'Luisterliedjes met een tikkeltje pop' Vulkaan vermomd als ijsberg lichtspel met honderd j aloezieën Demis Roussos maakt nieuwe lp 'Time' Postmodern allegaartje in Circus Rijnders Frankfurt in Rotterdam WOENSDAG 12 OKTOBER 1988 PAGINA 25 BUSSUM In de jaren zeventig volgde hij een streng di eet. Het lukte hem om flink af te slanken. Er ging dan ook maar liefst vijftig kilo af. Maar hij was er absoluut niet ge lukkig mee. "Ik kreeg grote problemen met mijn stem. Toen dat niet verdween ben ik weer op de oude voet door gegaan en de vele kilo's zaten er toen zo weer aan. Maar ik voelde me er wel weer beter door," zegt Demis Roussos, die er inderdaad weer als een zwaargewicht uitziet. De Griekse zanger is in ons land voor de presentatie van zijn nieuwe elpee en cd, getiteld 'Time'. Er is ook een Franse versie van, maar daarvoor werden de opnamen in Parijs ge maakt. En op het album staat de titel 'Le Grec'. Het album Time bevat een ver- r scheidenheid aan melodieën. Over 0001 zijn nieuwe produktie is Roussos, Bert Pol die nauw heeft samengewerkt met producer Gerard Stellaard, best te vreden. "Mijn nieuwe plaat Time is daarom zo interessant, omdat er AMSTERDAM - Onlangs werden voor het Rijksmuseum in Amsterdam opnamen gemaakt voor een documentaire over Nederland, die op 3 no vember wordt uitgezonden op de Japanse televisie. Het bier vormt hierin het verbindende element tussen Japan en Nederland. Het waren namelijk de Hollanders die dit populaire vocht naar het land van de Rijzende Zon brachten. Vandaar dat de Japanse acteur Sanshi Katura hier poseert voor een bierwagen. (foto gpd) Sterke 'Achterberg' van Hollands Theater LEIDEN Toen ik vele jaren ge leden achter het 'raadsel Achter berg' kwam, bekroop mij een enorme teleurstelling. Na alle ge ruchten, voor mij een belangrij ke reden om zijn gedichten te gaan lezen, had ik gehoopt op een 'crime passionel' of minstens een verzengend liefdesdrama. Dat paste ook bij het beeld van Achterberg als een in zichzelf ge keerde dichter, die ons slechts in de poëzie een blik op zijn inner lijk gunde. Zijn misdaad bleek echter slechts een vorm van doodslag en begaan door een psychisch labiele figuur, in de optiek van de jaren zestig dus bij na een 'normaal' mens. Vaarwel romantiek en daarmee wat zijn dichterschap spannend en 'be grijpelijk' maakte! In plaats daarvan kwam echter de fascinatie door een schep pingsdrift op basis van een niet alledaagse psyche, die alleen in kunst of ander 'onalledaags' ge drag een uitlaatklep kon vinden. Menige grote kunstenaar, of hij nu Michelangelo, Wagner of Ach terberg heet, dankt zijn kracht immers aan het feit dat er aan hem 'een steekje los' is. (Een de primerende gedachte in een tijd, waarin men bezig is toekomstige kunstenaars in de kiem te smo ren door ieder kind te conforme ren tot een evenwichtige kloon van ons maatschappelijk gemid delde). De vraag naar Achterbergs scheppingsdrift heeft ook Manu el van Loggem beziggehouden en het is derhalve onjuist 'Ach terberg' te zien als biografisch to neel. Het gaat niet om de feiten en zelfs niet om Achterberg als individu; Van Loggems dichter lijke vrijheid in de behandeling van zijn stof spreekt wat dat be treft boekdelen. In de eerste twee bedrijven wordt op indringende wijze de vicieuze cirkel van het creatieve conflict geschilderd: de kunste naar die moet scheppen uit on rust, onvrede en/of schuldge voel, maar die zonder die drang niet kan leven en daarom bijna in staat is zijn eigen onrust te cre ëren. Een vondst was daarbij de abstrahering van de 'tegenspe lers', de moeder, de hospita, de psychiaters en de echtgenote, door hen met vloeiende overgan gen door dezelfde actrice te laten spelen. Minder gelukkig was de uitwerking van de meisjesfiguur, die in een al te schoolse scène na de pauze ook voor een inzinking in de spanning zorgde. Zodra - op het niveau van een schoolk rantinterview - niet meer de kunstenaar centraal staat, maar zijn relatie tot zijn kunst, worden er teveel open deuren ingetrapt. Dat het einde van Achterbergs levensconflict zijn poëtisch pro duktie zou verminderen, had op een dramatische sterkere wijze ingeleid kunnen worden. 'Titus, geen Shakespeare!' Titus, geen Shakespeare! door Toneel groep Amsterdam. Vertaling, bewerking en regie: Gerardjan Rijnders. Gezien op 11 oktober in de Stadsschouwburg, Amster dam. Aldaar nog tot en met 23 oktober te AMSTERDAM Alles went, zelfs ongrijpbare theaterexperi menten doen je niet meer ver steld staan. Desondanks blijft het tobben met het Circus Rijn ders volgens de hilarische 'Bake- liet'-methode. Precies een jaar geleden bracht de Toneelgroep Amsterdam een bizarre revue uit over de achterkleinzoon van de uitvinder van het bakeliet. Een verschrikkelijke voorstelling al moet gezegd dat velen hier to taal anders over dachten, en het stuk zelfs zeer succesvol bleek te worden. 'Bakeliet' werd zelfs ge nomineerd voor het Theater Fes tival van dit jaar. Een citaat uit het rapport van de jury: "'In plaats van het samenhangende wereldbeeld van de traditionele tragedie en komedie, confron teert Gerardjan Rijnders ons met het gefragmentariseerde wereld beeld van de kitscherige massa cultuur". Die grote veranderingen in ons wereldbeeld vallen inderdaad niet te ontkennen. Daarom ver schilt bijvoorbeeld ook modern proza veelal in hoge mate van de negentiende eeuwse-roman. Op de nieuwe produktie 'Titus, geen Shakespeare' van Toneelgroep Amsterdam is het hierboven ge citeerde evenzeer van toepas sing. Volgens een vergelijkbare methode als bij 'Bakeliet' is 'Ti tus' opgebouwd. Het is wederom een muzikaal ondersteund bizar geheel geworden, dat ditmaal be staat uit fragmenten van Titus Andronicus' van Shakespeare, en uit een talkshow met teksten ontstaan vanuit improvisaties en gedeeltelijk ontleend aan ge luidsbandmateriaal van het ra dioprogramma van Alan Berg. 'Titus' is opgezet als radio- praatshow voor toneel, terwijl parallel daaraan fragmenten uit 'Titus Andronicus' worden ge speeld. Titus Muizelaar speelt hierin de rol van de Amerikaanse radiopresentator Alan Berg, die in juni 1984 waarschijnlijk door een rechtsextremistische groe pering werd vermoord. De grote vraag is nu echter, of dit postmo derne allegaartje een eigentijdse tegenhanger vormt van het re pertoiretheater, dat zich immers volgens zijn tegenstanders in een uitzichtloze crisis zou bevinden? Het ziet er beslist niet naar uit. Aan 'Bakeliet' kon je je tenmin ste nog flink ergeren (of in krin gen van Rijnders-fans: plezier beleven). 'Titus' doet waarschijn lijk 'vriend noch vijand' iets. Er werd althans gisteravond in de Amsterdamse Stadsschouwburg erg mat gereageerd. Zelfs toen Titus Muizelaar (met een knip oog naar de Amsterdamse actua liteit) in zijn rol van Alan Berg met Shaffy-directeur Dick Hau- I 2) A groovy kind of love Phill Collins 2(5) Teardrops Womack Womack 3(1) The only way up - Yazz Plastic Population 4 (10) Desire U2 5 (3) Stop Sam Brown 6(4) Where did 1 go wrong UB 40 7(7) Heaven in my hands Level 42 8 (12) One moment in time Whitney Houston 9 (16) Riding on a train The Pasadenas 10 9) Paradise by the... Meat Loaf II 6) Wonderful tonight Eric Clapton 12 8) Girl you know it's true - Milli Vanilli 13 (19) Domino Dancing Pet Shop Boys 14 (14) Touchy A Ha 15 (24) She wants to dance with me Rick Astley 16 (30) Bad Medicine BonJo- 17 (13) You came Kim Wilde 18 (11) The Locomotion Kylie Minoque 19 (15) Long and lasting love Glenn Medeiros 20 (29) Failing in love again Londen Beat 21 (20) Cause you're not here René Shuman 22 (25) Stop this crazy thing - Coldcut 23 (31) I don't want your love Duran Duran 4 (17) What a wonderful world Louis Armstrong 25 (21) Just got paid Johnny Kemp 26 (35) The harder 1 try Bro ther Beyond 27 (26) Sweet child o'mine - Guns 'n Roses 28 (28) Age of reason - John Farnham 29 (38) The dance alone Sting 30 Mushanga Toto 31 Don't worry be happy Bobby McFerrin 32 (18) Foolish beat Debbie Gibson 33 1919 Mainstreet Mark Anthony 34 (22) La Primavera BZN 35 Lovely day remix'88 Bill Withers 36 I quit Bros 37 (23) Big Bubbles, no troubles Ellis Begs Howard 38 (27) Raw Spandau Ballet 39 (34) Whenever you need mee Piet Veerman 40 (33) Sweet little mystery Wet Wet Wet Manifestatie 'D.arts 88' in Rotterdam ROTTERDAM - Wel eens een muur zien lachen of huilen? Of een pianoconcert gehóórd met vier vleugels 's nachts in de hal van het centraal station? Of beeldende kunst zien oplichten in de nacht door honderd gelijktijdig, maar on gelijk bewegende luxaflexen van een flatgebouw? door Henk Drent Uw verwarring wordt ruim schoots op haar wenken bediend: de 'grensgebieden tussen kunst en wetenschap' zijn precies het onder werp van de manifestatie 'D.arts 88' (uitgesproken op z'n Engels: The arts 88) in de eerste twee we ken van november in Rotterdam. Ze wordt georganiseerd door het Studiecentrum voor Kunst- en Cul tuurwetenschappen van de Eras mus Universiteit, als een eigenwijs 'nakomertje' van de viering van het 75-jarig bestaan van de universi teit. Dr. Joop Visser van de faculteit der Historische en Kunstweten schappen is de initiatiefnemer van 'D.arts 88'. Hij riep bij de uitvoe ring ervan de hulp in van Evert Ma- liangkay, beeldend kunstenaar uit Rotterdam en docent aan de Hoge school voor de Kunsten in Arn hem. Voor dit projekt stelde de Neder landse Spoorwegen op dinsdag 8 november van tien uur 's avonds tot half drie 's nachts (toevallig de nacht van de Amerikaanse presi dentsverkiezingen) de hal van het Rotterdamse centraal station ter beschikking voor het piano-con cert 'Lemniscaat' van Simeon ten Holt op vier vleugels. Ook de croissanterie in de sta tionshal raakte zo commercieel be vlogen dat tijdens het hele concert 'normaal kan worden doorgege ten'. Ook de reizigers van de nacht treinen, evenals de vaste 'bevol king' van het CS - junkies, zwer vers en alcoholisten - zullen zich verrast gratis gewonnen mogen geven. Evert Maliangkay: "De NS was zo enthousiast. Je mocht willen dat alle culturele instellingen in ons lanrt zo warm" Na een stevig rondje repareren van kapotte en gammele luxaf lexen volgt op de avond van 7 no vember de strak geregisseerde cre atie van Herbert Verhey: de 'ani matie' met een blok van honderd luxaflexen voor de ramen van de hoogbouw van het universiteits complex op Woudestein. Maliang kay: "Honderd vrijwilligers, voor elke luxaflex eentje, die op het sig naal van een brandweer-alarmbel, ieder een afzonderlijk schema vol gend, de lamellen van hun luxaflex sluiten, openen of half sluiten". Poëzie vult de avonden van 9 en 10 november in de kleine zaal van de Nieuwe Rotterdamse Schouw burg. Schrijvers en dichters, onder wie Jan Eikelboom, Bernlef, Rut- ger Kopland, Toon Tellegen en Jan Kal zullen er techniek en achter grond van hun eigen werk of ver taalwerk onder de loep nemen. Het Kunstkanaal (Omroep Rotterdam en Lokatel Den Haag) zal aan een en ander aandacht besteden). Op 12 en 13 november volgt in Museum Boymans van Beuningen een congres over het grensgebied tussen kunst en wetenschap. Met onder meer het echtpaar Leo en Ti neke Vroman, beiden zowel weten schapper als dichter-schrijver. Maar ook met het bizarre hoog standje van de Britse hoogleraar Keith Waters die de emoties van het menselijk gelaat heeft weten vast te leggen in computerpro gramma's en bewegingen van ge zichtsspieren kan projecteren op alles wat hij maar wil. Een schate rende muur hoort tot de mogelijk heden. DUITSE AMBASSADE - De Duit se Ambassade is gevestigd in het pand Lange Vijverberg 8 in Den Haag. Morgenmiddag zal daar de Duitse ambassadeur Prins Claus het boek 'Huis Schuylenburgh' aanbieden. In dat boek, een uitga ve van de Staatsuitgeverij, hebben Rob van Zoest en Xander van Eek de geschiedenis opgetekend van het huis aan de Vijverberg. De ar chitectuur van de ambassade, die honderd jaar in Duits bezit is, is zeer interessant. De vertrekken zijn verfraaid met enige werken van Hollandse- meesters. Ik bedoel daarmee, dat de begelei ding en arrangementen op de pop muziek zijn gebaseerd. Deze liede ren liggen makkelijk in het gehoor en ik weet dat mijn publiek er ook van houdt". Volgens Roussos heeft dat pu bliek een leeftijd die ligt tussen de 24 en 80 jaar. Hij merkt verder op, dat hij tegenwoordig heel anders te werk gaat dan vroeger. "In het ver leden behoorde ik automatisch tot de artiesten die op de hitparade stonden. Het ene plaatje na het an dere. Je werd gewoon meege sleept. Nu maak ik een plaat als het mij uitkomt. En dan moet ik er ook nog eens het nodige plezier aan be leven". De 42-jarige Demis Roussous werd in het Eprptische Alexandrië geboren. Zijn Griekse ouders woonden daar. Toen in de jaren vijftig de crisis rond het Suez-ka- naal uitbrak, verhuisde hij naar Griekenland. Roussos ontpopte zich al snel als een muzikale jon gen. Hij vertrok naar Parijs waar hij met twee landgenoten een single uitbracht. De groep viel uit een, voor Roussos aanleiding om een solo-carrière te starten. En dat lukte hem ook. De jaren zeventig verliepen stormachtig voor hem. Met succesnummers als 'My friend the wind', 'Goodbye my love good bye' en 'Schönes Madchen aus Ar cadia', werd Roussous razend po pulair. Hij gaf honderden concer ten over de hele wereld. Kaping Het werd Roussos allemaal te veel en hij trok zich terug in zijn huis in Griekenland, waar hij overi gens muzikaal gezien nooit een voet aan de grond heeft gekregen. In die tijd maakte hij menige privé- reis door arme ontwikkelingslan den. In 1985 werd het vliegtuig, dat Roussos en zijn vrouw van Athene naar Rome moest brengen, ge kaapt. Het toestel landde in Bei roet. Dagenlang bleven Roussos en de overige passagiers gegijzeld. Het liep allemaal goed af, maar het was voor de zanger wel een trauma tische ervaring. Links Gerrit Achterberg; rechts acteur Huib Broos die het leven van de dichter gestalte geeft in Manuel van Loggems stuk 'Achterberg'. (foto s GPD/Kors van Bennekom) Dat neemt niet weg dat het Hollands Theater een op kern punten sterke voorstelling ge presenteerd heeft. In een decor dat uitmunt door eenvoud en functionaliteit (en gesteund door de pianomuziek van Leo Cuy- pers!) plaatste Christiaan Nortier een enscenering die getuigt van gevoel voor psychologische de tails en die volmaakt aansluit bij de delicate wijze waarop Van Loggem het onderwerp heeft be handeld. Centraal in dat geheel staat Huib Broos als een boerse, afgemeten dichter, maar met een spanning die laat voelen dat we voortdurend het topje van een ijsberg (of een vulkaan) te zien krijgen. Yoka Berretty (de vrouw) gaf hem goed partij, maar Danielle van Zwieten (het meis je) haalde noch in spel, noch in dictie (lelijke o's!) dat niveau. PAUL KORENHOF Hij maakt een erg nerveuze in druk. Zijn stem klinkt wel heel on zeker en herhaaldelijk moet hij zijn keel op onnatuurlijke wijze schra pen. Zelf zegt hij dat het allemaal voortvloeit uit de klimatologische omstandigheden in Nederland. Mogelijk dat deze kaping "Ik heb toen ingezien hoe betrekkelijk het leven is") er ook de oorzaak van is, dat Roussos eigenlijk uitslui tend in zichzelf geïnteresseerd is. Het is voor hem ook een vanzelf sprekende zaak, dat verslaggever en fotograaf geruime tijd op hem moeten wachten. Hoewel hem dit vergeven zij, wordt het toch wel al te gortig als hij daarna nog weer eens voor zichzelf de nodige tijd neemt om menig maal heen en weer te dribbelen tussen zijn hotel kamer en de receptie in de hal, waar hij regelmatig aan de telefoon hangt om informatie te krijgen over het juiste vertrek van zijn 'pla ne' voor Parijs. Als dan toch nog het gejaagde gesprek plaatsvindt, is Roussos er helemaal niet bij be trokken. Steun Toch haalt hij nog even ferm uit over zijn geloof in God ("Ik ben re ligieus, maar ik zie de kerk als pure business") en rept nog even over zijn financiële steun aan projekten in de Derde Wereld. "Ik geef er veel geld aan, maar ik hang dit liever niet aan de grote klok. Dit is een persoonlijke zaak tussen mij en God. Ik geloof in Hem. Een ieder zou zichzelf een spiegel moeten voor houden en zich heel serieus moeten afvragen, wat kan ik voor een ander betekenen. Als je dit hebt ontdekt, zul je een hechte rela tie krijgen met God". Roussos hoopt nog een jaar of tien aktief te kunnen blijven als zanger. Daarna gaat hij zijn mé moires schrijven. "Ik ben er al mee begonnen, maar ik geef dat boek pas Over tien jaar uit. Ik schrijf het in mijn huis in Griekenland, waar het erg rustig is. Vanuit mijn huis heb ik een prachtig uitzicht over de zee. Dat werkt inspirerend. En ik kan alle aandacht schenken aan mijn honden en paarden. Verder Demis Roussos: "Ik geloof in Hem, maar ik zie de kerk als pure business". (foto GPD) Acteur Jacques Commandeur in Gerardjan Rijnders' stuk 'Titus, geen Shakespeare!' (foto Kees de Graaf» ser over de dreigende sluiting van diens theater sprak, kwamen er niet of nauwelijks reacties uit de zaal. Het toneelbeeld lijkt een uit dragerij van allerlei meubelstuk ken. Het zijn als het ware ver schillende ldeine huiskamerscè nes, van waaruit naar Alan Berg wordt gebeld. Ingeborg Elzevier staat bijvoorbeeld de hele avond in de keuken, Annet Nieuwen- huijzen zit in een leunstoel te le zen, Celia Nufaar is aan het strij ken. Het 'U-kunt-nu-bellen' tij dens de radiouitzending leidt tot een stroom ontboezemingen met navenant taalgebruik, die ons als een soort akoestische ether-ver vuiling niet onbekend voorkomt. Zo is er de verkrachter die belt om over zijn verslaving te vertel len en een nieuwe daad aan te kondigen, en zo is er een vrouw die ultrarechtse waanzin ver koopt over de Auschwitz-Lüge. Muizelaar/Berg reageert meestal bot op al die confidenties. Eigen lijk gebeurt er in deze twee uur durende produktie niet veel meer dan het met veel tamtam naspelen van zo'n radiouitzen ding. Ondanks alle kabaal in ze kere zin toch een statisch geheel, waarvoor de Toneelgroep Am sterdam evenwel maar liefst ne gentien acteurs heeft ingezet. Vaak zijn het niet meer dan hooggekwalificeerde figuranten. Daarnaast zijn er de fragmen ten uit 'Titus Andronicus', een stuk vol moord en doodslag, waarvan T.S. Elliot ooit eens ge zegd zou hebben, dat het 'één van de meest domme en ongeïn spireerde stukken is, die ooit ge- 'schreven werden'. In grote lijnen wordt het stuk gespeeld ter af wisseling van het radioprogram ma. De vraag, hoe dat allemaal in elkaar past, mag natuurlijk niet gesteld. Het eigentijdse wereld beeld is immers per definitie fragmentarisch. Gewoon achter over leunen in je stoel, begrijpen dat niet alles te begrijpen valt, en gelaten afwachten: na twee uur mogen we weer naar huis. WIJNAND ZEILSTRA heb ik nog één wens. Ik hoop dat de mensen op deze wereld elkaar eens echt goed leren verstaan. Dat er een perfekt geciviliseerde we reld komt, waarover Maarten Lu ther King voor zijn dood al veel heeft gezegd. Ik ben er zeker van dat die wereld er eenmaal zal ko- ROTTERDAM (ANP) - 'Frankfur ter Zeitgeist' is de naam van een cultureel programma dat van okto ber tot en met december diverse as pecten van de Frankfurter cultuur en wetenschap in Rotterdam laat zien. In 1990 zal Rotterdam zijn cul turele gezicht in Frankfurt laten zien. Voor Frankfurt in Rotterdam en andersom is gekozen omdat bei de steden veel gemeen hebben. Ze kwamen beide gehavend uit de oorlog tevoorschijn en hebben zich daarna vooral gericht op de handel, waardoor het wonen in de stad en het culturele leven werd vergeten. Alle onderdelen van het program ma, dat bestaat uit congressen, bal letten en toneelvoorstellingen, hebben op de een of andere manier een binding met de zogenoemde 'Frankfurter Schule', die de weten schap en samenleving kritisch volgde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 25