Biograaf schept leesgenot
voor fans van Achterberg
Hans Vonk
verlamd in
ziekenhuis
'Al Jarreau van de reggae'
Dans als belediging voor het oog
Vraagtekens rond Pinters 'Old Times'
KIJKUIT
Exposities
Concerten
SS
Leiden
Den Haag
Amsterdam
Rotterdam
UTRECHT (GPD) - Wim Hazeu, de
auteur van de eerste biografie over
de dichter Gerrit Achterberg, heeft
gisterenavond in de Utrechtse
Janskerk het eerste exemplaar
overhandigd aan Bep van Laar-
Achterberg, een zuster van de dich
ter en zelf ook dichteres.
Dit gebeurde voor ruim driehon
derd Achterberg-bewonderaars,
die ademloos luisterden naar de in
leiding van de biograaf en na af-
DEN HAAG (ANP) - De dirigent
van het Residentie Orkest, de 46-ja-
rige Hans Vonk, ligt gedeeltelijk
verlamd op de intensive-care-afde-
ling van een Amsterdams zieken
huis. Dat heeft een woordvoerster
van het orkest vanochtend meege
deeld.
Vonk lijdt aan de ziekte van Guil-
lain Barré, een zeldzame kwaal
waarbij de zenuwwortels, die uit
het ruggemerg komen, ontsteken.
Herstel is mogelijk, maar duurt
meestal lang.
De ziekte openbaarde zich afge
lopen woensdag bij Vonk, vlak
voor een concert in het Westduitse
Levêrkusen.
Volgens de woordvoerster zullen
er nauwelijks of geen concerten
vervallen, maar wordt er driftig
naar vervanging voor Vonk ge
zocht.
•loop bijeenbleven in een gezellige
sociëteitssfeer van ons kent ons:
Achterbergfans onder elkaar. Ha
zeu, zelf dichter en romanschrijver,
heeft twintig jaar gewerkt aan dit
levensverhaal van Achterberg.
Hij citeerde met instemming
professor Dresden, die van mening
is dat onzekerheden over sommige
delen in het leven van de gebiogra-
feerde gehandhaafd moeten wor
den. De auteur meent dat hij zijn
werk 'met onbevangenheid' heeft
gedaan, zonder illusies, zonder ver
heerlijking en zonder agressie.
Achterberg wilde niet dat er een
biografie over hem geschreven
werd, aldus zijn vrouw. Hazeu: "Ik
zeg er dan achter: bij zijn leven".
Na de dood zijn de omstandighe
den totaal veranderd.
De schrijver meldde ook, hoe
moeilijk de psychiaters het had
den, die Achterberg moesten on
derzoeken, toen hij na het doden
van zijn hospita in het Utrechtse
huis van bewaring terecht kwam.
Zij waren onmachtig om de wereld
van de dichter te betreden.
Even later stelt Hazeu, dat hij als
biograaf dankbaar gebruik heeft
gemaakt van de gedichten, soms
om er feiten in bevestigd te zien,
soms ook om er feiten uit te halen.
Hij wees in deze ook op de verza
melde gedichten van Guillaume
van de Graft, die door de dichter
zelf chronologisch gerangschikt
zijn.
Na afloop bij een glas wijn werd
hier en daar toch wel getwijfeld of
je nu wel met zoveel zekerheid har
de feiten uit gedichten kunt aflei
den. Men is dus nieuwsgierig naar
.die feiten en de bijbehorende ge
dichten.
Hazeu was voorts van mening,
dat het terechtkomen in het huis
van bewaring in 1937 voor Achter-
Schrijver Wim Hazeu overhandigt het eerste exemplaar van de Achter
berg-biografie aan Bep van Laar-Achterberg, de zuster van Gerrit.
berg weliswaar een hele grote straf
is geweest, maar dat het ook een
keerpunt ten goede is geweest, hij
is langs die zware weg los van de
druk van de maatschappij geko-
Wim Hazeu pretendeert geens
zins de definitieve Achterberg-bio
grafie geschreven te hebben, maar
wel dat hij geen enkel hem bekend
feit heeft achtergehouden.
Hij besloot zijn voordracht met
een lang fragment voor te lezen uit
de biografie, en wel de episode die
begint met de aankomst van Ach
terberg op het politiebureau om te
vertellen, dat hij zijn hospita heeft
doodgeschoten. Het Utrechtsch
Nieuwsblad meldde het nieuws
met de zware kop: Kostganger
schiet hospita neer. Hazeu brengt
hier vele bespiegelingen en verge
lijkt Achterbergs situatie onder
meer met Dostojewsky's romanfi
guur Raskolnikow en met Kafka.
Dit soort uitwijdingen hebben het
boek een omvang van ruim zeven
honderd pagina's gegeven. Die be
vatten het verhaal dat voor elke
Achterbergliefhebber een indrin
gend lees-avontuur zal worden, of
hij het nu altijd eens zal zijn met
Hazeu of niet.
LEIDEN Ongeveer twee me
ter lang, met een natuurlijke gra
tie en een indringende 'persona
lity', die met iedere lichaamsbe
weging steeds overweldigender
leek te worden, stond hij daar
gisteravond in het LVC: Eek-A-
Mouse, één van de prominenten
van de hedendaagse reggae-mu-
ziek. Na een fantastisch en mee
slepend optreden was een war
me ovatie zijn deel.
Eek-A-Mouse, alias Ripton Jo
seph Hylton, brak door in 1981
op het Reggae Sunsplash Festi
val, het grootste reggae festival
ter wereld, jaarlijks gehouden op
de bakermat van alle 'groten der
reggae, Montego Bay, Jamaica,
geholpen door het grote single
succes 'Wa do Dem'. Hij is een op
en top showman, een echte büh-
qepersoonlijkheid, die gister-
Eek-A-Mouse in LVC
avond moeiteloos het werkelijk
tot aan de nok gevulde LVC voor
zich wist te winnen. Hij is een
idealist, en hoopt met z'n songs
(een van zijn grootste wensen is
om ooit een gesprek met de paus
en de Engelse koningin te heb
ben over het grote belang dat
reggae-muziek kan hebben bij
het verspreiden van de vredes
boodschap) de ellende in de we
reld te kunnen verzachten.
In het voorprogramma stond
zijn begeleidingsgroep Rhapso
dy, die de zaal alvast voor hem
opwarmde. Dit 8-koppige, zeer
internationale gezelschap speel
de een aantal nummers van het
dit jaar uitgebrachte album
'Sunsplash Party'. Bekend ge
worden van het gelijknamige fes
tival en van toernees met Bob
Marley's Wailers en Ziggy Mar-
ley is hun muziek voornamelijk
gebaseerd op moderne reggae,
gemixed met funky calypso en
soca, het Caraïbische ritme,
waaruit de levensstijl op Bar
bados spreekt.
Na een goed uur werd Eek-A-
Mouse geïntroduceerd, die, in
Ali Baba kostuum gehuld, het
publiek onmiddellijk voor zich
won. Zoals hij zelf zegt: hij is
geen echte dee-jay, hoewel hij
min of meer 'rapt' over achter
grondmuziek, maar hij is ook
niet een echte zanger. Hij is meer
een 'dub-sound' poëtisch specia
list die z'n typische stemgeluid
steeds in verschillende muziek
instrumenten kan laten over
gaan. Als uitvinder van de zoge
naamde 'sing-jay' een combina
tie van zingen en dee-jay-en heeft
de 'Al Jarreau van de reggae' met
z'n percussie-achtige nasale
stemgeluid een bijna Afrikaans
en Braziliaans timbre. Humoris
tisch, zich nog twee keer verkle
dend, bespeelde hij het LVC
werkelijk met handen en voeten
met die pakkende mid-beat, die
bijna net zo betekenisvol leek te
worden als zijn politiek geënga
geerde teksten.
Eek-A-Mouse (de bijnaam is
afkomstig van een onsuccesvol
renpaard waar hij op placht te
wedden) is een en al ritme: z'n
stemtiming en z'n bewegingen,
alles is werkelijk één met de
'drumkit'. Reggae is momenteel
razend populair en hij was schit
terend.
THOMAS DE LEEUW
Nederlands Dans Theater 2 met Chansons
Madecasses van Nacho Duato/Maurice
Ravel; U should have left the light c
Britten; reprise van Situation van Hans van
Manen. Gezien op 10 november in het
Haagse Danstheater, alwaar nog tot en
met zondag. Daarna tournee.
DEN HAAG - Een week of twee
geleden ging bij het Nederlands
Dans Theater Raptus van NDT-
danser en huischoreograaf Na
cho Duato in première. Gister
avond ging opnieuw een choreo
grafie van hem in première, dit
maal bij de junioren van het
NDT. Of het debet is aan de volle
agenda van Duato weet ik niet
maar Chansons Madecasses
haalt op geen enkele manier het
niveau van zijn vorige balletten.
Op de gelijknamige liederen-
compositie van Maurice Ravel,
de man van de Bolero, heeft Dua
to geprobeerd "...de ontwikke
ling te schetsen van naïeve blij
heid, uitgelatenheid naar melan
cholie, weemoed over de verlo
ren gegane vrijheid". Hier en
daar pik je er wel een dergelijk
symbool uit op: zo wórdt in een
pas-de-trois de vrouw over de
vloer gesleept door twee mannen
aan wie zij letterlijk en figuurlijk
met handen gebonden is. Maar
die melancholie en blijheid ko
men verder niet zo sterk uit de
verf omdat Duato slechts een
verzameling bewegingen toont
die nog altijd de hand van zijn
leermeester Jiri Kylian verraadt.
Terwijl hij in Raptus aanzet gaf
tot een eigen idioom. Van struc
turen, patronen of andere aange
name zaken voor het oog, blijft
het publiek deze keer helaas ver
stoken.
Dit geldt ook voor de twee an
dere premières van het program
ma. U should have left the light
on van, ook al NDT-danser, Lio
nel Hoche wil laten zien "...hoe
zeer emoties, gevoelens de drijf
veer zijn vart een relatie". Op de
ijle stem van popzangeres Si-
nead O'Connor staan een man en
een vrouw elkaar beurtelings
theatraal aan te trekken of af te
stoten. Soms is de balletvloer
een echtelijk bed waarin het stel
harmonieus ligt te rollebollen,
dan weer is de vloer het strijdto
neel zelve. Bewegingen en han
delingen laten niets aan onduide
lijkheid over en Hoche presteert
het de clichés nog clic hématiger
uit te drukken dan clichématig.
Van spanning is geen sprake om
dat er niets 'gebeurt'. Slechts één
beeld heeft mijn oog mogen be
koren: de vrouw hangt, wild
spartelend met haar benen, aan
zijn nek terwijl hij door de ruim
te draait. Even een moment van
schrale troost.
Choreograaf Philip Taylor
komt ook voort uit de NDT stal.
Maar ook hij blijkt niet in staat
meer te tonen dan een allegaartje
aan niet eens fraaie bewegingen.
Zes solo's op muziek van Benja
min Britten zyn "...impressies,
pogingen een bepaalde sfeer
weer te geven. Het is geen af
gerond geheel. Er is niet echt
sprake van een doorlopende
lijn". Nee inderdaad, in After
Ovid, After Britten wordt allengs
de choreografische armoede
zichtbaar. Zes dansers staan om
de beurt in die prachtige weidse
ruimte een beetje pas op de
plaats te maken, maar die navel
staarderij heeft geen enkele zeg
gingskracht.
Dat dansen en choreografieën
maken twee vakken zijn wordt
deze avond maar weer eens be
wezen. Met name de balletten
van Hoche en Taylor zijn onder
maats, ook al worden ze gepre
senteerd door de junioren. Het
verbaast me dat de artistieke lei
ding dit op het programma heeft
gezet. Wat een slappe hap! Zelfs
Hans van Manens klassieker Si
tuation uit 1970 kan deze bele
dingen voor het oog niet meer
goed maken.
'Old Times' van Harold Pinter door de To
neelgroep Amsterdam. Vertaling: Robert
Bogaerts Co. Vormgeving: Hans
Klasema en Wim de Vos. Regie: Sam Bo-
AMSTERDAM - Vraagtekens
zijn bij een beschouwing van
Pinters stukken eerder regel dan
uitzondering en dat geldt zeker
voor 'Old Times'. In dit geval
gaat Pinter zelfs zover, dat hij het
bestaan van één van zijn perso
nages in twijfel trekt. Een echt
paar, dat zich in de provincie
heeft teruggetrokken, krijgt op
eens bezoek van een vroegere
vriendin van de vrouw, maar de
gesprekken nemen geleidelijk
een steeds merkwaardiger wen
ding. De vrouw en de vriendin
lijken zich bij vlagen in het verle-
den of in een fantasiewereld te
bevinden, de man, die de vrien
din vroeger ook gekend blijkt te
hebben, lijkt nu in een soort
machtsstrijd te geraken met zijn
vrouw als inzet, maar uiteinde
lijk wordt gesuggereerd dat de
vriendin al twintig jaar dood is.
De machtsstrijd wordt daardoor
een krachtmeting tussen de man
en de vrouw, en de laatste be
heerst triomfantelijk glimla
chend het slotbeeld, terwijl de
man gebroken in een stoel zit.
Andere 'raadsels' in de stuk
ken van Pinter hebben in de loop
der jaren ook verklaringen opge
roepen, maar vooralsnog lijkt het
onmogelijk in 'Old Times' de
grenzen van de realiteit te trek
ken. Elk woord, elke bewering
kan deel uitmaken van een
schijnwereld en Pinter onder
streept dat zelf met de grootste
nadruk. Sam Bogaerts heeft dat
laatste kennelijk als uitgangs
punt gebruikt voor een voorstel
ling, waarin hét irreële de speel
stijl bepaalt. De personages blij
ven verstrikt in hun eigen we
reldje en uiten zich op een
enigszins gechargeerde wijze,
die suggereert dat zij niet met el
kaar communiceren, doch
slechts hun eigen gedachten for
muleren om er zelf naar te kun
nen luisteren.
Dat lukt hem mede door het
werken met drie mensen die in
speelstijl allesbehalve een homo
geen ensemble vormen: Joop
Admiraal (de man), gedreven en
waar nodig emotioneel ver
krampt, Petra Laseur (de vrien
din) met een overvloed aan geba
ren en intonaties, en Catherine
ten Bruggencate (de vrouw),
schijnbaar zweverig en ongrijp
baar. Waar Bogaerts daarbij de
uitersten niet schuwt, krijgt ook
het banale zijn kans en de vraag
is of dat de voorstelling ten goe:
de komt. Teveel worden nu dé
vraagtekens achter de feiten ge
accentueerd ten koste van de on
derlinge relaties (of het gebrek
daaraan). Pinters visitekaartje,
de 'buitenstaander' die een be
staande relatie ontwricht, krijgt
daardoor iets anekdotisch, en
uiteindelijk slaat zelfs het melo
drama toe als in de slotscène Jac
ques Brei opdraaft met zijn 'Laat
me niet alleen'.
PAUL KORENHOF
Leiden
Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen
straat, Tekeningen voor Japanse prenten.
Kuniyoshi Authentiek' van Utagawa Ku-
niyoshi t/m 8/1 '89; di. t/m za. 10-17 uur, zo.
13-17 uur.
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: 'Tweehonderd jaar verza
melen' en 'Schepen met geld', t/m jan
1989; di. za. 10-17 uur, zon- en leestd.
13-17 uur.
Stedelijk Museum De Lakenhal Oude Sin
gel 28-32, 'Klein maar fijn', met werk van
Gerrit Dou, Frans van Mieris, en andere
Leidse fijnschilders, t/m 8/12, di. t/m za
10-17 uur, zondag 13-17'uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma
nente expositie; Vijf eeuwen mode in mini
atuur, di. t/m za. 10-16 uur.
Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en
Oude Rijn 56. exposities van leden van de
Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en
houtsnedes.
Signaal, Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
uur, za. 12-17 uur.
Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse
Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan
Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe-
zoek na afspraak, tel:146024.
Sociëteit Quintus Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Galerie Amber - Hooglgndsekerkgracht 8,
Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir
ma Roefs-de Wit, Japanse rolschilderingen
en Chinees porcelein; wo. t/m zo. 11 -17.30
Lak-Galerie - Cleveringaplaats 1, Jim
Chasan. recente schilderijen: 'Allusions of
Japan', en Joshua Rozenman, tekeningen:
'English Blues', tot 26/11ma. t/m vr. 10-22
Galerie Stelling - Burgsteeg 14, Willem
Zeegers - tekeningen - schilderijen, Marie
ke van Diemen - objecten, tot 27/11, woe
t/m za van 12-18 uur.
'Caecilia' - Caeciliastraat 18, werk van An
ne Bakker, Coby Eykelenboom, HéLène
Penning en Jeanette Wittermans, zo.
13-17 uur.
Foto-galerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn
1keuze uit het vrije werk van Thed Lens-
sen, t/m 30/11; ma t/m za 10-22 uur, zo
12-22 uur.
Art Centre Droomfabriek - Oude Singel 56,
tekeningen en schilderijen in 'Neo-Symbo-
listische'-stijl van Corina Zuiderduin, gedu
rende november.
i, tot 31/12; ma. t/m do. 9-1
n 31/12; vr. 13.30-18 u
thur v.d. Hoek. Pascale Robers. Karla Ka
per, Henk Dicke, Peter v.d. Eijnden, Ton
van Dalen, Rob Maingay en Carry Blase.
Galerie van der Vlist - Botermarkt 3, olie
verfschilderijen van H. Bezemer en J.D.
Bakhuizen van den Brink, t/m eind 31/12;
di.t/m za. tijdens openingsuren.
Alphen aan den Rijn
Stichting Expressie 70 Hooftstraat 210,
werk van José Calsina, Wim van der Meij
en Han van Hagen, t/m 12/11; ma t/m vr
9.30-12 uur en 14-16 uur, ma t/m do 19.30-
Hillegom
Kunstgalerij 'Catherina' - Meerstraatpro-
menade12b, Expositie kunstschilder-cera-
mist en beeldhouwer Chahab, van oor
sprong Persische kunstenaar, 15 uur; di.
t/mvr. 9-18 uur, za. 10-17 uur.
Leiderdorp
Elisabeth Ziekenhuis - Simon Smitweg,
Marianne Vetter met werken in houtskool,
gemengde techniek en aquarel, t/m 20/11
dag. 8-17 uur.
Noordwijk
Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der
Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in
de Orangerie', geopend dag. behalve woe,
Hotel Pension „Eikenloof" - Koepelweg 26,
Astrid Kok wandkleden, tot 17/12, werk
dagen van 14-17 uur.
Noordwijkerhout
Bibliotheek- W. de Zwijgerlaan, Hans Bui-
ning, kleuretsen, Nolly Comet, gedraaide
keramiek, tot 29/11ma, woe, vr van 14-17
en van 19-21 uur, do en za van 10-12.30
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel
ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns
burg', vr. 19-21 uur. za. 10-16 uur.
Warmond
Restaurant Meerrust - Dorpsstraat 5, Mari
anne Vetter met aqquarellen, monotypes,
gemengde technieken en portretten, t/m
22/11; dag. vanaf 10 uur.
Het Oude Raadhuis - Margreet Maas - Po-
lanen, schilderijen (gemengde technie
ken), tot 17/11, woe, do en zo 14-16 uur, za
11-16 uur.
Klassiek
Chopin staat centraal op de twee recitals,
die de Argentijnse pianiste Martha Nogue-
ra vanavond en volgende week vrijdag
avond in de Kapelzaal van K&0 geeft. Het
programma van het eerste concert bestaat
uit twee Polonaises, de Fantasie opus 49,
zes Mazurka's, het Rondo opus 16 nr. 3,
drie Nocturnes, drie Walsen, de Fantaisie-
Impromptu opus 66, de Tarantella opus 43
en 24 Preludes opus 28. Aanvang 20.15
Het Brabant Koperspel concerteert zon
dagmiddag in het Groene Kerkje in Oegst-
geest. Dit vijftal zal werken uitvoeren van
o.a. Bach, Scheidt, Grieg, Praetorius, Ho-
rovitz en Sjostakovitsj. De vijf zijn: Tiny v.d.
Weideveen (trompet), Rob Ysebaert (trom
pet), Lenno de Ruiter (hoorn), Martin v.d.
Kamp (trombone) en Frans Hendrikx (bas
tuba). Aanvang 14.00 uur.
Het koor Wassenaar Vocaliter geeft dins
dagavond een concert in de Wassenaarse
Dorpskerk. Uitgevoerd zal worden het ora
torium 'Die Schöpfung' van Joseph Haydn.
Mederwerkenden zijn: Barbara Borden
(sopraan), Robert Coupe (tenor), Jelle
Drayer (bas), Tijn van Eijk (clavecimbel).
Het Randstedelijk Begeleidingsorkest is
ook van de partij. Aanvang 20.00 uur.
De violiste Theodora Geraets geeft woens
dagavond een recital in de Kapelzaal van K
&0. Theodora Geraets, winnares van het
Oskar Back Concours In 1979 en en van
het in 1980 in Colorado gehouden Interna
tionale Bartok Concours, zal aan de vleu
gel worden begeleid door Alan Weiss. Het
programma vermeldt de Sonate KV 380
van Mozart, de Sonate opus 115 van Prok-
ovjev, de Sonate opus 18 van Richard
Strauss en de Poème opus 21 van Ysaye.
Aanvang 20.15 uur.
Martha Noguera, twee vrijdagavonden met Chopin in de Kapelzaal van K&O. (foto pr)
woensdagavond in de Taffehzaal van het
Rijksmuseum van Oudheden Concerto 85
onder leiding van Jankees Braaksma. Het
gezelschap bestaat uit Ronald Moelker
(blokfluit). Jankees Braaksma (blokfluit),
Mieneke v.d. Velden (viola da gamba), Jo
hannes Boer (viola da gamba), Wilma v.d.
Wardt (violoncello), Peter Rikkers (violone)
en Vincent van Laar (clavecimbel). Er zul
len werken worden uitgevoerd van Bach,
Vivaldi en Handel. Aanvang 20.15 uur.
Het wekelijkse lunchconcert in de Kapel
zaal van K&O wordt donderdagmiddag
verzorgd door de harpiste Ellen Versney.
Op het programma staan werken van Hën-
Jazz
Dick de Graaf treedt zaterdagavond op bij
jazzclub Hot House in de Waag. De
Utrechtse saxofonist neemt dan niet zijn
bekende kwartet mee. maar zijn sinds ver
leden jaar opererende septet. Dit septet
bestaat, naast de leider op tenor- en alt
saxofoon, uit Michael Gustorff (viool), Da
vid Rothschild (trombone), Onno Kelk (gi
taar), debbie Poryes (piano), Arnold
Dooyeweerd (bas) en Pieter Bast op
drums. Aanvang 21.30 uur, Aalmarkt 21,
Leiden.
Gilius van Bergeyk geeft zondagmiddag in
de Burcht een concert met klassieke elek
tronische muziek. Aanvang 15.30 uur,
r. Breestraat 66. Leiden
Zaterdag beklimt de Amsterdamse groep
L'Attentat het LVC-podium. In het voorpro
gramma de Limburgse band Rud-A-Dub
dub. Aanvang 22.45 uur, Breestraat 66,
De Schotse groep The Tannahill Weavers
geven dinsdagavond een folk-concert in de
Waag. De vijd bandleden bespelen fiddle,
bodhran, doedelzak, gitaar, whistle, spons
en buzuki. De organisatie is in handen van
Folkclub Horus. Aanvang 20.30 uur, Aal
markt 21, Leiden
Donderdag zullen Herman Brood en Bart
Chabot in het LVC voorlezen uit eigen
werk. Aanvang 22.00 u
Leiden
In de Droomfabriek is donderdagavond het
combo 'And Friends' te beluisteren. Zij spe
len nummers van The Ronnettes and Carol
King. Aanvang 22.00 uur. Oude Singel 56,
Leiden.
Burgsteeg 3, Leiden.
Pop
In
oude
In het zoldercafé van het LVC is vanavond
Leidse Schouwburg
vr 11, za 12, 20.15 uur; Nieuwe show van
Paul van Vliet: 'Een gat .n de lucht',
ma 14. 14.30 uur (project Theater-over-
dag). 20.15 uur (première); The Young Vic
- Londen met "Waiting for Godot' van Sa
muel Beckett.
di 15. 20.15 uur; Het Scapino Ballet met
Goreografieën van Nils Christe.
wo 16. 14.30 uur; kindervoorstelling 'Dieet
voor twee', door Theatergroep Maccus.
Noorden Reflex olv Yoka van Brummelen.
Appeltheater
vr 11za 12, wo 16, do 17.20.15 uur. zo 13.
14.00 uur; Toneelgroep De Appel speelt
'Hamlet' van Shakespeare, met Carline
Brouwer, Sasha Bulthuis e.a.
Circustheater
vr 1120.15 uur; Pianist Claudio Arrau met
werken van Beethoven en Liszt.
za 12. zo 13. 20,15 uur; optreden Wall
Street Crash.
zo 13, 12.15 uur; gedeelten uit de show
'Sprakeloos' van Mini Maxi, presentatie:
Pim Jacobs.
ma 14. di 15. wo 16. do 17. 20.15 uur;
Freek de Jonge met 'De goeroe en de dis
sident'.
Diligentia
vr 11, 20.15 uur; Toneelgroep Spelegast
met 'Polyester Polka',
zo 13, 11.30 uur; Else Krijgsman (piano),
14.30 uur; Melos Kwartet, 20.15 uur; Ag
nes Narciso (gitaar).
di 15. 12.45 -13.30 uur; Marjol Flore mmv
Martijn Breebaart (piano), 'Marjol op han
den en voeten'.
do 17,20.15 uur; Borodin Kwartet met wer
ken van Borodin, Sjostakovitsj en Tsjaik-
ovski.
Koninklijke Schouwburg
vr 11. za 12, 20.15 uur, zo 13.14.00 uur;
solomusical Jasperina de Jong Victoria'
van Ivo de Wijs en Joop Stókkermans.
Muziektheater
vr 11, za 12, 20.15 uur; Residentieorkest
olv Hans Vonk. mmv Bruno Leonardo Gel-
ber (piano), werk van Brahms en Schön-
berg.
vr 11, za 12. 20.15 uur; balletvoorstelling
Nederlands Dans Theater 2.
di 15. 20.00 uur; Chr. Gem. Koor Asaf olv
Rien Verbeek, mmv Residentie Orkest,
Prinsenstad Mannenkoor Delft en Leo Bur
gerhout (orgel):'Requiem van Dvorék'.
wo 16,20.15 uur; Leden Residentie Orkest
met werken van Martinu, Caplet, Damasse
en Mendelsohn.
Nederlands Congresgebouw
vr 1120.00 uur; Opera- en Operettekoor
Scheveningen mmv Marco Bakker en
Rijkspolitiekapel.
ma 14.20.15 uur; optreden Bany Manilow.
Concertgebouw
za 12,15.00 uur; Orkest van de 18e eeuw
olv Roger Norrington, werk van Mozart en
Schubert.
za 20.15 uur, zo 13. 14.15 uur; Chamber
Orchestra of Europe olv Claudio Abbado,
werk van Schönberg en Brahms,
zo 13. ma 14. di 15.20.15 uur; NedPhoolv
Ken-Ichiro Kobayashi mmv Jard van Nes
(alt). Nederlands Concertkoor en kinder
koor, werk van Mahler,
do 17,20.15 uur; NedPho kamerorkest olv
Gilbert Varga, mmv Dezso Ranki (piano),
werk van Bloch, Mozart en Schönberg.
C.C. Amstelveen
zo 13. 16.00 uur; Pia Beck met Happy
song are beck again', mmv Tony NUsser
(drums) en Frank Noya (bas),
di 15, 20.15 uur; Toneelgroep Amsterdam
met: Titus, geen Shakespeare', met Jac
ques Commandeur, Kitty Courbois, Margo
Dames e.a.
Muziektheater
za 12. di 15. wo 16. do 17. 20.15 uur; Het
Nationale Ballet met 'Het mystische voor
wendsel', 7e Symfonie' en de première
van een nieuw ballet, mmv Nederlands
Balletorkest olv Jac van Steen,
zo 13, 13.30 uur; De Nederlandse Opera
met 'Die Zauberflöte', van Mozart.
Nieuwe de la Martheater
vr 11. za 12. 20.15 uur. zo 13. 14.00 uur;
Hollandse Comedie met The Mousetrap'
van Agatha Christie, met Eric van Ingen,
Peter Hoeksema, Kees van Lier e.a.
di 15. wo 16. dó 17. 20.15 uur; Paul Hae-
nen in 'Frappant' mmv Dammie van Geest
en Willem Jeths (piano).
Stadsschouwburg
Engelstalige voorstellingen door The Eng
lish Shakespaere Company,
vr 11. 19.30 uur; Henry V' van Shake
speare.
za 12, 10.30 uur; "Henry Vl-House of Lan
caster', 15.00 uur; 'Henry Vl-House of
York', 19.30 uur; 'Richard III' van Shake
spaere.
zo 13, 20.15 uur; Opera Forum 'Rigoletto'
van Verdi.
ma 14,20.15 uur; Nederlands Dans Thea
ter 2, balletvoorstelling,
wo 16, do 17. 20.15 uur; Stagedoor Festi
val De Nieuw Amsterdam met 'De koop
man van Amsterdam' naar De koopman
van Venetië van Shakespaere, met Alida
Neslo en Victor Bottombly.
De Doelen
vr 11, 20.15 uur; Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest olv Hartmut Haenchen mmv
Dimitri Alexejev (piano) met werken van
Mendelsohn en Schumann,
zo 13,11.00 uur; Platters Golden Hit Show.
ma 14,20.15 uur; Les Ballets Trocadero de
Monte Carlo, 8 balletdansers in travestie
die een persiflage geven van klassieke bal
letten.
di 15, wo 16.20.00 uur; Marinierskapel olv
Majoor G.D. Buitenhuis, met werken van
Tsjaikowski. na de pauze amisementspro-
gramma met o.s. Mac-Arthur Park en Stan
Kenton in concert.
Luxort heater
vr 11. za 12. di 15, wo 16. do 17.20.15 uur.
klucht: 'Een fijn span' met Joop Doderer,
11za 12, do 17.20.15 uur: RO Theater
met 'Een zaak van de familie',
di 15. 20.15 uur; concert The Nits.
wo 16. 20.15 uur; balletvoorstelling Scapi
no Ballet met 'Sem Tituto' en 'Pulcinella'.
Theater Zuidplein
vr 11. za 12. 20.15 uur; Nieuwe theater
show van Martine Bijl.
zo 13, di 15. wo 16. do 17.20.15 uur; Josi-
ne van Dalsum, Henk van Ulsen en Lex
Goudsmit in 'Jean d'arc', van George Bern-
hard Shaw.