'De kans zit er in, dat ik nooit meer op tv zal komen' Gevlinder in de ruimte Van Willigenburg krijgt praatshow op tv 'Plan AVRO, TROS en Veronica is meest verloederde tv-vorm WOENSDAG 14 SEPTEMBER 1988 PAGINA 23 Eddy Becker na twintig jaar weg bij NCRV HILVERSUM - „De kans zit er in, dat ik nooit meer op te levisie zal komen. Hoewel nooit? De satellieten komen er aan. Laat ik het er maar op houden, dat je nooit nooit moet zeggen. Maar ik sta niet te springen. Ik wil niet zo graag op televisie," lacht Eddy Becker (41). door Ale van Dijk Na twintig NCRV-televisiejaren is hij zaterdag voor het laatst in beeld geweest. Hij presenteerde op Ne derland 1 het 'Blaasfestival '88'. In juni is het programma al op de beeldband vastgelegd. Na afloop van de opname van het programma heeft de NCRV 'onder dankzeg ging voor de bewezen diensten' af scheid genomen van Becker. „Het was een weloverwogen be slissing," zegt Eddy: „Ik stond voor de keuze: doorgaan met mijn televisie-, en videobedrijfje of ver der gaan met het presenteren van televisieshows. Met het videobe drijfje, dat ik sinds driejaar samen met mijn vrouw exploiteer, gaat het erg goed. De audio-visuele markt wordt steeds groter. Ik kan er desnoods tot mijn zeventigste mee door gaan. Doorgaan met tele visiepresentatie zou betekenen dat ik met ons bedrijfje moest stoppen. En het televisiewerk kan over vijf of zes jaar ineens ophouden. Dan ben je weer een tijdje uit de markt. En dan ben ik te oud om weer een CM - In het onderschrift van de gisteren gepubliceerde foto van een aantal 'O Fortuna'-dirigenten stond ook de naam van Jos Ver munt vermeld. Volledigheidshalve zij nog vermeld dat Vermunt diri gent is van het gezelschap Collegi um Musicum. nieuw bedrijfje op te zetten. Twin tig jaar geleden kwamen die ge dachten helemaal niet bij me op." Becker legt uit, dat het exploite ren van een televisie- en videopro- duktiebedrijf en de presentatie van de 'Wie kent Nederland-quiz' in de twee afgelopen winterseizoenen al moeilijk te combineren viel. „We maken onder meer bedrijfsfilms en videoreportages van bedrijfsten- toonstellingen. Ik was tien, twaalf, veertien dagen achtereen in het buitenland. In die twee weken af wezigheid kon ik me niet inzetten bij de voorbereidingen van de NCRV-shows. En dat had ik al die voorafgaande jaren altijd gedaan. Ik was bij showseries als 'Eddy Ready Go', 'Kwistig met muziek' en 'Op naar de Top' ook bij de pro- duktie en regie betrokken. Ik woonde alle redactievergaderin gen bij. In de praktijk betekende dat, dat ik vijf tot tien volle dagen voor elke aflevering van showse ries betrokken was bij de voorbe reidingen. Voor het eerst was ik de afgelopen twee winters niet op af roep beschikbaar. Eén of twee daagjes per week voor een pro gramma, dat zou misschien nog ge kund hebben. Maar dat program ma had de NCRV voor komende winter niet op het menu staan." Goud - Je hebt dus de beslissing te stop pen met de televisiepresentatie dus eigenlijk drie jaar geleden al geno men toen je met je vrouw dat eigen bedrijfje begon? „In feite wel, ja. Een jaar of drie geleden ben ik al gestopt met de schnabbel toer. Je weet wel, het presenteren van feestavonden en personeel^partijtjes van Sneek tot Eindhoven. Een, twee of drie keer per weekeinde soms. Leuk werk hoor en het verdient goed. Geen enkele televisiepresentator in Ne derland kan van zijn honorarium leven. Maar zelfs met dat schnab belen er bij moet je je geen overdre ven voorstellingen maken van gi gantische inkomens, hoor. Als je al die verhalen leest en hoort moet er goud verdiend worden in het we reldje vol glitter en glamour. Ge loof dat dus maar niet. In Neder land althans is dat er niet bij." - Er stond geen andere omroep op de stoep? En je bent alsbekende Ne derlander' nog niet benaderd om zitting te nemen in een jury? „Als je twintig jaar voor één om roep hebt gewerkt ben je zeker voor de andere omroepen niet zo interessant. Bovendien sta ik niet te trappelen. Zelfs toen Ted de Braak van de NCRV naar de KRO ging zat er een pauze van anderhalf jaar tussen. En met Ted was het nog een andere zaak, die is in de eerste plaats artiest." - Toch heb je in al die NCRV-ja- ren ook voor de VARA-radio op za terdagmiddagen de show 'Muziek uit Studio 1gepresenteerd. „Dat vond ik enig. Dat heb ik vier jaar lang wekelijks gedaan. Ik hou van big-band-muziek en samen met orkestleider Charly Nederpelt makten we er elke keer weer een feest van." „De afgelopen drie jaar ben ik wat dat betreft al aan het afkicken geweest. Op dit moment zeg ik niet, dat ik het nooit zal gaan mis sen. Maar de afgelopen dagen heb ik als ik op straat liep wel het ge voel gehad van hè, lekker, niet die druk meer op je. Het is een gek soort bevrijdend gevoel. Het ge voel niet meer besprongen te wor den en in een keurslijf te hoeven rondlopen. Want dat is wel het ge volg van populariteit. Vanaf mijn 21ste, 22ste jaar heb ik niet meer in een restaurant kunnen eten zonder dat iemand aan mijn tafeltje riep: 'Hééé!' Ik heb al die jaren al die vriendelijk te woord gestaan. Dat was ik aan hen verplicht, vond ik. Daar zal ik nu minder last mee krij gen. Ik zal nu sneller kunnen zeg gen: 'Sorry, hoor, ik zit te eten'. Ook dat geeft een bevrijdend ge voel." Effect - Zul je je televisiepopulariteit niet missen om in de toekomst or ders voor je bedrijfje binnen te ha len? „Ik zal niet ontkennen, dat popu lariteit effect heeft bij het binnen stappen. Maar daar houdt het ook bij het bedrijfsleven op. Ze kiezen vervolgens alleen via de norm van watje te bieden hebt." - Je hebt al eens eerder een be drijfje geleid. „In 1973 ben ik begonnen met een platenproduktiebedrijfje an nex muziekuitgeverij. Toen ging de platenindustrie op de billen en ik ben er in 1978/1979 weer mee ge stopt. Toen heb ik een tijdje alleen radio en televisie gedaan." - Heb je in al die NCRV-jaren nog grote veranderingen in het televi sie-amusement gesignaleerd? „Ach, de rokjes van de show meisjes in de NCRV-shows heb ik in de loop der jaren steeds korter zien worden, nietwaar. Als die ha rem-dames van de Sjeik er niet in hadden gezeten dan hadden de 'Way of Life'-shows ook zo bij de NCRV gekund. Hoewel, in een show van Frank Masmeijer zag ik ook een portie naakt, die het bloot van de haremdames aardig bena derde. Maar verder? Amusement is voor mij amusement, richtingloos. Je hebt geen rood of blauw amuse ment. Als ik bij de AVRO of de TROS terecht was gekomen had ik misschien andere programma's ge maakt, maar ik was wel de Eddy Becker gebleven zoals hij bij de NCRV te zien was. Het goede van Voorstelling: Het Nationale Ballet met de wereldpremière van In Tegendeel van Jan Linkens/Leos Janécek; HNB première van Pierrot lunaire van Glen Tetly/Arnold Schönberg/Marianne Pousseur; reprise van 5 Tango's van Hans van Manen/Astor Piazolla. Live begeleiding door het Schön- berg Ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw. Gezien op 13 september in de Stadschouwburg Amsterdam. Twee premières van het Nationale Ballet AMSTERDAM - Als klein bal letmeisje van vier dacht ik dat al le echte ballerina's in echte grote mensenballetten niet veel meer deden dan op hun spitzen, met hun armen door de ruimte 'vlin deren'. In In Tegendeel, de nieu we choreografie van Nationale Ballet danser Jan Linkens, wordt een groot deel van deze kinderfantasie bewaarheid. Het armenwerk van de twee danse ressen is zwierig uitbundig en gracieus en ze bewegeh al even ballettesk op hun spitzen. De drie heren hebben in hun aanwe zigheid het nakijken of in dans- jargon: het liften (tillen). Op de vrij abrupte en compacte muziek van de Tsjech Leos Janacek (1854-1928) heeft Linkens een helder gestructureerd ballet ge maakt. Een rode streep deelt het achterdoek doormidden zodat het lijkt of op de twee helften ge spiegeld gedanst wordt. Maar ook een cyclische structuur ont breekt niet; een danser begint met een solo, een ander voegt zich bij hem waarop de eerste af gaat en de derde opkomt etc. Al deze vormen zijn zeer doorzich tig en voorspelbaar en het lijkt erop dat de vorm het gebrek aan inhoud camoufleren moet. Lin kens heeft geen evenwicht kun nen vinden in het strakke vorm werk van Van Manen en de vaak lyrische choreografieën van Van Dantzig. Zijn dansidioom is daarbij weinig inventief en van een oubollig soort academisme, waarin een 'ziel' ontbreekt. Er gebeurt niets met de dansers en naar het applaus te meten bleven veel toeschouwers onberoerd. Maar wat wil je ook als je een ho ge c illustreert met een hoog, in de maat, opgeworpen been. In In Tegendeel ontbreekt het gewoon aan zeggingskracht en aan het gevoel dat hier iemand zijn nek heeft uitgestoken. Dat dit ge maakt moest worden. Iets dergelijks als het gebrek aan zeggingskracht had ik ook bij de tweede (HNB) première van deze avond. In 1962 maakte de Amerikaanse choreograaf Glen Tetly Pierrot lunaire, waar mee hij als een der eersten expe rimenteerde met een combinatie van de Martha Grahamtechniek en de traditionele academische techniek. Het werk van Tetly, die van 1962 tot 1970 samen met Van Ma nen artistiek leider was van Het Nederlands Danstheater, is met andere woorden een mengeling van een verhalend dramatisch expressionisme en het pure klas sieke ballet. In Pierrot lunaire zijn er dan ook drie personages (Pierrot, Co- lumbina en Brighella uit de co- media dell'arte) die voorname lijk mimisch het verhaal van de ze Pierrot vormgeven. In Tetly's visie is hij niet zozeer de melan cholieke het-leven-is-lijden-fi- guur als wel de kinderlijke clown met de trekken van Harlekino. De onbezonnen jeugd; de ken nismaking met de andere sekse; de confrontatie met wellust en geweld; kortom het leven: Tetly vertelt het verhaal onomwonden in theatrale symbolen die zeer suggestief zijn. De interpretatie bij het Natio nale Ballet is echter niet zo dra matisch en clownesk als goed zou zijn. Men is een beetje voor zichtig geweest. Theatraliteit en dans zijn in aanzet aanwezig maar geen van beide is voor hon derd procent uitgewerkt. Vlees noch vis dus. Dit kun je natuur lijk opvatten als een compli ment: sinds 1962 is er een hoop veranderd en is de combinatie van verschillende technieken op hoog nivo ingeburgerd. In Pier rot lunaire ontbreekt het aan scherpte. Het is een museum stuk dat illustreert hoe het toen allemaal is begonnen, maar meer nog dat de enige constante in het leven verandering is. Gelukkig waren daar nog de gelijknamige muziek van Arnold Schönberg en de spreekzang van Marianne Pousseur die de dans dat beetje extra gaven. KRO-winterprogrammering HILVERSUM (GPD) - Hans van Willigenburg presenteert vanaf vrijdag 18 november wekelijks een praatshow over het brede terrein van theater en amusement. In dit nieuwe KRO-programma, dat zes tien weken achtereen wordt uitge zonden, komen musical, toneel, ca baret, film en entertainment ruim schoots aan bod. In de Blauwe Zaal V3n theater Carré in Amsterdam ontvangt Van Willigenburg gasten en binnen- en buitenland, die op dat moment in de actualiteit staan. De KRO heeft deelgenomen aan een uniek internationaal project over de verfilming van dertien ro mans van George Simenon. Jan Keja heeft voor de KRO twee ver halen opgenomen, te weten 'Kort Geluk' en 'De man uit Londen'. Verder zijn er zes films gemaakt door de Franse tv, één door de Zwitserse, twee door de Oosten rijkse en twee door de Duits-Oos tenrijkse tv. Het succesvolle medische pro gramma '100 jaar dokteren', waarin vorig jaar gynaecologie en verlos kunde centraal stonden, krijgt een vervolg. Milou van Sprang en Wil van Neerven besteden dit seizoen aandacht aan kanker: achtereen volgens prostaat-, borst-, long- en darmkanker. Gesproken wordt on dermeer over zin en onzin van me disch ingrijpen en zelfmedicatie. De uitzenddata zijn: 28 november en 5, 12 en 19 december. De Appelgaard Ook 'In Therapie' krijgt na vijf uitzendingen in de afgelopen zo mermaanden een vervolg. De opzet blijft dezelfde: eenvoudige stoor nissen in gedrag of relatie worden besproken door psychologen, waarbij de cliënten handreikingen krijgen om tot verbetering of op lossing te komen. Presentator is Han van der Meer. De KRO heeft besloten 'De Ap pelgaard', de 12-delige familiekro niek van Willy van Hemert over de familie Langevelt, te herhalen. Dit gebeurt vanaf 7 oktober 's middags om kwart over vier. het TROS-amusement is, dat ze bieden wat de klanten willen. Als ik een tube Prodent-tandpasta wil kopen en een groot warenhuis ver koopt dat merk niet, dan ga ik naar de dichtstbijgelegen drogist. Wil dat warenhuis mij als koper van Prodent als klant hebben dan moet zo'n concern er voor zorgen Prodent in huis te hebben." „Bij Veronica, ja. Nee hoor, ik was niet één van de eerste dj's. Ve ronica bestond al een paar jaar toen ik er in 1966 kwam. Toen wist ik al les van de hitparades en de top- songs, maar die interesses heb ik totaal verloren. Al die popgroepen van nu, ik heb er geen flauw idee van wie wie is en wie die en die plaat maakt. sDie verandering van interesse-sferen is heel gezond, denk ik. Als kind begin je toch ook met een driewielertje. dan wordt het een step, dan een kinderfietsje enzovoorts. Voor mij is sinds juni mijn be drijfje nummer één. Ik zie de televi sie nu nog alleen als lekkere ont spanning. En lekkere ontspanning mag nooit ten koste van je zaak worden genoten, ook al ben ik van plan die zaak heel klein te houden. We hebben wel een opname-unit, maar de montageruimte en came ra- en geluidsmannen huren we. En dat willen we zo houden." VARA-voorzitter Marcel van Dam: HILVERSUM - „Een regeringscoa litie met PvdA en CDA kan na 1990 de invoering van commerciële tv tegenhouden. Dat er nu over het al of niet invoeren van commerciële omroep wordt gediscussieerd is het gevolg van het feit dat de WD in de regering zit. Het CDA-be- stuur voelt niets voor commerciële tv." door Ale van Dijk Dat betoogt VARA-voorzitter Marcel van Dam in het september nummer van 'De tipgever', het ka derblad van het gewest Noord-Hol- land-zuid van de PvdA. Intervie wer is Jan Nagel, hoofd Informatie ve Programma's VARA-tv. Volgens Van Dam zal er over ne gen maanden in het ontwerppro gramma, waarmee de PvdA de ver kiezingen van 1990 zal ingaan, moeten staan dat de partij kiest voor het behoud van het Hilver- sumse omroepbestel: „Het gelul over commerciële tv past in het nieuwe denken van 'de markt moet meer ruimte hebben'. Nou, voordat je dat omhelst, moetje tien keer na- Mary Dresselhuys, staat centraal in twee produkties. Óp 21 novem ber is 'Een bijzonder prettig verge zicht' te zien. Het stuk werd ge schreven naar aanleiding van de tachtigste verjaardag van de actri ce. Naast Dresselhuys spelen haar dochter Petra Laseur en Leen Jon- gewaard mee. Op dezelfde avond is een filmportret te zien van de be roemde actrice, gemaakt door Paul Haenen. De komende maanden zendt de KRO het vervolg uit van de Britse comedy-serie 'Yes Minister'. Deze satire gaat over de manier waarop ambtenaren proberen het beleid op hun ministerie te beïnvloeden. 'Yes Minister' wordt gevolgd door 'Yes Prime Minister'. Uiteraard heeft de KRO veel ver trouwde programma's in het win- terschema opgenomen. Zo staat de kijker een serie nieuwe afleverin gen van 'Mijn dochter en ik' te wachten. Ook gecontinueerd wor- _.den: 'Hoofdpersoon' van Aad van den Heuvel, 'De ver van mijn bed show', de 'Surpriseshow', 'Hints' en de 'Soundmixshow'. Multatuliprijs voor Stefan Hertmans AMSTERDAM (ANP) - Stefan Hertmans krijgt de Multatuliprijs 1988 van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. De prijs (10.000 gul den) is,hem toegekend voor zijn verhalenbundel 'Gestolde Wol ken'. De in 1951 in Gent geboren Hert mans trekt de laatste jaren als es sayist, dichter en prozaschrijver sterk de aandacht, althans voor wie oog heeft voor literaire kwaliteiten en vernieuwingen, aldus de jury die de prijs toekende. 'Gestolde Wolken' valt volgens de jury allereerst op door het ple zier waarmee het werk geschreven is. Daardoor hebben de verhalen een sterk organisch ritme gekre gen. Ook thematisch speelt het zin nelijke een grote rol. Hertmans ge tuigt in zijn boek van een groot, haast wellustig respect voor de we reld, die we met onze zintuigen waarnemen. Het gaat hem er niet alleen om dat we die wereld her kennen, maar dat we de dingen op nieuw als nooit tevoren zien, rui ken, horen, proeven en voelen, al dus de jury. De prijs zal - tegelijk met elf an dere prijzen voor scheppende kun stenaars - op 11 november worden uitgereikt in Paradiso in Amster dam. Patricia Paay getrouwd NEW YORK/ROTTERDAM (GPD) Patricia Paay (38) het tot inter nationaal vermaarde 'Star Sister' opgeklommen Rotterdamse ('Je bent niet hip') tienerzangeresje is dezer dagen in New York ge trouwd met ex-Veronica discjoc- key Adam Curry (22). Aanleiding voor deze, voor ingewijden nogal verrassende stap, is dat Patricia als echtgenote van een in de Verenig de Staten werkende man gemakke lijker een verblijfsvergunning krijgt. Na een aantal seizoenen voor de Nederlandse televisie Veronica's 'Countdown' te hebben gepresen teerd, werkt Curry sinds bijna een jaar in zijn geboorteland als televi siepresentator van het muzieksta tion MTV. Voor hem is dit zijn eer ste huwelijk. Patricia Paay was tweemaal eerder getrouwd, met musicus Gerard Visser en met de Rotterdamse discomodemagnaat Joey Fresco. denken. Als je dit bestel verandert moetje weten datje het nooit meer terugdraait." De VARA-voorzitter meent ver der, dat uitvoering van de commer ciële plannen van AVRO, TROS en Veronica leidt „tot de meest verloe derde vorm van tv." Van Dam: „In feite wil de ATV-combinatie onbe perkte zendtijd, terwijl de rest van de zendgemachtigden op het huidi ge aantal zenduren wordt vastge pind. Een super-status via een om weg, willen ze dus. Maar nog ingrij pender is dat ze de vrijheid van sponsering van programma's wil len. Gevolg: produkten worden aangeprezen via programma's, die helemaal niets met dat produkt van doen hebben. De schrijvers van die programma's zullen hun teksten er toch aan moeten aanpas sen. Gevolg daar weer van is dat op een gegeven moment niemand meer weet wie de boodschapper is. In Engeland is dat verboden." De voorstanders van commercië le televisie binnen de PvdA moe ten zich volgens Van Dam realise ren dat uitvoering van de ATV- plannen een heel ander duaal be stel tot gevolg heeft dan in Enge land tot stand is gekomen. Het verdwijnen van de grenzen in Europa in 1992 zal volgens de VARA-voorzitter weinig ingrijpen de gevolgen hebben voor het om roepbestel. „Het wegvallen van het ondertitelingsverbod is geen pro bleem als we de middelen en moge lijkheden krijgen om veel eigen produkties te maken. Uitbreiding van de STER-reclame tot de Eu ropese norm van 15 percent is geen probleem." Van Dam is ook van mening dat de omroepbijdragen moeten wor den gekoppeld aan de inflatie. Het idee van minister Brinkman die bijdragen te verlagen' noemt hij „rampzalig, werkelijk fataal." Minister Brinkman hoeft van Van Dam in 1990 niet in het kabinet als minister van Omroepzaken te rug te keren: „Niemand weet wat hij denkt, niemand weet waar hij op kan rekenen, hoe het beleid zal zijn. Terwijl wij meer zendtijd kre gen moesten we in twee jaar tijd ons vaste personeelsbestand terug brengen van 350 full-time-krachten naar 296. En hij gaat door met kor ten, terwijl hij pleit voor meer Ne derlandse produkties en verhoging van kwaliteit. Dat is tegenstrijdig." Ledenwinst Volgens Van Dam boekt de VARA dit jaar voor het eerst sinds 15 jaar forse ledenwinst. Op dit mo ment zijn er dit jaar vijftienduizend nieuwe leden ingeschreven. De VARA-voorzitter verwacht, dat de winst eind van dit jaar in de buurt van de twintigduizend zal komen te liggen. 6 (3) 7 (12) 8 (6) 9 (10) 10 (14) 11 (25) 12 (16) 13 (13) 14 (8) 15 (11) 16 (17) 17 (26) 18 (9) 19 (23) 20 (27) 21 (22) 22 (36) 23 (28) 27 (24) 28 (33) 29 (18) 30 (21) 31 (-) 32 (-) 36 (-) 37 (-) 38 (30) 39 (34) 40 (32) Stop Sam Brown What a wonderful world Louis Armstrong Wonderful tonight Eric Clapton Girl you know it's true Milli Vanilli The only way is up Yazz Plastic Popula tion Tribute - The Pasa- denas The Locomotion Kylie Minogue Is she really going out Joe Jackson Foolish beat - Debbie Gibson Heaven in my hands Level 42 Where did I go wrong UB 40 Long and lasting love Glenn Medeiros Roses are red - Mac Band Shake your thang Salt n Pepa Superstitious Europe Sweet little mystery Wet Wet Wet Paradise by the dash board Meat Loaf Eenmaal kom jij terug Koos Alberts Big bubbles no troubles Ellis Begs Howard La primaver a BZN Talking 'bout a revolu tion Tracy Chapman You came Kim Wilde Just got paid Johnny Kemp Love or loneliness - Zi Fiesta - Pogues The right stuff - Vanes^ sa Williams Dancing easy - Funhouse Whenever you need me - Piet Veerman Don't be afraid Robert Cray Band he aint heavy - Bill Medley Groovy kind of love Phil Collins Touchy - A Ha Heat it up Wee Papa Girl Rappers Find my love - Fair ground Attraction Cau'se you're not here René Shuman Better be home soon Crowded House The evil that men do Iron Maiden Never tear us apart INXS Antoher part of me Michael Jackson Push it Salt n Pao a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23