Overdadige Van Gogh- herdenking in Frankrijk Floore blijft in Rotterdam Humor mist actualiteit 'Spoorloos' verkozen tot beste speelfilm Verborgen wereld in deurpanelen Publiek als reddende engel voor 'Scapino' Show van Caroline Kaart DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1988 PAGINA 29 PARIJS Als het zo door gaat kan na de Van Gogh-vierin- gen die in Frankrijk en Nederland op stapel staan over twee jaar niemand een zonnebloem meer zien. Terwijl in ons land de herdenkingsplannen hysterische vormen aan nemen en er kennelijk van wordt uitgegaan dat het geëerd publiek over uitpuilende beurzen beschikt, wordt in Frankrijk de strijd op drie fronten tegelijk gevoerd. Zowel in Aries en St. Rémy als in Auvers-sur-Oise staan grote din gen te gebeuren, hoewel niet allemaal even positief. Zoals het er nu uitziet gaat Arles er met de eerste prijs van door. En dat allemaal dankzij de goede en goedbetaalde diensten van 's werelds bekendste Van Gogh-beredderaar Ronald Pickvance. De baardige Pickvance was de or ganisator van de overweldigende tentoonstellingen die in het Metro politan Museum of Art in New York werden gehouden achtereen volgens over van Goch in Arles ('84) en over van Gogh in St. Rémy en Auvers ('86 - '87). Pickvance is ook verantwoordeelijk voor de ko mende manifestaties in Amster dam en Otterlo en niet in het minst voor de tentoonstelling die van 18 januari tot 30 april aanstaande in Arles aan Vincent van Gogh zal worden gewijd. 'Deze expositie omvat schilderijen, tekeningen en brieven van Van Gogh', zo wordt trots door de Arlesiens verklaard. Het valt nog te bezien. Met Pick vance heeft Arles weliswaar de best denkbare verbindingsman met de Nederlandse musea, waar van het Van Goghmuseum en Kröller-Müller niet zullen durven weigeren hem enige doeken af te staan (het Haags Gemeentemuse um weigerde Van Goghs 'bloe mentuintjes' in Arles uit te lenen, omdat het er tot de permanente collectie behoort), maar de vraag is of de gemeente Arles de gepeperde reis- en verzekeringskosten zal kunnen betalen van wat intussen de duurste schilderijen van de we reld geworden zijn. Vincent van Gogh kwam in fe bruari 1886 uit Antwerpen in Parijs aan, waar hij tot februari 1888 bleef. Om deze periode te herdenken opende het nieuwe Musée d'Orsay zijn zalen voor wisselende exposi ties met een opvallend geslaagde expositie over Vincent van Gogh in zijn Parijse dagen, die van februari tot mei van dit jaar duurde en waar voor iedere dag ruim vierduizend bezoekers bereid waren soms uren in de rij te staan. En daarmee was door Rudolph Bakker voorlopig het belangrijkste vuur werk achter de rug. Hommage Intussen was men in Arles al ja ren in de weer het verblijf van Van Gogh in de Provence waardig te vieren. Vincent stapte in februari 1888 in Arles uit de trein en, zoals hij aan zijn broer Theo schreef, keek hij tot zijn stomme verbazing op een dichtbesneeuwd landschap uit, toen hij de volgende ochtend de luiken van zijn slaapkamertje opendeed. De gemeente Arles doet al jarenlang meer dan welke ande re ooit door Vincent bewoonde plek, om er op de vragen van de ge- interesseerde toeristen antwoord te geven. Vouwbladen en gidsen duiden precies aan waar de schil der zijn ezel had neergezet en spe ciale rondleidingen met uitleg zijn er zomer en winter een groot suc- Het oude ziekenhuis waarheen van Gogh werd getransporteerd nadat hij zich op 23 december 1888 na een ruzie met Gauguin een oor afsneed, staat na een ingrijpende restauratie tenslotte gereed om de door Ronald Pickvance verzamel de 'Van Gogh-schilderijen, -teke ningen en -brieven' te ontvangen, als dat allemaal betaalbaar blijkt. Veel mooier dan deze lage, wat ste riele zalen diep in het oude hospi taal verborgen is het oude 'Hotel particulier' - de Commanderie Sainte Luce - waar op het ogenblik een tentoonstelling te zien is die als een meesterzet moet worden be schouwd van haar organisatrice, de Eerbetoon aan Vincent van Gogh: door David Hockney. vindingrijke Yolande Clerque. He lemaal origineel was ze niet, toen ze de Engelse schilder Francis Bacon vroeg of hij op het thema Van Gogh iets voor Arles wilde maken. In '86 al organiseerde een groep heden daagse schilders een voor de gele genheid gecreeerd 'eerbetoon aan van Gogh' in het Trianon van het Parijse 'Pare de Bagatelle'. Maar hoe dit ook zij. Bacon maakte voor Yolande Clerque niet alleen een nieuwe versie van zijn 'van Gogh op de weg naar Taras- con' (met zijn schildersspullen on der de hete zon een zware schaduw werpend op de weg) dat in de oor log verloren was gegaan, maar ook de affiche voor de nu lopende ten toonstelling van 'hommages' aan van Gogh. Deze 'hommages' wer den geheel honorariumloos ge bracht door vooraanstaande he dendaagse schilders als David Hockney en Roy Lichtenstein, Ro bert Rauschenberg en César, Ar- man en Botero en onder meer door Karei Appel met een bijdrage die voor zijn bewonderaars de verras sing van de collectie zal zijn, Ook schrijvers, dichters en fotografen droegen met hun werk tot de 'hom mage' bij. Deze unieke kunstverza meling, die de stad Arles dankzij de relaties van Yolande Clerque prak tisch voor niets in handen is geval len, gaat later op wereld-tournee. Ketelmuziek Na de catastrofe met het oor gaat Van Gogh in mei 1889 naar het 'gekkenhuis' in het klooster St. Paul in St. Rémy-de-Provence, waar hij tot zijn vertrek naar Au vers precies een jaar later een van zijn meest kwellende en tegelijk vruchtbaarste scheppingsperiodes beleefde. Toch is in St. Rémy de eeuwviering in een wat dubieus daglicht komen te staan. Weliswaar is er dankzij het werken van VVV- directeur en organist Philippe La- ROTTERDAM (ANP) - Directeur John Floore van het Rotterdams Con servatorium wordt geen artistiek directeur van het Residentie Orkest in Den Haag. Hij was voor deze functie benaderd, maar vindt dat de artistie ke en de zakelijke taken bij het orkest verre van duidelijk zijn verdeeld. Ook beschouwt hij zijn werkzaamheden op het conservatorium nog niet als afgerond. Floore (43) werd in 1983 directeur van het conservatorium in Rotterdam na zeventien jaar (solo-)trompettist te zijn geweest bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, waarbij hij in de artistieke commissie zat. In de vijfjaar bij het conservatorium voerde hij tal van veranderingen door, met name wat betreft de opleidingen lichte muziek. Volgens Floore houdt de functie van artistiek directeur van een groot orkest meer in dan alleen het programma samenstellen. Zo moet hij zich bij voorbeeld ook bezighouden met personeelsbeleid en publiciteit. De strakke scheiding tussen de taken van de twee directeuren bij het Resi dentie Orkest wijst Floore af. Een nieuwe structuur komt pas in het vizier als zakelijk leider mr. B. van der Meer over enkele jaren met pensioen gaat. Artistiek directeur drs. J. Taat heeft het Residentie Orkest eerder dit jaar verlaten. 'Loot' van Eversteyn in LAK LEIDEN - De zwarte komedie 'Loot' van de Engelse schrijver Joe Orton deed in 1966 veel stof opwaaien. Kerk en staat werden in het stuk onderuitgehaald en het voor die tijd taboedoorbre kende stuk oogstte veel succes in de Londense theaters. Het shockerende van 'Loot' is er na twintig jaar wel vanaf maar 'Effekten in Ontwikkeling' zag toch wat in een nieuwe visie op dit toneelstuk. Uitgangspunt van de jonge regisseur Peter Ever steyn is het geven van commen taar op de ideeën van Orton. Dood en verderf, daar draait het om in 'Loot'. De moord op Mrs. McLeave, het verstoppen van de buit van een bankoverval en de listen van een verpleegster om de erfenis op te kunnen strij ken, zorgen voor een reeks bizar re gebeurtenissen. Alle persona ges zijn uit op geld, met uitzon dering van Mr. McLeave, die het slachtoffer wordt. De gebeurtenissen volgen el kaar in snel tempo op. Hysteri sche aanvallen, woede-aanvallen en andere uitbarstingen, het gaat maar door. Helaas praten de ac teurs vaak zo snel - en vallen ze elkaar in de rede - dat de teksten af en toe slecht zijn te volgen. Een video wordt gebruikt om het lijk en de buit van de bank overval mee uit te beelden. Een hele leuke vondst. Afwisselend worden een paar voetzolen en geld op het scherm in beeld ge bracht. Wordt het lijk naar de au to gebracht dan rollen twee ac teurs het kastje weg met daarop de televisie. 'Loot' is bedoeld als stuk, maar telt vele hilarische momenten. De humor mist in de ze uitvoering echter de nodige actualiteit. Grappen over preutse katholieken zijn achterhaald, zo bleek gisteren. Het publiek kon er nauwelijks om lachen. Peter Eversteyn is het niet gelukt 'Loot' interessant te maken voor het publiek anno 1988. ERNA STRAATSMA UTRECHT - Zowel de Gouden Kalveren-jury als de persjury heb ben George Sluizers psycho-thril ler Spoorloos uitgeroepen tot beste film van de Nederlandse Filmda- door Pieter van Lierop gen. De film Van Geluk Gesproken is bekroond met drie Gouden Kal veren: in de categorieën beste regie (Pieter Verhoeff), beste acteur (Mi- chiel Romeijn) en beste actrice (Marijke Veugelers). De onderscheiding voor Marijke Veugelers gold tevens haar optre den in de komedie Ei. Als beste korte film werd de door Sander Francken vervaardigde opdracht- film Vuurproef onderscheiden. De Wording (van Cherry Duyns) kreeg de prijs voor de beste documentai re. De vakprijs ging naar geluids man Tom Tholen en de Speciale Jury-Prijs naar Love Is A Fat Man, geregisseerd door de Argentijn Alejandro Agresti, met deels Ne derlands geld geproduceerd door Kees Kasander en Denis Wigman. Meest in het oog lopende verlie zers zijn dit jaar de films Hersen schimmen en Amsterdamned, die veelvoudig waren genomineerd maar uiteindelijk onbekroond zijn gebleven. Meest verbazingwek kend is het wel bekronen van Vuurdoop, een voorlichtingsfilm over veiligheidsvoorschriften voor vrachtwagenchauffeurs, vorm ge geven als een simpel verhaaltje met Danny de Munck in de hoofd rol. Het is niet slecht gemaakt, maar opmerkelijk goed is het even min. De twee animatie-films van Monique Renault Gerrit van Dijk en Paul Driessen waren in elk geval knapper en interessanter. ONDERSCHEIDING Houders van een Cultureel Jongeren Paspoort hebben bepaald dat de cabaretiers Martin Waardenberg en Wilfried de Jong uit Rotterdam het Zilveren CJP krijgen. De onderscheiding werd verworven met het programma „De Gekkengalerij". De prijs van 2.000 gulden wordt in december in Rotterdam uitgereikt. LEIDEN - "Ik weet niet of ande re mensen ooit op het idee geko men zijn om deuren te gaan be schilderen, maar bij mij lag dat heel voor de hand". De Leidse schilderes Greetje Barends ex poseert olieverfschilderingen op deurpanelen van het voormalige 'Graanmagazijn' aan de Oude Rijn. Wethouder Tesselaar (Volkshuisvesting) zal vrijdag middag dit pas gerestaureerde pand officieel openen. De vanzelfsprekendheid in het werk van Barends krijgt een an dere betekenis tegen de achter grond van de jarenlange ontwik keling die uiteindelijk leidde tot de recente schilderingen. Zij be schildert panalen, afkomstig van oude deuren, die op de gewenste maat zijn gemaakt. Zij was tot de ontdekking gekomen dat onder het verfoppervlak prachtige la gen schuil gingen. Delen van het vlak of zelfs sporen van kleur konden leiden naar vormen die in de voorstelling associaties op riepen, zoals in het geval van de hond van Flaubert die van pape gaaien droomt. De paneelschilderingen ver losten Greetje Barends van het dilemma waarvoor de kleine, fi guratieve pentekeningen haar stelden. Een beslissende stap in haar ontwikkeling naar een vrije manier van werken, was het mo ment waarop zij, bij gebrek aan het benodigde materiaal blade ren van een tulp op een steen schilderde. In deze nieuwe fase ontdekte Greetje Barendade mo gelijkheden van het weghalen van verschillende kleurlagen en ging zij stof en verf met elkaar combineren. Het gevoel van vrijheid en het plezier in het schilderen is aan werken als 'Dansend kind met vogels' en 'Zangeres op dorps plein' af te lezen. Tijdens het schilderen ontstaat een verhaal, waarin Barends iets van zichzelf herkent. 'Landschap met men sen en vogels' beschouwt de kunstenares als een van haar best geslaagde stukken. Het sa menspel van de geconcentreerde vormen en elementen van het oorspronkelijke vlak illustreren duidelijk haar werkwijze. De schilderingen van Greetje Barends zijn alleen te bezichti gen tijdens de opening op vrij dag van 15-18 uur en zaterdag op Greetje Barends met één van haar olieverf schildering en. (foto Henk Bom de open dag van 10-16 uur. Daar na zullen de nieuwe bewoners tourelle in het 'Hotel d'Estrine' al jaren een 'Centre van Gogh' in op bouw en zijn er schitterende plan nen die tot nu toe nog niet uit de verf gekomen zijn. Tegelijkertijd echter is er een plan van de gemeente het gebied rond het klooster St. Paul, waar Vincent dagelijks schilderde en waar een deel van zijn bekendste doeken ontstonden, te veranderen in een 'archeologisch park' waar binnen de opgravingen van het Grieks-Romeinse Glanum betrok ken worden benevens de Romein se triomfboog en het mausoleum, die samen 'Les Antiques' worden genoemd. Omdat dit archeologisch park in de eerste plaats als een toe ristenfuik voor de neringdoenden van St. Rémy dient te fungeren en hoogdravend-culturele kreten er alleen als ketelmuziek moeten wor den beschouwd, was er onder an dere ook sprake van parkeerterrei nen aan de voet van het klooster, waarvan de plannen na felle pro testen van de psychiaters in St. Paul al moesten worden opgege ven. Naar verluid barstte Ronald Pickvance in een woede-aanval uit toen hij van die andere Van Gogh- 'vriend' Latourelle te horen kreeg aan welke absurde gevaren het ge bied rond het klooster plotseling bloot staat. Sterfhuis Niet alleen het 'Hotel d'Estrine' is bedoeld als 'permanent studie centrum' en 'Van Gogh-biblio- theek', terwijl er 'nog onuitgegeven werken' dienen te worden gepubli ceerd over het leven van Van Gogh en 'jonge artiesten er inspiratie moeten opdoen'. Dit deftig klin kende programma luidt praktisch precies zo voor de 'Fondation Vin cent Van Gogh-Arles' en niet in het minst voor het oude café in Auvers, waar de schilder op 29 juli 1890 overleed. Dit sterfhuis, dat werd opgekocht door de Belgische za kenman Janssen, is voorlopig aan het oog onttrokken door een decor van groen linnen, waarachter zich de restauraties en de nieuwbouw zullen moeten voltrekken. Met spanning wordt afgewacht of Janssen er in zal slagen zijn 'sponsors' er toe te brengen de aan gekondigde miljoenen voor zijn hoog gegrepen plannen op tafel te leggen. En of hij met zijn project gereed zal zijn, als in mei volgend jaar van Gogh's periode in Auvers een aanvang neemt. Want op Jans sen rust de verantwoordelijkheid voor de laatste klap op de vuurpijl in deze al te overdadige eeuwvie ring. 'Scapirio' naar 'De schelmenstreken van Scapin' van Molière door het Nieuw En semble Raam Teater. Bewerking en regie: Frank Dunlop. Vertaling en titelrol: Luk Wyns. Gezien op 28 september in de Leid se schouwburg. LEIDEN Theaterpubliek is méér dan een passieve consu ment. Door hun reacties kunnen de toeschouwers zelfs een actie ve rol gaan spelen. Daarvan was gisteravond in de schouwburg een gaaf voorbeeld te vinden. Het Nieuw Ensemble Raam Tea ter bracht een aangepaste versie van Molière's 'De schelmenstre ken van Scapin'. In de zaal zat een groep scholieren die enthou siast op deze aanpak reageerde. Het is niet eens zo gek om te ver onderstellen, dat dit publiek van vooral jonge dames de reddende engel is geweest. Als deze leerlin gen er niet waren geweest, zou den de acteurs hoogstwaar- schijnliljk onderuit zijn gegaan. Om zich tegen de vele super- brave voorstellingen van dit stuk af te zetten heeft het Raamteater 'Scapin' in een ander jasje gesto ken, maar dan wel in een heel erg 'oversized' model. En het is maar net de vraag, of je daarvan houdt. Leuk of niet, het Vlaamse gezel schap kiest nu eenmaal voor de ze aanpak. Daarvan uitgaand moet toch gezegd, dat de spelers weinig maat weten te houden. De acteurs blijken (op een nogal doorzichtige wijze) niet bepaald vies te zijn van grof effectbejag. Tijdens een achtervolgingsscène bijvoorbeeld wordt er zelfs in de zaal dwars door het publiek heen over stoelen geklauterd. Dat mag en kan allemaal maar; veel res pect voor de acteerprestaties ver dient het echter niet. Enige sub tiliteit wordt node gemist. In de rol van Scapin kan een jong, energiek en lenig acteur ex celleren. Hoofdrolspeler Luk Wyns is wat minder beweeglijk en mikt in zijn witte kostuum met dito hoed vooral op het bru tale, niet onsympathieke gang ster-type. Scapin moet twee va ders om de tuin zien te leiden omtrent de huwelijken van hun beider zonen. Tevens probeert hij hen het geld af te troggelen, dat hun zonen zo hard nodig heb ben. Tenslotte neemt hij de kans waar om één van de vaders een pak rammel te geven. Eind goed, al goed, dankzij en ondanks de schelmenstreken van Scapin. Deze bewerking verplaatst de handeling naar de hedendaagse haven van Napels. Dat is geen wezenlijke verandering. De ei gentijdse Italiaanse achtergrond levert een beetje extra franje en wat actuele toespelingen op. Slapstickelementen en een na drukkelijk op-de-zaal-spelen moeten het eigenlijk simpele ge geven overeind houden. Een paar aardige momenten daarge laten, ontaardt deze bewerking toch al gauw in een potje melig heid. WIJNAND ZEILSTRA Prom-concert met Caroline Kaart en Marco Bakker. Het Noordhollandse Philharmo nisch Orkest o.l.v. Fernand Terby. Opera- en musical melodieën van o.a. Mozart, Verdi, Cole Porter en Leonard Bernstein. Gehoord op 28 september in de Stadsge hoorzaal. LEIDEN 'There's no Business like Showbusiness'. De titel van dit lied uit Irvin Berlins musical 'Annie get your gun' zou een mooie aankondiging zijn ge weest voor het gisteravond ge houden prom-concert. Zowel opera als musical hoort in het theater thuis en het is de verdien ste van het Orkest, van Marco Bakker, maar in de eerste plaats van Caroline Kaart dat de show in de Stadsgehoorzaal tot leven kwam. Zoals het altijd boeiend is om mensen gade te slaan die he lemaal opgaan in hun bezighe den - of dat nu figuurzagen is of wiskundeles geven - zo is Caro line Kaart een heerlijk mens om te zien zingen. Ze lijkt volkomen zichzelf te zijn, ongedwongen maar natuurlijk ook enorm ge routineerd. Of ze nu de slimme Suzanna zingVspeelt uit Mozarts 'Le Nozze di Figaro' of het op haar lijf geschreven 'I feel pretty' van Bernstein, altijd weer windt ze de toehoorders om haar vinger en speelt ze met haar publiek. In theatraal opzicht is Marco Bakker veruit de mindere. Hij speelt met zijn wenkbrauwen, zet zijn borst op en lijkt zich voortdurend bekeken te voelen. Terwijl hij toch de nodige erva ring met televisie heeft opge daan. Ook als hij zingt lijkt hij wat afwezig; hij leest nog vlug (lied?)-teksten door op het podi um. Pas na de pauze gaat dat stij- vige, serieuze er wat af. Als je het zingen al zonder de voordracht zou kunnen beoorde len, dan zouden er gelijksoortige dingen te zeggen zijn. Kaart had een beetje te lijden onder hees heid van stem, maar zong heel genuanceerd en gedacht vanuit de liedteksten. Bakker voelde zich misschien wel thuis in 'Ma- da Mina' (Mozart) waarin de knecht de veroveringen van Don Giovanni opsomt. Vaak klinkt zijn zang hetzelfde, enigszins op pervlakkig. Dat geldt zeker niet voor de songs uit 'West Side Story'. Het Noordhollands Philhar monisch Orkest deed het erg goed in de lichtere sfeer. Vóór de pauze waren er enkele klassieke 'orkest-losmakers' gespeeld in de vorm van een Donizetti-ou- verture (Don Pasquale) en een intermezzo uit 'Notre Dame' van Franz Schmidt, waarbij de Belgi sche maestro Fernand Terby zijn hakken nog eens stevig in de grond plantte om het orkest tot grote bewogenheid aan te moedi gen. In de sfeer van de lichtere muze overigens niet gemakke lijk te spelen lieten ze nog kele krakers horen, die ik wel van de radio-uitzendingen vroe ger kende, maar niet van naam. Stukken als 'Buglers Holiday' (met spetterend trompetwerk) en 'Belle of the Ball' van Leroy Anderson. MONICA SCHIKS De winnaars van de Gouden Kalveren: George Sluizer en An Lordon (tweede en derde van rechts achterste rij) die werden onderscheiden voor de beste Nederlandse film 'Spoorloos'. Tot beste regisseur werd uitgeroepen Pieter Verhoeff (tweede van rechts voorste rij), terwijl Michiel Romeyn (tweede van links voorste rij) de beste acteur was. Marijke Veugelers rechts achterste rij) kreeg het Kalf voor haar prestaties als actrice. (foto anpj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 29