Bovendien is het alle maal erg moeilijk in de praktijk te realiseren", zo zegt Zijp, die op merkt dat er over dit plan met de musea geen enkel overleg is ge weest. Bij de Nederland Opera zijn dit seizoen voor het eerst de abonne menten duurder dan gewone toe gangskaartjes. Volgens een woord voerder van de Ned. Opera zijn het echter niet de rijkere mensen maar de echte liefhebbers die abonne menten aanschaffen. Met zeker heid is dit overigens nog niet te zeg gen want er moet nog onderzoek worden verricht. Boek över twintig jaar Herman van Veen GRONINGEN - Herman van Veen is twintig jaar bezig. Rusteloos, ge dreven, ontroerend, irritant, kwets baar, zelfbewust, doelloos, fanta sievol, schaamteloos gevoelig, adembenemend. Hij is entertainer, regisseur, schrijver, musicus, com ponist, acteur, filmmaker, noem maar op. Waanzinnig produktief als maker van platen en uiteenlo pende televisieprogramma's, do cumentaires en shows. Een Duitse criticus noemde hem 'een feno meen, een vat vol mogelijkheden'. Herman van Veen doet geen con cessies. Het ligt erg eenvoudig: je bent vóór hem of tegen hem. door Jacques J. d'Ancona Het mooi verzorgde boek, dat net over hem uit is bevat stukjes bio grafie, recensies, geschreven por tretten en indrukken. Auteurs met een zekere reputatie beschrijven hem als zendeling, boodschapper, tobber, clown of als een van de be langrijkste kunstenaars van deze tijd. Een Tijl Uilenspiegel van onze eeuw, aldus de Neue Züricher Zei- tung. De journalist herinnert er aan dat Van Veen in 1974 debuteerde in Hamburg en vijf jaar later in We nen. Droogweg wordt vermeld dat zijn jongste tournee ongeveer 400.000 toeschouwers trok. Paul van Vliet schrijft ook in het boek. Voor hem is Herman van Veen een vernieuwer die in zijn ex perimenten tot het uiterste durft te gaan. "Hij is een vertolker van idee ën en tegelijkertijd iemand die zijn creativiteit op anderen overbrengt. Wij kunnen allemaal van hem le ren. Hij bekommert zich-niet alleen om zijn eigen succes en zijn eigen carrière. Met zijn talent schept hij ruimte voor anderen die zelf weer Herman van Veen, Tijl Uilenspiegel van de twintigste eeuw Zijn taalgebruik, zijn muziek, zijn organisatie (Harlekijn), zijn voorstellingen 'aan de andere kant van de muur' worden belicht. Voor de kritische beschouwer niet uit puttend en een tikje flatterend. Kennelijk is het boek door Harle kijn Uitgeverij in Westbroek be doeld als een momentopname. Ergens wordt in een paar regels: gezegd dat de firma Harlekijn uit groeide van een tweemansbedrijfje tot een onderneming waar zestig werkten. Milj oenenschuld Zakelijk opportunisme, het Ameri kaanse avontuur van 1982, tegen vallende opbrengsten van films en tv-projecten brachten Harlekijn Holland in zware financiële proble men. Herman van Veen scheen zich van de miljoenenschuld nau- AMSTERDAM Prinses Christina (links) kreeg gisteren uit handen van staatssecretaris Korte-Van Hemel vier cd's uitgereikt met Nederlandse muziek door de eeuwen heen. Een en ander geschiedde in het kader van het eeuw feest van het Concertgebouworkest. De reden van de aanwezigheid van mevrouw Korte-Van Hemel was het ten gehore brengen van werk van haar vader, de componist Oscar van Hemel (1892-1981). (toto anp> •Gedeelde liefde, halve liefde' ('How the other half loves') van Alan Ayckbourn. Re gie: Arnold Gelderman. Vertaling en decor ontwerp: André van den Heuvel. Gezien op 22 november in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Als het doek opgaat, zien we een appartement dat op het eerste gezicht een wat rom melige indruk maakt. Al vrij snel wordt er getelefoneerd, waarbij de sprekers met de hoorn in de hand pal naast elkaar staan, zon der elkaar 'zogenaamd' te zien. In een klap maakt Ayckbourn de toeschouwers zijn spelregels duidelijk: we kijken niet naar één, maar naar twee huiskamers die als het ware op toneel ineen geschoven zijn. Hij haalt nog zo'n truc met ver rassingseffect uit. Op een gege ven moment vraag je je even af, of echtpaar A nu bij echtpaar B of bij echtpaar C op bezoek komt. Wat blijkt het geval te zijn: niet alleen twee plaatsen van handeling vallen samen, maar eveneens twee achtereenvolgen de avonden worden gelijktijdig gespeeld. Hoogtepunt is dan de scène, waarin echtpaar A simul taan bij B èn bij C een dineetje krijgt voorgeschoteld. Dit stuk 'How the other half loves' is uit 1969, dat wil zeggen uit de periode dat Ayckbourn nog 'light comedy' schreef. Later (de succesvolle en produktieve schrijver heeft inmiddels ruim vijfendertig stukken op zijn naam staan) is hij zich meer op 'darker comedy' gaan richten, waarbij de aandacht verschuift van humorvolle situaties naar.de meer analytische kijk op mense lijke relaties. De hecht doortimmerde con structie van dit blijspel zorgt al voor de nodige komische situa ties. Daarbij komen dan nog eens de misverstanden over een paar al dan niet bestaande bui tenechtelijke affaires. Het stuk bevat derhalve voldoende ingre diënten voor een geslaagde blij- spelproduktie, mits je er maar omzichtig mee omgaat. Dat luis tert namelijk heel nauw. Toen Ayckbourn in april van dit jaar een week lang in Rotterdam ver bleef om een regieworkshop te geven, kon je zien, hoe hij met grote precisie aan de enscene ring van zijn eigen stukken werkt. Als je dan ziet, wat de Ka trijn Theaterproducties bv met dit stuk hebben gedaan, is dat af en toe wat slordig en gemak zuchtig. Eigenlijk heeft alleen André van den Heuvel genoeg in huis om aan de eisen van het stuk te voldoen. Hij beheerst het vak van komediespelen, waardoor de humor tot uitdrukking komt. De anderen missen dat min of meer. Rob Fruithof maakt van zijn per sonage een weinigzeggende fi guur, zijn personage had wat meer pit mogen hebben. Hier heeft regisseur Arnold Gelder man gefaald, evenals bij Michiel Kerbosch en Marja Lieuwen die te veel naar de kluchtige typetjes neigen. Kitty Janssen en Ellis van den Brink vallen niet echt op, maar spelen alleszins aan vaardbaar. Gelukkig zit dit blijspel tech nisch zo goed in elkaar, dat je niet al te veel kunt verprutsen. Bovendien is de rol van André van den Heuvel omvangrijk ge noeg om het stuk te kunnen dra gen. Daarom heeft 'Gedeelde liefde, halve liefde' toch een ple zierige toneelavond opgeleverd. WIJNAND ZEILSTRA 1(1) Teardrops (Remix) - Wo- mack Womack 2(2) Wee Rule - Wee Papa Girl Rappers 3(6Orinoco Flow - Enya 4(4) Big fun - Inner City 5 (3) Don't worry, be happy - Bobby McFerrin 6(8) Kiss - The Art of Noise and Tom Jones 7(7) Stand up for your love rights - Yazz 8 (11) Smooth Criminal - Mi chael Jackson 9(5) Tears run rings-Marc Al mond 10 (15) Till I loved you - Barbra Streisand Don Johnson 11 (14) Indestructable Four Tops 12 (12) Think (about it) - Lynn Collins 13 (20) Never trust a stranger - Kim Wilde 14 (18) Take a look - Level 42 15 (10) Mannish boy - Muddy Waters 16 9) Lovely Day '88 - Bill Wit hers 17 (28) As long as you follow - Fleetwood Mac 18 (21) Zijn het je ogen - Koos Al berts 19 Twist and shout - Salt 'n Peppa 20 (27) Adieu Cherie - Anny Schilder 21 (13) Desire-U2 22 )Love house - Samantha Fox 23 (23) Halt mich - Herbert Gro- nemeyer 24 (16) Vanmorgen vloog ze nog - Tsjechov 25 (33) Jack to the sound of un derground - Hithouse 26 (35) Wheels on fire - BZN 27 Life's just a...-Womack Womack 28 (17) A groovy kind of love - Phil Collins 29 (36) TBM Mix - Sample Syndi cate 30 Kissing a fool - George Michael 31 (19) Riding on a train - Thq Pasadenas 32 Handle with care - Trave ling Wilbury's 33 Twist in my Sobriety -Ta- nika Tikaram 34 (26) Listen to the voices - Labi S iff re 35 (25)1 hate myself for loving you Joan Jett Blackhe- arts 36 (32) Harvest for the world - The Christians 37 (22) Domino Dancing - Pet Shop Boys 38 (24) I wish you heaven - Prin- 39 (31) One moment in time - Whitney Houston 40 (29) This feeling - Sam Brown welijks iets aan te trekken. De zor gen doofden zijn creativiteit niet. Hij trok verder. Het economische succes van zijn voorstellingen in diverse Europese landen, de steun van zijn platen maatschappij en een vertrouwen wekkend bankkrediet hielpen de bv met de hakken over de sloot. De zaak rendeert weer. Het nieuwste werk over Herman van Veen is een lees- en kijkboek in kleuren, zwarte, witte en grijze tin ten. Binnen het geheel is het ver haal van een moeder over haar zoon een element dat de magie van succes en optreden terugzet op de natte Hollandse aarde. Uiteraard bevat het boek ook een bibliografie en een discografie. Een fascine rend relaas voor de fans. Voor hen die niet tot deze categorie behoren, biedt het een blik op wat Herman teweeg brengt. AMSTERDAM (ANP) - De be roepsvereniging voor popmusici BV Pop en de Kunstenbond FNV zullen vanaf 1 januari 1989 inten sief gaan samenwerken in de vorm van een associatie. Het ligt in de be doeling dat deze samenwerking binnen een jaar uitmondt in een fu sie van deze twee organisaties, die beide de belangen behartigen van mensen die werken in de pop- en amusementssector. Dit hebben de twee organisaties gisteren bekend gemaakt. De associatie houdt in dat onder behoud van de zelfstandigheid van beide organisaties zij wel hun be leid op elkaar gaan afstemmen. Daarbij zal de Kunstenbond FNV een deel van de belangenbeharti ging van BV Pop overnemen zoals de individuele rechtshulp aan le den. De popmuziek in Nederland ver keert al jaren in een zeer moeilijke situatie en door verdergaande in ternationalisering van deze sector zijn de vooruitzichten volgens de twee bonden zo mogelijk nog som berder. Het aandeel van het Neder landse produkt in de verkoopcij fers van grammofoonplaten is in middels gezakt tot ongeveer 5 pro cent (dat was in 1983 nog 25 pro cent). BV Pop en Kunstenbond FNV zijn van mening dat deze dramati sche terugval voor een groot deel te wijten is aan het beleid van pro grammamakers bij de omroep, dat sterk gericht is op het buitenland. Er is volgens de twee organisaties een vicieuze cirkel ontstaan die moet worden doorbroken. Dit geldt te meer omdat het omroepbe leid en de mogelijkheden van de pop-musici bij de platenindustrie in sterke mate bepalend zijn voor de vraag naar optredens op de Ne derlandse podia. In Nederland is er volgens beide organisaties mo menteel werkgelegenheid voor maar een handjevol popmuzikan ten in een markt die jaarlijks een omzet behaalt van meer dan 1 mil jard gulden. BV Pop en Kunsten bond FNV constateren verder dat de weinige optredens voor de Ne derlandse omroep nauwelijks zo den aan de dijk zetten omdat de ar tiesten geacht worden voor een grijpstuiver en een koffiebon op te treden. Beide organisaties zijn tot de krachtenbundeling overgegaan om, wat genoemd wordt, de crisis in de Nederlandse popmuziek te bestrijden. Met gerichte acties wil de associatie in 1989 al proberen druk uit te oefenen op de overheid en op de private sector teneinde de positie van dit onderdeel van de Nederlandse muziekcultuur aan zienlijk te verbeteren. Daarbij zul len de gevolgen van de Europese integratie en de ontwikkelingen op het gebied van auteursrecht in het gezamenlijk beleid worden betrok ken, aldus BV Pop en Kunsten bond FNV. Urban Dance Squad: buitenbeentje van de Nederlandse hip hop UTRECHT - Vijf verschillende (muziek)karakters werden in janu ari 1986 bij elkaar geveegd om als gelegenheidsformatie op te treden tijdens het Gup-festival in Utrecht. De Utrechts-Amsterdamse Urban Dance Squad was direct onver wacht succesvol. De VPRO-radio nodigde hen uit voor een kort live radio-optreden en daarna kwamen de aanbiedingen van platenmaat schappijen en zaaleigenaars van zelf binnen. Maar de band heeft nog steeds geen plaat gemaakt. "Juist omdat we in de uitzonderlij ke situatie zitten dat er veel belang stelling voor ons is hoeven we niet elk snoepje aan te nemen. We wil len ons eigen plan trekken, wat er ook gebeurt", aldus Silvano Mata- din, bassist van Urban Dance Squad. door Erna Straatsma Maar die plaat komt er, stelt Sil vano, al kan hij niet vertellen wan neer en bij welke platenmaat schappij. Ondanks succesvolle op tredens tijdens Poppark in Rotter dam, Éurorock en het Noorderslag- festival in Groningen en als voor programma van onder anderen de Red Hot Chili Peppers en House of Love is Urban Dance Squad pas sinds kort een serieuze band. "Het is een periode heel onduidelijk ge weest of we nou een band waren of niet", zegt Silvano, die eerder als bassist bij GaGa werkte. "Pas de laatste tijd is er sprake van een ze kere structuur. Maar het is allemaal nog in een pril stadium". In eerste instantie bestond de Urban Dance Squad uit twee ver schillende formaties, die in wisse lende bezetting opereerden: een kleine (rap)squad en een grotere gogo-groep, die was uitgebreid met blazers. De vijf muzikanten speel den en spelen ook in andere bands. Drummer Michel Schoots speelt bijvoorbeeld ook in de Div en gita rist René Barneveld heeft tijdelijk een vacature bij Fatal Flowers ver vuld. Urban Dance Squad is het bui tenbeentje van de Nederlandse hip hop-scene. Silvano: "We worden wel eens gepresenteerd als een echte hip hop act en dat is niet juist. Wij gebruiken in onze muziek allerlei stijlen door elkaar. Veel mensen denken bij hip hop aan éen dj en een rapper, en wij zijn een echte band. Je zou onze muziek kunnen omschrijvei) als trash rap of noise rap. Zware jams met beu kende bassen, snijdende gitaren en snoeiharde raps". Rauw Alle bandleden houden van uiteen lopende muziek en die zijn in Ur ban Dance Squad samengevoegd. De groep beweegt zich op het ter rein waar ook bands als Living Co lour (zwarte hardrock) en Red Hot Chili Peppers (witte funk) zich be vinden. Rauwe, onconventionele popmuziek. "Mensen klagen wel eens dat onze muziek te hard is", zegt Silvano. "Onze muziek is nog net zo rauw als twee jaar geleden toen we begonnen. In andere soor ten muziek mis ik die rauwheid vaak". Elk optreden van Urban Dance Squad is weer een verrassing, want op het podium wordt vooral veel geïmproviseerd. Silvano: "Als we staan te spelen is er een soort che mische reactie, zo ontstaan ook on ze nummers. In Tivoli (Utrecht) stonden de mensen van de Red Hot Chili Peppers ineens op het podi um en begonnen met ons mee te jammen. Heel leuk. Ze waren heel enthousiast en vonden het vreemd dat we nog geen plaat hadden ge maakt. In Amerika is dat ook heel anders, daar pakken ze zoiets eer der op. De platenmaatschappijen hier hebben bijna alle Nederlandse bands uit hun pakket gegooid. Ie dereen richt de blik overzee. Als iets uit Engeland of Amerika komt is het gelijk interessanter". Paspoort "Maar het ontbreken van een plaat maakt het voor ons wel eens moei lijk. Een plaat is toch een paspoort naar succes", aldus Silvano. Urban Dance Squad heeft inmiddels wel een demo gemaakt van een optre den in de Vrije Vloer (Utrecht) maar niet zozeer om daarmee geïn teresseerde platenmaatschappijen te benaderen. In eerste instantie is de tape bedoeld als een tastbaar be wijs van het bestaan van de band. Maar, zou je denken, moet je het ijzer niet smeden als het heet is? Diverse platenmaatschappijen hebben belangstelling voor de band getoond en hip hop is de gro te rage. Nee, zo moet je het niet zien, vindt de bassist, het ijzer is nog niet heet genoeg. Op de opmer king dat rap waarschijnlijk van tij delijke aard zal zijn reageert hij kwaad: "Dat is gewoon onzin. Vind ik heel bekrompen van je om zo te denken. Rap is nu wel een hype maar het is er altijd al geweest en ontwikkelt zich steeds. Nu is het in omdat groepen als Public Enemy er een nieuwe vorm aan hebben ge geven, het is veel harder geworden. Maar ik denk niet dat rap 'over gaat'. Rock 'n roll is toch ook niet over?" Slaatje De raps van Urban Dance Squad zijn niet, zoals bij veel andere hip hoppers, politiek getint. Kritisch zijn ze wel. De platenmaatschappij en die een slaatje willen slaan uit de belangstelling voor rap krijgen een veeg uit de pan en in 'Big Apple' wordt de overwaardering voor Amerikaanse produkten bekriti seerd. "Je moet niet alleen kijken naar wat aan de andere kant van de oceaan gebeurt", legt Silvano uit. "Je moet vanuitje eigen identiteit Urban Dance Squad: Scratcher DNA (zittend) en v.l.n.r.: Rene van Barneveld (gi taar), Michel Schoots (drums) en Silvano Mata- din (bas). Het op getilde bandlid is rapper Rude Boy. (foto pr) te werk gaan, een originele stijl ge- ziek is al een en al strijd, omdat wij Urban Dance Squad treedt za- bruiken. Politieke raps zullen er bij vijf verschillende karakters zijn terdag 26 november op in het Patrick (Rude Boy) wel eens uitrol- met andere muzikale achtergron- Leids Vrijetijdscentrum; aan- len, maar het hoeft niet. Onze mu- den". vang 23.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23