Een hondsbrutale crimineel poseert als psychiater
Een weekeinde lang ondergedompeld in films
Omzien in verwondering
VRIJDAG 21 OKTOBER 1988
PAGINA 9
BIOSCOPEN
Kroniek van een aangekondigde dood regie:
Francesco Rosi; hoofdrollen: Gian Maria Vo-
lonté. Ornella Muti en Rupert Everett; theater:
Kijkhuis. Leiden
James Joyce wordt in het Kijkhuis
opgevolgd door Gabriel Garcia
Marquez. De afgelopen twee we
ken was hier 'The Dead' te zien.
Een prachtig ingetogen verfilming
van Joyces gelijknamig verhaal,
waarin het tussen de regels ver
stopte verdriet was 'vertaald' in
een terluikse gelaatsuidrukking of
oogopslag. Een alleszins geslaagde
verfilming dus. Hetzelfde kan niet
even volmondig worden beweerd
van 'Kroniek van een aangekon
digde dood', een verhaal dat Mar
quez zeven jaar geleden schreef.
Francesco Rosi is er niet in ge
slaagd de absurde magie van dit
verhaal, hoe trouw hij het ook heeft
gevolgd (of misschien wel juist
daarom), over te brengen op film.
De eenvoudige geschiedenis van
een zo zinloze wraakactie kreeg in
de woorden van Marquez een be
toverende glans. En die glans gaat
nu schuil achter een nadrukkelijke
en geforceerde filmstijl, waarin te
vaak wordt gegrepen naar close-
ups van gekweld of boos kijkende
personages. De acteurs weten daar
mee absoluut geen raad en vooral
Rupert Everett heeft er in zijn spel
iets potsierlijks door gekregen.
Everett speelt de rol van Bayard
San Roman, een vreemdeling die
een kleine gemeenschap in de bin
nenlanden van Colombia op haar
grondvesten doet schudden. Als de
grote geheimzinnige waart hij rond
in het dorpje, waarin al snel het ver
haal de ronde doet dat Bayard
schatrijk is. Dat gerucht blijkt waar
als het doel van zijn bezoek een
echtgenote vinden wordt be
werkstelligd.
Bayard kiest voor de mooie An
gela (Ornella Muti), maar voor de
huwelijksnacht ten einde is, wordt
het huwelijk alweer ontbonden.
Angela blijkt niet als maagd het hu
welijksbootje te zijn ingestapt.
Haar twee broers zweren de veran-
toordelijke man te zullen doden en
op aanwijzing van Angela richten
hun slagersmessen zich op Santia
go Nasar.
In navolging van Marquez maak
te Rosi van 'Kroniek van een aan
gekondigde dood' een raamvertel
ling. Santiago's vriend Cristo keert
25 jaar later terug naar het dorp des
onheils en volgt opnieuw de wegen
die naar het noodlot leidden. In dat
retrospectief overheerst de ver
wondering hoe een in het ganse
dorp aangekondigde moord toch
kon worden uitgevoerd.
De verbazing over zoveel naïvi
teit en onverschilligheid is van alle
tijden, zeker ook van de onze. Mar
quez kon er de juiste woorden voor
vinden, Rosi schoot te kort in de
visualisering van die woorden.
BART JUNGMANN
'The Couch Trip'; regie: Michael Ritchie;
hoofdrollen: Dan Aykroyd en Waller Matthau;
theater: City, Katwijk
Hier is het niet zo'n bekende fi
guur: de radio-dokter die het op
bellend publiek ter plekke advie
zen geeft inzake hun sex- of levens
problemen. De kijkers naar Sky-
Channel kennen Dr. Ruth, maar
die komt dan ook uit Amerika,
waar de media-psychiater al veel
langer in de mode is.
In zijn nieuwste komedie 'The
Couch Trip' neemt Michael Ritchie
de gelegenheid te baat om het ver
schijnsel eens stevig op de hak te
nemen, waarin de kernvraag luidt:
wie is er nu gekker, de psychiater
of de patiënt?
Ritchie maakte ooit naam met
'The Candidate', een onthullend
kijkje achter de schermen van
Amerikaanse verkiezingen. Een sa
tirische kijk op the American way
of life, dat blijkt ook zijn sterke
kant. In latere films, zoals het opge
klopte Eddie Murphy-spektakel
'The Golden Child', is daat nooit
meer zo goed uit de verf gekomen.
Wat dat betreft is 'The Couch Trip'
een aardige poging tot revanche.
Het begin is in ieder geval veel
belovend. Dan Aykroyd' speelt
John Burns, een brutale simulant
die zich van de gevangenis naar
een psychiatrische inrichting heeft
laten overplaatsen. Daar haalt hij
de niet zo slimme geneesheer-di
recteur Lawrence Baird het bloed
onder de nagels vandaan. Terug
keer naar het gevang lijkt onver
mijdelijk, maar dan onderschept
hij een telefoontje dat zijn kansen
doet keren.
- Dan Aykroyd organiseert als John Burns een therapeutisch reisje
De beroemde radio-pschychiater
uit Hollywood, dokter Maitlin
heeft een zenuwinstorting en zoekt
een vervanger. Niet zo'n goede na
tuurlijk, want Maitlin wil niet over
bodig worden door een te populai
re vervanger. De keuze valt op de
volstrekt onbekende Baird. Burns
wordt voor Baird aangezien, die
bedenkt zich geen moment, stapt
in Baird's schoenen en neemt het
eerste vliegtuig naar Los Angeles.
Bums blijkt een natuurtalent!
Het rollenspel tussen dokter en
patiënt wordt hier op voortreffelij-
honkbalwedstrijd.
ke wijze uitgebuit en op zijn kop
gezet. Een spannend opgebouwd
stukje komedie, vol onverwachte
wendingen en met een perfect ge
voel voor timing. Hoewel het the
ma van de persoonsverwisseling
meer dan klassiek is, rollen de ge
beurtenissen toch weer verrassend
en onderhoudend over het scherm.
De personages zijn karikaturen,
maar we ontdekken ruim voldoen
de aanknopingspunten die het alle
maal uiterst herkenbaar maken.
Aykroyd speelt zijn rol met aan
stekelijk bravoure, en houdt zijn
uitgestreken gezicht prachtig in de
plooi. Eenmaal achter de micro
foon geeft hij een onweerstaanbare
show weg. Hij heeft genoeg psychi
aters om zich heen gehad om het
jargon te kennen, en verder impro
viseert hij er naar hartelust op los.
Bums ontpopt zich als een echte
volksmenner. Bij honderden stro
men de seksueel gefrustreerden
naar zijn spreekkamer. Hij sorteert
ze naar afwijking en organiseert
therapeutisch massatranssport
naar een ontspannende honkbal
wedstrijd. Hij geniet van het suc
ces en is niet bang voor risico's.
Het bedrog lekt natuurlijk uit en
de verwikkelingen worden snel
chaotisch. De rake satire waarop
Ritchie trakteerde (Hollywood als
open inrichting) gaat daarbij een
beetje verloren. De film wordt ze
ker niet saai, maar het lijkt er op
dat de scenarioschrijvers de grote
lijn uit het oog hebben verloren.
Een opvallende misser is de bij
rol van Walter Matthau als geflipte
dominee die opkomt voor de rech
ten van plant en boom. Hij is de
enige die Burns herkent als ont
snapte gestoorde en gaat tot chan
tage over. Matthau heeft een hoofd
rol in de nogal onbevredigende
ontknoping, terwijl hij in de rest
van de film net zo goed gemist had
kunnen worden. Dat tenslotte de
echte psychiaters in de isoleercel
belanden zal niemand verbazen.
LEO BANKERSEN
AMSTERDAM (GPD) - Het gaat
weer goed met het Nederlands
Filmmuseum in Amsterdam. Naja
ren waarin elke bezoeker met arg
waan werd bekekeri, worden film
liefhebbers nu met open armen
ontvangen door het museum in het
Vondelpark. De nieuwe directie,
die over ruimer budget beschikt,
heeft het aantal filmvertoningen
opgeschroefd en is vorige maand
met een speciale service gekomen:
het maandelijkse Filmmuseum
weekend, waarin twee dagen lang
een zestal hoogtepunten van het
maandprogramma wordt ver
toond.
Het geeft goed aan hoezeer de
sfeer is veranderd. Als op zondag
middag de aftiteling van 'Mrs. Mi
niver' over het doek van het sfeer
volle filmzaaltje rolt, helpt adjunct
directeur Eric de Kuyper onge
vraagd een bejaarde bezoekster in
haar jas.
Op zich geen schokkende ge
beurtenis, maar het is typerend
voor het 'nieuwe' Filmmuseum. De
directie is ook in het weekeinde al
om aanwezig in het statige pand,
De Kuyper leidde een dag eerder
onaangekondigd persoonlijk een
aantal films in. De passie waarmee
hij in de weer is, kan geen filmlief
hebber onberoerd laten.
De directie veronderstelt in haar
enthousiasme dat er ook buiten
Amsterdam belangstelling moet
bestaan voor de vele unieke films
die er in het museum te zien zijn.
Op de langere termijn wil men met
films het land in, maar daar zitten
nogal wat haken en ogen aan om
dat de vaak zeldzame filmkopieen
een zorgvuldige behandeling verei
sen. In plaats van de films naar de
mensen te brengen, moeten voorlo
pig de mensen naar de films ko-
Bruisend
Eén keer per maand wordt een
aantal hoogtepunten in één week
end samengebald in een soort mi-
nifestival. Een passe-partout kost
dertig gulden, voor zo' n dertig gul
den meer heb je er een bescheiden
hotelkamer in een nabijgelegen ho
tel bij.
Afgelopen weekeinde vond het
Filmmuseumweekend voor de
tweede keer plaats. Een bruisende
bijeenkomst van filmliefhebbers
uit heel Nederland was het nog
niet, het aantal passe-partouthou-
ders bleef beneden de tien. Dat de
filmzaal toch nog redelijk gevuld
bleek, was te danken aan de kopers
van losse kaartjes, oner wie opmer
kelijk veel ouderen.
De opening van het tweede mu
seumweekend is curieus. De korte
documentaire 'Eisensteins bezoek
aan Nederland' toont een reeks be
wegende familiekiekjes van de be
roemde Russische regisseur, ter
wijl hij krantlezend door het Hol
landse landschap treint en ver
baasd poseert met in klederdracht
gehulde autochtonen van het ei
land Marken. Het stomme filmpje
uit 1929 wordt aan de piano bege
leid door Jos Thijssen, dit weekein
de nog vele uren in de weer. Bij lan
gere films vergeet je zijn bestaan,
de levende pianomuziek lijkt dan
een vlekkeloze geluidsband. Al
leen de krakende pianokruk ver
bindt de bezoeker met de realiteit.
Stomme films nemen dit keer
ongeveer de helft van het program
ma in beslag. Wie mocht menen dat'
het bekijken van zestig jaar oude
films zonder geluid een beproeving
is, wordt zaterdagmiddag definitief
uit de droom geholpen. 'Sunrise'
van Friedrich Murnau begint wat
aarzelend met dik aartgezet spel,
maar al snel is de kijker in de greep
van dit heerlijke drama over een
eenvoudige boer die zich het hoofd
op hol laat jagen door een decaden
te vrouw uit de grote stad. 'Sunrise'
is zo'n klassieker uit de boekjes en
deze eerste kennismaking is een
openbaring: een met veel humor
gelardeerde drama.
Roes
Een weekeinde lang films kijken
brengt je in een soort roes waarin
emoties vlot naar boven borrelen.
Bij het slot van de laatste film. 'Mrs.
Minver' van William Wyler, is dat
duidelijk voelbaar. In deze oorlogs
film uit 1942 houdt een Engelse
dorpspriester een vlammend be
toog over de noodzaak van de strijd
tegen de Duitsers. Het melodrama
druipt van zijn pathetische donder
preek, maar in menig keel schiet
een brok.
De koper van een passepartout
kan zich twee dagen geheel onder
dompelen in film. Voor de korte
pauzes tussen de voorstellingen
beschikt het museum sinds kort
over het filmcafé 'Vertigo'. In deze
prachtige ruimte, waar naar ver
luidt ooit Maria Callas heeft gezon
gen, zullen in de toekomst allerlei
publieksactiviteiten worden ge
houden. De geserveerde stamppot
zorgt er in elk geval voor dat de be
zoeker van het Museumweekend
de wereld even geheel kan verge
ten en het pand nauwelijks hoeft te
verlaten.
Het volgende Filmmuseumweek
end wordt gehouden op 12 en 13 no
vember. Op het programma staan on
der andere 'Les Amants' van Louis
Malle, 'Het Saragossa Manuscript' van
Wojcicch Has, 'Derr Puntila und sein
Knecht Matti' van Alberto Cavalcanti
en mogelijk ook 'Haxen' van Benja
min Christcnscn.
FILMS OP VIDEO
Wie overziet wat er door distribu
teurs wordt uitgebracht, moet tot
de conclusie komen dat bijna al
le genres vertegenwoordigd zijn
en dat het beslist niet waar is dat
geweldfilms de boventoon voe
ren. Ter illustratie daarvan een
uitgebreid overzicht, ook al om
dat deze rubriek een tijdje niet is
verschenen.
Warner Home Video bracht
'Nuts' van Martin Ritt uit, een
heel behoorlijke film waarin Bar-
bra Streisand een prostituee
speelt die verdacht wordt van
moord. Ze dreigt wegens ontoe
rekeningsvatbaarheid opgeslo
ten te worden in een kliniek.
Maar ze vindt zichzelf beslist niet
gek en dat wil ze, met behulp van
advocaat Richard Dreyfuss, voor
de rechtbank bewijzen. De film
is solide gemaakt en zal vooral de
Streisand-liefhebbers aanspre
ken.
Dezelfde distributeur bracht
een oudje uit waarin de hoofdrol
len worden gespeeld door John
Wayne en Ann-Margret. In 'The
train robbers' van Burt Kenne
dy gaan ze samen op zoek naar
een goudschat. Veel actie zit er
niet in de film, maar liefhebbers
van woestijn en Wayne komen er
een verloren middag wel mee
door.
'The boss wife' van Ziggy
Steinberg is gemaakt met de be
doeling om te laten zien dat Da
niel Stern evenveel komisch ta
lent heeft als Tom Hanks en Mi
chael Fox. Stem komt een heel
eind in een verhaal waarin hij sa
men met zijn vrouw een reis
moet maken in een trein waarin
zijn baas een feest geeft. De film
zit volgepropt met misverstan
den, gekke invallen en personen
die een tik van de molen hebben,
maar echt bevredigen doet hij
niet, daarvoor is hij te voorspel
baar. Wel grappig zijn de rollen
van Christopher Plummer als rij
ke industrieel en Arielle Dom-
basle als zijn tamelijk hitsige
echtgenote. Van CBS/Fox.
Een uitstekende film is 'The
untouchables' van Brian de Pal-
ma, waarin Eliot Ness ten strijde
trekt tegen het gangsterdom. Ke
vin Costner en Robert De Niro
zijn goed, Sean Connery is rond
uit prachtig. Ook Esselte.
Arnold Schwarzenegger is op
het ogenblik in de bioscopen als
een Rus die in 'Red Heat' drugs
dealers te lijf gaat. In 'Predator'
van John McTiernan is hij een
commando die in Latijns Ameri
ka tegen een onzichtbare vijand
vecht. 'Predator' heeft veel sf-
trekken, maar kan evenzeer een
namaak-Rambo worden ge
noemd. Wie houdt van bloed en
kogels heeft er een goede aan.
CBS/Fox.
'Brotherly love' van Jeff
Bleckner is een psychologische
thriller waarin Judd Hirsch (van
'Taxi') een mooie dubbelrol
speelt. Hij is zowel een eerzame
huisvader als een psychopaat.
De film zit goed in elkaar en is
knap spannend. Ais u er één bent
van een eeneiige tweeling dan
moet u de film mijden. CBS/Fox.
Wie snel last heeft van zenu
wen kan zelfs de hoes van
'Nightmare on Elm street deel
3' beter mijden. Wes Craven
maakte deel één en hij deed het
voortreffelijk. Chuck Russell re
gisseerde het derde deel en hij
was iets minder op dreef, maar
die enge Freddy Krueger blijft
een zenuwslopend rotjong. War
ner Home.
Science fiction en humor dat is
een gevaarlijke combinatie. In
'The lost boys' van Joel Schuma
cher is het aardig gelukt. Kiefer
Sutherland en Jami Gertz blin
ken uit in een gek verhaal waarin
duivelse krachten worden losge
maakt. maar waarin kinderen
ook lekker kunnen relativeren.
Van Warner.
Wie na het pittige 'The lost
boys' een cassette nodig heeft
om de zenuwen te ontspannen
kan het proberen met 'Elvis and
me', een werk dat door Larry
Pierce is gemaakt op basis van
een boek van Priscilla Beaulieu
Presley. Het verhaal is eerlijk
waar gebeurd, zo wordt de kij
ker verzekerd. Laten we voor El-
vis maar hopen dat dat ietwat
overdreven is. RCV 2001.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
The couch trip" - City, Katwijk
Deadly Pursuit' - Sidney Poitier en
Tom Berenger slaan tegen heug en
meug handen ineen om moordende
psychopaat te pakken. City. Katwijk
'Red Heat' - Arnold Schwarzenegger
als een Russische agent die Chicago
op stelten zet. Luxor. Leiden
Raw' - registratie van een optreden
van Eddy Murphy, waarin fraaie imi
taties van Bill Cosby en Michael Jack
son, Greenway, Voorschoten
'Nico' - politieman met die naam laat
zich door niets en niemand weerhou
den in zijn streven naar gerechtig
heid, Euro. Alphen
'Drie mannen en een baby' - Franse
komedie van drie verstokte vrijgezel
len en een meisje van een paar maan
den op z'n Amerikaans overgedaan.
Greenway, Voorschoten
'Bambi' - Greenway, Voorschoten
'Pinkeltje' - Greenway, Voorschoten
BLIJVERS
'Broadcast News' - een cynische in
druk van het werk op een Amerikaan
se journaal-redactie, Greenway,
Voorschoten
'No Man's Land' - politieman weet
zich binnen te werken bij een bende
autodieven en ontdekt de aangename
spanning van het stelen. City, Kat
wijk
'Amanda by night' - Rex, Leiden
'Coming to America' - Eddie Murphy
verovert als een Afrikaanse prins
Amerikaanse harten. Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'A World Apart' - de apartheid terug
gebracht tot dagelijkse details en
daardoor des te huiveringwekkender,
Lido. Leiden
'Action Jackson' - Carl Weathers en
Vanity in een stripachtige actiefilm.
Lido Leiden
'Good Morning Vietnam' - Robin Wil
liams als een disc-jockey die met zijn
muziek en grappen de Vietnamese
oorlog draaglijk maakt, Lido. Leiden
en Euro, Alphen
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - stijlvolle en elegante ver
filming van roman van Milan Kunde-
ra, Lido, Leiden
'The last emperor' - Oscar-winnend
epos over laatste keizer van China.
Trianon, Leiden
'Crocodile Dundee 2' - argeloos na
tuurmens raakt opnieuw in de clinch
met Newyorkse gangsters. Green
way, Voorschoten
'Jungle Book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
Mowgli - Lido, Leiden
DEN HAAG
'Big Business' - Asta (463500), i
'Masquerade' - Asta. al.
'Hairspray', Asta. al.
al.
'De ondraglijke lichtheid van het be
staan' - Babyion. al.
'The Presidio' - Cineac (630637), 12 jr.
'Frantic' - Cineac, al
'Red Heat' - Cineac. 12 jr.
'Coming to America' - Metropole
(456756). al.
'The Milagro Beanfield War' - Metro-
'Tai Pan' - Metropole. al.
'Last temptation of Christ' - Metropo
le, 12 jr.
'Deadly Pursuit' - Metropole, 12 jr.
'Nico' - Odeon (462400). 16 jr.
Coming to America' - Odeon. 16 jr.
'Action Jackson' - Odeon, 16 jr.
'Salsa' - Odeon, al.
'Crocodile Dundee II' - Odeon. al.
'Beyond Therapy' - Studio 656402). al.
'The Cotton Club' - Studio, 12 jr.
'Three men and a baby' - Studio, al.
AMSTERDAM
'A World Apart' - Alfa (278806), al.
'Last temptation of Christ' - Alfa, 12 jr.
'Orphans' - Alfa, al.
'Milagro Beanfield War' - Alfa, al.
'Hairspray' - Alhambra (233192), al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Alhambra, al.
'Colors' - Bellevue Cinerama (234876),
16 jr.
'Good Morning Vietnam' - Cinerama,
'Beyond Therapy' - Cinecenter
(236615), al.
'Under the volcano' - Cinecenter, 16
jr.
'Cry Freedom' - Cinecenter. al.
'Oei Ciornie' - Cinecenter, 16 jr.
'The Family' - Cinecenter 16 jr
'Coming to America' - Cinema Int., al.
'Frantic' - Cinema Int.. al.
'Nico' - City (234579). 16 jr.
'Masquerade' - City, 16 jr.
'The Presidio' - City. 12 jr.
'Red Heat' - City. 12 jr.
'Tai Pan' - City, al.
'Poltergeist III' - City, 16 jr.
'Salsa' - City, al.
'Tampopo' - Kriterion, (231708), 16 jr.
'Dramma della gelosia - Kriterion. 16
jr.
'Drowning by numbers' - The Movies
(245790), 16 jr.
'Big Time' - The Movies, 16 jr.
'The Family' - The Movies, 16 jr.
'Deadly Pursuit' - Tuschinski, 12 jr.
'Fatal Attraction' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Distant Voices, Still Lives' - De Uit
kijk (237460), 16 jr.
TELEVISIE
Het leven van Ludwig II, koning
van Beieren in het Duitsland dat
wordt geregeerd door Bismarck,
is al een paar maal onderwerp
van film geweest. De bekendste
en misschien ook wel de meest
geslaagde is afkomstig van
Luchino Visconti, eenvoudig
'Ludwig' geheten.
In zijn versie uit 1972 maakt
Helmut Berger van de vorst een
man die door de omstandighe
den en zijn homoseksualiteit in
een isolement belandt. Ludwig
trekt zich terug in zijn droomkas
teel, nog altijd een toeristische
trekpleister in Beieren, en wordt
vlak voor een staatsgreep dood
in het nabijgelegen meer van
Starnberg aangetroffen.
Trevor Howard speelt de rol
van Richard Wagner, een protégé
van de koning, en Romy Schnei
der speelt Ludwigs vertrouwe
linge Elisabeth van Oostenrijk.
Het leven van Ludwig bood Vis
conti de mogelijkheid alle dra
matische registers open te trek
ken, maar hij hield zich in. De
film wordt donderdag om 20.15
uur op België 2 vertoond. De Bel
gen zijn de komende week trou
wens toch niet kinderachtig in
hun filmaanbod.
Zeventien jaar eerder maakte
Helmut Kautner 'Ludwig II -
Glanz und Ende eines Königs'.
Iets minder ingetogen bewer
king, waarin Ludwig vooral
wordt voorgesteld als een door
gedraaide bouwer t
Romy Schneider speelt Elisa
beth van Oostenrijk in 'Ludwig'.
nige kastelen. O.W. Fischer
speelt hem (woensdag, Belgie 2,
20.15 uur).
Deze 'dubbelvertoning' van
Ludwig-films werd vooraf ge
gaan door vertoning van de twee
Scarface-films. Eergisteren was
de eerste van Howard Hawks,
vanavond de remake van Brian
de Palma. In deze zeer geweldda
dige versie maakt Al Pacino van
'Scarface' een Cubaanse vluch
teling die zich van kruimeldief
opwerkt tot hoofd van een bende
en dan fouten gaat maken (20.55
uur).
FILMHUIZEN
Dean Martin zingt luidkeels
'That's Amore' en dat is het begin
van de uitbundige komedie
'Moonstruck'. Voor haar rol
kreeg Cher dit jaar een Oscar. Ze
speelt een al wat oudere vrouw
die haar verstand volgt door ja te
zeggen op een huwelijksaanzoek
van een man voor wie ze haast
niets voelt. Kort daarna ontmoet
ze diens broer en wordt halsover
kop verliefd op hem. Dat is de in
leiding tot een soort combinatie
van een opera en een blijspel,
waarmee regisseur Norman
Jewison goed raad wist. 'Moon
struck' is tot en met zondag in
het Kijkhuis te zien (20.00 en
22.15 uur).
Tot en met volgende week
woensdag vertoont om 19.30 en
21.45 uur het Kijkhuis 'Kroniek
van een aangekondigde dood'.
In 'Birdy' vertrekken twee
schoolvrienden naar Vietnam en
komen, zowel psychologisch als
lichamelijk, zwaar gehavend te
rug uit de oorlog (maandag, 20.00
en 22.15 uur). 'Vertigo* is een van
Hitchcocks beroemdste thrillers,
waarin de hoogtevrees van een
van de personages wordt ge
bruikt bij een moordplannetje
(dinsdag. 20.00 en 22.15 uur). 'De
vrouw in het zand' is een Japan
se filmklassieker. Een man en
een vrouw wonen samen in een
grote zandkuil. Als hij eruit wil,
maakt zij dat onmogelijk (woens
dag, 20.00 en 22.15 uur).
In Filmhuis LVC draait van
en morgenavond om 21.15 uur
'Yeelen' van Souleymane Cissé.
Een confrontatie tussen vader en
zoon mondt uit in een strijd tus
sen twee magiërs. Opmerkelijke
film uit een ons vreemde cultuur
(Afrika). Woensdag en donder
dag volgt op hetzelfde tijdstip
'De Wisselwachter' van Jos
Stelling. In deze vrijwel woordlo
ze film gebruikt Jim van der
Woude al zijn ledematen om uit
drukking te geven aan een schu
we wisselwachter die in een
soort niemandsland zfin eigen
wereldje heeft gecreëerd.
Onder de noemer 'Oosteurope-
se cinema' vertoont LAK-Cine-
ma een film uit Polen en een film
uit Hongarije. The year of the
quiet sun' brengt een Poolse
vluchtelinge en een Amerikaan
se officier bij elkaar. De politiek
maakt hun liefde onmogelijk. De
maker is Krystof Zanussi (20.00).
In 'Sunday Daughters' van Ja
nos Rosza proberen probleem
kinderen uit de vicieuze cirkel
van ellende en tegenspoed te ko
men. Het verhaal concentreert
zich op een 16-jarig meisje dat
wordt opgepakt wegens kleine
diefstallen (22.00 uur).
Dorpsbewoners scharen zich rond de neergestoken Santiago Nasar.
Jeanne Moreau speelt de hoofdrol
in 'Les Amants', in november te
zien in het Filmmuseum, (foto ap)