Herinneringen aan Wim Kan Ayckbourn haalt veel overhoop L'Attentat: niks mis mee 'Laatste Oordeel' gerestaureerd Sierlijk geheven wijsvinger MAANDAG 14 NOVEMBER 1 LEIDEN - Een Nederlandse band met een Franse naam en Amerikaanse muziek. Dat is L'Attentat, een Amsterdamse gi taarband uit de 'school' van Claw Boys Claw, Tröckener Kecks en Fatal Flowers. In 1981 werd de vijfkoppige band opgericht. Dei bezetting heeft sindsdien nogal wat veranderingen ondergaan. Onder anderen maakte zanger Peter Claessens in 1983 plaats voor Allard Jolles, de voormalige drummer van Claw Boys Claw. Die hoofdrol past uitstekend bij Jolles want hij is het 'stralen de middelpunt' van de band. Voor een nauwelijks halfvolle zaal in het Leids Vrijetijdscen trum bewees Jolles dat zaterdag nog eens. Ondanks het geringe aantal bezoekers gaf Jolles met zijn band een perfecte muziek- show weg. L'Attentat speelt een menge ling van country en rock, tot aan rockabilly en stevig recht-toe- recht-aan werk. Tot nu toe ver schenen drie lp's: 'Shamrock', 'King of the neighbourhood' en onlangs 'Heartbreaking stories'. •Zeker de laatste twee platen zijn uitstekend, maar L'Attentat be wees zaterdag er in de zaal nog een schepje bovenop te kunnen doen. Het handjevol bezoekers moest overigens door het lange voorprogramma van de Maast richtse rock 'n rollers van Rub-a- dub-dub wachten tot half een, toen pas trad L'Attentat aan. Rub-a-dub-dub speelde een lan ge, niet echt spannende set en daarna werd (gedeeltelijk) op nieuw gesoundcheckt. VATICAANSTAD (AFP) - 'Het Laatste Oordeel' van Michelangelo zal vanaf 1990 vier jaar niet te zien zijn voor bezoekers van de Sixtijn se kapel in Vaticaanstad, omdat het gerestaureerd moet worden. Dit heeft een woordvoerder van het museum van het Vaticaan za terdag meegedeeld. Het 'chef-d'oeuvre' van de 18e eeuwse Toscaanse kunstenaar zal helemaal worden gerestaureerd en schoongemaakt, zoals de afgelo pen jaren al eerder is gebeurd met Maar het geduld werd ruim schoots beloond. Jolles sprong energiek over het podium, praat te de nummers vlot aan elkaar en deed zelfs een soort hitquizje met het publiek ("Wie dit intro raadt, krijgt een biertje"). 'Hap py' van de Rolling Stones werd opgedragen aan Keith Richards ("Knap dat hij het heeft aange durfd een solo-album te maken") en ook de Godfathers ("De beste Britse band van dit dit mo ment"), van wie ze een nummer 'leenden', blijken tot de favorie ten van L'Attentat te horen, evenals de Kinks. Zonder ook maar een spoor van teleurstelling over de gerin ge opkomst wist Jolles de sfeer er van begin tot eind goed in te houden. Met een "jongens jullie waren geweldig" verliet hij rond half twee het podium. Jammer toch dat L'Attentat niet de aandacht krijgt die de band verdient. Want L'Attentat - daar is gewoon niks mis mee. ERNA STRAATSMA de andere fresco's in de kapel die op naam staan van de grootste meesters van de Italiaanse schil derkunst, zoals Botticelli, Perugi- no. Ghirlandaio en Signorelli. De bezoekers krijgen na de op knapbeurt al die fresco's geheel ge restaureerd en schoongemaakt te zien, verlicht door een nieuw ver lichtingssysteem dat een mini mum aan warmte voortbrengt. Het gaat om ruim duizend vierkante meter wandschilderingen met tafe relen uit Genesis en voorstellingen van profeten en sibillen. De fresco's van Micheiangelo zijn in de loop van de eeuwen don ker geworden door de walm van kaarsen. In het verleden zijn de fresco's al eerder gerestaureerd, maar dat gebeurde niet altijd even deskundig. De radicaalste 'restau ratie' werd in 1559 uitgevoerd door Daniele de Volterra, die de naakte figuren van gewaden voorzag en de geschiedenis inging als de 'broe kenmaker'. De herstelwerkzaamheden in de huiskapel van het Vaticaan begon nen in 1980 na lange en heftige de batten tussen deskundigen. Zij wa ren het oneens over de wenselijk heid van de schoonmaak die kleu ren aan de oppervlakte heeft ge bracht van een helderheid en fel heid, die de kunstcritici niet had den verwacht. De beeldhouwer Venanzio Cro- cetti, die zelf ooit op de restauratie- afdeling van het Vacticaan werkte, had er bij paus Johannes Paulus II op aangedrongen een internationa le commissie van deskundigen in het leven te roepen die toezicht op de herstelwerkzaamheden moest houden. Hij was bang dat het bij het 'wassen' van de fresco's onher stelbare schade aan de schilderin gen zou worden toegebracht. De restaurateurs, die op een be weegbare stalen stelling van 15 ton werken, hebben een hele reeks deskundigen echter kunnen aanto nen dat hun met gedestilleerd wa ter verdunde reinigingsprodukten geen enkel gevaar opleverden voor de kwetsbare fresco's. De herstel werkzaamheden, die nu al ruim 50.000 uur hebben geduurd, wor den op film en foto vastgelegd, ter wijl alle technische gegevens in een computer worden opgeslagen. Het Nationale Ballet gaat tussen 7 en 23 december twaalf voorstellin gen geven van het programma „Nederlandse choreografie in pas de deux". Het gezelschap brengt deze produktie in twaalf steden buiten Amsterdam. Het program ma bestaat uit elf pas de deux (du et) van de choreografen Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schayk, Nils Christe, Jan Lin- kens, John Wisman en John Brown. De première-voorstelling is in de Stadsschouwburg van Utrecht. Daarna wordt achtereen volgens gedanst in Den Bosch, Eindhoven, Arnhem, Venlo, Heer len, Leeuwarden, Groningen, Nijmegen, Drachten, Breda en En schede. Nieuw ballet Toer van Schayk AMSTERDAM - Wat hebben konijnen en mensen met elkaar gemeen? Wat dacht u van een overlevingstechniek die is geba seerd op snel weglopen of het vermogen om tot agressie en ter reur te worden afgericht, in te genstelling tot hun natuur? Deze vergelijking heeft Natio nale Ballet-choreograaf en ont werper Toer van Schayk in elk geval voor ogen gehad in zijn nieuwste ballet 'Verschuiven van Tonelen'. In zijn sprookje in het konij nenrijk der Superyuppianiërs, de dynamische glitterwereld van de stadse professionals, voelt het artistiek begaafde konijntje Tochtli zich niet thuis. Dit ko nijntje, deze kunstenaar met zijn schijnbaar onmogelijke idealen, moet het opnemen tegen het niets ontziende offensief van het leger der voorgeprogrammeerde konijnen/mensen zonder eigen wil of individuele eigenschap pen. Toer van Schayk in optima for ma, want zijn betrokkenheid bij de (menselijke) wereldproble matiek is vrijwel altijd uitgangs punt voor zijn creaties. Milieu en oorlog laten hem niet onberoerd. Maar al heeft Van Schayk een boodschappentas vol state ments, hij overstijgt zijn eigen geheven wijsvinger door het on gelooflijk mooie vormenspel in zijn werk. De kunst zegeviert. En ditmaal kwam daar humor bij. Twee konijnen (in een outfit die wij doorgaans met carnaval dragen) staan boven vanuit de coulissen twee dansers te belich ten met de volgspot. Daar bren gen ze heel grappig niets van te recht. Tot belediging van de dan sers die zo zonder schijnwerpers, geërgerd weglopen. Het leger der gemechaniseerde superyuppies verschijnt: in zilveren showbizz- pakken gestoken dansers die als marionetten door de ruimte mar cheren. De grijze konijnenmassa der Kunststudenten voert om de beurt een pas de deux uit en tus sendoor passeren een aantal klassieke figuren uit het ballet de revue. Prinses Odette uit het Zwanenmeer sterft terwijl een slager toekijkt en een aantal be jaarden wordt overhoop gelopen in een theatraal spektakel van de eerste orde. Dit alles doorspekt met symbolische betekenissen en toespelingen waarin publiek en critici een spiegel wordt voor gehouden. Het leven is verwor den tot het op de decorwand ge schreven Ars Instructio: we doen allemaal maar wat ons opgedra gen is, we verloochenen onze idealen. Van Schayk laat dus geen mid- 'del ongebruikt zich uit te druk ken. De muziek bijvoorbeeld is een compilatie van Frank Zappa, de muzikale anarchist uit Ameri ka; Hector Berlioz wiens roman- tisch-melancholieke lied 'Le Spectre de la Rose' uit de spea kers treurt en van Jeff Hamburg uit de school van Louis An- driessen. Zo uiteenlopend als de muziekstijlen zo verschillend zijn ook de theatrale stijlen. Er wordt puur klassiek gedanst maar ook van vette humoris- tisch-theatrale effecten is Van Schayk niet vies. Je zou het bijna postmodern gaan noemen. Toch is 'Verschuiven van To nelen' niet altijd even spannend en hier en daar is het hout in be hoorlijk dikke planken gezaagd. Dat drukt de pret echter niet. Ze ker niet met de reprises van het raadselachtige 'Het Mytische Voorwendsel' en de warmbloedi ge 7e Symphonie op het pro gramma. Dirigent Jacques van Steen, jarenlang aan het LESKO van het LAK-theater verbonden, toont zich een prima Bartök ver tolker maar zijn interpretatie van Beethovens 7e was wel erg aan de vlakke kant. Kostuums en de cor (van Van Schayk zelf uiter aard) zijn sfeervol en to the point zodat de conclusie niet anders kan zijn dan dat het Toer van Schayk-programma een must is voor de dansliefhebber. INGRID VAN FRANKENHUYZEN Scène uit 'Verschuiven van Tonelen' van choreograaf Toer van Schayk. (foto Jorge Fatauros) Doek Johns brengt 35 miljoen op NEW YORK (AFP/DPA) - Het olie verf-schilderij 'Valse start' van de Amerikaanse kunstenaar Jasper Johns is vorige week bij Sotheby's in New York verkocht voor 35 mil joen gulden, een absoluut record voor een werk van een levende ar tiest. De opbrengst van het doek was - nadat vorig jaar ruim 100 mil joen gulden was neergeteld voor de 'Irissen' van Vincent van Gogh - de op é'eri na hoogste prijs die ooit in de Verenigde Staten is betaald voor een kunstwerk. Het in 1959 vervaardigde schilde rij, waarvan de waarde was geschat op 8 a 10 miljoen dollar, werd aan gekocht door de Amerikaanse uit gever Samuel I. Newhouse. 'False start', een abstracte compositie uit kleurige vlekken waaraan de in 1930 geboren Johns bewust met potlood valse namen toevoegde, stamde uit de verzameling van het echtpaar De Menil. Woensdag bracht bij Christie's in New York een ander, beroemd werk van Johns, 'White Flag', al 14 miljoen gulden op. De vorige hoog ste prijs voor een werk van een he dendaagse kunstenaar werd enke le jaren geleden betaald voor een doek van de Amerikaanse kunste naar van Nederlandse afkomst Wil lem de Kooning. De veiling van 'Valse start' was niet het enige hoogtepunt van de door 3.000 geïnteresseerden bijge woonde veiling van moderne kunst, die in totaal 132 miljoen gul den opbracht. Een doek van Andy Warhol, 'Marilyn Monroe (Twenty times)' ging voor 8 miljoen gulden in andere handen over. PRIJS - Aan de Portugese dichter Antonio Ramos Rosa is de belang rijkste culturele prijs van Portugal, de 'Pessoa-prijs', toegekend. Ra mos Rosa werd 64 jaar geleden ge boren in het Zuidportugese dorp Faro. In 1958 gaf hij zijn eerste werk 'El grito claro' (De felle schreeuw) uit, waar nog 19 boeken op volgden. De stoelhet ijsemmertje en het spiekbord van Wim Kan, tot het einde van deze maand te z Schouwburg. <f< Op expositie in Leidse Schouwburg Vandaar dat de expositie hier be gint". Boelen is erg blij met het initia tief van het impresariaat Wim Vis ser/Frans Ruhl om het Kan-materi aal aan het publiek te tonen. "Op zich zelf is het al een leuk idee, om dat er zo weinig is op dat gebied. Elk voorwerp dat maar een beetje belangwekkend is staat in het thea termuseum, maar ik vind dat die theaterdingen ook in de theaters zelf thuis horen. In het algemeen worden de mensen te weinig ge confronteerd met dit soort zaken, daarom vinden de meeste schouw burgdirecties zo'n reizende ten toonstelling wel aardig. Daarnaast is het voor veel mensen erg leuk om voorwerpen te zien die ze eer der ontgaan zijn, zoals een groot aantal foto's". Het weerzien zal leuk zijn, herin neringen oproepen. Kans beroem de attributen op raakafstand. Het ijsemmertje op het toneel, het rode stoeltje waarop hij altijd zat en de reusachtige spiekborden die aan zijn voeten lagen. Bij elke show keerden ze weer terug. Frans Boe len: "Kan hechtte erg veel waarde aan zijn attributen, hij hield van vaste dingen want hij was erg onze ker en zeer consciëntieus. De be roemde spiekborden die op de grond lagen, het was geen gezicht maar het hoorde erbij. Dan zag je hem tijdens de voorstelling even kijken en dan ging hij weer door. Ouder wordend richtte Kan steeds meer de aandacht van het publiek op de reusachtige spiekborden. De bezoekers zagen de humor er wel van in. Het leuke van de expositie is dat je nu ook op die borden ziet wat voor stopwoordjes en korte zinnetjes hij gebruikte, wat voor hem weer een hele grap was. Vreemd eigenlijk terwijl je zo'n grote naam hebt, zo goed in het vak bent als politiek conferencier en cabaretier en dan toch nog bang om te falen". In interviews liet de ervaren be roepsartiest altijd weten hoe onze ker hij steeds weer was over de kwaliteit van zijn programma's, in het bijzonder die van de oudejaars conferences. "Als het doek zakt, rijst de twijfel", heeft hij eens ge zegd. Liever had hij het andersom gezien, maar maakte daarmee een groot deel van deze tentoonstelling wellicht overbodig. De Wim Kan expositie is tot en met eid deze maand te zien in de Leidse Schouwburg, Oude Vest 43. De tentoonstelling is voor publiek toegankelijk van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur. Op zaterdag van 10.00 tot 12.00 en zondag van 12.00 tot 16.00. Bij de expositie hoort een speciaal herin neringsboekje, dat in een genum merde oplage zal verschijnen en uitsluitend bij de expositie kan worden gekocht. Attenborough verfilmt leven Chaplin LONDEN (DPA) - De Britse regis seur Richard Attenborough heeft van de nabestaanden van Charlie Chaplin toestemming gekregen een film te maken over het leven van de komiek en ster uit het tijd perk van de stomme film. De opna men beginnen binnen een jaar, zo is in het weekeinde in Londen be- kendgeworden. Maar er is nog geen draaiboek en ook geen hoofd rolspeler. Het is dan ook uitgesloten dat de Chaplinfilm in dc bioscoop te zien is op de 100e geboortedag van de op 16 april 1889 in Londen geboren Chaplin. Attenborough, die eerder onder meer de films 'Gandhi' en 'Cry Freedom' maakte, heeft lang met Chaplins weduwe over de rechten onderhandeld. Tot nu toe had de familie geweigerd toestem ming te geven voor een verfilming van de in 1977 overleden filmster. VIOLIST - De Russische violist Dmitri Sitkovetski (34), die de Sov jetunie elf jaar geleden verliet en naar de Verenigde Staten vertrok, zal volgende maand voor het eerst weer optreden in Moskou. De 34-jarige violist zal in de voet sporen van zijn vader treden, de be roemde musicus Julian Sitkovet- sky. Deze gaf zijn laatste concert in de Tsjaikovsky Hall, waar nu ook zijn zoon zal optreden. Dmitri Sitkovetski is de eerste Russische geëmigreerde musicus die weer terugkeert in zijn vader land. In 'Een Zaak van de Familie' 'Een Zaak van de Familie' van Alan Ayck bourn door het RO-Theater. Vertaling: Wil lem Jan Otten. Decor: Peter de Kimpe. Kostuums- Pamela Homoet. Regie: Antoi- ne Uitdehaag. Gezien iri de Rotterdamse Schouwburg op 11 november. ROTTERDAM Beklemmend aan 'The Godfather', zowel aan het boek als aan de film, was vooral de invloed die het geolie de systeem van de georganiseer de misdaad op mensen kon uit oefenen. Het centrale personage, in de grond eerlijk en onkreuk baar, slaagt er lang in zich afzij dig te houden van de 'familieza ken', maar op het moment waar op hij zijn normen met één voet overschrijdt, is hij reddeloos ver loren. De ene daad lokt de andere uit, een weg terug blijkt niet mo gelijk en binnen de kortst moge lijke tijd staat hij aan het hoofd van een organisatie die floreert op basis van corruptie, intimida tie en moord. De overeenkomsten met 'Eeri Zaak van de Familie' zijn derma te groot, dat het welhaast niet an ders kan of Ayckbourn moet door deze kroniek van de Itali aanse maffia beïnvloed zijn. Bij hem raakt een integere huisva der plotseling verstrikt in 'fami liezaken', die beginnen met een miljoenenzwendel in meubelen en voorlopig eindigen met moord en handel in drugs. Zijn weerzin en aanvankelijke verzet moet wijken voor de aandrang om alles binnenskamers te hou den en zijn eerste kleine zwijg geldaffaire blijkt het begin van de spreekwoordelijke sneeuw bal. Natuurlijk heeft Ayckbourn in dit omvangrijke blijspel (tot half twaalf) hiermee zijn eigen spel gespeeld. Het eerste deel schil dert het conflict tussen enerzijds integriteit en burgerlijk fatsoen en anderzijds de paradox dat bei de overtreden moeten worden om de schijn ervan in stand te houden. Met een stelende junk als dochter en een volledig cor rupte familie lijkt de hoofdper soon weinig keus te heben, maar de toeschouwer blijft hopen dat alles toch nog op zijn pootjes te rechtkomt. Na de pauze blijkt die hoop vergeefs. Met nietsontziend cy nisme laat Acykbourn de ge beurtenissen op elkaar volgen in een vervolg dat tegelijkertijd een parodie op 'The Godfather' en een satire op onze fatsoensnor men is. Zijn hoofdpersoon blijkt aan het slot zelfs getransfor meerd tot een nieuwe en weinig scrupuleuze 'peetvader', inclu sief de smoking, de brillantine en de zonnebril. De voorstelling die het RO- Theater presenteerde, opende veelbelovend, maar al snel bleek dat regisseur Antoine Uitdehaag de grenzen van het komediespel teveel liet verwateren. Ten dele is Ayckbourn daar wellicht zelf schuldig aan. In 'Een Zaak van de Familie' haalt hij wel erg veel overhoop en veel nevenelemen ten, o.a. de stelende en spuitende dochter, lijken niet alleen over bodig, maar verzwakken ook de hoofdhandeling. Dat is echter geen excuus om al vóór de pauze de lichte toets te laten varen en alles zo sterk aan te zetten, dat de personages bin nen de kortst mogelijke tijd kari katuren worden. Onvermijdelijk was dat hooguit bij de corrupte, kleinburgerlijke detective Tans, maar aan de altijd exact binnen bepaalde grenzen blijvende Lou Landré was te danken, dat juist die rol, hoe karikaturaal ook, desondanks nog wel aanvaard baar werd. De meeste anderen raakten verstrikt in zwaar aange zette stereotiepen die van elke speldeprik een slag met een pik houweel maakten en die in hun speelstijl meer deden denken aan de Sterreclame dan aan een Engelse komedie. Dat bleek dodelijk toen de maffia-parodie na de pauze een zekere mate van chargeren zelfs noodzakelijk maakte. Op dat mo ment had Uitdehaag zijn reser ves verspeeld: een duidelijk con trast met het voorafgaande werd onmogelijk en de parodie werd een platte klucht met een over daad aan details die er met de ha ren bijgesleept leken. PAUL KORENHOF Scène uit 'Een Zaak van de Familie' met v.l.n.r. Marijke Beversluis, Trudy Labij, Lou Landré, Hein v.d. Heijden, Eric v.d. Donk en Renee Fokker. (foto Leo van Veizen) Het berust niet op een toevallig heid dat 'Het stoeltje en de spiek borden' zoals de tentoonstelling heet, zijn primeur beleeft in Lei den. Kan had namelijk een heel sterke gevoelsband met de Leidse Schouwburg en het was ook dit theater waar het merendeel van zijn beroemde Oudejaarsconferen ces werd opgenomen, in de begin jaren voor de radio en later voor de televisie. door Carla van Rijn "Wim Kan zei altijd: dit is de mooiste schouwburg die ik ken in Nederland", vertelt theaterdirec teur Frans Boelen niet zonder trots. "Hij voelde zich hier thuis. De hele sfeer sprak hem zeer aan; de artiest staat vlak voor het pu bliek, de uitwisseling met de toe schouwers is groot, het theater is heel intiem en de zaal heeft een prachtige akoestiek. Kan hield van dit theater, het was zijn favoriete schouwburg, vooral door de intie me sfeer. Toen Frans Ruhl, boe zemvriend en medewerker van de grote meester, de tentoonstelling aanbood zei ik dan ook direct: ik vind dat een dergelijke expositie eigenlijk hier thuis hoort. We wa ren het dus al snel met elkaar eens. LEIDEN De eerste tentoonstelling over het leven en w^rk van Wim Kan is vanaf deze week te bezichtigen in de Leidse Schouwburg. Deze bijzondere expositie, die de ko mende maanden een rondreis maakt langs de Nederlandse theaters, bevat veel materiaal uit de privé-collectie van Wim Kan. Zo omvat de expositie foto's, conférences, dag boekfragmenten en veel uniek, nog nooit vertoond materi aal. Samensteller Frans Ruhl wist onder meer beslag te leg gen op een Belgische filmproduktie over de caberetier en de dagboeken die Kan schreef tijdens zijn verblijf in Bir ma. I karakteristieke Wim Kan met Corrie Vonk c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 22