Solistenkwartet
stelt teleur in
Verdi's requiem
AVRO weet al wie
publieksprijs wint
BS
öüeï
'Die Zauberflöte': speels en braaf
M IfflgfflgiCr
Masai
KIJKUIT
Exposities
Concerten
Leiden
Den Haag
Amsterdam
Rotterdam
Eeuwfeest Concertgebouworkest
AMSTERDAM (GPD) - Precies
honderd jaar geleden, op 3 novem
ber 1888, presenteerde het Concert
gebouworkest zich aan het publiek
bij de opening van het eerste abon
nementsconcert van het Concert
gebouw. Het orkest, 65 man sterk
en nog naamloos, speelde onder
zijn eerste orkest-directeur, Willem
Kes, muziek van Beethoven,
Brahms, Saint-Saëns, Wagner,
Stanford. Gisteren werd dit feit
herdacht door de uitvoering van
slechts één werk: Verdi's Messa di
Requiem.
Waarom deze dodenmis op een
feestelijke herdenking? Riccardo
Chailly zei op die vraag: "Als nieu
we chefdirigent wilde ik mijn iden
titeit prijsgeven met een Italiaans
meesterwerk". Hij had eraan toe
kunnen voegen dat de katholieke
kerk op 2 november, Allerzielen,
de afgestorvenen gedenkt, onder
-_wie de velen die in de loop van hon
derd jaar hun krachten aan ons na
tionaal orkest hebben gegeven.
De dramatiek van Verdi's Requi
em is Chailly inderdaad op het lijf
geschreven. Verdi behandelde de
Latijnse teksten van de uitvaartmis
zoals hij zijn operateksten behan
delde. Zijn muziek is bepaald niet
bestemd voor liturgisch gebruik,
wel behorend bij een zuidelijke be
grafenis met al haar pathetische
uitschieters.
De fluisteringen wa
eeuwige rust voor de doden wordt
afgesmeekt, worden gevolgd door
harde paukenslagen die ons de
vrees voor het laatste oordeel inpe
peren. Het vertrouwvol bezingen
van die rust wordt verstoord door
een rappe vrouwenstem die om be
vrijding roept alsof het huis in
brand staat. Het is met dit soort
contrastwerkingen dat de dramati
cus Verdi de spanning er in houdt
tussen vertrouwen en paniek. Aan
het jubilerende orkest had Chailly
natuurlijk een soepel reagerend en
prachtig klinkend ensemble en
ook het Groot Omroepkoor was ge
disciplineerd en sonoor.
De vocale solisten, die zo'n pro
minente rol in dit Requiem spelen,
stelden echter danig teleur. Ze
kwamen alle vier uit het buiten
land, maar gisteren bleek dat daar
niet altijd de kwaliteit vandaan
hoeft te komen.
De Russische bas Georgi Selez-
neevv heeft een mooie maar luie
stem, waarmee hij zijn noten als
het ware van onderen opschept. De
Italiaanse tenor Pietro Ballo
'knijpt' zijn stem vaak lelijk en
heeft in elk register een ander tim
bre. De Russische mezzosopraan
Tamara Sinjawskaja laat een gefor
ceerde klank in de laagte horen en
zingt veel binnensmonds. De Ar-
sopraan Araxia Davtian
'Postzakken moeten nog worden uitgepakt'
Chefdirigent Riccardo Chailly met
lijk.
was even moeilijk verstaanbaar als
haar collega's maar wat stemge
bruik betreft was ze bepaald de uit
blinkster van het viertal. In de en
sembles had het solistenkwartet
soms duidelijk problemen met de
intonatie.
Je vraagt je af: waarom moesten
deze zangers in hemelsnaam uit
het buitenland worden gehaald, en
dan nog wel voor een nationale ma
nifestatie als deze? Iedereen die
een beetje thuis is in de Nederland
se zangerswereld had gemakkelijk
een beter solistenkwartet van ei
gen bodem kunnen samenstellen.
Het publiek applaudiseerde na
afloop enthousiast maar ik kon er
Anefo)
echt niet aan meedoen. Ik had me
er zo op verheugd getuige te mogen
zijn van een grandioze gebeurtenis
dat ik alleen maar een gevoel van
teleurstelling had, ook al was de
prestatie van Chailly, van het jubi
lerende orkest en het koor zeker
een warm applaus waard.
ALBERT BRUGGEN
DEN HAAG (GPD) - De stichting
Collectieve Propaganda van het
Nederlandse Boek (CPNB) is woe
dend op de AVRO omdat deze om
roep gisteren via teletekst heeft ge
publiceerd dat Annie M.G.
Schmidt de CPNB-publieksprijs
Koninklijk voor
Concertgebouworkest
AMSTERDAM (ANP) - Het Con-
certgebouworkest mag zich in het
vervolg Koninklijk noemen. Ko
ningin Beatrix heeft het orkest de
ze onderscheiding verleend in ver
band met zijn 100-jarig bestaan.
De commissaris van de koningin
in Noord-Holland, R. de Wit, maak
te dit bekend tijdens een ochtend
bijeenkomst ter gelegenheid van
het eeuwfeest van het orkest. Hij
verleende daarbij vertegenwoordi
gers van het orkest de bij het predi
kaat behorende oorkonde en de
Koninklijke beschikking. Dit ge
beurde precies op de dag dat hon
derd jaar geleden, op 3 november
1888, het Concertgebouworkest
onder leiding van Willem Kes zjjn
eerste uitvoering gaf.
r poëzie 1988 heeft gewonnen.
Directeur Henk Kraima: "Onze ac
tie liep tot en met woensdag 2 no
vember. Van de ongeveer 25.000 in
zendingen zijn er nog maar 15.000
geteld. Ik wil wel kwijt dat
Schmidt in de top meedraait maar
er zijn nóg twee kanshebbers op de
prijs van 15.000 gulden".
Zondag wordt tijdens een recht
streekse tv-uitzending van de
VARA vanuit de stad Groningen
bekend gemaakt welke dichter(es)
door het publiek is uitverkoren.
Kraima is vooral kwaad omdat
de AVRO het doet voorkomen dat
het om een officiële bekendmaking
van de CPNB gaat. "Hoe kan dat in
vredesnaam! Op onze tafels liggen
de postzakken nog onuitgepakt.
Het is absoluut niet onmogelijk dat
een ander dan Annie Schmidt
wint".
De AVRO was gisteren niet be
reid het bericht te corrigeren. "Als
ze halsstarrig blijven, dan onder
neem ik stappen, bijvoorbeeld in
de vorm van een open brief aan de
pers, waarin het gedrag van de
AVRO aan de kaak wordt gesteld.
Wat ze hebben gedaan, is ongeloof
lijk hinderlijk, de telefoon staat
hier roodgloeiend!".
HEUSDEN/NOORDWIJK- Ter gelegenheid van de negentigste verjaar
dag van de Noordwijkse beeldhouwster Charlotte van Pallandt wordt in
galerie 'Tegenbosch' een expositie van haar werk gehouden. Gisteren
bracht zij in gezelschap van de Haarlemse schilder Kees Verwey (88) een
bezoek aan haar eigen tentoonstelling. Het tweetal liet zich fotograferen
bij een beeldje van koningin Wilhelmina. (foto anp>
'Die Zauberflöte' van W.A. Mozart door De
Nederlandse Opera m.m.v. het Nederlands
Philharmonisch orkest. Regie: Nicholas
Hytner. Decors en kostuums: Bob Crowley.
Dirigent: Donald Runnicles. Gezien in het
Muziektheater op 3 r
AMSTERDAM - Is 'Die Zau
berflöte' een sprookje of een ope
ra over de vrijmetselarij? Heeft
Mozart onder een luchtig opper
vlak inderdaad een overvloed
aan diepzinnigheden verborgen
of hebben latere generaties er
meer uit willen halen dan er in
zit? Zijn de hoofdpersonen ver
wikkeld in een strijd tussen goed
en kwaad of fungeren zij louter
als symbolen? Op die vragen
blijft regisseur Nicholas Hytner,
die zijn produktie eerder dit jaar
al in Londen bij de English Na
tional Opera presenteerde, het
antwoord schuldig. Slechts op
één punt neemt hij stelling: hij
verzet zich tegen de vrouw-on
vriendelijke tendens in het oor
spronkelijke libretto. Aan de
tekst kon hij niets veranderen
(wat hij wel deed om Monostatos
van zijn zwarte huidskleur en
daarmee de opera van racisme te
bevrijden), maar in zijn regie
maakte hij dankbaar gebruik van
een al door Mozart gegeven voor
zet.
Tegen de tot voor kort algeme
ne interpretatie van 'Die Zau
berflöte' als vrijmetselaarsopera
zijn twee essentiële bezwaren in
te brengen. Eerst blijkt al dat Ta-
mino de kracht om de beproevin
gen in het tweede bedrijf te door
staan minder vindt dan in zijn
streven naar wijsheid dan in zijn
liefde voor Pamina, maar Mozart,
die grote invloed op het libretto
had, ging een stapje verder. Ook
Pamina moet beproevingen
doorstaan, op een gegeven mo
ment zelfs zij aan zij met Tamino,
en deze emancipatie van de
vrouw was in de kringen van de
vrijmetselarij hoogst ongebrui
kelijk. Die draad werd door Hyt
ner opgepakt, eerst in een afwij
zende reactie van het priester
koor als Pamina zich bij Tamino
voegt, en vervolgens als zij, en
niet Tamino, tijdens de laatste
beproevingen de toverfluit be
speelt. Daarmee slaat zij een bres
in de rigide mannengemeen
schap die tot dat moment in de
wijsheidstempel geheerst heeft
en Hytner onderstreept dat door
in de koorscène daarna mannen
en vrouwen tot een verbroede
ring te laten komen.
Daarmee werd alsnog een die
pere laag gegeven aan een regie
die verder braaf maar speels het
verhaaltje navertelde. Over de
ware aard van zowel het rijk van
Sarastro als het rijk van de Ko
ningin van de nacht wordt wei
nig meegedeeld, maar in enorme
schuifdecors met betoverende
doorkijkjes ontrolt zich een
amusante voorstelling, waarin
menig memorabel moment de
aantrekkelijkheid verhoogt.
De grote kracht van de pro
duktie ligt echter op het muzika
le vlak. De Schotse dirigent Do
nald Runnicles is een man met
theatergevoel die over het alge
meen opteert voor vlotte, elasti
sche tempi, maar die opeens met
een vertraging een indrukwek
kend effect weet te bereiken. Het
centrale element werd aldus de
aria van Pamina 'Ach, ich fühl
es'. Een doorleefde treurzang in
een ongewoon breed maar nooit
slepend tempo en zonder enige
sentimentaliteit. Dat Runnicles
dit kon bereiken moet echter vol
ledig worden aangemerkt als
verdienste van de jonge Ameri
kaanse Dawn Upshaw, een lyri
sche sopraan met een timbre vol
leven en kleuren, die van Pamina
een mens van vlees en bloed wist
te maken. Als Tamino bewees
Hans-Peter Blochwitz eens te
meer dat hij op het ogenblik een
van de beste Mozart-tenoren ter
wereld is en de bas Erich Knodt
groeide na een houterig begin uit
tot een sonore, vaderlijke Sa
rastro, Papageno blijft de dank-
baarse rol en ook de Finse bari
ton Petten Salomaa profiteerde
daarvan, maar zijn vogelvanger
iiwHHUlMIÊ*»
bleef een naïeve boerenjongen
met iets te weinig humor, gevat
heid en timing in de dialogen. De
koningin van de Nacht was toe
vertrouwd aan de Amerikaanse
Amanda Halgrimson, heel mooi
in de lyrische lijnen van haar eer
ste aria, enigszins dun en mecha
nisch (maar technisch vrijwel
probleemloos) in de beruchte co
loraturen van 'Der Hölle Rache'.
PAUL KORENHOF
Acht Nederlandse kunstenaars kregen de
opdracht om een groepstentoonstelling sa
men te stellen die in relatie staat tot de
bouwkunst. Het resultaat is vanaf 5 novem
ber tot en met 4 december te zien in de ga
lerie Ars Amemula Naturae aan de Pieters-
gracht 9. in Leiden.
De creaties van de zes Dordtse en twee
Rotterdamse kunstenaars hebben behalve
het thema verder geen gemeenschappelij
ke overeenkomsten. Iedere kunstenaar
koos een klein element uit de veelomvat
tende architectuur en werkte vanuit een ei
gen visie. Zo liet Peter van de Eijnden ver
geten ornamenten herleven in de vorm van
opmerkelijke raamlijsten, creeërde Carry
Blase transparante gezeefdrukte lappen
en maakte Rob Maingay houten spiralen
en zitmeubels. Verder is er werk aanwezig
De expositie is op dinsdag- en donderdag
ochtend van tien tot twaalf uur te bezichti
gen en maandag- tot en met donderdag-
i tot v
Leiden
Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen
straat, Tekeningen voor Japanse prenten.
Kuniyoshi Authentiek' van Utagawa Ku-
niyoshi t/m 8/1 '89; di. t/m za. 10-17 uur, zo.
13-17 uur.
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: Tweehonderd jaar verza
melen' en 'Schepen met geld', t/m jan
1989; di. za. 10-17 uur. zon- en feestd. 13-
Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin
gel 28-32, 'Klein maar fijn', met werk van
Gerrit Dou, Frans van Mieris, en andere
Leidse fijnschilders, t/m 8/12, di. t/m za 10-
17 uur, zondag 13-17 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma
nente expositie; Vijf eeuwen mode in mini
atuur, di. t/m za. 10-16 uur.
Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en
Oude Rijn 56, exposities van leden van de
Grafiekwinkel Inkt. o.a. etsen, litho's en
houtsnedes.
Signaal, Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre-
do. 12-21 uur. vr. 12-18
12-17 uur.
Stichting Beeld en Grafiek Hooglandse
Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan
Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe-
zoek na afspraak, tel:146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8,
Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir
ma Roefs-de Wit, Japanse rolschilderingen
en Chinees porcelein; wo. t/m zo. 11-17.30
Lak-Galerie - Cleveringaplaats 1fotower
ken van Ritz Vooijs en tekeningen van Wa-
bi, t/m 22/10; Jim Chasan, recente schilde
rijen: 'Allusions of Japan', en Joshua Ro-
zenman, tekeningen: 'English Blues', tot
26/11; ma. t/m vr. 10-22 uur.
Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, mari
tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat
wijk) met aquarellen over onderwerpen als:
schepen, zee en strand.
Galerie 'Time is Art' - Nieuwstraat 10. re
cente foto's van Eric Hamelink, van 30/10
t/m 26/11wo. t/m za. 14-17.30 uur, do. tot
21 uur en op afspraak, tel: 143655.
Galerie Stelling - Burgsteeg 14, Willem
Zeegers - tekeningen - schilderijen, Marie
ke van Diemen - objecten, van 4/11 tot
27/11woe t/m za van 12-18 uur.
'Caecilia' Caeciliastraat 18, werk van An
ne Bakker, Coby Eykelenboom, HéLène
Penning en Jeanette Wittermans, zo. 13-
De Waag - Aalmarkt, schilderijen, kera
miek en wandkleden van Mieke Gulde
naar. Li Hulst, Klazien Juffermans, Tina
van Krogten, Gre Metz en Ankie de Reus.
van 2/11 t/m 8/11van 10-17 uur, do. 19-21
Foto-galerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn
1keuze uit het vrije werk van Thed Lens-
sen, t/m 30/11ma t/m za 10-22 uur, zo 12-
Art Centre Droomfabriek - Oude Singel 56,
tekeningen en schilderijen in 'Neo-Symbo-
listische'-stijl van Corina Zuiderduin, gedu
rende november.
Praktijk - Rijnsburgerweg 7. expositie van
de Argentijnse textielvormgever Luis Acos-
ta. tot 31/12: ma. t/m do. 9-17 uur. vr 10-14
Alphen aan den Rijn
Stichting Expressie 70 - Hooftstraat 210,
werk van José Calsina, Wim van der Meij
en Han van Hagen, t/m 12/11; ma t/m vr
9.30-12 uur en 14-16 uur, ma t/m do 19.30-
21.30 uur.
Hillegom
Kunstgalerij 'Catherina' - Meerstraatpro
menade 12b, Expositie kunstschilder-cera-
mist en beeldhouwer Chahab. van oor
sprong Persische kunstenaar, 15 uur; di.
t/m vr. 9-18 uur, za. 10-17 uur.
Leiderdorp
Elisabeth Ziekenhuis - Simon Smitweg,
Marianne Vetter met werken in houtskool,
gemengde techniek en aquarel, t/m 20/11
dag. 8-17 uur.
Noordwijk
Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der
Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in
de Orangerie', geopend dag. behalve woe,
Noordwijkerhout
do e
1 10-12.30
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel
ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns-
burg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur.
Warmond
Restaurant Meerrust - Dorpsstraat 5, Mari
anne Vetter met aqquarellen, monotypes,
gemengde techtnieken en portretten, t/m
22/11; dag. vanaf 10 uur.
Het Oude Raadhuis - Margreet Maas - Po-
lanen. schilderijen (gemengde technie
ken), tot 17/11, woe. do en zo 14-16 uur. za
11-16 uur.
Wassenaar
Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33, pas
tels van de Delftse kunstenaar Ted Licht
van voornamelijk landschappen, t/m 1/12.
Klassiek
Het Stalker trio brengt zondagmiddag om
half vier muziek ten gehore uit de klassieke
en romantische periode in Sociëteit De
Burcht. De talentvolle formatie bestaat uit
violiste Corine van Ephema Hommes, pia
nist Carl van Reenen en cellist Pascal.
Het programma van het derde n
neconcert dat het Residentie Orkest onder
auspiciën van K&O morgenavond geeft in
de Leidse Stadsgehoorzaal, bestaat ge
heel uit Russische muziek. De hoofrol
wordt vervuld door de Bulgaarse pianist
Emille Naoumoff die onder meer een uit
voering geeft van het zelden gespeelde
pianoconcert opus 20 van Alexander Scria-
bin. Verder staan op het programma wer
ken van Liadoff en Tsjaikowski. De musici
staan onder leiding van dirigent Hans
Vonk. Het concert begint om 20.15 uur.
Erik Otte en Juun Voorhoeve, de leden van
het Nederlands Gitaarduo. geven van
avond om kwart over acht een concert in de
Kapelzaal van de K&O. Zij beschikken over
een breed repertoire en zullen onder meer
composities uitvoeren van Bach, Debussy,
Gnatalli en Grieg.
Het muzikale samenspel van Neyire
Ashworth en Jan Gruithuysen is donder
dagmiddag om kwart voor één te beluiste
ren tijdens het lunchconcert dat klarinettis-
te en pianist geven in de Kapelzaal van de
K&O volksuniversiteit. Het tweetal zal on
der meer muziekstukken uitvoeren van
Messiaen, Berg en Stockhausen.
Het Bachkoor Holland brengt vanavond om
half acht enkele composities van groot
meester Bach ten gehore in de Pieterskerk
in Leiden. Solisten zijn de alt Bêrbel Muller,
de sopraan Ute Frühhaber. de tenor Hein
Meens en bas Klaus Mertens. Zij worden
begeleid door organist Hans Broekman en
het Amsterdams Kamerorkest.
Hans Vonk, morgenavond met het Residentie-Orkest in de Leidse Stadsae-
hoorzaal. urchieffou»
In de Lokhorstkerk in Leiden is zondagmid
dag om drie uur een concert te verwachten
van achttien zangers die een franstalige
programma ten gehore brengen. De koor
leden zijn bijeengebracht door de Stichting
Koorprojecten Rotterdam, die enige malen
per jaar een koor samenstelt uit zeer gevor
derde amateurs, conservatoriumstudenten
en proffessionele zangers. Zij worden'
steeds uitgenodigd voor de duur van één
project. De Randstad Stringband speelt
diezelfde middag de zelden uitgevoerde
zwanenzang van Gabriêl Fauró; diens
strijkkwartet opus 121.
Jazz
In de Waag is er morgenavond voor Hot
House een concert door Bentje Braam, een
groep die bestaat uit de volgende leden Mi
chel Braam (piano), Peter Haex (tuba). Ton
van Erp (bas), Fred van Duynhoven
(drums). De formatie maakt veelal gebruik
van de technische veelzijdigheid en com-
poneercapaciteiten van Braam. Hij maakt
gebruik van de gehele jazztraditie van voor
Tatum tot na Taylor. De tubaïst Pater Haex
heeft een eigen klank en behoort tot de
meer oorspronkelijke Nederlandse jazz
musici. Het optreden begint om 21.30 uur.
Onder vocale begeleiding van Greetje
Kauffeld treedt zondag het naar haar ge
noemde trio op in café 'Cheers' aan de
Doelensteeg 11 in Leiden. De zangeres
wordt bijgestaan door gitarist Peter Nieu-
werf en saxofonist Jam Menue. Van het trio
zijn onlangs een elpee en cd verschenen
onder de titel: The Song is You'. Het con
cert begint om 15.00 uur.
Pop
Felle city-beat met invloeden van TC Matic.
Dat is de omschrijving van de muziek die
de Leidse band Tropical Reptiles van
avond om half twaalf speelt in het zolderca
fé van het Leids Vrijetijds Centrum aan de
Breestraat 28 in Leiden.
Reggaezanger Eek-A-Mouse treedt vol
gende week donderdag op in het Leids Vrij
etijds Centrum aan de Breestraat 28 in Lei
den. Als voorprogramma en begeleidings
band de band Rhapsody. Daarna trakteert
de lange zanger uit Jamaica zijn publiek op
grappen, vermommingen en op een muzi
kale mix van moderne reggae, funky calyp
so en soca. Aanvang 21.30 uur.
De Leidse Vereniging van Popmuzikanten
houdt morgenavond om negen uur een
groepspresentatie in het Leids Vrijetijds
Centrum. Dit centrum is gevestigd aan de
Breestraat 28 in Leiden. Aanwezigen kun
nen een optreden verwachten van de
Haagse formatie Cool9Chool en de Leidse
bands S.M.A.S.H., The Big Room en The
Pumphouse Gang.
Oekraine.
do 10, 20.15 uur; Paul van Vliet met' Een
gat in de lucht'.
Lak-theater
vr 4 en za 5.20.30 uur; Het Zuidelijk Toneel
met 'De sapeurloot'.
woe 9 en do 10,20.30 uur; Griftheater met
'Beet naar de maan'.
Appeltheater
vr 4, za 5. woe 9, do 10,19.30 uur; Toneel
groep De Appel met: 'Hamlet', van Shake
speare, met o.a. Carline Brouwer, Aus
Greidanus en Geert de Jong.
Circustheater
vr 4. 20.15 uur; Les Ballets Trocadero de
Monte Carlo.
za 5, 20.15 uur; Molukse dansgroep Siwa
Lima olv Bob Tutupoly.
zo 6. 12.15 uur; Pia Beck's One Woman
Show.
di 8. 20.15 uur; 'An evening with Stanley
Bovett' mmv Shirley Zwerus, De Sisters.
Grand and Forsyth. Mariska v.d. Kolck en
The New Sonny Boys.
Diligentia
vr 4, za 5, 20.15 uur; Herman Finkers met:
'Het meisje van de slijterij'.
za 6, 14.30 uur; Jeremy Menuhin (piano);
werken van Debussy en Schubert.
di 8. 12.45-13.30 uur: Coen Vrijberghe en
Jaap Vrenegoor met 'Biljart' van Marsha
Norman.
KoninkBjke Schouwburg
vr 4, za 5, do 10,18.00 uur; Het Nationale
Toneel met: 'Eerste liefde', van Samuel
Beckett.
vr 4. woe 9. do 10.20.15 uur; Het Nationale
Toneel met: 'Alkestis', van Euripides, met
o.a. Gaston van Erven. Joke Last en Wim
van Rooy.
za 5. 20.15 uur; Het Nationale Toneel met:
"Woyzeck', van George Büchner.
ma 7, 20.15 uur; Toneelgroep Amsterdam
met Titus, geen Shakespeare' met o.a. Ja-
ques Commandeur, Kitty Courbois, Hugo
Koolschijr
Koolschijn e.
MuzJektheal
Leidse Schouwburg
vr 4, 20.15 uur; Toneelgroep Amsterdam
met 'Ons dorp, de schoonheid en het le
ven', van Ischa Meijer,
di 8. 20.15 uur; De terugkeer van Henny
iter
o 6.19.30 uur; 'Music for a wile' van Tom
Houwing-Allergren en Wouter van den
Braak, mmv BBC Singers, Concertgebouw
Kamerorkest, slagwerkensemble Den
Haag en The MFAW Band met werk van
Bach. Mitchell, Mozart, Reich en Crosby,
do 10. 20.15 uur; NDT-2 met 'Chansons
Madécasses' werk van Ravel, Britten, Ho-
che/O'Connor en van Manen.
Ned. Congresgebouw
vr 4, 20.15 uur; 'Hofdansen van Yogyakar-
Carré
dag. beh. ma. 20.15 uur. en zo. ook 13.00
Cats' van Andrew Lloyd Webber.
mmv Araxia Davtian sopraan, Tamara Sin
jawskaja mezzosopraan, George Gray te
nor, Paata Burculadze bas, Groot Omroep-
Universiteitskoor Tokyo met werk van Ber
lioz.
za 5.15.00 uur; Marjana Lipovsek mezzo
sopraan. Geoffrey Parsons, piano met
werk van Brahms, en Schönberg.
zo 6, 14.15 uur; Rudolf Serkin piano,
do 10.20.15 uur; Concertgebouworkest olv
Riccardo Chailly mmv Jaap van Zweden
viool, met werk van Bernstein, Stravinsky
en Schnittke.
C.C. Amstelveen
vr 4. 20.15 uur; Jenny Arean en George
Groot 'Neem je een apie voor me mee?',
za 5, 20.00 uur; Operette Vereniging Am
sterdam met 'lm Weissen Rössl'
di 8 en woe 9,20.15 uur; John Kraaykamp
sr. en Donald Jones. Lejo Dijkgraaf en Mar-
tine Crefcour met 'De Fantast',
do 10,20.15 uur; Seth Gaaikema met 'Seth
op naar 90'.
Muziektheater
d. 8 en do 10. 20 00 uur; De Nederlandse
Opera met 'Die Zauberflötevan W.A. Mo
zart. mmv NedPho olv Donald Runnicles
met Hans Peter Blochwitz, Charlotte Mar-
giono, Erich Knodt en Amanda Hal
grimson.
Nieuwe de la Martheater
vr4 en za 5,20.15 uur, zo alleen 14.00 uur;
Mary Dresselhuys en Ton Lensink met
'Een gelukkige hand',
ma 7. 20.15 uur: üesbeth List met 'List nu'
mmv Rob van Dijk.
di 8 t/m do 10. 20.15 uur; De Hollandsche
Comedie met The Mousetrap', Eric van In-
gen, Flip Bolluyt, Elsje Scherjon, Peter
Hoeksema e.a.
Stadsschouwburg
zo 6. 20.15 uur; Les Ballets Trocadero de
Monte Carlo.
d. 8 t/m do 10; 20.15 uur; William Mary -
of The roses - The English
Shakespeare Company.
De Doelen
vr 4 en za 5, 20.15 uur; The Young Verdi,
The New Londen Chorale olv Tom Parker
mmv Madeline Bell. Vicky Brown, Gordon
Neville en groot koor en orkest.
zo 6. 20.15 uur; Muziek en Dans uit alle
windstreken, een Vorstelijk' gezelschap
met hofdansen theater en een gamelanor
kest.
zo 6. 11.00 uur; Bagatellen - Strings-pub,
balletvoorstelling door het Scapino Ballet,
woe 9,12.45 uur; Lunchconcert met Ruud
van der Meer, met vocaal ensemble.
Lux ort heater
za 5, 20.15 uur; Eenakterfestival,
di 8 en woe 9, 20 15 uur; 'Een fijn span'
klucht met Joop Doderer en Leontien Ceu-
lemans.
Rotterdamse Schouwburg
di 8 en do 10,20.15 uur; 'Een zaak van de
familie' door het RO Theater.
Theater Zuidplein
zo 6, 14.00 uur; 'Het eeuwig ritueel' door
het Folkloristich Danstheater,
di 8,20.15 uur; 'Siwa lima' dans en muziek
groep uit de Molukken olv Bob Tutupoly.