Samenwerking moderne dans PODIUMBLIK Antal Dorati overleden Sterk stuk slaapverwekkend gespeeld Acht ton extra voor 'Letteren' Redactie Carla van Rijn LEIDEN Het LAK houdt zich deze week uitsluitend bezig met film, vandaar dat men voor thea tervoorstellingen in Leiden al leen in de schouwburg terecht kan. Het theater aan de Oude Vest biedt toneel, cabaret en dans. Scapino Wat betreft de dans, het Scapino Ballet Rotterdam brengt van avond een programma, dat o.m. een nieuw werk van de choreo graaf Nils Christe bevat. Zijn Quartet 111' is gemaakt op het dertiende strijkkwartet van Sjostakowitsj, in feite één lange uiting van droefheid, weemoed en verlatenheid. Men ziet in dit ballet één man en drie vrouwen in zachtgroen, rood en grijs. De vrouwen dienen zich één voor één aan, beleven met de man een epi sode uit hun beider vroeger leven en verdwijnen daarna weer in het niets. De man blijft tenslotte met zijn gedachten alleen achter. Een thema dat door Nils Christe volgens een in andere regionale kranten afgedrukte recensie ver stild maar toch ook met spanning wordt uitgewerkt. 'De drie duetten hebben dezelf de ondertoon van melancholie, maar niettemin ziet Christe kans er steeds een andere kleur aan te geven. De vrouw in het groen ver tegenwoordigt de lyriek van het gelukkig samenzijn, met de vrouw in het rood is de ontmoe ting heviger, emotioneler en de vrouw in het grijs brengt een ge voel van harmonisch samengaan teweeg'. Van Scapino-danseres Didy Veldman staat haar eersteling, te weten 'Sem Titulo', op het pro gramma. Dit choreografische de buut heeft de kennismaking als basis. De inspiratiebron werd ge vormd door een aantal Zuidame- rikaanse liederen, die over spe lende kinderen gaan. Twee meis jes en twee jongens spelen met el kaar en leren elkaar zodoende kennen. Lichamelijke contacten komen zonder de remmingen, die op latere leeftijd een rol kunnen spelen tot stand. De vanzelfspre kendheid en kinderlijke sponta niteit worden volgens eerderge noemde recensie goed getroffen. Zo ook het vragen om aandacht en de speelse manier waarop je elkaar als kind al uitdaagt, het onbewuste verlangen naar aan rakingen en de daaruit voort vloeiende schuchtere pogingen tot het geven van tederheid. 'Didy Veldman heeft het een en ander in een soepele, ronde en ge varieerde bewegingsstijl vorm gegeven', aldus de recensent. Het programma wordt in Lei den gecompleteerd met 'Museum' van Nils Christe, een 'bijna sur realistisch kijkspel met ongewo ne en acrobatische bewegingen', gezet op muziek van Erik Satie. en 'Piccolo Mondo', een werkstuk vanJiri Kylian in commedia del- l'arte-sfeer. Toon Hermans Toon Hermans komt zaterdag avond met zijn nieuwste show naar de Leidse Schouwburg, evenals trouwens op 13 en 14 ja nuari. Voor het eerst is er in een show van Nederlands bekendste cabaretier een voorprogramma. Dit (muzikale) voorprogramma zal worden verzorgd door zijn zoon Maurice en door de zange res Gemma van Eek. Toon Her mans, de zeventig ruimschoots gepasseerd, houdt van zijn pu bliek en het publiek houdt van hem. Dus zal de 'gehalveerde' Toon ook in deze stad op een propvolle bak kunnen rekenen. Er is zoals genoegzaam bekend geen kaart meer voor de komende voorstelling te krijgen. Halve liefde Liefhebbers van een 'oude' Ayck- bourn kunnen op dinsdagavond 22 en woensdagavond 23 novem ber in het theater aan de Oude Vest terecht. Daar gaat dan als vrije produktie 'How the other half loves', in het Nederlands om gedoopt tot 'Gedeelde liefde, hal ve liefde'. Het onvervalste blij spel gaat over drie mannen, die bij hetzelfde bedrijf werken, en hun vrouwen. Een vrij grote be zetting is dus vereist. Daarvoor stelden zich behalve het acteurs- paar André van den Heuvel en Kitty Janssen beschikbaar Mar- ja Lieuwen, Ellis van den Brink, Toon Hermans in zijn Michiel Kerbosch en Rob Kruit hof. Maccus Theatergroep Maccus verzorgt woensdagmiddag een kinder voorstelling in de Leidse Schouw burg. 'Dieet voor twee' is de titel van de voorstelling. Het verhaal gaat over een man en een vrouw, die altijd trek hebben en alsmaar Timdelerclub Een toneelstuk vol doldwaze ver wikkelingen. Een klucht dus. De Leidse amateurtoneelvereniging 'De Timdelerclub' voert dit pret- stuk, van John Dole, vrijdag avond in de schouwburg op. Het Concern BERN (AP) De componist en di rigent Antal Dorati is zondag in zijn woning in Gerzensee, nabij de Zwitserse hoofdstad Bern overle den. Dat heeft zijn echtgenote gis teravond bekendgemaakt. Ilse Dorati wilde geen bijzonder heden geven over de doodsoorzaak van haar echtgenoot, die 82 jaar is geworden. Dorati, geboren op 9 april 1906 in Budapest, studeerde aan het Franz Liszt conservatorium in Budapest en aan de universiteit van Wenen. Hij was leerling van Bela Bartok en Zoltan Kodaly. Hij dirigeerde voor de Tweede Wereldoorlog orkesten in Budapest, Dresden en Monaco. Nog voor de oorlog week hij uit naar de Verenigde Staten. In 1945 kreeg hij het symfonieorkest van Dallas onder zijn hoede en in 1949 volgde hij Dimitri Mitropoulos op als chef-drigent van het Minneapo lis Symfonie Orkest. In de jaren zestig keerde Dorati terug naar Europa. Van 1962 tot 1966 was hij hoofddirigent van het symfonieorkest van de BBC en van 1966 tot 1974 van het Filharmo nisch Orkest van Stockholm. Bo vendien was hij van 1970 tot 1977 muzikaal directeur het Nationaal Symfonie Orkest in Washington en van 1977 tot 1981 van het symfonie orkest van Detroit. Van 1975 tot 1978 was hij hoofddirigent van het Britse Koninklijk Filharmonisch Orkest. Dorati maakte meer dan 500 plaatopnamen en won, naast vele andere prijzen, 29 maal de Grand Prix du Disque. AMSTERDAM (ANP) - Binnen de Nederlandse moderne dans is een nieuw samenwerkingsverband tot stand gekomen, dat vanuit Amster- daTn opereert onder de naam Het Concern. Dit seizoen worden drie produkties uitgebracht. De eerste wordt gemaakt naar een idee en de choreografie van Arnold Goores en gaat in maart in première. Tegelijk gaat dan de tweede produktie in première, waarvoor Angela Lins- sen tekent. Samen vormen ze een avondvullend programma. Verder is onder de titel .Heroïne' met To neelgroep Amsterdam een co-pro- duktie opgezet, geregisseerd door Sam Bogaerts. Dit heeft Het Concern gisteren bekend gemaakt. Het samenwer kingsverband is aangegaan door: Gouden Ganzeveer voor L. de Jong AMSTERDAM (ANP) - Dr. L. Jong (74) is onderscheiden met de Gouden Ganzeveer, de culturele prijs van de Koninklijke Neder landse Uitgeversbond (KNUB). Dit heeft de bond vandaag meege deeld. Met de toekenning wil de KNUB dr. De Jong eren voor zijn bijdrage aan aan de Nederlandse cultuur en de verbreiding daarvan. De onderscheiden historicus, schrijver van de 21-delige serie ,De Bezetting', trad ook veelvuldig op voor radio en tv om zijn serie te pre senteren. Hij schreef in 1962 ook het scenario voor de Nederlandse speelfilm ,De overval'. Dr. De Jong trad ook vele malen op als spreker op historische conferenties in Ne derland en buitenland. Van september 1945 tot zijn pen sioen in mei 1979 was hij directeur van de Rijksdienst voor Oorlogsdo cumentatie. Prof. dr. L.M. de Rijk, eerste on dervoorzitter van de Eerste Kamer, zal hem de prijs op de openbare jaarvergadering van de KNUB op 22 december uitreiken. Arnold Goores, Helga Langen, An gela Linssen, Patrice Kennedy, Margie Smit en Pauline Daniëls als vaste gast. Deze choreografen en theatermakers hebben een ge meenschappelijk artistiek ele ment. Ze gaan namelijk bij het tot stand brengen van hun produkties uit van verdere uitdieping van het dramatisch danstheater. Hiertoe willen ze ook samenwerken met andere disciplines binnen de kun sten, aldus de bekendmaking. De eerste produktie heet 'Taglioni's Broer'. Maria Taglioni was de oud ste en leidende danseres van de vier grote ballerina's, die in het Londen van 1845 de Pas de Quatre uitvoerden. Het Concern komt met een eigentijdse tegenhanger: vier mannelijke dansers, van wie één oudere, gaan de strijd aan met el kaar, hun lichaam en hun leeftijd. De tweede produktie is 'Wicca*' genoemd, een terugkerende uit drukking van wanhoop. Vrouwen zoeken in dit stuk een uitkomst in de hekserij en laten zich meeslepen in een wereld van sprookjesfigu ren, kinderangsten en rituelen. Er ontstaat een strijd tussen goed en kwaad. Niemand komt er onge deerd uit te voorschijn. Prix Goncourt voor Erik Orsenna PARIJS Erik Orsenna, een voormalig cultureel adviseur van presi dent Francois Mitterrand heeft de Prix Goncourt gekregen voor zijn L'Ex- position Coloniale', het verhaal van de hartstocht die een jongeman voelt voor zijn twee zusters. De Prix Renaudot, de tweede belangrijke literaire prijs in Frankrijk, werd toegekend aan de 62-jarige Haitiaan Rene Depestre, voor zijn 'Hb- driana Dans Tous Mes Reves'. Depestre woont sinds 1959 als politiek vluchteling in Frankrijk. Orsenna was jarenlang een vertegenwoordiger van de linker vleugel van de socialistische partij. In 1983 werd hij speciaal adviseur van Mitter rand'. L'Exposition Coloniale' is zijn vierde roman en zijn eerste in bijna acht jaar. Orsenna (links) en Depestre (rechts) poseerden na de toekenning van de prijzen op een café-terras in Parijs voor de fotografen. (foto anp) The Young Vic met 'Waiting for Godot' "Waiting for Godot' van Samuel Beckett door The Young Vic. Regie: David Thac- ker. Gezien op 14 november in de Leidse Schouwburg. LEIDEN De Londense thea tergroep The Young Vic, vorig jaar nog in Nederland met Ro meo and Juliet, maakt theater voor jongeren. Dat wil zeggen educatief en toegankelijk thea ter. Blijkbaar zijn de jongeren een lastige doelgroep want in een (meer dan uitstekend) begelei dend lesprogramma wordt do centen bijvoorbeeld suggesties gegeven als "Dwing uw leerlin gen niet naar de voorstelling te gaan. Dat werkt alleen maar ave rechts" en "Leg altijd de nadruk op het amusementsaspect van het theater". Gedwongen of niet, de schouwburg zat bomvol met middelbare scholieren en te me ten naar de relatieve stilte tijdens de voorstelling hebben ze zich nog.geamuseerd ook. Nu werd er ook een van de mooiste toneel stukken aller tijden opgevoerd: 'Wachten op Godot' van de in middels 82-jarige Iers/Franse schrijver Samuel Beckett. Des tijds, in 1953, veroorzaakte dit stuk een ware theatrale paleisre volutie waarmee het begin van het zogenaamde absurde theater afgekondigd werd. Stokpaardjes van deze populaire stroming wa ren de zinloosheid van het men selijk bestaan en de devaluatie van taal en rationaliteit. Een mond vol gewichtige en pessi mistische zaken maar de vorm waarin deze zwartkijkerij gego ten werd was van een heel ander kaliber: de groteske overdrijving waarin alles en iedereen op de hak genomen wordt. Wachten op Godot herbergt naast de meest diepzinnige her senspinsels een aantal van derge lijke groteske situaties in zich die niet zouden misstaan in een An dré van Duin-show. Juist die te genstelling, of beter gezegd para dox, maakt 'Wachten op Godot' zo schrijnend en indringend, zo absurd en lachwekkend. The Young Vic heeft het gezien het publiek vooral op de luchtige kant willen gooien en gaat daar mee gemakshalve voorbij aan de essentie van het stuk. De inter pretatie van regisseur David Thacker is zeer eenzijdig en op pervlakkig en vooral slaapver wekkend. Het onderlinge gekis sebis tussen de landlopers Vladi mir en Estragon die elkaar voort durend dreigen te verlaten, wordt door de Londenaars gere duceerd tot een spanningsloze poging tot 'schmieren', het lek ker vette acteren. Maar zelfs voor schmieren ontbreekt het talent bij de acteurs. Alleen Lucky die op commando van zijn meester Pozzo een demonstratie naden ken (think, pig!) moet staan ge ven, is een klasse apart. Verder wordt 'Wachten op Godot' opge lepeld en gaat het op die nergens meer over. Geen scheve bek die dat recht kan zetten, geen knipoog naar het publiek die de personages nog geloof waardig maken kan. Wanneer het tempo beroerd en het decor knudde is, dan moet je je wel ver velen. En toch, toch werd er ge luisterd. Maar die eer komt Sa muel Beckett toe. ,Zijn tekst blijkt zelfs bij de meest misera bele interpretatie overeind; al£ het met je ogen dicht. 'The Young Vic heeft zich he laas schuldig gemaakt aan een klassieke fout: wie wil dat het publiek in groten getale het thea ter binnenstroomt, moet nooit een knieval maken voor verlies aan niveau en kwaliteit. Op die manier jaag je de toekomst het theater uit. INGRID VAN FRANKENHUYZEN i Howard Crossley i Twee miljoen voor tekening Saenredam AMSTERDAM - Op een veiling van tekeningen en schilderijen van oude meesters, gisteren bij Sothe by's in Amsterdam, is voor een werk van Pieter Jansz Saenredam 2.127.500 gulden betaald. De teke ning is hiermee het duurste object dat ooit in Nederland is geveild, al dus Sotheby's. De tekening (37,5 cm x 39,1 cm) uit 1634 stelt het interieur voor van de St. Bavokerk in Haarlem. De te kening is een voorbereiding ge weest voor het schilderij dat zich nu het Muzeum Narodowe in War schau bevindt. Het werk is één van de weinige te keningen van Saenredam dat nog in particulier bezit was. Het is door een Britse firma gekocht in op dracht van vermoedelijk een Ame rikaan, aldus het veilinghuis. (foto ANI') TERUG NAAR MOSKOU - Een vooraanstaand toneelregisseur uit de Sovjetunie, Joeri Ljoebimov, die vier jaar geleden zijn staatsbur gerschap verloor, zal volgend jaar januari voor een langdurig verblijf naar Moskou terugkeren. Ljoebimov zal in Moskou in het avantgardistische Taganka-theater twee toneelstukken regisseren. AMSTERDAM (GPD) - Minister Brinkman van WVC wil het Fonds voor de Letteren de komende vier jaar een extra subsidie geven van 770.000 gulden. De Stichting Schrijvers School Samenleving moet een extra bedrag krijgen van twee ton. Dat staat in de zgn. Lette- rennota die deze week naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Het Fonds voor de Letteren vroeg in zijn recent verschenen Be leidsplan 1989-1992 een extra sub sidie van 2,5 miljoen gulden. Dat bedrag is volgens het Fonds nodig om circa dertig 'topauteurs' een jaarinkomen van 56.000 gulden bruto te garanderen. Uit een dit voorjaar gepubliceerd onderzoek blijkt dat een auteur in Nederland gemiddeld 12.000 gulden verdient. Het Fonds voor de Letteren ont vangt nu nog een subsidie van 3,8 miljoen gulden per jaar. Circa 300 auteurs en vertalers zijn voor een deel van hun inkomen afhankelijk van een 'uitkering' van het Fonds voor de Letteren. Volgens Sylvia Dornseiffer, se cretaris van het Fonds voor de Let teren, zijn de grote literaire instel lingen nog steeds niet ingelicht over de inhoud van de Letterenno- ta. Het cijfer van 770.000 gulden noemt zij 'discutabel'. „Er is nog niets definitief. Die nota staat 28 november ter discussie op een uit gebreide commissievergadering in de Tweede Kamer. Wij wachten eerst dat debat af. Onze eisen zijn goed onderbouwd. Allerwegen wordt ons beleidsplan goed gevon den. Dan moet men daar ook de consequenties uit trekken. Er zul len echt goede argumenten op tafel moeten komen, wil men gaten schieten in ons beleidsplan". In de Letterennota ligt volgens een woordvoerder van het ministe rie een zwaar accent op leesbevor dering en stimulering van de boe kenmarkt. Er wordt verder gepleit voor een verlaging van het btw-ta- rief op boeken en voor handhaving van de vaste boekenprijs. Museumpersoneel wil teruglieer directeur niet AMSTERDAM (GPD) - Voor het personeel van het Amsterdams Historisch Museum hoeft de ge schorste directeur drs. U.E. Vroom niet terug te komen. Dat heeft een woordvoerder van het personeel gisteren gezegd. Tegen Vroom loopt al vier maanden een onder zoek van de rijksrecherche naar aanleiding van geconstateerde 'on regelmatigheden' in zijn vorige werkkring als directeur van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Ook het ministerie van WVC is bezig met een onderzoek. Vroom wordt verdacht van financieel wan beheer. Via allerlei ingewikkelde bestuursconstructies maakte hij el ke controle van buitenaf onmoge lijk. Daarnaast zou hij betrokken zijn geweest bij een poging om val se Hollandse meesters te verkopen aan de organisatie van een Hol- land-expo in Japan. Of hij zich ook in Amsterdam schuldig heeft ge maakt aan financieel mismanage ment, is niet duidelijk. Volgens de woordvoerder van het personeel komt de langdurige schorsing van Vroom niet ten goe de van het Amsterdams Historisch Museum. Vooral het contacten leg gen met mogelijke sponsors voor nieuwe exposities gaat moeilijker zonder directeur. De gemeente Amsterdam heeft meteen na de schorsing van Vroom beslag laten leggen op diens loon. Vroom zelf ontkent overigens in alle toonaar den. Volgens hem kwam al het ver diende geld in Enkhuizen ten goe de aan het museum. Jazz in China ROTTERDAM (ANP) - Ingrid Vliegenthart (22) en Meindert Velt huis (30) nemen op 17 november deel aan het internationale song festival in Peking. Beiden zijn stu dent ,zang lichte muziek' van het Rotterdams Conservatorium. An dere deelnemers komen uit negen steden die net als Rotterdam zus terstad van Shanghai zijn, zo is door het conservatorium bekend gemaakt. Vliegenthart en Velthuis zijn leerlingen van Jan Heije, Coco York en Rita Reys. Het Rob van Bavelkwartet uit Rotterdam reist begin volgende maand naar China om er concerten en jazz workshops te geven op de conservatoria van Peking en Shanghai. Het kwartet bestaat uit de studenten Rob van Bavel, pia no, Hans van Oosterhout, slag werk, Mare van Rooij, contrabas en Jasper Blom, saxofoon. Amstelveen wil Cobra-museum AMSTERDAM (ANP) - De gemeente Amstelveen onderhandelt met de eigenaar van de grootste Cobra-collectie ter wereld, Karei P. van Stuyven- berg, over de vestiging van een Cobra-museum in Amstelveen. De ge meente heeft gisteren meegedeeld dat de kunstverzamelaar „er veel voor voelt te onderzoeken of zijn Cobra-verzameling ondergebracht kan wor den in een in Amstelveen te bouwen museum". Amstelveens cultuurwethouder P. van den Heuvel van de gemeente Amstelveen is al lang op zoek naar een collectie met een eigen gezicht. Tij dens de opening van de Cobra-tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Am sterdam kwam hij in contact met Van Stuyvenberg. Daarna vond een uitgebreider ontmoeting plaats, waarbij Van Stuyven berg zijn bereidheid toonde met behulp van zijn verzameling een Cobra museum in Amstelveen te vestigen. Hij heeft daarbij echter wel de na drukkelijke wens uitgesproken dat het museum in een 'mooi' gebouw komt. De gemeente gaat ook de mogelijkheden onderzoeken om een subsidie van de provincie en het rijk te krijgen voor het nieuwe initiatief. Ook wordt een plan voor sponsoring opgesteld. Van Stuyvenberg heeft volgens de gemeente laten weten het een goede zaak te vinden als ook andere Cobra-verzamelaars en Cobra-kunstenaars bij het project wprden betrokken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 25