'Midnight Run': niet erg origineel, wel heel leuk
Een recht-toe-recht-aan-portret
'Spoorloos' nog maar het begin voor Johanna ter Steege
Met de cameralens op India
Blues van een
zwarte acteur
VRIJDAG 11 NOVEMBER 1988
PAGINA 9
Te lang wordt stil gestaan bij rituelen die door kinderen worden geleerd.
Aan Johan van der Keuken is tij
dens de Nederlandse Filmdagen in
Utrecht met het vertonen van al
zijn films, een fototentoonstelling
en de toekenning van de prijs voor
de filmcultuur uitgebreid aandacht
besteed. Het oeuvre van deze vijf
tigjarige cineast en fotograaf telt
zo'n veertig films, die alle docu
mentaires kunnen worden ge
noemd, maar dan met meer ab
stracte dan realistische trekken.
Van der Keuken gebruikt film
niet als middel om zaken in de we
reld aan de kaak te stellen, maar is
vooral geïnteresseerd in het medi
um film op zich. Het is duidelijk
dat hij al zijn hele leven gewend is
naar de dingen te kijken door de
lens van zijn camera. Door zijn ca
meravoering vertelt hij een ver
haal. Hij laat de door hem waarge
nomen zaken op het scherm voor
-zich spreken.
Zijn nieuwste film opent met een
door de filmer gesproken tekst, die
ongeveer als volgt luidt: "Een man,
achtervolgd door een tijger, klimt
in een boom. De tak waarop hij zit,
buigt door en hangt boven een uit
gedroogde put. Aan de tak knagen
muizen. Op de bodem van de put
kronkelen slangen. Uit de wand
van de put steekt een grasspriet,
waaraan een druppel honing
hangt. Hij likt hem op. Dit gebeurt
in een gedroomde wereld. Dit ge
beurt in de enige wereld die we
hebben en ik ben erbij".
De film is geheel opgenomen in
India en het moge duidelijk zijn dat
de tekst betrekking heeft op het
land dat ondanks veel ellende toch
ook wonderschone kanten heeft.
Het grootste deel van de film
volgt de camera een man die een
rondgang door een dorp maakt.
Overal int hij (geleend) geld. Zon
der enig commentaar toont Van
der Keuken het leven van de ar
moedige bewoners, maar hij is ze
ker niet minder geïnteresseerd in
een primitief bruggetje waarover
men zich met enige moeite begeeft.
Daarnaast wordt in 'Het oog boven
de put' lang stil gestaan bij allerlei
oude rituelen die door kinderen
worden geleerd.
Van der Keuken wil niet meer
zeggen dan wat hij in de aangehaal
de tekst en met zijn beelden zegt,
maar wat dat precies is en wat wij
daar mee aanmoeten, is niet geheel
duidelijk.
Hij is een fascinerende vakman,
maar maakt films die slechts voor
een klein publiek interessant zijn.
LEONARD ENGEL
'Hollywood Shuffle': regie Robert Townsend;
hoofdrollen: Robert Townsend. Anne-Marie
Johnson en Craigus Johnson; theater: Kijk-
Robert Townsend regisseerde Ed
die Murphy in 'Raw', de registratie
van een theatershow. In 'Holly
wood Shuffle', een film die hij vlak
daarvoor maakte, is Townsend zo
wel regisseur als hoofdrolspeler. In
die laatste hoedanigheid geeft hij
een mooie imitatie van Eddie
Murphy.
'Hollywood Shuffle' is een luch
tige aanklacht tegen de stereotiepe
ideeën van filmmakers over ne
gers. Zwarten behoren te praten
alsof hun tong in de war is, zwarten
behoren te lopen alsof de grond on
der hun voeten beweegt en als één
zwarte acteur onverhoopt populair
wordt (zoals Eddie Muphy), moe
ten alle zwarte acteurs zijn stijl imi
teren. Genoeg grond voor grappen
en een sympathiek uitgangspunt
voor een film die helaas een dikke
tegenvaller is.
Townsend speelt de rol van Bob
by, een verkoper van hot dogs met
filmambities. 'Jivetime Jimmy's
Revenge', een miezerige produk-
tie, biedt de kans op een door
braak. Maar als Bobby voor die rol
alle clichés over zwarten ten beste
moet geven, komt hij tot inkeer.
Dan maar liever een baantje op het
postkantoor.
'Hollywood Shuffle' heeft dezelf
de formule als 'Kentucky Fried
Movie', een grabbelton met een
aantal losse sketches. Als een zwar
te uitvoering van Walter Mitty zit
Bobby voortdurend over zichzelf
te fantaseren: Bobby als een sim
pele filmrecensent die houdt van
actie en gruwt van moeilijk gedoe.
Bobby als een hard boiled detecti
ve in een zwart-wit-film en Bobby
als de baas van een school voor
zwarte acteurs. In aanzet zijn die
stukjes wel leuk, maar ze missen
scherpte en er ontstaat daardoor al
snel het sfeertje van melige oubol
ligheid in de vreselijke traditie van
Cheech and Chong.
B.J.
i Larry Mullen; theater: Lido, Leiden
De fonetische aansporing U2 (you
too dus) is aan mij nooit zo besteed
geweest. Die marsmuziek met reli
gieuze galm, die geposeerde op
rechtheid; ze wekten voornamelijk
weerzin op. Het project 'Rattle and
Hum' (boek, plaat èn film) biedt
ruimte tot enige nuancering.
Aan het begin van de film wordt
de groepsleden gevraagd wat
'Rattle and Hum' moet worden.
"Een muzikale reis", zegt drummer
Larry Mullen na wat dom ge
giechel. Een nietszeggend ant
woord, zo lijkt het, maar 'Rattle
and Hum' (de film althans) ontpopt
zich inderdaad als een muzikale
verkenningstocht.
De camera volgt U2 tijdens een
tournee door Amerika en onder
weg stelt de groep zich open voor
verschillende typisch Amerikaan
se muziekstromingen. Zo mondt
de religieuze ondertoon van 'I still
haven't found what I'm looking
for' uit in een overtuigende gospel.
De politieke bevlogenheid van
zanger Bono krijgt een waarachti
ge dimensie met de uitvoering van
'Sunday, Bloody Sunday', een lied
tegen het geweld in Noord-Ierland.
We horen Bono eerst zeggen dat
het nummer maar niet in de film
moet worden opgenomen, omdat
"iedereen Enniskillen toch al is
vergeten". Ter herinnering: in En
niskillen kwamen elf onschuldige
mensen om het leven bij een bom
aanslag.
U2 vertolkt 'Sunday, Bloody
Sunday' dus wel. Dat gebeurt in
Tempe (Arizona) op de avond na de
aanslag toevallig ook een zondag
en met een imponerende felheid.
Het concert in Tempe beslaat het
grootste deel van de film en werd
ook als enige in kleur opgenomen.
Dat zal wel te maken hebben met
het feit dat Arizona zo rijk bedeeld
is met joshua trees, de kale woes
tijnbomen die het voorlaatste al
bum symboliseerden. In Tempe
geeft U2 de fans een kaleidosko-
pisch beeld van negen jaar muziek-
maken.
Het verkennen zit 'm in de optre
dens daarvoor. 'Rattle and Hum'
begint met een rumoerige versie
van het Beatles-nummer 'Heiter
Skelter'. Een kennismaking met
B.B. King, die op een weldadige
manier voor enige relativering
zorgt, levert een van de aardigste
fragmenten op. Die zijn overigens
nogal schaars. Als muziekfilm staat
'Rattle and Hum' ver in de scha
duw van illustere voorgangers als
'Stop Making Sense' of 'The Last
Waltz'.
U2 prefereerde een regisseur die
zich verwant voelde met de groep
boven een gevestigde filmmaker.
Het gevolg is dat er filmisch heel
weinig wordt toegevoegd aan de
muziek, Phil Joanou heeft zich be
perkt tot het strikt registreren van
de gebeurtenissen.
Slechts sporadisch levert 'Rattle
and Hum' echte film op. Bij voor
beeld wanneer de groep een be
zoek brengt aan Graceland, het pa
leisje van Elvis Presley in Memp-,
his. Presley-fan Larry Mullen mag
even op diens Harley Davidson zit
ten. De cobinatie van géne en trots
waarmee hij dat doet, spreekt
boekdelen. Daaraan hoeft geen
woord te worden toegevoegd. Zul-
U2 groept bijeen. Van links
The Edge en Bono.
ke meerdimensionale momenten
zijn schaars. 'Rattle and Hum' is
een recht-toe-recht-aan-portret van
U2.
Nog een slotwoord over de opna
me. Aan het Dolby-systeem is het
element van spectral recording toe
gevoegd. Daardoor is het geluid
een stuk helderder en wordt het
minder vervormd bij een hoger vo
lume. Nog niet alle bioscopen zijn
ingericht op deze nieuwe mogelijk
heid. Volgens distribiteur UIP
geldt dat onder meer voor het Lido-
theater.
BART JUNGMANN
'Midnight Run'; regie: Martin Brest; hoofdrol
len: Robert De Niro en Charles Grodin; thea
ter: Lido, Leiden
'Midnight Run' valt met de deur in
huis. Een schlemiel in een leren
jasje (in wie we Robert De Niro her
kennen) bewerkt met vaardige
hand het slot van een hotelkamer.
Net wanneer hij zich even bukt om
zijn inbrekersgereedschap op te ra
pen, gaat een schot af: in plaats van
zijn hoofd wordt het houtwerk ver
splinterd. Hij mompelt een ver
wensing, trapt de deur in en begint
aan een wilde achtervolging met
onverwachte complicaties.
In een paar minuten is duidelijk
wat 'Midnight Run' te bieden
heeft: actie, humor, veel verrassin
gen en perfecte acteurs. 'Midnight
Run' is een film die alles heeft. Ro
bert De Niro speelt Jack Walsh, een
ex-politieman die als premiejager
zijn boterham verdient. Hij heeft
besloten ermee te kappen, maar
laat zich nog één keer strikken voor
een goed betaalde klus: hij moet
Jonathan Mardukas (Charles Gro
din) opsporen, een accountant die
de maffia heeft opgelicht.
De arrestatie verloopt zo voor
spoedig dat er wel een addertje on
der het gras moet zitten. En inder
daad: wanneer Jack met zijn
vangst plaatsneemt in het vliegtuig
nar Los Angeles slaan bij Jonathan
de stoppen door. Hij heefteen
vliegfobie en Jack ziet zich ge
dwongen naar ander transport om
te zien.
Zo verandert dit plezierreisje in
een enerverende cross-country.
Geketend aan een weinig behulp
zame passagier en op de hielen ge
zeten door zowel gangsters als FBI
sleept Jack Walsh zijn vangst
dwars door de Verenigde Staten.
Per trein en per bus, met geleende
en gestolen auto's, te voet en
zwemmend in een wilde bergrivier.
'Midnight Run' is zeker niet de
eerste film met een achtervolging
over een heel continent, maar wel
een van de leukste. Waar veel ande
re filmmakers in dit genre meestal
niet verder komen dan een voor
spelbaar spektakel, slaagde Martin
Brest erin de kijker voortdurend
een stap voor te zijn.
Maar hoe enerverend en verras
send de gebeurtenissen ook zijn,
de film steunt in de eerste plaats op
het voortreffelijke spel van De Niro
en Grodin. Zij maken van de pre
miejager en diens arrestant een
paar onvergetelijke personages.
Jack Walsh en Jonathan Mardukas
zijn in alle opzichten tegenpolen
die heel anders in elkaar blijken te
zitten dan we aanvankelijk ver
wachten.
De man die de maffia te slim af
was, blijkt een sul die voordurend
zeurt over gezond eten. Bij Jack
Walsh is eigenlijk het omgekeerde
het geval. Hij is een gewiekste jon
gen met een sarcastisch gevoel
voor humor, die niet aarzelt om
vriend en vijand een loer te draai
en. Toch werkt hij zich soms lelijk
in de nesten en eigenlijk heeft hij
een heel klein hartje.
'Midnight Run' biedt niet alleen
originele en verrassende achtervol
gingen, maar is ook het verhaal van
een man die zich nooit over het
pijnlijk einde van een huwelijk
heeft kunnen zetten. Maar de film
is ook weer niet zo sentimenteel
dat we rechtstreeks op een happy
end afstevenen. Jack leert wel dat
het tijd wordt het verleden los te la
ten. Toch een soort happy end dus,
maar niet wat voor de hand lag. En
wat er Mardukas gebeurt? Dat
blijft tot het laatste moment een
verrassing.
LEO BANKERSEN
WIERDEN (GPD) - Wat je noemt
een bliksemstart: in juni beëindig
de ze haar opleiding aan de Arn
hemse Toneelschool en en nu al
staat actrice Johanna ter Steege
volop in de belangstelling. Ze
maakt kans op een Euro-Oscar
voor haar aandeel in de film
'Spoorloos' van George Sluizer.
Toen ze het telefoontje over haar
nominatie kreeg, stotterde ze van
opwinding, maar inmiddels is ze
weer de nuchterheid zelve. In haar
ouderlijke woning in het Twentse
Wierden komt ze even op adem na
een week repeteren, interviews en
optredens. "Als je zo snel omhoog
gaat, kun je ook heel snel vallen.
Daar houd ik terdege rekening
tijdens de Nederlandse Filmdagen
ook genomineerd was voor een
Gouden Kalf. Maar eigenlijk is
haar rol van Saskia in 'Spoorloos'
een bijrol en daarvoor kennen de
Filmdagen geen onderscheidingen
toe. "Toen ik dat hoorde dacht ik
nog: dat is maar goed ook. Het gaat
veel te snel". Pal daarop kwam de
uitnodiging om over twee weken in
Berlijn bij de Europese Oscar-uit
reikingen aanwezig te zijn. "Ik wist
niet wat ik hoorde. Een halfjaar ge
leden wist ik nog niet eens of ik ge
schikt was voor film".
Het is de eerste keer, dat er Euro-
Oscars worden uitgereikt. Ruim 25
Europese landen hebben hun beste
film ingezonden. Een jury met on
der andere Isabelle Huppert en Ni-
tie gekomen. Dat op zich lijkt al een
sprookje. Maar het is geen sprook
je, trouwens Johanna ter Steege is
ook niet het type meisje dat ervan
droomde filmster te worden. Gebo
ren en getogen op het platteland
ging ze eerst naar de sociale acade
mie. "Ik was daar.eigenlijk nog te
jong voor".
Het enige leuke vak vond ze dra
matische expressie en toen in
Kampen een academie voor ex
pressie door woord en gebaar werd
opgericht, gaf ze zich daarvoor op.
Het was afwisselend spelen en les
geven, waarbij haar voorkeur voor
spelen steeds duidelijker werd. Ze
kreeg het advies naar een toneel
school te gaan. Het werd die in Arn
hem. In het derdejaar speelde ze in
door een castingbureau. Zo kwam
ze bij George Sluizer terecht.
In 'Spoorloos' speelt Johanna ter
Steege de rol van Saskia, een zelf
bewust maar ook kwetsbaar meisje
dat met haar vriend door Frankrijk
reist.
Toen Johanna ter Steege te ken
nen gaf dat ze meer ervaring wilde
hebben met het werken voor de ca
mera bracht Sluizer haar in contact
met de acteurstrainster Faridèh
Fardjam. In de zomervakantie gin
gen de twee vrouwen aan het werk:
oefeningen om de zintuigen te trai
nen, scène na scène analyseren
(zelfs het loopje van de auto naar
het winkeltje van het benzinesta
tion), nadenken over alle figuren in
de film, het schrijven van een bio-
prafio van Saskia. Sluizer en ziin
spelers brachten ook nog vijf da
gen in een huisje in Zuid-Frankrijk
door. Johanna ter Steege: "Het is
noodzakelijk om dat te doen, maar
het gebeurt zo weinig bij het ma
ken van films".
Intussen gaat het drukke toneel
leven door, Euro-Oscar of geen Eu
ro-Oscar. Ze speelt nu in 'De
meeuw' van Tsjechov. Maar stel nu
dat ze die prijs krijgt en er interes
sante filmaanbiedingen volgen,
wat dan? Geen toneel meer? "Het
liefst zou ik film en toneel blijven
combineren. Ik geloof in een posi
tieve beïnvloeding van die twee
dingen. Blijf je met één ding bezig,
dan ontwikkel je je langzamer. En
ik wil me blijven ontwikkelen. Dit
is nog maar het begin, er kan nog
zoveel meer".
BIOSCOPEN
(OP)NIEUW
'Midnight Run' - Lido. Leiden
'U2: Rattle and Hum' - Lido, Leiden
'Biloxi Blues' - tragikomische terug
blik van Neil Simon op zijn recruten-
tijd, Greenway, Voorschoten
BLIJVERS
'Die Hard' - Rambo-achtige actiefilm
met komische ondertoon, Luxor, Lei
den en Euro, Alphen
'Manon des sources' - tweede deel in
dubbelverfilming van boek Marcel
Pagnol, Greenway, Voorschoten
'Cry Freedom' - Richard Atten-
borough maakte een grootscheeps
drama van de vriendschap tussen
journalist Donald Woods en activist
Steve Biko, Greenway. Voorschoten
'Big Business' - Bette Midler en Lily
Tomlin beiden in een dubbelrol als
tweelin, Lido, Leiden
'Bright lights, big city' - Michael Fox
dreigt te verzuipen in het opwinden
de grotestadsleven, Euro, Alphen
'Red Heat' - Arnold Schwarzenegger
als een Russische agent die Chicago
op stelten zet, City, Katwijk
'Drie mannen en een baby' - Franse
komedie over drie verstokte vrijgezel
len en een meisje van een paar maan
den op z'n Amerikaans overgedaan,
Greenway, Voorschoten
'Coming to America' - Eddie Murphy
verovert als een Afrikaanse prins
Amerikaanse harten, Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'Good Morning Vietnam' - Robin Wil
liams als een disc-jockev die met zijn
muziek en grappen de Vietnamese
oorlog draaglijk maakt, Lido, Leiden
en Euro, Alphen
'The last emperor' - Oscar-winnend
epos over laatste keizer van China,
Trianon, Leiden
'Jungle Book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
Mowgli - Lido, Leiden
DEN HAAG
'Big Business' - Asta (463500), al.
'Midnight Run' - Asta. al.
'The seventh sign', Asta, 12 jr.
'U2: Rattle and Hum' - Babylon
(471656), al.
'Good Morning Vietnam' - Babylon,
al.
'Spoorloos' - Babvlon. al.
'D O.A.' - Cineac (630637), 12 jr.
'Die hard' - Cineac, 16 jr.
'Red Heat' - Cineac, 12 jr.
'Coming to America' - Metropole
(456756), al.
'Buster' - Metropole, al.
'Frantic' - Metropole, al
'Last temptation of Christ' - Metropo
le. 12 jr.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Metropole. al
'Nico' - Odeon (462400). 16 jr
'Coming to America' - Odeon, 16 jr.
'Die Hard' - Odeon. 16 jr.
'Deadly Pursuit' - Odeon. 12 jr
'Bevond Therapy' - Studio 656402). al.
'Masquerade' - Studio, al.
'The house on Carroll Street' - Studio,
al.
AMSTERDAM
'A World Apart' - Alfa (278806). al.
'Last temptation of Christ' - Alfa. 12 jr.
'Spoorloos' - Alfa, 16 jr.
'The Manchurian Candidate' - Alfa. 16
jr-
'Good Morning Vietnam' - Alhambra
(233192), al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Alhambra, al.
'Deadly Pursuit' - Bellevue Cinerama
(234876), 12 jr.
'Midnight Run' - Cinerama, al.
'U2: Rattle and Hum' - Calypso
(234876), al.
'The Milagro Beanfield War' - Calyp
so, al.
'Beyond Therapy' - Cinecenter
(236615), al.
'Under the volcano' - Cinecenter, 16
jr-
'Cry Freedom' - Cinecenter, al.
'Oei Ciornie' - Cinecenter, 16 jr.
'Hairspray' - Cinecenter. al.
'Coming to America' - Cinema Int., al.
'Die hard' - Cinema Int.. 16 jr.
'Nico' - City (234579), 16 jr.
'Die Hard' - City, 16 jr.
'The Presidio' - City, 12 jr.
'Red Heat' - City, 12 jr.
'Buster' - City, al.
'Big Business' - City, al.
'The seventh sign' - City, 12 jr.
'Tampopo' - Knterion, (231708). 16 jr.
'Dramma della gelosia - Knterion. 16
jr
'Drowning by numbers' - The Movies
(245790), 16 jr.
'Big Time' - The Movies, 16 jr.
'La dolce vita' - The Movies, 16 jr.
'Frantic' - Tuschinski (262633), al.
'D.O.A.' - Tuschinski. 12 jr.
'Hairspray' - Tuschinski. al
A World Apart' - Tuschinski, al
'Coming to America' - Tuschinski, 16
jr
'Hope and Glory' - Tuschinski. al.
'Fatal Attraction' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Distant Voices, Still Lives' - De Uit-
kijk (237460), 16 jr.
FILMHUIZEN
LAK-Cinema staat komende
week in het teken van de science
fiction, maar de beroemdste sf-
film heeft het Kijkhuis op het
programma staan. Het is '2001: A
Space Odyssey' van Stanley Ku
brick, een twintig jaar oude film
en onlangs opnieuw in roulatie
gebracht.
Drie ruimtevaarders zijn op
weg naar Jupiter en krijgen het
onderweg aan de stok met hun
boordcomputer (H.A.L.). In die
reis symboliseert Kubrick de ge
schiedenis van de mensheid.
Door de almaar voortschrijden
de technologie verliest zij de con
trole over de zelf vervaardige ma
chines. 'Also sprach Zarathustra'
zet de toon voor deze visuele ont-
dekkinsgreis (tot en met woens
dag in het Kijkhuis, 21.45 uur).
Verder in het Kijkhuis de pre
mières 'Het oog boven de put'
van Johan van der Keuken (tot
en met woensdag) en 'Holly
wood Shuffle' van Robert Town
send (tot en met zondag). Maan
dag draait 'l'Ami de mon amie',
een zedenschets van Eric Roh-
mer. Dinsdag volgt 'Oei Cior
nie', de Tsjechov-verfilming met
Marcello Mastroianni als char
mante nietsnut. Woensdag ten
slotte 'Hersenschimmen', waar
in Joop Admiraal indrukwek
kend gestalte geeft aan een de
menterende man (aanvang van
deze drie films: 20.00 en 22.15
uur).
Bij het LAK zoals gezegd de
ganse week sf, waarbij nieuw en
oud elkaar afwisselen. Maandag
draait 'Dr. Mabuse', de Fritz
Lang-klassieker. Mabuse pro
beert met onder meer hypnose
geld te vergaren. De officier van
justitie, Von Wenck probeert dat
te verhinderen (20.00 uur). Dins
dag eerst een oudje: het verhaal
TELEVISIE
van 'Dr JekylI and Mr Hyde' in
een versie uit 1920 met in de
hoofdrol John Barrymore (20.00
uur). Die film wordt gevolgd
door 'The Fly', een film uit 1986
van David Cronenberg over een
experimenterende wetenschap
per (22.00 uur).
'Rcpo Man', woensdag te zien,
is een combinatie van satire en
sf, gemaakt door Alex Cox (20.00
uur). 'Liquid Sky' is ook een re
cente sf-film. Daarin landt een
vliegende schotel op aarde om de
new wave-cultuur te observeren
(22.00 uur). 'Stalker' van Andrej
Tarkovski is een van de interes
santste films uit dit rijtje. Stalker
is de naam van een gids die men
sen door een verboden zóne leidt
(donderdag, 20.00 uur).
Vrijdag is de laatste dag van dit
minifestival. 'Dark Star' van
John Carpenter is een soort sati
re op Kubrick's '2001' en toont
vier wanhopige astronauten
(20.00 uur). 'Alien' van Ridley
Scott is ook het verslag van een
ruimtereis. Een vreemd wezen
houdt op meedogenloze wijze
huis onder de bemanning van
het ruimteschip (22.00 uur).
Filmhis LVC heeft van- en
morgenavond The Untou
chables' op het programma
staan. Het is de laatste film van
Brian de Palma, waarin hij een
legendarische tv-sene weer lot
leven brengt. Elliot Ness en zijn
mannen nemen het op tegen Al
Capone (ditmaal gespeeld door
Robert de Niro). De voorstellin
gen van 'The Untouchables' be
ginnen om 21.15 uur. Dat geldt
ook voor die van 'Barfly' (woens
dag en donderdag te zien). Mic
key Rourke speelt hierin een van
zijn aardigste rollen als dichter
Charles Bukovski die poëzie
vindt in de drank èn in de goten
van Los Angeles.
Tweemaal 'All quiet on the
western front' komende week,
een dubbele herdenking van de
Eerste Wereldoorlog die zeventig
jaar geleden in Versailles werd
beëindigd. Zondag vertoont
Duitsland 2 de eerste filmversie
van Remarque's boek 'lm Wes
ten nichts Neues'. Die werd ge
maakt door Lewis Milestone. Het
leverde een inmiddels klassiek
geworden anti-oorlogsfilm op,
waarin de gruwelen van deze
loopgravenoorlog sterk tot uit
drukking komen (22.05 uur).
De verfilming van Delbert
Mann uit 1979 staat daarbij
enigszins in de schaduw. Het
verhaal van de Duitse jongens
die zich enthousiast bij het leger
aansluiten en er vier jaar later ge
radbraakt uitkomen, blijft als ge
geven sterk gnoeg (22.35 uur,
morgenavond. Nederland 2).
Morgenmiddag op Belgie 2
'Bringing up baby'. Deze vijftig
jaar oude film zou de geschiede
nis ingaan als een screwball co
medy, een destijds populair en
vrijmoedig genre. Cary Grant
speelt een verstrooide professor,
Katharine Hepburn speelt een
energieke dame en Howard
Hawks heeft de regie (16.00 uur).
Zondag heeft trouwens ook
nog een paar aardige films in pet
to. 'The breakfast club' bij voor
beeld. John Hughes, nu een ge
vestigd filmmaker, deed daar
mee voor het eerst van zich spre
ken. Het is een erg aardige film,
waarin vijf uiteenlopende scho
lieren voor straf op zaterdag
moeten terugkomen. De school
leiding laat ze aan hun lot over en
uit verveling gaan de vijf elkaar
een beetje uitproberen (23.10
uur).
In spektakelfilms is Holly
wood altijd goed geweest, maar
met 'Spartacus' schoot de film
fabriek echt uit haar slof. Het
verhaal van een slaaf die in op
stand komt tegen de Romeinen
werd door Stanley Kubrick ver
filmd. Kirk Douglas speelt de
slaaf Sparjacus en Laurence Oli
vier speelt de Romeinse veldheer
die hem als gladiator de ring in
stuurt (20.29 uur, Nederland 2,
maandag).
Wie hierna de smaak te pakken
heeft, kan donderdag terecht bij
Duitsland 3. 'Cleopatra' van Ce
cil de Mille, de onbetwiste ster in
dit genre, heeft Claudette Col
bert in de titelrol. Cleopatra
brengt Julius Caesar zodanig het
hoofd op hol dat hij zijn vrouw
eruit gooit en samen met haar het
Romeinse keizerrijk verder ge
stalte wil geven (20.00 uur).