'Bi wilde een kanjer van drieduizend pagina's' Jeroen Brouwers na de zondvloed és» Hofland Festival nog verder in de problemen KIJKUIT Studio Agnes Theatrale scènes in fotowerk Concerten Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam De prijzen van de Stichting Fonds Carel van Mander voor de beste pu- blikaties in 1987 op kunsthisto risch gebied zijn toegekend aan A. van der Woud en S.L. de Blaauw. Ze worden vrijdag tijdens de jaar vergadering van de Vereniging van Kunsthistorici in Den Haag uitge reikt door prof. dr. A. Boschloo, voorzitter van de jury. A. van der Woud krijgt de Van Mander-prijs - 800 gulden plus een penning - voor zijn proefschrift 'Het lege land. De ruimtelijke orde van Nederland, 1795 -1848'. S.L. de Blaauw ontvangt de prijs voor zijn dissertatie 'Cultus et decor: Litur gie en architectuur in laatantiek en middeleeuws Rome'. De Jan van Gelderprijs, waar voor de winnaar niet ouder dan 35 jaar mag zijn en die duizend gulden groot is, is toegevallen aan J.L. de Jong voor zijn promotieonderzoek 'De oudheid in fresco. De interpre tatie van klassieke onderwerpen in de Italiaanse wandschilderkunt, inzonderheid te Rome, circa 1370 - 1555". De voorzitter van het J. W. Frede- riksfonds, prof. dr. W. Fock, reikt tijdens de jaarvergadering een oor konde uit voor de beste publikatie in 1987 op het gebied van de ge schiedenis vart de kunstnijverheid. Deze onderscheiding is drs. J.R. Liefkes toegekend voor zijn catalo gus van de glasverzameling in het Museum Mr. Simon van Gijn in Dordrecht. De Rotterdamse kunstenaar Daan van Golden krijgt de Hendrik de Vriesprijs 1988. Dat heeft de Groninger wethouder van cultuur A.M.G. van de Vondervoort don derdag bekendgemaakt. De prijs bestaat uit een bedrag van tiendui zend gulden. Van Golden is bekend geworden met schilderijen en objecten, waar in hij een 'relativerend' realisme aan de dag legt. Vorig jaar kwam hij in het nieuws met zijn project Aqua Azul in de Hortus in Amster dam, waarbij hij dè paden met blauwe steentjes bedekte. Met zijn meest recente roman 'De zondvloed' heeft Jeroen Brouwers een meesterwerk afgeleverd. Het is na 'Het verzonkene' (1979) en 'Bezonken rood' (1981) niet alleen het sluitstuk van zijn Indië-trilogie, maar je zou het ook kunnen zien als het sluitstuk van zijn oeuvre. Alsof Brouwers met trommels en trompetten afscheid wil nemen van de Nederlandse literatuur en nog een keer zijn thematiek onder woorden wil brengen. Bezorgd reisde Gerlof Leistra af naar de Achterhoek om de schrijver aan de tand te voelen over zijn literaire toekomst. Jeroen Brouwers: 'Hoe kan ik EXEL Jeroen Brouwers (48) heeft de naam knorrig en zwaar moedig te zijn. Een man die met ie dereen ruzie heeft en voortdurend met zelfmoordplannen rondloopt. "Mythe's moet je vooral in stand houden", reageert de schrijver met een brede grijns. "Maar het is niet zo. Ik ben juist een zeer vrolijk en alert mens. Laat mij hier maar rus tig in de Achterhoek zitten. Ik ben hier heel gelukkig". Zijn donkere stem, maar ook zijn manier van praten, doet denken aan de legendarische uitgever Geert van Oorschot. Veel gebaren en de volumeknop helemaal open. Aan 'De zondvloed' heeft Brou wers met onderbrekingen zo'n ze venjaar gewerkt. Het plan om "een heel groot boek" over Indië te schrijven, had hij al sinds begin ja ren zeventig. "In mijn werkkamer ligt een oermanuscript van twee vuisten dik. Dat is ontstaan in de loop der tijd. Ik begon maar te schrijven, te schrijven en te schrij ven, zonder dat het tot een vorm kwam. Met dat manuscript kon ik niets, maar het was er wel. Toen ik mij ten slotte in 1976 hier in Exel vestigde en full time schrijver werd, heb ik alle boeken die ik sindsdien schreef uit dat oerma nuscript kunnen putten. Maar nu is het helemaal leeggeplunderd en kaalgeroofd". Brouwers is uiterst kritisch over wat hij schrijft en gooit veel weg. Waarom heeft hij dat oermanus cript niet verbrand? "Omdat ik wist dat het weliswaar niet goed was, maar tegelijkertijd veel erts bevatte. Je hoefde het maar te pak ken en te slijpen en het was goed". Krachttoer 'De zondvloed' is voor Brouwers doen uitermate strak geschreven. "Ja, in de loop der jaren is mijn stijl natuurlijk veranderd. Toen ik ze ven jaar geleden begon dat boek op poten te zetten, had ik nog die ge dragen manier van een verhaal ver tellen. Wat de critici barok noe men. Maar toen besefte ik: "Als je dat hele boek zo gaat zitten schrij ven, is er van vernieuwing geen sprake. Ik denk dat het daarom zo veel tijd heeft gekost. Ik moest an ders gaan schrijven. En dus gooide ik dat manuscript maar steeds van tafel om er weer een ander boek AMSTERDAM (GPD) - Het finan ciële tekort van het Holland Festi val is het afgelopen jaar wederom fors opgelopen. Het gat in de be groting bedraagt inmiddels ruim drie miljoen gulden. Om het voort bestaan van het Festival niet in ge vaar te brengen, verstrekte het. mi nisterie van WVC vorig jaar een le ning die in vijfjaarlijkse termijnen van vijf ton moet worden afgelost. Volgens een woordvoerster van het ministerie heeft het Holland Festival dit jaar niet aan die ver plichting kunnen voldoen. Om in 1989 in aanmerking te komen voor een subsidie van WVC moet het Holland Festival garanties geven voor een aflossing van de schul den. Daarover worden besprekin gen gevoerd. Het Holland Festival ontvangt een structurele overheidssubsidie van 1,2 miljoen gulden. Daarnaast betaalt de gemeente Amsterdam 540.000 gulden en heeft de gemeen te Den Haag voor volgend jaar een bedrag toegezegd van twee ton, an derhalve ton minder dan dit jaar. Verder rekent men weer op de no dige sponsorgelden. Een woordvoerster van de Raad voor de Kunst omschrijft de situa tie bij het Holland Festival als "zeer ernstig". Ingewijden spreken zelfs van "een absoluut failliete boedel". Volgende week woensdag buigt de kernraad van de Raad voor de Kunst zich over een rapport van de werkgroep Holland Festival. Of het uit die besprekingen voortvloeien de advies aan minister Brinkman ook een financiële paragraaf zal be vatten, is nog niet bekend. tussendoor te schrijven. Het schrij ven van 'De zondvloed' is meer een geestelijke krachttoer geweest dan een artistieke. Je moet zeven jaar die concentratie vasthouden, de zelfde stijl". Over 'De zondvloed' is Brouwers zeer tevreden. "Voor het eerst in mijn leven voel ik voldoening. Dat heb ik alleen bij 'Zonsopgangen boven zee' (1977) gehad. Ik dacht: zo'n boek heeft nog nooit iemand geschreven. Ook ik heb de behoef te aan romanvernieuwing. Het moest een roman worden zonder geijkte structuur. Je moet dat boek op elke willekeurige plaats kunnen openslaan. 'Zonsopgangen boven zee' is een soort 8-vorm geworden. Toen was ik trots en voldaan, maar nu zie ik dat dat boek veel te com pact is. De lezer wordt niet meer losgelaten en krijgt het benauwd. Ook 'De zondvloed' kun je op ver schillende manieren lezen. Je kunt bij voorbeeld eerst alle passages over Indie gaan lezen of over het verblijf van de hoofdpersoon op een kostschool. Ik voel mij zelfver zekerd over de kwaliteit van 'De zondvloed'. Sedert ik dat boek in mijn hand kan houden, ben ik heel vrolijk. Het is goed. Punt". Leven Hoewel Brouwers een kleine dertig titels op zijn naam heeft staan, kan hij niet van de pen leven. "Mijn honorarium bedroeg vorig jaar 12.000 gulden. Ik zweer het je. Daar schaam ik mij voor... Daar schaam ik mij voor. Punt. Ik krijg een maximale werkbeurs .van het Fonds voor de Letteren. Maar een schrijver zou toch van de op brengst van zijn boeken moeten kunnen leven?! Dat houdt mij be zig, ja. Hoe kan ik in Jezusnaam in Nederland eens wat boeken verko pen". Heeft hij enig idee wat er na 'De zondvloed' komt? "Aan het begin van mijn schrijverij, vijfentwintig jaar geleden, wilde ik een heel groot boek schrijven waar alles in staat. Maar ja, daar ben je dan te jong voor. Je hebt nog niet vol- doende levenservaring en schrijf- LEIDEN - Het Agnes College heeft er sinds kort een bijzondere ruimte bijgekregen. In het uitge breide souterrain van de school is naast de bibliotheek, de drukkerij, de doka, de garderobe en twee ver- blijfruimten voor leerlingen een studio ingericht, een verbouwing die geheel door ouders, docenten en leerlingen tot stand is gekomen. Het resultaat is niet alleen een stu dio, maar tevens een toneelzaaltje, een kleedkamer en een expositie ruimte. De nieuwe ruimte is ingewijd met de opvoering van enkele Stijl oefeningen van Raymond Que- neau; een 'performance' waaraan Leen Vroegindewey voftn heeft ge geven. Het spel van Queneau van daag driemaal te zien zijn: 's-mid- dags om drie uur en 's-avonds om half acht en om half negen. technisch élan. Terugkijkend kun je echter zeggen, dat veel van mijn boeken aanzetten zijn voor 'De zondvloed'. Ik schrijf boeken die vorige boeken aanvullen. En ter wijl je zo'n boek schrijft, maak je al weer openingen naar volgende boeken. Ik denk dat dat mijn toe komst is. Ik ga toch niet morgen dood?! Ik moet nog zeker een jaar of tien verder. Die tijd moet ik vul len - omdat ik nu eenmaal niets an ders kan - met schrijven. Ik weet zeker dat ik nog wel romans zal schrijven. Er is al weer een aanzei tot iets verhalends". In 1984 publiceerde Brouwers een lijvig wetenschappelijk werk over zelfmoord in de Nederlandsta lige literatuur: 'De laatste deur'. Binnenkort verschijnt bij uitgeve rij Cadans 'De versierde dood', een uitvoerig essay over bepaalde cli ches die rond zelfmoord bestaan. "Waar komt bij voorbeeld het be grip 'Russische roulette' vandaan? Er moeten toch ooit eens spelre gels van zijn opgesteld? Komt het inderdaad uit Rusland? En bestaan er zelfmoordclubs? Daar heb ik al les over verzameld. Als 'De zond vloed' nu eindelijk eens wat geld oplevert en ik een paar jaar heb om te freewheelen, wil ik een boek schrijven over dubbelzelfmoord in de wereldliteratuur. Daar ben ik ook al jaren mee bezig. De rommel ligt klaar". Geen cent Is bij Brouwers een boek ooit af? "Nooit. Toen ik aan 'De zondvloed' zat te werken, heb ik tegen mijn uitgever gezegd: laat mij rustig dit boek schrijven. Ik had echt het idee er de rest van mijn leven aan te wijden. Het kan naar alle kanten weer opnieuw openwaaieren. Ik had een kanjer voor ogen van, allez, drieduizend pagina's. Dat kun je wel doen, maar dan verdien je hele maal geen cent meer. Dan zit je in alle eenzaamheid volkomen ver dwaasd en verbeten een of ander gigantisch boek te schrijven dat pas na je dood ergens in een kluis wordt gevonden. Door een zekere pressie van mijn uitgever heb ik 'De zondvloed' op een gegeven mo ment toch maar voltooid. Maar of het af is? Ach, het kan zo. Maar ze ker bij mij is een boek nooit af'. Van Thed Lenssen Expositie met fotowerk van Thed Lenssen, t/m 30 november. Galerie De Kleine Klup, Nieuwe Rijn 1Leiden. Geopend: 110-22 u 112-22 u LEIDEN - De bekende Amster damse modefotograaf Thed Lenssen exposeert bij galerie De Kleine Klup vrij werk, dat voor het grootste deel bestaat uit kleu renfoto's. Lenssen heeft zich in middels toegelegd op reclamefo tografie, maar dit werk staat nog het dichtst bij de modefotogra fie. Bij het doorbladeren van enke le duurdere damesbladen, zoals de Avenue en de Elegance, viel mij op dat de modefotografie langzamerhand een heel eigen plaats gekregen heeft. Mode lijkt in veel gevallen meer de aanlei ding voor een perfecte reportage dan het onderwerp - voor veel vrouwen zijn de creaties onge schikt om te dragen, maar wel mooi voor foto's die door de prachtige entourage tot ware kunstwerken worden. Behalve de ondergeschiktheid van de mode aan de fotografie is er een ander opvallend aspect, de uitda gende en gewaagde pose van de modellen, waardoor menig man- nentijdschrift minder spannend wordt. Deze mengeling van ero tiek, mode en esthetiek beheerst ook het fotowerk van Thed Lens- Blikvanger van deze tentoon stelling is de twaalfdelige serie (drie rijen van vier) kleurenfo to's, opgebouwd uit opeenvol gende momenten, die als een scène in een film opgevat kun nen worden. In de opnamen van ieder afzonderlijk, wisselen beel den van macht en erotiek elkaar af. Door de samenstelling van de serie wordt de aggressie sterker voelbaar, maar de spanning van de tamelijk geweldadige scène's wordt abrupt verbroken door het serene portret van vrouw met een licht, maskerachtig gezicht. Een aantal zwart-wit foto's weerspiegelt dezelfde thematiek van machtsvertoon en erotiek, zij het op een ingehouden wijze. Als reeks bezitten deze werken door het gekozen standpunt, de be lichting en de compositie een duidelijke artistieke eenheid. In wat ik voor het gemak 'de blauwe serie' noem, vanwege de lichtblauwe achtergrond, over heersen theatrale elementen. De ze betreffen niet alleen de uiter lijke kant, zoals geschminkte ge zichten en handen of de losse, ge drapeerde kleding, maar vooral de sensuele uitstraling van de drie vrouwenfiguren. In de on derlinge verhouding schuilt een zekere rivaliteit, die in de vorm van een drama uiting geeft aan Lenssens thematiek. Een deel van het fotowerk, dat niet op papier maar op rpetaal (aluminium) is afgedrukt, neigt meer naar de kant van de mode reportage. Deze zeer esthetisch benaderde beelden, hoe oogstre lend de oosters geinspireerde ta ferelen ook zijn, herinneren aan de presentaties van de laatste Pa- rijse trends uit eerder genoemde maandbladen. Het is in deze stukken dat de grens tussen het vrije werk en de mode-fotografie van Thed Lenssen moeilijk te trekken is. NANCY STOOP Leiden Rijksmuseum voor Volkenkunde Steen straat. Tekeningen voor Japanse prenten. Kuniyoshi Authentiek' van Utagawa Ku- niyoshi t/m 8/1 '89; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: Tweehonderd jaar verza melen' en 'Schepen met geld', t/m jan 1989: di. za. 10-17 uur. zon- en feestd. 13- 17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal Oude Sin gel 28-32, 'Klein maar fijn', met werk van Gerrit Dou, Frans van Mieris, en andere Leidse fijnschilders, t/m 8/12, di. t/m za 10- 17 uur. zondag 13-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3. permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma nente expositie: Vijf eeuwen mode in mini atuur, di. t/m za. 10-16 uur. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtsnedes. Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 uur. za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe- zoek na afspraak, tel:146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm n schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8, Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir- ïa Roefs-de Wit, Japanse rolschilderlngen n Chinees porcelein; wo. t/m zo. 11-17.30 Lak-Galerie - Cleveringaplaats 1, Jim Chasan, recente schilderijen: 'Allusions of Japan', en Joshua Rozenman, tekeningen: 'English Blues', tot 26/11ma. t/m vr. 10-22 Intermezzo Haarlemmerstraat 226, expo sitie collectie Russische Ikonen van Tanja Novosselova. Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10. re cente foto's van Eric Hamelink. t/m 26/11 t/m za. 14-17.30 uur, do. tot 21 uur en op afspraak, tel: 143655. Galerie Stelling - Burgsteeg 14. Willem Zeegers - tekeningen - schilderijen. Marie ke van Diemen - objecten, tot 27/11woe t/m za van 12-18 uur. 'Caecilia' - Caeciliastraat 18, Annemarie Hoenderdos, Stanny Verster, Veronica van Gijlswijk, Els Schuitemaker, Jopie de Wijs en Elisabeth Bal, weefkunstenaaressen met een diversiteit aan technieken, t/m 18/12; zo. 13-17 uur. Foto-galerie 'De Kleine Klup' Nieuwe Rijn 1keuze uit het vrije werk van Thed Lens sen. t/m 30/11ma t/m za 10-22 uur. zo 12- Art Centre Droomfabriek Oude Singel 56, tekeningen en schilderijen in 'Neo-Symbo- listische'-stijl van Corina Zuiderduin, gedu rende november. Praktijk - Rijnsburgerweg 7, expositie van de Argentijnse textielvormgever Luis Acos- ta, tot 31/12; ma. t/m do. 9-17 uur, vr 10-14 Galerie Atelier Treetje Lager' Oude Rijn 138, tekeningen en aquarellen van Henk Hollebeek, t/m 31/12; vr. 13.30-18 uur, za. 12.30-17 uur. Galerie Ars Aemula Naturae - Pieterskerk gracht 9. expositie 'Beeldendebouw'. Ar thur v.d. Hoek. Pascale Robers. Karla Ka per, Henk Dicke, Peter v.d. Eijnden, Ton van Dalen, Rob Maingay en Carry Blase. Galerie van der Vlist Botermarkt 3, olie verfschilderijen van H. Bezemer en J.D. Bakhuizen van den Brink, t/m eind 31/12; di.t/m za. tijdens openingsuren. 1.17-21.30 uur. Demmenie - Haarlemmerstraat 167-171. Lidie Bossen met 'sterrenbeeldig', kosmi sche zaken op hanteerbaar huiskamerfor maat, t/m eind nov.; Kooyker - Breestraat 93, Lidie Bossen met 'fraktalia et alia', fraktale vormen die zich zelf herhalen, t/m eind dec.; beide exposi- winkels. Hillegom Kunstgalerij 'Catherina' Meerstraatpro menade 12b, Expositie kunstschilder-cera- mist en beeldhouwer Chahab, van oor sprong Persische kunstenaar, 15 uur; di. t/m vr. 9-18 uur. za. 10-17 uur. Leiderdorp Elisabeth Ziekenhuis Simon Smitweg.' Marianne Vetter met werken in houtskool, gemengde techniek en aquarel, t/m 20/11 dag. 8-17 uur. Gemeentehuis - Statendaalder, Mirjam Majoor met poppen en ger Stadman met gemengde technieken, t/m 16/12; ma. t/m Noordwijk Petit Royal Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe, na 14 uur. Hotel Pension „Eikenloof" Koepelweg 26. Astrid Kok wandkleden, tot 17/12, werk dagen van 14-17 uur. Noordwijkertiout Bibliotheek- W. de Zwijgerlaan, Hans Bui- ning, kleuretsen, Nolly Comet, gedraaide keramiek, tot 29/11. ma. woe, vr van 14-17 en van 19-21 uur. do en za van 10-12.30 Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns burg'. vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, grafieken van kindervoorstellingen van Anneke Koek, di. 19.30-21.30 uur (tijdens video-le zing over pleegzorg). Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, pas tels van de Delftse kunstenaar Ted Licht van voornamelijk landschappen, t/m 1/12. Klassiek De pianiste Martha Noguera vervolgt van avond haar Chopin-cyclus in de Kapelzaal van K&O. Ze zal van deze componist o.m. mazurka's, nocturnes, etudes, walsen en polonaises vertolken. Aanvang 20.15 uur. Het kamerorkest 'Madrigalesco' geeft zon dagochtend een uitvoering in de Taffeh- zaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Het Nederlands Madrigaalkoor verleent medewerking, evenals een aantal vocale en instrumentale solisten. Het geheel staat onder leiding van Henk Briër. Het concert begint met de Missa Brevis KV 275 van Mozart. Hieraan werken mee de sopraan Irene Maessen. de alt Xandra Mi- zee, de tenor Alberto ter Doest en de bas Tom Sol. Het programma vermeldt voorts werken van Debussy en Von Gluck. De harpiste Elaine van der Wart speelt de Dansen van Debussy, de fluitist Thies Roorda een werk van Von Gluck. Harpiste en fluitist treden samen op In werk van Andriessen. Met de Serenade voor vier solostrijkers, strijkor kest en pauken KV239 van Mozart wordt het concert besloten. Aanvang 11.30 uur. 'Femus', met o.a. Ellen Looyenstijn, Esther van Stralen en Hetty de Vries, voert zon dagmiddag in sociëteit De Burcht werk uit van vrouwelijke componisten. Het gaat om binnen- en buitenlandse stukken voor pia no, cello, altviool en zang uit de 18de, 19de en 20ste eeuw. Aanvang 15.30 uur. Een barokconcert wordt zondagmiddag gegeven in museum De Lakenhal. De uit voerenden zijn leerlingen van de Streek- muziekschool Lelden e.o. Het Praetorius- blokfluitensemble o.l.v. Piet Kunst brengt een cantate van Scarlatti ten gehore en een ensemble o.l.v. Ciska Mertens speelt een suite van Mathew Locke. Aanvang 15.00 uur. Het Kallos-trio geeft maandagavond een concert in de Kapelzaal van K&O. Er zullen composities van Van Beethoven (Pianotrio in Bs gr.) en Messiaen (Quator pour la Fin du temps) worden vertolkt. De uitvoeren den zijn Monique Visser (piano), Juliaan van der Linden (viool) en Arthur de Groodt (cello). De klarinettist Romke-Jan Wymen- ga verleent zijn medewerking. Aanvang 20.15 uur. Muziek uit Ierland en Wales weerklinkt woensdagavond in de Kapelzaal van K&O. Er zullen liederen van Alan Mills en solo- werken van Philip Flood ten gehore worden gebracht. De tweede helft van de avond wordt gevuld met volkliedjses uit Ierland en Wales. Het bijzondere van het programma is de muziek van Alan Mills, die tot de veel belovende jonge componisten van Enge land behoort. Hij heeft zich geprofileerd als een opvallende vertegenwoordiger van het postmodernisme in de hedendaagse mu ziek. Dat betekent dat weer wordt aange knoopt bij oudere stijlen en dat de aan spreekbaarheid, de toegankelijkheid, weer een belangrijke plaats inneemt. De liede ren. die Mills presenteert zijn toneel, ver fijnd en kleurrijk. Ze bestaan uit twee cycli: Four Songs on French Texts, op teksten van Apolllinaire en Cocteau, en Eight Poems from Le Bestiaire, op teksten van Apolllnaire. Aanvang 20.15 uur. Het lunchconcert op donderdagmiddag bij K&O wordt verzorgd door Hilde de Wolf (fluit) en Petra Veenswijk (claveclmbel). Aanvang 12.45 uur. Jazz In de Waag treedt morgenavond voor Hot House de groep Teeming womb of Royal Kings. Onder deze merkwaardige naam (stukje tekst van een zekere W. Shake speare) gaat sinds twee jaar een gezond afwijkend trio schuil. De stem en vooral tek sten maken integraal deel van de rest van de muziek, die put uit de free jazz en meer straighte vormen van deze muziekvorm. Naast Shakespeare komt ook T.S. Eliot tekstueel aan bod. De band die finalist was van het NOS Jazz Festival, bestaat uit Her man te Loo (ess, as, vo), Egon Kracht (b), Gert Jan Prins (ds). Het concert in de Waag, Aalmarkt 21, begint om 21.30 uur. Pop straat 66, Leiden Zaterdag komt Jan Rot met zijn groep naar het LVC. Zijn driemansformatie heeft hij uit gebreid met een extra man op de toetsen en een dame en een heer voor de steun- zang. Jan Rot zal liedjes van zijn laatste elpee Rot, Warm en Tender ten gehore brengen. Aanvang 23.00 uur; breestraat 66. Leiden. De groep Oario geeft zaterdagavond een concert in de Droomfabriek. Aanvang 22.00 uur, Oude Singel 56. Leiden Tuya organiseert zaterdagmiddag een concert met de dichter/zanger Luis Barros uit Uruguay. Aanvang 14.30 uur, Hoge- woerd 75. Leiden Andreas Burnier, gastschrijver aan de Leidse universiteit, geeft vanavond een openbaar hoorcollege in de Pieterskerk over 'Andrej Belyj: Symbolist'. Aanvang 20.15 uur Leiden English Speaking Theatre speelt zaterdagavond in de toneelzaal van de Doomfabriek sketches van Harold Pinter. Woody Allen en Monty Python. Ook spelen zij (10 acteurs en actrices) korte komische scènes uit de films Tootsie, Bedazzled en Cath-zz. Het programma duurt anderhalf uur. Aanvang 20.00 uur, Oude Singel 56, Leiden. halve liefde', blijspel van Alan Ayckbourn, met o.a. Kitty Janssen, André van den Heu vel, Marja Lieuwen, Michlel Kerbosch. do 24,20.15 uur; Rotterdamse Dansgroep met een Nieuw Ballet van Stephan Petro- Lak-Theater wo 23. do 24.20.30 uur; Toneelgroep Am sterdam 'Gesprekken over Gouthe?' van Frans Strijards. Appettheater vr 18. za 19. wo. do 24.19.30 uur; Toneel groep De Appel met 'Hamlet' van Shake speare. met Sacha Bulthuis, Aus Greida- vr 18.19.30 uur, za 19,20.15 uur; Toneel groep De Appel met 'De Dodendans' van August Strindberg, met Christine Ewert, Robert Prager e.a. Circustheater vr 18,20.15 uur; Celia Cruz met orkest van Toto Pue.nte. za 19, ma 21wo, 20.15 uur; Freek de Jon ge met 'De goeroe en de dissident', zo 20, 20.15 uur; Cabaret Gala met uitrij- king Scheveningse Cabaretprijs '88 aan Youp van 't Hek, omlijst door gastoptre dens. Dlgentia vr 18. za 19, 20.15 uur; Cabaret Zak As met 'Het nut van de Neushoorn', zo 20, 11.30 uur; Reizend Muziekgezel schap olv Christiaan Bor, 14.30 uur; Emmy Verhey (viool) en Frederic Meinders (pla no). 20.30 uur; Ensemble Nicolae Pirvu mmv Theresa Steinmetz (zang), Damian Luca (panfluit) en Julian Jantea (accorde on). di 22. 12.45-13.30 uur; Mime-voorstelling 'Something else' van Paul Clark, do 24,19.30 uur; Het Nationale Toneel met 'Shirty Valentine', van Willy Russell. Koninklijke Schouwburg vr 18, za 19. zo 20. do 24,18.00 uur; Het Nationale Toneel met 'Eerste Liefde', van Samuel Beckett. za 19. zo 20.14.00 uur, ma 21. 20.15 uur; Tine Ruysschaert met 'Het verdriet van België' van Hugo Claus, di 22, wo. do 24, 20.15 uur, wo ook 14.00 uur; Het Nationale Toneel met 'Ritter Dene Vos' van Thomas Bernhard, mmv José Ruiter, Guusje van Tilborgh en Edwin de Vries. Muziektheater vr 18, 20.00 uur; Nederlandse Opera en Nederlands Philharmonisch Orkest met 'Die Zauberflöte' van Mozart. vr 18, 20.15 uur; Leden Residentie orkest met werken van Martinu, Caplet, Damase en Mendelshon. do 24, 20.15 uur; Rotterdams Philharmo nisch Orkest olv Valerie Gergiev. mmv Mare Laforet (piano). do 24. 20.15 uur; Nederlands Dans Thea ter. balletten van o.a Jirl Kylien en Michael Simon. Evang. Lutherse Kerk (Lutherse Burgwal) vr 18,20.15 uur; Improvisatieooncerl orga nist Sander van Marion. Carré vr 18 t/m zo 20, aanvang 20.15 uur, zo ook 13.00 uur; ..Cats" van Lloyd Webber. Concertgebouw za 19. 20.15 uur; Swing Night 1988. zo 20. 20.15 uur; Ivo Pogorelich. di 22. 20.15 uur; Symfonie-orkest van het Koninklijk Conservatorium olv Reinbert de Leeuw mot, Cage-The seasons. Quartets for 24 instruments, Quartets for 93 instru- woe 23 en do 24, 20.15 uur; Concertge bouw Orkest olv Carlo Maria Giulini met werk van Schubert en Brahms. C.C. Amstelveen zo 20,14.00 uur; Folkloristisch Dansthea ter 'Van Zwarte Woud tof Zwarte Zee. di 22 t/m do 24.20.15 uur; Hoofdstad Ope rette met 'Gasparone' van Millócker. met Marga de Boer, Germaine Compier, Ernst- Daniel Smid, Jaap Montagne, Ton Hof man, Nico Schaap e.a. Muziektheater za 19. di 22. do 24,20.15 uur, zo 20.14.00 uur; Het Nationale Ballet met 'Het mysti- sche voorwendsel' Bartok/Van Schayk, Beethoven e.a. Nieuwe De La Mar Theater vr 19 t/m do 24 beh. ma. 20.15 uur, zo 14.00 uur; Paul Haenen met 'Frappant' mmv Dammie van Geest. Stadsschouwburg ma 21 t/m woe 23.20.15 uur; Het nationale Toneel met 'Alkestis'. van Euripides met Jaqueline Blom. Gaston van Erven, Joke Last, Rick Nicolet, Adriaan Olree. Patty Pontier. Wim van Rooy, e.a. do 24. 20.15 uur; Introdans met 'Bal Mas qué'. 'Cellorganics', 'Overnight'. De Doelen za 19. 20.15 uur; Concert Rotterdam Phil harmonisch Orkest olv Roland Kieft, met werk van Wagenaar. zo 20,14.15 uur; Concert Rotterdams Phil harmonisch Orkest olv Roland Kieft, mmv Eduard Philipse met werk van Wagenaar en Moegorski. zo 20, 11.00 uur; Concert met de violist Jaap van Zweden en het Amadeus Ensem ble mmv Anke Anderson. Luxor Theater vr 18, za 19, aanvang 20.15 uur; 'Eenfljn span' met Joop Doderer en Leontien Ceu- lemans. Theeter Zuidplein vr 18. 20.15 uur; 'De Theatermaker' door het West-Vlaams Theater- Kollektief Mal- pertuis met o.a. Nicole van Hoecke en Siet- ze Dolstra. za 19, 20.15 uur; 'Jeans', muziek en dans- Spektakel. di 22 en woe 23.20.15 uur; 'Een gelukkige hand' met Mary Dresselhuys en Ton Len- slnk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 25