'De waarheid over Achterberg bestaat niet' In Baam wappert drie maanden de Eschervlag PODIÜMBLIK Paganini gestorven door kwikvergifhging? DINSDAG II OKTOBER 1988 KUNST PAGINA 19 Nieuw operagebouw in Cairo geopend CAIRO (AP) - Onder klaroenge schal en geknal van vuurwerk heeft de Egyptische president Hosni Mubarak gisteravond in Cai ro het nieuwe operagebouw ge opend. Het is in de plaats gekomen van het oude gebouw, dat vorige eeuw de openstelling van het Suez- kanaal luister moest bijzetten en 17 jaar geleden door brand werd ver woest. Het ivoor-kleurige, van neo-isla- mitische koepels voorziene opera gebouw heet officieel Centrum voor Onderwijs en Cultuur. Behal ve een theater met 1.300 stoelen omvat het complex een museum, bibliotheek, kunstgalerij en andere zalen. Het geld voor de bouw, 50 mil joen dollar, is na een bezoek van Mubarak aan Tokyo in 1983 door Japan gefourneerd. Vanwege de ziekte van keizer Hirohito was er bij de opening geen vertegenwoor diger van de Japanse keizerlijke fa milie aanwezig. Officiële Japanse recepties en partijen werden om dezelfde reden van het programma afgevoerd. In de rose gekleurde zaal werd het Egyptische volkslied gevolgd door een uitvoering van Japans ka- buki-theater. Het nieuwe operagebouw ont leent zijn officieuze naam aan de vermaarde oude opera, die 1971 in vlammen opging. Twee bronzen beelden die uit de as werden gebor gen, staan aan weerszijden van het gazon, als een herinnering aan de vergane glorie. Het oorspronkelijke operage bouw, van bouwmeester Khedive Ismail, werd in 1869 in gebruik ge nomen als onderdeel van de open stelling van het Suez-kanaal. On der de aanwezigen bij de plechtige opening van keizerin Eugenie van Frankrijk. Ismail had de Italiaanse componist Giuseppe Verdi voor de opening opdracht gegeven de ope ra Aïda te schrijven, maar die was niet op tijd gereed en beleefde pas twee jaar later zijn première in Cai- Op de plaats van de oude opera staat nu een parkeergarage. De nieuwe opera is gevestigd op het ei land Gezira in de Nijl, een van de rijkste buurten van Cairo. Niet alle Egyptenaren zijn even ingenomen met het project. "Wij hebben geen behoefte aan een ope ragebouw," zei Ibrahim Kamel, een arbeider. "Wij hadden meer ge had aan woningen, of een zieken huis". Brinkman: Letteren bij RTV vruchtbaar RIJSWIJK (ANP) - Het biblio- theek- en letterenbeleid kan met zijn artistieke achtergrond kwali teitsverbeterend werken op de me dia als cultuurindustrie. Het voor nemen de afdeling letteren over te hevelen van de departementsdirec tie Kunsten naar de directie Radio, Televisie en Pers levert op deze manier de beste bijdrage aan de cGltuurpolitieke oriëntatie van de verschillende delen van het cul- tuurbelèid. Dit heeft minister Brinkman (Cultuur) geantwoord op schriftelijke vragen van kamer leden van de regeringspartijen WD en CDA en van de oppositie partijen PvdA en D66. Volgens Brinkman betekent de organisatorische herschikking op het departement van WVC niet dat het letterenbeleid ophoudt kunst beleid te zijn. "Bevestigd wordt dat ook buiten het organisatorische verband met de directie Kunsten kunstbeleid wordt aangetroffen. De produktie van kunst blijft zo niet beperkt tot Jiet beleidsterrein van de directie Kunsten", aldus de minister. De herschikking zal per 1 januari volgend jaar ingaan. KONING MID AS Dit is een recon structie van het gezicht en het hoofd van Koning Midas, die van 738 voor Chr. tot 696 voor Chr. re geerde in Gor- dion, een landstreek die nu deel uitmaakt van Centraal Turkije. Twee En gelse deskundigen hebben in op dracht van de Turkse regering een reconstructie gemaakt van het nobele hoofd van Midas, die alles wat hij aanraak te in goud veran derde. Uitgangs punt daarbij was de 2.684 jaar oude schedel van de heerser, (foto ap) Toneelstuk over Gerrit Achterberg in Leidse Schouwburg Klappers deze weck op toneelge bied. Zowel in de schouwburg als in het LAK-theater. Om met de schouwburg te be ginnen: vanavond gaat daar het door Manuel van Loggem ge schreven stuk over de dichter Gerrit Achterberg, wiens drama tische leven gestalte wordt gege ven door rasacteur Huib Broos. Op deze pagina een artikel over deze produktie. Woensdag- en donderdag avond in de schouwburg het stuk 'Over de grens' van Lodewijk de Boer, die wij allen kennen van zijn Famïly-produkties. Peter Faber en Olga Zuiderhnek zijn de hoofdrolspelers in 'Over de Grens', dat een soort 'geestelijke striptease' wordt genoemd. Zaterdag 15 en zondag 16 okto ber is het podium voor 'coming man' Dirk Tanghe met het toneel stuk van het jaar: 'Romeo en Ju- An Tuts (Julia) en Donald Madder (Romeo) in 'Romeo en Julia' van Dirk Tanghe. (foto Theo Terwiel) lia'. Over de inhoud van dit stuk kan niets nieuws meer worden geschreven. Overbekend is het thema van de liefdesdood. Maar Tanghe maakte er een zeer eigen produktie van. Hij hield de de cors strak en transformeerde Ro meo en Julia in 'een overrompe lend explosie van vitaliteit'. Dan het LAK-theater. Op woensdag- en donderdagavond laat choreografe Lilian Bruin- sma daar zien wat zij aan artis tieke kwaliteiten in huis heeft met 'De waanzin van de dag'. We zouden deze produktie kunnen typeren met 'bewegingstheater'. Zowel tekst als dans komen aan bod. Uitgangspunt is een moeilij ke literaire tekst van Maurice Blanchot (Wat lezen die mensen toch een aparte boeken.'). Op vrijdagavond 14 en zater dagavond 15 oktober brengt Het Nationaal Fonds 'De ziekte van de dood'. Het stuk is gebaseerd op een roman van Marguerite Dur- as. Daarin wil een man ontdek ken wat liefhebben is. Hij vraagt een vrouw tegen betaling enkele nachten met hem door te brengen. Een interessant gegeven. De man wordt gespeeld door Tom Jansen, een acteur die veel meer aan dacht verdient dan hij gewoon lijk krijgt. De vrouw wordt ge speeld door Paidine Daniels. Op vrijdagavond 14 en zaterdag 15 oktober brengt Micro-theater Im perium 'Picknick op het slagveld' van de Spaanse schrijver Fer nando Arabal. De absurditeit van de oorlogvoering is hier het thema. Ook in de rest van de maand oktober zal dit stuk nog te zien zijn (20,21,22,27,28 en 29 ok tober, aanvang 20.30 uur). AMSTERDAM (GPD) - Gerrit Achterberg (1905-1962) is een van de meest gelezen dichters uit de Nederlandse poëzie. Van zijn bij uitgeverij Querido verschenen Verzamelde Gedichten zijn in de loop der jaren ruim 40.000 exem plaren verkocht. Sinds zijn dood is er veel over hem en zijn poëzie ge publiceerd. Er bestaat een Achter- bergkring en een Achterbergkro niek. Over zijn dramatisch verlo pen leven schreef Manuel van Log gem een toneelstuk dat vanavond te zien is in de Leidse Schouwburg. Het betreft een co-productie van de nieuwe stichting Hollands The ater en de restanten van toneel groep Theater. De regie is in han den van Christiaan Nortier, de rol len worden gespeeld door Huib Broos, Yoka Berretty en Danielle van Zwieten. Huib Broos, die de ti telrol speelt: "Het is beslist geen strikt biografisch toneelstuk. Het is een interpretatie. Achterberg spe len zoals hij was, kan natuurlijk niet. Het gaat over het fenomeen Achterberg. Ik zou het eerder een lovc-story met bijna alle elementen uit zijn leven willen noemen. Het stuk gaat over de onmogelijke lief de". Twee miljoen voor verbetering Stadhuis/Muziektheater AMSTERDAM (ANP) - Het stads bestuur van Amsterdam heeft voor volgend jaar twee miljoen gulden gereserveerd voor aanpassingen aan het onlangs opgeleverde Stad huis/Muziektheater. Het gaat daar bij om aanpassingen op het gebied van bewaking, luchtventilatie en deursluitingen. "De gebruikers van het gèbouw hebben om die aanpassingen ge- LOF-prijs voor 'Flair' AMSTERDAM (ANP) - De Stich ting Lucas-Ooms Fonds heeft de LOF-prijs 1988 voor Nederlandsta lige tijdschriftjournalistiek toege kend aan het Vlaamse vrouwen weekblad Flair. De stichting heeft dit gisteren bekendgemaakt. Hoewel het volgens de jury om een weekblad gaat dat buiten de Nederlandse grenzen wordt gere digeerd en uitgegeven, blijkt het veel Nederlandse vrouwen zo aan te spreken dat de helft van de totale verkoop van 400.000 exemplaren per week in Nederland wordt om gezet. Flair is er volgens fie jury in ge slaagd een "begrip te worden in ons deel van Europa". "Door zijn originele aanpak heeft Flair kans gezien in korte tijd door te dringen tot de harten van honderdduizen den vrouwen", aldus de stichting. Aan de prijs is een legpenning en een geldbedrag van 10.000 gulden verbonden. vraagd", aldus de directeur van de dienst openbare werken, B. Smit. "Het gebouw is ontworpen met een zo groot mogelijke openheid naar het publiek toe. Nu het gebouw in gebruik is, kleven daar toch een aantal nadelen aan". Volgens Smit was er al een bepaald bedrag van de twee miljoen op de begroting gereserveerd. Hij kon niet precies zeggen hoeveel extra geld met de aanpassingen is gemoeid. De bewakingsmogelijkheden van het gebouw zijn de portiers al vanaf de opening een doorn in het oog. De computer die automatisch deuren sluit en opent, functioneert niet altijd naar wens. Zo wordt de deur van de raadszaal automatisch geopend als één van de deuren van de fractiekamers wordt ontsloten. Wethouder M. Luimstra van kunst zaken heeft vlak na de opening van het gebouw nog opgesloten geze ten in één van de kamers nadat de deur achter haar hermetisch in het slot viel. "Het spook van het nieu we stadhuis", zo wordt het compu tersysteem door veel ambtenaren genoemd. De deur van het Muziektheater wordt vervangen omdat het open en dicht gaan voor een constante tocht in de rest van het gebouw zorgt. Een nieuwe draaideur moet dat probleem uit de wereld helpen. Andere aanpassingen behelzen on der meer de bouw van extra toilet ten in de parkeergarage en verbete ringen van het bestaande luchtver versingssysteem. LONDEN (AP) - De wereldbe roemde violist Nicolo Paganini, die in 1840 overleed, is waarschijnlijk gestorven aan de gevolgen van een kwikvergiftiging, zo valt te lezen in een artikel in een Brits medisch tijdschrift. Volgens de Australische arts J.G.O'Shea heeft het er alle schijn van dat Paganini is bezweken aan een kwikvergiftiging die door zijn artsen was veroorzaakt, en niet aan tuberculose aan de longen en het strottehoofd, zoals de officiële doodsoorzaak luidde. O'Shea merkt in zijn artikel in het tijdschrift van de Royal Society of Medicine op dat nooit lijkschou wing op het stoffelijk overschot van Paganini is verricht. Hij acht het waarschijnlijk dat de violist ja renlang grote hoeveelheden kwik tot zich heeft genomen - een mid del dat destijds werd voorgeschre ven ter behandeling van syfilis. Uit de correspondentie van Pa ganini valt op te maken dat deze al in 1820 ernstige problemen met de gezondheid had. Hij leed toen aan een chronische hoest en kampte te vens met gewichtsverlies. Een arts in Palermo schreef purgeermidde len voor "om verborgen vergiften uit het lichaam te verdrijven". Toen geen verbetering in zijn toestand optrad consulteerde Pa ganini een tweede arts, die op basis van het feit dat de violist zeer veel losse seksuele contacten had on derhouden, de diagnose syfilis stel de en kwik voorschreef. Volgens O'Shea staat niet vast dat Paganini inderdaad syfilis had, maar kan wel worden geconclu deerd dat de kwikbehandeling zijn gezondheid alleen maar schade heeft berokkend. De violist zelf repte in een brief aan een vriend over "dodelijke doses" die hij, op advies van zijn arts, regelmatig tot zich nam. Omstreeks 1828 had Paganini al zijn tanden verloren, was hij bijna blind en werd hij geplaagd door ze nuwtrekken, waardoor zijn hand schrift vrijwel onleesbaar was ge worden - verschijnselen die duiden op een chronische kwikvergifti- .ging. Door de violist geconsulteerde artsen zeiden echter dat hij aan tu berculose leed en nog hooguit een jaar te leven zou hebben. Hij hield het daarom maar bij zijn kwikbe handeling, aldus O'Shea, die ver der stelt dat de kwikvergiftiging mogelijk ook tot een persoonlijk heidsverandering heeft geleid. "Paganini werd van een nogal impulsieve, agressieve, ambitieuze en zelfverzekerde persoonlijkheid tot een apathisch, zichzelf afzonde rend man die bang was om zich in het openbaar te begeven", aldus O'Shea. liefde zijn hospita dood. Hij kreeg TBR, maar stelde zich vooral ter beschikking van de poëzie. Later zou hij trouwen met Cathrien van Baak, die overigens nog leeft. Huib Broos en Yoka Berretty zijn sinds jaar en dag liefhebbers van het werk van Achterberg. Yoka Berret ty speelt drie rollen: zijn hospita, zijn psychiater en zijn vrouw. "Het zou voor het stuk dodelijk zijn als je die door drie verschillende men sen liet spelen. Bovendien kan je op deze manier een soort projectie suggereren: in zijn psychiater en zijn vrouw zocht hij zijn hospita". Berretty omschrijft Achterberg als "een gesloten, stugge, Calvinisti sche man die enorm veranderde als hij gedronken had". Volgens producent Peter En gelsman is het zeker niet te bedoe ling een 'relstuk' uit te brengen. "Alles gebeurt met de grootst mo gelijke liefde voor wat hij gedaan heeft. Er zullen na afloop natuur lijk genoeg mensen zijn die zeggen: zo was hij niet. Maar dat hou je al tijd". Broos: "De waarheid over Achterberg bestaat niet. Wat wij wel kunnen doen is een tipje van de sluier oplichten. Maar het blijft na tuurlijk onze interpretatie. Voor mensen die Achterberg niet ge kend hebben, is het ongetwijfeld een spannend verhaal. Het is be slist geen poëzieprogramma. Ver der moeten de mensen het maar ge woon bekijken". V.l.n.r, Yoka Berretty (vrouw van Achterberg), Huib Broos (Achterberg) en regisseur Christiaan Nortier. Staand: Danielle van Zwieten (het meisje). Let op het verbluffend goed gelijkende kapsel van Broos. (foto Kors van Bennekoml Escherkamer in het Baarnse kasteel Groeneveld. BAARN (GPD) - Pieck, Wil link, Escher. Drie eigentijd se kunstenaars. Weliswaar overleden maar nog steeds top of the bill als het grote publiek het voor het zeggen heeft. Om het even of hun werk in het Singer in Laren, in het Stedelijk in Amster dam of op kasteel Groene veld in Baarn te zien is; drommen mensen trekken naar het werk van de emi nenties. door Rob Bouber Tot 22 december wappert de Escher-vlag van het torenbordes op kasteel Groeneveld om er een schare publiek te verwelkomen. Even buiten het slot - aan de voet van de toegangstrap - staan twee constructies die zich niet onmid dellijk als Eschers laten herken nen. Dat kan ook moeilijk, want de twee veelvlakkige constructies 'Icosaeder' en 'Dodecaeder', die aan twee of drie basisvlakken hun balans ontlenen, zijn van Popke Bakker uit Bergen aan Zee. De kunstenaar is door de organisatie, die de artistieke nalatenschap van Escher beheert en uitstalt, uitgeno digd vanwege zijn Escheriaanse denken. Pal achter de entree is een ver koophal ingericht, propvol Escher- spullen: Escher-kalenders, -speel kaarten, -hoofddoeken, -kadopa- pier, -affiches, -puzzels, -prent briefkaarten, zelfs Escher-kussens Expositie met kanariefantjes en drakedissen ding. Merchandising: het werk van Maurits Escher in zijn algemeen heid en detailmotieven in het bij zonder zijn terdege geëxploiteerd. Bewondering Hij is nog steeds populair: en niet alleen in Nederland; in Amerika is de mathematicus zeer bekend. Tij dens de rondgang in het kasteel zal men vele malen bewonderende kreten in de taal van de United Sta tes horen uitdrukken. Zes jaar geleden herbergde Groeneveld - toen net gerestau reerd - ook al een Escher-tentoon- stelling. De keuze voor Baarn is niet zo verwonderlijk. Escher sleet er een belangrijk deel van zijn le- maakte hij in zijn 'Baarnse perio de', ook wel zijn mathematische periode genoemd. In 1982 was de expositie in het koetshuis. Nu in het kasteel zelf. Om doublures te voorkomen zijn er nieuwe elementen aan de ten toonstelling toegevoegd: om te be ginnen is het accent gelegd op de 'Regelmatige Vlakverdelingen'. In totaal maakte Escher 137 van deze reeksen zich herhalende patronen, geïnspireerd op de Majolica- en stuc-motieven uit het Alhambra in het Spaanse Granada. Er zijn twee grote collecties 'Regelmatige Vlak verdelingen'. De grootste is in Amerikaanse, particuliere handen en is niet beschikbaar voor ten toonstellingen. Daarom hangt van die 'partij' hier een erg fraai gefoto grafeerde versie. Vergroot zijn er 36 stuks op de tentoonstelling te zien. De tien originelen komen uit het Haagse Gemeentemuseum en van particulieren. Plafond Nieuw is een flink deel van een plafond dat Escher ooit voor een nu;)..-.- daar ook een plaats kreeg maar er in 1961 werd gesloopt. Het is pas te ruggevonden in een kelder. Het be staat uit uitgezaagde dieren: vo gels, vlinders, bijen, vleermuizen. Alleen in het centrum is de beken de Escher-tegenvorm te vinden: vogels leunen aan tegen vlinders. De kunststof uit de jaren '50 is smoezelig, duidelijk aangetast. Het wegbreken of oversauzen van in opdracht gemaakte wanden en pla fonds is natuurlijk een vorm van kunstvandalisme maar het gebeurt meestal in argeloze eer en deugd. Op het postkantoor van Hilversum is een Escher-muur weggeschil- derd. Zo ook geschiedde in een paar kantoorpanden in Amster dam. Vooruitziende geesten op het ministerie van landbouw in Den Haag hebben hun oorspronkelijke Escher wel intact gelaten. Eveneens nieuw zijn de ontwer pen voor bankbiljetten (nimmer uitgevoerd Financien gaf de voor keur aan Eppo Doeve) en postze- gelontwerpen. Absoluut nieuw - met een knipoog naar de eerder vermelde merchandising - is het to nen van de industriële toepassing van de 'Regelmatige Vlakverdelin gen' door Jan des Bouvrie die ook de tentoonstelling inrichtte. Er is een Escher-kamer, waarin niet al leen Escher-meubels maar ook Escher-stoffen, -gordijnen en -lam- pekappen. Twee constructies van Popke Bakker flankeren de Escher-kunst die hier steeds meer gaat intrigeren. Als geen ander heeft Escher de grafiek benut. De grafiek weten te optimaliseren door contrastrijke toonwaarden tegen elkaar aan te zetten in elkaar ontmoetende vor men. Escher spotte met de logische perspectiefwetten door absurde si- bouwen. Vooral de ruimtelijke or dening van bebouwing en terreih was zijn voornaamste inspiratie bron. De eerste bouwwerken zijn nog getekend (of in hout gestoken) binnen de grenzen van het bestaan de perspectief. Zie de 'Toren van Babel' of een van zijn Italiaanse landschappen. De houtsnede 'Vol- dersgracht' in Delft (1939) vertoont nog niet een teken van het bewuste optische bedrog waarin Escher uit eerder al 'Stilleven en straat': boe ken en pijp liggen op het tafelblad dat tot aan de horizon doorloopt en tegelijkertijd' de basis voor een straat vormt. De huizen staan op het tafelblad. Hier gloort de ge dachte van het onlosmakelijke, van het Al dat ineenstroomt. Meestal was Escher bloedseri eus: hij behandelt zijn eigen duali teitsgedachte, zijn besef van goed- en-kwaad in 'Engeltjes-duiveltjes'. karikaturaal te werk gaat. Bij voor beeld in 'Vlakvulling II'. Probeer het maar eens! Neem een vel van 30 x 40 centimeter en teken in die rechthoek, tegen elkaar aanliggend een stuk of dertig dieren, met cen traal ook nog eens een Indische god die de wonderlijke kana riefantjes en drakedissen toelacht. (De tentoonstelling in kasteel Groeneveld duurt tot en met 22 de cember; alleen 's maandags geslo-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 19