Frankrijk herdenkt LaPiaf Padam, padam, padam... Broertjes Groothof fantaseren er op los Virtuoos spel met het banale Bedrieglijke spiegels KIJK-UIT Exposities Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam VRIJDAG 21 OKTOBER 1 PARIJS - Frankrijk viert Edith Piaf, die een kwart geleden overleed. Ze ligt op het beroemde Parijse kerkhof Père La- chaise begraven, waar haar steen nog elke dag met verse bloemen is bedekt. Over het zangwonder Piaf, wier stem niet alleen uit haar keel. maar uit haar hele lichaam kwam ('uit haar darmen' merkte de dichter Jean Cocteau, minder flatteus dan be wonderend, eens op.) zijn boekenkasten volgeschreven. En hoe modern ze kennelijk nog is bleek uit het initiatief van een reclamebureau, dat de wankele gang van een baby in de richting van haar moeder op een tv-spot, ter aanprij zing van ultrazachte luiers, begeleidde met de rauwe klaag stem van Piaf. Giovanna Gassion - zoals Piaf wer- kelijk heette - werd in 1915 op een dOOT stoep in de Parijse rue Belleville q Rokkpr geboren, omdat de ambulance niet ««UUUipri DaKKci gauw genoeg kwam. Op haar vier de blind, gaf de Heilige Therese de scharminkelige Giovanna het licht in de ogen terug na een pel grimstocht die ze aan Lisieux bracht. Het kind groeit dan ziende in een bordeel op, maar is er geluk kig en zingt op de stoepen en in ka zernes. Pas in 1935 wordt haar ta lent opgemerkt door Louis Leple, de directeur van het cabaret 'Ger- ny's', terwijl ze op de hoek van twee drukke boulevards haar liede- ren galmt. Leple noemt Giavanna voortaan 'la mome Piaf ter herinnering aan het refrein 'Comme un moineau' (als een mus) dat ze bij hun ont moeting zong. Een jaar nadat Piaf door Leple van de straat is gehaald, wordt de cabaretbaas doodgescho ten onder omstandigheden die nooit duidelijk geworden zijn. Piaf wordt min of meer binnen de cirkel van verdachtmakingen getrokken en opnieuw staat ze alleen. In '37 Jan Campertstichting dreigt met aftreden DEN HAAG (ANP) - Het bestuur van de Jan Campertstichting die in 1947 door het Haagse gemeentebe stuur werd opgericht om de letter kunde te bevorderen, dreigt met af treden. Het bestuur zal opstappen als de Haagse gemeenteraad be sluit de subsidie aan de Jan Cam pertstichting te verminderen. "Het is dan niet langer in staat zijn taken naar behoren te vervullen", aldus voorzitter A. Korteweg in een brief aan de raad. echter komt ze bij 'Radio-Cit' en 'A.B.C.' en valt haar opgang niet meer te stuiten. Hoewel voor de tweede wereld oorlog al een begrip, gaat Piaf nu door voor het symbool van het 'ex pressive chanson' van kort na die oorlogsjaren. 'La mome' zong bij voorkeur over ellende en narig heid, maar wel met zoveel overtui ging dat de grote Boris Vian eens over haar zei: 'Je zou bij haar stem nog in huilen uitbarsten als ze uit het telefoonboek zong.' Haar teksten gingen over meisjes van de straat, armoedzaaiers, stak kers en opgejaagden die allemaal één ding gemeen hadden: ze waren op zoek naar liefde en geborgen heid. Ook Piaf bleef haar hele leven op zoek naar de man van haar dro men. Ze vond er reeksen van, waar onder niet zelden haar tekst- en muziekschrijvers waarvan ze de chansons nog verder weigerde te zingen als ze weer eens ruzie met ze had gemaakt, tot wanhoop van haar managers en platenmaat schappijen. Padam Padam Tot haar absolute successen na de oorlog behoorden 'Padam Padam' in '52, 'La Goualante du Pauvre Jean' ('54), het warrelende en meeslepende 'La Foule' ('qui nous traine, nous entraine, nous eloigne l'un de l'autre' etc) in '57, het niet klein te krijgen 'Non je ne regrette rien' uit '57, het absolute kassucces, dat ze ineens niet meer wenste te zingen nadat ze met de toen onbekende tekstdichter-min- naar Charles Dumont ruzie had ge maakt. De kennelijk onsterfelijke 'Milord' behaalde zijn top in '59. De laatste in de reeks minnaars die Piaf tot wanhoop en volledige uitputting had gebracht was in '62 de twintig jaar jongere Griekse kapper Theo Sarapo, met wie ze of ficieel en onder verpletterende (ook wel wat morbide) belangstel ling in het huwelijk trad. Theo was de eerste die zich aan de 'mome' volledig onderwierp. Samen maak ten ze de plaat 'A quoi ca sert l'amour' (wat je aan de liefde hebt). Het was toen 1962. Piaf leed aan een bronchitis die het begin van het einde betekende. De opnamen voor het lied werden iedere dag weer uitgesteld, het orkest zette zich neer en pakte weer in, reisde van hot naar haar, wachtend op het moment dat Piaf haar stem weer te rug had. In oktober '63 overleed ze aan wat het best totale uitputting kan worden genoemd. Haar begra fenis bracht tienduizenden men sen op de been. Achter de baar lie pen in de menigte de handvol echte vrienden die ze ooit had, waaron der Mariene Dietrich. Piaf was de ontdekker en de mentor van toen onbekend talent als Yves Montand, Gilbert Bécaud en Charles Aznavour die later, net als zij, kans zagen het Franse chanson ook in de Verenigde Sta ten triomfale successen te bezor gen. Haar dood wordt deze weken sa men met de dood van Jacques Brei (tien jaar geleden) in de media uit voerig herdacht. Uit deze herden kingen moet blijken dat het Franse publiek beide kunstenaars steeds trouw gebleven is. Toch dienen hun chansons geconcentreerd en in eerbiedige stilte te worden be luisterd, zoals dat overigens in de hoogtijdagen van de na-oorlogse Franse chansonkunst in de caba rets ook de gewoonte was. i optreden in het Luxor- lerminst dood, al moeten de lief hebbers er wel naar op zoek. Wellicht brengt de herdenking van Piaf en Brei teweeg dat deze ware troubadours in de toekomst nog eens door de geluidsgrenzen van de hedendaagse gebruiksmu- ziek heenbreken. Verbod 'Novy Mir' MOSKOU (AFP) - De Sovjetautori teiten hebben de distributie van het literaire blad 'Novy Mir' onder broken, omdat het blad de publika- tie aankondigde van werken van de verbannen Sovjetschrijver Aleksandr Solzjenitsyn, aldus be trouwbare Sovjetbronnen woens dag. Meer dan een miljoen exempla ren van de editie voor oktober was al gedrukt, toen er een telefoontje "van zeer hoog niveau" kwam met het bevel de pagina met de aankon diging over Solzjenitsyn geheel en al te wijzigen. Voorstelling: 'Broertjes op stap' door Frank en René Groothof; Muziek: Paul Prenen; gezien: middagvoorstelling 20 oktober in Leidse Schouwburg. Frank en René Groothof hebben er geen enkele moeite mee om een schouwburgzaal vol kinde ren een uur lang te boeien met hun spannende en soms dolko mische verzinsels. Voor de Leid se schoolkinderen, die vanwege de herfstvakantie in groten geta le naar de schouwburg waren ge komen, was het echt genieten gistermiddag bij de voorstelling 'Broertjes op stap'. De humor van de gebroeders is even grilig als de verhalen spannend zijn. Hier en daar werden de kinder zieltjes ontzien. De broertjes Groothof stapten zo af en toe even uit hun rol om zich direct tot hun jeugdige publiek te rich ten, als de «panning erg groot werd. Een huilend kind op de eerste rij kreeg bijvoorbeeld spontaan een knuffelbeer aange reikt door Frank. "Mijn beer", reageerde René, daarmee de krachtsverhoudin gen tussen de twee vaststellend. Frank is de oudste en weet in alle zelfverzonnen verhaaltjes de hoofdrol naar zich toe te trekken. Broer René wordt in het zog meegenomen en weert zich door op slimme manier Franks over wicht te ondermijnen. Centraal in het spel staat mon ster Zaragoestra, een dier dat in het moeras leeft en er op uit is al le kinderknuffels op te eten. Ook vader (tevens pianist Paul Pre nen) wordt niet ontzien en krijgt ook een rol toebedeeld. De gebroeders Groothof val len, gebruik makend van het he le podium en met een erg knappe mimiek, van de ene in de andere rol. Het publiek buitelt meele vend mee in de spannende avon turen en laat enthousiasme mer ken, door af en toe luidkeels mee te schreeuwen. Ondanks de snelle rolwisselin gen blijft het verhaal goed te vol gen, al dreigt het naar het einde toe ietsje flauw te worden, wan neer de twee de Schotse held MacDonald en zijn hulpje Ma- cleans opvoeren. Ze laten het tempo even zakken als moege speelde kinderen. Dat duurt ech ter maar even. Al snel zit de vaart er weer in, wanneer pa de jon gens dreigt hun speelgoed aan Zaragoestra te geven. De twee schrijven een afscheidsbrief om daarna samen te vluchten naar, in hun verbeelding, een ver land, waar speelgoed niet wordt afge pakt en opnieuw verzeilen ze in de meest fantastische verhalen. JACOLINE STEEGSTRA 'Don Carlos' van Friedrich Schiller door De Tijd. Vertaling: Gerrit Komrij. Regie: Ivo van Hove. Gezien in de Koninklijke Schouw burg op 20 oktober. DEN HAAG Terwijl tijdens het laatste bedrijf door de luidspre kers het gevangenkoor uit 'Fide- lio' klinkt, zien we een duidelijk 20ste eeuwse Don Carlos in zijn kerker zitten. Hij vouwt papieren vliegtuigjes en gooit die naar een Spaanse vlag achter een enorm venster. De grens van het banale is bereikt en dat verandert niet als de markies van Posa binnen komt en zich een dialoog ontwik kelt, die het informele toontje van de huidige televisieserie ademt. Niet minder onconventioneel is de theevisite van diezelfde markies van Posa bij koningin Elisabeth, terwijl op de achter grond een liftboy de babykleer tjes van het kleine prinsesje aan de walslijn hangt. Ook daar ont spint zich een schijnbaar alle daagse conversatie, die evenmin als de relatie tussen de personen enige relatie heeft met het Spaanse hof uit de 16de eeuw. Koningin en markies begroeten elkaar met een moderne, drie voudige kus op de wang en als de een zich door de ander teleurge steld voelt, wordt er meteen een rake oorvijg uitgedeeld. De hele voorstelling door is er aan oorvijgen trouwens geen ge brek (de oorhangers van Elisa beth belandden zelfs tussen het publiek), maar aan banaliteiten evenmin en niet zelden neigt het drama in de richting van kome die of zelfs platte klucht. Al dan niet toepasselijk klinkt uit de luidsprekers 'Der Erlkönig' van Schubert of een Spaanse gitaar, Filips II maakt zijn entree als Piet-Hein de tuinman, inclusief slappe hoed en bretels, en steeds als de niet erg slank gebouwde hertog van Alva gaat zitten, zorgt hij ervoor dat zijn edele delen niet in de knel komen. In combi natie met de tekstbewerking van (of naar?) Gerrit Komrij, waarbij verzen werden omgevormd tot een alledaagse conversatie, leidt dit alles tot de vraag in hoeverre hier nog sprake is van de 'Don Carlos' van Schiller. De aandui ding "naar Schiller" zou beter op haar plaats geweest zijn en bo vendien kan men zich afvragen of bij alle coupures niet beter ook alles geschrapt had kunnen wor den, wat naar de hofetiquette verwees. Het doet merkwaardig aan als er van enig protocol geen sprake meer is, behalve opeens in de scènes, waarin de tekst er naar verwijst. De virtuoze wijze waarop re gisseur Ivo Van Hove zijn ideeën heeft uitgewerkt en de enorme inzet van de acteurs, met voorop Dirk Roofthooft als een gepas sioneerde Carlos en Warre Borg- mans als een door innerlijke twij fels verscheurde Filips maken echter dat de voorstelling geen seconde te lang duurt. Meer dan over macht en vrijheid gaat deze 'Don Carlos' over gewone men sen die in het radanverk van machtsstructuren verwikkeld raken; de suggestieve affiche (een levend Manneke Pis dat zijn straal op een konigskroon richt) spreekt boekdelen. Wie de ideo logische, maar vooral de artistie ke uitgangspunten accepteert, kan aan deze voorstelling een lange (tot na middernacht) maar boeiende toneelavond beleven. Van groot belang is daarbij de minutieuze aandacht voor de af werking. Het lijkt een sjofele, ge ïmproviseerde voorstelling, maar zowel de kwaliteit van de geluidsband als het in esthetisch opzicht al fascinerende eerste ta fereel bewijzen het tegendeel. PAUL KORENHOF Voorstelling: Nederlands Dans Theater met Raptus van Nacho Duato. Muziek: We- sendonk-lieder van Richard Wagner. Zang: Rachel Ann Morgan. Verder reprises van Tabula Rasa van Ohad Naharin/Arvo Pan en Forgotten Land van Jiri Kylian/Benjamin Britten. Live begeleiding Nederlands Balle torkest o.l.v. Michael Heise. Gezien op 20 het Danstheater Den Haag. Tot n met 5 november. DEN HAAG - Raptus is de naam van de nieuwe choreografie van Nederlands Dans Theater-lid Na cho Duato. Raptus betekent zo veel als er vandoor gegaan, weg genomen en deze betekenissen komen duidelijk terug in de cho reografie. Dansers verdwijnen en verschijnen op theatrale wijze achter doeken en bedrieglijke spiegels. Ook geliefden kunnen er vandoor gaan en ook dat laat Duato ons zien. Wesendonk-liederen van Ri chard Wagner; de negentiende eeuwse componist die roman tiek met een hoofdletter predikte in alle vormen van kunst; de geestelijke vader van het Ge- sammtkunstwerk waarin mu ziek, zang en beeld vooral the atraal moesten zijn. De We sendonk-liederen, genoemd naar Wagners onmogelijke liefde Mathilde Wesendonk, worden beschouwd als een voorstudie van zijn bekende opera Tristan en Isolde. En het is het theatrale grote gebaar in de opera dat Dua to heeft verleid in Raptus. Mischien kun je dan ook beter spreken van een enscenering dan van een choreografie. Hij liet zich inspireren door de Een bevreemdende ring want het leven zit maar bizar in elkaar in Duato's ogen. Werke lijkheid en verbeelding lopen in elkaar over. De bevreemding die de karakters in Raptus onder gaan krijgt gestalte in een danse res in een zwarte jurk die hevig staat te gebaren en een soort wil de inboorling die haar gedeelte lijk van haar jurk ontdoet zodat ze met ontblote borsten verder danst. Een witte en een zwart ge klede man belagen elkaar en een vrouw slaat wanhopig hqgend een man op zijn rug. Een van de twee danseressen eindigt ver dubbeld in de speigels, de ander ligt eenzaam in de foetushou ding. Raptus is in tegenstelling tot de liederen niet lyrisch maar hec tisch en ongrijpbaar. En heel an ders dan het eerdere werk van Nacho Duato die het zocht in echt ballet, echt vormwerk met echte dans en expressieve bewe gingen op opzwepende muziek als de Bolero van Ravel. Deze theatrale andere kant pleit voor hem. Niet dat het nou zo geniaal was maar het intrigeerde wel. In elk geval krijgen de toeschou wers een voorstelling voorge spiegeld die lijkt op de spiegels op het toneel: wie erin kijkt be driegt zichzelf en komt bedrogen uit. De verwarring maakt zich van je meester. U moet maar gaan kijken, al was het alleen al voor een andere choreografie van het programma: het onge looflijk knappe en mooie Tabula Rasa van Ohad Naharin. Leiden Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen straat. Tekeningen voor Japanse prenten. Kuniyoshi Authentiek' van Utagawa Ku- myoshi t/m 8/1 '89: di. t/m za. 10-17 uur. zo. 13-17 uur. Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28. dubbelexpositie: 'Tweehonderd jaar verza melen' en 'Schepen met geld', t/m jan Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, 'Klein maar fijn', met werk van Gerrit Dou, Frans van Mieris, en andere Leidse fijnschilders, t/m 8/12, di. t/m za 10- 17 uur. zondag 13-17 uur. t Huys Benee - Nieuwe Rijn 3. permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 e Oude Rijn 56. exposities van leden van c Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's e Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen. do. 12-21 uur. vr. 12-18 Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse Kerkgracht 20A, werk van Feng. Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe- zoek na afspraak, tel: 146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34. tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk. foto. tekening of beeld. Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8. Oostaziatische kunst' basiscollectie van Ir ma Roefs-de Wit. Japanse rolschildenngen en Chinees porcelein; wo. t/m zo. 11-17.30 bi, t/m 22/10; Jim Chasan. recente schilde rijen: 'Allusions of Japan', en Joshua Ro- zenman. tekeningen: English Blues', van Intermezzo - Haarlemmerstraat 226. mari tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat wijk) met aquarellen over onderwerpen als: Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10. skulpturen en gemengde technieken op papier van Feng, tot 27/10; wo. t/m za. 14- 17.30 uur. do. tot 21 uur en op afspraak. Galerij-Atelier Treetje Lager' - Oude Rijn Galerie Stelling - Burgsteeg 14. Charlie Ci tron (USA) met beelden en tekeningen, en Wim Izaks (NL) met schilderijen, t/m 29/10; wo.t/m za. 13-18 uur. zo. 14-17 uur en op afspeaak. Holiday Inn Haagse Schouwweg (blauwe gang). Theo Verbeij met gouaches en schilderijen, t/m 4/11 Caeciiia' - Caeciliastraat 18. werk van An ne Bakker. Coby Eykelenboom, HeLéne Penning en Jeanette Wittermans, zo. 13- Eethuisje 'Piggelmee'. Jan Vossensteeg 21 uur. Kunststichting AZL - Rijnsburgerweg 10, gebouw 1beeldhouwtentoonstelling Touch '88' met een twintigtal inzendingen van jonge beeldhouwers, 'Gemeentemu seum Helmond te gast' met werken van 0.a. Robert Combas, René Daniels, Hervé di Rosa, Milan Kunc en Reinier Lucassen, t/m 28/10; dag. 10-20 uur. De Vlietpanden - Vliet 45 (bij het gemeen tearchief), tentoonstelling: 'Industrieel erf goed. resten van een werkend verleden in Leiden', t/m 28/10; di t/m za 12-16.30 uur, do ook 19-21 uur. 3 okt. 10-12 uur. De Waag - Aalmarkt, collectieve fototen toonstelling van Associazione Fotografica Tempo Reale (AFTR). 21, 22 en 23/10 (opening vr 21 om 20.00 uur). Foto-galerie 'De Kleine Klup' Nieuwe Rijn 1. keuze uit het vrije werk van Thed Lens- sen, t/m 30/11ma t/m za 10-22 uur. zo 12- 22 uur. Alphen aan den Rijn Stichting Expressie 70 - Hooftstraat 210. werk van José Catsina. Wim van der Meij en Han van Hagen, van 23/10 t/m 12/11. ma t/m vr 9.30-12 uur en 14-16 uur. ma t/m do 19.30-21.30 uur Hillegom Kunstgalerij 'Catherir.a' - Meerstraatpro menade 12b. Expositie kunstschilder-cera- mist en beeldhouwer Chahab, van oor sprong Persische kunstenaar, 15 uur; di. t 'm vr. 9-18 uur. za. 10-17 uur. Katwijk Expositieruimte Meubelshowroom - Am- bachtswegg 19-21. 't Heen. C. Dolieslager exposeerd portret-schilderijen, olieverf en pastel, t/m 29/10. ma t/m vr 9-18 uur, do 19- 21 uur. za 10-17 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' Hoogmade- seweg 55, olieverfschilderijen, landschap- Adriaan Bons, tot Hotel-Restaurant „De Watergeus" - ab stract werk van Cora van der Haven, lijnte kenen van Anita goudsbloem, tot 24/10; dagelijks vanaf 10.00 uur. Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten m de Orangerie', geopend dag. behalve woe. na 14 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek- W. de Zwijgerlaan, Ronnie Meerts (grafiek) en Magda Pot (keramiek), ma. woe, vr van 14-17 en van 19-21 uur, do en za van 10-12 30 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns- burg'. vr. 19-21 uur. za. 10-16 uur. Warmond Restaurant Meerrust - Dorpsstraat 5. Mari anne Vetter met aqquarellen, monotypes, gemengde techtnieken en portretten, t/m 22/11dag. vanaf 10 uur. Fotogalerie 'De Kleine Klup' toont een keuze uit het werk van de foto graaf Thed Lenssen (fot Klassiek In de K&O-kapeizaal wordt op woensdag 26 oktober een uitvoering gegeven door de sopraan Ellen van Lier. Zij is één van de ze ven finalisten van het Elly Ameling Lied concours. Zij studeerde - cum laude - af aan het Haags conservatorium. In '87 was zij prijswinnares van het Hugo Wolf Con cours in Stuttgart. Ellen van Lier zal werken vertolken van on der anderen Haydn, Schumann. Schubert. Wolf en Britten, waarbij ze begeleid wordt door Reinilt Mees. Aanvang 20.15 uur. Trombonist Guido Snel geeft op donder dag 27 oktober een lunchconcert in de Ka pelzaal van Volksuniversiteit K&O Hij zal onder meer werken brengen van Josef Jonge en Frank Martin. Zijn optreden wordt ondersteund door pianomuziek. Het con cert begint om 12.45 uur en duurt tot 13.30 Gevarieerd Na het enorme commerciële succes van The Young Messiah en The Young Mozart meent Tom Parker ditmaal een 'eerbetoon' te moeten brengen aan de Italiaanse ope racomponist Giuseppe Verdi. The Young Verdi' dus. Opera-lynek in een swingend jasje door The New London Chorale met als solisten onder anderen Vicki Brown en Madeline Bell. Het gepopulariseerde klas sieke spektakel heeft op donderdagavond 27 oktober plaats in de Leidse Groenoord- hallen. Aanvang 20.15 uur. Jazz De activiteiten in de Leidse musea tijdens de herfstvakantie worden morgenmiddag met een concert afgesloten. Het Engelse jeugdorkest The Northern Hertfordshire Youth Orchestra' verzorgt een optreden van 's middags 14.00 tot 16.00 uur De uit voering wordt gehouden in de Taffeh-hall van het Rijksmuseum van Oudheden aan het Rapenburg 28. Op het podium van Jazz on Sunday' aan staande zondag een optreden van de Leid se pianist K. Boehlee en het trio van voca list Humphrey Cambell. De muzikanten brengen voornamelijk muziek van de main stream jazz. Het concert word gehouden in café Cheers in de Doelensteeg (zijstraat Rapenburg). Aanvang 15.00 uur. Het Piet Noordijk Quartet verzorgt op mor genavond voor Hot House het derde optre den van oktober-jazzmaand in het Waag gebouw op de Aalmarkt in Leiden. Altaxo- fonist Noordijk blaast sinds 78 zijn partijtje mee in het Metropole orkest. Als bebop- muzikant won hij in '87 de Bird-award. In zijn kwartet spelen verder Rob Madna (pia no), Harry Emmery (bas) en Erik Ineke (drums). Het optreden begint om 21.30 uur. Eveneens in de Waag voor Hot House in Leiden is hel optreden van de groep LOOS. De groep die voortdurend bezig is haar mu ziek te vernieuwen, trad onlangs al op in Leiden, maar inmiddels hebben ze weer nieuwe nummers toegevoegd aan het re pertoire. De formatie bestaat uit Peter van Bergen (tenorsaxofoon, synthesizer). Rob Damen (synthesizer). Huib Emmer (gitaar). Paul Koek (drums) en Jaques Palinckx (gi taar). Aanvang 21.30 uur. Pop In het zotdercafé van het Leids Vrijetijds Centrum geeft de Nederlandse formatie Go Bang vanavond een concert met swin gende muziek. Het optreden begint om 23.30 uur. De band Batmobile treedt zaterdagavond op in het Leids Vrijetijds Centrum. Op de nieuwste elpee van de Roterdams/Breda- se groep mag opnieuw psychobilly- muziek worden verwacht. De schijf zal nog dit jaar uitkomen. Het concert in LVC begint om 22.00 uur. Cuby and the Blizzards treedt nu op als bandlid van Blues Connection. Cuby was met name bekend in de zestiger- en zeven tiger jaren. Het afgelopen voorjaar kwam de eerste elpee uit van Blues Connection. De band wordt bezet door Jan de Jong (bas). Gert Jan de Valk (drums). Melle Jan Kleisma (zang en gitaar) en Eelco Gellm (gitaar). Het optreden begint om 21.00 uur Leidse Schouwburg vr 21za 2220.15 uur; Toneelvoorstelling 'Een gelukkige hand' met Mary Dressel- huys en Ton Lensink. di 25, 20.15 uur; Arca-Theater met: 'Pas de deux' van Hugo Claus, wo 26. 20.15 uur; Josephine van Gasteren, Elisabeth Versluys. Marijke Veugelers en Trees van der Donk in 'Vaarwel, zuster Ge- 20 30 uur; voorstelling Vita S Violet' door Mug met Gouden Tand. wo 26. 20.30 uur; voorstelling 'Depressie', door De Korrekelder. do 27.20.30 uur; Sogers Bonnema in 'Hij en Zij'. Microtheater vr 21. za 22, 20.30 uur; voorstelling 'Pick nick op het slagveld' van Fernando Arabel. Appeftheater vr 21. za 22. woe 26. 19.30 uur; Toneel groep De Appel speelt 'Hamlet' met o.a. Carline Brouwer, Sacha Bulthuis, Aus Greidanus en Geert de Jong. za 22, 20.15 uur; Toneelgroep De Appel speelt 'De dodendans' met Christine Ewert, Robert Prager en Eric Schneider. Circustheater vr 21 t/m do 27 beh. ma; 'Bamum' met Mike Burstyn. zo 23. 12.15 uur; Dutch Swing College Band olv Peter Schilperoort. Digentia vr 21. za 22. 20.15 uur; Flairck zo 23. 14,30 uur; Haydn Trio; werken van Haydn, Dvorók en Schubert. di 25.12.45 - 13.30; Martin van Waarden- berg en Wilfried de Jong; 'De gekkengale- konlnfcijke Schouwburg vr. 21. za. 22. zo 23. 18 00-19.00 uur; Na tionale Toneel met 'Eerste liefde'. 20.15 uur; "Woyzeck" met o.a. Peter Tuinman, Marie-Louise Steins, Guusje Eybers, Wim van den Heuvel e.a. do 27. 18.00-18.00 uur; 'Eerste liefde'. 19.30 uur; 'Alkestis' van Euripides. Muziektheater r 21. 20.15 uur: Nat. Jeugd. Orkest. de n vr 2 lands Danstheater, za 23. 20.15 uur; Gelders. Orkest olv Ro berto Benzi; mmv Clarort McFadden (so praan), Rita Dams (mezzo-sopraan) en Vrouwenkoor Capriccio; werken van De bussy en Mendelssohn, ma 24, 20.15 uur; Ned. Philharmonisch Ka merorkest olv Tabor Varga; mmv Olga Martinova (viool) en Pavel Gililov (piano); werken van Mozart. Chausson en Bariok. do 27. 20.15 uur; Residentie Orkest olv Roland Kieft; mmv Frederic Meinders (pia no). Nederlands Congresgebouw di 25, 20.15 uur; The New Londen Chorale met The young Verdi' met Vicky Brown, Madeline Bell, Gordon Neville en Tom Par- Carré vr 23 t/m do 27. 20.15 uur; 'Cats van An drew Lloyd Webber Concertgebouw za 22. 15.00 uur; Radio Filharmonisch Or kest olv Hans Vonk mmv Schönberg En semble, met werk van Brahms, en Schön berg. za 22. di 25. 20.15 uur, zo 23. 14.15 uur; NedPho olv Gilbert Varga, mmv Christina Ortiz piano met werk van Schumann, zo 23. 20.15 uur- Bruno Leonardo Gelber (piano) met werk van Beethoven, do 27, 20 15 uur; Koninklijke Christelijke Oriatorium Vereniging Amsterdam olv Mar tin Kamminga mmv Hilary Reynolds so praan, Catherine Patriasz alt, Cor-Jan Dusseljee tenor, Wout Oo6terkamp bas. Bernard Bartelink Orgel, NedPho Jongens koor St. Bavo met werk van Mozart en Brit ten. C.C. Amstelveen vr 21 en za 22. 20.15 uur; Henk Elsmk met Blij Zijn'. di 25 en woe 26. 20.15 uur The Mouse trap" musical met Eric van Ingen. Filip Bol- luyt. Peter Hoeksema. Elsje Scherjon. Muziektheater zo 23.14.00 uur; Het Nationale Ballet mmv het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Hanson Strijkkwartet en Theodora Geraets (viool). De Doelen zo 23, 21.00 uur: Gary Burton Quintet, ma 24. 20.15 uur; Orgelconcert door Ton Koopman. Luxor Theater vr 21 en za 22. 20.15 uur; Youp van 1 Hek met 'Hond op het ijs', di 25. woe 26 en do 27. 20.15 uur; Seth Gaaikema met 'Seth 88/89'. Zuidplein Theater woe 26, 20.15 uur; Djazzex door de Mo dem Jazz Dance Company, do 27, 20.15 uur; The Importance of Being

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21