'Leiden is mijn maitresse'
'Geen sluiting theaters'
Intrigerende Arno Hintjes
Komisch en meeslepend
KIJKUIT
Exposities
Concerten
Leiden
Den Haag
Amsterdam
Rotterdam
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1988
KUNST
PAGINA 23
Peter van Zonneveld signeert op veertigste verjaardag
'Heimwee naar Mongolië'
heet de nieuwe bundel van
de Leidse letterkundige
Peter van Zonneveld. Op
zijn veertigste verjaardag
a.s. zaterdag signeert hij zijn
nieuwe werk bij Kooreman
en Stolk aan de Nieuwe Kijn
(van 15.00-17.00 uur).
Aanleiding voor een
gesprek met hem over zijn
literaire werkzaamheden,
reizen en Leiden.
Van Zonneveld vertelt enthousiast
over zijn Leidse jeugd. "Leiden is
een zeer stimulerende stad om ge
boren te worden. Heel vroeg is
mijn belangstelling voor literatuur
en geschiedenis gewerkt. Vooral
door
Emiel Fangmann
door mijn ouders. Op mijn vijfde
kwam ik met mijn moeder voor het
eerst in de Lakenhal. Mijn vader
was geabonneerd op het Leids jaar
boekje. Op mijn achtste kwam ik in
het Museum voor Volkenkunde.
Daar werden elke zondagmiddag
films vertoond. Mijn grootvader,
die nu 94 is, kan nog prachtig ver
tellen en heeft nog meegemaakt
dat de paardetram plechtig door de
studenten ten grave werd gedra
gen". In 1960 ging Van Zonneveld
naar het Bonaventura-college.
"Daar kwam ik in de schoolkrant
terecht, samen met Boudewijn
Büch, mijn beste vriend. In die
schoolkrant De Vonk schreef ik
Amsterdamse Kunstraad:
AMSTERDAM (ANP) - De Amster
damse Kunstraad denkt dat de
ruim vijf ton die de gemeente wil
bezuinigen op de theateraccommo
daties niet hoeft te leiden tot de
sluiting van een theater. Dit blijkt
een rapport over de gesubisdieerde
Amsterdamse theaters dat gisteren
aan wethouder Luimstra van
kunstzaken werd gepresenteerd.
In deze nota is ook aangegeven
hoe voor de Amsterdamse theaters
een bezuiniging van 547.000 gulden
zou kunnen worden gevonden. Vo
rig jaar wilde B en W dit geld be
sparen door de Kleine Komedie te
sluiten, maar dit werd voorkomen
dankzij een actie van de cabaretier
Youp van 't Hek.
Hoewel de Kunstraad principeel
tegen de bezuinigingen is, heeft hij
gezien de wens van de politiek ge
zocht naar pbsten waar de bezuini
gen het minst pijn doen. Omdat de
raad vindt dat eerder in termen van
"herverdeling" van de gelden ge
dacht moet worden, doet de raad
daarnaast een aantal aanbevelin
gen voor de verhoging van bepaal
de subsidies.
De Kunstraad is van mening dat
op de budgetten voor de publiciteit
en de technische organisatie van
het Muziektheater een bedrag van
totaal 550.000 gulden kan worden
bezuinigd. Het aantal theatertech
nici dat de verschillende theaters
in dienst hebben loopt volgens de
raad zeer uiteen. Het Muziekthea
ter heeft meer technici in dienst
dan alle andere theaters samen.
Om aan deze "relatieve luxe" een
eind te maken is herschikking hier
od ziin Dlaats. aldus de raad.
Een bedrag van 75.000 gulden
kan volgens de Kunstraad bezui
nigd worden op de programmering
van de bovenzaal van de Stads
schouwburg. Die vormt in haar
ogen geen toevoeging aan het be
staande theateraanbod en kan
daarom beëindigd worden. Ook de
voorstellingen in de twee kleine za
len van Frascati kunnen wat de
Kunstraad betreft geschrapt wor
den (bezuiniging 50.000 gulden).
Dat theater zou zich bij de pro-
PRINCE - Het Italiaanse ministerie
van cultuur heeft gisteren toestem
ming geweigerd voor een optreden
van Prince komende maandag in
het Stadio dei Marmi (het marme
ren stadion) in Rome.
Minister Vincenza Bono Parrino
verklaarde dat het stadion met een
capaciteit van 20.000 toeschouwers
„in een vergaande staat van verval"
verkeert en niet verder in de waag
schaal moet worden gesteld door
een popconcert. Het Stadio dei
Marmi is een nationaal monument.
Ook een concert van Deep Purple
op 11 september mag om dezelfde
reden niet in het stadion plaatsvin
den.
grammering op de grote zaal moe
ten concentreren.
Verder is de Kunstraad van me
ning dat het programmeringsbud
get van de Staddschouwburg met
ongeveer de helft tot 750.000 gul
den gekort zou kunnen worden,
onder andere omdat dit theater
naar zijn mening geen produktie-
taak heeft. De raad vindt dat niet
nodig, omdat er voldoende aanbod
is om de Amsterdamse zalen inte
ressant te programmeren.
De programmering van de Stads
schouwburg stemt de Kunstraad
niet tot tevredenheid. "Het lijkt op
die van een provinciale schouw
burg zonder eigen plek in'het palet
aan podia in Amsterdam", aldus de
Kunstraad. De raad pleit ervoor dat
de schouwburg ee»* duidelijk pro-
grammeringsbeleid gaat voeren op
het gebied van hedendaags interes
sant binnen- en buitenlands qq-
ziek- en toneelaanbod.
De Kunstraad is verder van me
ning dat aan de theaters een "meer
jarige budgettaire rust" gegaran
deerd moet worden, zonder dat
voortdurend het "zwaard van Da
mocles in de vorm van bezuinigin
gen" boven hun hoofd hangt.
In plaats van de bouw van een
groot nieuw theater in Amsterdam,
zoals Joop van den Ende wil, moe
ten volgens de raad de mogelijkhe
den van Carré - mede voor het aan
trekken van buitenlandse voorstel
lingen - worden uitgebreid.
Actrice Nanni
Vermeer overleden
DEN HAAG (ANP) - De actrice
Nanni Vermeer is donderdag in
Den Haag op 57-jarige leeftijd over
leden. Ze speelde van 1964 tot ze in
1984 ziek werd bij de Haagse Co-
medie. Ze vestigde zich met haar
man in Moraira, Spanje en keerde
dit jaar terug naar Den Haag waar
enige maanden geleden bleek dat
haar ziekte dodelijk was.
Johanna Maria Chatarina Noor-
dermeer werd op 11 mei 193 gebo
ren in Beek. Getrouwd met Joop
van der Donk debuteerde Nanni
van der Donk in 1954 bij de
Schouwspelers als mevrouw Hal
ma in „Boefje" van M. Brusse. Ze
speelde enkele jaren bij Nieuw
Jeugdtoneel, Arena/Nieuwe Ko
medie en Nieuw Rotterdams To
neel, deed twee jaar vrijwel alleen
televisiewerk en werd in 1964 geën
gageerd bij het toneelgezelschap in
Den Haag. Daarbij vertolkte ze in
twintig jaar ongeveer vijftig rollen
terwijl ze ook nog optrad in televi-
sieprodukties bij de toenmalige
NTS, de AVRO en de NCRV.
Gezien: Arno Hintjes, do. 1 sept. LVC Lei-
LEIDEN - Het nieuwe
van het LVC is begonnen. In ver
gelijking met voorgaande jaren
is de samenstelling van het pro
gramma iets gewijzigd. In de
nieuwe opzet is bewust gekozen
voor entertainment voor een bre
der publiek. Het filmhuis laat dit
seizoen bijvoorbeeld meer ruim
te voor films die bewezen heb
ben het publiek te kunnen boei
en (zonder nu direkt een Rambo-
bioscoop te worden), terwijl iets
minder aandacht zal worden be
steed aan de zogenoemde artis
tieke kwaliteitsfilm (zonder dit
type film overigens helemaal van
het programma te schrappen).
Zo ook met de muziek. Er zal dit
komende jaar bewust gestreeld
worden naar bands en/of arties
ten die zich meer op het grotere
publiek richten.
Het concertseizoen begon gis
teravond met Arno Hintjes, de
vroegere voorman van de Belgi
sche formatie T.G. Matic. Deze
gedenkwaardige band werd in
1980 opgericht, tezamen met on
der andere gitarist Jean-Marie
Aerts en drummer Rudy Cloet,
die ook gisteravond van de partij
waren. Kenmerkend voor T.C.
Matic was de energieke, beuken
de grote stadsmuziek, gevoed
door een sVakke, monotone rit
mesectie en de vrijgevochten
melodiepartijenn van gitaar en
orgel. Door de inventieve, nieu
we 'sound', die nogal haaks
stond op de traditionele opvat
tingen leek de groep zijn tijd ver
vooruit, echter bij gebrek aan er
kenning wordt zij in 1986 ont
bonden.
Sindsdien heeft Arno Hintjes
twee solo-elpees gemaakt, waar
van vooral het recente 'Charla
tan' het bewijs levert, dat hij zijn
muzikale draai weer helemaal
gevonden heeft. Op dit album
worden de laatste resten van T.C.
Matic vermengd met het beste
wat hij in zich heeft.
Het gezellige en bomvolle LVC
kreeg dan ook een heerlijk con
cert voorgeschoteld, waarbij het
zwaartepunt van het repertoire
duidelijk nog rustte op nummers
uit de T.C. Matic-periode, afge
wisseld met rustigere bluesey-
en chansonachtige songs.
Intens als Hintjes is in zijn mu-
ziekbenadering. liet hij zich op
het podium weer zien als een op
rechte, intrigerende persoonlijk
heid die zich volledig overgaf aan
zijn muziek. Deze was keihard,
meedogenloos beukend en heer
lijk strak, met absolute hoofdrol
len voor gitarist Jean-Marie
Aerts en drummer Rudy Cloet.
Arno zelf bleek goed bij stem.
Met zijn kenmerkende dikke
rauwe stemgeluid ontlokte hij
het enthousiaste publiek tenslot
te 3 toegiften. Een voortreffelijk
begin van het nieuwe LVC sei
zoen.
THOMAS DE LEEUW
mijn eerste stukken, over Dic
kens". Toen is hij het jongste lid ge
worden van de Nederlandse afde
ling van de Dickens Fellowship
met Bomans als voorzitter. In 1966
hield hij bij het jubileum in Leiden
zijn eerste toespraak.
In 1967 ging Van Zonneveld in
Amsterdam Nederlands studeren
en later ook biologie. "Daar maakte
ik de Maagdenhuisbezetting mee.
Met Boudewijn Büch ging op reis
naar Engeland om de huizen van
Dickens en Bilderdijk te bezoeken.
Bepakt met de prachtigste boeken
kwamen we dan thuis".
Aan het eind van zijn studie werd
Van Zonneveld bij prof. Gomperts
wetenschappelijk medewerker
moderne letterkunde aan de Leid
se Universiteit. Daar werkt hij nog
steeds. Hij richt zich voornamelijk
op de literatuur van de 19de eeuw
en de Indische letteren. Wel bleef
hij in Amsterdam wonen. "Als je
daar aan gewend bent is het moei
lijk om terug te keren. Ik vind Lei
den een soort maitresse. Leuk om
af en toe te bezoeken, maar je moet
er niet mee samen wonen".
Op het gebied van de 19de eeuw
en de Indische Letteren zijn er
werkgroepen opgericht door de
Maatschappij der Nederlandse
Letterkunde, een in 1766 opgerich
te Leidse Academie van schrijvers
en letterkundigen, een eerbiedig
waardige instelling, waar je voor
gekozen moet worden. Ze wil de
bestudering van literatuur en ge
schiedenis stimuleren en bezit een
prachtige bibliotheek. De maat
schappij geeft jaarboeken uit en
reikt literaire prijzen uit.
"Mijn taak als ondervoorzitter
van de maatschappij is vooral het
doen aanbrengen van gedenkste
nen. In Leiden heb ik me bezig ge
houden met de gedenkstenen voor
Bilderdijk, Jaocob Geel en Knep
pelhout aan het Rapenburg. In Pa
rijs is er één voor Busken Huet. Re
centelijk is er één voor Jacob Vos-
maer in Den Haag onthuld. De
maatschappij is een bloeiend gezel
schap".
Mooiste stad
Van ZonneveTd vindt Leiden de
mooiste stad ter wereld zoals hij
ook schreef in 'Het Land der Lette
ren'. Zijn belangstelling voor rei
zen werd gewerkt door het Muse
um voor Volkenkunde en de Hor
tus Botanicus met zijn tropische
kassen. Hij verzorgde voor Quer-
ido's letterkundige reisgids het
hoofdstuk over Leiden en schreef
vervolgens een boekje met een lite
raire wandeling door Leiden, "Ik
heb jarenlang met studenten wan
delingen gemaakt langs allerlei be
zienswaardigheden".
Via Adriaan van Dis kwam hij in
1976 als medewerker bij de NRC te
recht. Daarin publiceerde hij voor
al over reizen, waarbij zijn histori
sche belangstelling op de voor
grond staat. Voor de serie 'Aardse
paradijzen' schreef hij over hortus
sen. Voor 'Behouden huizen' be
zocht hij beroemde huizen van
schrijvers en biologen. Op het
ogenblik loopt er een serie over ro
mantische reizen.
'Heimwee naar Mongolië' gaat
over Azië. Van Zonneveld schrijft
daarin over Sri Lanka, Leningrad,
Buitenzorg (Bogor) en de (trein
reis Rusland-Mongolië-China-Ti-
bet-Nepal. "Ik heb een adembene
mende tocht gemaakt van de
hoofdstad van Tibet, Lhasa, naar
Kathmandu in Nepal. Ook een le
vensgevaarlijke afdaling met de
autobus, op een weg die vierdui
zend meter omlaag gaat. Daar ge
beuren ook regelmatig ongeluk
ken. De bus rijdt dan langs afgron
den, zonder afrastering". Le
ningrad maakte ook een diepe in
druk op Van Zonneveld. "Maar het
absolute hoogtepunt was wel Mon
golië. Dat heb ik altijd als het einde
van de wereld beschouwd. Daar
ben ik alleen met de trein doorheen
gekomen, mar dat was zo'n onver
getelijke ervaring, die ruimte en
dat landschap. Prachtige wolken
luchten en al die roofvogels, ra
ven". Van Zonneveld wil ook heel
graag naar Indonesië terug, maar
wil volgend jaar eerst een reis naar
het Caraïbisch gebied maken.
Naast reisverhalen publiceerde
hij het dagboek van de student Ni-
colaas Beets, een bloemlezing uit
het werk van Bilderdijk, een
bloemlezing romantisch verhalen
en een uitgave van Beets' gedicht
'De Maskerade'. Tegenwoordig
heeft hij onder zijn redactie een
19de eeuw reeks bij uitgeverij Con
serve, wasarbij leuke verhalen in
oorspronkelijke spelling worden
afgedrukt. Boekjes van Beets, een
reisverhaal van Kneppelhout, een
verhalenbundel van Alexander
Verhuell. Pas verscheen hierin de
eerste novelle van Bosboom-Tous-
saint, Almagro.
Daarnaast is de laatste jaren zijn
belangstelling voor de Indische li
teratuur sterk toegenomen. Met
Rob Nieuwenhuys heeft hij de
werkgroep Indische letteren opge
zet. Bij uitgeverij Conserve is er
ook een serie over Indische letter
en verschenen, o.m. de Indische
boeken van Carry van Bruggen. Bij
Rob Nieuwenhuys' tachtigste ver
jaardag heeft hij onlangs een
bloemlezing gemaakt uit het Indi
sche tijdschrift 'Oriëntatie', dat
Nieuwenhuys daar heeft geredi
geerd in de tijd van de politionele
acties: 'Heel merkwaardig dat er
een literair tijdschrift was waar zo
wel Nederlanders als Indonesische
schrijvers aan meewerkten, terwijl
de kogels zo ongeveer om je oren
floten".
In de toekomst wil Van Zonne
veld nog meer aan de Indische lite
ratuur gaan doen. De werkgroep
Indische letteren leidt, mede door
Rob Nieuwenhuys' inbreng, een
bloeiend bestaan. Over de universi
teit merkt hij op: "Door de bezuini
gingen is de situatie aan de univer
siteit verslechterd. Er wordt op een
hele slordige manier met de Neder
landse cultuur omgesprongen.
Mijn aardigste collega, Harry
Scholten, is overleden en wij mis
sen hem allen zeer. Er is geen op
volger. Door de drukte van vele
studenten die moeten afstuderen is
er een grote belasting voor ons al
len. Sinds 1975 is er veel veranderd.
Ik hoop dat we in de toekomst weer
meer tijd voor onderzoek krijgen".
Volgend jaar gaat Van Zonne
veld promoveren op een proef
schrift over de Leidse romantiek,
waarin schrijvers als Beets en
Kneppelhout centraal zullen staan.
Daarna komt zijn lang verwachte
biografie over de dichter Bilder
dijk uit. "Die belangstelling is ook
in Leiden begonnen. Met vrienden
ben ik nog in het huis van Bilder
dijk op de Garenmarkt geweest,
dat in 1967 is afgebroken. Bij het
licht van kaarsen hebben we daar
gedichten van hem staan voordra
gen, nadat we er 's nachts waren in
geklommen".
Van Zonneveld is geen theoreti
cus. "Ik heb heel veel theoretische
literatuur moeten verwerken, daar
heb je natuurlijk wel wat aan ge
had, maar ik heb minstens zo veel
gehad aan biologie, de exacte bena
dering.
Die is vooral praktisch gericht".
"Ik vind ook dat de universiteit een
taak heeft om de maatschappij van
informatie te voorzien. Ik zou ook
in de toekomst meer boeken willen
schrijven die voor meer mensen
begrijpelijk zijn. Als je een artikel
schrijft voor een vaktijdschrift
hoor je daar nooit iets over en als je
hetzelfde anders vertelt voor de
NRC krijg je wel reacties. Het is
een taak van de universiteit veel
te bereiken".
Veranderd
Tenslotte komen we terug op
Leiden, waar Van Zonneveld zijn
vele gebieden van belangstelling
aan te danken heeft. Hij heeft Lei
den in ruim dertig jaar sterk zien
veranderen. "We hadden voroeger
gymnastiekles op het Pieterskerk
plein. Daarna heeft Leiden in de ja
ren zeventig een periode van verval
meegemaakt, waarin het slecht
ging. Dat plein stond toen vol au
to's. De laatste jaren zie ik echter
positieve ontwikkelingen. De res
tauratie van het Burcht-complex.
Ook het punt bij de Morspoort, Mo
len De Put en de Zeevaartschool
met de nieuwe brug is heel mooi
geworden. Het museum Boer-
haave krijgt een nieuwe behuizing.
Het Pieterskerkplein is weer stil.
Het huidige stadsbestuur doet een
heleboel goede dingen, ook op het
gebiëd van de woningbouw. Ook
tot grote tevredenheid stemt het
feit dat de natuurhistorische pre
sentatie in het Pesthuis komt. Het
Museum voor Volkenkunde is
prachtig geworden. Ik mag graag
de stad Leiden binnenfietsen
vanuit Amsterdam. In de Hortus ga
ik met mooi weer de scripties van
mijn studenten lezen".
Nieuw programma Freek de Jonge:
LEIDEN - Als er één ding opvalt
in het nieuwe programma van
Freek de Jonge, dan is het wel
dat er als het ware 'twee duide
lijk verschillende Freken' naar
voren komen. Of het programma
nu juist daarom 'De goeroe en de
dissident' heet?! Neen, zo een
voudig ligt het allemaal niet.
'De goeroe en de dissident'
lijkt als titel niet zozeer iets van
het programma te zeggen dan
wel Freeks positie in de Neder
landse theaterwereld te bepalen:
hij is immers goeroe en dissident
tegelijk. De steevast uitverkoch
te zalen en het epigonendom van
cabaretiers, dat wil zeggen de na
volgers van zijn vorm van thea
termaken, geven genoeg aanlei
ding om hem de status van 'goe
roe' te verlenen. Freek de Jonge
heeft zich dat soms laten aanleu
nen, maar toch ook vaak genoeg
geprobeerd om zich als een dissi
dent daaraan te onttrekken. Dat
zijn publiek zich wel eens al te
gemakkelijk gewonnen gaf,
heeft hij op het toneel toch me
nigmaal afgestraft.
In dat licht bezien is de twee
deling in 'De goeroe en de dissi
dent' opvallend. Vanaf het begin
van de voorstelling tot en met
een gedeelte na de pauze bedient
een goed op dreef zijnde Freek
de Jonge het publiek met voor
zijn doen lichte kost. Het is alle
maal goed en vrij gemakkelijk te
volgen - geen ingewikkelde, in
elkaar overlopende verhaalfrag
menten met actuele 'terzijdes',
die we van vorige programma's
kennen. "Ik ben gestopt met ro
ken". luidt de openingszin.
Freek heeft een plastic zak (nota
bene met een sigarettenmerkre
clame) over zijn hoofd. "Zo krijg
ik het ook benauwd, en 't is stuk
ken goedkoper".
momming, beschrijft hij een an
ticlimax in zijn quiz-beleving en
doet hij confidenties over de
Zangeres zonder Naam en Lee
Towers. Freek de Jonge komt
zijn publiek een heel eind tege
moet, want hij wil 'vertrouwen'
opbouwen. Dan blijkt, dat 'ver
trouwen' het eerste van een
reeks begrippen vormt, en die
begrippen brengen een lijn aan
in het programma: vertrouwen -
concentratie - discipline wijs
heid - liefde/diep verlangen - ver
geving en misschien is daaraan
ook nog 'onthechting' toe te voe
gen.
Tegen de pauze zitten we bij
'concentratie' waarbij Freek de
Jonge in de beste Toon Her
mans-traditie moeite heeft om
weg te komen. Bij 'discipline'
mogen we een gedicht helpen af
maken. Freeks reacties zorgen
voor de nodige hilariteit, waarna
de stemming ineens omslaat. We
gaan muisstil luisteren naar die
andere Freek, die ons meesleept
in zijn parabelachtige verhalen
vol grillige fantasie.
In de
rol van Henk spreekt hij met zijn
stervende vrouw, die op de ster-
vensbegeleidster ligt te wachten.
We zien hem tevens bij haar graf,
waarna aspecten van de verschil
lende verhalen door elkaar gaan
lopen. Dat is de andere, de on
grijpbare Freek de Jonge: soms
zweverig, soms pathetisch, maar
veelal met intrigerende beelden,
die je met de nodige vragen opza
delen. Met muziek van Mahler op
de achterogrond creëert hij ten
slotte een sfeer van gedragen
verhevenheid, die hij uiteinde
lijk zelf weer met een grappig
versje en wat grillen teniet doet.
Dat laatste is een beetje jammer
en verstoort de tweedeling van
'De goeroe en de dissident', die
toch zo onmiskenbaar aanwezig
leek.
WIJNANT ZEILSTRA
Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie
Hooglandse Kerkgracht 17, tentoonstel
ling 'Geologie op Postzegels', t/m 4/9; ma.
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
dubbelexpositie: 'Tweehonderd jaar verza
melen' en 'Schepen met geld', t/m jan
1989; di. za. 10-17 uur, zon- en feestd. 13-
17 uur.
Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin
gel 28-32, 'Een Nieuwe Synthese', Geo-
metrisch-abstracte kunst in Nederland
1945-1960, tot 3/10; di. t/m za. 10-17 uur,
zo. 13-17 uur, 3/10 10-12 uur.
i Job Ub-
Hooglandse Kerk, Piet de Boer met olie
verf, gipsafgietsels van in klei geboetseer
de figuren en aquqrellen, t/m 24/9; ma. 13-
15.30 uur, di. t/m za. 11-15.30 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr.
14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, perma
nente expositie; Vijf eeuwen mode in mini
atuur, di. t/m za. 10-16 uur.
Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en
Oude Rijn 56. exposities van leden van de
Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en
houtsnedes.
Signaal, Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, levens pre
sentatiemappen. do. 12-21 uur, vr, 12-18
Stichting Beeld en Grafiek - Hooglandse
Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan
Kuiper en Cees van den Oever, atelierbe-
zoek na afspraak, tel:146024.
Sociëteit Quintus Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Galerie Amber - Hooglandsekerkgracht 8,
Oostaziatische kunst: basiscollectie van Ir
ma Roefs-de Wit, Japanse en Chinese rol-
schilderingen; tevens tentoonstelling van
Lak-Galerie - Cleveringaplaats 1, fotower
ken van J.W. ter Horst, tot 17/9; ma. t/m vr.
10-22 uur.
Ars Aemula Naturae' - Pieterskerkgracht 9.
'Frans Hamer 80 jaar', schilderijen, glas-in-
lood, mozaïk, tekeningen en etsen, tot
10/9; dag. 10-17 uur, zo. 14-17 uur.
Intermezzo - Haarlemmerstraat 226, mari
tiem schilderes Jenny Buikhuizen (uit Kat
wijk) met aquarellen over onderwerpen als:
schepen, zee en strand.
Onderzoekcentrum Sturing en Samenle
ving - Maresingel 3. schilderijen en tekenin
gen van Jan van Eden, tot 16/9; geopend
tijdens kantooruren.
Galerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1fo
tograaf Eric de Vries met voornamelijk por
tretten en mensfiguren, t/m 12/10; zo. 12-
22 uur, ma. t/m za. 10-22 uur
Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10. schil
derijen van Cees van den Oever, van 4/9
tot 29/9; wo. t/m za. 14-17.30 uur, do. tot 21
toonstelling van 10 in Parijs wonende kun
stenaars, tot 1/10; wo. t/m zo. 12-18 uur en
op afspraak.
Galerij-Atelier Treetje Lager' - Oude Rijn
138, tekeningen en grafiek van Nienke Ra
ven, tot 31/10; vr. 9-18 uur, za 12.30-17
Hillegom
Kunstgalerij 'Catherina' - Meerstraatpro
menade 12b. Expositie kunstschilder-cera-
mist en beeldhouwer Chahab, van oor
sprong Persische kunstenaar, opening 3/9,
15 uur; di. t/m vr. 9-18 uur, za. 10-17 uur.
Leiderdorp
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmade-
seweg 55, Ann G.S. de Leede-Venekamp
met tafrelen uitgevoerd in kantklostech-
mek, tot 15/9; dag. 10-20 uur.
Noorden
Hotel-Restaurant „De Watergeus" - ab
stract werk van Cora van der Haven, lijnte
kenen van Anita goudsbloem, tot 24/10;
dagelijks vanaf 10.00 uur.
Noordwijk
Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der
Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in
de Orangerie', geopend dag. behalve woe,
na 14 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6. permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstel-
Voorschoten
Voorschotense Kunstkring - Voorstraat 12,
werk van Erli Esselink, Jolanda Frederiks.
Margarita Garcés, Petra van der Heyden,
Fanny Mazure, Daniel Tavenier, Marijke
Verhoef en Fiet van de Vijsel, tot 18/9; woe.
t/m zo. 14-17 uur.
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat. Margot
Klarenberg Dietz met zijden aquarellen,
Jan Dietz met o.a. portretten, landschap,
stillevens en Brigitte Rink met keramiek,
t/m 22/9; di. 19-21 uur, wo. 10-12 uur, wo-
.do.za zo. 14-16 uur.
22/9; di. 19-21 i
Klassiek
Marijke van Klaveren (Haags Conservato
rium) bespeelt zaterdagmiddag het orgel
van van de Hooglandse kerk. Aanvang
13.30 uur.
Het wekelijkse orgelconcert in de Harte-
rugkerk wordt zaterdagmiddag verzorgd
door Eric van Dalum (Maassluis). Aanvang
15.00 uur.
Pop
Willy's Steelcombo. bestaande uit 6 jonge
musici allen afkomstig uit Curacao, speelt
zaterdagavond in het Leids Vrijetijdscen
trum. De instrumenten die worden be
speeld zijn steelpans, conga's, bas en
drums. Aanvang 22 00 uur, Breestraat 66,
Leiden.
Leidse Schouwburg
vr 2, za 3, 20.15 uur; try-out-voorstellmger
Freek de Jonge: 'Dat doet de deur dicht'.
Circustheater
vr 2.20.15 uur; Paul van Vliet met: "n Gat in
de lucht'.
za 3. 20.15 uur; Nederlands Philharmo-
msch Kamerorkest olv Sir Yehudi Menuhin,
mmv Robert McOuffie. viool, werk van Ho-
negger, Mendelssohn en Dvorak,
zo 4, 12.15 uur; Jaap van Zweden (viool)
en Ronald Brautigam (piano), werk van
Franck en Ravel.
Diligentia
vr 2, za 3. di 6. woe 7, do 8.20.15 uur; Youp
van 't Hek met: 'Hond op 1 ijs',
zo 4. 20.15 uur; Pierrot Ensemble en Ange
la Hewitt (piano), werk van Gilles Trem-
blay, Steven Gellman en R. Murray Scha
ter.
di 6,12.45-13.30 uur; Fons Jansen.
dag.(beh. ma), 20.15 uur, zo ook 13.00 uur;
Musical 'Cats', van Andrew Lloyd Webber,
Trevor Nunn en Gillian Lynn.
Concertgebouw
zo 4. 20.15 uur; Staatskapelle Dresden olv
Hans Vonk, werk van Haydn en Bruckner,
wo 7, 12.30 uur; lunchconcert Nederlands
Theater Orkest olv Jules van Hessen.
Muziektheater
ma 5 (première), do 8, 20.00 uur; De Ne-
derlandse Opera met 'Blauwbaards burcht'
van Bariók, mmv Nederlands Philharmo-
msch Orkest olv Hartmut Haenchen.
Nieuwe de La Martheater
Stadsschouwburg
vr 2. za 3, 20.15 uur; Staatsoper Dresden
met 'Cosi van tutte' van Mozart,
zo 4. di 6, wo 7, do 8.20.15 uur, Hoofdstad
Operette met: 'Gasparone' van Millocker
met o.a Marga de Boer. Jacco van Renes-
se en Anita Heins.
De Doelen
wo 7. 20.15 uur: Rotterdams Philharmo-
msch Orkest olv James Colon mmv Toon
kunst-koor, werk van Rossini, Verdi, Boc-
canegra en Borodin.
Rotterdamse Schouwburg
vr 2, 20.15 uur; Theaterfestival Sardou-
/Wilde/Shaw.