9 Schrijvend kan ik andere mensen ontmoeten' PODIÜMBUK Christine Aventin (17) schreef bestseller over Parijse zelfkant Dansfestival Reddingspogingen voor Openbaar Kunstbezit DINSDAG 8 NOVEMBER 1988 PAGINA 21 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN- Wat bieden de Leidse theaters deze week? Een blik in de agenda leert dat men deze week een keuze kan maken tussen een redelijke hoeveel heid voorstellingen, die zowel met dans. toneel, cabaret en muziek te maken hebben. Magnificent 7 Zoals al eerder aangekondigd presenteert de Leidse Schouw burg vanavond The Magnificent 7, een gezelschap van zeven pro minente musici, waarbij zich o.a. het vroegere 'Doe Maar'-idool heeft aangesloten. Ook de van oorsprong uit de Leidse contreien afkomstige muziekmaakster Fay Lovsky maakt deel uit van deze bijzondere groep. Bijzonder om dat het zevental zich bezig houdt met het tot klinken brengen van filmmuziek, van de jaren veertig tot en met tachtig. Voor de volle digheid nog even de bezetting: Henny Vrienten (bas), Joost Bei- infante (trombone, viool en nog meer). Jan Pijnenburg (slag werk), Jan de Hotit (gitaar). Fay Lovsky (zang en toetsen), Jacob Klaasse (synthesizers) en Jan Kooper (saxofoon). Karpati Karpati is de naam van een zang- en dansgroep uit de Oek- raine. Dit folkloristische gezel schap staat woensdagavond op de planken van het theater aan de Oude Vest. Dat betekent kleur, ritme en beweging. De Oekrai- ners brengen, in schitterende kos tuums, een keur aan volksdansen en melodieën uit het oude hart van Ruslandzo laat het pro grammaboekje bij voorbaat we ten. Paul van Vliet Een vertrouwde verschijning in de Leidse Schouwburg is de ca baretier Paul van Vliet. Al sinds zijn studententijd - de periode van het Leidse Studentencabaret - treedt hij er met de regelmaat van een klok op. Deze week laat de cabaretier er zijn gezicht drie avonden achtereen zien: donder dag, vrijdag en zaterdag. Hij komt met zijn nieuwste show. 'Een gat in de lucht'. Een show, die in deze krant in redelijk posi tieve zin is besproken. De voor stelling biedt 'vertrouwde kwali teit, maar helaas wat weinig op merkelijke verrassingen'. Zo luidde althans de conclusie van de recensent, die overigens lof had voor de 'zorgvuldig opge bouwde programmaformule'. The Young Vic The Young Vic is een bekend Engels toneelgezelschap, dat zich ten doel stelt om bekend repertoi re voor een jong publiek zo aan trekkelijk mogelijk te maken. Met dit (educatieve) uitgangspunt is artistiek leider David Thacker in staat om uitstekende acteurs voor zijn produkties aan te trek ken. Reg Stewart en Peter Thee- dom spelen de hoofdrollen in 'Waiting for Godot', welk stuk van Samuel Beckett zowel maan dagmiddag (in het kader van de serie Theater Overdag) als maandagavond in de Leidse Schouwburg is te zien. Becketts stuk is een stuk over de verveling. Het behoort tot de bekendste ko medies uit de moderne toneellite ratuur. Twee zwervers, Vladimir en Estragon, doen niets anders dan wachten op iets waarvan niemand weet wie of wat het is: Godot. Onder de absurde situatie schuilt een diepere betekenis, die door iedereen weer anders wordt uitgelegd, maar meestal neer komt op de grote vraag naar de betekenis van het leven. Scapino Ballet Voor dinsdagavond staat op de schouwburgagenda een voor stelling door het Scapino Ballet genoteerd. Het programma is dit maal niet zo zeer voor kinderen als wel voor volwassenen be doeld. Geen wonder want het ge zelschap richt zich sinds kort als Scapino Ballet Rotterdam niet meer uitsluitend tot de jeugd, maar tot een veel breder publiek. Er zullen twee werken van artis tiek leider Nils Christe worden gedanst: Quartet III en Museum. Het programma wordt aange vuld met Jiri Kylians Piccolo Mondo en Sem Titulo van Didy Veldman. Griftheater Het Griftheater komt woens dag- en donderdagavond naar het LAK met de voorstelling 'Beet naar de maan'. In een zoektocht naar pure, onbevangen erotiek komen twee mannen en een vrouw (Peer v.d. Berg, Jan taks en Riet Verhelst) in botsing met de seksuele clichés van de moder ne maatschappij. Dat is volgens de programmatoelichting waar het in deze nieuwe produktie van het Griftheater om draait. De komst van de vrouw maakt de twee mannen tot rivalen; de vrouw weet haar plaats tegen over de beide anderen moeilijk te bepalen. Problematiek te over dus. In een fragmentarisch ver haal wordt in het van het Grifthe ater bekend mime-idioom verteld dat de schoonheid van de erotiek onbereikbaar is; men proeft er hooguit even iets van. De seksuele clichés van commercie, disco's, videoclips, reclame en soap-ope ra zijn een facade waarachter de onzekere mens schuilgaat, zo laat het gezelschap nog weten. Dansgroep Reflex De dansgroep Reflex, die Gro ningen als thuisbasis heeft, treedt vrijdag- en zaterdagavond in het LAK-theater op. De groep van Yoka van Brummelen brengt er het volgende programma: Ness- uno o tutti van de choreograaf Hans Tuerlings en een drietal duetten uit het programma Part nership (Pas de stops van Ellen Cornfield), Afscheid van Karei Vandeweghe en A noeud Coulant van Hans Tuerlings). De Beer De Blauwe Zebra uit Kampen bezoekt verzorgt zondagmiddag de wekelijkse kindervoorstelling in het LAK. Opgevoerd wordt 'De Beer', een voorstelling voor kin deren vanaf zes jaar naar het ge lijknamige toneelstuk van Anton Tsjechov. Mar jol Flore Zangeres Mar jol Flore, wier streven er al vele jaren met succes op gericht is het luisterpubliek door woord en gebaar te amuse ren, komt weer eens deze richting uit. Woensdagavond staat deze Nederlandse chansonnière in de Leiderdorpse Muzenhof Met Frans repertoire, met Engelstali ge ballads, met Nederlands werk en met Duitse smartlappen. Zelfs met liedjes in het Grieks is Marjol Flore vertrouwd. De veelzijdige zangeres wordt begeleid door de pianist Martijn Breebaart. The Young Vic in 'Wachten op Godot' Griftheater met 'Beet Marjol Flore en Martijn Breebaart. Toen begin dit jaar 'Le coeur en poche' verscheen, sloeg dit in Frankrijk in als een bom. De roman van de toen nog 16- jarige Belgische scholiere Christine Aventin over de Parijse wereld van hoeren en pooiers werd ontvangen als een literaire gebeurtenis van de eerste orde. Hoe kon een meisje van die leeftijd een dergelijk 'volwassen' kwaliteitsboek schrijven tegen zo'n realistisch décor? Zij kénde Parijs niet eens. Inmiddels vliegt het boek met tienduizenden tegelijk over de toonbank. Een groot aantal buitenlandse vertalingen is in de maak. De Nederlandse vertaling, 'Het Hart op zak', is al verschenen. Een gesprek met een 'echte' ontdekking die haar fantasie laat gaan op haar met knuffeldieren gevulde kamertje in het ouderlijk huis bij Luik. CRISNÉE (GPD) - Haar Neder- lands is niet rimpelloos. Maan wat doet dat ertoe? Het is al een hele eer ontvangen te worden door een 17-jarige schrijfster die bezig is we reldberoemd te worden en nog po gingen in het werk stelt ook om een taal te spreken waarin ze maar vier uur per week les krijgt op haar Waalse school. Sinds een aantal maanden weet Christine Avertin wat het is met 'de mensen van de media' om te gaan. De vertegenwoordigers van de in ternationale pers, radio en televisie staan vrijwel dagelijks bij haar op de stoep. Daar valt niet aan te ont komen als je plotseling tot 'literaire sensatie' bent gebombardeerd. BREDA (ANP) - Het achtste Dans festival Breda heeft met vijf pre sentaties van balletontwikkelin gen uit het Verenigd Koninkrijk een duidelijk Brits accent gekre gen. Het festival, dat met een open dansdag op 13 november in alle ruimten van de Stadsschouwburg wordt begonnen, duurt tot 22 no vember. Het thema van de dag is ,van punk tot pas de deux' en elke voor stelling wordt twee keer uitge voerd. In filmhuis Concordia wor den dan dansfilms gedraaid. Jonge dansers en choreografen zijn in het Verenigd Koninkrijk op gestaan tegen 'het gezapige classi cisme en modernisme van grote groepen'. De reactie brengt vol gens de organisatoren nieuwe vita liteit, rijke verbeeldingskracht en vaak een ongekende theatraliteit met zich mee. Drama in alle ver scheidenheid vormt de rode draad in de nieuwe Britse dans. In Breda zijn de opvallendste ontwikkelin gen te zien. Deze Engelse voorstellingen ma ken deel uit van de in totaal vijftien verschillende die buiten het pro gramma voor de open dag worden gegeven. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen brengt er de dansmusi- cal West Side Story. Antarctica ver zorgt ,De Boksring', een bewe- gings- en klankperformance. Dans groep Glashart brengt de première van .Souvenir' van de hand van Madeion van Dijk, Marieke Mortier en Adèle van de Weide. Ook het Shusaku en Dormu Dance Theater voert in Breda voor het eerst een nieuw werk, Albatros Aileron, uit. Het Scapino Ballet draagt comme dia dell'arte en punk bij in werk van Jiri Kylian, Nils Christe en Ed Wubbe. Het Belgische gezelschap Blue Ran Dances geeft een voor stelling van zijn nieuwste produk tie .Take Off Time'. Compagnie Marilén Breuker uit Frankrijk pre senteert zich in Breda met enkele solo- en duovoorstellingen. Het Ne derlands Dans Theater laat zich de eerste keer in Breda zien met bal letten van Hans van Manen, Nacho Duato, Philip Taylor en Liuonel Hoche. door Peter Huysman Christine Aventin staat met haar debuutroman 'Le coeur en poche' ('Het hart op zak') in één klap in het middelpunt van de belangstelling. Een tweede Frangoise Sagan is op gedoken, uit het niets, zo melden Franse kwaliteitskranten. Een meisje van nauwelijks zeventien jaar heeft in nog geen 170 bladzij den het zelfkantmilieu van hoeren en souteneurs in Parijs beschre ven: op een gevoelige, diepzinnige manier, met humor en zelfspot, ge tuigend van veel mensenkennis, verbazingwekkend goed op de hoogte van wat zich in de maat schappij en de marge ervan af speelt, in een stijl en een taal die óók voor anderen dan hartstochte lijke literatuurliefhebbers buiten gewoon toegankelijk is. De literatuurcritici hebben zich sinds de verschijning van het boek in februari van dit jaar uiterst lo vend over 'Le coeur en poche' uit gelaten. Die prachtige recensies zullen ertoe hebben bijgedragen dat er nog geen tien maanden later in Frankrijk, Quebeck (Franstalig Canada) en Wallonië maar liefst 140.000 exemplaren zijn verkocht. In Nederland en Vlaanderen pakt men het met een eerste oplagevan 6.000 wat voorzichtiger aan. Ton Luyben vertaalde het boek, 'zeer goed, heel getrouw', volgens Chris tine, daarin gesteund door haar van origine Franse vader, die Neder lands en Duits doceert aan een plaatselijk lyceum. De titel 'Het hart op zak', wat be tekent dat? "Wel...", zegt Christine, "in het Frans bestaat er een uit drukking voor iemand die zich niet gemakkelijk uit. Zo iemand heeft zijn tong op zak, zegt men daar. Als variatie daarop spreek ik over 'het hart op zak'. En daar bedoel ik dan iemand mee - in dit geval de hoofd persoon in mijn roman, het 15-jari- ge meisje Alexie - die niet gemak kelijk van een ander kan houden. Ze heeft er problemen mee, ze durft haar liefde niet te tonen, aan haar vriendje Julien bijvoorbeeld". Oké? Begrijpt u?' 'Imagineren' De plaats Crisnée ligt in de heu velachtige weilanden op 18 kilome ter van Luik, nog net in het Franstalige deel van Belgiè. Een meisjeskamertje op de eerste ver dieping van één van de eengezins woningen in dit bescheiden platte landsdorp is plotseling een klein bedevaartsoord voor letterkundige ontdekkingsreizigers geworden. Daar staat op een eikenhouten bu reautje het gereedschap van Chris tine Aventin: een (sinds kort: elek trische) schrijfmachine van enor me afmetingen. Verder: posters van Marilyn Monroe en het ranke blote lijfje van Prince aan de muur, speelgoedbeesten en poppen op Christine Aventin: "Ik wil geen Sagan de Tweede zijn. Als mijn nieuwe boek er is, moet er gezegd worden: de nieuwe Aventin is uit". (foto gpü) een kast, een enkel - goedgevuld - boekenplankje boven haar bed. Het venster kijkt uit op een tuin- schuur, groen gras en een grazende koe. Hier vertrouwt Christine haar fantasie dus toe aan het zachtjes zoemende schrijfapparaat. Dit is de smetteloos-stille omgeving die zij niet kan missen en die haar in staat stelt te 'imagineren' en te schrijven over Parijs en zijn bordelen, over het aan haar lot overgelaten meisje Alexie, over Alexie's moeder die prostituée is en mishandeld wordt, over vriendje Julien, over haar grootvader in Bretagne, over - vooral - haar zoektocht naar wie haar vader zou kunnen zijn. Toen zij twaalf jaar was ontstond bij Christine het idee voor haar eer ste roman. Speciaal bedoeld voor haar twee vriendinnen, zoals zij daarvóór opstellen op school had gemaakt die soms door volwasse nen werden voorgelezen - een gro ter plezier kon men haar toen al niet doen. In die eerste roman ging het ook al over het meisje Alexie, maar haar 'moeder' was nog 'actri ce'. Twee jaar later was moeder Vé- ronique veranderd in een hoer. Dat was het begin van 'Le coeur en po che', Het hart op zak. "Toen het manuscript klaar was, was ik zestien. Ik had het na het vijf keer te hebben herschreven toege stuurd aan een aantal uitgevers. Van Mercure de France in Parijs kreeg ik al twee weken later een te legram: we hebben uw manuscript zeer gewaardeerd. Of ik telefonisch contact wilde opnemen, met Simo- ne Gallimard, de directrice. Het was zaterdag, ik moest tot maan dag wachten: wat 'n weekeinde! We hadden nog geen telefoon thuis. Ik ben naar het gemeente huis gegaan en heb aan de burge meester gevraagd of ik bij hem naar Parijs mocht bellen. Dat mócht...jaaaa....natüüüürlijk!!' Wat heeft haar ertoe gebracht een roman te schrijven waarin prostitutie, het bordeel Funny Girls, de rosse Rue Saint Dénis in Parijs centraal staan? "Het hoeren- milieu fascineert mij omdat het een ongelooflijke wereld is. Er zijn zo veel onvoorstelbare dingen die in die sfeer gebeuren! Voor het schrij ven van een roman is dat ideaal. Je kunt je fantasie laten werken. Vreemd misschien voor een meisje dat ver af staat van die gebeurtenis sen. Maar u moet niet vergeten dat ik schrijf om weg te zijn van hier. Een roman schrijven is voor mij het middel om andere mensen te ontmoeten en met andere vrienden om te gaan. Als ik achter mijn ma chine zit, bén ik Alexie, is mijn moeder een hoer, heet mijn vriend Julien De realistische sfeertekeningen van nachtelijk Parijs zijn volledig ontsproten aan haar verbeelding. "Ik was nog nooit in die stad ge weest, de Rue St. Dénis kende ik dus niet, evenmin als de Quai des Orfèvres waar het Parijse politieap paraat zetelt. Ik had wel eens een paar romans van Simenon gelezen. Maar ik geloof toch dat een ander boek, Christiane F., de geschiede nis van een heroïnehoertje, veel meer mijn départmijn vertrek punt is geweest. Ik weet het niet ze kermisschien....". Sagan Dat tal van recensenten - en dat waren tot nu toe vooral Fransen - hebben gezegd dat Christine Aven tin in het voetspoor is getreden van Frangoise Sagan die op haar acht tiende de wereld met 'Bonjour Tristesse' versteld deed staan, ont lokt bij haar voor het eerst enige lichte verontwaardiging. "Ik ke.. .eh.... bon. ...oké... .misschien- ....maar ik ben niet akkoord. Ik ge loof dat we totaal verschillend zijn. 'Bonjour Tristesse' en 'Le Coeur en poche' gaan over verschillende dingen. Ze gaan niet over hetzelfde milieu, niet over dezelfde mensen, zij is Frangaise, ik ben Belgische, zij was achttien, ik was zestien. De Fransen waren heel trots op haar. Zij willen graag nog eens herhalen dat zij vroeger óók zo'n jonge suc cesvolle schrijfster hebben gehad. Ja, ja, ze willen mij een beetje an nexeren. Mijn opa, oké, is Frans man maar dat wil niet zeggen dat ik Frangaise ben. Dat wil ik helemaal niet! Ik ben van dit land". Christine is momenteel bezig aan een nieuw. Over niet al te lange tijd zal het verschijnen. "Top-secrèt!", zegt ze streng. "Ik kan alleen zeg gen dat het niets met Alexie en het hoerenmilieu te maken heeft. De 'héroine' (heldin) van mijn tweede roman heet Margot. Maar dat is al les, meer zeg ik niet. Ik hoop in mei klaar te zijn met dit boek. In sep tember '89 kan het dan misschien worden uitgebracht. Ik heb al 200 pagina's geschreven. Ik moet het nog een paar keer herlezen en cor rigeren. Het wordt een beetje dik ker". Meestal schrijft ze twee uur per dag. Hangt van haar school af. Ze gaat talen studeren: Nederlands, Duits en Engels. "Voor mij zou het fijn zijn om zelf de vertalingen van mijn boeken te kunnen lezen. Ik wil niet alleen schrijfster worden. Het is helemaal niet zeker dat mijn volgende romans goed zullen zijn. Ik wil dat risico niet lopen. Ik moet kunnen terugvallen op een andere baan. Misschien de journalistiek. Ik weet het nog niet". Van haar 'beroemdhëid' geniet zij. "Als ik op straat wandel, kijken de mensen soms naar me en vragen zich af of ik 'de' Christine Aventin ben. Soms roepen ze mijn naam en kijken of ik me omdraai. Ik vind dat zéér leuk. Mijn vrienden vin den dat ook. Op een keer was ik met een vriend in Luik en midden AMSTERDAM- In de Amsterdamse staatsliedenbuurt is een nieuw kunstwerk geplaatst. De negen meter hoge poort is gemaakt door de beeld houwster Dicky Brand. In verband met het hoge gewicht van zestienhon derd kilo zitten er vier heipalen van ruim dertien meter onder het kunst werk. Het wordt de Staatsliedenpoort genoemd. (foto Anefo) Twee jaar geleden verhuisde OBK van een bioscoopruimte in Weesp naar de veel .prestigieuzere' geheel gerestaureerde Vondelkerk in de hoofdstad. Directeur Jan Lo- deizen maakte tijdens de opening van de vestiging in de Vondelkerk bekend dat OBK wilde uitgroeien tot een servivce-organisatie, een soort Kunst-ANWB. Naast de be staande activiteiten als het organi seren van lezingen, cursussen, kunstreizen en het uitgeven van Kunstschrift dacht hij aan het overnemen van kunstbladen en het opzetten van een kunstvideotheek. op straat riep hij: mensen, dit is ze, kijken maar! Ik werd rood als een kreeft. Verlegen! De mensen stop ten en vroegen of het een grapje was. Fantastisch!" Tot haar grote verrassing bleek de Rue St. Dénis in Parijs toen ze daar onlangs gefilmd werd door de RTBF (de Franstalige Belgische te levisie) een gezellige straat te zijn waar niet alleen de liefde gekocht kan worden. "Je hebt er gewoon winkels waar je bonbons kan ko pen. Ik had gedacht dat er alleen maar hoeren zouden zitten achter ramen". Op 'die vrouwen' kijkt zij abso luut niet neer. In tegendeel. "Ik denk dat veel mensen deze vrou wen verkeerd beoordelen. Het wordt hun als fout aangerekend dat ze dit beroep uitoefenen. Maar ze kiezen dit beroep niet, ze wor den er bijna altijd toe gedwongen, door wat voor omstandigheden ook. De mensen begrijpen dit niet. Ze zien de facade van het feno meen, ze vragen zich niet af wat er achter die facade schuil gaat". De naam van het bordeel waar Christine Aventin in haar roman over schrijft, 'Funny Girls', heeft ze ontleend aan 'zo'n huis' op de weg Brussel-Luik waar zij ontelbare malen langs fietste. "Ik heb me er nooit vragen over gesteld. Ze be staan. Ik heb nooit met die vrou wen gesproken. Wél heb ik ooit een reportage op de Nederlandse tele visie gezien over een terrein met een caravan erop met drie meisjes waarvoor een lange rij Turken en Marokkanen stond te wachten. Dat heeft mij aan het denken gezet. En het is eruit gekomen toen ik achter mijn schrijfmachine zat". Kapot Voor Christine Aventin is het niet moeilijk om ver weg 'van de wereld waar alles gebeurt' te wo nen. "Ik vind het leuk om in dit dorp te wonen. Er is hier niets te zien en niets te beleven. En zo kan ik schrijven, kan ik imagineren. Als ik in een grote stad als Parijs zou wonen, zou ik zoveel dingen moeten doen dat ik niet meer aan schrijven zou toekomen. Veel be roemde auteurs gaan naar Parijs of andere cultuurcentra in de wereld. Daar ontmoet je belangrijke perso nen, uitgevers, andere schrijvers. Maar ik wil niet. Er zijn daar zoveel sterren kapot gegaan. Kijk maar naar Sagan. Nee, met haar wil ik niet meer vergeleken worden. Het is een probleem voor m'n persoon lijkheid en m'n integriteit. Ik wil geen Sagan de Tweede zijn. Als mijn nieuwe boek er is, moet er ge zegd worden: de nieuwe Aventin is uit". ('Het hart op zak', Christine Aventin, uitgeverij Manteau, fl. 19,90). AMSTERDAM (ANP) - Er worden op het ogenblik pogingen in het werk gesteld om de Stichting Openbaar Kunstbezit (ÖBK) van de ondergang te redden. Hiertoe is een buitenstaander aangetrokken. Die wilde gisteren desgevraagd alleen kwijt, dat hij op verzoek van bestuur en directie van de stichting bezig is mogelijkheden te onder zoeken of er „reddingsmogelijkhe den voor handen zijn". Zijn eigen naam houdt hij liever buiten de pu bliciteit. Hij verklaarde wel dat faillisse ment dreigt als er niet wordt inge grepen. Er is evenwel nog geen fail lissementsaanvraag ingediend. Het is erg moeilijk een precies beeld te krijgen van de situatie rond Openbaar Kunstbezit. OBK- directeur Jan Lodeizen is al gerui me tijd niet voor de pers bereik baar en voorzitter van het bestuur, Frits Becht, verblijft tot 21 novem ber in het buitenland. Eén van de reddingspogingen is een reeks verliesgevende bladen, die Openbaar Kunstbezit voor een deel in de afgelopen twee jaar heeft overgenomen, weer af te stoten. Die bladen zijn: Tentoonstellings boekje (tentoonstellings-agenda). Items (industriële en grafische vormgeving), Metropolis M (he dendaagse kunst), Muziek en Dans (muziek, dans en opera), Skrien (film) en Forum (architectuur en bouwkunst). Verder zette Openbaar Kunstbe zit zelf de bladen Kunstschrift (beeldende kunst) en Culturen (over niet-westerse culturen) uit. Van al deze uitgaven leveren alleen Kunstschrift en de tentoonstel lingsagenda nog winst op. Directeur Koger van SDU (tot voor kort de Staatsuitgeverij) ver telt dat hij door Openbaar Kunst bezit benaderd is voor het overne men van de bladen en dat er daar over al diverse gesprekken zijn ge weest. Er zijn volgens hem ook nog andere uitgeverijen gepolst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21