'Film is meer dan vertellen van verhalen' Q Mare Didden wil geen Belgenmop meer horen 'Action Jackson' wil vele kanten op, maar komt nergens terecht VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1988 PAGINA 21 'Action Jackson'; regie: Craig R. Baixley; hoofdrollen; Carl Weathers, Vanity en Craig T. Nelson; theater: Euro, Alphen Vanity heeft de overstap gemaakt van Prince naar Jackson. Niet Mi chael Jackson, maar een politione le vechtmachine die vanwege het rijm de bijnaam 'Action Jackson' heeft. Vanity, die furore maakte door de combinatie van zang en lingerie, probeert het nu dus als filmster. Koket en nog steeds schaars ge kleed speelt ze nu een zangeres. Haar tegenspelers zijn Craig T. Nelson, een ervaren acteur die aan een paar Spielberg-produkties meewerkte, en Carl Weathers, ooit tegenstander van Rocky (in deel één). Het decor wordt geleverd door Detroit en dus speelt de Ameri kaanse automobielindustrie ook een belangrijke rol. Nelson is hier te zien als een auto-tycoon die in vloed probeert te krijgen in de vak bond en Weathers is de politieman die door muren gaat om hem tot staan te brengen. Al sinds 'On the waterfront' maakt Hollywood ons duidelijk dat de belangen van de arbeiders vaak in het gedrang komen doordat hun vertegenwoordigers te verleiden zijn tot corruptie. Nelson schuwt geen middel om zijn doel te berei ken en alleen al in het eerste kwar tier vallen daarom vele doden. De filmmakers lijken zich voor alles verdiept te hebben in de mo gelijkheden van sterven. Dood door een vlammenwerper is mooi, maar mooier is als daaraan nog wat klappen en messteken vooraf gaan. En het mooist is een dodelijk slachtoffer die dat allemaal heeft meegemaakt en vervolgens als een brandende fakkel vanuit een flat naar beneden zeilt en dwars door het dak van een restaurant stort. Je maakt een actiefilm of niet. Daarbij heeft regisseur Craig Baixley el op twee gedachten ge hinkt. Enerzijds wil 'Action Jack son' een schokkende actiefilm zijn, anderzijds is er gestreefd naar stripachtige humor. Die zijn niet zo leuk, maar dat is een tweede. Erger is dat 'Action Jackson' daarom alle kanten op gaat en dus nergens te rechtkomt. Vanity had zich een be ter start van haar filmcarrière kun- BART JUNGMANN Peter Greenaway: het medium is te belangrijk om het daar bij te laten UTRECHT (GPD) - Twee jaar gele den sprak regisseur Roland Joffe, maker van onder meer 'The Mis sion' en 'The Killing Fields' tijdens de Nederlandse Filmdagen de eer ste Cinema Militans-lezing uit. De ze week beklom een andere Brit de preekstoel van de Utrechtse Pie terskerk: Peter Greenaway. Twee landgenoten, twee verschillende meningen over film. door Pieter van Lierop Joffe hamerde in 1986 zwaar op de noodzaak de afstand tussen filmmakers en publiek zo klein mogelijk te houden. Joffe was het prototype van de 'verhalenvertel ler met een boodschap'. Bood schappen noch verhalen hebben in het verleden de uitgangspunten ge vormd voor de films van Peter Greenaway. "Film is een te belangrijk medi um om uitsluitend aan verhalen vertellers over te laten", zei hij drie jaar geleden toen zijn 'Zed And Two Noughts' in première werd ge bracht. Sinds deze uiterst bizarre film" maakt Greenaway een beetje deel uit van de Nederlandse cinema. 'A Zed And Two Noughts' was in ons land gedraaid, met Kees Kasander als producent en met onder ande ren Gerard Thoolen en Guusje van Tilborgh als medespelers. Dit jaar bracht Greenaway's nieuwste film 'Drowning By Numbers' de Neder lander Denis Wigman op het podi um in Cannes om de prijs in ont vangst te nemen voor 'de beste ar tistieke samenwerking'. Wigman had samen met Kasander 'Drow ning By Numbers' geproduceerd en heeft zich verbonden om nog drie speelfilms met Greenaway te maken. Invallen Voor zijn films pleegt Greena way te vertrekken vanuit invallen, associaties, beelden die hem ge frappeerd hebben. De manier waarop hij daaraan structuur geeft verschilt: soms lijkt het op een ver haal, maar voor hetzelfde geld doet hij het via een getallenreeks of een soort gezelschapsspel waarvoor hij zelf de regels bedenkt. 'Drowning By Numbers' handelt zeer globaal over drie vrouwen die allemaal Cissie Colpitts heten en die stuk voor stuk hun mannen verzuipen. Zonder dat het verder iets met de gebeurtenissen op het doek te maken lijkt te hebben, biedt Greenaway het publiek in tussen de mogelijkheid om van een tot honderd te tellen. De cijfers zit ten verwerkt in de beelden, soms in de dialogen. De ene keer in het cen trum van de aandacht, vaker ver werkt in de achtergrond: op een bijenkorf, de rug van een koe en in de finale op een zinkende boot. "Het is heel Engels", zegt de filmer. "Wij zijn nu eenmaal gek op spelle tjes. Zodoende ritualiseren we on ze emoties en vinden we hele series fantastische sporten uit met de meest gecompliceerde regels". Als er iets is dat Greenaway met doet, dan is dat kopiëren van het dagelijks leven: "Ik geloof zelfs dat het dagelijks leven absoluut niet te kopiëren valt. Trouwens kunstma tige structuren maken meer deel uit van ons dagelijks leven dan we wel beseffen. Zoiets als het alfabet, dat is een kunstmatige structuur - Peter Greenaway: is de zebra die bedacht is om greep op het le ven te krijgen". "Juist de kunstmatigheid geeft 'Drowning By Numbers' een spe ciale kracht en toegankelijkheid. Dit is een van de beste scripts die ik geschreven heb omdat alle onder delen zo door en door in een even wicht terecht konden komen. Te gelijkertijd kun je de film elitair noemen, ja, zoals meer van mijn films". Openstellen Elitair wil in dit verband niet zeggen dat je net als Greenaway, beeldende kunsten, architectuur en ornithologie gestudeerd moet hebben om zijn films te kunnen volgen. Er wil enkel mee gezegd zijn dat je je open moet willen stel len voor een onalledaagse maar puur speelse en echt niet ingewik kelde omgang met het medium film. De praktijk leert echter dat slechts een klein deel van het totale bioscooppubliek tot die geringe geestelijke inspanning bereid is en daarom is de groep Greenaway- liefhebbers dus een elite. Onder de door alpha's gedomi neerde wereldcinema is Peter Greenaway een van de weinige be ta's. Alain Resnais is er ook een. De Brit geeft altijd volmondig toe spe ciale verwantschap te voelen met de Fransman, van wie hij bij de laatste drie gelegenheden camera man Sacha Vierny heeft geleend. In veel van zijn film legt Greena way een geobsedeerdheid aan de dag voor dualiteiten als seksuali teit en sterven, beschaving en ver val. En hij probeert dan, net als Re snais deed, langs empirische weg in de grilligheden van het mense lijk bestaan wetmatigheden aan te tonen. Zowel Resnais als Greenaway ontleent er genoegen aan om aller hande wetenschappelijke theorie ën op gedramatiseerde wijze te toetsen. Alleen Greenaway doet het vanuit volop het besef dat zo iets natuurlijk helemaal niet kan. Hij heeft het tot hogere kunst uit geroepen om pseudo-wetenschap- pelijke pre-occupaties te simule ren. Hij poseert gretig en met een groot gevoel voor humor als eru diete systematicus. N ep-documentaire Hij is iemand die als een soort Don Quichotte op zoek gaat naar systematiek en verklaringen. Ie mand die eens een uiterst onder houdende nep-documentaire maakte, die van voor tot achter be stond uit gesprekken met mensen die ooit door de bliksem zouden zijn getroffen en dat konden naver tellen. En er was 'The Falls', een film waarin 92 mensen werden ge portretteerd die allemaal ooit eens zouden zijn geveld door een VUE: een 'Violent Unknown Event' (een gewelddadige, onbekende gbeur- tenis). Het verwarrende bij Greenaway is dat zijn pseudo-wetenschappelij- ke spelletjes alleen maar zo kun nen fascineren doordat de man over een werkelijk ontzagwekken de kennis beschikt. Voor 'The Dr- aughtmans Contract' had hij een uiterst minutieuze studie gemaakt van allerhande details uit het dage lijks leven van de Britse landadel drie eeuwen geleden. Gewapend met die kennis construeerde hij een voorstelling die in enige aspec ten opzettelijk juist niet kloppend was gemaakt was. Peter Greenaway komt, het werd hier al benadrukt, nooit tot het ma ken van een film via 'een verhaal'. Hoe hij er dan wel toe komt, valt te illustreren met 'A Zed And Two Noughts'. De titel geeft niets an ders aan dan de drie letters die sa men de afkorting 'ZOO' opleveren. De film speelt zich namelijk gro tendeels af in het Rotterdamse Blijdorp. Greenaway lichtte destijds toe waarom hij wilde gaan filmen in juist Blijdorp: "Omdat het de enige dierentuin ter wereld is waarin je met de camera zo ver achteruit kunt dat je er de giraffen beeldvul- lend op kunt krijgen". Achteraf bleken er in die film alle soorten van beesten voor te komen, maar geen giraffen. Greenaway was verder gefasci neerd geraakt door de aanwezig heid in Blijdorp van een eenbenige gorilla. Die zit in elk geval wel in de film. Evenals zebra's en tijgers. Beesten die volgens de Brit inte ressant zijn omdat ze als het ware hun eigen tralies plegen mee te dra gen. Daarnaast zijn zebra's heel cu rieus omdat ze behoren tot de die ren die volledig in zwart-wit zijn uitgevoerd. Een zebra kan boven dien stof leveren voor urenlang tobben over de vraag of het hier een wit dier betreft met zwarte stre pen, dan wel een zwart dier met witte strepen. En vanuit dat soort overdenkingen werd de film een dooltocht door straten en dwars straten en veelvuldig dierentuinbe- zoek. Dat voert allemaal naar de conclusie dat alle verval pleegt in te zetten met allereerst het verval van symmetrie. Twee jaar later presenteert Peter Greenaway 'The belly of an archi tect' en in Cannes zette hij de voor geschiedenis uiteen. Vijf jaar eer der verbleef hij vijf dagen in Rome en sukkelde aldoor met onbegrij pelijke buikklachten die plotseling verdwenen op het moment dat zijn vliegtuig loskwam van Italiaanse grond. Psychosomatisch ziek-zijn in Rome, zei Greenaway, dat leek hem een prachtig thema voor een film. Maar pas nadat hij kennis ge nomen had van het leven en wer ken van de 18e eeuwse architect Etienne-Louis Bourrée, werd een dramatisch hanteerbare invals hoek gevonden. In de film maken we kennis met een Amerikaanse architect die de kans krijgt een ex positie in te richten over een visio naire Franse collega die in zijn tijd zelden aan bouwen was toegeko men maar een collectie fantasti sche ontwerpen had nagelaten. Twee eeuwen later verliest de Amerikaan zich zo zeer in het verle den dat hij niet alleen zijn gezond heid op het spel ze, maar tevens zijn echtgenote en tenslotte zelfs zijn leven. Architectuur Wat Greenaway echt met zijn film wil zeggen is: "Architectuur is de belangrijkste, want meest on ontkoombare en meest bestendige van alle kunstvormen". En eigen lijk is gewoon Rome de echte hoofdrolspeler van de film: "Rome is een metropool met een honderd tal stijlen in architectuur. Elk tijd perk steekt zijn botten door het vlees van het tijdperk dat volgt. .De beelden van deze film tonen de skeletten achter het marmer. Mar mer dat klaar lag om op het juiste moment te worden gestolen: van het Forum om het Colosseum mee te bekleden, van het Colosseum om de Sint Pieter te bekleden, van het Palatium om het Victor Emma nuel Gebouw te bekleden en van het Circus Maximus om er Musso lini's Cinnecitta mee te bouwen". Over 'Drowning By Numbers' deed Greenaway nog een uitspraak die eigenlijk de perfecte typering is van al zijn speelfilms: "Het is een zwart komisch sprookje voor vol wassenen, half bedacht door kin deren met een onschuldige obses sie voor sex en dood, speciaal dood. Het is een amorele geschie denis, moralistisch verteld om de overtuiging te steunen dat deugd- zamen zelden worden beloond, de slechten meestal onbestraft blijven en de onschuldigen altijd worden misbruikt". ROTTERDAM - Mare Didden be hoort tot de beste Belgische cineas ten van het moment. Vier jaar gele den debuteerde hij met 'Brussels by Night', een prachtige film die hij door Peter Slavenburg een jaar later nog overtrof met 'Is tanbul'. Beide films blonken uit door een combinatie van tragiek en humor, een mengeling van realis me en fantasie en werden geken merkt door een rijke, eigentijdse sfeer. 'Sailors don't cry', zijn derde film waarvoor nu opnamen worden gemaakt in Rotterdam, wordt vol gens Didden echter minder eigen tijds en realistisch. "Ik zou zelfs het woord romantisch willen gebrui ken, dat lijkt me het meest op zijn plaats", aldus de Belgische cineast. "Het verhaal speelt zich af in een willekeurige Westeuropese haven stad. In dit geval Rotterdam maar het zou ook een stad als Antwerpen kunnen zijn. In die plaats werkt een vrouw in een havencafé. Ze heeft een zoontje van zes en een vriend, die niet de vader van dat zoontje is. Per schip arriveert er een tweede man, een vroegere vriend van de barjuffrouw. Er ont staat een klassieke driehoeksver houding en de vrouw moet tenslot te een keuze maken. Dat is eigen lijk de hele story, maar de vorm is belangrijker dan het verhaal. Zo is de eigenlijke hoofdfiguur het zoon tje van zes, de film wordt in feite vanuit zijn standpunt gemaakt". Nostalgie Sailors don't cry' is een Belgisch- Nederlandse co-produktie. Oor spronkelijk wilde Didden zijn film gewoon in eigen land maken, maar dat bleek financieel onmogelijk. "De kosten zitten vooral in de aan kleding van de film. Vanwege de surrealistische aanpak wilde ik een zo groot mogelijk deel in een studio draaien, waar je de belangrijkste condities als licht en achtergrond volledig onder controle hebt. In België bleek dat vrijwel onmoge lijk en in elk geval veel te kost- Op papier lijkt het verhaal van 'Sailors don't cry' te wijzen op nostalgie: een oud café aan de ha ven, een wat afgetobde barjuffouw, dat leidt al snel tot fantasiën over mistflarden en overmatig drankge bruik. Mare Didden grinnikt: "Je mag het wat mij betreft inderdaad nostalgie noemen, ik ga dergelijke ideeën niet uit de weg. Je kunt al tijd wel proberen iets nieuws te be denken, maar ik geloof dat een re gisseur zich het best kan bewijzen door films te maken die al eens ge maakt zijn". Op de kop van het schiereiland Katendrecht draaide hij een scène met hoofdrolspelers Hilde van Mieghem (de barjuffrouw) en Jo- han Leysen (de mysterieuze oude vriend). De derde volwassen hoofdrolspeler is Dominique De- ruddere die sinds 'Istanbul' tot de staf van Didden gerekend mag worden en zelf 'Crazy Love' regis seerde. BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'Action Jackson' - Euro, Alphen 'Can't buy me love' - jongen koopt de liefde van het populairste meisje van de klas en hoopt zo enig aanzien te verwerven. Luxor, Leiden 'The Dead' - imponerende Huston- verfilming van gelijknamig verhaal van James Joyce, Greenway. Voor schoten 'Saigon' - politieduo jaagt in een staat van oorlog achter een sadistische mi litair aan, City, Katwijk Raw talent' - Rex, Leiden BLIJVERS 'The Presidio' - militair en politieman tot elkaar gedwongen in de oplossing van een misdaad, Lido, Leiden 'Good Morning Vietnam' - Robin Wil liams als een disc-jockey die met zijn muziek en grappen de Vietnamese oorlog draaglijk maakt, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'The last temptation of Christ' - al het rumoer rond omstreden Christus film blijkt veel gdoe om niet zoveel. Lido, Leiden 'Nico' - keiharde politie-inspecteur laat niet dat sommigen zich boven de wet plaatsen, - Lido, Leiden 'Tom en jerry VI' - City, Katwijk 'De reddertjes' - Greenway, Voor schoten 'De ondraaglijke lichtheid van het be- stijlvolle Screwball Motel' - Cineac, 16 jr. Frantic' - Metropole (456756), al. The Milagro Beanfield War' - Metro pole, al "Crocodile Dundee 2' - Metropole, al. Last temptation of Christ' - Metropo le, 12 jr. Deadly Pursuit' - Metropole. 12 jr. 'Nico' - Odeon (462400), 16 jr. Three men and a babv' - Odeon, 16 jr. 'Action Jackson' - Odeon, 16 jr. Evil Dead 2' - Odeon, 16 jr. The last emperor' - Studio 656402), al. Powaqqatsi' - Studio, al. 'Oei Ciornie' - Studio. 16 jr. 'Crv Freedom' - Studio, al. AMSTERDAM Powaqqatsi' - Alfa (278806), al. Last temptation of Christ' - Alfa, 12 jr. Man in love' - Alfa. 16 jr. 'Milagro Beanfield War' - Alfa. al. 'The last emperor' - Alhambra (233192), al. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Alhambra. al. Colors' - Bellevue Cinerama (234876), 16 j 'Good Morning Vie - Cir i Milan Kunde- filming v ra. Lido, Leiden 'The last emperor' - Oscar-winnend epos over laatste keizer van China. Trianon, Leiden 'Salsa' - Latijnsamerikaans dansspek- takel in de orde van Dirty Dancing', Euro, Alphen 'Crocodile Dundee 2' - argeloos na tuurmens raakt opnieuw in de clinch met Newyorkse gangsters. Lido. Lei den, Greenway, Voorschoten en Citv, Katwijk 'Honneponnetje' - naïef meisje laat erotische fantasieën van oudere he ren overkoken, City, Katwijk en Greenway, Voorschoten 'Jungle Book' - Walt Disney-film vol komische avonturen van het jongetje Mowgli - Lido, Leiden DEN HAAG 'Good Morning Vietnam' - Asta (463500), al. 'Masquerade' - Asta, al. 'Last temptation of Christ' - Babylon, 12 jr. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - Babyion, al. 'The Presidio' - Cineac (6306371. 12 jr. 'Poltergeist 3' - Cineac. 16 jr. 'Hanna's War' - Calypso (234876), 12 r. Three men and a baby' - Calypso, al. 'Beyond Therapy' - Cinecenter Deadly Pursuit' - Cinema Int., 12 jr. Frantic' - Cinema Int., al. 'Nico' - City (234579). 16 jr. 'Masquerade' - City, 16 jr. The Presidio' - City, 12 jr. Rambo III' - Cit; Action Jackson' - City. 16 j Poltergeist III' - City. 16 jr 'Dramma della gelosia - Kriterion, 16 jr- Getting Off - Parisien (246540), 18 jr. China Love' - Parisien, 18 jr. Drowning by numbers' - The Movies (245790), 16 jr. Het oog boven de put' - The Movies, 16 jr. 'Sammy and Rosie get laid' - The Mo- ;s, 16 jr. ki, al. Cry Freedom' - Tuschinski, al. Crocodile Dundee 2' - Tuschinski, al. Cop' - Tuschinski, 16 jr Deadly Pursuit' - Tuschinski. 12 jr. Fatal Attraction' - Tuschinski Cineac (243639). 12 jr. TELEVISIE De komende week staat wat be treft de films op tv in het teken van Meryl Streep en, in haar schaduw, van Bruce Beresford. Zondagavond zijn er twee Streep-films te zien, maandag één. Haar status van filmster ves tigde ze tien jaar geleden met 'Kramer vs. Kramer' en 'The Deer Hunter', beide overmor gen te zien. Samen met Dustin Hoffman speelt ze in de eerste film een echtpaar dat uit elkaar gaat en uiteindelijk in een bittere strijd om de voogdij van het kind belandt. Een melodrama van je welste dat door de innemende hoofdrolspelers meer dan drage lijk is (20.05 uur, België 1). De sentimenten worden even min geschuwd in 'The Deer Hunter', een film waarin het opti mistische pattriotisme van de Amerikanen stukloopt in de Vietnamese jungle. Robert De Niro, Christopher Walken en John Savage gaan vol goede moed de oorlog in en komen er als lichamelijke en geestelijke wrakken weer uit. Thuis wacht Meryl Streep om de jongens op te vangen (21.30 uur, BBC 2). Morgenavond volgt een iets re centere Streep-film 'Silkwood' Het is de verfilming van de schokkende, nooit opgehelderde geschiedenis van Karen Silkwood. Ze is werkneemster in een nucleaire fabriek, vermoedt ondeugdelijke veiligheidsnor men en ze krijgt te maken met bedreigingen die steeds serieu zere vormen krijgen. De film is om 20.29 uur op Nederland 2 te zien en is de eerste in een reeks films met Meryl Streep. Bruce Beresford is een Austra lische regisseur die de laatste ja ren een plekje in Hollywood heeft veroverd (hij regisseerde onder meer 'Crimes of the he art'). Een kleine tien jaar geleden maakte hij 'The Club' en 'Brea ker Morant'. De eerste film ver telt over de perikelen bij een voetbalclub, de tweede - veel be kender - is een drama dat zich af speelt tijdens de Boerenoorlog in Zuidafrika. Drie soldaten wor den tot zondebokken gedegra deerd in politieke plannetjes om het Britse imperium overeind te houden. Superchannel zendt de twee films achtereenvolgens zondag en maandag uit. aanvang van beide films 20.30 uur. De commerciële satellieten zijn de laatste weken trouwens toch niet karig met behoorlijke films. Donderdag is op Sky Channel 'The Reivers' te zien. In deze verfiming van een roman van William Faulkner maken drie jongens een opwindende au totocht door het zuiden van Amerika. Steve McQueen is een van hen. Aanvang 20.30 uur. FILMHUIZE "Johan ken ik al heel lang. Hij is een van die acteurs die zowel in Ne derland als België werken en be kend zijn. Met Hilde heb ik al zeker vijf jaar geleden eens gewerkt aan een toneelstuk in Brussel. Al lang voor ze bekend werd met 'Blonde Dolly' heb ik haar beloofd: wij gaan ooit samen een film maken. Ik vind het leuk dat dat er nu eindelijk van gekomen is". Samenwerken Volgens Mare Didden zullen er in de toekomst steeds meer Neder lands-Belgische co-produkties ge maakt worden. "Je kunt wel blij ven zeuren over het verschil tussen Holland en Vlaanderen en natuur lijk zijn er verschillen, maar uitein delijk ze we één Nederlandstalig vol van 20 miljoen mensen. Dat moeten we benutten. Als jullie nou ophouden met die Belgenmoppen doen wij het zelfde met grappen over Hollanders. Bon?" 'Sailors don't cry' gaat vermoe delijk half februari 1989 in premiè re. In Nederland wordt de film uit gebracht door Hungry Eye Pictu- Na twee weken een Japanse avond te hebben gehad, besteedt LAK-Cinema komende dinsdag aandacht aan de Belgische film. Eén recente en één iets minder recente film komen daarbij aan bod. Lili Rademakers maakte in 1982 haar debuut als regisseur met 'Menuet'. Het is een klein psychologisch drama over de morbide hobby van een fabrieks arbeider. Hij verzamelt gruwelij ke kranteberichtjes. Dat neemt hem zo in beslag dat zijn vrouw aanpapt met haar zwager. De be drogen echtgenoot zoekt op zijn beurt weer troost bij het jonge dienstmeisje. Het boek van Louis Paul Boon werd voor deze film bewerkt door Hugo Claus (20.00 uur). Twee uur later draait hier 'Crazy Love' waarvoor de regis seur Dominique Deruddere het werk van de Amerikaanse schrij ver Charles Bukuwski ter hand nam. Een aantal perioden uit het leven van Harry Voss wordt hierin op beeldende wijze ver filmd. Zijn pokdalige uiterlijk tij dens zijn puberteit tekent Voss' verdere levensloop. Josse de Pauw speelt de opvallende hoofdrol. In verband met Drie Oktober heeft het Kijkhuis een beperkt programma en is tot volgende week donderdag gesloten. Van avond is nog wel 'Hail! Hail! Rock 'n Roll' te zien. Regisseur Taylor Hackford gunt de mu ziekliefhebber een onthullende blik op Chuck Berry. Interviews worden afgewisseld met een door Keith Richards georgani seerd jubileumconcert (20.00 en 22.15 uur). Jacques Tati in 'Jour de Fête'. Filmhuis LVC vertoont van en morgenavond de filmkome die 'Jour dc Fête' van Jacques Tati uit 1949. Hij speelt zelf de hoofdrol van een postbode die door zijn dorpsgenoten voor gek wordt versleten. De postbestel- ler raakt onder de indruk van een filmpje over de efficiënte bezor ging in Amerika eh probeert dat in zijn eentje na te doen. Tot groot plezier van het hele dorp (21.15 uur). Volgende week woensdag donderdag nog een komedie in het LVC: 'The fearless vampire killers' van Roman Polanski. In een combinatie van humor horror proberen professor Abronsius en zijn assistent Alf red een familie van Slovenische vampiers uit te roeien (21.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21