'Vol theater niet
het voornaamste'
LAK-coördinator Roland Helmer:
'OFortuna'telangdradig
Exposities
Concerten
Leiden
Den Haag
Amsterdam
Rotterdam
KIJK-UIT
VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1988
KUNST
PAGINA 23
LAK-coördinator Roland Helmer:"Wij zien in de schouwburg nog steeds geen concurrent"
LEIDEN - Het LAK-theater. Het is
misschien wat te sterk uitgedrukt
dat dit theater opereert in de slag
schaduw van de Leidse Schouw
burg, maar het kan niet worden
ontkend dat de laatste instelling
het Leidse theaterleven steeds ster
ker begint te domineren. En dat on
danks de goede programmering in
het LAK. waarin ruim aandacht
wordt besteed aan vernieuwende
elementen in toneel en dans en
waar af en toe zelfs plaats is voor
een kleine publiekstrekker. Hoe
komt het dan toch dat de zaal maar
een hoogst enkele keer is uitver
kocht? Waarom wordt er zo weinig
tamtam gemaakt over de initiatie
ven die men ontwikkelt? Staat het
zinkgrijze materiaal waaruit het
LAK-gebouw aan de Cleve-
ringaplaats is opgetrokken soms
symbool voor het "ondergedoken'
leven dat deze culturele instelling
lijkt te leiden?
Een gesprek met LAK-coördina
tor Roland Helmer.
door
Cees van Hoore
Het komt niet zo erg veel voor
dat het publiek staat te dringen
voor een bezoek aan het Leidse
LAK-theater. Vreemd, want de
voorstellingen die er worden gege
ven zijn vaak interessant en geven
een aardige indruk van wat er zoal
gist in de Nederlandse toneel- en
danswereld.
Wie het programmaboekje voor
september en oktober bekijkt, zal
daarin wederom een aantal voor
stellingen aantreffen, die de moeite
van het bekijken waard zijn. Maar
er is ook iets vreemds aan de hand
met dit programmaboekje. In het
voorwoord ervan wijst LAK-coör
dinator Roland Helmer op de mon-
sterproduktie 'O Fortuna', die op
15, 16 en 17 september wordt opge
voerd in de Leidse Pieterskerk, en
drukt hij de mensen op het hart de
ze voorstelling toch vooral te gaan
bezoeken. Maar - op 16 en 17 sep
tember staat in het LAK nu juist
het bekende 'Circle Ensemble' ge
programmeerd, een percussie
groep. Is dat niet wat on-zakelijk
voor een leider van een theater?
Bestaat bij zo'n handelwijze niet
het gevaar dat men zelf straks met
lege zalen komt te zitten?
Roland Helmer: "Mijn voor
naamste taak bestaat niet uit het
vol krijgen van het theater hier. Dat
heeft geen prioriteit. Het gaat mij
erom mooie en goede voorstellin
gen te propageren en als het zo uit
komt dat er ergens anders ook iets
goed komt. dan wijs ik daar op.
Zo'n 'O Fortuna' - dat is toch een
prachtig initiatief. We hebben niet
voor niets repetitieruimte ter be
schikking gesteld en een kamer
waarin de kostuums genaaid kon
den worden. Mij is gevraagd iets
over deze produktie te schrijven.
Welnu, dat heb ik gedaan. Het is
een geste, meer niet. Ik heb in het
verleden wel meer gewezen op in
teressante voorstellingen in andere
theaters. Bijvoorbeeld als het een
stuk betrof van een gezelschap dat
niet op reis ging. Je moet maar den
ken: wie veel toneel ziet, wil steeds
meer toneel gaan zien. En daar pro
fiteren wij dan weer van. En het
'Circle Ensemble' heeft inmiddels
zo'n naam, daar komt het publiek
toch wel voor".
Bezoekersaantal
Hoe zit het eigenlijk met het be
zoekersaantal van vorig seizoen?
Helmer: "We hebben ruim 20.000
bezoekers gehad. Dat is gelijk aan
het seizoen daarvoor. Kijk je naar
de landelijke trend, die een daling
te zien geeft, dan is dat gunstig.
Maar niemand is natuurlijk tevre
den als zijn zaal niet is uitver
kocht".
De publiciteit is er in het afgelo
pen seizoen, zo heb ik de indruk,
nogal bij ingeschoten.
"Ja, dat klopt wel. We hebben te
kampen gehad met ziekte, maar nu
is die post gelukkig weer voor de
helft opgevuld. Maar wat die publi
citeit, die reclame betreft: je moet
natuurlijk altijd de afweging ma
ken of het geld datje in de publici
teit investeert er ook weer uitkomt,
of je niet een snoek uitgooit om een
spiering te vangen. Kijk, we kun
nen daar honderdduizend gulden
tegenaan gaan gooien, maar als er
dan, ook bij een uitverkochte zaal,
maar voor tienduizend gulden in
de kassa zit, ben je natuurlijk ver
keerd bezig".
Wat die publiciteit betreftkijkt u
soms niet met een scheef oog naar
de Leidse Schouwburg. We weten
ondertussen wél wat daar allemaal
gebeurt. Vorig jaar sprak u van een
'stimulerende wisselwerking' en zei
u dat de schouwburg geen concur
rent was voor het LAK. Is die op
merking inmiddels niet door de tijd
achterhaald?
"Nee, wij zien in de schouwburg
nog steeds geen concurrent. Wij
hebben gewoon niet het soort 'han
del' waar je veel tamtam over kunt
maken. Het heeft geen zin om een
luchtschip op te laten met daarop
de titel van een stuk van Joe Orton.
Dat zegt geen hond wat. Dat is wel
het geval als er op dat luchtschip
staat dat Corrie van Gorp optreedt
in Leiden. Dat zegt de mensen wat.
Zo liggen de zaken nu eenmaal".
Gastenkorting
Wat vindt u van de programme
ring van de Schouwburg?
"Voor de Schouwburg is het een
heel goed programma. Maar wat
mijzelf betreft: het is niet allemaal
mijn persoonlijke smaak. Overi
gens - en dat is misschien wel aar
dig om te weten - we gaan meer sa
menwerken met de schouwburg.
Mensen die een abonnement heb
ben op het LAK kunnen voor een
CJP-prijs terecht in de schouw
burg en vice versa. Daarnaast heb
ben wijzelf de zogenaamde gasten
korting ingevoerd. Bezoekers van
het LAK die in het bezit zijn van
een cinemaseizoenpas, een combi
natie-seizoenpas of een theatersei
zoenpas kunnen een gast meene
men naar de voorstelling. En die
gast betaalt dan slechts de CJP-
prijs. Voor zover ik weet zijn wij
het eerste theater dat dit doet".
Er hebben ons geruchten bereikt
dat er vorig seizoen in de lopende
begroting zou zijn gesnoeiddat er
zo'n tienduizend gulden van het
budget is afgegaan. Berusten die
geruchten op waarheid?
"Ja, wij hebben inderdaad een
bedrag moeten inleveren. Maar je
moet niet vergeten: wij hebben te
maken met de universiteit en daar
wordt over de gehele linie bezui
nigd. Dat hebben wij te danken aan
de heer Deetman. Of ik daar zo
maar mee akkoord ben gegaan?
Ach, je kunt wel blijven vechten, je
kunt wel blijven doorgaan met je
klaagzang, maar daarmee jaag je de
mensen alleen maar tegen je in het
harnas".
Heeft die korting op het budget
geen gevolgen gehad voor de pro
grammering?
"Nee, de programmering heeft
daar niet onder geleden. Er zijn an
dere manieren om zo'n strop op te
vangen".
Programmeren
Hoe zit het eigenlijk met de steun
van de gemeente? Het LAK-theater
wordt toch mede drijvend gehou
den door subsidie van de gemeente
Leiden?
"We hebben dit jaar 5000 gulden
meer gehad. Die verhoging is
structureel. Nu kun je natuurlijk
zeggen dat dat een schijntje is,
maar gelet op 'de Nood der tijden'
is het toch verheugend dat men
heeft gemeend het LAK-theater
meer te moeten geven".
Wat zijn uw uitgangspunten bij
het programmeren?
"Allereerst moet ik de voorstel
ling interessant vinden. Maar daar
bij komt ook nog dat de acteurs of
dansers de techniek van hun vak
moeten beheersen. Daarmee is het
vaak abominabel gesteld. Dan kom
je mensen tegen die nog niet eens
duidelijk kunnen articuleren. Dat
is een erfenis van het beleid van de
toneelscholen. De techniek, de
kneepjes van het vak, zijn daar lan
ge tijd over het hoofd gezien. Dat
vond men niet belangrijk. Geluk
kig is er nu een kentering gaande".
"Bij het programmeren laat ik
me adviseren door enkele mensen
die behoren tot de intimi van het
LAK-theater, mensen die er ver
stand van hebben. Een opvallende
zaak is misschien dat wij de laatste
tijd niet blindelings zijn meege
gaan in het programmeren van
voorstellingen uit het zogenaamde
derde circuit. Ik heb de indruk dat
dat zo'n beetje over zijn hoogte
punt heen is. Er zijn niet zo veel
groepjes die zonder opleiding goed
toneel kunnen maken".
"Wat betreft het theateraanbod
kun je een soort tweedeling ma
ken. Je hebt het toneel dat wordt
gemaakt door mensen die langer
dan 15 jaar bezig zijn en daar zit een
hoop kwaliteit bij. Die brengen de
aangrijpende produkties. Meestal
gaat het dan om mensen van boven
de 35. En dan heb je de mensen die
net van de toneelschool af komen.
Wat zij brengen heeft meestal een
lichtere toets en heeft over het alge
meen niet veel kwaliteit. Daar zit
maar een heel enkele keer iets bij.
De theateropleidingen hebben hen
vaak niet erg veel zelfkritiek bijge
bracht".
U bent n u al zo'n tien jaar bezig.
Zou het niet kunnen zijn dat u de
ontwikkelingen niet meer kunt bij
houden? Groeit met de leeftijd ook
niet het conservatisme?
"Daar heb ik wel aan gedacht, ja.
U bedoelt natuurlijk of ik een ouwe
lui aan het worden ben? Soms ver
keer ik over de een of andere ande
re voorstelling die ik heb gezien
wel eens in onzekerheid. Dan vraag
ik me af: 'Ligt het nou aan mij of is
het echt zulke shit?' Dan stuur ik er
iemand anders naar toe, een jonger
iemand vaak. En die bevestigt dan
dikwijls mijn mening. Ik hou dat
dus wel in de gaten".
'O Fortuna'. Totaaltheater naar 'Carmma
Burana' van Carl Orff door Leidse vereni
gingen voor amateuristische kunstbeoefe
ning en instellingen voor kunstzinnige vor-
mmg.
LEIDEN - Waartoe een Uitmarkt
leiden kan of waarin amateurs
groot kunnen zijn. In de afgelo
pen maanden werd in deze ko
lommen met de regelmaat van de
klok uitgebreid kond gedaan van
het grootste spektakel dat Lei
den bij het eerste lustrum van de
Uitmarkt te wachten stond. Het
leek of de goeie ouwe tijd was
weergekeerd, waarin Anne Ma
rie Prins het universitaire lus
trum met grootse uitvoeringen
luister bijzette.
Maar aan al die publiciteit zat
ook een negatieve zijde. Was de
opzet niet pretentieus? Konden
de plannen en beloftes waarge
maakt worden? En bovenal: zou
het mogelijk zijn afzonderlijke
groepen amateurs samen te sme
den tot een homogeen geheel
zonder dat de gebruikelijke riva
liteit tot een verkapt wedstrijd
element zou leiden?
De laatste vraag kan zeker ont
kennend beantwoord worden.
Weliswaar was het in de toneel-
en ten dele ook in de balletscènes
nog mogelijk onderscheid te ma
ken tussen de stijl van de diverse
groepen, maar ook daar was van
een prijzenswaardig streven om
in het geheel geïntegreerd te
worden.
Koren en orkesten hebben per
definitie minder last van een 'ei
gen identiteit' en mede daardoor
werd het muzikale deel zowel het
best geslaagde element als de
steunpilaar van dit totaaltheater.
Hier werd kwalitatief werk afge
leverd van een soms verrassend
hoog niveau en met een eindre
sultaat dat iedere scepsis logen
strafte. Het moet niet gemakke
lijk geweest zijn ensembles die
■over een grote ruimte verspreid
waren tot een eenheid samen te
smeden, maar hier leek alles
zelfs in het voordeel van de uit
voering te werken.
Van essentieel belang was ech
ter de muziek zelf: de kleuren
rijkdom en de meeslepende rit
miek van Orffs 'Carmina Burana'
zorgde voor sfeer, afwisseling en
vooral voor vaart. Dat laatste was
soms broodnodig en daarmee
bleek het contrast tussen een
ijzersterk werk als de 'Carmina
Burana' en de voor de toneelscè
nes vervaardigde teksten. Op
zich was het een leuk idee Orffs
compositie uit te bouwen tot to
taaltheater met een afwisseling
van muziek en toneel. Uitgangs-.
punt was bovendien het theatra
le aandeel op te zetten als een
raamvertelling, waarbij de diver
se onderdelen moesten dienen
ter illustratie van de 'rode draad':
de wisselvalligheid van het lot.
In de praktijk bleken deze scè
nes echter niet altijd even sterk.
Scène uit het tweede bedrijf: dochter Katharina wordt getemd door
haar huwelijkspartner Petruchio. (foto Loek zuyderduin)
Shakespeares 'Getemde Feeks'
kon natuurlijk niet kapot en
werd met enthousiasme neerge
zet, maar teruggebracht tot de
omvang van een stripverhaal (en
met zinnen die overduidelijk niet
van Shakespeare waren) was de
kwaliteit en de feitelijke inhoud
van het gegevene eigenlijk alleen
nog herkenbaar voor wie het
stuk kende.
Bovendien had het Feeks-deel
door de fragmentarische op
bouw nog iets flitsends met een
constante afwisseling van toneel,
muziek en dans. Dat lukte niet
bij de daarop volgende kroegscè
ne, die in langdradigheid dreigde
te verzanden. Een middeleeuwse
klucht zou hier beter op zijn
plaats geweest zijn dan een me
lige dialoog vol vertellingen en
stoplappen, en met een drama
tiek op middelbare schoolni-
Gelukkig werd dit tafereel be
hoorlijk opgekrikt door twee met
overtuigingskracht gedanste
balletjes. Deze bleken concreter
dan het merendeel van de overi
ge dansscènes, die overwegend
allegorisch van aard waren en
daardoor ook ietwat zweverig
van vormgeving.
Naar de allegorie neigde ook
de derde toneelscène op basis
van de middeleeuwse Arthur-ro-
man met een komisch aandoend
amalgaam van anachronismen
en modern taalgebruik. Het 'ver
haal' maakte deze scène echter
minder geschikt ter illustratie
van de grilligheid van het lot.
Uitgangspunt was immers een
allegorische ontmoeting tussen
Geluksvogel en Pechvogel, die
vervolgens tijdens een reis door
de wereld de grillige loop van het
lot bestuderen. Men kan erover
discussiëren in hoeverre de bei
de eerste scènes voor dit doel ge
schikt waren, maar het waren in
elk geval wel scènes met een rea
listische inslag. De vraag, hoe
met een verwijzing naar een alle
gorische ridderoman het in de re
aliteit functioneren van het lot
duidelijk moet worden, werd gis
teravond in de Pieterskerk niet
beantwoord.
Samenvattend moeten we con
cluderen dat de opzet van 'O For
tuna' inderdaad pretentieus is
geweest en dat vooral de tussen
muziek en teksten tot een niet al
tijd overtuigend eindprodukt
heeft geleid. Dat het een indruk
wekkende manifestatie is gewor
den, staat echter als een paal bo
ven water,
Het grootste pluspunt is echter
dat men erin geslaagd is zoveel
krachten te bundelen in één ma
nifestatie, iets wat het Holland
Festival met het Nederlandse to
neel al vele jaren niet meer lukt.
Juist daarom verdient dit initia
tief over vijf jaar een vervolg. Al
doende leert men en het zou
trouwens eeuwig zonde zijn, als
de enorme organisatorische er
varing die men nu ongetwijfeld
heeft opgedaan, in de toekomst
onbenut zou blijven.
PAUL KORENHOF
Leiden
Ri|ksmuseum voor Volkenkunde - Steen-
straal, foto's van reizen door China van Hi-
riji Kubota; tekeningen voor Japanse pren
ten. t/m jan. '89. di. t/m za. 10-17 uur, zo.
13-17 uur.
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: Tweehonderd )aar verza
melen' en 'Schepen met geld', t/m jan
1989: di. za. 10-17 uur. zon- en feestd. 13-
17 uur.
Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin
gel 28-32, 'Een Nieuwe Synthese', Geo-
metrisch-abstracte kunst in Nederland
1945-1960, tot 3/10; di. t/m za. 10-17 uur.
zo. 13-17 uur, 3/10 10-12 uur.
'Klein maar fijn', met werk van Gerrit Dou,
Frans van Mieris, en andere Leidse fijn-
Hooglandse Kerk, Piet de Boer met olie
verf, gipsafgietsels van in klei geboetseer
de figuren en aquqrellen, t/m 24/9; ma. 13-
15.30 uur, di. t/m za. 11-15.30 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur.
Het Achterhuis Nieuwe Rijn 38, perma
nente expositie; Vijf eeuwen mode in mini
atuur, di. t/mza. 10-16 uur.
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10,
gouaches en schilderijen van Theo Verbei),
tot 15/10.
Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en
Oude Rijn 56, exposities van leden van de
Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en
houtsnedes.
Signaal. Studio voor vormgeving
Groenesteeg 10. ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
uur. za. 12-17 uur.
Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse
Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan
Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe-
zoek na afspraak. tel:l46024.
Sociëteit Qumtus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto,,tekening of beeld.
Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8.
Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir
ma Roefs-de Wit, Japanse en Chinese rol-
schilderingen; tevens tentoonstelling van
Lak-Galerie - Cleveringaplaats 1fotower
ken van J.W. ter Horst, tot 17/9; ma. t/m vr.
10-22 uur.
'Ars Aemula Naturae" - Pieterskerkgracht
9. acht leden van de Kunstkring Voorscho
ten exposeren onder de titel 'Grenzeloos',
van 22/9 t/m 2/10; za. en zo. 13-16 uur en
tijdens c
Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, mari
tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat
wijk) met aquarellen over onderwerpen als:
schepen, zee en strand.
Galerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1fo-,
tograaf Eric de Vries met voornamelijk por
tretten en mensfiguren, t/m 12/10; zo. 12-
22 uur. ma. t/m za. 10-22 uur.
Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10, schil
derijen van Cees van den Oever, tot 29/9;
wo. t/m za. 14-17.30 uur, do. tot 21 uur.
Galerie Stelling - Burgsteeg 14, tentoon
stelling 'Contemporary art from Paris', ten
toonstelling van 10 in Parijs wonende kun
stenaars, tot 1/10; wo. t/m zo. 12-18 uur en
op afspraak.
Galerij-Atelier Treetje Lager' - Oude Rijn
138, tekeningen en grafiek van Nienke Ra
ven. tot 31/10; vr. 9-18 uur, za 12.30-17
Galerie Fenix Botermarkt 26, schilderijen
Jacques Soler, t/m 30/9; di.vr. 10-18 uur,
wo. 9-18 uur, do. 10-21,30 uur, za. 7.30-18
'Caecilia' Caeciliastraat 18, werk van An
ne Bakker, Coby Eykelenboom, HéLéne
Penning en Jeanette Wittermans, zo 13-17
De Waag - Aalmarkt 21
ling met werk van beeldend kunstenaars u
Leiden en omgeving, i
12-17 uur, do. 12-21 i
10-17 u
Hillegom
Kunstgalerij 'Catherina' - Meerstraatpro
menade 12b, Expositie kunstschilder-cera-
mist en beeldhouwer Chahab, van'oor
sprong Persische kunstenaar, 15 uur; di.
t/m vr. 9-18 uur. za. 10-17 uur.
Leiderdorp
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmade-
seweg 55, olieverfschilderijen, landschap
pen en portretten van Adriaan Bons. tot
27/10; dag. 10-20 uur.
Lisse
ren, op zondag demonstratie van 13.30 tot
16.30 uur. tot 25/9, do. za en zo van 13.30-
16.30 en do. van 19.30-21.30 uur
Noorden
Hotel-Restaurant „De Watergeus" - ab
stract werk van Cora van der Haven, lijnte
kenen van Anita goudsbloem, tot 24/10;
dagelijks vanaf 10:00 uur.
Noordwijk
Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der
Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in
de Orangerie', geopend dag. behalve woe,
na 14 uur.
Noordwijkerhout
Bibliotheek- W. de Zwijgerlaan, Ronnie
Meerts (grafiek) en Magda Pot (keramiek),
ma. woe. vr van 14-17 en van 19-21 uur, do
en za van 10-12.30 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel
ling 'Nederland in Bedrijf - Handel in Rijns-
burg', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur.
Voorschoten
Voorschotense Kunstkring - Voorstraat 12,
werk van Erli Esselink, Jolanda Frederiks,
Margarita Garcés, Petra van der Heyden,
Fanny Mazure, Daniel Tavenier, Marijke
Verhoef en Fiet van de Vijsel, tot 18/9; woe.
t/m zo. 14-17 uur.
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, Margot
Klarenberg Dietz met zijden aquarellen,
Jan Dietz met o.a. portretten, landschap,
stillevens en Brigitte Rink met keramiek,
n 22/9; di. 19-21 uur, wo. 10-12 uur, wo-
.do.z
1-16 u
Wassenaar
Warenar - Kerkstraat 75, schilderijen van
Latijns-Amerikaanse kunstenaars, Enrique
Monaco, A.M. Luque, Manuel de la Cruz
Conzélez, Francisco Amghetti Ruiz, Baro
nes Maribel Thuruet-Arrietta, Paula Davila.
t/m 29/9.
In sociëteit De Burcht wordt zondagmiddag
het eerste concert gegeven van een serie
die wordt georgani-
Kunstkring Burcht, treden c;
zich bezig houden met niet-alledaagse mu
ziek. De serie begint dit weekeinde met een
video-performance van Arthur Sauer en
Huba de Graaf. Deze produktie bestaat uit
een aaneenschakeling van zeer korte stuk
ken met steeds weer een wisselende be
zetting, die door een groot aantal Neder
landse componisten speciaal hiervoor zijn
geschreven. Aanvang 15.30 uur.
Lokhorstkerk naar voren. Er zullen v
worden uitgevoerd van Bach. Handel en
Pachelbel. Solisten zijn Aart de Kort (orgel)
en Johannes Leertouwer (viool). Aanvang
15.00 uur.
Het Leids Barok Ensemble, bestaande uit
twaalf strijkers en een clavecmist, geeft
maandagavond een uitvoering in de Groe
ne kerk in Oegstgeest. Het gaat om het
tweede concert van het ensemble, dat in ju-
r het e
trad. Op het programma
concert staan werken van Purcell, Gemi-
niani. Handel en Bach. Van deze laatste
componist wordt het concert voor twee cla-
vecimbels ten gehore worden gebracht
Solisten zijn Theo Goedhart en Jan Piet
Kmjff. Hun aanwezigheid maakt het ook
mogelijk het concert grosso opus 6 nr. 4
van Handel te spelen in de door de compo
nist gewenste bezetting met twee clave-
cimbels. Aanvang 20.15 uur.
In de reeks zaterdagmiddagconcerten in
de Hooglandse kerk treedt morgenmiddag
het Leids Vocaal Ensemble o.l.v. Theo
Goedhart op. Aanvang 13.30 uur.
Pop
3 zelf het meest van hou-
:overs van Velvet Under
ground en T.Rex. Aanvang 23.30 uur,
Breestraat 66. Leiden.
De Belgische band The Arch geeft zater
dagavond een concert in de grote zaal van
het LVC. The Arch combineert de synthesi
zer en sampler met zang en eigen teksten.
Dus met alleen maar electronic-body-mu-
sic. Aanvang 23.00 uur. Breestraat 66. Lei-
Het gebeurt maar zelden dat het LVC zon
dag open is. echter voor één band wordt
een uitzondering gemaakt: the House of
Love. De Engelse band was op het Park
popfestival in Den Haag al een verrassing,
nu wordt het LVC op de kop gezet. In het
voorprogramma de nieuwe Nederlandse
groep the Blue Guitars. Aanvang 22.00
Breest
it 66, Leiden.
In de Droomfabriek is zaterdagavond de
groep Las Maracas met salsa en samba te
horen. Aanvang 21.30 uur, Oude Singel
56, Leiden.
Leidse Schouwburg
woe 21 en do 22, 20.15 uur; Johnny Kraay-
kamp en Donald Jones in 'De Fantast'.
Microtheater Imperium
vr en za, 20.30 uur; Volwassen orgasme
ontsnapt uit Amerikaans circus'.
Lak Theater
i 17, 20.30 uur; Circle Ensem-
3 22. 20.30 uur; Independance met .'Man
ble'.
In het zoldercafé van het LVC
een optreden van Lietenant Ernesto's Mid
night Moves optreden. De band speelt
met werken van Mozart, Schumann, Rach
maninoff, Ravel en Skrjabin
Diligentia
Appeltheater
vr 16, za 17, 20.15 uur; Toneelgroep De
Appel met 'Hamlet' van Shakespeare met
Strmdberg met o.a. Christine Ewert, Robert
Prager en Eric Schneider.
Koninklijke Schouwburg
vr 16 t/m di 20. 20.15 uur; Hoofdstad Ope
rette speelt 'Gasparone' van Karl Millockér.
met Marga de Boer. Germame Compier,
Nico schaap, Tom Hofman, Anita Hems en
Jacco van Renesse.
woe 21. 20.15 uur; Seth Gaaikema.
Carré
dag. (beh.ma) 20.15 uur. zo ook 13.00 uur;
Mus'cal Cats', van Andrew Lloyd Webber.
Trevor Nunn en Gillian Lynne.
Concertgebouw
za 17.20.15 uur. zo 18. 14.15 uur; NedPho
Kamer Orkest olv Lev Markiz mmv Mischa
Maisky cello, werk van Schubert, Sjostako-
witsj.
woe 21, 20.15 uur; Radio Symfonie Orkest
olv Kent Nagano mmv Kir» te Kanawa so
praan, met werk van Rossini. Bizet. Char-
pentier, Mascagnie, Cilea, Puccini, en Mo-
CC Amstelveen
za 17. 20.15 uur; Pim Jacobs, Louis van
Dijk 'piano-festijn II'.
di 20,20.15 uur; 'Memoires' met o.a Henny
Orri en Willem Nijholt.
woe 21,19 30 uur; 't Muziektheater met 'De
op tilt show' van Karei Eykman Willem Wil
mink, Hans Dorresteyn, met Caroline de
Bruijn, Dick Cohen en Theo Fransz.
Muziektheater
za 17, di 20,20.00 uur; Nederlandse Opera
'Blauwbaards burcht' van Bartók, mmv
Nedpho olv Hartmut Haenchen.
do 22, 20.15 uur; Nederlands Danstheater
met dansen op muziek van Ravel, mmv
Nederlands balletorkest olv Roelof van
Driesten.
Nieuwe de la Mar Theater
vr. 16 t/m do. 22. beh. zo/ma, 20.15 uur;
Freek de jonge 'De Dissident en de Goe-
Stadsschouwburg
vr 16 en za 17, 20.15 uur; Annemarie Dur,
Joep Brócheler en Irene Maessen in 'De
Maestro', mmv Christofori Kamer Orkest
olv Hans Rotman.
di 20, 20.15 uur: Scapino Ballet 'Last noti-
'Figures in movement". II Knoops, No Win-
De Doelen
vr 16, 20.00 zo 18.14.15 uur; 'Concert Rot
terdams Philharmonisch Orkest, olv James
Conlon met medewerking van Nuboko
Imai. Altviool met werken van Bartók.
di 20. woe 21. do 22. 20.15 uur; Concert
Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Ja
mes Ccnlon met Frans Helmerson cello,
met werk van Mozart, Haydn, Bartók.
Luxor Theater
vr 16 t/m do 22. 20.15 uur; Andre van Duin
revue met Simone Klemsma en het grote
revue orkest olv Jan Menu.
Zuidplein Theater
di 20, 20.15 uur; Hans Liberg met 'Wortel
Bach Live'
woe 21 en do 22.20.15 uur; 'Memoires' het
leven van Sarah Bernhardt met Henni Orri
En Willem Nijholt.