...0
'Roger Rabbit was een grote gok, alles of niets'
Het vraagstuk van de zebra
Tom Waits als yuppie-artiest
Sprookje als parodie op sprookje
Cartoons onder de mensen
k «i «m
M>aaff'ffffff«sff»ffffffffff«ff
'Drowning by numbers'; regie: Peter Greena-
way; hoofdrollen: Joan Plowright, Albert Hill
en Joely Richardson; theater: Kijkhuis, Leiden
Is een zebra een wit dier met zwarte
strepen of een zwart dier met witte
strepen? Deze vraag is een soort
lakmoesproef: wie er de zin niet
van inziet, zal aan de films van Pe
ter Greenaway bitter weinig plezier
beleven.
Greenaway mag zich dus graag
in zo'n kwestie verdiepen. Hij
zoekt de logica in volstrekte absur
diteit en doet dat gelukkig altijd op
een speelse manier. "Wij, Engelsen
zijn gek op spelletjes", heeft hij
over zijn nieuwste film, 'Drowning
by numbers' gezegd.
Dank zij de zegeningen van ka
beltelevisie wordt die stelling ook
op het continent met grote regel
maat onderstreept. Urenlang kan
er op BBC worden gekeken naar
pijltjes gooiende mannen of hon
den die elkaar de loef afsteken in
het schapendrijven. De Britten
hebben van hun spelletjes ware ri
tuelen gemaakt.
Peter Greenaway nam dat als
thema voor zijn laatste film en
combineerde het met een fascina
tie voor water, eilandbewoners ei
gen. Zelf heeft hij over 'Drowning
by numbers' gezegd: "Het is een
zwart sprookje voor volwassenen
met een onschuldige obsessie voor
sex en dood. Een amorele geschie
denis op een moralistische manier
verteld. Het toont aan dat deugd
zaamheid niet wordt beloond. De
slechten blijven onbestraft, de on-
schuldigen worden misbruikt".
De slechten zijn drie generaties
vrouwen, allen luisterend naar de
naam Cissie. Achtereenvolgens
brengen ze hun man om, elke keer
door verdrinking. De oudste heeft
nog een reden: haar Jake pleegde
overspel onder hun dak. De mid
delste al iets minder: haar Hardy
schoot tekort als minnaar. En de
jongste volgt slechts het voor
beeld: de enige ondeugd van haar
Bellamy is dat hij niet kan zwem-
De onschuldige in dit verhaal is
Madgett, de lijkschouwer die voor
elke dood een smoes heeft in de
hoop dat één der Cissies hem
seksueel ter wille is. Een aparte rol
is weggelegd voor Smut, het zoon
tje van de lijkschouwer. Hij is dege
ne die de raarste spelletjes verzint
en bovendien alles wil tellen, van
de haren op een schaap tot de
blaadjes in een boom (ook dat is
trouwens een Engelse tic, luister
naar 'A day in the life' van The
Beatles).
Tellen doet Greenaway zelf ook.
Op bed twee Cissies (links Joi
Hij vertelt zijn film als het ware
chronologisch door in tekst of
beeld cijfers te verstoppen waar
door 'Drowning by numbers' ein
digt bij honderd. Door dergelijke
grapjes is dit zijn meest speelse
film geworden. De serieuze schijn
is weggepoetst en wat overblijft,
heeft hij zelf eigenlijk het best ver
woord in bovenstaand citaat.
Voor de rest geldt voor 'Drow
ning by numbers' wat voor zijn al
eerdere films gold: Greenaway is
een parmantig filmer met een ei
gen logica, waarmee hij de kijker
als het ware uitdaagt. Soms vol
strekt onnavolgbaar, soms stem
mend tot nadenken. Maar in dat
laatste, het is reeds vastgesteld, is
hij nooit zwaar op de hand. Het zijn
eigenlijk altijd van die zebra-vraag
stukken. Misschien niet belang
rijk, maar wel erg leuk.
B.J.
Vele jaren terug kon ik onder het
genot van een glas whisky een
heerlijke avond doorbrengen met
het luisteren naar Tom Waits' dub-
belalbum 'Nighthawks at the di
ner'. Poëtische, scherpe en humo
ristische teksten brengt Waits met
zijn door drank en sigaretten ge
teisterde stem, begeleid door een
voudige, maar sfeervolle muziek
ten gehore. Typisch een artiest
voor de kleine rokerige cafés dus,
maar het enorme succes heeft
Waits in de schijnwerpers van de
commercie geplaatst.
Na een groot aantal kleine rolle
tjes in de films van Francis Coppo
la en een hoofdrol in Jarmusch',
'Down by law', is het nu tijd voor
een film geheel gewijd aan zanger-
/dichter/performer/muzikant Tom
Waits. Voor 'Big Time' heeft pop-
clip-regisseur Chris Blum opna
mes van live-optredens in een the
atrale vorm verpakt. In Coppola's
The Cotton Club' speelde Waits
eerder gastheer voor de diverse ar
tiesten, dit keer leidt hij het pu
bliek naar zijn eigen optreden. Ook
zit hij bij de kassa van een groot
theater waar, naar ik vermoed, we
derom sprake is van een Waits-hap-
pening. Via overschakelingen op
een steeds sneeuwende televisie
wordt van het ene nummer naar
het andere gegaan, maar deze en
andere stilistische aardigheidjes
beginnen toch al gauw te vervelen.
Door de vormgeving heeft men
een dramatische spanning probe
ren te bereiken, maar van enige
boeiende structuur is in het geheel
geen sprake. 'Big Time' moet het
hebben van hetgeen waar het alle
maal om begonnen is: de zeggings
kracht van de figuur Tom Waits.
Voor de vele liefhebbers van deze
eigenaardige artiest valt er vanzelf-
Tom Waits in 'Big Time'.
sprekend heel wat te genieten.
Voor het overige bewijst deze
film dat succes funest is voor ie
mand die beroemd wordt met de
uitbeelding van een randfiguur.
Het lijkt er op dat Tom Waits nog
slechts voor het yuppie-publiek de
geliefde outsider speelt.
LEONARD ENGEL
The Princess Bride'; regie: Rob Reiner;
hoofdrollen: Cary Elwis en Robin Wright; the
ater: Greenway, Voorschoten
"Vroeger had je boeken in plaats
van televisie", zegt grootvader be
lerend, terwijl hij aan het bed van
zijn zieke kleinzoon gaat zitten. Het
jongetje zucht eens diep, zijn vrees
wordt bewaarheid: grootvader gaat
voorlezen.
Het verhaal van 'The Princess
Bride' gaat over een hooghartige
prinses die verliefd wordt op een
eenvoudige boerenzoon. Zoveel
sentimentaliteit, dat wordt het zie
ke knaapje teveel. Hij protesteert
luidkeels.
Grootvader verzekert zijn onge
duldige toehoorder dat er gevoch
ten en gemarteld wordt en dat het
gaat over wraak en echte liefde,
helden en monsters. Inderdaad
ontmoeten we alle klassieke figu
ren die sprookjes en avonturen
films plegen te bevolken, maar
Rob Reiner presenteert het met
een vette knipoog. The Princess
Bride' is een avontuurlijk sprookje
en tevens een parodie daarop. Het
zieke jongetje krijgt de gelegen
heid af en toe te protesteren. En
wanneer het heel eng wordt, ver
schijnt plotseling grootvader in
beeld om uit te leggen dat de prin
ses heus niet dood gaat omdat het
avontuur dan te vroeg is afgelopen.
Zo gaat dat nu eenmaal met verha
len.
Scenarioschrijver William Gold
man, niet de eerste de beste, wil de
kinderen (voor wie de film in de
eerste plaats bedoeld is) laten ge
nieten van een spannend verhaal
vol grappen, maar laat ze tegelij
kertijd zien hoe zo'n verhaal in el
kaar zit. Het zorgt voor een plezieri
ge sfeer. Voor de volwassenen
heeft Goldman satirische grapjes
in petto, zoals over de Amerikaan
se blunders in Zuidoost-Azië.
Amusement dus voor jong en oud.
LEO BANKERSEN
•Who framed Roger Rabbit'; hoofdrollen: Bob
Hoskins, Christopher Uoyd en Roger Rabbit;
theaters: Lido, Leiden en Euro, Alphen
Pinguins als ober, een inktvis als
barman en Bob Hoskins als detec
tive Eddy Valiant. 'Who framed
Roger Rabbit' is een perfecte syn
these van tekenfilm en speelfilm.
Acteurs speelden hun scènes in
een soort vacuüm en daarin wer
den later hun getekende tegenspe
lers geplaatst.
'Who framed Roger Rabbit' is
duidelijk een stap vooruit in dit ge
nre. Eerdere pogingen ('Mary
Poppins') waren grappig, maar
konden de illusie niet overeind
houden. De getekende figuurtjes in
'Who framed Roger Rabbit' zijn bij
na driedimensionaal: de camera is
niet gebonden aan één plek, Roger
Rabbit en de zijnen kunnen alle
kanten op.
'Who framed Roger Rabbit' be
gint als een echte tekenfilm, en dat
werkt op een leuke manier verwar
rend. De filmbezoeker is er immers
aan gewend dat een te kort hoofd
programma wordt vooraf gegaan
door een animatiéfilmpje. Een dik
ke minuut lang ligt een konijn in de
clinch met een baby. Dan loopt een
regisseur de set op, roept cut en be
gint het konijn uit te kafferen. Ro
ger Rabbit dus.
Dan kan de film echt beginnen,
een film waarin de stripfiguren niet
zijn ontsproten aan het brein van
een tekenaar, maar 'van vlees en
bloed zijn, gelijk wij allen' (zoals
een kermisexploitant zijn attractie
tijdens 3 oktober ooit aanprees). De
cartoons wonen gezellig samen in
Cartoonstad, een apart stukje
Hollywood.
Rabbit's acteren heeft te lijden
onder het gedrag van zijn vrouw
Jessica. Zijn studiobaas schakelt
detective Eddy Valiant in om haar
in een compromitterende situatie
te betrappen. Die detective wordt
gespeeld door Bob Hoskins, een
menselijk acteur die in zijn moto
riek altijd al deed denken aan een
aandoenlijk stripfiguurtje. Diens
eenvoudig klusje blijkt een valstrik
en gezamenlijk gaan Rabbit en Va
liant (zou die naam zijn ontleend
aan Michel Vaillant, de Franse
stripheld?) het kwaad te lijf.
Diat verhaal stelt niet zo heel
veel voor, is voorspelbaar en meer
een soort kapstok voor alle grap
pen en kunstjes. Dat doet wel een
beetje afbreuk aan 'Who framed
VENETIË - 'Who Framed Roger
Rabbit' is pas de vijfde film van Ro
bert Zemeckis, maar deze regis
seur schijnt wel te weten hoe je het
hedendaagse publiek in je zak kan
steken. Dat bewees hij al met 'Ro
mancing the stone' en met 'Back to
the future', waarop hij komende
winter een vervolg gaat draaien.
Met 'Who framed Roger Rabbit'
heeft hij weer in de roos geschoten.
door
Pieter van Lierop
'Who framed Roger Rabbit' was
afgelopen zomer de grote hit in
Amerika en heeft inmiddels een
slordige 300 miljoen gulden bin-,
nengebracht. Het blad USA Today
pleegt alle toonaangevende kritie
ken in de Verenigde Staten te tur
ven. 'Who framed Roger Rabbit'
kwam uit op 96 procent. Een histo
risch cijfer. Zelfs 'Back to the futu
re' was niet zo hoog uitgekomen.
Met Zemeckis als regisseur, Ste
ven Spielberg als producent en Ri
chard Williams als supervisor van
de animatie, werd 'Who framed Ro
ger Rabbit' vervaardigd voor
Touchstone, dat is de dochtermaat
schappij van Disney waarmee men
buiten de typische jeugdmarkt wil
kunnen treden.
Al in 1981 werd Robert Zemeckis
geconfronteerd met een script-ver
sie van het door Gary Wolf geschre
ven boek 'Who censored Roger
Rabbit', maar hij «as pas in voor de
regie toen Richard Williams hem
wist te demonstreren dat Mary
Poppins in technisch opzicht een
Hoge eisen
Robert Zemeckis: "Er is door hon
derden tekenaars aan 'Who framed
Roger Rabbit' gewerkt en we had
den 35 top-animators. Richard Wil
liams had de supervisie over al dat
animatie-werk en hij had heel hoge
maatstaven aangelegd. Ieder van
de door hem gerecruteerde kunste
naars beheerst het animeren van
de klassieke cartoonfiguren mis
schien wel beter dan de mensen
door wie ze oorspronkelijk ooit wa
ren ontworpen. Dat moest ook wel
want Warner Brothers beschermt
zijn originele karakters met grote
zorg. Daar kun je niet -even mee
gaan rommelen, Bugs Bunny even
een andere kleurtje geven of zo. Of
Mickey Mouse iets vulgairs laten
doen. Er is ook stevig voor betaald
om die klassieke tekenfilmfiguren
te mogen gebruiken. Ze zijn duur
der dan een menselijke acteur zou
kosten. En er was door de recht
hebbenden bedongen dat Bugs
Bunny bij voorbeeld net zo lang in
beeld zou zijn als Mickey Mouse.
Zo gaat dat met sterren".
Waarom viel de keuze op Bos
Hoskins voor de detective-rol. Van
wege zijn rol in 'Mona Lisa'?
Zemeckis: "Ik had hem ge
vraagd een screen test te doen, na
dat ik 'Mona Lisa' had gezien, ja.
Hij heeft me toen overtuigd door
een scène te spelen zoals die ook in
de film zou voorkomen en waarin
hy zichzelf kon laten geloven en
mij kon laten geloven dat het ko
nijn daar aanwezig was. Wat me
aan Bob verder beviel is die specia
le energie van hem, een energie je
ook altijd aantreft in cartoons. Hij
kan het ene moment de suggestie
waarmaken dat hij zo'n tekenfilm
typetje de grond in wil meppen en
blijft het volgende moment aanne
melijk als een jofele, sympathieke
vent. En daarnaast vind ik Bob
Hoskins een man die perfect past
in het sfeertje van de jaren veertig,
waarin de film zich afspeelt. Hy
ziet er niet uit als iemand die zich er
voor heeft moeten kostumeren,
maar als iemand die gewoon thuis
hoort in die periode".
"Je krijgt nogal eens conflicten
met acteurs die zeggen: ik haat spe
ciale effecten, want dan valt er niet
meer fatsoenlijk te acteren. Ik snap
wel dat zoiets moeilijker is, maar
een wezenlijk verschil zie ik niet.
Soms moet een acteur spelen dat
hij door een auto naar het leven
wordt gestaan. Dat is natuurlijk
niet echt zo. Die suggestie dient te
worden opgeroepen via montage
en trucs. Dat is in heel gewone ac
tiefilms al zo".
Heerlijk acteur
"In deze film moet een acteur spe
len dat hij door een cartoon-perso
nage naar het leven wordt gestaan.
Dat gaat ook via trucages. Maar in
zelfs de meest normale spelscène's
zijn de opnamen ook zo onrealis
tisch als wat. Neem een liefdesscè
ne tussen een man en een vrouw.
Dan staat daar ook een technische
ploeg van 90 man omheen met lam
pen, microfoons en camera's. Dat
staat of valt net zo goed met het in
levingsvermogen van de acteurs".
"Bob Hoskins is een heerlijke ac
teur. Niet alleen in creatief en artis
tiek opzicht. Maar hij leek ook geen
moment problemen te hebben met
de bijzondere situatie in technisch
opzicht. Hij vond het zalig om met
dat illusionaire element te stoeien:
net doen of je tegen een konijn
staat te schreeuwen, terwijl er voor
hem op dat moment niks te zien is.
Hij zag het als een uitdaging".
"Er zijn twee manier om met zo'n
situatie om te gaan. Of je voelt je
daarin volmaakt hulpeloos als ac
teur, of je voelt je juist op een unie
ke manier uitgedaagd. Bob voelde
dat laatste. Hij deed het fantas
tisch. En je kunt je waarschijnlijk
niet voorstellen hoe moeilijk het is.
Uit het oogpunt van timing by
voorbeeld: acteren, terwijl je van je
tegenspeler alleen maar de stem
hoort en je tevoren gezegd is waar
die tegenspeler verondersteld
wordt zich te bevinden".
Twee jaar geleden is gepro
beerd een speelfilm te maken van
de strip 'Howard The Duck'. Dat is
toen jammerlijk mislukt. Heeft u
dat geen zorgen gebaard
Zemeckis: "Enorm. Toen we be
zig waren mensen ervan te overtui
gen dat ze geld moesten investeren
in 'Roger Rabbit' begon er om de
twee dagen wel weer weer iemand
te zeuren over 'Howard The Duck'.
Hoe we er zeker van konden zijn,
dat onze film niet net zo'n misluk
king zou worden? En ik kon niet
veel anders antwoorden dan dat ik
dat niet zeker wist, maar dat we wel
iets heel anders dachten te gaan
maken. De enige overeenkomst zat
eigenlijk alleen in het soort titel.
'Howard The Duck' bevatte veel
speciale effecten, maar geen ani
matie. Zelfs niet voor Howard zelf,
dat was een mannetje in een raar
pak".
"Wy hadden een plan bedacht
voor een film zoals er nog nooit één
was gemaakt. En eigenlijk hield al
leen dat een soort van belofte in.
Hoe meer je aanstuurt op een for
mule die zijn succes al bewezen
heeft, hoe griezeliger het wordt.
Dat geldt voor alles in de showbizz.
Hoe meer je op zeker speelt, des te
geringer wordt je kans op succes".
Moedig
"Ik vind dat de Disney Studio's
moedig zijn geweest door deze film
aan te durven. Ik heb 'Who framed
Roger Rabbit' gezien als een gok
van alles of niets. Dit kon alleen uit
draaien op een gigantisch succes of
een enorme flop. En ik heb wel ge
merkt dat als je een paar hit hebt
gehad, de filmindustrie en de me
dia een enorme druk op je leggen.
Ze rekenen erop dat je volgende
project düs weer een geweldige
kraker wordt. Dat is natuurlijk heel
onredelijk".
"Wat ik doe is wachten op een
idee waarvan ik zelf laaiend en
thousiast word. Dat lijkt me de eni
ge manier om te vermijden dat ik
geblokkeerd zal raken. En toen Ri
chard Williams zijn eerste proef-
scène liet zien, was ik dus meteen
laaiend enthousiast over 'Who Fra
med Roger Rabbit".
SIIIIIIIS1K1IKII
11 SI S liSli
BIOSCOPEN
(OP)NIEUW
'Who framed Roger Rabbit' - Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Erotic City' - Rex. Leiden
'Maurice' - regisseur James Ivory
waagt zich opnieuw aan een boek van
E.M. Forstef, ditmaal over een homo
seksuele vriendschap, Greenway,
Voorschoten
'Sign of the times' - concertfilm van
Prince. City, Katwijk
"The Presidio' - thriller met Sean Con-
nery, waarin het tot een conflict komt
tussen leger en politie. City, Katwijk
BLIJVERS
'Midnight Run' - komische actiefilm
met prachtige rollen van Robert de
Niro en Charles Grodin, Lido, Leiden
'U2: Rattle and Hum' - Ierse popgroep
doet verslag van Amerikaanse tour
nee, Lido, Leiden
'Die Hard' - Rambo-achtige actiefilm
met komische ondertoon, Luxor, Lei
den en Euro, Alphen
'Cry Freedom' - Richard Atten-
borough maakte een grootscheeps
drama van de vriendschap tussen
journalist Donald Woods en activist
Steve Biko, Greenway, Voorschoten
'Red Heat' - Arnold Schwarzenegger
als een Russische agent die Chicago
op stelten zet. City, Katwijk en Green
way, Voorschoten
'Coming to America' - Eddie Murphy
verovert als een Afrikaanse prins
Amerikaanse harten, Lido, Leiden en
Euro, Alphen
The last emperor' - Oscar-winnend
epos over laatste keizer van China,
Trianon. Leiden
'Jungle Book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
Mowgli Lido, Leiden
DEN HAAG
'Buster' - Asta (463500), al.
'Midnight Run' - Asta, al.
'Who framed Roger Rabbit', Asta, al.
'U2: Rattle and Hum' - Babylon
'Spoorloos' - Babylon, al.
'D.O.A.' - Cineac (630637), 12 jr.
'Die hard' - Cineac, 16 jr.
'Good Morning Vietnam' - Cineac, al.
'Coming to America' - Metropole
(456756). al.
'Big Business' - Metropole, al.
'Frantic' - Metropole, al.
'Who framed Roger Rabbit' - Metro-
pole, al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Metropole, al.
'Hell Raiser' - Odeon (462400), 16 jr.
'Coming to America' - Odeon, 16 jr.
'Die Hard' - Odeon, 16 jr.
'Deadly Pursuit' - Odeon, 12 jr.
'Beyond Therapy' - Studio 656402), 16
jr.
'Masquerade' Studio, al.
The last temptation of Christ' - Stu
dio. 12 jr.
AMSTERDAM
A World Apart' - Alfa (278806), al
'Last temptation of Christ' - Alfa, 12 jr.
'Spoorloos' - Alfa, 16 jr.
Bagdad Cafe -Alfa. 16 jr
'Good Morning Vietnam' - Alhambra
(233192), al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Alhambra, al.
'Deadly Pursuit' - Bellevue Cinerama
(234876), 12 jr.
'Midnight Run' - Cinerama, al.
'U2: Rattle and Hum' - Calypso
(234876), al.
The Milagro Beanfield War' - Calyp
so. al.
'Beyond Therapy' - Cinecenter
'Hairspray' - Cinecenter, al.
'Coming to America' - Cinema Int., al.
'Who framed Roger Rabbit' - Cinema
Int, al.
'Nico' - City (234579). 16 jr.
'Die Hard' - City, 16 jr.
The Presidio' - City, 12 jr.
'Red Heat' - City, 12 jr.
'Buster' - City, al.
'Big Business' - City. al.
'Hell Raiser' - City, 12 jr.
Tampopo* - Kriterion, (231708), 16 jr.
'Dramma della gelosia - Kriterion, 16
jr.
'Hermetisch Zwart' - The Movies, 16
jr.
'Frantic' - Tuschinski (262633), al.
'D.O.A.' - Tuschinski, 12 jr.
'Who framed Roger Rabbit' - Tus
chinski, al.
'A World Apart' - Tuschinski. al.
'Coming to America' - Tuschinski, 16
jr-
The Manchurian Candidate' - Tus
chinski, al.
'Fatal Attraction' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Distant Voices, Still Lives' - De Uit
kijk (237460), 16 jr.
FILMHUIZEN
LAK-Cinema en Filmhuis LVC
doen mee aan 'Film Fashion',
een landelijk filmfestival. Hier
voor komen films in aanmer
king, die het modebeeld hebben
beïnvloed of juist een goed beeld
geven van de toen heersende mo
de. TAmour' van Paul Morrisey
opent woensdag de rij in het
filmhuis. De film speelt zich af in
het Parijse modewereldje van
bijna twintig jaar geleden, waar
hip op dat moment nog een code
woord was. Twee hippies en een
homoseksuele miljonair zoeken
het geluk (21.15 uur).
'Le Amiche' is een film van
Michelangelo Antonioni. De
vriendinnen in kwestie zijn de ei
genaresse van een modezaak en
haar buurmeisje dat een misluk
te poging tot zelfmoord heeft ge
daan. Ze komen terecht in de up
per class van Turijn, een milieu
waarin afgunst en jaloezie de
toon zetten (donderdag, 21.15
uur).
Van- en morgenavond draait in
het filmhuis nog 'Strawdogs'
van Sam Peckinpah. Dustin Hof
fman speelt een Amerikaan die
zich in Cornwall vestigt en het
mikpunt wordt van de lokale be
volking. 'Strawdogs' ontpopt
zich gaandeweg tot een geweld
dadige film die zijn weerga nau
welijks kent (ook 21.15 uur).
Bij LAK-Cinema dinsdag twee
films van Wim Wenders. 'Der
Himmel über Berlin' (19.30 uur)
is zijn laatste. Daarin speelt Bru
no Ganz een engel die zo graag
mens wil worden. 'Der Ameri-
kanische Frèund' maakte hij
ruim tien jaar geleden. Het is een
geslaagde verfilming van Patri
cia Highsmith's misdaadroman,
Linda van Dyck speelt tante
Coleta in 'Twee vorstinnen en een
VOrst'. (archieffoto)
waarin Ganz terzijde wordt ge
staan door onder andere Dennis
Hopper (22.00 uur).
Het Kijkhuis heeft twee pre
mières; 'Drowning by numbers'
en 'Big Time' (zie de recensies).
Maandag draait het epos 'A pas
sage to India' van David Lean.
In het India van toen waren ech
te contacten tussen de Engelse
kolonialen en de Indiërs nauwe
lijks mogelijk (20.00 uur).
Tales of ordinary madness'
was een eerste poging (Marco
Ferreri) de poëzie van Charles
Bukovski te verfilmen. Ben
Gazzara speelt de dichter die aan
de zelfkant van Los Angeles op
zoek gaat naar echte mensen
(20.00 en 22.15 uur). Woensdag
ten slotte draait hier 'Salo' van
Pier Paolo Pasolini. In diens
meest omstreden film dienen al
lerlei perversiteiten om het fas
cisme aan de kaak te stellen
(20.00 en 22.15 uur).
TELEVISIE
De Engelse satellietzenders heb
ben tussen hun clips en eindelo
ze series als 'Sons and Daugh
ters' aardige films verstopt. Dat
geldt deze week vooral voor Su-
perchannel. Maandag wordt daar
om 20.30 uur de Peskens-ver-
filming Twee vorstinnen en
een vorst' uitgezonden. Otto
Jongerius combineerde twee
autobiografische boeken van
Peskens (synoniem van Geert
van Oorschot) tot een sfeervolle
film. Daarin blikt een oudere
man terug op zijn jeugd in Vlis-
singen, op zijn onverzettelijke
moeder (Kitty Courbois) en op
zijn aantrekkelijke tante (Linda
van Dyck).
Twee dagen eerder op dit net
'In Cold Blood', ook een boek-
verfilming. Richard Brooks
waagde zich aan de gelijknamige
roman van Truman Capote, een
van de eerste voorbeelden van
'new journalism', een vorm van
literaire journalistiek. Robert
Blake en Scott Wilson spelen
twee jongens die voor een habbe-
krats een compleet gezin ver
moorden. Een waar gebeurde ge
schiedenis waarvoor het boek en
de film de motieven proberen te
achterhalen (23.00 uur).
Een uur later begint BBC 2 een
reeks films van Michael Powell.
De eerste is 'Peeping Tom', net
als 'In Cold Blood' een moord-
film. Bij het uitbrengen in 1960
veroorzaakte 'Peeping Tom' een
storm van verontwaardiging.
Zoals dat wel vaker gebeurt,
sloeg dat later om in waardering.
Het morbide verhaal van een
psychopatische moordenaar die
zijn slachtoffers van hun dood
fotografeert, kreeg later een
groeiend leger aanhangers, on
der wie Roman Polanski.
Vanavond op Nederland 1
'Mascara', een Belgisch-Neder
landse film die b(j de première
vorig jaar niet zo gunstig werd
ontvangen. Een Antwerpse poli
tiecommissaris (Michael Sarra-
zin) benadert een kostuumont
werper (Derek de Lint) met een
onalledaags verzoekr Hij wil een
kostuum lenen. De Lint stemt
toe en wordt kort daarna be
schuldigd van moord. Inleiding
van verwarrende ontwikkelin
gen (23.20 uur).
- Bob Hoskins met de verleidelijke Jessica, de echtgenote van Roger Rabbit
Roger Rabbit'. Op een gegeven is
iedereen zijn verbazing wel te bo
ven, al is het slot weer heel bijzon
der. Dan wordt de truc min of meer
omgedraaid: gaat het eerst om car
toons in een mensenwereld, in de
finale is Hoskins de enige mens in
een cartoonwereld.
Wat de film vooral zo aardig
maakt, is dat al het vernuft uit de
Spielberg-fabriek ditmaal in dienst
is gesteld van iets wezenlijks. Geen
spektakel om het vorige spektakel
te overtreffen, maar een film, waar
in het spectaculaire ondergeschikt
is aan een basisidee.
BART JUNGMANN