'Hoge werkloosheid is gunstig voor werkgevers' Wie goed in zijn vel zit kan een heleboel hebben Reportage Zusters Franciscanessen verlaten Oegstgeest PAGINA DINSDAG 1 NOVEMBER 1988 Onvoorzichtige' Ruud Vreeman nieuwe voorzitter Vervoersbond Ruud Vreeman: "Veel linkse mensen zijn teleurgesteld over de verande ringen. Ik niet". ,fotu gpd) Symposium over geluk op Erasmusuniversiteit UTRECHT Over twee weken krijgt de Vervoers bond FNV een nieuwe voor zitter. Op het congres van 16 en 17 november zal Ruud Vreeman Arend Drenth op volgen, de ex-sleepbootka- pitein die in 1981 voorzitter werd om de toen heersende bestuurscrisis in de bond te bedwingen. Vreeman. 40 jaar. is geen man van de werkvloer. Wel zit hij al zes tien jaar bij de vakbond. In 1972 begon hij, als werkstu dent. bij het scholingsinsti tuut van - toen nog - het NW, de Henri Polak Stich ting. door Nel van Bemmel Hij studeerde arbeids- en organisa tiepsychologie in Groningen. Vree man: ..Waarom ga je psychologie studeren? Ik was geïnteresseerd in menselijke verhoudingen, en later vooral in arbeid en arbeidsverhou dingen. Niet het soort belangstel ling van een wetenschapper die door een loep naar insekten kijkt. Ik voelde verwantschap met de problemen, meende dat ik ver plicht was er wat aan te doen. Wilde de maatschappij rechtvaardiger maken". Vreeman kwam eindjaren zestig van de middelbare school. In die tijd bloeide de belangstelling voor politiek op. Bij velen is die belang stelling met de tijdgeest verflauwd, maar niet bij hem. „Veel linkse mensen uit die tijd zijn cynisch ge worden omdat de veranderingen die zij wilden niet zijn gekomen. Ik ben niet zo teleurgesteld geraakt. Er zijn zoveel impulsen gebleven, de spirit is er bij de vakbeweging nooit uitgegaan". Natuurlijk De overstap van wetenschap naar vakbeweging is voor Vreeman een tamelijk natuurlijke zaak ge weest gezien de onderwerpen waarmee hij zich bezighield. Tij dens zijn studie deed hij al onder zoek naar de effecten van ploegen diensten in de strokartonindustrie. In 1985 promoveerde hij op het proefschrift 'Vakbondswerk en kwaliteit van de arbeid, voorbeel den van werknemersonderzoek in de Nederlandse industrie'. Het contact met de achterban is. naar zijn eigen zeggen, altijd soepel verlopen. Hij had, als hoogge schoolde, geen speciale problemen het vertrouwen van de leden te winnen. Ook al niet toen hij na zijn studie, als doctorandus dus, alge meen secretaris van het NVV-jon- gerenkontakt werd: een organisa tie van werkende jongeren. „Ik heb dat verschil in achtergrond nooit zo gevoeld. En nu speelt het hele maal niet meer: ik ben al zo'n vijf tien jaar in discussie met leden en kaderleden van de bond". Hij praat niet deftig, niet inge wikkeld, maar ook niet plat. Eigen lijk heel gewoon en vooral erg snel. „Ik ben overal een beetje hetzelf de", zo verklaart hij zijn strategie op het terrein van contacten. Soms houdt hij inleidingen voor groepen werkgevers. „Die vragen me dan wel eens of ik dat anders doe dan wanneer ik voor een groep kaderle den van de bond spreek. Dat is dus niet zo, en dan zeg ik ze ook dat ik overal een beetje hetzelfde ben. Soms zijn ze dan teleurgesteld, hadden ze gehoopt dat ik het voor hen wat deftiger had gemaakt". Linkse nota's In 1978 vroeg de Industriebond NW hem hoofd te worden van de afdeling medezeggenschap, onder nemingsbeleid en scholing. Het was de tijd van Arie Groenevelt, van linkse nota's als 'Fijn is anders' en 'Breien met een rooie draad'. De Industriebond was trendsetter van de anti-kapitalistische kritiek, en daaraan wilde Vreeman graag mee werken. Hij ging zich bezighouden met de vraag hoe de bond kon zor gen dat afdelingen van actieve le den een tegenkracht gingen vor men binnen de bedrijven. Die afde lingen moesten zich inhoudelijk gaan bemoeien met arbeidsom standigheden, met de arbeidsorga nisatie, met technologie. „Dat was een heel interessant soort proces dat we toen in gang hebben gezet". Toen de koers van de Industrie bond veranderde, voelde Vreeman zich er niet meer op zijn plaats. „Anderen wilden meer informeel met werkgevers overleggen, de in dustrie helpen opbouwen". Die aanpak stond lijnrecht tegenover Vreemans visie die uitging van be langentegenstellingen tussen werkgevers en werknemers, en de noodzaak van een confrontatie. Zeer tegen Vreemans zin werd ver volgens Dick Visser voorzitter van de Industriebond en niet de huidi ge FNV-voorzitter en meer linkse Johan Stekelenburg. De verschil len van inzicht tussen Visser en Vreeman leken niet te overbrug gen. Volgens een publikatie in weekblad De Tijd van begin dit jaar zou Visser zelfs de Binnen landse Veiligheids Dienst hebben ingeschakeld om Vreemans verle den na te gaan. Vreeman vertrok. Naar de beleidsafdeling van de Vervoersbond FNV. Daar werkte hij onder meer aan nieuw beleid voor het beroepsgoederenvervoer. Toen de rechter in 1985 de blokka de door vrachtwagenchauffeurs verbood, waren de vakbondseisen nog vooral gericht op lonen en toe slagen. „Sindsdien", vertelt Vree man, „is de bond het beleid gaan verbreden en zich meer gaan rich ten op sociale moderniseringen". Gezondheid Daarmee doelt hij op zaken als regelmatiger en korter werken. Op gezondheid: zo'n zeventig procent van de chauffeurs verlaat voor zijn veertigste het beroepsgoederen vervoer. Op de belasting bij laden en lossen. Op de gewoonte chauf feurs in een soort kist op de cabine te laten slapen om zodoende laad ruimte voor de wagen uit te sparen. Op het tot nog toe ontbreken van een sectorale gezondheidsdienst - die er nu wel komt. Op de instelling van de arbeidspool - waarmee nu een experiment start. Vreeman verwacht dat de onre gelmatigheid bij de komende cao- eisen aan de orde zal komen. Niet alle leden vragen daarom. Sommi ge jongeren voelen de vermoeid heid nog niet zo, en concentreren zich liever op meer loon. Of man nen die geen behoefte aan enige re gelmaat in hun gezinsleven heb ben. Vreeman: „De bond voelt het als een verantwoordelijkheid om dergelijke problemen op de agenda te houden". Hardop vraagt Vreeman zich af waarom het zo gewoon is dat een vrachtwagenchauffeur in zijn wa gen slaapt. „Uit een oogpunt van gezondheid is het beter om in een bed te slapen. Maar chauffeurs zelf komen met allerlei argumenten waarom ze per se in de auto moeten slapen: te weinig logies, op de wa gen moeten passen, 's morgens lek ker vroeg weer wegkunnen. De vrouwen van de chauffeurs vinden we in die discussies aan onze kant. Ik heb er eens een tegen haar man horen zeggen: Waarom slaapje niet in die auto als-ie voor het huis staat?". Milieu De verbreding van beleid waar de Vervoersbond mee bezig is, is volgens Vreeman een van de ma nieren waarop de hele Nederlandse vakbeweging haar gedeeltelijk ver loren invloed moet zien terug te winnen. Dus: naast de aandacht voor verdeling van lonen en sociale zekerheid meer kijken naar ar beidsomstandigheden in een be drijf, naar scholing. En zelfs nog breder: naar milieuvraagstukken. Zijn strategie is die aandacht voor milieu te verbinden aan ar beidsvoorwaarden. de hoofd kracht van de bonden. Milieu op zichzelf spreekt de leden te weinig aan. Maar het lozen van chemisch afval heeft te maken met het wer ken met gevaarlijke chemicaliën. Die link begint werknemers aan te spreken. Vreeman wijst op arbei ders in Italië die er niks voor voelen een gifschip te lossen. Hij wil dat de bond via de ar beidsvoorwaarden helpt milieu problemen op te lossen. Bij voor beeld door het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer te stimule ren. Door betere verbindingen te eisen, en ov-jaarkaarten in plaats van dienstauto's. Belangrijk voor de kracht van de vakbeweging vindt hij de hoofdstroom, in dit ge val de directe belangenbeharti ging, goed in de gaten te houden en daar vervolgens wat aan toe te voe gen. „We moeten het verband goed vasthouden", vindt hij. „Dat geldt ook voor de werving van nieuwe le den. Ik zie liever dat een typiste bij Aegon vakbondslid wordt dan een systeemanalist. Die typiste sluit beter aan bij onze traditie, daar kunnen we ook meer voor doen". Niet voorzichtig Vreeman toont zich geen man van voorzichtige standpunten. Zo stelde hij na Prinsjesdag de vraag of het wel waar is dat het kabinet de werkloosheid wil terugdringen. Vreeman: „Je kunt je heel goed voorstellen dat werkgevers baat hebben bij een hoge werkloosheid: die zorgt voor een overschot aan ar beidskrachten, voor druk op de lo nen, en bevordert de flexibele inzet van werknemers. En de werkge vers hebben veel invloed in dit ka binet. Je mag Nederland weliswaar niet met een ontwikkelingsland vergelijken, maar het is wel een feit dat veel ondernemingen dochter bedrijven vestigen juist in landen waar de werkloosheid hoog is. Ik zie in het Nederlandse beleid niet veel feiten die erop wijzen dat het kabinet de werkloosheid serieus wil bestrijden. Scholing is bijna het enige wat je hoort. Maar scholing naar iets wat er niet is, biedt weinig perspectief'. Dat perspectief ziet Vreeman wel in de ideeën en plannen van de FNV. Hij vindt het belangrijk dat de FNV daarmee 8 oktober in Am sterdam massaal de straat opging. „Dat heeft effect op onze interne kracht en op het resultaat van onze invloed". Niet dat Vreeman daar onmiddellijk wonderen van ver wacht: „Daar ben ik een veel te er varen vakbondsman voor". Maar toch is hij niet somber over de toe komst: „Misschien krijgen we de tijd wel mee, en komt er na deze tijd van boekhouders weer een pro gressief klimaat". Ziet hij dan tekenen die daarop wijzen? „Nee, niet echt, alleen mijn intuïtie". „Wie zich vaak afvraagt wat geluk kig zijn is. die is het waarschijnlijk niet". Een uitspraak halverwege het gesprek met sociaal-psycho loog en organisaro van een vier daags symposium over dit thema aan de Rotterdamse Erasmusuni versiteit Ruut Veenhoven. Geluk is er in soorten en definities. Voor zo ver een mens daar zelf niet op komt, wordt dat wel duidelijk ge maakt door Veenhoven. „Het woord geluk wordt in een 'brede' en in een 'smalle' betekenis ge bruikt. In brede betekenis wijst het op allerlei dingen die te maken hebben met hoe goed het met je gaat. Het is dan een overkoepelend woord dat onder meer je geestelijk en lichamelijke gezondheid omvat. De brede betekenis wordt ook wel aangeduid met het woord welbe vinden. Voor de smalle betekenis gebruik ik zelf liefst het woord le vensvoldoening". door Henk Drent De brede en de smalle betekenis van het begrip geluk vallen dus niet altijd samen. Iemand kan bij voorbeeld een slechte gezondheid hebben, maar toch voldoening hebben in zijn bestaan. Om verwar ring te voorkomen: dit gesprek gaat over wat mensen meestal on der hun geluk verstaan: hun le vensvoldoening. Geluk in de smal le betekenis. Bestaat geluk bij de gratie van ongeluk? „Dus de vraag of je meer voldoe ning in je leven schept als je slech ter hebt gekend? Dat blijkt in het algemeen niet het geval. Mensen die een moeilijke jeugd achter de rug hebben of die in een concentra tiekamp hebben gezeten, blijken juist minder plezier in het leven te scheppen. De theorie achter die vraag is dat geluk een kwestie van vergelijking is. Die theorie is ech ter maar ten dele juist. Mensen ba seren het oordeel over hun bestaan ook op hoe prettig zij zich meestal voelen. Een moeilijke jeugd of traumatische kampervaringen ko men De stemming meestal niet ten goede". „Als geluk helemaal een kwestie van vergelijken is, zouden de mees te mensen zich gelukkig noch on gelukkig moeten noemen. Bij de meeste vergelijkingen komen na melijk evenveel mensen onder streep als erboven. In de literatuur staat dit bekend als de nul-som theorie. Bij enquête-onderzoek blijkt echter steeds dat de overgro te meerderheid van de mensen in ons land redelijk tot zeer voldaan is met hun eigen leven". „Die wisselwerking tussen ge- luks- en ongeluksgevoelens is er wel als je geluk definieert in hevige emoties. Na door een dal te zijn ge gaan, kun je hevige blijheid erva ren. Top- of piekervaringen noem ik dat. Dus betrekkelijk kortston dige gevoelens. Die heeft iedereen wel eens. Zo kan bijvoorbeeld fiet sen bij opgaande zon voor sommi ge mensen in een bepaalde situatie zo'n piekervaring teweeg brengen. De kans daarop is'groter als je bij voorbeeld kort daarvoor ziek bent geweest." Tevreden Van vragen over levensvoldoe ning of tevredenheid kom je uit op vragen als: hoe krijg je een tevre den en leefbare maatschappij? De tevredenheid van de samenleving meetje ook niet af aan enkele hoog tepunten als Sinterklaas-avond. Een samenleving moet worden be stuurd. Dat betekent dat voortdu rend wordt gelet op de vraag hoe goed die samenleving het doet, of er reden tot tevredenheid is. „Dan kun je bijvoorbeeld de vraag stellen: Kan Nederland ge lukkiger? Dat is ook de centrale vraag op de publieksdag over ge luk, op 4 november. Dat lykt een belachelijke vraag, maar allerlei onderzoeken, zoals van de Europe se Commissie en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), heb ben aangetoond dat de doorsnee- Nederlander tamelijk tevreden is; dat loopt door alle sociale lagen en inkomensgroepen heen. Wij geven onszelf gemiddeld bijna een acht als het om tevredenheid gaat". „In de meeste landen van de Eu ropese Gemeenschap ligt dat cijfer lager. De Denen komen ongeveer hetzelfde uit, de Engelsen ietsje la ger. Ook de Duitsers komen lager uit; dat zal ook wel iets met de oor log te maken hebben. Duidelijk minder staat het met de tevreden heid in Frankrijk, Italië en Spanje. De vraag is dan: kunnen we er voor zorgen dat Nederlanders ooit volle dig tevreden zijn; zichzelf een tien geven? Dat zal natuurlijk nooit be reikt kunnen worden, al was het al leen al omdat we allemaal een keer dood gaan". Moeten we die tien wel nastre ven? Er is toch ook een opvatting, en niet alleen van Calvinisten, dat veel geluk zichzelf op den duur juist afbreekt? Omdat tevredenheid kan leiden tot zorgeloosheid en dus risi co's vergroten. „Dat is de theorie dat geluk men sen tot tevreden koeien maakt; dus tot mensen die zich alles maar kri tiekloos laten welgevallen. Die theorie is pas onderzocht. Gelukki ge mensen zijn geen tevreden koei- Bestaat tevredenheid of geluk ook bij de gratie van ons vermogen allerlei leed te verdringen? Vanuit onze huiskamer zien we dat miljoe nen mensen van de honger omko- „Het weinige onderzoek dat er is op dit punt, laat zien dat geluk be trekkelijk los staat van het vermo gen dat soort grote, ingewikkelde problemen onder ogen te zien. Er is onderzocht welke mensen zich al leen druk maken over dingen die henzelf raken, zoals file-vorming op de weg. Ook is nagegaan wie zich zorgen maakt over wereldpro blemen als honger en milieuvernie tiging. Het bleek dat het toch iets meer gelukkiger mensen zijn die ook bezig zijn met allerlei grotere vraagstukken. Ja, dat lijkt een paradox. Waarschijnlijk is dat zo omdat ongelukkiger mensen zo in beslag worden genomen door ei gen problemen dat er weinig ruim te is voor andere zaken. Mensen die beter in hun vel zitten, psychisch goed functioneren, houden energie vrij voor allerlei andere vraagstuk ken. Het je niet bezig houden met de vraag of je gelukkig bent zou wel eens een teken van geluk kun nen zijn". Hoe werkt de scheiding tussen werk en pnvé-leven uit? De meeste mensen hebben geen baan waarin zij doen wat zij willen. Is er geen ge luk tussen negen en vijf? „Inderdaad heeft onderzo'ek ge leerd dat de meeste mensen zich op hun werk niet het lekkerst voelen. Maar dan heb je het over een ande re categorie van geluk; iets wat ik 'stemming' noem. Dat is wat an ders dan de levensvoldoening, waar we het in dit gesprek over hebben." Ook de economische recessie van begin jaren tachtig heeftge zien eerder genoemde onderzoeken het leven van de doorsnee-Neder lander niet vergald. „Tegenslagen in het leven ma ken niet altijd ongelukkig. Zelfs verlies van een b'aan betekent niet altijd dat je minder plezier in je le ven krijgt. Zo bezien is het niet zo vreemd dat de crisis niet veel heeft afgedaan aan het geluk in Neder land. Als je goed in je vel zit, kun je veel hebben. Is dat niet zo, dan is het effect echter niet alleen omge keerd maar ook groter dan dat". De zusters Franciscanessen van Mariadal (Huize Duinzicht) gaan Oegstgeest verlaten. Van 1850 af waren zij werkzaam op velerlei maatschappelijk terrein, zoals het onderwijs en het bejaar- denwerk. Ook richtten zij zich vanuit het Oegstgeester klooster op de missie, vooral in Curasao en Suriname en andere landen in Zuid-Amerika. Oegstgeest en omgeving zul len op 19 november afscheid ne men van de laatste acht zusters. Na een eucharistieviering in de St. Willibrordkerk is er een af scheidsbijeenkomst in 'La Fran ce' naast de kerk. Huize Duinzicht blijft een bol werk van activiteiten, gericht op missie- en ontwikkelingswerk. Daar zijn gehuisvest Cebemo (rk medefinancieringsorganisatie voor ontwikkelingswerk), het Centraal Missie Commissariaat (CMC) en Justitia et Pax (rk orga nisatie voor de mensenrechten). Onderwijsactiviteiten van de vertrekkende congregatie in Oegstgeest worden voortgezet door de IVO-scholengemeen- schap. Stevenshof De protestantse gemeente in de Leidse wijk 'Stevenshof' gaat met ingang van 1 januari mede gebruik maken van de rk kerk 'Maria Middelares' aan de Rijndijk (bij Haagsche Schouw). Het gebouwtje 'Dijk- hof', gemeentelijk eigendom, waar de kerkelijke gemeente tot nu toe haar samenkomsten hield, zal binnenkort worden afgebroken. Toen bleek dat het multifunc tionele centrum van de gemeen te niet kon voldoen aan de voor waarden voor kerkelijke activi teiten, verschoof de aandacht van de deelgemeente 'Stevens hof naar de rk kerk. Eigen kerk bouw was niet haalbaar, zo lieten de hervormde kerkvoogdij en ge reformeerde commissie van be heer weten. Overleg met de kerk besturen en de Stevenshof-ge meente zelf resulteerde in het be sluit om de rk kerk voorlopig voor een jaar te huren. Na dat jaar wordt bekeken of de over eenkomst kan worden verlengd. De protestantse kerkdiensten beginnen na de rk dienst om 11 uur. Voor doordeweekse acti viteiten is de bijruimte van de kerk beschikbaar. Moker. De radio-uitzending van Moker (Media-overleg van Kerken in Rijnland en de Bollen streek) is deze week gewijd aan het 350- jarig bestaan van de doopsgezind-remonstrantse Lokhorstkerk (Pieterskerk straat) in Leiden. De redactie heeft onder anderen met ds. J. Briisewitz een gesprek gehad. Uitzending donderdag 3 novem ber van 7 tot half 8 's avonds op FM 105.7 en via de kabel ook op FM 88.1. Orgel. Komende zondag avond om 7 uur is er weer een or gelconcert in de Waalse kerk aan de Breestraat in Leiden. Marco bij de Vaate, organist van de doopsgezinde kerk in Haarlem, zal ditmaal het fraaie Steevens- Assendelft-orgel bespelen. Op zijn programma staan onder an dere werken van Bach, Muffat en Scheidt. Wassenaar. Op uitnodiging van de Nederlandse Protestante- bond in Wassenaar zal dr. H. J Witteveen, oud-president van het Internationaal Monetair Fonds, volgende week maandag avond, 7 november, om kwart over 8 in het gebouw Lange Kerkdam 46 een lezing houden over het soefisme. Zondagmorgen 6 november (half 11) spreekt dr. G. Quispel uit Utrecht, oud-hoogleraar in de vroege kerkgeschiedenis, in een bezinningsbijeenkomst van de Protestantenbond over de Gno sis, met als titel 'Gesprekken met C. G. Jung'. Behalve een boeken tafel is er na de bijeenkomst gele genheid tot gesprek. Sassenheim. De afdeling Lisse-Sassenheim van de Neder landse Protestantenbond telt 39 leden en 3 belangstellenden, zo meldt het jaarverslag. Gemid deld bezochten 17 mensen de 25 kerkdiensten die dit jaar in het kerkje aan de Julianalaan wer den gehouden. Van deze dien sten werden er 9 geleid door de eigen voorgangster, mevrouw J. A. Brostróm-Bruin. Aan de open bare basisschool verzorgt me vrouw Brostrom in alle groepen het godsdienstonderwijs na mens de NPB. Symposium. De Doopsge zinde Vredesgroep heeft in sa menwerking met het Vrijzinnig Protestants Centrum (Nieuwe Gracht 27, 3512 LC Utrecht, 030- 331549/311463) een symposium Economie en Theologie gepland onder de titel 'Is gerechtigheid economisch haalbaar?' Het is op zaterdag 19 november om half 11 in de Leeuwenbergkerk aan het Servaasbolwerk 1 in Utrecht. Het programma vermeldt on der meer een forum en vier workshops. Het forum bestaat uit professor dr. B. de Gaay Fort man, politicus, professor dr. A. Th. van Leeuwen, theoloog, dr. R. L. Haan, directeur van de IKON, econoom, Jan ter Laak, secretaris van de rk vredesbewe ging 'Pax Christi', theoloog, en mr. G. A. M. Cramer, manager. Ter Laak zal de dag om half 4 sluiten. Doel van het symposium is een discussie op gang te brengen tus sen economen en theologen en belangstellenden voor theologie en economie over de economi sche praktijk. "Kunnen wij het joods-christelijke begrip 'recht vaardigheid' in praktijk brengen, en hoe?" Wie nadere inlichtingen wil, kan via genoemde telefoonnum mers naar At Ipenburg vragen. Beroepen Hervormde Kerk: aangeno men naar Franeker en Her- bayum kandidaat J. van Dalen Amersfoort; beroepen te Groot- Ammers L. Wüllschleger Den Haag, te Nijverdal J. A. Wegerif Nieuwkoop; toegelaten tot de evangeliebediening P. J. Verha gen Gouda; beroepbaar W. J. J. Glashouwer Tuil en 't Waal, G. de Jong Rotterdam (per 1 januari), mevrouw F. A. Kopmels-Ben- them Delft, G. Oberink Werken dam, J. W. Roodenberg Rotter dam, W. Scheufele, Amsterdam, en mevrouw D. Tanja Amster dam. Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Krabbendijke kandidaat A. A. van der Spek al daar. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: beroepen te Enschede J. M. A. Groeneveld Ridderkerk. Platform. Het bestuur van de Sint Willibrord-vereniging, rk orgaan voor oecumene, distanti eert zich in een verklaring van het 'platform van oecumenische groeperingen' en wijst iedere verantwoordelijkheid hiervoor af. Vantevoren is er geen contact met het bestuur geweest over dit initiatief en ook na de oprichting van het platform heeft het be stuur niets gehoord. Bij de oprichting op 8 oktober in Leiden werd meegedeeld dat de Willibrord-vereniging van het begin af ondersteunend betrok ken was geweest bij de landelij ke ontmoetingsdagen waaruit het platform van zestien groepen is voortgekomen. Ook zou deze vereniging de uitgave van het contactblad 'Oecumenens' mede hebben verzorgd. 'Vervuiling'. In een rapport over antisemitisme in Nederland schrijft de Stichting Bestrijding Antisemitisme (Stiba), dat open lijk antisemitisme de laatste ja ren, dankzij ingrijpen van justi tie, is teruggedrongen. Maar de veronderstelling dat het voor goed de wereld uit zou zijn, ge tuigt van voorbarig optimisme. Het grootste gevaar voor Ne derland schuilt, volgens Stiba, niet in geweldpleging tegen of uitsluiting van joden, maar in 'vervuiling van het denkmilieu'. "Zo hebben de kerken wel meteen het gedrag van de Goe- rees veroordeeld, maar pas laat en niet krachtig genoeg hun boodschap". Hoewel Stiba lof heeft voor justitie, houdt ze haar twijfels over de wetsbepaling die 'bewe zen opzettelijkheid' vereist bij belediging en aanzetting tot haat wegens ras, godsdienst of levens overtuiging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2