Robin Williams is wel goed, maar is niet gek
Q
Schokkend realisme over misdadige jeugdbendes
Voget laat zich niet vangen
Veel talenten
in één persoon
fllJDAG III SEP 1EMBER
PAGINA 11
in 1955 op eijfendertigjarige leef
tijd als een cude man. Hij had roof
bouw gepleegd op zijn lichaam,
drugs en alcohol gebruikte hij van
af zijn veertiende. Steeds weer
moest hij door geldgebrek zijn
saxofoon verpanden.
'The Jazz Singer' was in 1927 de
eerste geluidsfilm. Sindsdien heeft
de film altijd in meer of mindere
mate voeling gehouden met de
jazz. Vooral in de jaren dertig en
veertig zijn er veel films over en
met jazz-muzikanten gemaakt. On
langs was op de televisie nog 'A
song is born' uit 1948 te zien. waar
in Danny Kaye in het gezelschap
verkeerde van talloze jazz-groothe-
den uit die tijd. In de jaren vijftig
werd een aantal films voorzien van
onvergetelijke jazz-soundtracks.
zoals die van Miles Davis bij Louis
Malle's TAscenseur pour
l'échafaud' in 1957
Heel recent scoorde 'Round Mid
night' als echte jazz-film hoog bij
publiek en kritiek. Dexter Gordon
bracht met zijn tenorsaxofoon een
ode aan de Bebop, de ruigere jazz
muziek uit zwart Harlem. Werd ons
in 'Round Midnight' al onthuld dat
het leven van de jazz-muzikant be
paald niet over rozen loopt, nu kun
nen we via een Belgische docu
mentaire en binnenkort ook via de
speelfilm van Clint Eastwood ken
nis maken met het tragische leven
van de koning van de bebop, Char
lie Parker, beter bekend als Bird.
Bird Now' probeert aan de hand
van herinneringen van mensen die
Charlie Parker gekend of met hem
gewerkt hebben, een beeld te
schetsen van deze legendarische
altsaxofonist. Charlie Parker stierf
Vrienden en familie getuigen
vooral van Birds ongezonde le
vensstijl. terwijl een producer uit
de doeken doet waarom vorige
filmprojecten over Charlie Parkers
leven (o.a. van Richad Pryor) op de
klippen zijn gelopen: niemand in
Hollywood zit te wachten op zoveel
ellende met een slechte afloop.
Lester Bowie en Dizzy Gillespie
proberen het uitzonderlijke talent
van Bird te omschrijven, maar uit
eindelijk moet de muziek zelf toch
het werk doen in deze sympathieke
maar niet geheel geslaagde film.
Op een paar minuten na ont
breekt elk beeldmateriaal van
Charlie Parker. Naast het registre
ren van de interviews heeft Mare
Huraux de leemte proberen op te
vullen met nogal willekeurige beel
den van de wijken in New York
waar Parker geleefd heeft. Is dit
dank zij de voortreffelijke muziek
nog te tolereren, echt over de
schreef gaat men door een overbo
dige scène van Parker bij de pand-
te laten naspelen. Het genie
Bird heeft zich in Bird Now'
niet laten vangen, misschien kan
Clint Eastwoods Bird' hem meer
gestalte geven.
LEONARD ENGEL
:o'; regie: Andrew Davis; hoofdrollen: Sle-
i Seagal, Pam Grier en Sharon Stone;
ater: Luxor, Leiden
Hij heeft een beetje de glimlach
van Robert de Niro, het postuur
van Arnold Schwarzenegger en de
vechttechnieken van Bruce Lee.
Veel eigenschappen verenigd in
één persoon en kennelijk wordt er
ook wel wat van hem verwacht. Be
kend klinkt zijn naam nog niet in
de oren, maar hij staat wel promi
nent op de affiches; Steven Seagal
En inderdaad, Seagal speelt niet al
leen de gelijknamige hoofdrol, hij
draagt de film 'Nico' ook.
Zoals zoveel Amerikaanse actie
films begint 'Nico' met een verwij
zing naar de Vietnam-oorlog. Niéo
Toscani is in de jungle getuige van
martelpraktijken van de CIA.
neemt er ontsteld afstand van en
komt de martelaar in kwestie weer
tegen in zijn latere functie van poli
tieman in Chicago.
De rechercheur Nico Toscani is
een man van weinig woorden en
van veel onnavolgbare bewegin
gen met de vlakke hand die zeer
bloederig kunnen uitvallen.
Als van hogerhand wordt opge
dragen een Zuidamerikaanse
drugsdealer met rust te laten, is
Toscani de enige die daarmee geen
genoegen neemt. In een verhaal
waarin logica en geloofwaardig
heid nauwelijks tellen, maar het
geweld de liefhebber niet zal te
leurstellen, laat Nico hierbij recht
voor genade gelden.
BART JUNGMANN
'Colors'; regie: Dennis Hopper; hoofdrollen:
Sean Penn en Robert Duvall; theater: Euro.
Alphen
'Colors' is een onrustbarende mis
daadfilm van Dennis Hopper. Hij
gaat over de jeugdbendes van Los
Angeles die een nauwelijks nog te
bestrijden plaag vormen. Volgens
de officiële statistieken zijn er zo n
250 bendes actief. De 'Bloods' be
staat uit 74 onderafdelingen en telt
circa 5000 leden. De 'Crips' is nog
groter en heeft niet minder dan
10.000 leden, georganiseerd in 103
groepen.
Over het lidmaatschap wordt
niet geheimzinnig gedaan. Als pro
vocatie draagt men zelfs clubkleu
ren via halsdoeken, sweaters en
zweethandjes. De bendes vormen
een subcultuur die wordt gedomi
neerd door drugsmiljonairs die nog
geen twintig jaar oud zijn.
Het gaat om jongeren die in hoge
mate mobiel zijn. Voornaamste
tijdverdrijf is het uitvechten van
'stammenoorlogen'. Zwaar bewa
pend en opgepept met coke en
'crack', gaat men op zoek naar los
lopende leden van rivaliserende
bendes. Vanuit autoraampjes
wordt het vuur geopend en wie per
ongeluk in de weg loopt, heeft pech
gehad. Op deze manier zijn een
paar jaar geleden de moeder, zuster
en twee neefjes van sportheld Ker-
rhit Alexander om het leven ge
bracht. Leden van de 'Crips' door
zeefden een huis waarvan ze dach
ten dat er een vijandig bendelid
woonde. Ze bleken zich in de voor
deur te hebben vergist.
Ook de reeks rijksweg-moorden
van vorige zomer (willekeurige
personen kregen de volle laag
vanuit passerende auto's) wordt
aan jeugdbendes toegeschreven.
Het met jeugdbanditisme in ver
band gebrachte aantal schietpartij
en in L.A. wordt door de politie
over 1986 becijferd op ruim 1000.
Daarbij vielen bijna 400 doden.
Dit huiveringwekkende feno
meen heeft Dennis Hopper geno
men tot onderwerp van 'Colors',
waarbij het ergernis wekte dat in
deze film de jeugdbendes bestaan
uit zwarten en Mexicanen. Nie
mand vrwijt Hopper daarmee een
foute voorstelling van zaken te ge
ven, maar wel dat hij angst heeft
gezaaid en discriminatie van de et
nische minderheden werkt.
Ter verdediging van de film is ge
steld dat 'Colors' tenminste een be
staand kwaad signaleert, zodat de
overheid nu wel verplicht is er iets
aan te doen. Een povere verdedi
ging, want de film geeft geen enke
le sociale context aan deze grove
vorm van jeugdcriminaliteit. 'Co
lors' suggereert dat er tegen dit
kwaad geen enkel kruid is gewas
sen. De film concentreert zich op
twee agenten die het vergeefs pro
beren: Robert Duvall en Sean
Penn.
De eerste is een veteraan die met
tactvol en beheerst optreden een
soort gewapende vrede probeert te
consolideren. De ander is een felle,
bijna even gemeen als de rotzak
ken die hij aan wil pakken. De ka
rakters worden door Duvall en
Penn heel aannemelijk en aantrek
kelijk geacteerd. Al hebben ze bei
den die typische Method-stijl vol
kleine gebaartjes en tics. Het ver
sterkt de indruk dat we al eens va
ker van deze realistische smeris-
duo's tegen zijn gekomen. Duvall
Penn lijken als twee druppels
water op George C. Scott en Stacy
Keach in 'The New Centurions'.
Het verhaal van 'Colors' doet er
eigenlijk niet zo toe. Het lijkt even
min van belang dat de film is gere
gisseerd door Dennis Hopper. De
domme agressie in 'Colors' is geen
variant op 'Rebel Without A Cau
se', de film waarin Hopper in 1955
als acteur debuteerde. Ook niet van
de drop out-cultuur in 'Easy Rider',
waarmee Hopper in 1969 als regis
seur debuteerde. Colors is geen
film met visie, het is een film die
zich uitput in een realisme dat
schokkend ver gaat.
PIETER VAN LIEROP
VENETIE Vanwege zijn hoofd
rol als de uitzinnige disc-jockey in
'Good Morning Vietnam' stond Ro
bin Williams dit jaar genomineerd
voor een Oscar. Het beeldje liep hij
mis, maar even zo vrolijk bleef Wil
liams die gala-avond woeste grap
pen en grollen maken. "Zoiets
helpt de teleurstelling weg te slik
ken". zegt hij nu, vijf maanden la
ter. bij gelegenheid van de Neder
landse première van 'Good Mor
ning Vietnam'.
door
Pieter van Lierop
"Op het moment dat ik daarna de
volgende Oscar moest aankondi
gen. was ik mijn gemiste kans al te
boven en kon ik me via een grap
onmiddellijk revancheren door op
Michael Douglas af te stappen en te
proberen hem zijn beeldje te ont
futselen. Dat werkt heel therapeu
tisch. En achter het toneel liep ik
Paul Newman tegen het lijf en die
zei: 'Ach jongen, ik heb er negen
keer naast gezeten'. Op dat mo
ment was ik er al weer overheen.
Maar ik had de Oscar graag gewon
nen. Ik had er een schemerlamp
van willen maken".
Verknochte tv-kijkers herinne
ren zich Robin Williams ongetwij
feld uit de serie 'Morkand Mindy'.
Zijn filmdebuut maakte hij met
een weergaloze titelrol in Robert
Altmans musicalversie van
'Popeye'. Onder George Roy Hill
speelde hij de onvergetelijke
hoofdrol in 'The World According
To Garp'. Paul Mazursky regisseer
de hem in 'Moscow On The Hud
son'.
Censuur
n 'Good Morning Vietnam'
speelt hij onder regie van Barry Le-
vinson een d.j. van een militair ra
dio-station anno 1965. De Amerika
nen zijn dan alleen nog maar als
'adviseurs' in Vietnam aanwezig en
ondergaan hun verblijf in Zuid-
oost-Azie als een' soort vakantie.
Met zijn rauwe grappen, gepeperde
taalgebruik en voorkeur voor stevi
ge rock bezorgt Robin Williams de
zender een ongehoorde populari
teit.
Maar op het moment dat het con
flict in Vietnam escaleert en de
Amerikanen daadwerkelijk aan de
oorlog deelnemen, verhardt zich
ook de censuur. Het is gedaan met
de onschuld. Vietnamese vrienden
van de d.j. komen in het kamp van
Viet Cong terecht, hijzelf wordt
overgeplaatst naar een ander deel
van de wereld.
De grappen en grollen die Robin
Williams in 'Good Morning Viet
nam' debiteert, sluiten nauw aan
bij het type humor waarmee hij in
de Verenigde Staten ook immense
populariteit vergaard heeft als
stand-up comedian, in zalen soms
zo groot als de Metropolitan Opera
Hall.
"Die radio-scene's in de film, dat
ben ik voor 99 procent zelf. De mu
ziek is niet mijn keuze, die is van
Barry Levinson. Hij heeft er 900
songs uit die tijd nog eens voor af
geluisterd. Er zijn maar twee dia-
loogregels uit het oorspronkelijke
script gehandhaafd. Tijdens de op
namen was niets ingevuld en ben
ik mijn eigen gang gegaan, voor de
vuist weg. Met ideetjes, rare gelui
den, stemmetjes, typetjes, imita
ties. Alleen had ik me natuurlijk
wel voorbereid op referenties naar
1965. Ik heb deze film ook alleen
willen doen onder de voorwaarde
dat ik de radio-shows zelf mocht in
vullen. Want ik doe zoiets totaal an
ders dan een ander zou doen. Veel
van de respons die je in de film ziet
komen, bijvoorbeeld bij de solda
ten in die trucks, is dan ook spon
taan. Niemand wist tevoren hoe ik
uit de hoek zou komen".
Imitaties
Robin Williams: "Voor ik me met
film inliet, heb ik ooit twee jaar
lang niets anders gedaan dan dit
soort optredens, het eerst in twee
verschillende nachtclubs in San
Francisco. In de ene zaten.voorna-
melijk dronkelappen, in de andere
voornamelijk mensen in rolstoe
len. Daarna ging ik naar Los Ange
les en kreeg een vast contract bij
een vrij bekende club waar ik voor
al mijn techniek in improvisaties
heb bijgeslepen. Vervolgens
stroomde ik door naar een circuit
van gespecialiseerde clubs en werd
het mogelijk er echt mijn brood
mee te gaan verdienen".
zet.
"Ik ben er zo'n beetje mee begon
nen toen ik op de universiteit te
recht was gekomen en op een of an
dere manier mijn heimwee moest
overwinnen. Toen greep ik ging
drukte maken met imitaties van
anderen. Van mezelf ben ik een
heel kalm type. Ik ben ook nooit de
leukste thuis geweest. Nog steeds
niet. Mijn zoontje, vijf en een half
jaar oud. zou het me niet eens toe
staan om leuk te doen thuis. Dat
joch is zelf trouwens veel leuker,
op een heel droge manier. Een
combinatie van een Mormoon en
een Britse humorist".
Williams: "Ik denk dat ik vooral
de humor heb bepaald. Deze film is
een komedie, maar in komedies
kun je harder of gedempter te werk
gaan. Dit had dus allemaal best wil
der gekund, we zijn vandaag de
dag wel het een en ander gewend,
maar het feit dat 'Good Morning
Vietnam' speelt in 1965, legt be
paalde limieten op. In taalgebruik
bijvoorbeeld, voor wat acceptabel
was voor de radio toen. Je kon het
met te bont maken met wat je als
d.j. zei, want als je dat wel deed.
stierde er ogenblikkelijk iemand
de studio binnen om je microfoon
dicht te draaien. In de film gebeurt
dat ook een keer".
"Ik heb geen uitgebreid research
hoeven te plegen, want er bestond
een heel handig boek waarmee ik
me voortreffelijk orienteren kon
Daarin stonden alle incidenten uit
die tijd beschreven. En dan was er
nog dat andere boek, The Fabu
lous Sixties', dat van week tot
week vermeldt wat de best beluis
terde radio-programma's waren.
Een fantastisch boek".
'Soul City'
"Bovendien herinner ik me zelf
ook nog wel iets van de periode. In
1965 was ik dertien jaar oud. Opge
groeid in Detroit, vandaar dat Ja
mes Brown erin zit en Martha Ree
ves. Die twee nummers zijn mijn
eigen keuze geweest. Dat zijn mijn
eigen jeugdherinneringen. Detroit
was 'Soul City'. Ik denk dus dat ik
alles bij elkaar een redelijk be
trouwbare indruk heb kunnen ge
ven van dit radio-type".
"En ik maak het echt niet te dol.
Er zijn er in Vietnam een stel bezig
geweest. Daarmee vergeleken ben
ik bijna als normaal te beschou
wen. Ik heb tapes gehoord, waan
zinnig! Er bestaat een radio-docu
mentaire die 'The War In The Air'
heet en waarin al die radio-disc-joc-
key's zijn te horen. Er zat een
vrouw tussen, die was zo sexy en
werkelijk te gek voor woorden'
'De film is gebaseerd op wat ge
beurd is met een man die Adrian
Cronauer heette. De makers von
den het om een of andere reden be
langrijk om met een historisch ver
antwoord referentiepunt te kun
nen schermen. Maar de echte Cro
nauer was juist een van de meer
rustige types. Maar die absurd uit
bundige kreet 'Gooooood Morning
Vietnam!' die is dus weer wel histo
risch. Dat was niet één d.j., ze de
den het allemaal voortdurend. Nou
ja, 's morgens dan, als ze het 's
avonds ook hadden gedaan dan
was dat al te zonderling geweest".
Barry Levinson als regisseur,
dat is uw persoonlijke keuze ge
weest.
Williams: "Ja, maar niet zo van: 7
want you! Ik kreeg een lijst van
twintig mogelijke regisseurs voor
gelegd' en mijn voorkeur ging uit
naar Barrv omdat ik hem ontmoet
had en hem had leren kennen als
een gemakkelijk, ontspannen type.
met een werkstijl die geschikt is
voor mij. Hij legt je beperkingen
op. natuurlijk, maar dat zijn dan
geen muren. En hij heeft in hetzelf
de vak gezeten als ik. Hij heeft deel
uitgemaakt van een comedy team
en was vreselijk geestig. Speelde
bij voorkeur rabbijnen".
"Maar dat scheelt dus enorm, als
je geregisseerd wordt door iemand
die dit vak begrijpt. Er is niet zo erg
als moeten werken met een
mischien best wel getalenteerde re
gisseur die alleen niet echt aan
voelt wat leuk is. En daar zijn er
heel veel van, helaas. Die proberen
alleen maar alles gekker dan gek te
krijgen, maar daar wordt het niet
leuk van. Dan ben je als acteur dus
in de aap gelogeerd. Barry Le
vinson heeft een speciaal gevoel
voor humor die diep-menselijk is,
en dat is precies wat mij goed ligt".
BIOSCOPEN
(OP)NIEUW
'Nico' - Luxor, Leiden
'Colors' - Euro, Alphen
'Girl Friends' - Rex. Leiden
'Diva' - romantische thriller i
regisseur Beneix vijf jaar geleden de
tijdgeest betrapte. Greenway, Voor
schoten
BLIJVERS
'Raw' - registratie van Eddie Mur
phy-show, Euro. Alphen
'Hot Bubblegum op vrijersvoeten -
Israëlische film over pubers die de
liefde ontdekken. Euro. Alphen
De troetelbeertjes' - City. Katwijk
'My little pony" - Greenway. Voor
schoten
Deadly Pursuit' - Sidney Poitier en
Tom Berenger maken jacht op gewe
tenloze boef Voorspelbaar en toch
spannend. Lido. Leiden
"De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - stijlvolle en elegante ver
filming van roman van Milan Kunde-
ra. Lido, Leiden
'Rambo III' - John Rambo neemt het
op tegen het Russisch leger in Afgha
nistan, City. Katwijk en Greenway,
Voorschoten
'The last emperor' - Oscar-winnend
epos over laatste keizer van China.
Trianon, Leiden
'Salsa' - Latijnsamerikaans dansspek-
takel in de orde van Dirty Dancing'.
Lido, Leiden
'Crocodile Dundee 2' - argeloos na
tuurmens raakt opnieuw in de clinch
met Newyorkse gangsters. Lido. Lei
den en Euro. Alphen
Honneponnetje' - naïef meisje laat
erotische fantasieën van oudere he
ren overkoken, City. Katwijk
'Three men and a baby' - succesvolle
komedie van Franse makelij ging nog
eens door de gehaktmolen van Holly
wood en het resultaat is best aardig.
Greenway. Voorschoten
'Jungle Book' - Walt Disney-film vol
komische avonturen van het jongetje
Mowgli - Lido, Leiden
'De Reddertjes' - Greenway. Voor
schoten
DEN HAAG
'Good Morning Vietnam' - Asta
(463500), al.
'Three men and a baby' - Asta, al.
'Salsa', Asta, al.
'Milagro Beanfield War' - Babyion
(471656), al.
'Powaqqatsi' - Babyion. al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Babyion, al.
'Rambo III' - Cineac (630637), 12 jr.
'Poltergeist 3' - Cineac, 16 jr
'Bright lights, big city' - Cineac, al.
'Frantic' - Metropole (456756). al.
The Last Emperor' - Metropole. al.
'Crocodile Dundee 2' - Metropole. al.
Appointment with death' - Metropo
le, al.
'Deadly Pursuit' - Metropole, 12 jr.
'Nico' - Odeon (462400), 16 jr
'Colors' - Odeon, 16 jr.
Action Jackson' - Odeon. 16 jr.
'Evil Dead 2' - Odeon, 16 jr
A man in love' - Studio 656402). 16 jr.
Sign of the times' - Studio, al.
'Oei Ciomie' - Studio, 16 jr
AMSTERDAM
'Powaqqatsi' - Alfa (278806). al
Bright lights, big city' - Alfa. 12 jr.
Man in love' - Alfa. 16 jr.
'Moonstruck' - Alfa, al.
'The last emperor' Alhambra
(233192), al.
'De ondraaglijke lichtheid van het be
staan' - Alhambra, al.
'Colors' - Bellevue Cinerama (234876),
16 jr.
'Good Morning Vietnam' - Cinerama,
al.
'Milagro Beanfield War' - Calypso
(234876), al
Raw' - Calypso, 16 jr.
'Beyond Therapy' - Cinecenter
(236615), al.
'A Clockwork Orange - Cinecenter,
16 jr.
'Der Himmel liber Berlin' - Cinecen
ter. 16 jr.
'Oci Ciornie' - Cinecenter, 16 jr.
'Ironweed' - Cinecenter, 16 jr.
'Deadly Pursuit' - Cinema Int., 12 jr
Frantic' - Cinema Int., al.
'Nico' - City (234579). 16 jr.
'Gooi mamma uit de trein' - City. al.
Three men and a baby' - City, al
'Rambo III' - City, 12 jr.
'Action Jackson' - City. 16 jr
'Poltrgeist III' - City, 16 jr
'Salsa' - City, al.
'C'eravamo tanti amatf - Kritenon,
(231708). 16 jr.
'Carmen' - Kriterion, 16 jr.
'Katharine en haar wilde hengsten' -
Parisien (246540), 18 jr.
'Fish Pants' - Parisien, 18 jr
'Ei' - The Movies (245790), 16 jr
'A month in the country' - The Mo
vies. 16 jr.
'Sammy and Rosie get laid' - The Mo
vies, 16 jr.
'Frantic' - Tuschinski (262633), al.
'Appointment with death' - Tuschins
ki, al.
'Cry Freedom' - Tuschinski, al.
'Crocodile Dundee 2' - Tuschinski, al.
'Maurice' - Tuschinski, al.
Deadly Pursuit' - Tuschinski. 12 jr.
'Rambo 3' - Tuschinski Cineac
(243639). 12 jr.
Five Corners' - De Uitkijk (237460). 16
TELEVISIE
Sport en politiek mogen een wat
moeizame verhouding met el
kaar hebben, sport en film blij
ken uitstekend samen te gaan.
Althans op de Belgische televi
sie. De nachtelijke uitzendingen
van de Olympische Spelen wor
den vooraf gegaan door een
speelfilm. Aanvang elke avond is
23.00 uur.
Morgenavond kan op België 2
bijvoorbeeld gekeken worden
naar 'Shadow of a doubt' van Al
fred Hitchcock. Een innemende
oom blijkt de verdachte van een
serie moorden op rijke wedu
wen. Joseph Cotten speelt de
hoofdrol. Moord is ook het
hoofdmotief van de thriller 'Ivy'
van Sam Wood. Hierin speelt
Joan Fontaine een zelfzuchtige
vrouw die een miljonair aan de
haak slaat en hem vervolgens
over de kling jaagt. Haar vroege
re minnaar is de voornaamste
verdachte. Ivy' is dinsdag te zien
op Belgie 2.
Op een iets toegankelijker tijd
stip wordt zondag op België 1 'A
midsummer nights sex comedy'
uitgezonden (20.05 uur). Woody
Allen gaat in deze film aan de
haal met het Shakespeare-drama
en brengt drie eigentijdse stelle
tjes voor een weekeinde bij el
kaar in een zomerhuisje. Affaires
en schijnbare affaires houden de
conservatie levend.
Van Roman Polanski gaat deze
week de film Frantic' in premie-
re, Duitsland 2 zendt vanavond
'Chinatown' uit, een film die hij
in 1974 maakte. De film is later
een voorbeeld geworden voor as
pirant-filmmakers en laat Jack
Nicholson als een privé-detecti-
Joan Fontaine, hoofdrolspeel
ster in 'Ivy'. (^rchieffoto)
ve in een zaak terechtkomen, die
steeds ingewikkelder en on
heilspellender vormen krijgt
(22.55 uur).
Morgenavond op BBC 2 (00.30
uur), de debuutfilm van John
Frankenheimer, 'The young
stranger'. Een ontroerend dra
ma over de frustraties van een
jongen die in aanvaring komt
met het gezag en zich verloren
voelt. 'The young stranger' wordt
vooraf gegaan door de Hongaar
se film 'Time stands still' van
Peter Gothar met een soortgelijk
thema. Er wofdt een beeld gege
ven van opgroeiende jongeren in
een starre maatschappij (22.50
uur).
FILMHUIZEN
Onder de noemer 'Japan, vroe
ger en nu' besteedt LAK-Cinema
de komende twee weken .aan
dacht aan de Japanse cinema.
Komende dinsdag komen daar
bij twee films van Nagisa Oshi-
ma aan bod. Allereerst om 20.00
uur 'Private Fujita comes ho
me', daarna om 22.00 uur 'De Ce
remonie'. een film uit 1971.
Het is een soort Japanse 'All in
the family', waarin een gezin bij
een wordt gehouden door cere
monies als feest, bruiloft en be
grafenis. In feite zijn het haatge
voelens die de familieleden aan
elkaar binden. De onderlinge re
laties zijn op een gegeven mo
ment moeilijk meer uit elkaar te
houden, maar de film geeft wel
een indruk van 25 jaar Japanse
geschiedenis.
In het Kijkhuis de komende
dagen 'Bird Now', een première.
Maandag wordt 'Lolita' getoond.
Nabokovs verhaal van een scan
daleuze liefde tussen een man en
de dochter van zijn hospita werd
door Stanley Kubrick verfilmd.
Ook de verfilming deed de nodi
ge stof opwaaien. James Mason
speelt de hoofdrol (20.00 uur).
Dinsdag draait hier 'Fatal At
traction'. de bioscoophit van vo
rig jaar. Glenn Close speelt een
vrouw die zich na een kortston
dige verhouding met een ge
trouwde man niet zomaar aan de
kant laat zetten. Michael Douglas
is de man die zijn gezin wl red
den (20.00 en 22.15 uur). In 'The
belly of an architect' legt Peter
Greenaway verbanden tussen ar
chitectuur en het lichamelijk ge
stel. Terwijl we worden ingewijd
in de Italiaanse bouwkunst
neemt de buik van de architect
(Brian Dennehy) vervaarlijke
vormen aan (20.00 en 22.15 uur).
In Filmhuis LVC van- en mor
genavond (21.15 uur) een nauwe
lijks navolgbare film van Alan
Parker op muziek van Pink
Floyd. Bob Geldof speelt een
roek-muzikant die zich heeft af
gekeerd van een Orwelliaanse
maatschappij. Volgende week
woensdag en donderdag draait
hier 'Tango, l'exil dc Gardel'
De Argentijnse cineast Fernando
Solanas maakte in zijn ballings
oord Parijs een film over de mili
taire dictatuur in zijn vaderland
De tango bepaalt het ritme (21.15
uur).