Wim Bosboom: 'Be ben een rechtse realist"
TELEVISIE TOEGELICHT
De grenzen van 1992 tv-rubriek
PAGINA 48
RADIO-TV
ZATERDAG 19 NOVEMBER 1988
IN HET
Showmasters
De zanger Al Jarreau en de groep
Hue and Cry verzorgen van
avond een optreden in de zesde
aflevering van 'Showmasters',
het NCRV-programma waarin
Sadtira Reemer nieuw presenta
tietalent ontvangt. De kandida
ten worden op hun showcapaci
teiten beoordeeld door een jury
die ditmaal bestaat uit Pim Ja
cobs, Willem Nijholt, Ed Beer en
Mieke Bos. Andere gasten in
'Showmasters' zijn Kees Schil-
peroort, Vanessa en Hans van
der Togt. (Zaterdag. Nederland 1
19.55 uur).
WEEKEINDE
zendt. In deze Amerikaanse rol
prent uit 1978 speelt Stallone de
rol van Cosmo die samen met
zijn broers in een armoedige
buurt van New York woont. Het
is 1946 en het leven heeft de
broers weinig te bieden. Cosmo
doet weliswaar stoer, maar dal
levert hem weinig op. Victor
moet de hele dag met ijsblokken
sjouwen om in zijn levensonder
houd te voorzien en Lenny, de
slimste van de drie, is in de oor
log invalide geraakt. Hun vertier
zoeken ze regelmatig in de Ma-
hon's Bar en de nachtclub Para
dise Alley waar het er soms ruig
aan toe kan gaan. De kansen voor
de broers keren wanneer Victor
een worstelwedstrijd wint. (Za
terdag, Nederland 2 00.15 uur).
Unicef-concert
oo Onder leiding van Guiseppe
onderzoek zijn de Amerikaanse Sinopoli voert het World Phil-
- - - - - harmonic Orchestra m Tokio een
concert ten bate van UNICEF
uit. Het orkest is samengesteld
met musici uit meer dan vijftig
landen. Op het programma staan
Verdi's Ouverture uit 'I Vespri
Siciliani', Ravel's 2e suite uit
'Daphne en Chloë' en de le sym
fonie van Mahler. (Zondag, Ne
derland 3 13.35 uur).
Kennedy
Veronica zendt vanavond een
documentaire uit over de moord
op de Amerikaanse president
John F. Kennedy. Na langdurig
onderzoek zijn de Amerikaanse
auteur Steve Rivelle en de Engel
se regisseur Nigel Turner tot de
conclusie gekomen dat niet Lee
Harvey Oswald maar drie be
roepsmoordenaars uit Marseille
de moord mogelijk op hun gewe
ten hebben. Zij handelden in op
dracht van de Mafia. De makers
hebben bewijsmateriaal en uit
spraken van ooggetuigen verza
meld die een meedogenloze sa-
menzwering doen vermoeden. v^cipilOOI
Belangerijkste bewijsstuk voor
hun theorie is een foto van een I" het Capitool wordt onder lei-
schietende dader. (Zaterdag, Ne-
derland 2 22.35 uur).
Film
Sylvester Stallone speelt de
hoofdrol in de film 'Paradise Al
ley die de AVRO vanavond uit-
Pieter de Vink gedis
cussieerd over de fusie-onrust in
de krantenwereld. Gasten zijn
o.a. H. Doudt, voorzitter van de
stichting Het Parool en Max de
Bok, journalist bij de Gelderlan
der. (Zondag, Nederland 3, 12.00
uur)
De Ikon begint zondagavond met een nieuwe reeks afleveringen van
het programma "Verdacht'. In deze gedramatiseerde rechtbank situa
ties komt een aantal jeugdstrafzaken aan de orde. De presentatie is in
handen van Stephan Sanders (zie foto Kippa). (Zondag, Nederland 3,
20.25 uur).
'Hoe later op de avond'
Wim Bosboom presenteert
dinsdagavond een nieuwe af
levering van zijn praatpro
gramma 'Hoe later op de
avond'. Gast is deze keer An
ton Geesink.
Eind 1980 stapte Bosboom
over van de VARA - waar hij
had meegewerkt aan pro
gramma's als Achter het
Nieuws, Koning Klant en De
Rooie Haan - over naar de
TROS. Daar presenteert hij
nu onder meer KiesKeurig
(televisie) en de Nieuwsshow
(radio).
door
René T'Sas
HILVERSUM (GPD) - Dat is abso-
luut een infame leugen!' Na ander
half uur praten wordt hij voor het
eerst écht fel. De vraag was of het
waar is dat hij, wanneer hij 'Met het
oog op morgen' presenteert, wel
eens om vijf voor elf de studio bin
nenstapt met de woorden: 'En jon
gens, wat doen we vandaag?'
Bosboom: 'Mijn eerste kontakt
met de redactie heb ik omstreeks
drie uur 's middags. Zelden later.
Vraag het maar na, u hebt mijn toe
stemming. Ik ben nog nooit aan de
streep verschenen zonder dat ik
precies wist wat we gingen doen.'
- Toch bestaat de indruk dat u
steeds meer op routine draait. Er is
weinig dat u nog schijnt te verras
sen, het sprankelende is er af.
'Een programma als de Nieuws
show, op zaterdagochtend met
Mireille Bekooy, doe ik toch echt
met genoegen. Aan de andere kant:
je kunt nietje leven lang van de ene
verbazing in de andere vallen.'
- Men hoort u zo vaak zuchten op
de radio. Uit verveling?
'Dat is een kwestie van een ver
keerde ademtechniek. M'n adem
haling is nooit in orde geweest en
door m'n overgewicht wordt dat al
leen maar erger. Met verveling
heeft dat niks te maken.' Even later
zegt hij: 'Kijk, als je al zolang mee
loopt ga je routineuzer klinken. Ik
merk dat bij Postema ook wel eens.
Je kunt dat jammer vinden, maar
ik prefereer die routine nog steeds
boven het onhandige gebrabbel en
gedoe dat je tegenwoordig zo vaak
hoort en ziet.'
Voortjakkeren
Wanneer we praten over zijn nieu
we tv-programma, 'Hoe later op de
avond', bestrijdt Bosboom dat het
medium dat ik het zo kritisch mo
gelijk wil benaderen. Het is te mooi
om zomaar te laten verkommeren.'
Omroepen, zo luidt een van Bos
booms stellingen, besteden hun
geld op de verkeerde manier. Te
veel geld gaat naar de sector amu
sement. te weinig naar de informa
tieve programma's.
Wim Bosboom: Ik heb de tv intens lief.
'het zoveelste praatprogramma is'.
'Die andere talkshows zijn geen
talkshows maar programma's
waarin van het ene onderwerp naar
het andere voortgejakkerd wordt.
Als een gesprek zes minuten duurt
kijkt de regisseur al op z'n horloge.
Ik probeer, al pratende, een portret
te maken van iemands leven en
werk. Rustig, beschouwend. Uit de
kijkcijfers blijkt duidelijk dat daar
behoefte aan is.'
De kritiek dat hij daarbij nogal
oppervlakkig te werk gaat, wijst
Bosboom van de hand. 'Als ik met
professor Bastiaans praat besteed
ik liever aandacht aan zijn therapie
dan aan al het geruzie rondom zijn
opvolging.'
- De harde journalist is moe ge
worden?
'Ik pas me aan de omroep aan die
het programma produceert. Als ik
datzelfde interview voor de VPRO
had gemaakt, had ik wel aandacht
aan al die ruzies besteed.'
- U bent een soort kameleon?
'Nee hoor. De TROS wenst een
miljoenenpubliek te bedienen en
als je bij zo'n omroep werkt moetje
je aanpassen. Dat kun je heel goed
doen zonder jezelf te verloochenen.
Ik wil in m'n programma's graag
iets overbrengen, de mensen wat
wijzer maken. Dat kun je niet als je
ze voor het scherm vandaan jaagt.'
Vorige week heb ik 'The Mouse
trap' van Agathie Christie ge
zien. In het Nederlands, vandaar
dat de Engelse titel gehandhaafd
kon blijven. Een allemachtig aar
dige voorstelling. Het Nieuwe de
la Martheater zat vol, het publiek
reageerde enthousiast, en ik zal
niet vertellen wie de moordenaar
was, want dat heeft Eric van In-
gen na het applaus dringend aan
ons verzocht. Zo'n verzoek heb ik
wel eens eerder gekregen, in Lon
den, na afloop van de thriller
'Sleuth', troiLwens, ook na afloop
van 'The Mousetrapin Londen
wordt al 34 jaar (want zo lang
loopt dat stuk daar al.achtereen)
aan het slot gevraagd de afloop
aan niemand te verklappen.
Ik weet dat toevallig omdat ik
in het gezelschap verkeerde van
twee personen die een half jaar
geleden de Londense voorstelling
hadden gezien: mijn vrouw en
mijn oudste dochter. Hun verge
lijkend warenonderzoek leerde,
dat de Nederlandse voorstelling
voor Nederlandse begrippen
weliswaar heel leuk en goed was,
maar het toch niet haalde bij de
Londense voorstelling. Bijvoor
beeld. De Italiaan spreekt in Ne
derland wel een beetje gebroken
Nederlands, maar zonder het uit
bundige Italiaanse accent dat de
Londense acteur in die rol produ
ceerde. De jonge 'architect' was
in het Nederlandse stuk gewoon
een goedaardige jongeman,
maar in Londen was hij een uit
gesproken nicht. En last but not
least (zoals de Canadezen zeg
gen): in de Nederlandse versie
werd weliswaar steeds gesprok
e n over de zware sneeuwval die
het gezelschap dwong binnens-
huis te blijven, e
buiten kwamen hadden ook wel
een beetje sneeuw op hun jas,
maar voor het overige bleven we
in de zaal van sneeuw gespeend.
In de Londense voorstelling viel
er gedurende twee uur onafge
broken dichte sneeuw langs het
raam dat naar buiten uitkeek, en
toen de politieman een keer door
dat raam naar buiten klom, stoof
de sneeuw uitbundig het toneel
en de zaal in!
Ik moest daaraan denken toen
ik woensdagavond op Engeland
2 naar de eerste aflevering van
Christabelkeek, een nieuwe,
vierdelige serie van Dennis Pot
ter. De schrijver van 'The Sin-
ging Detective', de serie die zowel
in Engeland als in Nederland
zo'n diepe indruk maakte. 'Chris
tabel' berust op historische feiten,
zij is een Engelse die tijdens de
opkomst van de nazi's met een
Duitse jurist uit de betere krin
gen trouwt, met hem naar Duits
land gaat, en daar als een muis
in de val van de historische om
standigheden terecht komt.
'Christabel' is heel anders van
opzet dan 'The Singing Detective'
met zijn poëtische, schier ab
stracte dooreenmenging van he
den en verleden, werkelijkheid en
fantasie. 'Christabel' wordt recht
toe recht puan verteld, maar ja,
natuurlijk wel op een superieure
wijze recht toe recht aan. Na lan
ge strijd heeft de producent een
zeer ruim budget voor deze serie
weten af te dwingen, waardoor
de authenticiteit van Hitler-
Duitsland zeer dicht kon worden
benaderd. Interessant is, dat
daarbij blijkens de aftiteling een
beroep moest worden gedaan op
Hongarije, dat de jaren-dertig-
sfeer van het Duizendjarige Rijk
blijkbaar nog het meest nabij
komt, een halve eeuw later. Zo
heeft elk land zijn eigen eigen
aardigheden waar het trots op
kan zijn.
Ik moest dus aan 'The Mouse
trap' denlcen en aan 1992, wan
neer in Europa de grenzen open
gaan. Zou dat nu betekenen, dat
ook de grenzen van het Engelse
toneel en de Engelse film open
gaan voor niet-Engelse acteurs?
U weet misschien, dat de Britten
als de dood zijn voor twee din
gen, die ze daarom met hand en
tand buiten hun grenzen houden:
papegaaien met papegaaieziek
te, en acteurs van buitenlands
allooi. Helemaal onbegrijpelijk
is dat niet, Engeland telt twee
soorten voortreffelijke acteurs:
zij die wel werk hebben en zij die
niet werk hebben, en de laatste
groep voortreffelijke acteurs is in
de meerderheid. Buitenlandse
binnendringers (Rutger Hauer,
Jeroen Krabbé, dat soort types)
kunnen ze daarom missen als
kiespijn. Het kost dan ook de
grootste moeite om voor buiten
landse acteurs een werkvergun
ning in Engeland te krijgen.
Wat je je alleen afvraagt is,
waarom ze 1992 zouden moeten
vrezen, als zij steeds weer in staat
blijken uit de eigen rijen voor
treffelijke acteurs en actrices
naar voren te halen. De 'cast' van
'The Mousetrap' wordt elk jaar
weer ververst, en desondanks is
zo'n nieuwe cast weer superieur
aan de Nederlandse bezetting. In
'Christabel' spelen Elizabeth
Hurley en Stephen Dillon de
hoofdrollen, namen die ik niet in
mijn naslagwerken kan terug
vinden. Maar ze spelen 'uit de
kunst'. Ik denk dus niet dat de
Engelse acteurs zich erg veel zor
gen hoeven te maken over 1992,
en wij ook niet, want wie weet
schieten zij ons dan wél te hulp
bij het verfilmen van onze waar
gebeurde verhalen. De titels van
onze stukken zijn al Engels, nu
alleen de stukken zelf nog!
Voor de VPRO, zo zegt hij stellig,
zou hij niet willen werken. 'Hun
programmering is zo toevallig, zo
modieus. Er zit een ontzettende
hoop rommel bij.' Scherp: 'Een
programma als 'Theo en Thea' was
ronduit weerzinwekkend. Het ap-
peleert aan de meest domme ge
voelens die bij onopgevoede kinde
ren leven.'
- Laten we het dan ook over 'The
A-team' of over 'T en T' hebben.
'Dat is ook niks, maar bij de
VPRO heerst het sfeertje dat wat zij
doen altijd even goed en verheven
is.'
Prachtig medium
Wie het zou willen zou met alle ge
mak een fraaie bloemlezing kun
nen samenstellen met sombere,
soms venijnige uitspraken, ooit
door Bosboom gedaan over het
medium televisie. Toch werkt hij al
een levenlang voor diezelfde televi
sie. Daar zit, volgens hem, geen
contradictie in. 'Ik heb de tv zo in
tens lief, ik vind het zo'n prachtig
'Dat hangt daarmee samen, ja. Je
krijgt een andere kijk op het leven.
Ik heb gezien dat links er niks van
terecht brengt en dat rechts, met al
le fouten en nadelen, het toch beter
doet.' Hij verwijst naar de wijze
waarop de VARA, toen hij er nog
werkte, met zijn medewerkers om
ging. 'Dat is bij de TROS heel an
ders. In een liberaal klimaat wor
den de mensen hier met de groot
ste zorg omringd.'
Wanneer we de TROS-actualitei-
tenprogramma's vergelijken met
die van de andere omroepen zegt
Bosboom: 'De TROS buigt het
nieuws niet meer naar zich toe dan
de anderen dat doen. Alleen is het
wel zo dat een journalist die rechts
in het krachtenveld staat een ande
re keuze maakt uit de gebeurtenis
sen. Als er een afvaardiging uit Let
land komt zal TROS-Aktua zijn ui
terste best doen om die te intervie
wen. Als tegelijk iemand uit Nica
ragua komt mopperen over de
Amerikanen, zal men veel minder
snel de neiging hebben die te inter
viewen. Die zal weer eerder door
bijvoorbeeld de IKON in een pro
gramma gehaald worden.'
Maar ondanks alle verschillen
die er nog zijn, zo voorspelt Wim
Bosboom, schuiven alle omroepen
langzaam maar zeker op naar 'het
midden'. Levensbeschouwelijke
omroepen zijn tot de ondergang ge
doemd. 'Wat is er nog over van de
socialistische VARA? Ze nemen
steeds verder afstand van de rooie
familie.' De tegenwerping dat de
KRO en de NCRV hun best doen
om respectievelijk- de K en de C
weer wat meer inhoud te geven
schuift hij terzijde. 'Als ik naar
Brandpunt kijk zie ik toch geen ka-
nètaTmaatschappti uitals ik tholieke actualiteitenrubriek? Als
- Besteedt de TROS het geld op de
juiste manier?
'De TROS besteedt het geld niet
anders dan de andere omroepen.
Maar waar ik kan pleit ik voor ver
anderingen, ja.' Met overtuiging:
'Ik zou het best aandurven een
goed wetenschappelijk program
ma te maken op prime time. Het
kan best, kijk maar naar Duitsland,
België of Engeland. Het publiek
kijkt met open mond.'
Een paar minuten later voert hij
een pleidooi voor invoering van
een commerciële omroep. Dankzij
het grote geld van multinationals
zouden veel betere programma's
gemaakt kunnen worden. 'Als ik
binnen zo'n bestel Shell een voor
stel doe voor het maken van een
prestigieuze serie over het ontstaan
van het heelal, weet ik zeker dat ze
daar belangstelling voor hebben.'
- Zal Shell ook een programma fi
nancieren over de verstrengeling
van zakenbelangen en de politiek?
'Niet rechtstreeks, maar door het
feit dat ze bepaalde programma's
wél produceren kan een omroep
geld vrij maken om ook dat soort
uitzendingen te maken. Het is ver
keerd om te denken dat multinatio
nale ondernemingen alleen maar
'iets kwaads' zijn. Philips is op een
ben.'
In de discussie die zich vervol
gens ontspint neemt Bosboom de
verdediging op zich van het wes
terse kapitalistische systeem. Het
communisme, de 'weldoorvoede'
krakers, de 'betweterige' sociaal
democraten - ze krijgen allemaal
een veeg uit de pan.
de KRO echt een katholieke i
roep wil zijn moet ze alleen katho
lieke journalisten aantrekken,
maar dat gebeurt niet. Als je ouders
katholiek waren is dat voor de
KRO al voldoende.'
- Kortom: weg met zuilensysteem,
leve de nationale omroep?
'Ideaal is: drie netten. Eén voor
de minderheden die al dan niet te
recht zendtijd hebben gekregen,
een commercieel net voor AVRO,
TROS en Veronica en daarnaast
een soort algemene, neutrale BBC.
- Dat komt door het ouder worden dat beeld zou ook een ander, on-
t het beter verdienen? afhankelijk journaal passen.'
- U noemde uzelf vroeger een
links-realist.
'Op het ogenblik ben ik een
rechtse realist.'
lengtemaat; 27. deel v.d. dag;
28. ketting zonder eind; 30.
armholte; 32. gifslang; 34. ster
ke rijzing v.h. zeewater; 35.
opening; 36. bergweide; 37.
bouwlanden rond een dorp; 38.
zwaardwalvis; 42. wat geïncas
seerd kan worden; 44. eerlijk,
sportief; 45. deel van de bijbel;
46. model; 47. droogoven; 48.
boom; 49. juk om de hals van
trekpaarden; 51. vis; 54. land
bouwwerktuig; 55. schilders
gerei; 56. deelnamebewijs; 58.
echtgenoot; 60. stevig stuk
hout; 62. gesloten; 65. soort
hert; 67. volgens de oude stijl
(Lat. afk.); 68. heilige.
Horizontaal:
1. siervogel; 4. grof, zwaar, log;
7. schaakstuk; 10. deel v.h. ge
zicht; 12. overvloed, verschei
denheid; 14. vaarwel (Fr.); 16.
papegaai; 17. geen enkele; 19.
herkauwend zoogdier; 20. mu
zieknoot; 22. uitroep van af
keer; 23. vochtig; 24. in orde;
26. lofrede (Fr.); 27. meertje; 28.
vervoersorg.; 29. haarkrul; 31.
toiletgerei; 33. predikante
(afk.); 36. jongere broer of zus
ter (Ind.); 39. moeilijk oplos
baar probleem; 40. onaanzien
lijk, gering; 41. rond brood; 43.
gereed; 45. boom; 47. opper-
vlaktemaat; 49. Hoge Raad
(afk.); 50. kloosteroverste; 52.
ettergezwel; 53. plaats in Bel
gië; 55. langs. 56. laatstleden
(afk.); 57. thulium (scheik.
afk.); 59. stuk doek of stof; 61.
muze v.h. minnedicht (Gr.
myth.); 63. de Verenigde Staten
(Eng. afk.); 64. geur; 66. grote
steenmassa; 68. insnijding; 69.
tijdperk; 70. bijeenbehorende
schepen; 71. insektenetend
zoogdier.
Verticaal:
1. dun afgesneden stuk; 2. enig;
3. flauwhartig; 4. naschrift
(Lat.); 5. bos; 6. paardekracht
(afk.); 7. onderste deel v.e. ge
vel; 8. meisjesnaam; 9. woon
plaats van vogels; 11. tijdseen
heid; 13. Spaanse ex-koningin;
15. voorwerp om iets in te be
waren; 18. deel van het gebit;
21. eikeschors; 22. snavel; 25.
k
e
T
e
L
h
u
1
s
mv
r 0
u
w
r
b
e
t
i
m
a
0
k
k
a
S
U
T
u
p
r 0
v]e
n
1>
L
t
u
Z
b
"(SUR
m
5
I
n
g
u
l
I
e
r
ms
ma
a
1
w
K
t
4
X>
M 1
VM
a
0
m
e
n
6
n
1
E
Mb
np
a
l
v
k
k
n
'M b
0
e
n
k
t
l
S
p
e
l
'j]k
e
n
n
a
r
\t
b
41 s
m
5
l
0
0
p
p
C
e m
a]a
K
T
b
Z
U
b
#Jl
;»Jn
K
F
A
r
a
0
m
i
E
r
b
ut
J
E
D
w
A
W
b
V
b
'Js
xjb
b
T
A
L
b
N
K
1
N
E
KL
K
De twee winnaars van de Leidsch
Dagblad-handdoek zijn: E. van den
Broek, Kagersingel 20, 2172 XG
Sassenheim, mevr. T. Mizeé-Bey,
van Lennepstraat 4a, 2321 XB Lei
den. De prijs wordt de winnaars
toegezonden.
Oplossingen onder vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in een enveloppe zen
den aan: Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Leiden.
ZATERDAG
Radio 1 na 18 uur
TROS: 18.06 Coulissen. NOS:
19.02 NOS Jazz Platform. 20.02
Langs de lijn. 22.02 Metro's music.
23.05 Met het oog op morgen.
KRO: 0.02 Damokles. 1.02-7.00
Niemandsland.
Radio 2 na 18 uur
i maand: Sibelius. 20.00 Nws.
KRO: 20.02 KRO-klassiek op zater
dagavond met om 20.02 Principia
Radio 3 na 18 uur
NOS: 18.03 Driespoor. NCRV:
19.02 Koploper. 20.02 Harro de
Jonge, met om 20.02 Elpee pop
special; 21.02 Elpee- en CD pop;
22.02 Country style. 23.02-24.00
Late date;
Radio 5 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws. EO: 18.10 lyi Ha-
berler (Goed nieuws). 18.25 Kayen
Rasja (Er is hoop). IOS: 18.40 Ara
bisch progr. NOS: 19.00 Progr.
voor buitenl. werknemers. EO:
20.30 Laat ons de rustdag wijden.
21.14 EO-Metterdaad «hulpverle
ning. 21.15 Reflector. 21.35 Deze
week 22.00-23.00 EO Zaterdag
avonduur.
OMROEP RUNLAND
VLOK KATWUK
09.00-10.00 muziekprogramma
met Hans Susan
10.00-11.00 'Informatief, nieuws
en actualiteiten
11.00-13.00'Jongerensoos'. jon-
13.00-14.00'Groeten en verzoe
ken', populair verzoekptatenpro-
gramma
14.00-15.00'Het blijft Hollands',
muziekprogramma
15.00-17.00 'Sport', met o.a. voet
bal en duivesport
17.00-18.00'Het overstuur', mu
ziekprogramma
ZONDAG
Radiol
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
7.02 KRO's ontbijtshow. 7.53 Ter
overweging. EO: 8.05 Groot
nieuws. VOO: 9.02 Veronica sport.
TROS: 10.02 Wegwezen. VARA:
11.02 VARA radio 1 zondageditie.
12 02 Ophef en vertier NCRV
13.05 Hier en nu. NOS: 14.02
Langs de lijn, sport en muziek.
VPRO: 18.05 Het Spoor. AVRO'
19.02 Leuterkoek en zandgebak.
19.10 Sssssssssssst.... 19.30 Her
sengymnastiek. 20.02 Toppers van
toen. 21.02 Play it again. 22.02
Landleven, hoorspel. NOS: 23.05
Met het oog op morgen. TROS:
0.02 TROS Nachtwacht; 6.02-7.00
Een goede morgen met Ron Brand
steden
Radio 2
NOS: elk heel uur nieuws. VARA:
8.02 Vroegp Vogels. 10.02 Tony
van Verre ontmoet Fons Jansen
(5). AVRO: 10.30 Muziekmozaiek.
12 02 De AVRO op tournee. 13.02
AVRO Radiojournaal. 14.02 Mu
ziek met Meta. 16.02 Gitaar spe
cial. 16.30 Kom 'ns langs in Des In-
des. 18.02 De AVRO op tournee.
19.00-7.00 Zie radio.1.
Radio 3
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
8.02 Heksennest, dorp der dorpen.
9.02 Zin in pop. 10.02 De wakkere
wereld. 12.02 KRO-miniparade.
13.02 Het weeshuis van de hits.
15.02 Tijd voor «oen. 16 02 KRO s
Zalige üetdesiijn. 18.02 KRO s Hit
week. 19.02 Pop-eye. 20.02 Radio
Thuisland. 21.02 De krijsende tafel.
22.02-00.00 Op Slag van Maan-
Radto 4
NOS: 8.00 Nfeuws. 8.02 H Vier.
9.00 Musica religiosa et profana.
9.55 Programmaoverzicht. KRO:
10.00 Eucharistieviering. NOS:
11.00 Für Elise. 13.00 Nieuws.
13.02 Opera Matinee. 14.00 Onder
de groene linde. 14.15 Concert op
de zondagmiddag: Koninklijk Con
certgebouworkest o.l.v. Riccardo
Chailly m.m.v. Ronald Brautigam,
piano. (In de pauze: Praten over
mzuiek.). 16.30 Diskotabel, nieuwe
grammofoonplaten en CD's. 18.02
Jazzgeschiedenis. TROS: 18.30
Continu klassiek. 20.00 Nws. 20.02
Specialiteiten la carte. 22.00 Ka-
Radio 5
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart-
marktberichten en uitgebreid wet
bericht. 9.00 Nieuws NCRV 9.02
Woord op zondag. 9.30 Te Deum
Laudamus NOS 9.55 Waterstan-
den. IKON: 10.00 Aartsvaders.
10.10 Kerkdienst. 10.58 Wilde
Ganzen. 11.00 De andere, wereld
van zondagmorgen. NOS: 12.00
Nieuws. VOO 12.05 Het zwarte
gat. 14.00 Radio Romantica. NOS:
16.55 Mededelingen en schippers-
berichten. IKON: 17.00 Kerkdienst.
17.58 Wilde Ganzen. NOS: 18.00
Nieuws. IKON: 18.10 Liturgie en
kerkmuziek. IOS: 18.40 De onbe
kende islam. NOS: 19.00 Program
ma voor buitenlandse werknemers.
19.20 Suara Maluku. 19.55 Tambu.
20.30 Zorg en Hoop. FEDUCO:
21.20 Medelanders Nederlanders:
Surinamers. 21.45 Medelanders
Nederlanders: Chinezen. NOS;
22.10-22.40 Jazz Uit het historisch
archief.
LOKALEfOMROEP ALPHEN
20.00-21.00 Alphens Nieuwsma-
gazine
21.00-22.00 Sportcarrousel
VLOK KATWUK
09.30Kerkd tenst
OMROEP RUNLAND
10.30-11.00 Voorlichting ge
meente Leiden
11.00-12.00 Sassopheim Lokaal
12.00-13.00 Noordwijkerhout Lo-
11.03 Op Volle Toeren. 12.03 f
MAANDAG
Radio 1 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. NCRV:
7.03 Hier en nu. 7.15 Het Levende
Woord. 7.22 Lichte muziek. 7.33
Hier en nu. 8.32 Maandagmorgen
Magazine. 12.05 Boer en tuinder.
12.30 Nieuwsoverzicht Hier en Nu.
12.32 Over kopen gesproken.
12.50 Moment. NOS: 12.56 Meded.
voor land- en tuinbouw. NCRV:
13.08 Hier en nu. VOO: 14.05 Vero
nica Nieuwsradio.
Radio 2 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. TROS:
.03 Een goede morgen
duizenden. EO: 15.03 Met
muziek het hele land door. 16.03
Open huis. 16.58 EO-Metterdaad
hulpverlening. 17.03 Ronduit Ra
diokrant.
Radio 3 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. AVRO:
7.03 De Baas van de week. 9.03 Ar
beidsvitaminen. 12.03 Hollands
Glorie. 14.03 Toppop Radio. 16.03
Toppop twintig.
Radio 4 voor 18 uur
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade (8.00
Nws). 9.30 Daar word ik stil van.
10.00 KRO-Klassiek op maandag
morgen. I. Collegium Musicum Pra-
gense. II. Vuli Turovsky, cello, en
Ljuba Edlina, piano. 11.50 Over
muziek. 12.00 Radio vierklank.
(13.00 Nws.). 14.00 KRO-Klassiek
op maandagmiddag: Symfonieor
kest v.d. Bayerische Rundfunk
o.l.v. Colin Davis m.m.v. sol. 15.50
Over poözie. 16.00 In antwoord op
uw schrijven - klassiek: 16.45 Zin in
muziek VARA: 17.00 VARA Klas
siek: Werken van Rudolf Escher.
Radio 5 voor 18 uur
NOS 6.30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht. 9.00 Nws. 9.02 NOS Spor
tief. 9.25 Waterstanden. RVU 9.30
Vrouwen van Oranje. VARA- 10.00
Factor 5. met om 11.00 Berichten
i en over ouderen. NOS 12.00
Nws. HUM.VERBOND 12.05 Hel
voordeel van de twijfel. NOS: 13.00
Nws. VARA: 13.10 Faktor 5, met
13.10 Bericht van buiten.
AVRO: 14.00 Moet je horen... 14.05
Vis, fijn dat het er is. 14.25 Hoor je
knetter II. VARA: 14.45 Chips die je
niet kunt eten. 15.00 Bericht uit het
koninkrijk. NOS: 16.30 NOS Kin
dermagazine. 17.00 Wat een taal.
17.30 Het einde van de oorlog.
17.55 Meded. en schippersberich-
aktualiteiten, weersberich-
ten en verkeersinformatie,
12.00-13.00 Lunch-uur, met nws-
overzicht, progr.aank., serviceru-
br.. weerber.. verkeersinf., land- en
tuinbouwinf., de kwis Hebbes en de
voorstelling van de dag.