Broodoproer door oliecrisis 'Leidse' vondst in graftempel Maya van grote waarde Achtergrond Noodtoestand in marxistisch-arabisch Algeri je Lokhorstkerk Leiden viert 350-jarig bestaan Ff 17. e-"maiige PAGINA 2 DINSDAG 11 OKTOBER 1988 ALGIERS - Er hangt een brandlucht in de straten en stegen van Algiers. Legertanks rijden over het asfalt van brede winkelstraten, waar vooral de levensmiddelenzaken er uit zien alsof ze door een cycloon zijn getroffen. Af en toe klinken schoten. In de 'Witte Stad' Algiers is de noodtoestand afgekondigd en een uitgaansverbod ingesteld om een eind te maken aan een broodoproer, dat uitbrak nadat de regering aankondigde dat de subsidies op voedingsmiddelen zouden worden opgeheven. De rellen hebben al zo'n 200 mensen het leven gekost; het leger aarzelt niet het vuur te openen op de betogers. door Cees Brits Algerije 1962 sle< 3 kent sinds zijn ontstaan in 1962 slechts één partij, de FLN, het Nationaal Bevrijdingsfrónt. Ze ging destijds vóór in de onafhanke lijkheidsstrijd. De leiders van het eerste Uur - de later verguisde Ben Bella en diens in 1979 onverwacht gestorven, nog altijd verafgode op volger Boumedienne propageer den een politiek die later marxis- tisch-arabisch werd gehoetnd. Het resultaat was een moslimstaat die hulp zocht ert vond in het Oost- blók. Steun die nodig was om de le vensstandaard van de bevolking op hóger peil te brengen. Dat lukte vooral tóen met hulp van Russen. Polen en Oostduitsers de giganti sche bodemschatten van Algerije geëxploiteerd konden worden. Olie, gas, fosfaat én de mede door Boumedienne geforceerde oliecri sis in het begin van de jaren zeven tig, maakten van Algeri je een voor Afrikaanse begrippen rijk ontwik kelingsland, vrijwel zonder schul den. Droom Nog geen vijftien jaar later is er een einde aan de droom gekomen. De oliemarkt is ingestort, de aard- gasprijzen op de wereldmarkt zijn fors gedaald en Algerije staat voor een onzekere toekomst, niet alleen op economisch gebied, maar ook politiek. Na sterke man Boume dienne dreigde in de FLN een scheuring. Aan het revolutionaire President Chadli Benjedid. LEIDEN - De grote hoeveelheid brokstukken van allerlei ge bruiksvoorwerpen en de uitste kend bewaarde inscripties en wandschilderingen die Leidse archeologen dit jaar tijdens op gravingen in de immense graf tempel van Toetanchamon's schatbewaarder Maya en zijn vrouw Merit hebben aangetrof fen, zijn van grote waarde. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Zij verstrekken be langrijke gegevens die een licht kunnen werpen op de periode van de Egyptische geschiedenis zo rond de 14e eeuw voor Chris tus, waarop de hoge Egyptische functionaris duidelijk zijn stem pel heeft gedrukt. door Carel Wiemers Dr. M. Raven, conservator van de Egyptische afdeling van het rijksmuseum, gaat in januari op nieuw naar Egypte om te begin nen aan het herstel, voor zover mogelijk, van de vijftig meter lange en tien meter brede graf tempel en de restauratie van de tientallen kisten aardewerk, die hij en zijn medewerkers uit de 22 meter diepe grafkamer naar bo ven haalden. Begin 1986 stuitten de archeo logen samen met enkele Britse collega's in de oude Egyptische stad Saqqara, even ten zuiden van Cairo, bij toeval op de graf tempel van Maya, van wie tot dan toe nog weinig bekend was. Het was de belangrijkste vondst na de ontdekking van het graf van Toetanchamon. Dit jaar groeven de oudheidkundigen de onder het zand begraven graftempel, waarvan het destijds boven grondse gedeelte ruim drie me ter hoog was, geheel uit. Topkwaliteit "Het was voor ons een triomf onder het puin de kalkstenen platen met reliëfwerk, die als be kleding van het poortgebouw en de vier meter lange doorgang tot de eerste binnenhof dienden, in topkwaliteit teruggevonden te hebben", vertelt de Leidse con servator. In die eerste christelij ke tijd, zo hebben de archeolo gen inmiddels vastgesteld, is veel materiaal van Maya's graf gebruikt voor de bouw van vier kerken van een klooster in de naaste omgeving. In de tweede binnenhof be vond zich de schacht die toegang gaf tot een zestal kamers op ne gen meter diepte die vol lagen met skeletten. Vanaf 750 voor Christus werden deze ruimten eeuwenlang gebruikt als massa graf voor overleden Egyptische burgers. Via een tweede schacht in een van de kamers daalden de onder zoekers verder af naar een ruim te, achttien meter onder de grond. Een vier meter lange wen- Een stuk wandversiering uit liet graf van Toetanchamons schatbewaarder Maya en diens vrouw Merit. (foto anp) teltrap gaf hun uiteindelijk toe gang tot de drie grafkamers met 1 gebeeldhouwde en beschilderde wandplaten en onversierde zij kamers, bestemd voor de 'leef tocht' en andere benodigdheden van de overledenen. Alhoewel grafrovers al ver voor Christus de kamer vrijwel hadden leeggehaald en veel had den vernield, vonden de archeo logen nog duizenden brokstuk ken, aardewerk en glas en inleg werk van goud, ivoor en brons, afkomstig van meubilair en kis ten. Het hout was inmiddels ver rot. Mummies Uit de verbroken zegel op de deur van een van de kamers en de restanten in deze ruimte kon den dr. Raven en zijn collega's opmaken dat hier de lijkkisten van Maya en zijn echtgenote ge staan moeten hebben. Op een an dere plek troffen de onderzoe kers stukken van mummies aan. Deze zijn volgens de Leidse con servator moeilijk of niet te iden tificeren, zodat niet vast te stel len is of ze van het lijk van Maya en/of zijn vrouw Merit zijn. In een zijkamertje stonden potten met het opschrift dat ze honing, olie en water bevatten, ".be stemd voor de begrafenis van Maya". Een bijzondere vondst noemt dr. Raven de berg blauw beschil derde bier- en wijnpotten en voedselschalen in de "meest wonderlijke" vormen, die men voor het poortgebouw aantrof. Deze zijn generaties lang ge bruikt voor het brengen van of fers tijdens erediensten en nage dachtenis aan de overledenen. In een steegje naast de graftempel vonden de archeologen tot hun niet geringe vreugde een ge denksteen van de priester die de ze cultus destijds uitvoerde. De Leidse conservator hoopt nog meer bijzonderheden te ont dekken, als de schacht wordt opengemaakt die zich in de voor hof van de tempel bevindt. Een overzicht van de uitgegraven graftempel in de Egyptische stad Saqqqara, die twee jaar geleden bij toeval werd ontdekt door Leidse archeologen. <f0to anp> LEIDEN Komend weekeinde viert de doopsgezind-remon strantse gemeente in Leiden het 350-jarig bestaan van de Lok horstkerk. Zaterdag is er open huis en zondag een herdenkings dienst. Om half 2 zaterdag gaat het kerkgebouw open. Als hel weer meewerkt zal het Noordhollands Blazerskwartet om kwart voor 2 de middag buiten inleiden. Om 2 uur is er orgelmuziek met mede werking van dit blazerskwartet. Dan wordt een Intrada voor or gel uitgevoerd, gecomponeerd door de vorige week overleden organist vpn de Lokhorstkerk Wim van der Reijden. Half 3 staat een optreden van de zanggroep van de Studentenekklesia op het programma, kwart vóór 3 een bij drage van het Puic-koör en half 4 van het Rijnlands Mannenkoor. Deze koren houden in de Lok horstkerk altijd hun repetities. Een cabaret getiteld 'Menno niet, Menno wel' begint om 4 uur. Dit cabaret treedt ook zondag op, om 12 uur na de herdenkings dienst die om half 11 begint en waaraan het eigen koor mede werking verleent. De viering zondag wordt besloten met een lunch in de Vermeerzaal. Schepenbrief In het archief van de doopsge zinde gemeente is de schepen brief van 2 juli 1638 bewaard. waarin Hendrik Stock verklaart grond bij zijn huis 'Lokhorst' te hebben verkocht aan Jacques Vianë ten behoeve van de zoge noemde 'Waterlandsche Ge meente'. De doopsgezinden had den voordien hun vergader plaats aan de Oude Varken markt. Na aankoop van nog een paar woningen en erven aan de Pieterskerkstraat rond 1648 kreeg de Lokhorstkerk haar te genwoordige grootte. Zonder subsidie begon het huidige kerkbestuur aan het eind van de jaren 70 met de hoog nodige restauratie van de kerk. In 1981 werd een tweede verzoek omsubsidie wel gehonoreerd, maar de feitelijke restauratie kon pas in 1983 worden aanbesteed. Begin 1984 kwam de kerk weer uit de steigers, geheel hersteld naar de stijl waarin ze halverwe ge de 19de eeuw verkeerde. In de bekendheid van Leiden als Orgelstad speelt de Lokhorst kerk een belangrijke rol. Het fraaie orgel dateert van 1774 en was een geschenk van een eerst onbekende gever, die later H. Ot to van Outgaarden bleek te zijn. Bij zijn gift had hij de voorwaar de gesteld dat alle overtollige weelde vermeden moest worden en 'het deftige' in acht genomen. Later schonk de gever nog eens f. 2000 om uit de rente daarvan het orgel te onderhouden. Opvallend in de geschiedenis van de Lokhorst-gemeente is de samenwerking met de remon strantse gemeente, die op 1 okto ber 1971 een feit werd. De remon strantse kerk aan de Hooglandse Kerkgracht (achterkant aan de Middelweg) ging dicht en werd later voor woningbouw afgebro ken. "De samenwerking werd hoog geschat en gekoesterd", leest men in het boekje dat ter ge legenheid van dit kerkjubileum is uitgegeven. (Dit boekje wordt in de kerk verkocht voor f. 3.50). Het langzaam teruglopende le dental en daarmee de inkom sten - noopte tot bezinning. Richtlijnen werden opgesteld voor het beleid. Ze hadden voor namelijk betrekking op de inter ne organisatie van het samen werkingsverband. "Het draait uiteindelijk om wat zich in het kerkgebouw afspeelt. Groot in aantal zal de gemeente, naar ver wachting, niet meer zijn. De be trokkenheid zal er echter niet minder om hoeven te zijn. Jong en oud zijn in de gemeente actief. Wij willen de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoetzien". Zo besluit het hoofdstuk '1938 tot 1988 in vogelvlucht' in het ge denkboekje. Enkele weken geleden kreeg de Lokhorst-gemeente twee nieuwe predikanten: ds. Vos- Wiegand remonstrants en ds. Brüsewitz doopsgezind. Beiden werken hier in deeltijd (80 pro cent). Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Voorschoten (vacature ds. A. K. van der Schoot) J. C. Schaap (35) Willemstad (Curasao) - werkte voordien in Niekerk-Ol- dekerk-Lutjegast (Gr.) en is sinds 1983 verbonden aan de Verenigde Protestantse Ge meente op Curasao te Emmen M. Mondeel Badhoevedorp-Lijn den, te Holwierde-Krewerd (Gr.) mevrouw G. Ezenga-Dijkster- huis Tjerkwerd-Dedgum (Fr.), te Vlagtwedde (Gr.) en te Willem stad R. ten Napel Wageningen, te Zeist G. Mulder Veen, die be dankte voor Groot-Ammers. Baptistengemeenten: aange nomen naar Hengelo ('t Venster) N. A. van der Leer Rotterdam- Zuid. VOORSCHOTEN De gere formeerde predikant G. de Zeeuw (60) heeft laten weten dat hij per 1 april volgend jaar ge bruikt hoopt te maken van de re geling voor predikanten om ver vroegd uit te treden. Hij werkt in Voorschoten sinds maart 1967. Remonstranten. Het be stuur van 'Samen op weg' (her vormden en gereformeerden) heeft de gezamenlijke synode vergadering (eind oktober in Lunteren) voorgesteld, de Re monstrantse Broederschap uit te nodigen voor het waarnemer- schap in het proces van 'Samen op weg' van hervormden, gere formeerden en evangelisch-lu- thersen. Het bestuur van de Broederschap had al in novem ber 1985 om die waarnemers- functie gevraagd. Eeuw. Het 'Hervormd Week blad', spreekbuis van de Confes sionele Vereniging, bestaat deze maand 100 jaar. Eerst heette het 'De Gereformeerde Kerk', maar om misverstand te voorkomen werd pas vele jaren later het blad herdoopt in 'Hervormd Week blad'. Eerste hoofdredacteur was de uit de vaderlandse kerkgeschie denis bekende dr. Ph. J. Hoede- maker, destijds predikant in Nij- land (Fr.). Zijn streven was een reorganisatie van de Nederland se Hervormde Kerk, "opdat langs deze weg de Hervormde Kerk weer een Christus-belij dende volkskerk zou worden", zo schrijft ds. S. Kooistra in een hoofdartikel in het laatste num mer, dat geheel aan het eeuw feest is gewijd. Voorzitter G. W. Marchal van de redactie: "Ons blad heeft in de wirwar van de tijden een oprech te poging gedaan om in het licht van de Heilige Schrift en in het spoor van het belijden van de kerk een verantwoorde weg te wijzen". Gereformeerden. Uit de voorlopige statistiek van de Ge reformeerde Kerken in Neder land over 1987 blijkt, dat het ge tal belijdende leden van deze kerk vorig jaar met 3369 te rugliep en het aantal doopleden met 5158. Het aantal belijdende leden was op 31 december 447.456, het aantal doopleden 330.302. Paus De paus brengt deze dagen een bezoek aan Elzas en Lotha ringen. In de Franse stad Nancy riep hij op, de sociale noden met geloof en wilskracht te lijf te gaan. De werkloosheid noemde hij een 'menselijk drama'. Chris tenen moeten daaraan voortdu rend aandacht schenken. "Alle christenen dienen mee te werken aan een rechtvaardiger en broe- derlijker samenleving, die door A56 solidariteit wordt gekenmerkt". De paus vroeg bijzondere aan dacht voor de buitenlanders in Lotharingen, ongeveer 10 pro cent van de bevolking. Ook waarschuwde hij voor 'godsdienstige onverschillig heid'. "Deze laat vooral diepe sporen na in het gezinsleven". De paus wees daarbij op de vele gestrande huwelijken en de om gang met het ongeboren leven. De 450 afgevaardigden uit de pa rochies in het bisdom Metz hoor den van hun kerkhoofd, dat de plaatselijke kerken met al hun bijzonderheden de eenheid van de wereldkerk én de rooms-ka- tholieke leer in het oog moeten houden. "Een eigen synode moet een vergadering van verantwoor delijke gelovigen zijn en geen fo rum dat elke mening en discus- sie aanvaardt". Fransen De meeste, wat avontuurlijk in gestelde vakantiegangers worden na aankomst ondergebracht in Sidi Fredj, op een kilometer of twintig van de hoofdstad Algiers. Daar bouwden in de vorige eeuw de Franse troepen een vesting en ves tigden van daar uit hun heerschap pij over een gebied bijna zo groot als heel Europa. Nederland kan er dik zestig keer in; de afstand tus sen noord en zuid is die van Oslo i ravage die het resultaat i i de ongeregeldheden in de Algerijnse hoofd- het Westeh. Andere belangrijke fracties ko zen voor de pan-arabische gedach te: Algerije als kampioen Van de eenheid in een gebied dat oök het Libië van Khadaffi en Tchad om vat. Een Algerije dat Polisario steunt in de strijd tegen Marokko en desondanks koning Hassan te vriend Wil houden. In eert poging althans in eigen land geweld en strijd te voorko men, wordt in 1979 de compromis figuur Chadli Benjedid tot presi dent gekozen. Hij slaagt er in de binnenlandse politieke problemen de baas te blijven, wordt na vijf jaar herkozen en staat op het punt be gin volgend jaar aan een derde, overigens ongrondwettelijke ambtstermijn te beginnen. Tenzij de onlusten van deze week hem en zijn regering dwingen van het poli tieke toneel te verdwijnen. Het op roer mag dan wel lijken op een ge welddadig protest tegen het ge brek aan voedsel en de zeer hoge kosten van levensonderhoud, er is méér aan de hand in Algerije. President Chadli en zijn getrou wen hebben hun hoop gevestigd op de toekomst, wanneer olie en gas zo schaars zijn geworden in de wereld dat er goud voor moet wor den betaald. In het jaar 2025 zal het zo ver zijn, zeggen de deskundigen. Chadli's economische politiek is, of misschien was, er op gericht tot dat tijdstip zo zuinig mogelijk met de Algerijnse bodemschatten om te springen. In de volgende eeuw kan ze worden gebruikt om Alge rije voorspoed, rijkdom en welva ren te brengen. Tot het zo ver is, zal Algerije zich moeten zien te red den. Juist dat is de reden waarom het land zich op het toerisme stort te als nog niet aangeboorde bron van deviezen. Toeristen Oost- dan met die van Westeuropa, geld stinkt niet. Zeker niet als het harde valuta betreft. Ze hebben be grepen dat trouw aan marxistisch- /revolutionaire beginselen een no bele zaak is, maar dat een land er niet altijd veel wijzer van wordt. En omdat de pan-arabische idea len wel eens strijdig zijn met de op vattingen van Marx en Lenin, is de regering van president Chadli be reid te erkennen dat de zon welis waar in het oosten opkomt, maar tenslotte in het westen ondergaat. Dus is de Westerse toerist welkom. Als hij zijn Algerijnse dinars ten minste tegen een kunstmatig hoog gehouden koers koopt in het land zelf. Hij betaalt er vier keer zo veel voor als bij een willekeurig wissel kantoor in Westeuropa. In Nederland heeft een enkele toeroperator ingezien dat Algerije naar Rome. De Franse overheer sing eindigde in 1962 na een uiterst bloedige vrijheidsstrijd: er vielen <?én miljoen slachtoffers. De Fransen lieten een land ach ter dat in het noorden groen en vruchtbaar en dus geëxploiteerd was. Het had menige kolonist rijk dom en voorspoed gebracht. Dat noorden is ook nu nog net een stuk je Frankrijk. Steden als Algiers. Constantine, Setif en Annaba zou den zo uit de Provence kunnen zijn gehaald. De straatnamen zijn voor een groot deel nog Frans, je leest er nog 'alimentation' op winkelrui ten. er wordt nog Frans gesproken. En toch is voor iedere Algerijn een Fransman nog steeds de vij and. Dat is hem met de paplepel in gegoten, in een tijd waarin het land in zijn prille onafhankelijkheid baat had bij het bestaan van zo'n vijand. Die kon immers van alles dat mis ging de schuld krijgen. Die rol lijkt nu te zijn overgenomen door de regering. ADVERTENTIE Belangrijk voor zelfstandigen! als vakantiebestemming mogelijk heden biedt. Niet zo zeer voor mas- sa-toerisme. want daar ontbreekt de infrastructuur voor. Om nog maar niet te spreken over de schok die de komst van honderdduizen den Westeuropeanen zou veroorza ken in een land. waar meer dan de helft van de bevolking analfabeet is. Waar tachtig procent van de ge sluierde vrouwen braaf zes passen achter de man op straat loopt. Waar het strand exclusief voor mannen is. Waar de gedachte aan schaars geklede lieden achter een koel glas op een terras eenvoudig nog niet is opgekomen. Werkloosheid De deviezen-inkomsten uit olie en gas bedragen op het ogenblik nog maar een kwart van enige jaren geleden. En het zijn in feite vrijwel de enige inkomsten. Daardoor is bijvoorbeeld het woningbouw-pro- gramma van de staat, dat uitgaat van 400.000 nieuwbouwwoningen per jaar. nu teruggebracht tot 100.000. Dat is bij lange na niet vol doende voor een land dat in 25 jaar zijn bevolking zag groeien van 10 miljoen naar 24 miljoen. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat bij het begin van de onlusten in de stad Al giers de krottenwijken in brand zijn gestoken. Algiers (twee miljoen inwoners) kent een werkloosheid-percentage van meer dan vijftig en dat op een bevolking, waarvan zeventig pro cent jonger dan dertig jaar is. Er zijn voor deze mensen geen voor zieningen; ze worden op de tradi tionele wijze onderhouden door hun familie. Voeg daaraan toe een onrustbarend groot aantal analfa beten, denk aan de historie van het revolutionair geweld en dan ont staat al gauw het beeld van een ge meenschap die maar weinig aanle- ding nodig heeft om in opstand te komen. \/oor z01' r dan ne'_, Hjt ,aar 1987 m'r u"°** llll eer. een^-J beneden he ^^igen c|M u °ver inkomen w ujtkerin9v0 •nnsinstar,t'®sKyiidden- (doch eenmalig fr,esiag! ,-kf. ui^00 ?i instituut M wde laats,el7ndig'ngS,-°HP landeHl*® Uoegj0naal 'ns ilvv boek rr „iNVRAAGTE gg 75 95 eenmalige uitkering zelfstandigen '87

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2