Waarheid of sensatie? 'Onze Christus wil slechts een gezinnetje' Ovaties voor Kiri Te Kanawa Eerste deel 'magnum opus' Adiiaan Yenema: Audrey Hepburn presenteert Unicef-gala in Maastricht Geslaagde humor van Independance Nederland naar architeetuurmanifestatie DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1988 Barbara Hershey speelt Maria Magdalena in Scorceses film Concert met aria's en liederen van Mozart, Canteloube, Puccini, Cilea, Bizet en Char- pentier door Dame Kiri Te Kanawa (so praan) m.m.v. het Radio Filharmonisch Or kest o.l.v. Kent Nagano. Gehoord in het Concertgebouw op 21 september. AMSTERDAM Van heinde en verre waren ze toegestroomd, de fans van Kiri Te Kanawa en an dere operaliefhebbers. De ope ning van de jubileumserie 'Ster ren van de Opera' van het Am sterdamse Concertgebouw was daarmee bij voorbaat een voltref fer. Voor honderd gulden per plaats wilde het publiek een eve nement beleven en dat heeft het gekregen ook. Kiri Te Kanawa, merkbaar ver rast door een enthousiasme dat zich ook op de onmogelijkste momenten in ovaties ontlaadde, had al bij haar opkomst de zaal aan haar voeten. Stralend, beeld schoon en met een brede lach naar alle kanten wuivend en bui gend begon zij aan een concert dat bijna tot elf uur zou duren, en gaf haar publiek daarmee, waar voor zijn geld. Negen aria's, vijf liederen en het motet 'Exsultate, jubilate' vormden een ouderwets programma, dat sterk contras teerde met de vijf, zes fragmen ten waartoe sommige andere operasterren zich bij zo'n gele genheid beperken. Ook kwalitatief was er reden tot juichen, al kan men haar ver tolkingen onderkoeld en soms ook gekunsteld vinden. (De af standelijke esthetiek in de aria uit 'Adriana Lecouvreur' deed te rugverlangen naar de bevlogen heid die Magda Olivero ooit in diezelfde zaal ten toon spreidde.) Haar slanke, heldere stem vulde de ruimte echter moeiteloos met een in alle regionen egaal timbre en een strakke toonvorming. De grootste kracht van Kiri Te Kanawa ligt in de lyriek, die na de pauze een hoogtepunt bereik te in een ragfijn pianissimo waar mee zij een aria uit 'Louise' van Charpentier afrondde. Een aria uit 'Carmen' kwam daarbij dicht in de buurt, maar ging even de mist in door een kleine ontspo ring bij de hoorns van een verder uitmuntend begeleidend Radio Filharmonisch Orkest. Het slot van het concert was on-Hol- lands: een zangeres die overla den werd met bloemen (van be wonderaars) en champagne (van de sponsor), en een publiek dat pas na de vierde toegift enigszins tot bedaren kwam. Met spanning Poëzie bij tram- en bushaltes AMSTERDAM (ANP) - Wachten den op bus en tram in Amsterdam kunnen zich momenteel verpozen met het lezen van poezie. Gisteren is namelijk een begin gemaakt met het aanbrengen van informatie-ta bleaus in de wachthuisjes bij tram- en bushaltes, met behalve diverse plattegronden met tramlijnen en dergelijke ook een gedicht. Wet houder Van der Vlis van verkeer en vervoer onthulde gisteren de eerste informatie-vitrine met gedicht in een wachthuisje bij het Scheep vaarthuis, hoofdzetel van het Am sterdamse Gemeentevervoerbe drijf (GVB). Deze onthulling vormde de start van de actie Publieksprijs voor het Nederlandse Boek, die dit jaar in het teken staat van de poëzie. Tij dens deze actie van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), die duurt van 22 oktober tot 2 novem ber, kunnen Nederlandse lezers hun geliefdste dichter kiezen. Zij kunnen met behulp van een bij de boekhandel verkrijgbaar formulier kiezen uit negen genomineerden: Nel Benschop, J.A. Deelder, Toon Hermans, Judith Herzberg, Rutger Kopland, Lucebert, Huub Ooster huis, Annie M.G. Schmidt en Wil lem Wilmink. Zondag 6 november zal in een rechtstreekse uitzending van de Vara-tv worden bekend gemaakt welke dichter(es) het publiek heeft uitverkoren voor de prijs van 15.000 gulden en een sculptuur van Jeroen Henneman. nog wat tekst en uitleg krijgt nog wat informatie op een heel aparte wijze voorgeschoteld. De kantinejuffrouw van het le ger stapt vlak voor de pauze even uit haar rol en richt zich quasi schooljuf-achtig tot het publiek. Ze leest dan een stukje voor een Duits boekje en geeft haar eigen interpretatie van Brecht. Daar moeten de toe schouwers het dan maar mee doen, voor de rest mogen ze ge woon lachen. "Wees maar eens twee uur lang leuk", zei regisseur Bin- nerts vorige week in deze krant. Inderdaad geen eenvoudige op gave, maar Independance is er met 'Man is man' volledig in ge slaagd. ERNA STRAATSMA DEN HAAG (ANP) - Nederland doet mee aan de Europese archi tectuurprijsvraag die onder de titel Europan door negen Europese lan den is uitgeschreven. Het thema is 'Verandering van het leefpatroon en de woningbouw'. Architecten tot veertig jaar kunnen in het kader van de prijsvraag woningprojecten ontwerpen voor ongeveer 35 ste den. De Nederlande steden zijn Amsterdam, Arnhem en Den Haag. Het is de bedoeling dat de winnen de ontwerpen worden uitgevoerd. Europan is een Frans initiatief. Onder de naam Programme d'Ar- chitecture Nouvelle (PAN) worden al vijftien jaar architectuur- en ste- debouwmanifestaties georgani seerd. Aan Europan nemen deel: België, de Bondsrepubliek Duits land Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland. Het gaat om uitwisse ling van ideeën en ervaringen. Het Nederlandse deel van Europan wordt opgezet door de Stichting Research Instituut Gebouwde Om geving in Amsterdam. Het doet dit in opdracht van het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cul tuur. De Nederlandse lokaties waar voor architecten ontwerpen kun nen maken, zijn: het Caritas-terrein in Amsterdam-Noord direct naast het Noord-Hollands Kanaal, 'Stadsblokken' op de zuidelijke Rijnoever in Arnhem en 'Ammuni- tiehaven' in Den Haag, een terrein in de binnenstad dat vrijkomt bij sloop van het Prins Bernhardvia- duct. Rond de Europese architectuur- prijsvraag zijn nog andere evene menten georganiseerd, waaronder een manifestatie van 3 tot 6 oktober in Berlijn. Daar presenteren de deelnemende landen zich met ex posities en lezingen over de wo- ningbouwsituatie in het eigen land. De Nederlandse bijdrage kwam tot stand in samenwerking met de Stichting Wonen en de drie ge meenten die een bouwlokatie heb ben aangeboden. Europan kent per land ten hoog ste vijf prijzen en vijf eervolle ver meldingen toe. De winnaars wor den in mei volgend jaar bekend ge maakt. De bekroonde ontwerpen worden in het najaar van 1989 in het Centre Pompidou in Parijs ten toongesteld. Kiri Te Kanawa: egaal timbre, strakke toonvorming. (foto pr) kunnen we afwachten of Katia gende drie concerten zijn de Ricciarelli op 30 oktober a.s. dit kaarten overigens goedkoper.) succes kan evenaren. (Bij de vol- PAUL KORENHOF AMSTERDAM - Niet vaak zal een boek al bij voorbaat zoveel stof hebben doen op waaien als het gistermiddag op een heuse persconferen tie ten doop gehouden eer ste deel van het 'magnum opus' van Adriaan Venema over schrijvers, uitgevers en hun collaboratie. Begin dit jaar 'onthulde' Venema in een interview in de Haagse Post dat schrijvers als Bert Voeten, Ed Hoornik, Garmt Stuiveling en vooral Ga briel Smit in de oorlog niet bepaald een frisse rol had den gespeeld. door Gerlof Leistra In datzelfde interview vertelde Ve nema: "Ik ben nog steeds - en dat moet ik onder controle houden als ik aan het werk ben - blind van woede op mensen die fout zijn ge weest". En iets verderop: "Ik weet vaak van tevoren dat ik gelazer krijg en in wezen vind ik dat ook leuk". Venema kan dezer dagen zijn lol wel op. Bij uitgeverij De Prom pu bliceerde Martien J.G. de Jong 'De dichter en zijn rechters. Een pleidooi voor eerlijkheid en begrip inzake Nederlandse schrijvers on der Duitse bezetting.' De Jong noemt Venema daarin onder meer een 'literaire raddraaier' en 'een li teraire plunderaar'. Venema zou slordig en selectief te werk gaan en bewust een onverzoenlijke hou ding innemen. En in De Tijd van deze week schrijft de Neerlandicus Willem Huberts: "Venema's boek is het gevolg van naarstig en klerk achtig speuren in vele archivalia, met als resultaat een kaartenbak vol dichtbeschreven fiches. Die bak is ter Arbeiderspers omgeval len. En de klerk laat nu de lezer het werk afmaken". In zijn nieuwe boek brengt Vene ma volgens Huberts "niets nieuws, slechts oude feiten worden door hem voor het voetlicht gebracht en als resultaat van eigen onderzoek gepresenteerd". Huberts betrapt Venema op "vele tientallen fou ten". Verder wijst Huberts er fijn tjes op dat Venema's boek geen li teratuuropgave bevat, evenmin een lijst van geraadpleegde archie ven en ook al geen volledige bron vermelding van het geciteerde ma teriaal. Zijn studie is dus niet con troleerbaar. Betrapt Zit Venema nu goed of fout? Tij dens de drukbezochte persconfe rentie in het kantoor van De Arbei derspers sloeg Venema terug met een pamflet tegen de 'bedenkelij ke' motieven van Martien J.G. de Jong. Volgens Venema neemt De Jong hem kwalijk dat hij de dichter J.W.F. Werumeus Buning zo hard heeft aangepakt en probeert hij daarom Venema op fouten te be trappen. Maar wie heeft gelijk? The Tjongh Khing wint illustratieprijs AMSTERDAM (ANP) - De illustra tieprijs, de Professor Pi-Prijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst is toegekend aan The Tjongh Khing. Hij krijgt de prijs van 10.000 gulden voor zijn illustra ties in de boeken De stad van goud en andere verhalen uit het Oude Testament en Bonkie en Uk. Hoewel er de laatste tijd diverse nieuwe talenten op dit terrein zijn bijgekomen heeft de jury toch ge kozen voor de "oude rot in het vak" Khing, die al meer dan 25 jaar als professioneel illustrator werkt. Het verbazingwekkende is vol gens de jury dat de ontwikkeling die Khing in de loop der jaren heeft doorgemaakt, nog steeds voort duurt. Khing heeft respect voor het ver haal waarbij hij de tekeningen maakt, voegt daar duidelijk iets aan toe, maar domineert nooit door een te dwingende eigen stijl. De prijs wordt op 11 november in Paradiso in Amsterdam uitgereikt. IN HARNAS GESTORVEN - De Britse komiek en acteur Roy Kin- near is afgelopen maandag tijdens de filmopnamen in Spanje voor 'De laatste terugkeer van de vier musketiers' van zijn paard werd geworpen. Met een bekkenbreuk werd hij in het ziekenhuis opgeno men, waar hij later aan een hartaan val overleed. In de jaren zestig maakte hij met zijn warhoofdig gedrag furore in de satirische serie "That was the last week that was", waarin bekende politici op de hak werden geno men. Hiermee werd de basis ge legd voor de succesvolle serie 'Monty Python's Flying Circus'. Kinnear laat zijn vrouw en drie kin deren achter. In haar functie van 'goodwill-abassadrice' van Unicef heeft Audrey Hepburn gisteren in Maastricht het eerste exemplaar van het boek 'Ze zeg gen dat vrede leuk is' in ontvangst genomen. (foto anp> MAASTRICHT (ANP) - Filmster Audrey Hepburn, ambassadrice van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, heeft gistermid dag in het Maastrichtse Expositie- en Congrescentrum (MECC) het eerste exemplaar ontvangen van een boekje over kinderen van Liba non. De titel van deze bundel met fo to's van Jos van Noord luidt: 'Ze zeggen dat vrede leuk is'. Daarin geven kinderen van Libanon hun belevenissen weer gedurende de voorbije dertienjarige oorlog. Het boekje, voorzien van een voor woord van Audrey Hepburn, wordt voor 12,95 gulden verkocht ten ba te van Unicef. De opbrengst is be stemd voor de jeugd van Libanon. Audrey Hepburn verblijft al en kele dagen in Maastricht waar zij morgenavond een fondswervende Unicef-galashow presenteert die als omlijsting dient voor de officie- Ie opening van het MECC eerder die dag door prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven. Jonge talenten beneden de vijf tien jaar uit Frankrijk, Groot-Brit- tannië, Portugal, Oostenrijk, Grie kenland, Spar\je, Italië en Neder land leveren er strijd om de Danny Kaye-award. Zij worden door be kende landgenoten geïntrodu ceerd. Wat ons land betreft zal Paul van Vliet de 13-jarige Monique de Bruin uit Rotterdam aan het pu bliek voorstellen. Van Vliet zal te vens samen met Audrey Hepburn een speciaal optreden verzorgen. De Amerikaanse zanger Harry Belafonte vraagt nog aandacht voor zijn 12-jarige landgenote Tra de Spencer, een talent dat al een lp op haar naam heeft staan. De presentaties van de jeugdige vocalisten worden beoordeeld door een internationale jury waarin zitting hebben Christina Deute- kom, Horst Tappert (Derrick) en Gina Lollobrigida. De muzikale be geleiding wordt verzorgd door het Metropole-orkest onder leiding van Harry van Hoof. Aan het pro gramma verleent ook de Koninklij ke Mannen Zangvereniging Maastreechter Staar uit Maastricht medewerking. De TROS-televisie zendt de Uni cef-galashow vrijdag 7 oktober via Nederland 2 vanaf 20.29 uur uit. Di verse andere landen doen dit vóór het eind van dit jaar. Het resultaat van deze sa menwerking is een soldatenko- medie over een Britse com pagnie in India. De groep is per ongeluk de vierde man kwijt geraakt en zoekt voor ze op ap pèl moeten verschijnen een vervanger. Een man is een man, en dus besluit het drietal een willekeurige voorbijganger aan te spreken. Dat blijkt een onno zele pakknecht te zijn die ner gens nee tegen kan zeggen, en daarom uitstekend geschikt is als soldaat. Deze domme Au gust vindt alles best zolang hij er maar beter van wordt. De nogal ingewikkelde persoons verwisseling vindt plaats. De eenvoudige arbeider wil zijn vrouw niet meer kennen en ge looft na verloop van tijd echt in zijn nieuwe identiteit. Het opkomende fascisme in de tijd waarin Brecht dit stuk schreef is duidelijk terug te vin den in 'Man is man'. De domme arbeider die zich overgeeft aan bedrog en misdaad om er zelf beter van te worden staat hier voor de massale aanhangers van het fascisme. Opportunis ten, dat zijn alle zes personen in 'Man is man'. Er wordt heel wat geregeld en gesjoemeld onder het mom van 'voor wat hoort wat'. De domme August, die er in eerste instantie wordt inge luisd, blijkt uiteindelijk toch de slimste van het stel. Hij werpt zich op als nieuwe leider van de compagnie. Volgens Wim Schouten - oud-uit gever van De Bezige Bij en goed bevriend met een groot aantal door Venema aangevallen auteurs - is dat een zinloze discussie. "Adriaan jongen, kan jij met jouw geniale energie niet iets anders verzinnen? Misschien zaten ze hier en daar wel fout, maar het waren gewoon aardi ge mensen". De opmerkingen van Huberts - aanwezig op de perscon ferentie - liet Venema on weerlegd, waarmee hij feitelijk schuld beken de. Arbeiderspers-directeur Theo Sontrop noemde het mammoet project van Venema "de grootste voetnoot bij de boeken van Lou de Jong". Venema heeft nog twee delen in voorbereiding en hoopt in 1992 zijn handen weer vrij te hebben. Ook die delen zullen wel weer de nodige commotie veroorzaken. Nu al zei Venema met verrassende feiten te zullen komen over het verleden van Simon Vestdijk, Lodewijk van Deyssel en P.C. Boutens. Het laatste woord is nog niet gespro ken. Maar Venema kan zich daar niet echt druk om maken. Het maakt immers niet uit hoe ze over je schrijven, als ze maar over je schrijven. VENETIË De Amerikaanse ac trice Barbara Hershey schreef his torie door twee jaar op rij in Cannes de Actrice-Prijs te winnen. In 1987 voor 'Shy People', in 1988 voor 'A World Apart'. Filmliefhebbers die hun Nederlandse klassieken ken nen, herinneren zich mogelijk Bar bara nog als de twintiger jaren-hip pie uit Nikolai van der Heyde's in 'Man is man' van Bertold Brecht door Theaterwerkplaats Independance; regie: Paul Binnerts; met: Lukas Dijkema, Mei- no van Kesteren, Debbie Korper, Toos Sax van de Weyden, Wannie de Wijn en Nelleke Zitman; gezien op 21 september in het LAK-theater te Leiden en daar van avond nog te zien. LEIDEN - Een clowneske voor stelling geven, maar dan aan de hand van een toneeltekst uit de wereldliteratuur, dat wilde Theaterwerkplaats Indepen dance uit Arnhem. Paul Bin nerts werd als regisseur ge vraagd omdat hij ervaring heeft met dergelijke projecten. Deze Brecht-specialist koos voor het stuk 'Man is man' (Mann ist Mann, 1926) van Bertold Brecht. Friesland opgenomen film 'Ange la'. Nu speelt Hershey de rol van Maria Magdalena in 'De verleiding van Christus', Martin Scorceses film die tot groot verdriet vanaf vandaag in Nederland zal worden vertoond. Ook in Leiden. Een ge sprek met de actrice. Een meesterwerk is 'The Last Temptation' niet precies gewor den, maar bij de Europese premie- re twee weken geleden in Venetië raakte de daar verzamelde filmpers vrijwel unaniem overtuigd van de volstrekt eerbare bedoelingen van Scorsese. Deze week begint de film aan zijn Nederlands roulement en kan iedereen zelf zijn oordeel vel len en Barbara Hershey zien spelen in de rol van Maria Magdalena. door Pieter van Lierop Tegelijkertijd zal tijdens de Ne derlandse Filmdagen het in Cannes dubbel bekroonde 'A World Apart' worden vertoond aangezien Hershey daarin drie mi nuten de Nederlandse acteur Jeroen Krabbé als tegenspeler heeft. Barbara Hershey: „De rol kun nen spelen van Maria Magdalena, zoiets kon ik niet anders zien dan als een buitenkans. De vrouw voor wie Christus de mogelijkheid in overweging genomen zou hebben om eventueel van zijn kruis af te komen, dat zou toch een heel bij zonder iemand geweest moeten zijn. Ik heb me niet op een speciale manier op deze rol voorbereid. Dat wil zeggen: niet anders dan ik ge woon ben te doen. Ik probeer altijd zo veel mogelijk te lezen over een onderwerp waarmee ik te maken krijg, de historische achtergron den. En dan creëer ik me daarbij wel een soort beeld over het karak ter dat gespeeld moet worden. Maar als ik dat eenmaal heb, pro beer ik het prompt weer te verge ten. Ik pleeg de resultaten van mijn persoonlijk research niet als baga ge mee naar de set te brengen. Want je moet open staan voor wat je regisseur hebben wil en dat is misschien wel iets heel anders dan wat jij bedacht had. Maar dan hoop ik dat onbewust al die extra kennis die ik tevoren vergaard had toch op een of andere manier doorwerkt, verrijkend kan bijdragen aan mijn spel". Gezinnetje "Wat ik persoonlijk interessant vind aan deze Maria Magdalena is dat ze voor Christus verleidelijk is op een heel andere manier dan je van haar, de voormalige prostituee, verwachten zou. Voor Christus heeft haar attractieve waarde wei nig te maken met veronderstelde sexuele belustheid, maar met de wens om met haar een gezinnetje te stichten. Die twee waren ooit jeugdvriendjes geweest. Het is nogal vertederend eigenlijk. Voor ons is dat een van de meest norma le en onschuldige verlangens die je als mens hebben kunt. Voor Chris tus op dat moment lag het anders en was het de ultieme verleiding." "Het is waar dat ik zestien jaar geleden het boek van Kazantsakis aan Martin Scorcese heb gegeven als een verjaardagscadeautje. Niet echt met de bedoeling het hem te suggereren als filmproject. Het was gewoon het mooiste boek dat ik toen in jaren tijd had gelezen en het was ook wel het soort stof waarvan het me waarschijnlijk leek dat het Martin zou interesseren. Hij had al tijd al die fascinatie voor religieuze zaken. Gisteren hoorde ik van hem dat hij als klein jongetje al kruisi gingstaferelen tekende". "Ik ben van de film zeer onder de indruk. Hij is uiterst respectabel, ook uit religieus oogpunt gezien. Ik ben dan ook geschokt door de enorme agressie die hij oproept en door het feit dat er in Amerika mas sale protestacties op touw zijn ge zet waaraan wordt deelgenomen door mensen die de film niet eens hebben willen zien, zichzelf niet eens de kans hebben gegund om vast te stellen dat er van godslaster lijkheid geen sprake is." De Brecht-opvatting dat het bij theater toch vooral om amu sement moet gaan neemt Inde pendant in dat stuk op de kor rel. Want gelachen kan er wor den, van het begin tot het einde. Het verhaal is a-moralistisch maar wie behoefte heeft aan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 29