'Ik ben gewoon integer bezig met mijn vak' Kunstenaar THEOS exposeert op Düsseldorfse tentoonstelling: Verhey: vioolspel met pit èn gevoel Marcs magie Mooie jongens Gif uit de angel van Pinters 'Betrayal' Doeken Koeh onder hamer Oerstrak spel Onverbiddelijk viUtLA 1.4 6 o Museumconcert In Stedelijk Museum De Lakenhal wordt op zondagmiddag een con cert gegeven door diverse renais- sancegroepen. De ensembles tre den apart op. maar geven samen een uitvoering van een deel van de Manavespers van Monteverdi. De toegangsprijs is hetzelfde als die voor een museumbezoek. Aanvang 15.00 uur. Johan Hobo geeft zondagmid dag een kindervoorstelling in het LAK-theater. De voorstelling is be doeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar en heet 'Als je gek doet, gooi ik je weg'. Aanvang 14.00 uur. Harriet Freeze rriug voor Marina de Wolf AMSTERDAM (ANP) De Harriet Freezerring, een jaarlijkse prijs van het feministische maandblad Op zij, is toegekend aan Marina de Wolf-Ferdinandusse in Drieber gen, al twintig jaar directeur van de Stichting Fobieclub Nederland. De Wolf helpt al jarenlang mensen van hun fobieen af te komen. De onderscheiding wordt 2 de cember in de Amsterdam uitge reikt. De prijs is voor een vrouw of groep vrouwen die zich belange loos inzet voor mensen aan de basis en zo een bewustmakende en emanciperende invloed heeft. LEIDEN - Het is niet zo vaak mo gelijk om een Stradivarius viool tijdens een concert op drie meter afstand te beluisteren. Gister avond kon dat wel als je tenmin ste zoals ondergetekende hele maal op de voorste rij zat in de Foyer van de Stadsgehoorzaal. Alle nuances die met zo'n instru ment mogelijk zijn, werden tot klinken gebracht onder de han den van de bekende violiste Em my Verhey. Hierbij klonken geen salonstukken of virtuozen- werken, maar de eerste vier van de in totaal tien vioolsonates van Beethoven, of eigenlijk meer pia nosonates met een viool erbij. Emmy Verhey speelde haar par tij, die beurtelings solistisch en begeleidend is, doorleefd en ining. De hoekdelen van alle so nates klinken ritmisch en mee slepend en toonden de relatieve onbezorgdheid van de jonge Beethoven. Frédéric Memders onder steunde achter de vleugel Emmy Verhey als een betrouwbare partner. Alleen in passages waar in hij de belangrijkste partij had, en dat gebeurt nogal eens bij Beethoven, klonk zijn pianospel wat bescheiden. Van mij had het veel solistischer kunnen klinken en dan zou het contrast met de vioolmelodieën groter zijn. Nu klonk de pianopartij vooral voor de pauze als een liedbegeleiding in plaats van een concertante duopartij. Na de pauze pakte Frédéric Meinders meer uit in de derde sonate in Es met zijn vele briljante loopjes. Pianist en vio liste gaven als het ware de snelle tierlantijnen aan elkaar door in een perfect samenspel, steeds ge concentreerd. Hoe belangrijk trouwens con centratie is bleek in het begin na het eerste deel van de eerste sontate, toen er een paar laatko mers niet helemaal onhoorbaar binnenkwamen. De pianist speelde zijn eerste acht maten solo van het tweede deel, waarna de viool zou inzetten. Wat er kwamgeen vioolinzet! Even stilte, weer acht maten piano waarna wél het thema in de viool klonk. Overigens kon het pu bliek in alle rust genieten van de compositorische rijkdom van Beethoven rond zijn dertigste jaar. FRANK DEN HERDER Marc Almond - 'The stars we are' ((Parlophone/EMI) Voormalig Soft Cell-zanger Marc Almond is een specialist in magisch-romantische popmu ziek. Hij zingt over engelen, het paradijs, dromen en natuurlijk de liefde. Theatrale elementen als tromgeroffel, aanzwellende violen en galmende koortjes worden volop gebruikt. En juist daarom balanceert Almond voortdurend op de grens tussen kunst en kitsch. Op zijn zesde solo-album 'The stars we are' wordt die lijn voort gezet. Almond bevindt zich nog steeds ergens tussen smartlap en popmuziek in. 'Bitter sweet' en 'Your kisses burn' zijn de hoog tepunten op kant een. Laatstge noemd nummer is een wonder schoon pathetisch duet met de deze zomer overleden Nico. Met 'The very last pearl' en de single 'Tears run rings' begint kant twee ook goed. maar in de cover 'Something 's gotten hold of my heart' wordt de betovering ver broken. Een gezwollen uitvoe ring die het aan de voor Almond zo typerende magie ontbreekt. 'The sensualist' en 'She took my soul in Instanbul' zijn daarente gen weer prachtige, enigszins dramatische stukken. Marc Almond, master of illu sion, wil op 'The stars we are' vooral vermaken met dromerige songs en teksten die ons moeten opvrolijken. En dat lukt hem. E.S. The Pasadenas - To whom it may concern (CBS) The Pasadenas zijn vijf mooie donkere jongens die uitstekend kunnen dansen en naar verluidt vijf uur met hun haar bezig zijn voordat het in orde wordt bevon den. Als dansgroep zijn de heren al jaren actief in popfilms en vi deo's. Zingen doen ze pas sinds kort en met een niet onaardig re sultaat. De eerste single 'Tribu te'. een ode aan de rock and roll-, soul- en Motownartiesten uit de jaren vijftig en zestig (Otis Red ding. Supremes, Temptations) was een grote kraker in hitpara- 'Betrayal' van Harold Pinter door Stichting Opmaat. Vertaling: Gerrit Kouwenaar. Re gie- Joan Th. Doesburg. Gezien in het IAK- Theater op 28 oktober. LEIDEN - Het uit 1978 daterende "Bedrog", door Oprpaat uitge bracht onder de Engelse titel 'Betrayal', is voor een groot pu bliek waarschijnlijk het toegan- kelijkste stuk van Pinter. Een man heeft een verhouding met de vrouw van zijn beste vriend, verhouding en huwelijk lopen stuk en het publiek leert de fei ten kennen in negen taferelen die in een chronologisch omge keerde volgorde gespeeld wor den. De situering in gegoede Britse kringen en de rijkelijk aanwezige verbale humor roepen associa ties op met. de komedies van Ayckbourn, en er is een sterke voorstelling nodig om de onder laag van onoprechtheid en rela- tieproblematiek de juiste accen ten te geven. Opmaat heeft een verdienstelijke gooi in die rich ting gedaan met een voorstelling die zich volledig op Pinters tek sten concentreerde: geen pauze, nauwelijks enige toneelaankle ding en acteurs die geen moeite doen de persoonlijk of maat schappelijke omstandigheden van de personages in hun spel of in hun uiterlijk zichtbaar te ma ken. Daarmee gaat echter ook iets verloren. Het weghalen van wat verwijst naar sociaal gedrag en uiterlijke schijn brengt een even redige vermindering met zich mee van alles wat op hypocrisie en schijnwereld wijst. Juist deze goedbedoelde poging "Bedrog" te ontdoen van iedere ballast haalde ook het gif uit de angel. PAUL KORENHOF Werk Cage belicht DEN HAAG (ANP) - Directeur Frans de Ruiter van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag heeft de nog altijd zeer omstreden 76-ja- rige Amerikaanse componist John Cage uitgekozen voor een project van drie weken om hem van alle kanten te leren kennen. De mees ter, alleen door zijn leeftijd en in vloed al de vader, grootvader en overgrootvader van de avant garde, levert persoonlijk belangrijke bij dragen. Zijn werk zal van 7 tot en met 27 november in de residentie worden belicht. Dit gebeurt boven dien met concerten op 15, 20 en 22 november in Amsterdam en op 16 en 23 november in Utrecht. LEIDEN "Als kunstenaar neem ik waar en probeer dan te zeggen 'wees zuinig op de mensheid, de natuur en el kaar', maar ik blijf realistisch. Er is nog steeds honger en oorlog". De Leidse kunstenaar THEOS typeert hiermee zichzelf. Hij is idealist maar tegelijk realist.De ideeën ach ter zijn werk heeft hij gedeeltelijk ontleend aan zijn leertijd bij meesterschilder Joseph Beuys, die twee jaar geleden is overleden. Van Beuys en een aantal andere kunstenaars uit negen landen is werk te zien op een tentoonstelling in Düsseldorf vanaf 7 november. Om mee te doen aan de ex positie is er vooraf een selectie geweest. THEOS werd sa men met de Nederlandse schilder Carolus Diederich geko zen uit een groep van ruim dertig kunstenaars uit Neder land. "Voor mij houdt dat een stuk er kenning in van wat ik de laatste twintig jaar heb gedaan", aldus de Leidenaar. Om door de selectieprocedure te komen, moest de THEOS al in mei van dit jaar een soort biografie met informatie over zijn werken op sturen. Hij werd onder meer geko zen omdat de onderwerpen waar hij zich mee bezighoudt goed aan-_ sluiten bij de thema's 'Goden' en" 'Horizon'Ter gelegenheid van het 700-jarige bestaan van Düsseldorf wordt deze tentoonstelling gehou den onder de titel '700 Jahre Gotter Horizonte'. Voor deze expositie heeft THEOS een vroeger werk uitge breid. 'Boerenfamilie' is de titel van het geheel dat bestaat uit een groot drieluik dat los van de muur staat, een aantal schilderijen aan de wand en op de grond een pad van stro met daarin allerlei objecten. De kunstenaar beoogt hiermee de houding van de boeren tegenover de natuur zoals die vroeger was en zoals die nu is. Daarnaast zijn er door Jacoline Steegstra nog meer schilderijen en objecten van de Leidenaar te zien in Düs seldorf. "Ik houd me al tien jaar bezig met de interactie van de mens tot de natuur en de goden", vertelt THEOS. Hij legt uit: "Ik probeer in mijn werk te registreren hoe men sen tegenover bijvoorbeeld de na tuur staan. Iedereen is tegenwoor dig alleen gericht op produktie en daardoor ontstaan er allerlei mis standen, zoals milieuvervuiling. De consumptieterreur noem ik dat. Door mijn werk hoop ik emoties op te wekken, waarmee mensen wat doen. Dat is inderdaad érg idealis tisch, maar als ik zie dat één mens er iets aan heeft, dan weet ik dat ik zinvol bezig ben". Is dat realistisch "Misschien zijn er andere manie ren om vorm te geven aan deze ide- bijdragen: Ariejan Korteweg, Jan Rijsdam, Erna Straatsma De waarde van het doek 'De Zomer' van Pyke Koch wordt geschat tussen de 80.000 en 120.000 gulden. AMSTERDAM (GPD/ANP) Het veilinghuis Christie's in Amsterdam bereidt zich vol verwachting voor op een uitzonderlijke verkoping. Begin december zullen acht schilderijen van de Utrechtse Pyke Koch worden verkocht. Het veilinghuis rekent op een totale opbrengst van zeker een miljoen gulden. De kunstenaar (nu 87 jaar) wordt samen met Carel Wil link en Raoul Hynckes gerekend tot de 'magisch-realistische' schilders. Nooit eerder werden er zoveel werken van Koch tegelijkertijd verkocht. Het veilinghuis rekent op een totale opbrengst van zeker een miljoen gul den. Het werk van Koch bleef, door zijn intensieve manier van werken be perkt. Ih een tijdsbestek van 55 jaar schilderde hij ongeveer honderd doe ken. Een bekend voorbeeld van zijh oeuvre is 'Poësie de Minuit' (1931), een in donkere tinten uitgevoerd schilderij. Christie's schat de waarde tussen de 30.000 en 40.000 gulden. De serie van de Vier Jaargetijden (Lente, Zomer, Herfst en Winter) heeft tijdens de Koch-expositie in 1955 sterk de aandacht getrokken. De vier schilderijen zijn gemaakt in de periode, waarin ook de experimentele Cobra-beweging in opkomst was: gelijk met Koch exposeerde ook Appel in het Stedelijk. De vier vrouwenportretten, voorzien van de meest cliché matige attributen (een lam, een korenschoof, een mand met vruchten des velds, een takkebos) lijken een regelrechte uitdaging aan het avant-gar- disme van Cobra. De schilderijen, die 8 december worden geveild, zijn (op één na die is ingebracht door een anonieme eigenaar) afkomstig uit de collectie van de Maastrichtse tandarts dr. T. J. Botke. Hij was een studiegenoot van Pyke Koch en een groot bewonderaar van hem, toen hy zich later in het kunste naarschap stortte. In de loop der jaren heeft Botke veel werk van Koch verzameld en dat ook weer doorverkocht. Deze schilderijen zijn de laatst overgeblevene uit de verzameling-Botke. Christie's-directeur Nystadt verwacht veel belangstelling voor de vei ling. waarop overigens nog meer moderne en eigentijdse kunst te koop wordt aangeboden. Het is ondenkbaar, dat nog ooit zoveel schilderijen van Pyke Koch in één keer op de veiling zullen worden gebracht: zijn werk is (naast wat er in de musea is) verdeeld over een groot aantal parti culiere verzamelaars. Nystad verwacht ook uit het buitenland geïnteres seerden. alen, maar ik ben nu eenmaal kun stenaar. Iedereen moet op zijn ma nier iets bijdragen aan de samenle ving. Ik sta als mens met beide be nen in die samenleving en vind dat je moet beginnen met de uitvoe ring van je idealen in je eigen krin getje". Beuys Deze ideeén hebben veel weg van het gedachtengoed van Joseph Beuys. "Ik ben inderdaad meer be ïnvloed door zijn ideëen dan door zijn schilderkunst", zegt THEOS. "Het werk van Beuys is als het wa re een illustratie van zijn denkbeel den. De filosofie die hij er op na hield is moeilijk te omschrijven, maar de manier waarop hij met mensen en de natuur omging was duidelijk genoeg. Hij wist zijn plaats in de samenleving en straal de een als persoon een zekere ge drevenheid uit". Op het gebied van schilderen zijn de Cobra-beweging, Willem de Koning en Mirot de grote voorbeel den voor THEOS. die zich overi gens niet onder een bepaalde groep wil scharen. De kunstenaar is in het verleden begonnen met een studie aan de Akademie voor Beel dende Kunsten in Rotterdam en vervolgde daarna zijn onderricht aan de Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Uit de werken van THEOS spreekt duidelijk religieuze be trokkenheid. Zo maakt de Leide naar bijvoorbeeld gebruik van het kruis-symbool en dat van de heili ge drieeenheid. Hij verklaart dat vanuit zijn opvoeding, die gedeel telijk rooms-katholiek. en voor een ander deel protestants was. THEOS toont de heilige driëeen- heid die hij gebruikt in zijn werk: "Religieuze symbolen worden in elk geval begrepen". "Als kind had ik een blind ver trouwen in mijn ouders. Uiteinde lijk ben ik tot de ontdekking geko men dat de basis van het geloof goed is, maar dat de poespas er om heen uit zijn verband is gerukt. Die christelijke symbolen gebruik ik als middel om mijn boodschap dui delijk te maken. Het westen wordt immers nog steeds gedomineerd door het Christendom en het kruis teken is bijvoorbeeld heel univer seel. Mensen begrijpen dat sym bool". Wat hebben religieuze symbolen als middel voor waarde? "Ik ben er diep van overtuigd dat er een hogere macht bestaat. Ik wil die macht alleen niet indelen in een bepaalde groep. Veel godsdiensti ge groeperingen maken misbruik van de God die zij belijden. Onder het mom van de bijbel geven Chris tenen bijvoorbeeld alleen toestem ming aan paren die onder Gods ze gen gehuwd zijn om een kind te adopteren. In Ierland verketteren rooms-katholieken en protestan ten elkaar en binnen de Islam zie je een voortdurende strijd. Ik vind het niet juist om het geloof te ge bruiken als middel om je zin te krij gen". graad van perfectie hebben be reikt en de binnenlandse concur rentie hevig is. De zes nummers op deze mini- lp zijn stuk voor stuk toonbeel den van hoe het moet: degelijke composities zonder franje, oerstrak gespeeld en met teksten die dicht bij huis blijven en toch ergens over gaan. Alaard jolles zingt voor wat hij waard is, al zal hij nooit een prijs winnen voor de meest persoonlijke rock roll-vertolker. Daar staat weer te genover dat de koortjes zeer ver zorgd zijn. Twee nummers vallen buiten het geijkte rockabilly-stramien. 'Go 1-6-0' heeft zo'n zuigend swamp-ritme dat laat doorsche meren dat de in dit lied bezongen auto geen sbelheidsduivel is. Aan 'Don Carlo", de jongen bij wie de charme in z'n portemon nee zit, is een echt popliedje ge wijd. Dat L'Attentat op het podium nog minstens zo leuk is als in de huiskamer kan 13 november in het Leids Vrijetijds Centrum worden gecontroleerd. A.K. Pasadenas: voormalige dansgroep des en discotheken. En ook de nieuwe single 'Riding on a train' loopt weer als een trein. De eerste langspeler van The Pasadenas maakt duidelijk dat het vijftal sterk is beïnvloed zijn door 'the sound of the sixties' en dat we hier te maken hebben met een soort nieuwerwetse uitvoe ring van de Temptations. De groep doet dat lang niet slecht, al zijn niet alle nummers zo swin gend als 'Tribute'. De langspeler 'To whom it may concern' valt vooral op door een aantal mooie ballads hoewel er zonder moeite ook nog wel het nodige disco- werk met hitpotentie uit te distil leren valt. Naar het schijnt zijn de heren ook in staat om live een act van formaat neer te zetten. Het lijkt er daarom op dat het The Pasadenas voorlopig voor de wind zal gaan. J.R. L'Attentat - 'Heartbreaking stories' (Top hole) Wat goed is komt langzaam. L'Attentat heeft vele jaren en drie platen nodig gehad om uit te groeien tot een van onze beste bands, met 'Heartbreaking sto ries' wordt dat stadium bereikt. En dat nog wel in het zeer veelei sende genre van de viermans rock roll, waarin de Ameri kaanse voorbeelden een grote Sonic Youth - 'Daydream na tion' (Torso) Sonic Youth lijkt langzaam maar zeker de koers te verleg gen. Het kwartet uit New York heeft gegrossierd in snoeiharde en onverbiddelijke gitaar-noise, muziek die de intensiteit van het leven in de grote stad zo dicht mogelijk wilde benaderen. De laatste tijd komt de groep wat meer tegemoet aan de behoefte van de luisteraar bij de hand te worden genomen. Het is nu hoorbaar dat er afspraken wor den gemaakt over de structuur van dit geluid. Hierin daar dui ken zelfs rudimentaire melodie lijnen op. De koersverlegging levert ken nelijk nogal wat inspiratie op. want 'Daydream nation' is een dubbel-lp. Vier kanten lang wordt er geaarzeld tussen primi tieve popmuziek en een ruige, onverbiddelijke aaneenschake ling van gitaarakkoorden, waar bij het eerder om de klankkleur gaat. 'Daydream nation' is zo doende vlees noch vis. Daarbij komt dat de geluidskwaliteit slecht is: weinig contrast en schelle bekkens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 37