China Japanse Fascinerende kijk op 5000 jaar beschaving Werk van Japanse fotograaf Kubota in Rijksmuseum Volkenkunde WOENSDAG 7 SEPTEMBER 1988 KUNST PAGINA 23 Wie een dezer dagen het Rijksmuseum voor Volkenkunde te Leiden bezoekt, loopt kans het gevoel te krijgen dat hij rondwandelt in het fotokatern van het weekblad Avenue. Op de eerste verdieping van deze cultuurtempel hangt van 9 september tot 30 oktober een keur van foto's van de Japanse fotograaf Hiroji Kubota, foto's die hier worden tentoongesteld onder de titel 'China'. Deze expositie, die wordt gesponsord door Mobil Oil en Fuji en die eerder te zien was in New York, Londen, Rome en Antwerpen, wordt op 8 september officieel geopend door prins Claus. Ze geeft een boeiend en rijk geschakeerd beeld van de Volksrepubliek China, waar Kubota onder toezicht van autoriteiten gedurende 1020 dagen opnamen mocht maken, ook in gebieden die lange tijd niet mochten worden bezocht door vreemdelingen. Een gesprekje vooraf met de inrichter van de tentoonstelling, de heer Paul van Dongen, conservator van de afdeling China van het Rijksmuseum voor Volkenkunde. door Cees van Hoore LEIDEN - Schokkend kun je de fo to's van de Japanner Hiroji Kubota niet echt noemen. Het is dan wel niet alles jasmijngeur en kersebloe- semthee wat de klok slaat, er wor den ook wel wat wrakke sampans en prauwen door hem in beeld ge bracht, maar over alle foto's ligt toch onmiskenbaar een roman tisch waas. Van Dongen: "Kubota is een estheet. Hij laat vooral de mooie kant van China zien. On danks de studie politicologie die hij heeft gedaan, neemt hij in zijn foto's geen stelling. Hij hemelt niet op en hij kraakt niet af. Hij levert geen commentaar op de Chinese samenleving maar registrèert slechts. En hij doet dat met gevoel voor schoonheid. Daarbij komt zo wel het verstilde als het rauwe aan bod. Ook van dat rauwe ziet hij de schoonheid. Bovendien is het hem gelukt te fotograferen in gebieden waar minderheden wonen en waar tot nu toe nog niet veel over be kend was". Fietsbellen "Wat ikzelf erg interessant vind, is de enorme variëteit in zijn onder werpen en de contrasten tussen zijn verstilde, mysterieuze land schappen en het leven in de steden. Prachtig toch, zo'n foto van een massa arbeiders die op weg is naar de staalfabriek. Allemaal op de fiets. Je hoort het gebel het gebel uit die menigte opklinken. Ik ben voor mijn studie zelf een jaar in China geweest en ik denk dat die fietsbel op de een of andere manier karakteristiek is voor China. Er wordt daar enorm veel gebruik van gemaakt. De bellen op de fietsen doen het daar ook allemaal. Dat is iets wat je als westerling meteen opvalt". Hiroji Kubota werd in 1939 gebo ren in Tokyo. In 1962, na een studie politicologie, vertrok hij naar New York, waar hij zich voortaan alleen nog maar zou bezighouden met fo tografie. In 1975 was hij met zijn ca mera getuige van de val van Phnom Penh en Saigon. Zijn aan dacht voor Azië groeide en hij be sloot zoveel mogelijk rond te gaan reizen in dat werelddeel. In 1978 begon hij met het maken van foto's in China. Zijn doel: het dagelijks le ven in de Volksrepubliek in beeld brengen. Hij legde vele duizenden kilometers af. In treincoupé's waarvan de ramen niet open moch ten omdat anders de verstikkende rook naar binnen zou slaan. Maar ook in vliegtuigen, waar de co-pi loot met de theepot rondging. In 1984, na zo'n 200.000 foto's te heb ben gemaakt, sloot hij zijn werk daar af. Niet alles ging van een lei en dakje. Soms duurde het een paar maanden voor hij toestem ming kreeg om een bepaald onder werp te mogen fotograferen. Maar al met al waren de Chinese autori teiten zeer soepel. Mengeling Paul van Dongen: "Ja. En Kubo ta heeft natuurlijk het voordeel dat hij een Aziaat is. Dat maakte het fo tograferen heel wat makkelijker. Hij hoefde alleen maar wat Chinese kleren aan te trekken en hij kon doorgaan voor iemand van het land zelf. Hij viel niet op. Daaraan - en natuurlijk aan zijn vakmanschap - is het te danken dat de foto's niet geposeerd overkomen. Maar hij heeft niet alleen maar gekeken door de ogen van de Chinezen zelf, hij heeft ook gekeken door de ogen van een buitenstaander. Die men geling maakt zijn foto's zo interes sant". Kun je zeggen dat Kubota in zijn foto's de 'poëzie' van het land Chi na in beeld heeft gebracht, zowel het 'eeuwige' als het 'tijdelijke'? "Daar zit wel iets in. Als u ten minste met 'poëzie' niet alleen maar het geijkt dromerige bedoelt. Al zijn foto's hebben dan wel een zekere schoonheid, maar neem nou zo'n foto van die gestroopte hon den die ergens in een hok worden gerookt - die is toch verre van dro merig. Dat heeft toch iets van: kijk Nieuwe reeks 'Mooi weer vandaag' LEIDEN- Bernhard Droog, Julien Schoenaerts, Hetty Blok en Rick Nico- let vormen de bezetting van de Nederlandse produktie van David Sto rey's toneelstuk 'Mooi weer vandaag'. Het viertal geeft van deze produk tie vrijdagavond 9 september een proefvoorstelling in de Leidse Schouw burg. Het stuk ging achttien jaar geleden in Londen in première en werd kort daarna door de Haagse Comedie op het repertoire genomen. Paul Steen bergen en Ko van Dijk speelden destijds de mannelijke hoofdrollen en boekten er een weergeloos groot succes mee. Het werk van Storey werd bij die gelegenheid gekarakteriseerd als indrukwekkend en ontroerend. 6 (3) Is she really going out Joe Jackson 7 (9) The only way Yazz Plastic Population 8 (8) Shake your thang Salt V Pepa 9 (4) Eenmaalkomjij terug Koos Alberts 10 (11) Foolish beat Debbie Gibson 11 (10) Superstitious Europe 12 (23) The Locomotion Kylie Minogue 13 (19) Roses are red Mac Band 14 (31) Heaven in my hands Level 42 15 (12) The right stuff Vanes sa Williams 16 (36) Long and lasting love Glenn Medeiros 17 (27) Sweet little mystery Wet Wet Wet 18 (13) Don't be afraid Robert Cray Band 19 (21) Love or Loneliness - Zi- natra 20 (14) Heat it up Wee Papa Girl Rappers 21 (22) He ain't heavy, he's my Bill Medley 22 (28) Talking 'bout a Tracy Chapman 23 (33) Big bubbles no troubles Ellis Beggs Howard 24 (30) Dancin' easy Funhou- se 25 Where did I go wrong UB 40 26 Paradise by the dash- boardlight Meat Loaf 27 La Primavera BZN 28 Just got paid Johnny Kemp 29 (18) I owe you nothing Bros 30 (16) Never tear us apart INXS 31 Fiesta The Pogues 32 (15) Push it Salt V Pepa 33 Whenever you need me Piet Veerman 34 (17) Another part of me Michael Jackson 35 (25) I want your love Transvision Vamp 36 You camne Kim Wilde 37 (20) The Twist Fat Boys Chubby Checker 38 (24) The best of joint mix Flim Flam 39 (32) Mannen Renée de Haan 40 (29) En la playa Los Fieras (2) Stop Sam Brown (5) What a wonderful world Louis Armstrong (1) Tribute The Pasa- denas (6) Wonderful tonight Eric Clapton (7) Girl you know it's true Milli Vanilli China is - sneller en sneller - in opmars. De belangstelling heeft, de opdringende handelsmissies ten spijt, niet louter economische kanten. Het toerisme verlevendigt en er wordt hard gewerkt aan culturele uitwisselingen. De ontsluiting van een mooi deel van Azië lijkt een feit te worden. Het waas van geheimzinnigheid dat over denken, leven en werken van de Chinese massa én intelligentsia hangt verdwijnt. De westerse smaakmakers verdringen zich in hun hang naar primeurs en kwantiteiten. De laatste jaren wordt ook wat meer op kwaliteit gelet. Zes jaar geleden lokte het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel enkele honderdduizenden mensen naar zijn presentatie van opzienbarende grafvondsten. In 1990 wacht Europa in het Rotterdamse museum Boymans een uitgediepte reprise van al dat schoons. Dan kunnen ook de recente parels een plaatsje krijgen. Brussel laat het er niet bij zitten. Al over twee weken, vanaf 16 september, wordt in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Jubelpark) een magistraal gecomponeerd overzicht van vijfduizend jaren Chinese beschaving geboden. Het gaat om de vele facetten van die cultuur: al hebben de kunsten een verbeeldende en bindende functie, de grote uitvindingen en ontdekkingen van het oude China staan centraal. Hoe groot is de invloed van die vroege activiteiten op de voortgang van de wetenschappen en de wereldwijde ontwikkelingen China, Hemel en Aarde geeft een kleurig antwoord. BRUSSEL - Kompas, pa pier, drukkunst en...buskruit. Ze worden de vier Grote Uitvindingen genoemd, beredeneerde vondsten die van bepalende invloed waren op de koers van de mensheid. Plaats en tijd van handeling: het Groot Chinese Rijk, eeuwen en eeuwen vóór westerse beschavin gen hün octrooi claimden. Deze uitvindingen vormen de boeiende kern van een groot en groots opgezette tentoonstelling in het Brusselse Jubelpark dat na het bezoekersrecord van de Bloed en Vuur-presentatie van de Azteekse schatten weinig rust tussen Hemel en Aarde werd gegund. Opnieuw haalt Brussel de boeiende geschie denis van de Chinese dynastieën dichterbij. Ditmaal is het kader rui- Monument Ab Visser DEN HAAG (GPD) - Er moet een monument voor de in 1982 overle den schrijver Ab Visser worden op gericht. Dit gedenkteken zou in de stad Groningen, Vissers geboorte plaats, moeten verrijzen. Dit is een van de doelstellingen van de Ab Visser Sociëteit die op 15 oktober tijdens een bijeenkomst in het Let terkundig Museum in Den Haag in het leven wordt geroepen. door André Oosthoek mer en het veld breder. De wereld van de kunsten vindt nu een mu seale maar natuurlijke bedding in het meeromvattende vlak van de cultuur. Dat grote kader werkt allerminst verwarrend; de lijnen blijven dui delijk en verwijzen haarscherp naar de samenhang. Zo blijken de fabuleuze schatten uit de graven van keizers en groten een stevige basis te vinden in de ontwikkeling van wetenschap en techniek. Er hoeft, met andere woorden, niet langer uitsluitend gekeken te wor den naar de invloed van louter ar tistieke, sociale of politieke facto ren. Of zoals de Brusselse conser vator Simonet zegt: Het China van de grote keizers en van de kunste naars is tegelijkertijd het China van de astronomen en metaalgie ters machinebouwers en wevers, boeren, kwekers van zijderupsen en producenten van veredelde graansoorten.' Overzicht Daarmee is al iets gedaan aan de inventarisering van de tijdelijke in China, Hemel en Aarde Conservator Paul van Dongen van het Leidse Rijksmuseum voor Volkenkunde naast een foto van Kubota. (foto Holvast) gelijkheid open voor fundamente le, zelfs schokkend radicale om wentelingen op alle terreinen, óók die van kunsten en wetenschap pen. De stap van Middeleeuwen naar Renaissance bijvoorbeeld is een heel grote en betekenisvolle. Ze maakt de ontwikkeling van een moderne wetenschap mogelijk, schept kansen voor onafhankelijk denken en maakt de weg vrij voor handelskapitalisme, agressieve ex ploratie en exploitatie. De Chinese beschaving staat daar, ondanks alle raakpunten, buiten. Zij heeft niettemin, uitvin ding na uitvinding, bijgedragen aan de ontwikkeling van een mo derne wetenschap in het Westen. De vraag hoe de ontwikkeling van dat Westen zou zijn geweest zónder Chinese activiteit is zéér interes sant.' Primeurs De tentoonstelling zal voor de bezoekers die met een complex van westerse suprematie behept zijn, soms pijnlijke ontdekkingen opleveren. Eeuwen voor Costerianen en Gu tenbergers in Haarlem en Mainz om de boekdrukprimeur zouden vechten, werd in China zeer fraai gedrukt. Het geldt ook voor het kompas. De Chinezen gebruikten al lange tijden een zuidgericht kompas voordat de noordgerichte variant de koers van de wilde vaart ging bepalen. En er is méér: effiency in paarde- krachten, pompen, waterdichte schotten, het axiaal roer, mechani sche uurwerken, diepboringstech- nieken, de seismograaf, de regen meter en een vérgaande beheer sing van de waterbouwkundige wetten. De toepassing van deze vindin gen is tot het gemeengoed van alle dag gaan behoren. De aanraking van Oost en West, te beginnen met de reisvaardige Marco Polo, is daar niet vreemd aan. Ondanks alle spraakverwarring en misverstan den is de dialoog tussen met name bekeergrage jezuiten en beterwe- tende mandarijnen van belang ge weest. De gevolgen aan het begin én het einde van de Zijdeweg zijn merkbaar in het dagelijkse leven, al wordt de bron nauwelijks er kend of herkend. Een dergelijke confrontatie van (tenminste) twee culturen wordt nu in Brussel opnieuw beleefd. De westerse mens komt, ziet en ver wondert zich. Hij ontmoet de uitin gen en dragers van een geheel an dere beschaving die, aan het einde van een vijfduizendjarige periode, in ijltempo moeten wennen aan de verworvenheden van de moderne samenleving. De persoonsgerichte dynastieën maakten plaats voor een meer volksgerichte maatschappij die de waarden van de aloude filosofie in een nieuw licht plaatste. Voor het eerst in vele eeuwen kent dit onme telijke rijk dat voor het verband van honderden miljoenen mensen staat, sinds de roerselen van oorlog en revoluties binnen de Grote Re volutie de uitdaging van de Nieu we Tijd. De tentoonstelling geeft inzicht in die ontwikkelingsgang, het verloop van meningen en uitin gen, de groei naar ontsluiting en openheid. China, Hemel en Aarde is het boeiend rapport van een wereld beeld dat in de tijd verandert van statisch tot dynamisch. Techniek en esthetiek gaan er samen. (China, Hemel en Aarde: vijfdui zend jaar uitvindingen en ontdek kingen. Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Jubelpark. Brussel. Van 16 september tot 16 januari. Dagelijks van 10 tot 17 uur, woensdagen van 10 tot 22 uur, ge sloten op maandagen, eerste kerst dag en Nieuwjaar. Toegang: 180 bfrs, geldt ook voor de demonstra ties weefkunst, porseleinfabricage en traditionele technieken). eens, bah, die Chinezen eten inder daad hondevlees". De vele onderwerpen die Kubota heeft gefotografeerd vragen bij een expositie natuurlijk om een syste matische indeling. Van Dongen heeft dat bereikt door een onder verdeling in gefotografeerde gebie den. Binnen die verdeling is er een indeling in landschap, stad, indus trie, gewoonten en gebruiken, noem maar op. Hij heeft de Engelse teksten naast de foto's in het Ne derlands vertaald. Die teksten zijn keurig aangeleverd door het Inter national Centre of Photography,' dat ook de verzending van de, soms manshoge, foto's naar Leiden heeft verzorgd. Over die instelling is Van Dongen dan ook zeer te spreken. Over de Rijksgebouwendienst, aan welke instelling is gevraagd om en kele zalen in het Rijksmuseum voor Volkenkunde klaar te maken voor de tentoonstelling, is hij min der lovend. "We hebben gevraagd of de Rijksgebouwendienst de ten toonstellingsruimte wilde aanpak ken voor we de foto's zouden expo seren. Er was geen goed licht, de benodigde expositiewanden ont braken, kortom: van alles was er niet. Ambtelijke molens malen langzaam. Er is tot nu toe dan ook niets door de Rijksgebouwen dienst gedaan. Zo komt het dat we allerlei voorzieningen hebben moeten bekostigen uit onze eigen magere begroting. Voor personeel om de tentoonsielling in te richten was al helemaal geen geld beschik baar. We hebben dan ook voorna melijk gebruik moeten maken van vrijwilligers. Ik vind dat een zorge lijke ontwikkeling. Temeer omdat we voor deze tentoonstelling erg veel bezoekers verwachten. We schatten zo'n honderdtienduizend mensen". Schildertechniek Ter gelegenheid van de tentoon stelling wordt een soort kijkwijzer uitgegeven alsmede een boekje met educatief materiaal. In de an dere steden 'hingen' de foto's van Kubota er alleen maar; in Leiden kan de toeschouwer iets meer te weten komen. Daarbij zullen er naast sommige foto's voorwerpen worden gehangen die in het muse um aanwezig zijn, voorwerpen die op de foto's voorkomen. We lopen door de tentoonstel lingsruimte, waar nog de doosjes van gloeilampen rondslingeren. Van Dongen wijst op de overeen komst die sommige foto's hebben met bepaalde, in China al eeuwen lang in zwang zijnde, schildertech nieken. "Hier, deze foto bijvoor beeld, die is door Kubato genomen vanuit een vliegtuig. Kijk, dat klei ne akkertje daar, onder die wazige lucht. Net alsof er met de lens een aquarel is gemaakt. En moetje hier eens kijken, die foto van die Chine se jongeren die bij dat enorme beeld staan met een transistorradio in de hand. Het eeuwige en het tij delijke, in een beeld gevangen. Van mijn bezoeken aan China weet ik nog precies hoe het er bij dergelij ke uitstapjes aan toe gaat: dan rol len de meisjes als ze voor zo'n machtig beeld staan even de pijpen van hun spijkerbroek op en trek ken daar overheen even een jurkje over aan. Jongeren uit de jaren zes tig zijn het, als je er zo naar kijkt". LEIDEN - Op de speelplaats van het Bonaventuracollege traden gister middag 'De Gebroeders Flint' op met hun voorstelling 'Haveloos'. Daarin staken zij onder andere de draak met de .fitness-cultuur. De leerlingen van het Bonaventuracollege genoten met volle teugen van dit flitsende theater. (foto Wim Dijkman) Expositie 'Caecilia' LEIDEN- Vijf jaar geleden werd in de expositieruimte 'Caecilia' in Leiden de eerste tentoonstelling van vrouwelijke kunstenaars ge houden. De komende expoêitie in het pand aan de Caeciliastraat zal ter gelegenheid van het eerste lus trum worden geopend door burge meester Goekoop. Deze opening is op donderdagmiddag 8 september (16.00 uur). De exposanten zijn Anne Bakker en Coby Eykelenboom uit Leiden alsmede Hëlène Penninga en Jea- nette Wittermans uit Den Haag. De tentoonstelling wordt weer georga niseerd door de Nederlandse Vere niging van Huisvrouwen, de Leid se Vrouwenraad en de Stichting Vrouwen in de Beeldende Kunst. De openingstijden zijn: zondag middag van 13.00-17.00 uur, tevens is er zaterdagmiddag 10 september open huis. houd van Brussels koninklijke hal len. Het gehele rijtje: astronomie, papier, drukkunst, buskruit, kom pas, porselein, brons- en ijzerbe werking, zijdeproduktie, mechani ca én de belichting van het uitwis selend Oost-West-verkeer. In dat verkeer heeft nu ook Mar tinair een rechtstreekse plaats op geëist. In charterverband werden de nooit eerder in Europa getoonde schatten uit de Verboden Stad (Pe king, Gugongmuseum) en de oude keizersteden Nanjing en Xian, vindplaats van het fascinerende 7500 krijgers sterke terracotta-le ger, overgevlogen. Ze werden in Brussel gevoegd bij de topstukken uit enkele Europese verzamelin gen. De staf van de Brusselse mu sea, onder leiding van de China- deskundige Simonet, verzekerde zich bovendien van de medewer king van de onbetwiste expert Jo seph Needham, hoogleraar in Cam bridge en hier medeverantwoorde lijk voor het peil van collectie én catalogus. Constant Had Europa een Renaissance no dig om uit het diepe dal van de Middeleeuwse verduistering te ge raken, in China stond de klok al die tijd niet stil. Joseph Needham licht toe: De Chinese cultuur heeft geen enkele periode van verval gekend. Er is sprake van een constante ontwik keling op een niveau dat nauwe lijks aan schommelingen onderhe vig is. De ontwikkelingslijn is stij gend of het nu gaat om technologie of medische wetenschap. Dat duurt zo voort totdat Europa zich vrij plotseling meester maakt van de leidersrol. Hoe dat komt? China houdt vast aan een evolutie van ge leidelijkheid binnen de eigen filo sofie. De grondslag wordt al die eeuwen niet aangetast. Voor het westen ligt dat heel anders. Geen evolutie zonder revolutie, lijkt daar de stelregel. Traditie is er geen we zenlijk begrip en dat houdt de mo Een beeldje van klei uit het oude China.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23