'Nu word ik blijkbaar serieus genomen'
TELEVISIE TOEGELICHT
The singing detective bij top vijf
TV-RÜBRIEK
PAGÏNA 36
ZATERDAG 15 OKTOBER 1988
IN HET WEEKEINDE
Welles nietes
In het NCRV-programma 'Wel
les nietes' staat vanavond de
vraag centraal: kunnen en mo
gen lesbische vrouwen, homo-
sexuele mannen en alleenstaan
den kinderen opvoeden? De
vraag werd al tijdens de vorige
uitzending voorgelegd aan de
kijkers. Opmerkelijk veel homo-
sexuele en lesbische paren rea
geerden. Ze wezen er op dat kin
deren in alternatieve relatievor
men meer herkenningsmogelijk
heden krijgen aangereikt dan in
de traditionele, monogame
heterosexuele relaties. (Neder
land 1, 18.11 uur).
Prettig geregeld
De NCRV zendt vandaag de eer
ste aflevering uit van de Neder
landse comedyserie 'Prettig ge
regeld'. Peter Faber en Anne Wil
Blankers spelen de hoofdrollen.
In de serie draait alles om een
echtpaar waarvan de vrouw voor
de klas staat en de man het huis
houden doet. In een aantal afle
veringen spelen bekende figuren
- onder wie minister Nijpels,
Mies Bouwman, Ria Beckeró en
Paul van Vliet - een gastrol. 'Pret
tig geregeld' werd geschreven
door Jan Fillekers, Fred Bena-
vente en Henk van der Horst.
(Nederland 1, 19.18 uur).
Showmasters
De NCRV zendt vandaag ook de
eerste aflevering uit van het pro
gramma 'Showmasters' waarin
Sandra Reemer op zoek gaat
naar nieuw presentatietalent. In>
'Showmasters' worden drie kan
didaten getest op hun capacitei
ten in onder meer het presente
ren van een artiest, het intervie
wen van een bekende persoon
lijkheid en het leiden van diverse
spelonderdelen. (Nederland 1,
19.52 uur).
Documentaire
De VPRO-journalisten Feike
Salverda en Gerard Jacobs
maakten deze week bekend dat
11.788 Nederlandse staatsbur
gers en honderdduizenden ande
re Europeanen (in totaal 450.000)
dienst doen in het Zuidafrikaan-
se leger. Het duo meldde voorts
dat Europese multinationals dat
leger financieel steunen. Al die
informatie wordt tot in de details
uitgelegd in de documentaire die
de VPRO zondag uitzendt. (Ne
derland 2, 22.52 uur).
Capitool
In de rubriek het Capitool wordt
zondagmiddag (Nederland 3,
12.00 uur) de vraag gesteld of Ne
derland wel schoon genoeg is.
Aan de discussie onder leiding
van Violet Falkenburg wordt
deelgenomen door minister Nij
pels van milieubeheer, mevrouw
J. Cramer, bestuurslid van de
landelijke milieubeweging, H.
Blankert, voorzitter van het bu
reau milieu en ruimtelijke orde
ning van VNO en NCW, en ir. A.
Latijnhouwers, voorzitter van de
landelijke mestbank.
Anne-Wil Blankers met minister Ed Nijpels in de eerste aflevering
jan de comedyserie 'Prettig geregeld', vanavond bij de NCRV.
(foto ANP)
Hans Galesloot ('Medisch Centrum West'):
LELYSTAD (GPD) - De TROS
zendt op 10 januari de eerste af
levering uit van de tweede 'Me
disch Centrum West'-serie. En
reeds wordt al hardop gedacht
over een derde reeks afleverin
gen. Uiteraard weer geschre
ven door de free-lance scena
rioschrijver Hans Galesloot
(35).
door
René T'Sas
'Als jongetje was ik al bezeten van
fotografie, voortdurend in de weer
met het ontwikkelen en afdrukken
van foto's. Na het atheneum kreeg
ik een baantje als fllmcutter. Ik wil
de graag verder in de film- of televi
siewereld, maar ik vond me zelf
nog een beetje dom en dus ben ik
gaan studeren. Ik wilde geen vak
gerichte opleiding, maar een soort
supercursus algemene ontwikke
ling. Vandaar de keuze voor socio
logie en antropologie', vertelt Gale
sloot.
'Ik kan nu ook vrij makkelijk en
snel research doen. In Engeland en
Amerika werken bij de televisie
een heleboel mensen met een uni
versitaire achtergrond. Het intel
lectuele niveau van de Nederland
se Film- en Televisie Academie is
veel te pover. Dat gebrek aan intel
lectuele bagage is ook goed te mer
ken aan de produkten die het gros
van de film- en tv-makers aflevert'.
Vierde serie
'Medisch Centrum West' is de
vierde tv-serie die Hans Galesloot
schreef. 'De eerste twee zijn nooit
in produktie genomen. De derde,
een politieke comedy, was bedoeld
als opvolger van 'Zeg 'ns Aaa'.
Toen de VARA besloot 'Zeg 'ns
Aaa' te continueren ben ik ermee
naar de VPRO gestapt. Daar bleef
men de zaak alsmaar voor zich uit
schuiven. Uiteindelijk kwam het
script bij Veronica terecht. Maar
daar bleek het ideologisch gezien
weer niet thuis te horen'.
Galesloot is, zo blijkt, niet erg te
spreken over Veronica als nrodu-
cent. 'Alles loopt via Rob Ctit. Je
moet er ontzettend veel moeite
doen om iemand te spreken te krij
gen. Veronica heeft wel vrij veel
geld in de voorbereiding gestoken,
maar uiteindelijk is er niet eens een
zinnig gesprek gevoerd over het
stopzetten van het project'.
Ook op wat hij noemt 'de geënga
geerde omroepen' (VARA en
VPRO) heeft hij het nodige aan te
merken.
'Mijn contacten daar zijn niet al
tijd even prettig verlopen. In ter
men van menselijke omgang ben je
Hans Galesloot: 'Het intellectuele niveau i
Televisie Academie is veel te pover'.
a de Nederlandse Film- en
(foto GPD)
beter af bij de andere omroepen.
Bij de afdeling drama van de
VPRO heerst bovendien een totaal
gebrek aan know how. Krijn ter
Braak, die de afdeling coördineert,
zegt van zichzelf dat hij niet weet
hoe hij scenarioschrijvers moet be
geleiden om een goed verhaal te
krijgen. Als ik dat hoor, denk ik:
stap dan op!'
Opleiding
In Nederland is volgens Gale
sloot een groot gebrek aan een goe
de vakopleiding voor scenario
schrijvers. Enthousiast vertelt hij
over de Amerikaanse opleidingen,
de dramaturgische modellen waar
mee hij daar leerde werken, de
technieken die hij leerde kennen
om het basisgegeven van een ver
haal te versterken en uit te buiten.
Voor Judith Herzberg en Wim Ver
stappen, beiden docent aan de
Filmacademie, heeft hij nog wel
goede woorden over. 'Maar er zit
toch te weinig systeem in wat je
daar geleerd wordt. Waar het in Ne
derland aan ontbreekt is een soort
conservatorium voor scenario
schrijvers'.
Schrijven is voor Hans Galesloot
een passie. 'Als ik een paar dagen
niks heb geschreven, voel ik me
rot.' Voorlopig houdt hij het wel bij
tv-spelen en -series. De mogelijk
heid dat hij zich ooit nog eens aan
een roman waagt sluit hij niet uit,
maar 'het schrijven van een scena
rio is heel anders dan het schrijven
van een roman. Bij een scenario is
stijl, behalve in de dialogen, niet re
levant. Als je verhaal niet sterk is
kun je dat nauwelijks camoufle-
Geen documentaire
'Bij het schrijven aan MCW denk
ik nooit: ik moet die massa kijkers
vast houden. Ik schrijf in de eerste
plaats voor mezelf en niet voor zo
veel miljoen mensen. Ik heb van
mezelf geaccepteerd dat ik wil
schrijven, dus organiseer ik m'n le
ven zó dat ik dat kan doen. Voor de
rest vraag ik me daar niet zoveel bij
af.'
Als de kritiek ter sprake komt
die na de eerste afleveringen van
'Medisch Centrum West' over de
serie werd uitgestort, zegt Gale
sloot: 'Aan de ene kant ben ik ervan
geschrokken, aan de andere kant
niet. Het is een compliment als
mensen fictie als realiteit ervaren,
maar wat wij maken is geen docu
mentaire. Feitelijk klopt alles in de
serie. Ik heb veel research in het
AMC gedaan en daar waren de re
acties op de serie heel positief. Je
moet ook niet vergeten dat er een
verschil is tussen de privémening
van mensen en het officiële stand
punt dat ze uitdragen. En wat de re
laties tussen het verpleegkundig
personeel en de dokters in de serie
betreft, ik sprak laatst iemand in
het AMC en die zei: wat jullie laten
zien is kinderspel, bij ons gaat het
er veel erger aan toe, alleen wil nie
mand het hardop zeggen'.
'Ik weet ook wel dat verpleeg
kundigen in werkelijkheid niet of
nauwelijks tijd hebben om met de
patiënten te praten, in MCW heb
ben ze daar alle tijd voor. Dat ik het
toch op die manier schrijf heeft
met m'n eigen visie te maken.
Zoals het in MCW gaat, zo zou het
in werkelijkheid ook moeten gaan'.
Drie weken
Over het schrijven van een
MCW-aflevering doet Hans Gale
sloot drie tot vier weken.
'Je moet wel in dat tempo wer
ken anders kun je nooit 13 afleve
ringen op een jaar maken. Ik denk
dat meer tijd de kwaliteit van de se
rie ten goede zou komen, maar het
is inherent aan tv datje produceert.
Als je wat meer tijd zou hebben zou
je bepaalde zaken meer kunnen la
ten bezinken. Ik denk wel eens
wanneer ik bepaalde een afleve
ring terugzie: dit of dat had ik beter
uit kunnen werken. Maar aan de
andere kant ervaar ik het ook als
een grote rijkdom dat ik steeds
nieuwe dingen kan uitproberen.
Het experimenteren binnen de
grenzen van zo'n serie geeft me een
kick. Ik bedenk wat, er worden ac
teurs uitgezocht en anderhalve
maand later wordt het gemaakt.
Dat geeft wel een soort machtsge
voel, ja. Wat je bedenkt moet wor
den uitgevoerd'.
Indonesië
Tussen het werk voor MCW door
is Hans Galesloot al anderhalf jaar
bezig met de research voor een mi
ni-serie over de Nederlandse poli
tionele acties in Indonesië. De se
rie, een Europese co-produktie
waaraan waarschijnlijk ook een
Nederlandse omroep zal meewer
ken, wordt in 1991 op locatie opge
nomen. Voor de produktie heeft
Galesloot een Engels bureau in de
arm genomen dat gespecialiseerd
is in mini-series.
'Indonesië vind ik interessant
omdat zich daar de laatste Neder
landse koloniale oorlog heeft afge
speeld. Zo'n 200.000 jongens die
hier vijf bezettingsjaren achter de
rug hadden gingen naar ginder met
de gedachte: we gaan Indië bevrij
den. Maar ze werden als bezetters
ontvangen in een land waar een
volwassen guerilla aan de gang
was. Het Was een soort Vietnam. In
de serie staan vijf jongens centraal
die vanuit Nederland naar Indone
sië gaan. Hun verhaal wordt in zes
afleveringen verteld'.
- Dat wordt ook een omstreden
serie?
Galesloot knikt. 'Ik zie het als
een uitdaging om controversiële
onderwerpen aan te pakken. Niet
datje er iets door kunt veranderen,
maar het maakt toch wel wat ge
voelens los'.
Door het succes van MCW is de
'marktwaarde' van Hans Galesloot
plots fors gestegen. 'Ik zou best in
Duitsland willen werken. In verge
lijking met Duitsland heeft Neder
land nauwelijks een televisiecul
tuur. Het ZDF, dat de Nederlandse
kijkcijfers goed in de gaten houdt,
heeft nu gevraagd of ik niet eens
wil komen praten. Ik had vroeger
ook al contact met ze gezocht maar
dat leverde niks op. Nu word ik
blijkbaar serieus genomen'.
Ach u weet hoe dat gaat. Om de
een of andere reden mis je de eer
ste aflevering. Blijkbaar had je
de waarschuwingen vooraf over
een meesterwerk op TV-gebied
niet gelezen, of je had ze wel gele
zen en was vergeten de video aan
te zetten voordat je bij vrienden
uit eten ging. Om de waarheid te
zeggen lees ik zelden, en dan nog
ongaarne, voorbeschouwingen.
Voorbeschouwingen van voet
balwedstrijden al helemaal niet,
want die worden pas interessant,
en dikwijls komisch, als je ze na
de wedstrijd leest. En recensies
van dingen die al min of meer
vast staan (een toneelstuk, een
balletvoorstelling), of waaraan
ueberhaupt niet meer getornd
kan worden (een film of een TV-
serie) lees ik veel liever n a d a t ik
het programma gezien heb (na de
film sta ik altijd nog even de film
recensies in de vitrine te lezen).
Ten eerste uit vrees dat ik anders
de helft van de inhoud al zal ken
nen voordat de schrijver mij
langzaam binnenvoert in zijn
denkwereld, en ten tweede om
dat die recensies mij bij voorbaat
vertellen wat ik moet denken -
goed, slecht, mooi, lelijk, mees
terwerk, mislukt - van iets waar
van ik nog niets gezien heb.
Maar hoe weet je dan of een
film al dan niet de moeite waard
is om erheen te gaan, zult u vra
gen? Ik zal u mijn leesgeheim op
recensiegebied verklappen. Ik
lees alleen de laatste alinea van
In de meeste geval
len kun je uit de slotconclusie
wel opmaken of je favoriete re
censent de film goed vindt op
slecht. Vindt hij hem goed dan ga
ik er heen, en als ik dan thuis
kom zoek ik mij gek in de stapels
kranten naar alle recensies, om
alsnog mijn eigen oordeel te kun
nen toetsen aan die van de recen
senten...
Ik had de eerste aflevering, vo
rig jaar, van 'The Singing Detec
tive' dus gemist, en las daarna in
alle kranten hoe deze zesdelige
serie de hemel werd ingeprezen.
Dat kan dan wel eens een ave
rechts effect hebben. Ten eerste
denk ik dan: iedereen heeft er al
over geschreven, dat hoef ik dus
niet meer te doen. En ten tweede
krijg je datzelfde psychologische
effect dat Carmiggelt een keer in
een van zijn Kronkels heeft be
schreven en dat Wim Sonneveld
zo hilarisch op het toneel heeft
gebracht: een vader wiens doch
ter met een jongen thuiskomt die
hij niet mag, prijst die jongen de
hemel in, met het gevolg dat de
dochter haar minnaar met steeds
groter achterdocht gaat bekijken
en hem tenslotte de bons geeft.
Zo ongeveer ging het ook met
mij en 'The Singing Detective'.
Ik zag als eerste de derde afleve
ring, zag de samenhang niet
goed, en gaf de serie de bons. Met
een kwaad geweten, dat wel, al
was het maar omdat ik er niet een
keer over schreef.
Gelukkig kreeg ik dankzij de
VPRO een snelle herkansing.
Deze tweede keer heb ik alle afle
veringen gezien, van de eerste tot
en met de zesde. En ik had onge
lijk. Op het gebied van TV-toneel
is 'The Singing Detective'
(prachtige, simpele maar toch
onthoudbare titel overigens!)
vermoedelijk het grootste, mooi
ste en vooral: gedurfdste dat ooit
vertoond is. Er zijn vier eerdere
TV-series waar ik met liefde en
dankbaarheid aan terugdenk:
'Brideshead Revisited', 'The
Glittering Prizes', 'I, Claudius' en
'Scenes uit een huwelijk',- in al
fabetische volgorde.
Drie Engelse series en (de
laatste, van Ingmar Bergman)
een Zweedse.
Natuurlijk zijn er meer series
geweest waar ik met plezier naar
gekeken heb, zoals 'Z-cars', 'I
Spy', 'Dad's Army', 'Monty Py
thon's Flying Circus', 'All in the
family', 'Mary Hartman, Mary
Hartman', 'Columbo', 'M.A.S.H.',
'Hill Street Blues', de 'Cosby
show', 'Oorlog en vrede', 'Forsy
te Saga'... maar de eerstgenoem
de vier springen er toch duidelijk
tussenuit.
'The Singing Detective' is daar
nu als vijfde bijgekomen.
Wat deze Top Vijf met elkaar
gemeen hebben is, dat zij alle vijf
aaneengesloten verhalen waren,
opgedeeld in een overzichtelijk
aantal afleveringen (de meeste
geloof ik zes), en dus niet tot het
langduriger soort series behoor
den als 'Z-cars' en 'All in the fa
mily' waarvan elke aflevering
een afgerond verhaal met dezelf
de hoofdpersonen was.
Bij al mijn bewondering voor
'The singing Detective' (een ge
dicht in beelden en dialogen, vol
met grillige en gedurfde associa
ties, bevolkt met kosmische figu
ren - de zieke schrijver, de vader,
de schooljuffrouw), en de erken
ning dat hier sprake was van iets
totaal nieuws op TV-spelgebied,
geloof ik toch niet dat ik hem bo
venaan zet op mijn lijstje van de
Top Vijf, omdat de andere vier
(hoe zal ik het zeggen) toch dich
ter bij mijn 'leefwereld' stonden
dan 'The Singing Detective'.
Daarom ziet mijn voorkéurslijst-
je er nu als volgt uit:
1. Scenes uit een huwelijk
2. The Singing Detective
3. The Glittering Prizes
4. Brideshead Revisited
5.1, Claudius
volksmisleiding
snel
plaats in Gelderland j
kostuum
betaalmiddel
wondvocht
terneergeslagen
hoog aanzien
familielid
deel van het lichaam
grote bijl
bergweide
gewoonterecht
waarvan er geen tweede is
gewicht
Japanse parelduikster
Indonesisch eiland
ringvormig koraal eiland
vleesgerecht
rivier in Schotland
Nederlands (afk.)
gewicht (afk.)
Noorse god
bruto (afk.)
militaire rang (afk.)
vogelprodukt
soort verlichting
pers. voornaamwoord
voorzetsel.
Horizontaal
1. korenhalmen
5. onbep. voornaamwoord
8. god van de liefde
12. klap om de oren
16. in dit geval (lat. afk.)
18. muzieknoot
19. rivier in Utrecht
21. ivoor
24. ontkenning
25. Ie oudste (lat. afk.)
26. slag
27. bloedhuis
28. inhoudsmaat
29. bekende motorraces
30. eikeschors
32. muzieknoot
33. muzieknoot
34. ik (lat.)
36. gravin van Holland
38. bevel
40. klimop
41. roofdier
42. groente
43. letter van het Gr. alphabet
44. mannelijk dier
46. snywerktuig
48. lengtemaat (geografie)
49. ongeveer (afk.)
50. bid Gat.)
52. bolgewas
53. bevestiging
54. stukje hardgebakken
spek
55. graansoort
56. zonder jaartal (lat. afk.)
58. vierhandig zoögdier
59. graafwerktuig
61. percent (afk.)
62. Oude Testament (lat.)
67. holmium (scheik. afk.)
68. kenner der letteren
74. schroefboor
75. ijl, niet dik
76. wending
Verticaal
2. Soort onderwijs (afk.)
3. recht stuk van een vaart
4. rivier in Rusland
5. titel
6. adellijk
7. windrichting (afk.)
8. ten bedrage van
9. echtgenoot
10. rund
11. smerig
13. boom
14. landbouwwerktuig
15. datgene waarnaar men
streeft
17. bewijsstuk
OXKKHÏDKKSHKIIMH
HQEUEföBaaaoaKKs
HasasBHSEixEaasis
BXSQEixgaEaHiaiaaBJ
0KH>:skq>:Q:*:H>:QM*:
EJXSaBEDQBTSQHHH
prrMH^rprriHH^rpi
De twee winnaars van de Leidsch
Dagblad-handdoek zijn: J. van der
Mark, Willem de Zwijgerlaan 9,
2351 RA Leiderdorp, J.A.C. Knij-
nenburg, Vliststraat 11, 2314 XK
Leiden.
De prijs wordt de winnaars toe
gezonden.
Oplossingen onder vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in een enveloppe zen
den aan: Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54,2300 AB Leiden.
ZATERDAG
Radio 1 na 18 uur
TROS: 18.06 Coulissen. NOS:
19.02 NOS Jazz Platform. 20.02
Langs de lijn. 22.02 Metro's music.
23.07 Met het oog op morgen.
Radio 2 na 18 uur
KRO: 18.03 Echo. 18.15 Levenslief
en levensleed. 19.00-7.00 Zie radio
Radio 3 na 18 uur
NOS: 18.03 Driespoor. NCRV:
19.02 Koploper. 20.02 Harro de
Jonge, met om 20.02 Elpee pop
special; 21.02 Elpee- en CD pop;
Radio 4 na 18 uur
NOS-: 18.00 Nws. 18.02
Avondstemming Componist van de
maand: SibeJius. 20.00 Nws. KRO:
20.02 KRO-klassiek op zaterdag
avond met om 20.02 Francesco
landini (2). 20.40 Mondriaan Kwar
tet. 21.40 Orgelrubriek. Historische
orgels in noord-ltalië (2). 22.20 lau-
Radio 5 na 18 uur
NOS: 18.00 Nws. EO: 18.10 lyi Ha-
berler (Goed nieuws). 18.25 Kayen
Rasja (Er is hoop). IOS: 18.40 Ara
bisch progr. NOS 19.00 Progr.
voor buitenl. werknemers. EO:
20.30 Laat ons de rustdag wijden.
2114 EO-Metterdaad hulpverle
ning. 21.15 Reflector. 21.35 Deze
week 22.00-22.45 Zaterdag
avonduur.
OMROEP RUNLAND
VLOK KATWIJK
09.00-10.00 muziekprogramma
met Hans Susan
10.00-11.00 'Informatief', nieuws
en actualiteiten
11.00-13.00 'Jongerensoos'. jon-
13.00-14.00'Groeten en verzoe
ken'. populair verzoekplatenpro-
gramma
14.00-15.00'Het blijft Hollands',
muziekprogramma
15.00-17.00 'Sport', met o.a. voet
bal en duivesport
17.00-18.00 Het overstuur', mu
ziekprogramma
ZONDAG
Radio 1
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
7.02 KRO's ontbijtshow. 7.53 Ter
overweging. EO: 8.05 Groot
nieuws. VOO: 9.02 Veronica sport.
TROS: 10.02 Wegwezen. VARA:
11.02 VARA radio 1 zondageditie.
12.02 Ophef en vertier. NCRV:
13.05 Hier en nu. NOS: 14.02
Langs de lijn, sport en muziek.
VPRO: 18.05 Het Spoor. AVRO:
19.02 Leuterkoek en zandgebak.
19.10 Sssssssssssst.... 19.30 Her
sengymnastiek. 20.02 Toppers van
toen. 21.02 Play it again. 22.02
Now's the time. jazz. 22.31 Een
moordlustig weerzien, hoorspel.
NOS: 23.05 Met hel oog op
gen. Tl~
TROS
de morgen met Ron
TROS: 0.02-7.00 met om 0.02
Nachtwacht; 6.02 Een goe-
Brandsteder.
NOS: elk heel i
r nieuws. VARA:
10.30 Muziek-
mozaiek. 12.02 Nederlands op
AVRO 2. 13.02 AVRO Radiojour
naal. 14.02 Muziek met Meta. 16.02
Gitaar special. 16.30 Kom 'ns langs
in Bush en Tuin. 18.02 Swing low.
19.00-7.00 Zie radio. 1.
Radio 3
NOS: elk heel uur nieuws. KRO:
8.02 Heksennest, dorp der dorpen.
9.02 Zin in pop. 10.02 De wakkere
wereld. 12.02 KRO-miniparade.
13.02 Het weeshuis van de hits.
15.02 Tijd voor toen. 16.02 KRO's
Zalige Liefdeslijn. 18.02 KRO's Hit
week. 19.02 Pop-eye. 20.02 Radio
Thuisland. 21.02 De krijsende tafel.
22.02-00.00 Op Slag van Maan-
Radio 4
NOS: 8.00 Nieuws. 8.02 H Vier.
9.00 Musica religiosa et profana.
9.55 Programmaoverzicht. KRO:
10.00 Eucharistieviering. NOS:
11.00 Für Elise. 13.00 Nieuws.
13.02 Opera Matinee: fragm. uit
L'Orleo. opera van Monteverdi.
14.00 Onder de groene linde. 14.15
Concert op de zondagmiddag: Rot
terdams Concertgebouworkest
o.l.v. Nikolaus Harnoncourt. (In de
pauze: Praten over muziek). 16.30
Diskotabel. nieuwe grammofoon
platen en CD's. 18.02 Jazzgeschie
denis. TROS: 18.30 Continu klas
siek. 20.00 Nws. 20.02 Specialitei
ten la carte. 22.00 De muzikale
wereld van Simon Vestdijk (2).
23.00-24.00 Finale.
Radio 5
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht. 9.00 Nieuws. NCRV: 9.02
Woord op zondag. 9.30 Te Deum
Laudamus. NOS: 9.55 Waterstan
den. IKON: 10.00 Verhalen Radio 4
nOS: 8.00 Nieuws. 8.02 H Vier.
9.00 Musica religiosa et profana.
9.55 Programmaoverzicht. KRO:
10.00 Eucharistieviering. NOS:
11.00 Für Elise. 13.00 Nieuws.
13.02 Opera Matinee: fragm. uit
L'Orfeo. opera van Monteverdi.
14.00 Onder de groene linde. 14.15
Concert op de zondagmiddag: Rot
terdams Concertgebouworkest
o.l.v. Nikolaus Harnoncourt. (In de
pauze: Praten over muziek). 16.30
Diskotabel, nieuwe grammofoon
platen en CD's. 18.02 Jazzgeschie
denis. TROS: 18.30 Continu klas
siek. 20.00 Nws. 20.02 Specialitei
ten la carte. 22.00 De muzikale
wereld van Simon Vestdijk (2).
23.00-24.00 Finale.
LOKALE OMROEP ALPHEN
20.00-21.00 Alphens Nieuwsma-
ll .00-22.00 Sportcarrousel
VLOK KATWIJK
09.30Kerkdienst
OMROEP RUNLAND
10.30-11.00 Voorlichting ge
meente Leiden
11.00-12.00 Sassenheim Lokaal
12.00-13.00 Noordwijkerhout Lo
kaal
13.00-14.00 Lisse Lokaal
14.00-18.00 Sport
18.00-19.00 Warmond Lokaal
19.00-22.00 Rijnland Royaal
MAANDAG
Radio 1 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. NCRV:
7.03 Hier en nu. 7.15 Het Levende
Woord. 7.22 Lichte muziek. 7.33
Hier en nu. 8.32 Maandagmorgen
Magazine. 12.05 Boer en tuinder.
12.32 Over kopen gesproken.
12.50 Moment. NOS: 12.56 Meded.
voor land- en tuinbouw. NCRV:
13.08 Hier en nu. VOO: 14.05 Vero
nica Nieuwsradio.
Radio 2 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. TROS.
7.03 Een goede morgen met Ron
11.03 Op Volle Toeren. 12.03 An-
lek uit duizenden. EO: 15.03 Mei
muziek het hele land door. 16.03
Open huis. 16.58 EO-Metterdaad
hulpverlening. 17.03 Ronduit Ra
diokrant.
Radio 3 voor 18 uur
NOS: elk heel uur nieuws. AVRO
7.03 De Baas van de week. 9.03 Ar
beidsvitaminen. 12.03 Hollands
Glorie. 14.03 Toppop Radio. 16.03
Toppop twintig.
Radio 4 voor 18 uur
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade (8.00
Nws). 9.30 Daar word ik stil van.
10.00 KRO-Klassiek op maandag
morgen met om 10.00 De omzwer
vingen van dr. Burney (39;) 11.00
Koor en Orkest van de Oostenrijkse
Omroep olv Peter Hirsch. 11.50
Over muziek. 12.00 Radio vier
klank. (13.00 Nws.) 13.50 Over
kunst en kuituur. 14.00 KRO-Klas-
woord op uw schrijven klassiek.
16 45 Zin m muziek VARA 17 00
Werken van Alphons Diepenbrock
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht. 9.00 Nws. 9.02 NOS Spor
tief. 9.25 Waterstanden. RVU: 9.30
Diabetes. VARA: 10.00 Factor 5,
met om 11.00 Berichten van en
over ouderen. NOS: 12.00 Nws.
HUM.VERBOND: 12.05 Het voor
deel van de twijfel. NOS: 13.00
Nws. VARA: 13.10 Faktor 5. met
Bericht van buiten. 15.00 Bericht uit
het koninkrijk. NOS: 16.30 NOS
Kindermagazine. 17.00 Wat een
taal. 17.30 Broken arrows, ongeluk
ken met kernwapens. 17.55 Me
ded. en schippersberichten.
RADIO WEST
7.15-8.00 ochtendmagazine, met
nieuws, aktualiteiten, weekberich
ten en verkeersinformatie.
12.00-13.00 Lunch-uur. met nws-
overzicht, progr.aank., serviceru-
br., weerber., verkeersinf., land- en
tuinbouwinf., de kwis Hebbes en da
voorstelling van da dag.