Eerherstel voor een gehard visservolkje ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1988 EXTRA 1 PAGINA 23 Er zijn in Amerika naar schatting 900.000 Cajuns, de nakomelingen van geharde Franse vissers die ruim twee eeuwen geleden door de Britten werden gedwongen uit de Franse kolonie Acadie (aan de oostkust van Canada) te vertrekken. Een aantal van hen heeft nog, zo goed en zo kwaad als dat in Amerika mogelijk is, de oorspronkelijke cultuur kunnen vasthouden. Maar een meerderheid in Cajun-land is, met name de laatste decennia, stevig veramerikaniseerd. Toch bloeit de Cajun-cultuur, mede om aan de toeristische vraag te voldoen, op dit moment weer als nooit tevoren. Maar is dat echt, of is Cajun-land een soort Volendam geworden? Een paar jaar geleden begon het. In eens waren de Cajuns in de mode. Het ene na het andere restaurant met eten uit de Cajun-keuken open de in trendgevoelige steden als New York en Los Angeles, en in de pla tenwinkels ontstond almaar meer vraag naar de oude Cajun-muziek. door Henk Dam Het was de herontdekking van een cul tuur die al bijna vergeten was. Een bij zonder interessante minderheid die van de Franstalige bewoners van het moerassige gebied ten westen van New Orleans kwam daardoor weer in de be langstelling. Tot de jaren '70 pleitte het niet voor je als je Cajun was. Dat werd door de rest van Amerika gelijkgesteld met dommig, primitief en achtergebleven. Nu is het tij dus gekeerd, en vergapen de toeristen zich in drommen aan de laatste resten Cajun-cultuur. Gezellig Elke avond vanaf rond half vijf is Chartres Street, een nogal onooglijk straatje aan de rand van de Franse Wijk van New Orleans, het toneel van een merkwaardig schouwspel. Voor de pot dichte deur van het restaurant K-Paul begint zich dan een rijtje wachtenden te vormen. Aan de kleding is te zien dat het bepaald niet om de minstvermogenden van het land gaat. Menige heer gaat ge kleed in smoking, menige dame in een oogverblindende cocktailjurk. Soms hebben ze pech, en gaat het stortregenen. Dan prikken ijlings de plu's omhoog en blijft iedereen waar hij is. Vaker is het de temperatuur die het elegante gezelschapje parten speelt, want in dit zuidelijke stukje Amerika wil het nogal eens erg heet worden. Zo'n zware, vochtige hitte. Gelukkig is er dan wat verder, op de hoek, een café, zoals er op ongeveer elke hoek van de Franse Wijk wel een café te vinden is. Geregeld glipt iemand uit de rij weg om een paar minuten later, zicht baar voldaan, met een paar grote glazen bier of wijn terug te keren. Het kan zo best wel gezellig zijn, in de rij voor K-Paul. Straatmuzikanten vrolij ken de boel op hun manier op. Soms staat er een saxofonist hele aardige jazz weg te blazen. Er zijn wel eens jongens die een mooi roffeltje kunnen tapdansen. New Orleans. De geboorteplaats van Louis Armstrong en zo. De wachtenden kunnen dat vermaak best gebruiken, want de eersten in de rij staan er gauw een uur. Klokslag half zes gaat K-Paul open, geen minuut eerder, en alleen de eerste 40 gelukkigen mogen naar binnen, want dan zit de zaak vol. Kun je dan niet reserveren? Nee, dat gaat bij K-Paul niet, en dat hoeft ook niet want alle tafeltjes zijn toch wel de hele avond bezet. Niet voor niets wordt K- Paul tot de tien beste restaurants van Amerika gerekend. K-Paul is de creatie van een van Amerika's bekendste koks, Paul Prudhomme. Een eigen tv-show, vlot verkopende kookboeken, een eigen reeks produkten hebben hem tot een halfgod van de Amerikaanse gastrono mische 'scene' gemaakt. 'Wonderful!' Prudhomme's restaurant is meer dan een zaaltje waar je kunt eten. Het is ook een soort theatertje. Als om half zes de hongerige gasten naar binnen stromen blij dat ze eindelijk mogen zitten wor den ze door de serveersters begroet met een door ritmisch handgeklap onder steund O, when the saints. De serveersters nemen ook actief en ongevraagd deel aan de delicate beraad slagingen over wie wat gaat eten. "Als uw vrouw dus de eend kiest, dan zou ik u willen aanraden deze vis te nemen. Dan kunt u van eikaars gerechten proeven. En dat zou ik doen, want zowel de eend als de vis zijn fantastisch. Absolutely wonderful!". Vertoon van bescheidenheid maakt wan de show geen deel uit. Het beschaaf de "Smaakt het, meneer, mevrouw?" is in K-Paul vervangen door een luid en met een steevast stralend gezicht uitge sproken: "Is het niet fantastisch?" Maar de grootste attractie is Prudhom me zelf, die elke avond op zijn vaste plek je achterin het restaurant te vinden is. Hij komt zelden van zijn plaats, want de baas is zo verschrikkelijk dik dat hij niet meer makkelijk kan lopen. Buiten beweegt hij zich bij voorkeur voort met behulp van een buitenmodel elektrische driewieler. Binnen heeft hij dus zijn vaste, ook ruim uitgevallen zetel. Het is gebruikelijk dat de gasten, nadat ze de niet kinderachtige rekening hebben mogen betalen, daar even naartoe stappen. Ze vragen dan om een handtekening, of om een recept. En normaal is een klei ne hommage, een reverentie, ongeveer in deze geest: "Chef Paul, djt was de beste maaltijd die ik ooit heb gegeten. Ik ben u daarvoor zeer erkentelijk". Prudhomme lacht dan vriendelijk, schudt de uitgestoken hand, en zegt min zaam: "Dank u wel. Daar ben ik e-r-g blij en die het zwarte goud opleverde. Er kwamen doorgaande wegen, moerassen werden drooggelegd. Er waren Cajuns die zich door de olie stroom lieten meeslepen. Maar de mees ten voelden toch het meest voor hun ei gen levenswijze. De harde buitenwereld zag hen daarom als lui, dommig, primi tief en onaangepast. Die wereld had toch al weinig geduld met de archaïsche idee ën van de Cajuns. Vanaf 1916 mocht op de scholen geen Frans meer worden ge sproken. Zo werd er van verschillende kanten op de aloude Cajun-cultuur ingehakt, met dramatische gevolgen. In de jaren '60 en '70 gaven weinig Cajuns volmon dig toe Cajun te zijn, uit angst voor ach terlijk te worden aangezien. Het Frans werd minder en minder gehoord. De ou de muziek leidde een bijna ondergronds bestaan. Een van de laatste niet-geameri- kaniseerde culturen was bezig uit te ster- 'Ma chère' Is de C^jun-cultuur nu aan het herle ven? Wie anno 1988 in een aardig plaatsje als St. Martinville, in het hart van Cajun- land, z'n oor te luisteren legt hoort de Franse taal, hoewel niet veel meer. Ca- jun-eten is volop te krijgen, en er wordt veel gedaan aan muziekuitvoeringen. In Thibodeaux's café, een schilderachtig etablissement langs de hoofdstraat van St. Martinville dat, naar de uitbater ons trots verzekert, "al drie generaties in handen van dezelfde familie is" (naar Amerikaanse begrippen is dat een eeu wigheid), mogen de echte Cajuns uit het dorp zich graag een bordje etouffée laten opscheppen. Dames worden joviaal met 'ma chère' aangesproken. Oude bekenden worden met 'comment qa va' begroet. Maar ook in dit gezelschap is men niet zo optimis tisch over de kansen van de eigen cul tuur. "Door onder andere Prudhomme is Cajun wel 'in' geraakt, maar het is fol klore geworden, iets voor de toeristen. Het lijkt een herleving, maar vooral de jongeren spreken haast geen Frans meer, en dat is het hart van onze cultuur. Als het Frans hier dood is, dan is het met de echte Céguns ook gedaan", klaagt een van de stamgasten. De buitengewoon flamboyante burge meester van St. Martinville, Earl Willis, bevestigt later dat beeld. "De olie-indus trie is hier de voornaamste werkgever, en door de instorting van de olieprijzen gaat het slecht. Er is in deze streek zo'n 13 pro cent werkloosheid, dus veel mensen trekken weg". "Ccguns vind je nu in het hele land, in Georgia, Florida, Californië, overal waar werk is. Van de oorspronkelijke grote ge bondenheid aan de eigen streek is geen sprake meer. Dat, en de teloorgang van het Frans zorgt voor de verdwijning van de oude cultuur. Mijn ouders spraken nog Frans tegen me. Mijn kinderen kun nen het niet meer". Ereburger Dan, aan het slot van een lang exposé over de nivellerende werking van de olie- industrie, krijgt hij een idee. "Weet je wat? Ik maak je ereburger van St. Martinville. Dat is het privilege van een burgemeester, en het is zo gebeurd". Een secretaresse wordt erbij gehaald die een groot voorgedrukt vel in handen krijgt. "Hier de naam van deze meneer invullen, en daar, in letters, de datum", instrueert hij. De secretaresse kijkt bedrukt. "Wat is er?", informeert Willis. "Het is vandaag 19 augustus. Augustus weet ik, maar de negentiende? Hoe schrijf je dat in het Frans?", vraagt ze, een beetje bang. Zuchtend pakt Willis een woorden boek. "Zoek hier maar op". "Le dix-neu- vième", help ik, want dat restje Frans is nog wel van school blijven hangen. "Zie je?", zegt de burgemeester, "dat bedoel ik nou". Een Cajun-muzikant met trékharmonica. Tot voor kort was de Cajun- muziek zo goed als uitgestorven. Vreemd? Gênant zelfs? Ach, zo behan delt Amerika nu eenmaal zijn superster ren. En Prudhomme is daar één van, daarover is geen twijfel mogelijk. Het re sultaat van Prudhomme's opereren op de culinaire markt is in vrijwel elke Ame rikaanse stad van betekenis te zien. Want, overal in de Verenigde Staten zijn op dit moment wel eethuizen te vinden die zich hebben gespecialiseerd in de zogenaam de Cajun-keuken. Het is helemaal aan Prudhomme te danken dat het zo ver ge komen is, want vóór hem was deze stijl van koken buiten Louisiana nauwelijks bekend. Via de tv en door zijn boeken verklapte Prudhomme de Amerikanen de gehei men van deze en de aanverwante Creole keuken. En dat leidde tot de ontdekking van een van de weinige originele en bo vendien interessante kookstijlen die er op het Noordamerikaanse continent te vinden zijn. Origineel en interessant, want de Cajun-keuken is de keuken van de Cajuns, de van oorsprong Franse vluchtelingen die in de moerassige en ge ïsoleerde gebieden ten westen van New Orleans tot diep in de 20ste eeuw en hier en daar nog steeds hun unieke cultuur konden vasthouden. En de Creoolse keuken is de manier van koken zoals die van oudsher in de nabijgelegen grote steden als Baton Rou ge en New Orleans te vinden was. Het is een manier varf koken met veel Cajun-, maar ook Spaanse invloeden (Louisiana was ooit Spaans) en Afrikaanse accen ten. Immers, het waren de negerslaven en dito bedienden die destijds het koken als nederig handwerk voor hun rekening Veel vis, veel schaal- en schelpdieren, massa's pittige kruiden, okra's, pecan- noten en rijst zijn een paar van de wezen lijke bestanddelen van de Cajun-Creole keuken. Krokodillevlees is een van de meer exotische ingrediënten. De gerech ten hebben namen als jambalaya, gum bo, crawfish etouffée, tasso en andouille. Dank zij Prudhomme weten de Ameri kanen die met hun tijd meegaan wat dat allemaal is. Trekpleister Maar de invloed van Prudhomme reikt verder. Hij is meer dan wie dan ook de man geweest die de Amerikanen heeft gewezen op het bestaan van de Cajuns. Een vergeten, achtergestelde minder heides nu zo populair geworden dat, in de verzuchting van een echte Cajun, "ie dereen die maar in de buurt van New Or leans woont nu zegt een Cajun te zijn. Ik heb ineens honderdduizenden verwan ten erbij gekregen". Het oude Cajun-gebied is een toeris tentrekker van jewelste geworden. Wie in de lokale telefoonboeken kijkt, vindt onder de letter C tal van ondernemers die met benamingen als 'Cajun-taxi', 'Cajun- Paul Prudhomme, de man die als geen ander de Cajun-keuken en daarmee de Cajun-cultuur populair maakte. benzine' en zelfs 'Cajun-crematies' ken nelijk hopen hun afzet te bevorderen. Een dergelijke populariteit hadden de verre voorouders van de Cajuns zich ook nooit kunnen indenken. Want de ge schiedenis van de Cajuns is er een van vervolging, van lijden en van overleven onder de meest barre omstandigheden. Cajuns zijn de directe afstammelingen van de Fransen die zich vanaf het begin van de 17de eeuw vestigden aan de oost kust van Canada, in wat nu de regio's New Brunswick en Nova Scotia zijn. Het waren veelal vissers uit Bretagne die zich aangetrokken voelden tot de grote vang sten in de westelijke Atlantische Oceaan. In hun levensonderhoud voorzagen ze mede door de handel in pelzen en, in een latere fase, door landbouw. Van de India nen in de buurt leerden ze hoe ze de strenge winters moesten overleven, en zo ontstond al gauw een volop bruisende kolonie die Acadie werd genoemd. Een eeuw later kregen de 'Acadiens' (Cajuns is daarvan de Amerikaanse ver bastering) het tij zwaar tegen. De Britten wonnen het gebied van Frankrijk en eis ten van hen dat ze Britse onderdanen zouden worden en dat ze trouw aan de Kroon en Kerk van Engeland zouden zweren. Dat weigerden de trotse, rooms- katholieke Acadiens, en die weigering kwam ze duur te staan. In 1755 werden meer dan 16.000 van hen, vrijwel de hele kolonie, van huis en haard verdreven. Bezittingen werden in beslag genomen, boerderijen verbrand. Mannen en vrouwen werden gescheiden en in wrakke bootjes de oceaan op ge stuurd. Sommigen gingen naar wat nu de VS is, anderen naar Engeland, Frank rijk of de Franse bezittingen in Louisiana en het Caribisch gebied. Veel schepen vergingen; de Acadiens waren de boot vluchtelingen van twee eeuwen geleden. Uiteindelijk kwam het grootste ge deelte van de Acadiens die de gedwon gen exodus overleefden 4000 in totaal in het zuidelijke gedeelte van Louisia na terecht. Daar kregen ze land toegewe zen in het weinig bemoedigende moeras gebied ten westen van Louisiana. Weinig bemoedigend, want ook nu nog vraagt het om enige durf de moerassen in te gaan. De cypressen met het aan hun tak ken hangende Spaanse mos zien er spookachtig uit. Krokodillen kunnen in elke rivierarm ('bayou') huizen, 's Zo mers is het in de moerassen ondraaglijk vochtig en heet. De geur van rotting en verval is soms letterlijk adembenemend, en er staat een gevarieerde en talrijke in sectenpopulatie klaar om alles dat een huid heeft aan te vallen. Maar de Acadiens vingen in de moe rassen hun vis en lekkernijen als de ter plaatse veel voorkomende rivierkreeft. Met hun vallen verschalkten ze pelsdie- ren en krokodillen. Van cypressehout maakten ze hun huizen. Het Spaanse mos gebruikten ze als vulling voor kus sens en dergelijke. En op de droge stuk ken land verbouwden ze groenten en rijst, en hielden ze kippen en varkens. De Fransen, en later de Spanjaarden die in 1785 de baas werden in Louisiana, zagen de Acadiens maar al te graag de moerassen in gaan. Gehard als ze waren, voorzagen ze niet alleen in hun eigen on derhoud maar leverden ze ook de pro dukten en dus het kapitaal die het voor de grote mogendheden destijds in teressant maakte er overzeese gebieds delen op na te houden. Eigen levenswijze Juist omdat hun woongebied zo ontoe gankelijk was, konden de Cajuns gedu rende anderhalve eeuw ook nadat de Amerikaanse regering Louisiana van Spanje had gekocht vrijwel onge stoord aan hun levenswijze vasthouden. Ze spraken een archaïsch soort Frans met elkaar, en de rooms-katholieke kerk had er veel invloed. Ze hadden hun eigen dorpen, met namen als Ville Platte, Ma- mou, St. Martinville en Eunice, hun ei gen tradities, hun eigen muziek (volks muziek waarbij de viool en de trekhar- monica de boventoon voerden), hun ei gen dansen (nu bekend als onder meer de Cajun-wals en de Cajun-tiaostepj, en hun eigen keuken. Maar de vondst van olie in de jaren '20 van deze eeuw maakte aan het isolement een eind. Uit allerlei windhoeken vestig den zich nieuwkomers in C^jun-land die belust waren op hun stukje van de winst Acadian Village, een nauwgezette reconstructie van een oorspronkelijk Cajun-dorp in het zuiden van Louisiana. De rooms-katholieke kerk domineert nog altijd in het gebied ten westen van New Orleans.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23