Negentigjarige Joris Ivens nog strijdbaar Amnesty Rock-concert in New Delhi groot succes Politiek verleden geeft huldiging scherp gouden randje Actrice Nina Bergsma overleden 'Raptu' van Nacho Duato bij NDT Isokosld winnaar Elly Ameling-liedconconrs Standbeeld Elvis naar Duitsland Meeslepende 'Dodendans' van Appel literaire 'stormvogel' Sitwell overleden PAGINA 10 KUNST MAANDAG 3 OKTOBER 1988 NIJMEGEN Minister Brinkman van cultuur, verguisd omdat hij in zijn herstructurerings- en bezuinigingsdrift toneelgroepen liet verdwijnen en zelfs het Openlucht Museum wilde sluiten, gaat in ieder geval op één punt positief de geschiedenis in. Dat bleek zaterdagmiddag in het Nijmeegs museum De Commande- rie van Sint Jan, nadat hij de cineast Joris Ivens, ooit verguisd vanwege zijn communistische keuzen en anti-Nederlandse op stelling in de Indonesië-kwestie, het eerste exemplaar had over handigd van het boek 'Rondom Joris Ivens, wereldcineast'. Ivens: "Ik ben blij dat ik dit boek van gekregen heb, meneer Brinkman, want u was de eerste die naar Parijs kwam". door Rijk van Rotterdam Ivens werd zaterdag in zijn geboor testad Nijmegen uitgebreid gehul digd naar aanleiding van zijn op handen zijnde negentigste verjaar dag (18 november), 's Ochtends ontmoette hij de pers in het stad huis. 's Middags werd de tentoon stelling 'Rondom Joris Ivens, we reldcineast. Het begin, 1898-1934' in De Commanderie geopend en was er de genoemde uitreiking van het boek, dat deze tentoonstelling begeleidt, 's Avonds zong in De Lindenberg een zaal vol FNV-le- den 'Lang zal hij leven' voor hem. Tijdens de persbijeenkomst zei Ivens over de tijd dat Nederland hem niet lustte en hij in Oost-Euro pa verbleef: "Eerlijk gezegd zat ik tegen mijn wil achter het IJzeren Gordijn. Ik was het slachtoffer van de Koude Oorlog. Nederland had mijn vleugels afgeknipt. Ik heb mijn best gedaan om in die tijd ook elders films te maken, maar als ik geen paspoort heb, kan ik niet wer ken. Ik kreeg dan weer een pas poort voor drie maanden, dan weer geen paspoort, dan weer een voor een jaar, dan weer geen. Maar for get about it. Men heeft 41 jaar nodig gehad om in te zien dat men zich vergist had. Laten we elkaar nu maar met rust laten. De minister heeft in Parijs alles goed gemaakt". Brinkman 's middags in het mu seum: „Driejaar geleden heeft u de band met uw land hersmeed. We hebben elkaar in Parijs over en weer zeer goed begrepen". Onrecht 's Avonds in De Lindenberg bleek de mantel der liefde echter nog niet alle raakvlakken van de kwestie Ivens te bedekken. Onder deel van de huldiging door de afde ling Nijmegen van de FNV was een toespraak door de filosoof, histori cus Nederlandse arbeidersbewe ging en hoogleraar Ger Harmsen. Die zei tegen 'kameraad Ivens': "Toen minister Brinkman in sep tember 1985 naar Parijs ging om jou het Gouden Kalf te overhandi gen en een ton om je archief te or denen, zei hij: 'De geschiedenis heeft u meer gelijk gegeven dan uw opponenten van destijds'. Dat wa ren mooie woorden, maar er schuilt verschrikkelijk veel on recht achter. De minister moest wel, want Ivens stond volop in de schijnwerpers. Maar in de schaduw stonden duizenden Nederlandse soldaten die destijds hadden ge weigerd zich naar Indonesië te la ten zenden. Van de 4000 zijn er 2500 berecht. Ze gingen de gevangenis in, één zelfs voor zeven jaar. Deze dienstweigeraars van toen houden 16 oktober voor het eerst een reü nie. Ik ben benieuwd of minister Brinkman dan ook bij hem komt om te zeggen dat de geschiedenis lenburg: "Zij vormen het pronk stuk van de Arbeiders Filmdienst. U hebt er een bijdrage mee gele verd aan het emancipatieproces van de arbeiders en aan de accepta tie van de vakbeweging". Ivens, die dit jaar de Gouden Leeuw van Venetië kreeg voor zijn oeuvre, genoot zaterdag zichtbaar van de locale huldeblijken, van de ovaties als hij in zijn lichtbruine winterjas en met zijn stok, verge zeld door zijn assistente en vrien din Marceline Loridan een zaal bin nenkwam of verliet, van de vragen van de pers ("Hoe bedoelt u: 'Staat u nog achter al uw films?' Wat ik gedaan heb deed ik omdat ik vond dat ik het moest doen". En: "Geen vragen meer? Ik ben nog fit!") en van de notities over hem en zijn werk, door zijn collega Johan van der Keuken in het museum voorge lezen ("Nog altijd heb ik bij het fil men momenten, waarop ik denk: "Hoe zou Ivens het gedraaid heb ben?"'). Het weerzien met Nijmegen raakte hem diep: "Toen ik door de stad reed, heb ik bijna gehuild. Er is zoveel verdwenen en de verf is zo nieuw. Die moet een beetje oud worden, maar de verf zal wel goed gewassen worden in Nederland". En wat betreft de toekomst: "Die heb ik vanmorgen om zeven uur gezien vanuit mijn hotelkamer: de zon op de Waal in de nevel. Ik kon de dingen zien, die ik beleefd heb, hier in deze stad. Als het fysiek mo gelijk is, wil ik daar nog wel een film over maken". AMSTERDAM (ANP) - De actrice Nina Bergsma is vrijdag op 76-jari- ge leeftijd overleden, zo heeft haar familie zaterdag bekend gemaakt. Bergsma is vooral bekend gewor den door haar medewerking aan een enorm aantal hoorspelen. Nina Elise Bergsma werd op 29 april 1911 geboren in Bandoeng in Indonesië. Na haar gymnasium-b- opleiding ging ze in 1932 naar de Ajnsterdamse toneelschool. Daar behaalde ze drie jaar later het di ploma. Kort daarop kreeg ze werk bij het Nieuw Schouwtooneel. La ter speelde ze ook bij andere gezel schappen -- waaronder het Kinder- tooneel en het Nederlandsch Jeugdtooneel -- en in een aantal vrije produkties. Tot 1948 stond ze op de planken. Vanaf die tijd werk te ze mee aan tal van hoorspelen, waarbij ze ook veel 'kinderstem metjes' deed. Ze schreef enkele spelen voor radio en televisie en ze deed op dat gebied ook veel ver taalwerk. Filmer Joris Ivens (90): 'Geen vragen meer? Ik ben nog fit hun meer gelijk heeft gegeven dan hun opponenten". Van FNV-voorzitter Johan Ste kelenburg kreeg Ivens de speld "voor langdurig lidmaatschap". Ivens is geen lid van het FNV, maar in de jaren dertig maakte hij wel films voor de vakbeweging. Steke- DEN HAAG (ANP) - Huischo- reograaf Nacho Duato van het Nederlands Dans Theater heeft een nieuw ballet gemaakt. Hij koos er de Wesendonck-Lieder voor van Richard Wagner en noemt zijn nieuwe werk 'Rap- tus'. Het gaat op 20 oktober in première in het theater van het gezelschap aan 't Spui in Den Haag. Muziek van Wagner wordt zelden voor ballet gebruikt. Duato raakte evenwel gefascineerd door de poé- zie van de liederencyclus en door de dramatische kracht van het werk van Wagner in het algemeen. Het ballet bestaat uit vijf delen: so lo, pas de deux, pas de trois, pas de deux en solo. Walter Nobbe ont wierp het dekor en de kostuums voor 'Raptus'. Wagner maakte de liederen op vijf gedichten van Mathilde We- sendonck met wie de componist in 1857-1858 een heftige relatie had. Van de vijf liederen worden er vier bij het ballet vertolkt. Ze worden de ene voorstelling door de mezzo sopraan Ann Morgan gezongen, de' andere door de alt-mezzo Sylvia Schluter. Het Nederlands Balletor kest begeleidt het nieuwe pro gramma van het NDT. Daarin zijn ook opgenomen 'Ta bula Rasa' van Ohad Naharin op muziek van Arvo Part en 'Forgot ten Land' van artistiek directeur Ji- ri Kylian op muziek van Banjamin Britten. Behalve in Den Haag wordt dit programma ook uitge voerd in Amsterdam en Rotter dam. Het ballet van Naharin werd vo rig jaar voor het eerst door het NDT gedanst. De zeer enthousiaste ont vangst ervan vormt de reden om dit werk opnieuw op het repertoire te nemen. Het ballet van Kylian, destijds gemaakt voor het balletgezelschap NEW DELHI (UPI) - Tiendui zenden Indische rock-fans dansten en klapten tot de vroe ge zaterdagochtend op de mu ziek van westerse pop-gigan ten tijdens het 'Mensenrechten nu'-concert voor Amnesty In ternational, het eerste grote rock-concert in India. Het enorme Jawaharlal Nehru-sta- dion in de hoofdstad was uitver kocht en bood de toeschouwers bijna achteneenhalf uur popmu ziek. "Het werd tijd voor een con cert als dit", zei een 25-jarige Indi sche uit New Delhi, "het is leuk". Van voor het podium tot de hoog ste rangen in de arena reageerde het publiek enthousiast op de mu ziek van enkele van de bekendste westerse rockmusici als Bruce Springsteen, Sting, Peter Gabriel, Tracy Chapman, de Senegalese ar tiest Youssou Ndour en de Indi sche rockviolist L. Shankar. De show maakt deel uit van een toernee langs veertien landen die is bedoeld ter ondersteuning van Amnesty International bij zijn vie ring van het opstellen van de Uni versele verklaring voor de rechten van de mens in 1948 en om de druk van de publieke opinie te verster ken om de verklaring na te leven. De musici begonnen en eindig den het concert gezamenlijk met uitvoeringen van Bob Marley's reg- gae-klassieker 'gGt up, stand up (fight for your rights)' en ieder riep tijdens zijn eigen optreden het pu bliek op zich in te zetten voor de mensenrechten. Peter Gabriel kreeg luid applaus bij zijn oproep om het aloude Indische kasten-sys- teem te beëindigen, waarbij de ge boorte de sociale status voor het le ven bepaalt. "Niet langer kasten systeem, niet langer onaanraakba- ren", zei hij, verwijzend naar de laagste sociale klasse, die zelfs bui ten het kastensysteem ligt. "Vecht voor mensenrechten in India. Strijd voor mensenrechten in de hele wereld. Voeg je bij Amnesty International", verklaarde Spring steen. Het was de eerste maal dat een Indisch publiek getuige kon zijn van een rockconcert van westerse artiesten, met alles wat daarbij hoort, zoals enorme geluids- en lichtinstallaties, video-schermen en een uitgebreid podium. Het pu bliek bestond voornamelijk uit jon ge mensen uit de kleinere midden- en hogere klasse, die al langer wes terse popmuziek kennen. De mees te mensen droegen spijkerbroeken en t-shirts, maar veel vrouwen droegen ook sarees en mannen de traditionele halflange hemden en sandalen. Leidenaar Nico van der Meel 'beste Nederlander' DEN HAAG (ANP) - Soile Isokoski uit Finland is de winnaar van het eerste Elly Ameling-liedconcours, dat sinds maandag in theater Dili- gentia in Den Haag is gehouden. Isokoski verdiende tienduizend gulden met haar prestatie. Dit heeft de organisatie zaterdag na af loop bekendgemaakt. Op de tweede plaats werd beslag gelegd door Kym Marsha Amps uit het Verenigd Koninkrijk. De derde plaats was voor Fiona Cameron, eveneens uit het Verenigd Konink rijk afkomstig. Zij ontvingen res pectievelijk 7.500 en 5.000 gulden. De prijs voor de beste Nederlander was weggelegd voor Nico van der Meel uit Leiden. Hij ontving 3.500 gulden. Het concours telde 55 deelne mers, allen jonger dan 35 jaar. Het is bedoeld om het lied eens een- BREMERHAVEN (AP) - Precies dertig jaar nadat Elvis Presley van de loopplank stapte om in de Bondsrepubliek dienst te doen als Amerikaans militair werd zaterdag in Bremerhaven een bronzen standbeeld van de 'Koning van de Rock and Roll' van boord gehesen. Het levensgrote beeld was door het Britse Presley-centrum voor deze dag uitgeleend aan Bad Neu- heim, de stad waar Elvis tijdens zijn 'Duitse' diensttijd heeft ge woond. In Bremerhaven werd het beeld opgewacht door zo'n 300 fans van Elvis, terwijl de Westberlijnse artiest Dirk Juettner zo getrouw mogelijk enkele van diens liederen ten gehore bracht. traal te stellen op een groot con cours. Het is vernoemd naar Ame- ling, omdat juist zij met opera- en oratorium-aria's wereldvermaard heid heeft verworven. De zangeres verzorgde zelf een openingsrecital. Het concours wordt onder meer ge financierd uit giften van overhe den, culturele fondsen en verschei dene bedrijven. Het concert droeg niet de sporen van de meningsverschillen die de afgelopen week naar boven kwa men toen de artiesten de organisa tor, het dagblad Times of India, be kritiseerden wegens de hoge toe gangsprijzen en de minimale ver wijzingen naar het doel van het concert, steun aan de mensenrech ten, en de maximale exploitatie van de viering van het 150-jarig be staan van de krant. "Wij zijn hier niet gekomen voor een verjaar dagsfeestje", verklaarde Bruce Springsteen eerder. Een toernee-functionaris en ver tegenwoordiger van het dagblad verklaarden privé dat het blad het verband met de mensenrechten had geminimaliseerd na orders van de Indische regering. Na protesten van de organisatoren werd in niéu we advertenties meer aandacht be steed aan het mensenrechten-as pect. Amnesty International wekte de wrevel van de regering in New Del hi nadat het dit jaar melding maak te van talloze beschuldigingen over schending van de mensenrechten in de grootste democratie van de wereld, waaronder standrechtelij ke executies, marteling door de po litie en misbruik van veiligheids wetten. Gabriel, Sting en directeur Jack Healy van Amnesty herinner den tijdens een persconferentie aan de berichten en riepen de rege ring onder premier Rajiv Gandhi op er wat aan te doen. i actie tijdens het 'De Dodendans' van August Strindberg in de vertaling van Karst Woudstra door to neelgroep De Appel. Met: Eric Schneider. Christine Ewert en Robert Prager. Regie: Agaath Witteman. Vormgeving: Jos Groe- mer. Gezien op 1 oktober in de Appelstudio van het Appeltheater. DEN HAAG - Het huwelijk als eindeloze, uitzichtloze strijd, waarachter een pessimistische levensvisie schuil gaat, die slechts alleen van de dood enige uitkomst verwacht. In 'De Do dendans' van August Strindberg maken Alice en Edgar elkaar al bijna vijfentwintig jaar het leven zuur. Het blijft een onbesliste strijd: niet van elkaar kunnen loskomen, niet met elkaar kun nen leven. Het smeulende ge vecht laait op, als neef Kurt op bezoek komt. Beide partijen pro beren Kurt voor zich te winnen. Dat lukt niet. Nadat Kurt is ver trokken, moeten Alice en Edgar weer op dezelfde voet verder. "Zilveren bruiloft dus... doorha len en verdergaan!", zijn de veel zeggende slotwoorden van Ed gar. Van dit stuk heeft de schrijver Friedrich Dürrenmatt een be kende bewerking gemaakt. Wat er bij hem overblijft, is een sterk gereduceerde tekst voor een to neelmatig gevecht voor twee echtelieden. Gongslagen marke ren de elf gevechtsrondes, waar in bij alle leed toch ook veel lach wekkends zit. De Dodendans- versie bij het Appeltheater is aanmerkelijk zwaarder op de hand. Drie Appel-acteurs zijn on der leiding van Agaath Witteman met de originele Strindberg- tekst aan de slag gegaan. Zij kie zen voor een psychologiserende benadering van hun personages. De gespeelde werkelijkheid van Scène uit 'Dodendans' van August Strindberg, gespeeld door toneelgroep Appel. V.l.n.r. Eric Schneider, Christine Ewert en Robert Prager. (foto Pan sok) Strindberg wordt niet (zoals bij Dürrenmatt) tot theaterpropor ties gereduceerd, maar een klein beetje verhevigd. Met als achter liggende gedachte: de strijd op het grensgebied tussen leven en dood. In zeker opzicht zijn de acteer prestaties geweldig, maar de in tensiteit van het psychologisch doorwrochte spel van de acteurs benadrukt het tragisch element. Dat gaat ten koste van de absur diteit van de beschreven situatie. Slechts een enkele keer krijgt dat aspect ook een kans. In plaats van de kamer te verlaten om zijn inspectieplichten te ver vullen, gaat Edgar in militaire houding boven op de piano staan. Het is een nadrukkelijke toevoeging. De mystieke belich ting tijdens de absences van de ziekelijke Edgar geven deze ver sie zelfs iets verhevends. De door Strindberg voorgeschreven danspassen van Edgar tijdens het pianospel van Alice (eerste bedrijf) zijn hier uiterst summier gehouden. De toenaderingspo gingen van Alice en Kurt (eind derde bedrijf) worden daarente gen in een wilde dans breed uit gemeten. Een onverwachte en enigszins pathetische toevoe ging. Het kan allemaal niet ver hinderen dat er een sterk gela den sfeer overheerst, die na de pauze (waarschijnlijk juist dóór die pauze) aan zeggingskracht verliest. De torenkamer van Alice en Edgar wordt hier aangegeven door middel van een klein vier kant plateau, waarop onder meer acht stoelen, een kleine divan, een piano en een tafeltje staan. Je kan er letterlijk je kont niet ke ren; schitterend symbool voor het bestaan van deze mensen, die geen kant meer op kunnen. Als het stuk begint, is er een grote af stand tussen dit plateau en de publiekstribune. Op het mo ment, dat Kurt verschijnt, wordt het plateau richting publiek ge schoven, zodat we er met ons neus bovenop komen te zitten. Zo zouden we eigenlijk het stuk moeten uitzitten, tot in de laatste scène (na het vertrek van Kurt) de aanvankelijke opstelling te rugkeert. Maar helaas wordt het plateau ook nog eens in een mid denpositie geplaatst: het op zich prachtige heen en weer schuiven van het plateau krijgt aldus iets willekeurigs. Ondanks het meeslepende spel van Eric Schneider, Christi ne Ewert en Robert Prager is dus deze 'Dodendans' door De Appel toch maar gedeeltelijk geslaagd te noemen,'omdat de enscene ring als geheel niet altijd overtui gend is. WIJNAND ZEILSTRA van Stuttgart en zeven jaar geleden ook op het repertoire van het NDT, is intussen een 'klassieker' van Ky lian. De choreograaf heeft het ver der ontwikkeld en gewijzigd. De bezetting is geheel nieuw. LONDEN (AP) - Sir Sacheverell Si twell, dichter, kunstrecensent en de laatste van de drie literaire Sit- wells, is zaterdag op 90-jarige leef tijd overleden in zijn huis Weston Hall bij Towcester in Northamp tonshire. Sacheverell en zijn excentrieke broer Sir Osbert en zuster Dame Edith Sitwell, waren bijna 50 jaar de 'first family' van de Britse litera tuur. Ze werden beschouwd als de voorsten van de avant-garde in de jaren '20, toen ze in Londense krin gen békend stonden als de 'storm vogels'. Het waren alle drie pro- duktieve schrijvers en verzamel den de meest getalenteerde en cre atieve mensen van hun tijd om zich heen. De componist William Walton woonde jaren lang in Londen bij hen in. Hij schreef de muziek voor de gedichten die Edith reciteerde, en componeerde 'Belshazzar's Fe ast' in de stallen van Weston Hall. "Hij maakte zo'n verschrikkelijke herrie op de piano dat we hem uit het huis moesten verbannen," zei Sacheverell. De Sitwells organiseerden in 1919 de tentoonstelling van Franse kunst die Picasso en Modigliani bij het Britse publiek bekend maakte. Noel Coward schreef parodieën op hen, en met hun patricische uiter lijk met de lange neüs waren ze een geliefd doelwit voor karikaturen. Sacheverell Sitwell werd gebo ren op 15 november 1897 als de jongste telg van de vierde baron Si twell en afstammeling van de gra ven van Northumberland. Zijn eer ste werk publiceerde hij in 1924, en in de daaropvolgende 56 jaar schreef hij 50 dichtbundels en ze ker 40 andere boeken over reizen, muziek, kunst en architectuur. Terwijl zijn broer met veel verve de literaire kringen shockeerde met zijn exhibitionistisch gedrag en zijn even beroemde zuster be faamd werd om haar excentrieke uitdossing, ging Sacheverell liever op reis. fn 1982 zei hij dat hij zijn jeugdwens had vervuld en alle mooie oorden en dingen op aarde had gezien. Het mooist vond hij Ve netië, met de tempels van Angkor Wat in Cambodja als goede tweede. In 1950 schreeft Sitwell bijna een jaar lang de beroemde column van Atticus in de Sunday Times, waar in hij commentaar leverde op amusante gebeurtenissen in het le ven om hem heem. In 1981 zei hij volgens de toenmalige anonieme schrijver van de column over zich zelf en zijn broer en zuster: "Wij worden ondergewaardeerd. Ob scuriteit zet in en de enige eer die ik heb gekregen is de vrijdom van de stad Lima omdat ik een lezing over Velasquez had gegeven. Maar ik heb redelijk vertrouwen in mijn faam op de lange termijn". Sitwell's biograaf John Leh- mann zei in 1969 dat Dame Edith en Sir Osbert van de drie ongetwij feld het beroemdst waren gewor den, maar dat Sir Sacheverell een "uiterst begenadigd schrijver was en tegen het eind van de jaren '20 gedichten schreef die zeer opmer kelijk waren". Dame Edith overleed in 1964. Toen Sir Osbert vijfjaar later stierf, werd Sacheverell de zesde baron Sitwell. Hij bleef schrijven tot de dood van zijn vrouw Georgia in 1980, met wie hij 56 jaar getrouwd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 10