'Ik ben nu iemand, ik heb een familie' m Innerlijke sport Denkwijzer Onze taal 'Bevrijdingskinderen' blijven hun Canadese vaders zoeken en andersom ■aft eu. ij- ui. oe ZATERDAG 15 OKTOBER 1988 PAGINA 27 Olga en Llloyd Rains, al acht jaar lang op zoek naar Canadese vaders enhun 'bevrijdingskinderen': "Het is ontzettend dankbaar werk". (foto Peter senteur/GPD) DOOR JOOP VAN DER HORST Het FNV heet eigenlijk de FNV. Sommige kranten doen hun best om steeds de FNV te schrijven, maar het kost moeite. In ge sprekken over de vakbeweging, over poli tiek. over loonrondes ot over de secreta ris-generaal van binnenlandse zaken hoor je veel mensen het FNV zeggen FNV is een letterwoord voor Federatie Nederlandse Vakbeweging. De federatie; desnoods de vakbeweging. Dus de FNV. Toch horen we heel vaak het FNV. Dat komt misschien door het CNV. Het is al tijd het CNV. want het is het Christelijk Nationaal Vakverbond. Het gebeurt niet zo vaak dat de FNV het CNV volgt, maar hier ziet het er wel naar uit. Een voor waarde is natuurlijk dat we vergeten zijn waar de letters FNV voor stonden. Letterwoorden klinken op den duur zo gewoon dat we vaak niet meer beseffen waar die letters voor staan. Wie denkt er bij VARA nog aan Vereniging voor Arbei ders Radio Amateurs7 Of bij radar aan Radio Detection And Ranging? Wie wist er dat een jeep een General Purpose car is. een GP-car? Of dat de snob oorspron kelijk s.nob. was, sine nobilitate (Latijns voor: zonder adel)? Opvallend is wel dat tegenwoordig wei nig puntjes gebruikt worden in letterwoor den. De VARA was vroeger V A.R A., de KNVB is begonnen als K.N.V.B. Op één krantepagina trof ik onlangs aan CDA. VVD. KEP, KNVB. FBO. FNV. PSP. V&D en PLO. Allemaal zonder puntjes. V.A.R.A. zou er nu ouderwets uitzien Veel zendgemachtigden hebben moei te met één van hun letters. De KRO dis cussieert over zijn K. de NCRV bezint zich graag op zijn C. de VPRO schaamt zich een beetje voor zijn P, de VARA is verlegen met zijn tweede A. terwijl ook de eerste A weinig inhoud heeft. Al die dis cussie, bezinning, schaamte en verle genheid is natuurlijk een serieuze zaak. maar het hoeft ongeacht de uitkomst geen reden te zijn de naam te verande ren. Ze zijn dan wel van huis uit letter woorden. maar ondertussen zijn het echt gewone namen geworden. Als Henk of Marie van karakter verandert gaan we evenmin op zoek naar een nieuwe naam. Niet alleen de keuze tussen de en het kan bij letterwoorden dus verschuiven en de puntjes kunnen verdwijnen, ook het enkelvoud of meervoud kan anders wor den. Bijvoorbeeld bij de VS. De Verenig de Staten van Amerika zijn meervoud. Vandaar dat nauwkeurige journalisten schrijven: De VS zullen..., De VS heb ben... Maar in hun buitenlandse politiek zijn de VS een eenheid, waardoor we pra ten over Amerika zal..., Amerika heeft. en zodoende ook wel: De VS zal... en De VS heeft... Wie let op de oorsprong van dit letterwoord zal het enkelvoud afkeu ren. maar begrijpelijk is het wel. Een ander voorbeeld zijn de Neder landse Spoorwegen. Of moeten we zeg gen: ...is de Nederlandse Spoorwegen? Nee. meervoud, want spoorwegen is meervoud. Hoeveel Nederlandse spoor wegen zijn er eigenlijk? De NS zijn één bedrijf en daarom vinden veel mensen het logischer om te zeggen: De NS is..., en De NS heeft... Hoe doen ze het bij de spoorwegen zelf? Ik kijk in het spoorboekje en ontdek dat ze het daar nóg anders doen. Men spreekt niet meer van de NS, maar kort weg van NS. NS als enkelvoud. Bijvoor beeld: NS wil graag uw reis goed laten verlopen (blz. 756); Bij het samenstellen van de dienstregeling heeft NS rekening gehouden met... (blz. 756); ...kunt u zien wat NS u heeft te bieden (blz. 14). Nog steeds is de oorlog niet voorbij. Kinderen die hier net na de bevrijding zijn verwekt door feestvierende Canadese soldaten zoeken wanhopig hun vader. Bij de bevrijders die daarna zorgeloos naar huis vertrokken begint nu ook langzamerhand het geweten te knagen. Olga en Lloyd Rains hebben in Canada hun hele hebben en houden verkocht om tijd en geld te krijgen voor het herenigen van vaders en kinderen. 'Tijd is nu onze vijand". door Weert Schenk De speurtocht naar zijn vader maakt Sjoerd Bruggenkamp uit Sneek steeds wanhopiger. Al meer dan twintig jaar wil hij weten wie zijn va der is. Zijn moeder zegt zich alleen een Canadees te herinneren met de naam Fred. Ze heeft nog een fotootje waarop de jon ge soldaat staat met wie ze een korte ver houding had. Daar moet Sjoerd het mee doen. Het zoeken leidt dan ook tot niets. Overspannen doet hij een poging tot zelf moord. Sjoerd Bruggenkamp is een bevrijdings kind, zoals er in ons land naar schatting nog ruim 6000 rondlopen. Zijn moeder raakt van hem in verwachting in de dolle tijd na de bevrijding in 1945. In Neder land lopen 170.000 uitgelaten jonge Ca nadezen rond, die de oorlog hebben overleefd. In de maanden dat ze op de overtocht naar hun geboorteland moeten wachten, maken ze er een groot feest Prachtig Jonge Nederlandse meiden vinden het prachtig: die stoere bevrijders die niet al leen een mooi uniform dragen, maar xlie ook sigaretten, drank en andere leuke dingen bij zich hebben. De meeste meis jes hebben nooit seksuele voorlichting gehad, laat staan dat er voorbehoedsmid delen voorradig zijn. In die sfeer raakt de 16-jarige Klaske Bruggenkamp zwanger van Canadese Fred. Een paar weken later vertrekt de bevrijder. De Friezin blijkt tuberculose te hebben en moet worden opgenomen in een sanatorium. Daar wordt Sjoerd ge boren. Zijn grootouders ontfermen zich over hem. Jarenlang denkt de jongen dat Klaske, die twee jaar na zijn geboorte uit het sanatorium komt, zijn grote zus is. Vanaf zijn twintigste wil Sjoerd weten wie zijn vader is. Maar erg ver komt hij niet. In 1980 vestigt hij zijn hoop op een groep Canadese veteranen die bij een herdenking in Amsterdam opnieuw wor den ingehaald. Bruggenkamp spreekt onder anderen de uit Toronto afkomsti ge Lloyd Rains en zijn vrouw Olga aan, met de vraag of zij de man op het fotootje kennen. Het echtpaar Rains wordt op die ma nier benaderd door nog 14 andere men sen die op zoek zijn naar hun vader. Ze begrijpen de situatie. Olga, van oor sprong een Haarlemse, ontmoette Lloyd ook in de weken na de bevrijding. Maar zij trouwden, en Olga volgde haar echt genoot naar Canada. Tot hun terugkeer in Nederland besef fen Olga en Lloyd niet hoe het met al die andere stelletjes is gegaan. In 1945 had den ze wel via de radio de waarschuwin gen gehoord dat de meeste Canadezen zich nergens voor verantwoordelijk voe len. Het dringt tot de Rains door dat die mededelingen grond, van waarheid had den. Op eigen kracht De bevrijders zijn vertrokken, ook al wisten ze dat ze een kind verwekt had den. Olga en Lloyd horen hoe onbarm hartig het leven daarna was voor de on gehuwde moeder en haar kind. Veel vrouwen werden buiten de deur gezet of nagewezen door buurt en kerk, hun kin deren gepest. Het echtpaar Rains belooft de 15 men sen die hun vader zoeken te helpen. Te rug in Canada merken ze al snel dat ze volledig op eigen kracht moeten varen. Sommige kinderen hadden al ervaren dat ze van de Canadese autoriteiten wei nig steun kunnen verwachten. Zo er al informatie wordt gegeven over vetera nen, moet de aanvrager beschikken over volledige naam, het oude adres, geboor tedatum en regimentsnummer. Meestal is er niet meer bekend dan een naam, en de brieven verdwijnen in een lade. En als die gegevens wel aanwezig zijn worden de vaders volgens Olga Rains op zo'n koude officiële manier aan geschreven dat ze wel heel gemakkelijk kunnen zeggen geen prijs te stellen op het contact met hun kind in het verre Ne derland. De Rains duiken in telefoonboeken, stemlijsten, bibliotheken, ledenlijsten van veteranenclubs en vragen hulp aan redacties van kranten. Een aantal 'verlo ren' vaders vinden ze in tamelijk korte tijd terug. Maar de 'Fred' van Sjoerd Bruggeman zit er niet bij. Het echtpaar Rains benadert de vete ranen persoonlijk. Olga: "In eerste in stantie zijn ze vaak afwijzend, daarom moetje ook onverwacht aankomen en bij wijze van spreken een voet tussen de deur zetten. Maar we doen het op een heel menselijke manier. We zijn van de zelfde leeftijd en kunnen daardoor beter op hun gevoel inspelen. We vragen of ze nog wel eens aan hun kind hebben ge dacht en wat voor leven dat heeft gehad. Vaak komen dan vrij vlot de traantjes voor de dag. Dat hebben we nodig, want dan is het ijs gebroken. Ze willen hun zoon of dochter dan meestal ook wel zien". Als uitlekt dat Olga en Lloyd (allebei 63) Canadese vaders zoeken, komen er meer bevrijdingskinderen met namen en foto's. Dat aantal groeit enorm als de NCRV-televisie in 1982 aandacht aan hun werk besteedt. Hun leven neemt een wending. Er komen ook aanvragen vanuit Engeland. In 1986 besluiten ze zich helemaal te wijden aan de hereni ging van de Canadese vader met zijn be vrijdingskind. Het echtpaar verkoopt z'n drukkerijtje en z'n huis. In acht jaar sla gen ze er in bijna 600 Canadezen op te sporen. In de loop der tijd hebben de Rains ve le hartverscheurende verhalen gehoord over het leven van de kinderen en hun moeders. "Van niemand hadden ze iets te verwachten", zegt Olga. "Ook het Ro de Kruis en het Leger des Heils willen hun handen niet aan de veteranen bran den". Hun eigen inzet verklaart ze met: "Als niemand op de wereld ze wil helpen moet er toch iemand zijn". "We helpen onszelf er ook mee", voegt Lloyd er nuchter aan toe. "Het is ontzet tend dankbaar werk. We komen nu op al lerlei plaatsen in Europa en Canada waar we anders nooit geweest zouden zijn. En we leren erg veel mensen kennen". Olga vervolgt: "Ik vraag me nog steeds af hoe het mogelijk is dat de Canadese overheid heeft getolereerd dat een vader zijn vrouw en kind onverzorgd in Neder- Stel u twee middelbare scholieren voor die van de natuurkundeles spijbelen. De jongens hebben een gloeiende hekel aan dat vak en snappen er weinig of niks van. In plaats daarvan spelen ze veel lie ver softbal en met groot plezier gooien ze elkaar over zo groot mogelijke afstand de bal toe. Elke keer als de bal wordt ge gooid, berekent de jongen die 'm vangt moeiteloos en gedachteloos de snelheid en de baan ervan, houdt hij rekening met de windsnelheid en de hellingshoek van de bodem waarop hij staat, en vangt de bal op een oogstrelende manier. Zodoende laten ze zien stilzwijgend over een grondige kennis van natuur kundige wetten te beschikken. Met behulp van die kennis zijn ze in staat problemen op te lossen, die veel en veel ingewikkel der zijn dan de opgaven die ze ooit in de natuurkundeles gekregen zouden heb ben. Zelfs als ze eens een universitaire graad in de natuurkunde zouden halen, zouden ze vermoedelijk nooit in staat zijn berekeningen te maken die net zo nauwkeurig zouden voorspellen waar de bal terecht zal komen als ze nu automa tisch doen. Dit voorbeeld illustreert het verschil tussen de manier waarop de rechter her senhelft een probleem aanpakt en de ma nier waarop de verbale, woorden gebrui kende linkerhelft dat doet. De rechter helft neemt in één keer de hele situatie in zich op en reageert daarop op grond van wat het aan kennis of informatie bezit, wat het geleerd heeft. De linkerhelft daar entegen, lost een ingewikkeld probleem op door dat op te splitsen in kleine logi sche stappen, iedere stap afzonderlijk te bekijken en op te lossen en zo naar een to taaloplossing toe te werken. Beide her senhelften onthouden en verwerken in formatie dus op een heel verschillende manier: bijna als twee verschillende per sonen die verschillende talen spreken. Als we de twee scholieren zouden vra gen hoe ze de bal precies gooien, zouden land of Engeland mocht achterlaten. In Canada zelf had dat nooit gekund. Maar ja, dit was nog in naam van de oorlog". Ze weet dat sommige moeders hun overzeese vriendje hebben geconfron teerd met het resultaat van het bevrij dingsfeestje. De meesten werden hard handig afgewezen. Sommige moeders zijn tegenover hun kind heel eerlijk ge weest over hun verleden. Velen niet. "Ik weet van iemand die dacht dat z'n opa zijn vader was", zegt Olga. "Pas op zijn trouwdag ontdekte hij de waarheid". Hand geven Veel kinderen hebben er behoefte aan hun vader te kennen. "Het enige wat ze zeggen te willen is hem een hand geven en hem in de ogen kijken. Het leven van de kinderen die die mogelijkheid heb ben gehad, is veranderd. Een groot zwart gat is opgevuld, een zware last is van de schouders gevallen. Het moet heel erg zijn als je niet weet van wie je afstamt". In de meeste gevallen zijn de vaders ook erg opgelucht dat het verleden wordt opengebroken. Ze hoeven niet langer met een geheim uit het verleden rond te lopen. In de meeste gevallen heb ben ze het bestaan van hun kind in Ne derland of Engeland verzwegen tegen over hun nieuwe partners. Wat dat be treft liggen de zaken nog moeilijker voor getrouwde soldaten die destijds in Euro- we vrijwel zeker te horen krijgen dat ze in woorden niet kunnen uitleggen hoe ze dat doen. Zouden we toch op uitleg aan dringen, dan zouden ze veel moeite moe ten doen er een te geven. Ze zouden waar schijnlijk de bal nog een keer moeten gooien en als een soort toeschouwer op zichzelf moeten letten om uit te vinden hoe ze het precies doen. Eigenlijk zouden we net zo goed iemand anders kunnen vragen toe te kijken en te beschrijven hoe het wordt gedaan. In zekere zin is er zelfs werkelijk sprake van twee verschillende persoonlijkheden of twee verschillende kanten van dezelfde persoonlijkheid, omdat de linkerhelft nooit bewust heeft opgelet toen de rechter helft leerde te gooien en te vangen. Daar om moet de linkerhelft werkelijk de acties van de rechterhelft nauwgezet volgen en proberen via gissen of interpretatie on der woorden te brengen hoe het te werk gaat. We vinden het omgekeerde patroon vaak bij een 'intellectueel' die talloze les sen in een bepaalde sport, bijvoorbeeld badminton, heeft gehad. Het kan goed zijn dat hij erbarmelijk speelt, maar niettemin eindeloos ouwehoert over hoe het precies moet en hoe prestaties verbe terd kunnen worden. In dit geval heeft zijn neiging om vooral de linkerhersen helft te gebruiken de situatie omge draaid: de rechterhelft leert weinig, om dat het voortdurend aan de kant wordt geschoven door de linkerhelft die almaar herhaalt "de knieën gebogen te houden" en "het gewicht op de linkervoet te laten drukken". Een van de meest dramatische voor beelden van ons gespleten brein is het ge vecht dat veel mensen met zichzelf voeren als ze tennis of golf spelen. Na een slechte slag worden veel spelers boos en lezen zichzelf de les. Omdat de linkerhelft te langzaam en te systematisch is om een goede return of slag te geven, moet het tij dens het spel de controle even aan de pa een buitenechtelijk kind hebben ver wekt. De ontmoetingen tussen vader en kind zijn meestal heel dramatisch, zegt Olga. Zowel de vaak beschaamde vaders als de kinderen willen graag dat de beide Rains daarbij aanwezig zijn. "Ze zijn toch bang dat ze alsnog afgewezen worden, slaag krijgen of dat de ander helemaal niet komt opdagen. Aan ons willen ze hou vast hebben. Het zijn vrijwel altijd happy endings. Het komt maar heel zelden voor dat een zoon of dochter de emoties ont laadt met een hele golf verwijten". De laatste tijd wordt het echtpaar Rains ook vaak benaderd door vaders die hun kind willen zien. Olga: "Die man nen zijn nu allemaal in de zestig en ge pensioneerd. Ze hebben genoeg tijd om na te denken. Het is bekend dat hoe ou der je wordt des te meer je aan vroeger gaat denken. Hun geweten begint te kna gen; ze voelen zich ongemakkelijk. Ze willen nog iets goed maken, want ze lo pen tegen het einde van hun leven. Wij hebben dus ook niet zoveel tijd meer om de hereniging tot stand te brengen. De tijd is nu onze vijand. Vooral de laatste jaren zijn er al veel vaders gestorven". Geen adres Tegenover de paar honderd Neder landse kinderen die hun vader zoeken en van wie Olga Rains denkt de helft zeker rechterhelft uit handen geven om het daarna direct weer over te nemen via een opmerking als "Verrek nog aan toe.' Hou die elleboog gebogen". We weten dat het de linkerhelft is die praat, maar tegen wie praat het eigenlijk? Als we dat aan spelers vragen is het meest gangbare ant woord: "Ik praat tegen mezelf'. Maar als we ze zouden vragen wie iri dit geval 'ik' en wie 'mijzelf is, dan zouden ze het ant woord schuldig blijven. De 'ik'en de 'mij zelf zijn naar hun idee blijkbaar twee af zonderlijke grootheden, want anders zou er geen innerlijke conversatie, praten in zichzelf, mogelijk zijn. Iedere sporter beschikt dus voor zijn gevoel over twee 'zeiven'. De ene is de 'ik' die aanwijzingen geeft; de andere is de 'mijzelf die blijkbaar de handeling uit voert. Vervolgens beoordeelt het 'ik' de handeling, het schot of de slag. Het 'ik' is natuurlijk de linkerhersenhelft, die als een soort coach of trainer, tijdens het sporten 'mijzelf, de rechterhelft, bege leidt. Als het zo is dat we allemaal, zo gauw we gaan sporten, een sportteam in onze geest hebben, bestaande uit een coach en een sporter, dan is het natuurlijk een es sentiële vraag hoe die twee optimaal met elkaar kunnen samenwerken om het bes te resultaat te krijgen. Dat was ook pre cies die vraag die de tennisprofTim Gall- wey (zonder dat hij iets van linker- en rechterhelftfuncties afwist) ertoe bracht niet te kunnen vinden, staat nu een der tigtal Canadese vaders die hun kind wil len ontmoeten. Het traceren van Neder landse kinderen is op zichzelf niet zo moeilijk. Via de hier veel beter georgani seerde burgerlijke stand dan in Canada is dat een fluitje van een cent. Maar, ui teraard, doen zich ook hierbij problemen Vaak weten de vaders ook niet zo pre cies meer met wie ze na de oorlog hebben vreeën. Gerard Goeujon heeft nog een re delijk geheugen. Hij zegt dat hij ene Cor- ry van Klou, Klouw, Klaauw, 'of zoiets' in Den Haag zwanger heeft achtergelaten in de herfst van 1945. Zijn gezondheid is erg slecht en hij wil graag vóór zijn dood het kind zien. Het echtpaar Rains kan niet achter het adres van Corry komen. Nog moeilijker is het voor Olga en Lloyd Rains om het bevrijdingsvriendin netje en -kind van Jimmy Roberts te vin den. Op zijn sterfbed vertelt hij zijn enige dochter in Canada dat hij in Hilversum een meisje zwanger heeft gemaakt. Hij vraagt haar het kind te zoeken. Een naam herinnert hij zich niet meer. Hij heeft al leen een foto van hemzelf uit zijn wilde jaren. 'Verloren' kinderen blijken hun Cana dese vader vaak af te wijzen. "Dat ligt ook wel een beetje voor de hand", zegt Olga Rains, "omdat ze anders wel eerder contact met ons hadden opgenomen. Maar er zijn er ook die er heel blij mee zijn. Een man vertelde dat hij zijn vader niet durfde te zoeken. Hij was bang dat hij het leven van zijn vader kapot zou ma ken. Maar het tegendeel was waar. Zijn vader had een hele lieve vrouw die hem met open armen ontving". Herkend Ruim zeven jaar na het beroep van Sjoerd Bruggenkamp uit Sneek op Olga en Lloyd Rains wordt ook hij door een Canadese vrouw hartstochtelijk in de ar men gesloten. Sjoerd, die zich dan liever Johnny noemt als ware hij Canadees, be schouwt haar als zijn eigen moeder; zij hem als haar eigen zoon. De vrouw is de echtgenote van 'Fred' die al op 38-jarige leeftijd aan kanker is overleden. Olga en Llyod Rains dragen al die ja ren het fotootje van Fred Hale bij zich. In alle uithoeken van Canada zoeken ze. "Het leek zinloos, maar die jongen was zo emotioneel en overspannen, we konden er niet mee ophouden". Uiteindelijk komt Olga met het portretje in The London Free Press. Mevrouw Hale, die met haar acht zonen en dochters in het afgelegen dorp Alvinson in de omgeving van de Canadese plaats London woont, herkent haar overleden man en zoekt contact met Olga. Lloyd: "We waren zo blij dat we twee nachten niet hebben kunnen slapen". Het contact betekent ook voor de weduwe de ontknoping van een raadsel. "Ik wist dat er iets gaande was, maar niet wat". Na zijn terugkeer in Canada trouwt Fred in 1947. Maar kennelijk onderhoudt hij, zeker nog tot 1949, een correspon dentie met Sjoerds moeder Klaske. Fred wil niet dat zijn vrouw daarvan op de hoogte is. Hij verbiedt haar de post op te halen die in de brievenbus op een paar honderd meter van hun boerderij wordt bezorgd. Maar zijn vrouw ziet hem op die afstand soms wel post openen, lezen en verscheuren. Johnny Bruggenkamp weet nu waar zijn 'roots' liggen. "Het betekent voor mij een nieuw leven". Zijn vrouw denkt er ook zo over: "We hebben heel lang in spanning geleefd". Na een bezoek aan het graf van Fred zegt Sjoerd dat hij on danks de dood van zijn vader gelukkig is: "Een groot gat in mijn leven is gevuld. Ik ben nu iemand, ik heb een familie, een prachtige Canadese familie". het boek 'The Inner Game of Tennis' (1974) te schrijven. Het boek werd vrijwel op slag een bestseller, net als het boek 'In ner Skiing' dat hij in 1977 met Bob Krie gel publiceerde. Gallwey spreekt in plaats van linker- en rechterhersenhelft van Zelf 1 en 2 en hij stelt dat de sleutel tot effectieve tennistraining is a) de trai ning te richten op het nonverbale Zelf 2 en b) de relatie tussen Zelf 1 en Zelf 2 te verbeteren. Als Zelf 1 altijd bezig is Zelf 2 te bekritiseren of uit te schelden, dan lij den de prestaties daaronder. Toppresta ties worden volgens Gallwey voorname lijk dan geleverd als het verbale Zelf 1 aan de zijlijn staat en zijn waffel houdt. Voor tennisles betekent een en ander dat leerlingen zoveel mogelijk in stilte wordt voorgedaan hoe bepaalde slagen te maken in plaats van dat het ze woorde lijk wordt uitgelegd. Daardoor wordt de leerling op den duur gedwongen vooral zijn ogen en oren goed de kost te geven en op te letten. Omdat de pratende linker helft zich niet zo gemakkelijk de mond laat snoeren, is het van belang bepaalde technieken te gebruiken die de linkerhelft zoet houden zonder dat deze de activiteit van de rechterhelft stoort. Zo'n techniek is afleiding: bijvoorbeeld als de bal over en weer wordt geslagen wordt de student gevraagd 'stuit' te zeggen als de bal stuit, en 'slag' steeds als de bal het racket raakt. Een andere techniek is de aandacht te richten op de ademhaling en het aantal keren in- of uitademing te tellen. Zachtjes bekende liedjes zingen is ook effectief. Hoewel een deel van de rechterhelft be trokken is bij het automatisch zingen van een lied, heeft het om nog onbekende re den geen invloed op het tennisspel. Maar zingen verhindert wel het verbale den ken. Probeer maar eens een lied te zingen en tegelijkertijd systematisch te denken. Natuurlijk leiden deze methoden ook enigszins af van het spel, maar ze zijn.ui- terst nuttig om de slechte gewoonten van de innerlijke coach af te leren. Als die coach de neiging heeft te gaan schelden als er een slag misgaat zich dus kwaad gaat maken dan is het resultaat meestal gespannenheid bij de leerling en. verslechtering van zijn prestaties. Net zoals een ouder haar kind kan ont wrichten door het voortdurend dom te noemen, kan links de sportprestaties van rechts ondermijnen door een al te nega- tivistische houding. De ideale relatie is ongeveer die van een liefhebbende ouder die vol vertrouwen het kind laat leren van de eigen handelingen en fouten. We zenlijk voor innerlijke sport is dus om Zelf 2 de bal te laten slaan zonder dat Zelf 1 commentaar staat te geven. Dezelfde technieken die bij tennis nut tig zijn, blijken ook bij andere sporten te werken, zoals bijvoorbeeld skiën. Het is vaak onthutsend te zien hoe snel jonge kinderen, wier innerlijke coach nog niet kritisch of cynisch genoeg is om overal commentaar op te leveren, leren skiën terwijl volwassenen (die meestal een be tere bewegingscoördinatie hebben dan kinderen) tijdenlang lopen te stuntelen. Dat komt eenvoudig omdat ze hun rech terhelft niet voldoende vertrouwen, dur ven schenken. Daarom zijn skilessen waarbij niet gesproken mag worden, be halve het uiroepen van de hoek die de ski's met de sneeuw maken, bijzonder ef fectiefEffectief is ook de leerlingen naar ervaren skiërs of opnamen daarvan te la ten kijken, ze vervolgens hun ogen te la ten sluiten en in hun verbeelding precies de voorbeelden te laten voorstellen. Om beeldend te denken hebben we vooral on ze rechterhelft nodig en door voorstel- hngsoefeningen slaat de rechterhelft de blauwdrukken op van de sportieve bewe gingen die we willen leren. door René Diekstra hoogleraar psychologie te Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 27